Ухвала
від 25.11.2020 по справі 320/12157/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі

25 листопада 2020 року м. Київ № 320/12157/20

Суддя Київського окружного адміністративного суду Горобцова Я.В., розглянувши позовну заяву та додані до неї матеріали ОСОБА_1 до Державного реєстратора Комунального підприємства Київської обласної ради Північне бюро технічної інвентаризації Боярчук Вікторії Юріївни про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 в особі представника - адвоката Цокур Віталія Володимировича в порядку оскарження рішення Державного реєстратора Комунального підприємства Київської обласної ради Північне бюро технічної інвентаризації Боярчук Вікторії Юріївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 48965348 від 02.10.2019, яким зареєстровано право власності ОСОБА_2 на квартиру АДРЕСА_1 , загальною площею 35,7 кв.м.

У якості третіх осіб позивачем визначено ОСОБА_3 та ОСОБА_2 .

Відповідно до частини першої статті 171 КАС України, суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, зокрема, чи відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 цього Кодексу; чи немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

Згідно з частиною першою статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною першою статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.

Статтею 124 Конституції України встановлено, що юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Однак, це не означає, що правопорядок в Україні допускає можливість звертатися з будь-якими позовами (позовними вимогами) до будь-якого суду, адже порядок здійснення судочинства в силу вимог статті 92 Конституції України визначається виключно Законами України, тому право на звернення до суду фізичні та юридичні особи мають здійснювати у порядку та спосіб, визначений законами з питань судочинства.

За приписами статті 6 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів.

Повноваження адміністративних судів щодо розгляду справ адміністративної юрисдикції, порядок звернення до адміністративних судів і порядок здійснення адміністративного судочинства визначаються Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: 1) спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Пунктом 2 частини першої статті 4 КАС України передбачено, що публічно-правовий спір - це спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи. При цьому, необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним управлінських функцій саме у тих відносинах, у яких виник спір.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Європейський суд з прав людини у пункті 24 рішення від 20.07.2006 у справі Сокуренко і Стригун проти України зазначив, що фраза встановленого законом поширюється не лише на правову основу самого існування суду , але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін судом, встановленим законом у пункті 1 статті 6 Конвенції передбачає всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.

Судова юрисдикція - це інститут права, що покликаний розмежувати як компетенцію різних ланок судової системи так і різні види судочинства, якими є цивільне, кримінальне, господарське та адміністративне.

Критеріями розмежування судової юрисдикції є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

Судом встановлено, що предметом спору за цим позовом є незгода позивача з рішенням Державного реєстратора Комунального підприємства Київської обласної ради Північне бюро технічної інвентаризації Боярчук В.Ю. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 48965348 від 02.10.2019, яким зареєстровано право власності ОСОБА_2 на квартиру АДРЕСА_1 , загальною площею 35,7 кв.м.

З позовної заяви та доданих до неї матеріалів встановлено, що 16.07.2013 державним реєстратором Києво-Святошинського районного управління юстиції Київської області, ОСОБА_4 зареєстровано право суперфіцію ОСОБА_1 на три земельні ділянки в с. Крюківщина, Києво-Святошинського району Київської області, на підставі договорів суперфіції з ОСОБА_5 (суперфіціар). А саме, земельні ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:023:0312, площею 0,15 га (договір № 87 від 16.05.2013), з кадастровим номером 3222484001:01:023:0310, площею 0,1499 га (договір № 85 від 16.05.2013), з кадастровим номером 3222484001:01:023:0311, площею 0,1499 га (договір № 86 від 16.05.2013).

Реалізуючи право суперфіцію, ОСОБА_1 замовив будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями, якому в подальшому було присвоєно адресу: АДРЕСА_2 .

01 жовтня 2013 року ОСОБА_1 з однієї сторони та ОСОБА_6 укладено попередній договір П/2/37/Ц, відповідно до якого сторони зобов`язувалися в майбутньому на умовах і в порядку визначеному цим договором укласти договір купівлі-продажу квартири АДРЕСА_3 (Основний договір). Пунктом 2.1 договору визначено, що вартість квартири складає 223 312 грн., що у доларах США складало близько 27200. У якості гарантії, відповідно до розділу 4 договору, покупець передав продавцеві у 2013 році 66 993 грн. (8160 доларів США).

29 грудня 2014 року замовником будівництва ОСОБА_1 подано декларацію про готовність об`єкта до експлуатації № КС 143143630788 на об`єкт будівництва Багатоквартирний житловий будинок з вбудованими нежитловими приміщеннями , що розташований за адресою: АДРЕСА_2 .

З метою виконання умов попереднього договору, ОСОБА_1 на початку 2016 року надав ОСОБА_3 та її чоловіку ОСОБА_7 у користування квартиру АДРЕСА_1 . Зазначені особи здійснили ремонт у вказаній квартирі, проживали, здавали в оренду вказану квартиру як фактичні власники. Державна реєстрація права власності ОСОБА_6 на квартиру АДРЕСА_3 затягувалася у зв`язку з необхідністю виконання усіх умов попереднього договору П/2/37/Ц від 01.10.2013.

Таким чином, у зв`язку з введенням в експлуатацію багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями за адресою: АДРЕСА_2 , ОСОБА_1 став власником відповідного об`єкту в цілому та на окремі об`єкти до моменту виконання правочинів з передачі права власності за особами, які були фактичними інвесторами відповідно до попередніх угод, якими передбачалося укладення договорів купівлі-продажу на окремі об`єкти нерухомого майна у вказаному багатоквартирному будинку. Зокрема з ОСОБА_6 .

Однак, у липні 2020 ОСОБА_6 та ОСОБА_7 попри добросовісність користування квартирою АДРЕСА_3 , ОСОБА_2 повідомив про необхідність звільнити квартиру АДРЕСА_3 у зв`язку з тим, що він є її власником.

17 липня 2020 року за інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме представником ОСОБА_7 , було встановлено, що ОСОБА_2 є власником квартири АДРЕСА_3 на підставі оскаржуваного рішення державного реєстратора Комунального підприємства Київської обласної ради Північне бюро технічної інвентаризації Боярчук В.Ю. про державну реєстрацію права власності індексний номер: 48965348 від 02.10.2019.

Підставою здійснення реєстрації є (1) акт приймання-передачі квартири, серія та номер: б/н, виданий 20.09.2019, видавник: сторони за актом; та (2) договір на пайову участь у будівництві, серія та номер П-2-37 від 15.10.2014, видавник: сторони за договором.

Однак, ОСОБА_1 як замовником будівництва та власника приміщення квартири АДРЕСА_3 , жодних правочинів з ОСОБА_2 , або його довіреними особами не укладалося, зокрема договору на пайову участь у будівництві, серія та номер: П-2-37 від 15.10.2014; не укладалося також жодних актів прийому-передачі з ОСОБА_2 , зокрема акт приймання-передачі квартири, серія та номер: б/н, виданий 20.09.2019.

Більше того, станом на 15.10.2014 ОСОБА_2 не міг бути стороною за договором на пайову участь у будівництві, серія та номер: П-2-37 від 15.10.2014, оскільки був малолітнім (13 років). ОСОБА_2 народився ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Як вбачається з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (номер інформаційної довідки: 216728752 від 17.07.2020), державним реєстратором КП КОР Північне бюро технічної інвентаризації Боярчук Вікторією Юріївною було прийнято рішення індексний номер: 48965348 від 02.10.2019 про державну реєстрацію за ОСОБА_2 права власності на квартиру, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1927552732224.

Як зазначалося вище, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте, сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

За правилами частини першої статті 19 ЦПК України, суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

Згідно з частинами першою та четвертою статті 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно з пунктом 10 частини другої статті 16 ЦК України, цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Дослідивши матеріали позовної заяви, суд дійшов висновку про те, що спірні правовідносини виникли на підставі цивільно-правових договорів.

Так, позивач, звернувшись до суду з позовною заявою, має намір захистити своє цивільне право, тобто право власності на відповідне нерухоме майно, право власності на яке було зареєстровано за ОСОБА_2 на підставі спірного рішення.

У зв`язку з цим, суд вважає, що цей спір є не публічно-правовим, оскільки він випливає з договірних відносин і має вирішуватися судом за правилами Цивільного процесуального кодексу України.

Аналогічна правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 17.04.2018 у справі № 815/6956/15, від 11.04.2018 у справі № 826/366/16, від 12.03.2019 у справі № 826/7080/16 та від 03.04.2019 у справа № 810/2925/16.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Частиною шостою статті 13 Закону України від 02.06.2016 № 1402-VIII Про судоустрій і статус суддів передбачено, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Таким чином, правові висновки, викладені у вищевказаних постановах Великої Палати Верховного Суду, підлягають обов`язковому врахуванню у спірних правовідносинах.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 170 КАС України, суд відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

У зв`язку з викладеним суд вважає за необхідне відмовити у відкритті провадження у справі та роз`яснити позивачу, що цю справу віднесено до юрисдикції цивільного суду, яка має розглядатися за правилами ЦПК України місцевим загальним судом з дотриманням правил підсудності.

Керуючись пунктом 1 частини першої статті 170, статтями 240, 243, 248 КАС України, суд

у х в а л и в:

Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Державного реєстратора Комунального підприємства Київської обласної ради Північне бюро технічної інвентаризації Боярчук Вікторії Юріївни про визнання протиправним та скасування рішення.

Роз`яснити позивачеві, що повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.

Роз`яснити позивачеві, що цю справу віднесено до юрисдикції цивільного суду, яка має розглядатися за правилами ЦПК України місцевим загальним судом з дотриманням правил підсудності.

Копію ухвали надіслати позивачеві.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення (підписання) ухвали.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення КАС України до початку функціонування ЄСІТС апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Я.В. Горобцова

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2020
Оприлюднено27.11.2020
Номер документу93107673
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/12157/20

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні