Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 листопада 2020 р. Справа№200/9840/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1
до відповідача: Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області
про: визнання протиправним та скасування рішення Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 47 від 04.03.2020 року про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 , зобов`язання Бахмутсько Лиманське об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області зарахувати періоди роботи ОСОБА_1 з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року на Шахті Ольховатська ДП Орджонікідзевугілля, з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року, з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року, з 23.07.1988 року по 05.11.1993 року на Шахті Єнакієвська ДП Орджонікідзевугілля, з 12.08.2013 року по 31.07.2014 року на Шахті Жданівська ДП Орджонікідзевугілля, з 04.07.1986 року по 11.05.1988 року проходження служби у Радянській Армії до пільгового стажу роботи за списком № 1, який дає право на призначення пенсії відповідно до ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, зобов`язання Бахмутсько Лиманське об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області призначити з 28.02.2020 року ОСОБА_1 пенсію на пільгових умовах по списку № 1 згідно ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 47 від 04.03.2020 року про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 , зобов`язання Бахмутсько Лиманське об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області зарахувати періоди роботи ОСОБА_1 з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року на Шахті Ольховатська ДП Орджонікідзевугілля, з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року, з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року, з 23.07.1988 року по 05.11.1993 року на Шахті Єнакієвська ДП Орджонікідзевугілля, з 12.08.2013 року по 31.07.2014 року на Шахті Жданівська ДП Орджонікідзевугілля, з 04.07.1986 року по 11.05.1988 року проходження служби у Радянській Армії до пільгового стажу роботи за списком № 1, який дає право на призначення пенсії відповідно до ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, зобов`язання Бахмутсько Лиманське об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області призначити з 28.02.2020 року ОСОБА_1 пенсію на пільгових умовах по списку № 1 згідно ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 28.02.2020 року він звернувся до Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 2 ст. 114 Закону № 1058-1V. Позивач зазначає, що при зверненні надав відповідачу документи, що підтверджують пільговий характер його роботи, однак, рішенням № 47 від 04.03.2020 року відповідач відмовив йому у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах по Списку 1, у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи. Позивач вказує на те, що до його пільгового стажу відповідачем протиправно не враховані періоди роботи з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року - на «Шахта «Ольховатська» ДП «Орджонікідзевугілля». з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року, з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року, з 23.07.1988 року по 02.11.1994 року - на «Шахта «Єнакієвська» ДП «Орджонікідзевугілля» через не можливість провести зустрічну перевірку достовірності та обґрунтування даних згідно довідок № 98, № 45, № 435/5-14, № 430/05-14, № 433/5-14, № 19/5-14, № 23/5-14, № 17/5-14, так як довідки видані підприємствами за юридичною адресою: 86490, Донецька обл., м. Єнакієве, смт. Ольховатка, вул. Матросова, буд. 1 та 86400. Донецька обл., м. Єнакієве, вул. Барнаульська, буд. 1. Позивач вважає, що мотиви відмови в призначені пенсії за віком на пільгових умовах не обумовлені положеннями чинного законодавства України, внаслідок чого рішення є незаконним і підлягає скасуванню, а пенсія призначенню, оскільки, він набув трудовий стаж у період, коли населені пункти, на території яких підприємства здійснювали господарську діяльність, перебували під контролем української влади, і такі підприємства були утворені відповідно до законодавства України. Позивач зазначає, що всі первинні документи українських підприємств, установ, організацій, які знаходяться на території, де органи влади України не здійснюють свої повноваження, сформовані та видані до 01 грудня 2014 року, не можуть піддаватися сумніву та позбавляти особу права на отримання пенсії тільки з тих міркувань, що Україна тимчасово не здійснює контроль на території, де набутий відповідний стаж роботи. Оригінали довідок № 98. № 45 від 22.03.2014. № 19/5-14 від 07.05.2014. № 23/5-14 від 08.05.2014, № 17/5-14 від 05.05.2014. № 435/5-14 від 19.05.2014. № 430/5-14 від 14.05.2014, № 433/5-14 від 16.05.2014, які видані ДП «Орджонікідзевугілля» та були надані позивачем до органу ПФУ для підтвердження пільгового стажу роботи за періоди роботи з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року - на «Шахта «Ольховатська» ДП «Орджонікідзевугілля», з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року, з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року, з 23.07.1988 року по 02.11.1994 року - на «Шахта «Єнакієвська» ДП «Орджонікідзевугілля», за своєю формою та змістом повністю відповідають вимогам щодо складання таких довідок, діючим пенсійним законодавством України, а неможливість проведення перевірки довідок та первинних документів, на підставі яких вони видані, не може бути підставою для порушення пенсійних прав особи.
Крім того, позивач зазначає, що відповідно до ст.48 Кодексу законів про працю України, положення якої кореспондуються зі ст.62 Закону України «Про пенсійне забезпечення», трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Отже періоди його роботи повинні бути зараховані на підставі записів у трудовій книжці.
Також, позивач зазначає, що на момент звернення до суду із заявою про призначення пенсії його страховий стаж складав 28 років 4 місяці 1 день, та на думку позивача 9 років 7 місяців 4 дні пільгового стажу, у зв`язку з чим він має право на зниження пенсійного віку на 1 рік за кожний рік роботи за професіями, що передбачає пільги, тобто на 9 років.
Позивач звертає увагу на те, що період проходження строкової військової служби також підлягає зарахуванню в стаж роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, оскільки на момент призиву на військову службу працював за професією, яка дає право на призначення пенсії на пільгових умовах.
З огляду на викладені обставини позивач просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідачем через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечував проти позову та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог з наступних підстав.
Позивач 28.02.2020 року звернувся до управління із заявою № 2597 від 25.02.2020 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (в редакції Закону України №213-УІІІ від 02.03.2015р.) право на пенсію за віком мають працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, зокрема чоловіки після досягнення 50 років за наявності стажу роботи не менше 23 років (у разі наявності права з 1 квітня 2020 по 31 березня 2021 року), з них не менше 10 років на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, встановленого абзацом з першим частини першої статті 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», на 1 рік за кожний повний рік такої роботи чоловікам. Відповідач зазначає, що відповідно до пункту 20 Порядку № 637 у таких випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, для підтвердження спеціального стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств. У довідці повинно бути вказано: періоди роботи, що враховуються до пільгового стажу, професія або посада, характер виконуваної роботи, розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або її номери, куди включається цей період, первинні документи, на підставі яких видана уточнююча довідка. До пільгового стажу не враховано періоди роботи з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року, на «Шахті «Ольховатська» ДП «Орджонікідзевугілля», з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року, з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року, з 23.07.1988 року по 02.11.1994 року на «Шахті «Єнакієвська» ДП «Орджонікідзевугілля», оскільки не можливо провести зустрічну перевірку достовірності та обґрунтовування даних згідно довідок № 98, № 45, № 435/5-14, № 430/05-14, № 433/5-14, № 19/5-14, № 23/5-14, № 17/5-14, так як довідки видані за юридичною адресою: 86490, Донецька обл. м. Єнакієве, смт. Ольховатка, вул. Матросова, буд.1 та 86400, Донецька обл. м. Єнакієве вул. Барнаульська, буд. 1. Відповідач вказує на те, що відповідно до Законом України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" будь-який акт (рішення, документ), виданий органами або особами, передбаченими частиною третьою статті 9 зазначеного Закону, є недійсним і не створює правових наслідків. Виходячи з наведеного, будь-які запити, звернення, довідки чи інші документи, підготовлені або видані органами фонду з територій, які непідконтрольні українській владі, не підлягають реєстрації та виконанню.
Відповідач зазначає, що до пільгового стажу за Списком 1 враховано період роботи з 12.08.2013 року по 31.07.2014 року за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до наданих документів та долучених індивідуальних відомостей про застраховану особу, загальний страховий стаж позивача склав - 28 років 4 місяці 1 день, пільговий стаж за списком 1-11 місяців 20 днів. У зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу, передбаченого чинним законодавством прийнято рішення відмовити позивачу в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.
Відповідач вважає, що спірне рішення ним прийнято в межах та у спосіб визначений чинним законодавством.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 25 листопада 2020 року заяву відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження залишено без задоволення.
Разом з позовною заявою позивачем надано до суду заяву про поновлення строку звернення до суду.
Розглянувши заяву позивача, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
З позовної заяви встановлено, що позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 47 про відмову в призначенні пенсії від 04.03.2020 року.
Вказане рішення відповідача позивачем отримано 21.03.2020 року, про що позивач вказує у заяві про поновлення строку для звернення до суду.
Суд зазначає, строк звернення позивача до суду з даним позовом спливав 21.09.2020 року, однак, позивач з даним позовом звернувся до суду 20.10.2020 року, що підтверджується штампом «Укрпошти» на поштовому відправленні.
Проте, суд зазначає, що відповідно до ст. 29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" від 06.04.2000 року № 1645-III карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" від 06.04.2000 року № 1645-III карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України.
На теперішній час у країні діють обмеження, які встановлені Кабінетом Міністрів України, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, для запобігання поширення вірусної інфекції.
Постановою Кабінету Міністрів № 211 від 11.03.2020 з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 та з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020, з 12.03.2020 по 03.04.2020 на усій території України установлено карантин. Рішенням Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 загальнонаціональний карантин продовжено до 24.04.2020. Рішенням Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 загальнонаціональний карантин продовжено до 11.05.2020. Рішенням Кабінету Міністрів України від 04.05.2020 загальнонаціональний карантин продовжено до 22.05.2020.
Постановою Кабінету Міністрів України № 392 від 20.05.2020 Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі COVID-19), з 22 травня 2020 р. до 22 червня 2020 р. встановлено карантин. Постановою Кабінету Міністрів України від 25 червня 2020 року № 522 продовжено карантин до 31.07.2020.
Постановою Кабінету Міністрів України № 641 від 22 липня 2020 року Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 установлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі COVID-19), з 1 серпня до 31 серпня 2020 р. на території Автономної Республіки Крим, Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Київської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, м. Києва, м. Севастополя (далі регіони) карантин.
Постановою Кабінету Міністрів України № 760 від 26 серпня 2020 року Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України внесено зміни у постанову Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. N 641 Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 у пункт 1, де цифри і слово 31 серпня замінено цифрами і словом 31 жовтня.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.10.2020 року № 956 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. N 641, а саме у пункті 1 цифри і слово 31 жовтня замінено цифрами і словом 31 грудня.
Відповідно до п. 3 Розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції із змінами на підставі Закону № 560 від 30.03.2020 року) під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину.
Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
На підставі вищевикладеного, суд приходить висновку, що позивачем не порушено строк звернення до суду із даним адміністративним позовом.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 263 КАС України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
З огляду на вищевикладене справа розглядається судом в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 (а.с. 13-14).
ОСОБА_1 був взятий на облік як особа, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, а саме: з м. Єнакієве Донецької області до АДРЕСА_1 , що підтверджується відповідною довідкою управління соціального захисту населення від 24.02.2020 року № 1419-5000271217 (а.с. 15).
28.02.2020 року звернувся до Бахмутсько- Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (а.с 46).
Для призначення пенсії позивачем були надані наступні документи: копія довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків; копія трудової книжки НОМЕР_3 від 21.05.1985 року; копія паспорту; копія диплома про навчання НОМЕР_4 від 22.05.1989 року; копія військового квитка НОМЕР_5 від 20.06.1986 року; довідки про підтвердження пільгового характеру роботи на «Шахті «Ольховатська» ДП «Орджонікідзевугілля» № 98, № 45 від 22.03.2014 року; довідки про підтвердження пільгового характеру роботи на «Шахта «Єнакієвська» ДП «Орджонікідзевугілля» № 19/5-14 від 07.05.2014 року, № 23/5-14 від 08.05.2014 року, № 17/5-14 від 05.05.2014 року, № 435/5-14 від 19.05.2014 року, № 430/5-14 від 14.05.2014 року, № 433/5-14 від 16.05.2014 року; копія наказу про атестацію робочих місць за умовами праці № 178/то від 25.11.1997 року; довідки про заробітну плату № 529/05-14 від 22.05.2014 року; довідка про перейменування підприємства № 99 від 22.03.2016 року; копія довідки внутрішньо переміщеної особи; долучені індивідуальні відомості про застраховану особу СПОВ (код 2444009950) за період з 01.01.1998 року по 31.07.2014 року та витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1006405937 від 28.02.2020р. на ПАТ «ОП «Шахта «ЖДАНІВСЬКА» (код ЄДРПОУ 32953421), відомості про наявність дати та номеру наказу про атестацію робочих місць з 08.2013 року по 07.2014 року.
04.03.2020 року Бахмутсько Лиманським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області прийнято рішення № 47 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах (а.с. 18-19).
Зі змісту спірного рішення встановлено, що за даними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, до пільгового стажу за списком № 1 ОСОБА_1 враховано період роботи з 12.08.2013 року по 31.07.2014 року.
До пільгового стажу не враховано періоди роботи з з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року, на «Шахті «Ольховатська» ДП «Орджонікідзевугілля», з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року, з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року, з 23.07.1988 року по 02.11.1994 року на «Шахті «Єнакієвська» ДП «Орджонікідзевугілля», оскільки не можливо провести зустрічну перевірку достовірності та обґрунтовування даних згідно довідок № 98, № 45, № 435/5-14, № 430/05-14, № 433/5-14, № 19/5-14, № 23/5-14, № 17/5-14, так як довідки видані за юридичною адресою: 86490, Донецька обл. м. Єнакієве, смт. Ольховатка, вул. Матросова, буд.1 та 86400, Донецька обл. м. Єнакієве вул. Барнаульська, буд. 1.
Відповідно до наданих документів та долучених індивідуальних відомостей про застраховану особу, загальний страховий стаж гр. ОСОБА_1 складає 28 років 4 місяці 1 день, пільговий стаж за списком № 1 11 місяців 20 днів.
Враховуючи вищевикладене, прийнято рішення відмовити гр. ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах по списку № 1 згідно статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у зв`язку із відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, передбаченого чинним законодавством.
За таких обставин гр. ОСОБА_1 набуде право на пенсію за віком на загальних умовах до досягнення 60 річного віку, а саме з 01.12.2026 року (при наявності не менше 33 років страхового стажу).
Позивач не погодившись з рішеннями № 47 Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про відмову в призначенні пенсії, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відповідно до ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Суд враховує, що конституційне право на соціальний захист включає і право громадян на забезпечення їх у старості, пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв`язку з трудовою діяльністю, виконанням трудових обов`язків і є однією з форм соціального захисту, цим визначається зміст і характер обов`язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв`язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки республіки, визначені у Законі України «Про пенсійне забезпечення».
Закон України «Про пенсійне забезпечення» № 1788 від 05.11.1991 року, відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.
Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначаються періоди, з яких складається страховий стаж. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше (ч. 4 ст. 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»).
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення».
Відповідно до ч. 1 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно достатті 27та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначено, що на пільгових умовах пенсія за віком призначається: працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленогоабзацом першимчастини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи.
Відповідно до ст. 48 Кодексу законів про працю України, положення якої кореспондуються зіст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення», трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 1.6 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, звернення особою за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію, але не раніше, ніж за місяць до досягнення пенсійного віку. Днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.
Пунктом 2.1 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: 1) документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган і мають відмітку у паспорті) або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування; 2) документи про стаж, що визначеніПорядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно здодатком 4до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення; 3) для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року (додатки 3,4до Положення); 4) документи про місце проживання (реєстрації) особи; 5) документи, які засвідчують особливий статус особи; 6) документ уповноваженого органу Російської Федерації про те, що особі не призначалась пенсія за місцем реєстрації на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, та особисту декларацію про відсутність громадянства держави-окупанта (для призначення пенсій особам, зазначеним упункті 1.3розділу І цього Порядку).
Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пункт 3 Порядку № 637 встановлює, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу органами Пенсійного фонду на місцях приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (надалі - Порядок), у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Проте, якщо у трудовій книжці не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
З аналізу зазначеного суд доходить висновку, що використання норм постанови № 637 шляхом надання уточнюючих довідок про підтвердження спеціального стажу має місце лише у разі відсутності в трудовій книжці/або відповідних записах до неї відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, або за вислугу років, встановлених для окремих категорій працівників.
З метою забезпечення соціального захисту та належного пенсійного забезпечення працівників, зайнятих на підземних роботах, роботах з особливо шкідливими й особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2,наказом Міністерства праці та соціальної політики від 18.11.2005 № 383 затверджено Порядок застосування Списків №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (даліПорядок). Цей Порядок регулює застосування Списків під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, відповідно до пунктів «а», «б» статті13та статті100 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків (п. 2 Порядку № 383).
При визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92 (приклади у додатках 1, 2).
Пунктом 10 Порядку № 383 визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N 637.
Крім того, після 21 серпня 1992 року основними документами, які підтверджують пільговий стаж в період роботи на відповідних посадах або за професіями, які включені до Списків, є трудова книжка та документи, що підтверджують проведення атестації робочих місць за умовами праці. При цьому, значення трудової книжки та результатів атестації як основних документів, що підтверджують пільговий стаж роботи, встановленоЗаконом України «Про пенсійне забезпечення»(статті 13,62), і будь-які підзаконні нормативно-правові акти, які суперечать цьому положенню, не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.
Зазначена постанова набула чинності з 21.08.92 року. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.92 року, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації.
Результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умов і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація.
Такий же порядок застосовується у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації із визначенням правонаступника.
У разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97 року (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць), до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.
Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України (далі Мінпраці) від 01.09.1992 № 41 (далі Методичні рекомендації).
Відповідно до Порядку проведення атестації робочих місць, затвердженого Постановою Кабінетом Міністрів України від 01 серпня 1992 року (який набрав чинності 21 серпня 1992 року) встановлено, що атестація робочих місць за умовами праці (надалі - атестація) проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.
Згідно із зазначеним нормативним актами основна мета атестації, як випливає із зазначених нормативних актів, полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
Відповідно до положень Порядку відомості про результати атестації робочих місць заносяться до картки умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров`я України.
Атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначаються наказом по підприємству, організації, в строки, передбачені колективним договором, але не рідше ніж один раз на п`ять років. До складу комісії включається уповноважений представник виборного органу первинної профспілкової організації, а в разі відсутності профспілкової організації - уповноважена найманими працівниками особа.
Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.
Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: картка умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.
З копії трудової книжки серії НОМЕР_3 ОСОБА_1 встановлено, що 16.05.1985 року позивач прийнятий на Шахту «Ольховатська» Виробничого об`єднання «Орджонікідзевугілля» для проходження виробничої практики учнем електрослюсарем підземним; 03.07.1985 року звільнений за закінченням практики; 04.09.1985 року прийнятий на Шахту «Єнакієвська» Виробничого об`єднання «Орджонікідзевугілля» на посаду електрослюсаря підземного 3 розряду; 17.12.1985 року звільнений у зв`язку з закінченням виробничої практики; 20.05.1986 прийняти на Шахту «Єнакієвська» Виробничого об`єднання «Орджонікідзевугілля» на посаду електрослюсаря підземного 4 розряду; 17.06.1986 року звільнений у зв`язку з призивом до Лав Радянської Армії; 04.07.1986 року по 11.05.1988 року служба в Лавах Радянської Армії; 23.07.1988 року прийнятий на Шахту «Єнакієвська» Виробничого об`єднання «Орджонікідзевугілля» на посаду електрослюсаря підземного 4 розряду; 05.01.1993 року переведений механіком дільниці; 02.11.1994 року звільнений за власним бажанням; 12.08.2013 року прийнятий до Публічного акціонерного товариства «Орендне підприємство «Шахта «Жданівська» на посаду електрослюсаря підземного 4 розряду з повним робочим днем в шахті; станом на 20.10.2014 року працював (а.с. 20-22).
Порядок № 383 застосування Списків № 1 та № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах визначає, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи.
Як встановлено з трудової книжки позивач у спірні періоди працював на посаді «учнем електрослюсаря підземного», «електрослюсарем підземним», «механіком дільниці».
Суд зазначає, що вищезазначені професії, за якими позивач працював у спірний період віднесені до Списків № 1 виробництв, цехів, професій і посад на підземних роботах, на роботах з шкідливими умовами праці і в гарячих цехах, робота в яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах і в пільгових розмірах, які затверджені Постановою Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956 року № 1173, Постановою Ради міністрів СРСР № 10 від 26.01.1991 року, Постановою Кабінету Міністрів України № 162 від 24.03.1994 року, отже, позивач у спірний період виконував роботи, які дають право на призначення пенсії на пільгових умовах.
Враховуючи те, що основним документом, що підтверджує трудовий стаж відповідно до вимог чинного законодавства є трудова книжка, суд приходить висновку, що пільговий характер роботи позивача підтверджується наявними записами у копії трудової книжки серії НОМЕР_3 ОСОБА_1 .
Крім того, при зверненні до управління із заявою про призначення пенсії позивач була надана довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 98 від 22.03.2014 року, яка видана Відокремленим підрозділом «Шахта «Ольховатська» Державного підприємства «Ордженікідзевугілля», № 435/5-14 від 19.05.2014 року, № 433/5-14 від 16.05.2014 року та № 430/5-14 від 14.05.2014 року, які видані Відокремленим підрозділом «Шахта «Єнакієвська» Державного підприємства «Орджонікідзевугілля».
Відповідно до довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 98 від 22.03.2014 року, яка видана Відокремленим підрозділом «Шахта «Ольховатська» Державного підприємства «Ордженікідзевугілля», встановлено, що ОСОБА_1 працював повний робочий день на шахті «Ольховатська» Виробничого об`єднання «Ордженікідзевугілля» у період з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року на посаді учня електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею, з тарифною ставкою учня електрослюсаря, що передбачена Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1 підпункт «підземного» Постанови Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956 року № 1173 (а.с. 58).
З довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 435/5-14 від 19.05.2014 року, яка видана Відокремленим підрозділом «Шахта «Єнакієвська» Державного підприємства «Орджонікідзевугілля» вбачається, що позивач працював на ВП «Шахта «Єнакієвська» ДП «Орджонікідзевугілля» виконував гірничі роботи з повним робочим днем під землею з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року на посаді електрослюсаря підземного (наказ № 291к від 04.09.1985 року), що передбачена Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1 Постанови Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956 року № 1178 (а.с. 63).
Згідно довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 430/5-14 від 14.05.2014 року, яка видана Відокремленим підрозділом «Шахта «Єнакієвська» Державного підприємства «Орджонікідзевугілля» встановлено, що позивач працював на ВП «Шахта «Єнакієвська» ДП «Орджонікідзевугілля» виконував гірничі роботи з повним робочим днем під землею з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року на посаді електрослюсаря підземного, що передбачена Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1 Постанови Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956 року № 1173 (а.с.64).
Відповідно до довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 433/5-14 від 16.05.2014 року, яка видана Відокремленим підрозділом «Шахта «Єнакієвська» Державного підприємства «Орджонікідзевугілля» встановлено, що позивач працював на ВП «Шахта «Єнакієвська» ДП «Орджонікідзевугілля» виконував гірничі роботи з повним робочим днем під землею з 23.07.1988 року по 05.01.1993 року на посаді електрослюсаря підземного, що передбачена Списком 3 1 розділу 1 підрозділу 1 пунктом 1010100а Постанови Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 року № 10; з 05.01.1993 року по 01.10.1993 року на посаді механіка дільниці, що передбачена Списком 1 розділ 1 підрозділу пункту 1010100а Постанови Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 року № 10; з 01.10.1993 року по 06.09.1994 року на посаді електрослюсарем підземним, що передбачена Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1 пункту 1010100а Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 року № 162; з 06.09.1994 року по 02.11.1994 року на посаді гірника підземного, що передбачена Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1 пункту 1010100а Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 року № 162 (а.с. 65).
Однак, як вбачається зі спірного рішення відповідача вказані довідки не були враховані відповідачем при вирішенні питання про призначення пенсії через не можливість управлінням Пенсійного фонду провести зустрічну перевірку достовірності та обґрунтовування даних згідно довідок № 98, № 45, № 435/5-14, № 430/05-14, № 433/5-14, № 19/5-14, № 23/5-14, № 17/5-14, так як довідки видані за юридичною адресою: 86490, Донецька обл. м. Єнакієве, смт. Ольховатка, вул. Матросова, буд.1 та 86400, Донецька обл. м. Єнакієве вул. Барнаульська, буд. 1.
Суд вважає зазначене посилання відповідача протиправним, оскільки чинним законодавством України не встановлено прямої заборони на використання документів, виданих підприємствами, що перереєструвалися за новою адресою в той час як первинні документи знаходяться на тимчасово непідконтрольній українській владі території, відтак посилання відповідача на неможливість взяття до уваги документів, які надавалися позивачем для підтвердження трудового стажу є неправомірним.
Суд зазначає, що за вимогами чинного законодавства, відсутність можливості здійснення перевірки обґрунтованості видачі наданих документів не дає підстав для відмови у зарахуванні стажу роботи при його підтвердженні записами у трудовій книжці.
Також, підстав вважати надані документи недостовірними, відповідачем не наведено.
Крім того, Європейський Суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що предмет і мета Конвенції як інструменту захисту прав людини потребують такого тлумачення і застосування її положень, завдяки яким гарантовані нею права були б не теоретичними чи ілюзорними, а практичними та ефективними (п.53 рішення у справі «Ковач проти України» від 7 лютого 2008 року, п. 59 рішення у справі «Мельниченко проти України» від 19 жовтня 2004 року, п. 50 рішення у справі «Чуйкіна проти України» від 13 січня 2011 року, п.54 рішення у справі «Швидка проти України» від 30 жовтня 2014 року тощо).
Це означає, що суд має оцінювати фактичні обставини справи з урахуванням того, що права, гарантовані Конституцією України та Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, мають залишатися ефективними та людину не можна ставити в ситуацію, коли вона завідомо не може реалізувати своїх прав.
Відповідно до частини 2 статті 8 Кодексу адміністративного судочинства України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
За статтею 14 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою.
Суд зазначає, що трудовий стаж позивач набув, працюючи в період, коли територія м. Єнакієва перебувала під контролем української влади, і підприємство, на якому працював позивач, також було утворено відповідно до законодавства України.
Всі первинні документи, на підставі яких позивач отримав право на призначення пенсії, були сформовані до проведення АТО і не можуть піддаватися сумніву та позбавляти позивача права на отримання пенсії, обрахованої із заробітку, який він отримував на законних підставах, тільки на тій підставі, що Україна тимчасово не здійснює контроль на території, де позивач набув пільговий стаж роботи.
Те, що УПФУ через проведення АТО, ООС позбавлені можливості провести через архів перевірку відповідності даних архівних документів, при наявності засвідчених керівником підприємства ДП «Орджонікідзевугілля» довідки, не покладає обов`язку доказування на позивача, оскільки довідка видана належним органом та містить усі необхідні реквізити та відомості.
Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23 січня 2018 року справі № 583/392/17.
Ураховуючи записи у трудовій книжці та докази, що наявні в матеріалах справи, у сукупності, суд зазначає, що періоди роботи ОСОБА_1 з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року на Шахті «Ольховатська» ДП «Орджонікідзевугілля», з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року, з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року, з 23.07.1988 року по 05.11.1993 року на «Шахті «Єнакієвська» ДП «Орджонікідзевугілля» підлягає зарахуванню до пільгового стажу за Списком №1, у зв`язку з чим, суд приходить висновку, що відповідач, відмовляючи у зарахуванні цього періоду діяв не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Отже, позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Стосовно вимоги зарахувати до пільгового стажу період роботи з 12.08.2013 року по 31.07.2014 року на «Шахті «Жданівська» ДП «Орджонікідзевугілля», суд зазначає, що згідно долученого до матеріалів справи розрахунку стажу (а.с. 51) встановлено, що період роботи з 12.08.2013 року по 31.07.2014 року зараховано до пільгового стажу позивача.
Крім того, у спірному рішенні відповідач вказував на те, що період роботи з 12.08.2013 року по 31.07.2014 року на «Шахті «Жданівська» ДП «Орджонікідзевугілля» зараховано до пільгового стажу за списку № 1 за даними наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування ОСОБА_1 (а.с. 48-50).
Таким чином, позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Стосовно вимоги позивача зарахувати до пільгового стажу період проходження військової служби в Лавах Радянської Армії з 04.07.1986 року по 11.05.1988 року, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , призваний на строкову військову службу та направлений до військової частини 04.07.1986 року, та проходив службу до 11.05.1988 року, що підтверджується військовим квитком серії НОМЕР_5 (а.с. 67).
З трудовою книжкою серії НОМЕР_3 встановлено, що позивач проходив строкову службу в лавах Радянської Армії з 04.07.1986 року по 11.05.1988 року (а.с. 21).
Відповідно до п.п. «в» абз. 3 ст. 56 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до стажу роботи зараховується також: військова служба та перебування в партизанських загонах і з`єднаннях, служба в органах державної безпеки, внутрішніх справ та Національної поліції, незалежно від місця проходження служби.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
У відповідності до статті 2 Закону України "Про внесення змін до деяких Законів України, щодо зарахування до стажу роботи, який дає право на пенсію на пільгових умовах, часу проходження строкової військової служби", час проходження строкової військової служби зараховується до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що передбачала право на пенсію на пільгових умовах до введення в діюЗакону України "Про пенсійне забезпечення", на пенсію на пільгових умовах до набрання чинності Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі і час проходження строкової військової служби, які зараховуються до пільгового стажу, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію на пільгових умовах.
Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 року № 2011-XII час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх загального і безперервного трудового стажу, а також до стажу роботи за спеціальністю.
Відповідно п.п. «к» п. 109 постанова Ради Міністрів СРСР № 590 від 03.08.1972 року «Про затвердження Положення про порядок призначення і виплати державних пенсій» від 03.08.1972 року № 590 (яка діяла в період служби позивача), крім роботи в якості робітника або службовця до загального стаж роботи зараховується також: служба в складі Збройних Сил СРСР і перебування в партизанських загонах; служба у військах і органах ВЧК, ОГПУ, НКВД, НКГБ, МГБ, Комітету державної безпеки при Раді Міністрів СРСР, Міністерства охорони громадського порядку СРСР, міністерств охорони громадського порядку союзних республік, Міністерства внутрішніх справ СРСР, міністерств внутрішніх справ союзних республік; служба в органах міліції. перебування військовослужбовця в полоні зараховується до стажу роботи в встановленому порядку.
Тобто п. 109 Постанови № 590 надає право особи на зарахування періоду військової служби у лавах Збройних сил СРСР до роботи, яка передувала даному періоду, або до роботи, яка слідувала за закінченням цього періоду.
Судом встановлено, що позивач до призиву на військову службу до лав Радянської Армії працював на Шахті «Єнакієвська» Виробничого об`єднання «Орджонікідзевугілля» на посаді електрослюсаря підземного, тобто на посаді, яка дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, крім того, після проходження служби працевлаштувався на Шахту «Єнакієвська» Виробничого об`єднання «Орджонікідзевугілля» на посаду електрослюсаря підземного, тобто на посади, які дають право на призначення пенсії на пільгових умовах.
З огляду на викидане, суд приходить висновку, що період проходження військової служби в Лавах Радянської Армії з 22.04.1984 року по 26.05.1986 року необхідно зарахувати до стажу, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах.
Таким чином, суд приходить висновку, що спірне рішення № 47 відповідача про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 04.03.2020 року, прийнято без повного з`ясування усіх обставин справи та дослідження не в повному обсязі документів наданих позивачем при зверненні з заявою про призначення пенсії, у зв`язку з чим рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно вимоги позивача про зобов`язання Бахмутсько Лиманське об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області призначити з 28.02.2020 року ОСОБА_1 пенсію на пільгових умовах по списку № 1 згідно ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, суд зазначає наступне.
Частиною 5 статті 245 КАС України передбачено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті (визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії), суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Отже, правовідносини щодо призначення пенсії та здійснення нарахування та виплати пенсії позивачу відносяться до виключної компетенції працівників Пенсійного фонду України, та є їх дискреційними повноваженнями і суд, захищаючи права та свободи особи, не може перебирати на себе функції інших органів державної влади, та втручатися в делеговані повноваження.
Відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Фактично суд зв`язаний предметом і розміром заявлених особою вимог, проте може вийти за межі вимог адміністративного позову у випадках, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Вихід за межі позовних вимог можливий у випадку помилкового обрання особою неналежного способу захисту порушеного права, у цьому випадку можливо на підставі частини другої статті 9 КАС України вийти за межі позовних вимог та застосувати той спосіб захисту порушеного права позивача, який відповідає фактичним обставинам справи і відновлює порушене право особи. Фактично, необхідною передумовою застосування частини другої статті 9 КАС України є саме порушення прав позивача та необхідність захисту порушеного права шляхом його відновлення.
Отже, адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного суб`єктами владних повноважень, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення.
Таким чином, позовна вимога у цій частині підлягає задоволенню у спосіб зобов`язання Бахмутсько Лиманське об`єднане управління Пенсійного Фонду України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 28.02.2020 року.
Відповідно до ст. 19 Конституції України Відповідно суд, як орган державної влади, зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами.
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно ч. 1, 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 до Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області в частині визнання протиправним та скасування рішення Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 47 від 04.03.2020 року про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, зобов`язання Бахмутсько Лиманське об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 28.02.2020 року із зарахуванням до стажу ОСОБА_1 , який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах періодів роботи з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року на Шахті Ольховатська ДП Орджонікідзевугілля, з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року, з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року, з 23.07.1988 року по 02.11.1994 року на Шахті Єнакієвська ДП Орджонікідзевугілля, період проходження військової служби в лавах Радянської Армії з 04.07.1986 року по 11.05.1988 року.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Приписами частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Оскільки позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, суд вважає за необхідне присудити на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 560,54 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 47 від 04.03.2020 року про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 , зобов`язання Бахмутсько Лиманське об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області зарахувати періоди роботи ОСОБА_1 з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року на Шахті Ольховатська ДП Орджонікідзевугілля, з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року, з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року, з 23.07.1988 року по 05.11.1993 року на Шахті Єнакієвська ДП Орджонікідзевугілля, з 12.08.2013 року по 31.07.2014 року на Шахті Жданівська ДП Орджонікідзевугілля, з 04.07.1986 року по 11.05.1988 року проходження служби у Радянській Армії до пільгового стажу роботи за списком № 1, який дає право на призначення пенсії відповідно до ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, зобов`язання Бахмутсько Лиманське об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області призначити з 28.02.2020 року ОСОБА_1 пенсію на пільгових умовах по списку № 1 згідно ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Бахмутсько Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 47 від 04.03.2020 року про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.
Зобов`язати Бахмутсько Лиманське об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 28.02.2020 року із зарахуванням до стажу ОСОБА_1 , який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах періодів роботи з 16.05.1985 року по 03.07.1985 року на Шахті Ольховатська ДП Орджонікідзевугілля, з 04.09.1985 року по 17.12.1985 року, з 20.05.1986 року по 17.06.1986 року, з 23.07.1988 року по 02.11.1994 року на Шахті Єнакієвська ДП Орджонікідзевугілля, період проходження військової служби в лавах Радянської Армії з 04.07.1986 року по 11.05.1988 року.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_2 , місце фактичного проживання: АДРЕСА_3 ) за рахунок бюджетних асигнувань Бахмутсько - Лиманськог об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (код ЄДРПОУ 42172734, місцезнаходження: вул. Миру, 35, м. Бахмут, Донецька область, 84511) судовий збір в розмірі 560 (п`ятсот шістдесят) гривень 54 копійки.
Повний текст рішення складено та підписано 25 листопада 2020 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до п.п. 15-5 п. 15 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя В.В. Олішевська
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2020 |
Оприлюднено | 08.09.2022 |
Номер документу | 93106630 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Олішевська В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні