Справа № 420/12313/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 листопада 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Політичної Партії БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА (вул..Еврейська,буд.4, м. Одеса, 65014) до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області (вул..Канатна,буд.83, м. Одеса, 65012), за участю третьої особи Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області (вул..Садова,1-А, м. Одеса, 65023) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Політичної Партії БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, за участю третьої особи Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області, в якому позивач просить:
визнати протиправною бездіяльність Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області як суб`єкта владних повноважень щодо ненадання ПОЛІТИЧНІЙ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА подання до відповідного органу Державного Казначейства про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів, сплачених відповідно до платіжного доручення №3 на суму 216109,00 грн.(двісті шістнадцять тисяч сто дев`ять гривень 00 коп.) від 21 вересня 2020 року, платник ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА ;
зобов`язати суб`єкта владних повноважень - Одеську районну територіальну виборчу комісію Одеської області надати ПОЛІТИЧНІЙ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА подання до відповідного органу Державного Казначейства про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів у розмірі 216109,00 грн.(двісті шістнадцять тисяч сто дев`ять гривень 00 коп.);
стягнути на користь ПОЛІТИЧНІЙ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА за рахунок бюджетних асигнувань Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області (65012, Одеська обл., місто Одеса, вул.Канатна, будинок 83 код ЄДРПОУ -43757629 ) понесені Позивачем витрати по сплаті судового збору в сумі 2102 ( дві тисячі сто дві) гривень.
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначає, що 13 жовтня 2020р. Постановою №62 Про розгляд заяви ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА щодо надання подання до відповідного органу Державного Казначейства про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів , (далі - Постанова) Одеської районної територіальної виборчої комісією Одеської області (далі - Комісія) було прийнято рішення - залишити заяву Позивача про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів без задоволення. Підставою прийняття Комісією такого рішення було зазначено порушення порядку сплати грошової застави на місцевих виборах, встановленого положеннями ст. 225 Виборчого Кодексу України та Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою ЦВК від 21.08.2020 року № 193 (далі - Порядок); в якості порушення зазначено обставину, що грошова застава за виборчий список кандидатів у депутати Одеського району Одеської області, висунутих ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, в розмірі 216 109,00 грн. (двісті шістнадцять тисяч сто дев`ять гривень 00 коп.), відповідно до платіжного доручення №3 від 21 вересня 2020 року, була внесена ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА , а не її місцевою організацією^ яка станом на 21 вересня 2020 року не мала статусу юридичної особи), тобто, на думку Відповідача, грошова застава була сплачена Позивачем як неналежним суб`єктом, що Комісією було визначено як порушення вимог, встановлених ст. 225 ВК України та Порядку і тому, відповідно, поверненню не підлягає, незважаючи на те, що 1)Позивачем 20.10.2020 року було подано Заяву до Відповідача з посиланням на Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року по справі № 640/22999/20, якою зроблено правовий висновок, що сплата грошового зобов`язання політичною партією за свій місцевий осередок, який не являється юридичною особою жодним чином не суперечить вимогам Виборчого кодексу України 2) 23 вересня 2020 року платником ОДЕСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА була внесена грошова застава відповідно до платіжного доручення №1 на суму 216109,00 грн. Позивач вважає, що бездіяльність Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області щодо ненадання позивачу подання до відповідного органу Державного Казначейства про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів є протиправною, порушує гарантовані Конституцією України права позивача стосовно розпорядження грошовими коштами, а надмірно сплачені до бюджету кошти у розмірі 216109,00 грн. (двісті шістнадцять тисяч сто дев`ять гривень 00 коп.) -підлягають поверненню. Позивач вважає таку бездіяльність протиправною та звернувся до суду.
Ухвалою суду від 22.09.2020 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
До суду 23.11.2020 року (вхід. №ЕП/22007/20) від відповідача надійшов відзив на позову заяву, відповідно до якого відповідач проти задоволення позову заперечував та просив відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначивши, що Постановою Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 13 жовтня 2020 року о 18:20 годині було прийнято рішення, яким заяву позивача про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів було залишено без задоволення. Підставою прийняття такого рішення Комісією зазначено порушення порядку сплати грошової застави на місцевих виборах, встановленого положеннями ст. 225 ВК України та Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою ЦВК №193 від 21.08.2020 року. 20.10.2020 року політична партія БЛОК ЕДУАРДА ЕУРВЩА знову звернулась до ОРТВК із заявою про повернення помилково спечених ним коштів. Листом від 20.10.2020 року №99 Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області повідомила позивача, що питання, яке було порушено ним у заяві від 20.10.2020 року, вже було розглянуто відповідачем по суті, та з цього приводу була винесена постанова №62 від 13.10.2020 року. Таким чином відповідач стверджує, що ОРТВК, діючи в межах свої повноважень, відповіла на усі заяви позивача, надала відповідні відповіді, розглянула питання подання до відповідного органу Державного Казначейства про повернення коштів, сплачених Політичною Партією БЛОК ЕДУАРДА ЕУРВЩА по суті, про що видала відповідний акт - Постанову №62 від 13.10.2020 року. Зазначений акт, містить детальний опис подій та обґрунтування залишення без задоволення заяви Політичної Партії БЛОК ЕДУАРДА ЕУРВЩА , щодо надання подання до відповідного органу Казначейства про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів, а саме - грошової застави за виборчий список кандидатів у депутати Одеського району Одеської області в розмірі 216109,00 грн.
Окремо суд зазначає, що даний позов до Одеської районної територіальної виборчої комісії, як до суб`єкта владних повноважень поданий поза межами виборчого процесу і не стосується його безпосередньо (проведення та підготовки виборів), відповідно до ч.1 ст.19, ч.1 ст.22 КАС України ця справа належить до предметної та інстанційної юрисдикції Одеського окружного адміністративного суду та відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно зі статтею 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
08.10.2020 року Політичною партією Блок Едуарда Гурвіца було подано до ОРТВК заяву, в якій позивач просив відповідача надати його представнику подання до відповідного органу Державного Казначейства про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів, сплачених Політичною партією Блок Едуарда Гурвіца .
Як зазначається в заяві та не заперечується відповідачем грошова застава за виборчий список кандидатів у депутати Одеського району Одеської області в розмірі 216 109,00 грн. була зарахована до бюджету двічі - відповідно до платіжного доручення №3 на суму 216 109,00 грн. від 21 вересня 2020р., де платником була ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА і 23 вересня 2020р. відповідно до платіжного доручення №1 на суму 216 109,00 грн., де платником була ОДЕСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА .
Постановою Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області №62 від 13 жовтня 2020 року о 18:20 годині було прийнято рішення, яким заяву позивача про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів було залишено без задоволення. Підставою прийняття такого рішення Комісією зазначено порушення порядку сплати грошової застави на місцевих виборах, встановленого положеннями ст. 225 ВК України та Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою ЦВК №193 від 21.08.2020 року.
20.10.2020 року політична партія БЛОК ЕДУАРДА ЕУРВЩА знову звернулась до ОРТВК із заявою про повернення помилково спечених ним коштів.
Листом від 20.10.2020 року №99 Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області повідомила позивача, що питання, яке було порушено ним у заяві від 20.10.2020 року, вже було розглянуто відповідачем по суті, та з цього приводу була винесена постанова №62 від 13.10.2020 року.
Позивач акцентує увагу на тому, що Політичної Партії БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА не висувала виборчий список кандидатів у депутати районної ради, суб`єктом висування була ОДЕСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА .
Питання внесення та повернення грошової застави визначені статтею 225 Виборчого кодексу України та Порядком внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затверджене Постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року №193.
Відповідно до пункту 5 частини 1 ст.222 Виборчого кодексу України районна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу.
Відповідно до вимог частини першої статті 225 Виборчого кодексу України, організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, або організація відповідної партії вищого рівня після початку виборчого процесу та до подання документів до виборчої комісії Автономної Республіки Крим для реєстрації кандидатів у депутати вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії Автономної Республіки Крим грошову заставу у розмірі двохсот п`ятдесяти мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу.
Розмір грошової застави у грошовій формі, для виборчого списку кандидатів у депутати районної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, визначений у додатку №1 до постанови Центральної виборчої комісії від 10 вересня 2020 року №246 та складає 216 109,00 грн.
Як встановлено судом вказану суму сплачено як ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА відповідно до платіжного доручення №3 на суму 216 109,00 грн. від 21 вересня 2020р., так і ОДЕСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА відповідно до платіжного доручення №1 від 23 вересня 2020р. на суму 216 109,00 грн., саме яка і висувала виборчий список кандидатів у депутати районної ради.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що позивач помилково сплатив до бюджету грошової застави за виборчий список кандидатів у депутати Одеського району Одеської області.
У свою чергу, процедура повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії, визначена Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03 вересня 2013 року № 787 (далі - Порядок № 787).
Пунктом 5 Порядку № 787 передбачено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили. Подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби України) подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Подання за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку подається платником до органу Казначейства разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету.
Відповідно до підпункту 2 пункту 4 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215, Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, відкритого у Національному банку, зокрема, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.
Отже, оскільки повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а таким органом, в даному випадку, є Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області, то саме на відповідача покладено обов`язок щодо формування та надання до органів Державної казначейської служби подання про повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.
З огляду на наведене, наявні правові підстави для зобов`язання відповідача звернутися з відповідним поданням до органів Державної казначейської служби України щодо повернення помилково сплаченого позивачем грошової застави за виборчий список кандидатів у депутати Одеського району Одеської області.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Разом з тим, згідно вимог ч. 2 ст. 77 КАС України, під час розгляду справи відповідач не довів належними і допустимими доказами правомірність бездіяльності.
Враховуючи те, що позивач Політичної Партії БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА не висувала виборчий список кандидатів у депутати районної ради, але фактично сплатила грошової застави за виборчий список кандидатів у депутати Одеського району Одеської області 216109,00грн., направлення подання до відповідного органу Державного Казначейства про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів у розмірі 216109,00 грн. належить здійснити Одеській районній територіальній виборчій комісії Одеської області.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.
Приймаючи до уваги викладене, оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги обґрунтовані, відповідають чинному законодавству, отже підлягають задоволенню.
Згідно зі ст.242 КАС України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 12,139,242,246,250,251,255,295,297 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Політичної Партії БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА ( вул..Еврейська,буд.4, м. Одеса, 65014 ) до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області (вул..Канатна,буд.83, м. Одеса, 65012), за участю третьої особи Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області (вул..Садова,1-А, м. Одеса, 65023) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії- задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області як суб`єкта владних повноважень щодо ненадання ПОЛІТИЧНІЙ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА подання до відповідного органу Державного Казначейства про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів, сплачених відповідно до платіжного доручення №3 на суму 216109,00 грн. (двісті шістнадцять тисяч сто дев`ять гривень 00 коп.) від 21 вересня 2020 року, платник ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА .
Зобов`язати суб`єкта владних повноважень - Одеську районну територіальну виборчу комісію Одеської області надати ПОЛІТИЧНІЙ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА подання до відповідного органу Державного Казначейства про повернення надміру зарахованих до бюджету коштів у розмірі 216109,00 грн.(двісті шістнадцять тисяч сто дев`ять гривень 00 коп.).
Стягнути на користь ПОЛІТИЧНІЙ ПАРТІЇ БЛОК ЕДУАРДА ГУРВІЦА за рахунок бюджетних асигнувань Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області (65012, Одеська обл., місто Одеса, вул.Канатна, будинок 83 код ЄДРПОУ-43757629) понесені Позивачем витрати по сплаті судового збору в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) гривень.
Рішення набирає законної сили згідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст.293,295 та п.15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.С. Єфіменко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2020 |
Оприлюднено | 27.11.2020 |
Номер документу | 93108425 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні