КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 листопада 2020 року справа №320/5915/20
Суддя Київського окружного адміністративного суду Терлецька О.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, Васильківського управління головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, Васильківського управління головного управління Державної податкової служби у Київській області, в якому просить суд скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Київській області №0214446-5706-1030 від 19.04.2019 року та податкову вимогу №2888-58 від 29.01.2020 року про нарахування ОСОБА_1 165 539,47 грн за несплачений податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплаченого фізичними особами, які є власниками об`єктів нерухомості.
В обгрунтування такої вимоги позивач зазначив, що станом на дату нарахування податкового зобов`язання за податковим повідомленням рішенням № 0214446-5706-1030 та формування податкової вимоги №2888-58 від 29.01.2020 року, ОСОБА_1 не мав права власності на вказану нежитлову будівлю загальною площею 4446,4 м2, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , тому нарахування податку є незаконним, а податкове повідомлення-рішення № 0214446- 5706-1030 від 19.04.2019 року за 2018 рік та податкова вимога №2888-58 від 29.01.2020 року є незаконними та підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 17.07.2020 відкрито загальне позовне провадження в зазначеній адміністративній справі.
Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, зазначив, що за результатами розгляду заяви позивача щодо відчуження нерухомого майна, контролюючим органом встановлено помилковість нарахування податкового повідомлення-рішення, у зв`язку з чим, відповідно до п. 286.5 статті 286 Податкового кодексу України воно вважається скасованим (відкликаним). Тому просить суд залишити позов без розгляду.
Протокольною ухвалою суду від 19.10.2020 вирішено подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
14.05.2020 року ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ІПН: НОМЕР_1 ) отримав податкову вимогу від ГУ ДПС у Харківській області №2888- 58 від 29.01.2020 року про наявність податкового боргу у розмірі 165539,47 грн за несплачений Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки сплачується фізичними особами, що є власниками об`єктів , код класифікації доходів бюджету 18010301.
22.05.2020 року ОСОБА_1 звернувся зі скаргою №22/05-ДПС до Державної податкової служби України.
23.06.2020 року було отримане рішення про результати розгляду скарги від 17.06.2020 року №/Ф/99-00-13-05-09, що зареєстровано в електронному реєстрі за номером 2566/Ф/99-00-13-05-09 від 17.06.2020 року.
Зі змісту рішення слідує, що за інформаційними даними ITC Податковий блок , податковий борг з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплаченого фізичними особами, які є власниками об`єктів нерухомості у сумі 165 539,47 грн виник у ОСОБА_1 у результаті несплати у граничний термін податкових зобов`язань, визначених податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у Київській області від 19.04.2019 року №0214446-5706-1030 за 2018 рік за об`єкт нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 у сумі 165 539,47 гривні.
Зважаючи на те, що станом на 16.06.2020 року податковий борг ОСОБА_1 у сумі 165 539,47 грн залишається непогашеним, ДПС України залишає без змін податкову вимогу ГУ ДПС у Харківській області від 29.01.2020 року №2888-58, а скаргу Солдаткіна О.С. в інтересах ОСОБА_1 від 22.05.2020 № 22/05-ДПС - без задоволення.
22.05.2020 року адвокат ОСОБА_2 звернувся із адвокатським запитом до ГУ ДПС у Київській області про надання інформації на який об`єкт нерухомості здійснено нарахування в сумі 165539,47 грн відповідно до вимоги №2888-58 від 29.01.2020 року та за який період.
15.06.2020 року надійшла відповідь ГУ ДПС у Київській області на адвокатський запит, відповідно до якої 19.04.2019 року сформовано податкове повідомлення-рішення форми Ф № 0214446-5706-1030 та нараховано 165539,47 грн за нежитлову будівлю загальною площею 4 446,4 м2, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , за податковий період 2018 рік.
Водночас судом встановлено, що 02.12.2016 року на підставі Протоколу № 149 Загальних зборів учасників ТОВ Арсенал та Акту прийому передачі від 07.12.2016 року ОСОБА_1 передав до статутного капіталу ТОВ Арсенал нежитлову будівлю, площею 4446,4 м2, що розташована за адресою АДРЕСА_1 .
15.05.2017 року згідно рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 35556033 від 07.06.2017, державний реєстратор Вєлєва Анастасія Олексіївна Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Харківська області було внесено відповідні відомості щодо переходу права власності від ОСОБА_1 до ТОВ Арсенал .
Не погоджуючись з правомірністю прийняття спірного податкового повідомлення-рішення та вимоги, позивач звернувся з даним позовом до суду про визнання його протиправним та скасування, з приводу чого суд зазначає таке.
Спірні правовідносини врегульовані нормами Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями, далі - ПК України).
Поняття, склад та порядок адміністрування податку на нерухоме майно, відмінного від земельної ділянки були введені в Податковий кодекс України з моменту його прийняття у 2010 році в ст. 265 розділу XII Місцеві податки та збори ПК України. При цьому, згідно з п.п.265.1.1 п.265.1 ст. 265 ПК України (в редакції Закону № 2755-УІ від 02.12.2010 року) платниками цього податку визначені фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової нерухомості.
Згідно з п.1 розділу XIX Прикінцеві положення І1К України стаття 265 цього Кодексу набирає чинності з 01.01.2012 року.
Законом України від 28 грудня 2014 року № 71 -VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо податкової реформи (далі - Закон № 71) внесено низку змін до Податкового кодексу України (далі - ПКУ).
З 1 січня 2015 року Законом № 71 внесено зміни щодо оподаткування нерухомого майна, відмінного від земельної ділянки.
Зокрема, розширено базу оподаткування для податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, шляхом оподаткування як житлової, так і нежитлової нерухомості.
Відповідно до ст. 266.1.1. Податкового кодексу України платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.
Відповідно до п.п. 10.1.1 п.10.1 ст. 10 ПК України до місцевих податків належить податок на майно. Згідно з п.10.3 ст. 10 ПК України місцеві ради в межах повноважень визначених цим Кодексом, вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору.
Згідно з п.п.14.1.129і п.14.1 ст. 14 ПК України об`єкти нежитлової нерухомості - будівлі, приміщення, що не віднесені відповідно до законодавства до житлового фонду.
Згідно з п.п. 266.2.1 п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.
Базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток (п.266.3.1 ст. 266 ПКУ).
Відповідно до п. 266.7.1 ст. 266 Податкового кодексу України визначено Порядок обчислення суми податку:
Обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів оподаткування, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника житлової нерухомості у такому порядку:
а) за наявності у власності платника податку одного об`єкта житлової нерухомості, в тому числі його частки, податок обчислюється виходячи із бази оподаткування, зменшеної відповідно до підпунктів "а" або "б" підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та пільги органів місцевого самоврядування з неоподатковуваної площі таких об`єктів (у разі її встановлення), та відповідної ставки податку;
б) за наявності у власності платника податку більше одного об`єкта житлової нерухомості одного виду, в тому числі їх часток, податок обчислюється виходячи із сумарної житлової площі таких об`єктів, зменшеної відповідно до підпунктів "а" або "б" підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та пільги органів місцевого самоврядування з неоподатковуваної площі таких об`єктів (у разі її встановлення), та відповідної ставки податку;
в) за наявності у власності платника податку об`єктів житлової нерухомості різних видів, у тому числі їх часток, податок обчислюється виходячи із сумарної житлової площі таких об`єктів, зменшеної відповідно до підпункту "в" підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та пільги органів місцевого самоврядування з неоподатковуваної площі таких об`єктів (у разі її встановлення), та відповідної ставки податку;
г) сума податку, обчислена з урахуванням підпунктів 2 і 3 цього підпункту, розподіляється контролюючим органом пропорційно до питомої ваги житлової площі кожного з об`єктів житлової нерухомості.
Обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку.
Відповідно до п. 266.3 ст. 266 Податкового кодексу України базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.
Згідно з підпунктом 266.7.2 пункту 266.7 статті 266 ПКУ податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості надсилаються (вручаються) платнику податку - фізичній особі контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).
Відповідно до підпункту 265.6.1 пункту 265.6 статті 265 ПКУ базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.
Ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної або міської ради залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 2 відс. розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. м бази оподаткування (п.266.5.1 ст. 266 ПКУ).
Положенням п. 265.4.1 ст. 265 Податкового кодексу України встановлено, що база оподаткування об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи - платника податку, зменшується:
а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв. метрів;
б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв. метрів;
в) для різних видів об`єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), - на 180 кв. метрів.
Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).
Сільські, селищні, міські ради можуть збільшувати можуть збільшувати граничну межу житлової нерухомості, на яку зменшується база оподаткування, встановлена цим підпунктом.
Сільські, селищні, міські ради встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості (п. 266.4.2 ст. 266 ПКУ).
Органи місцевого самоврядування до І лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням об`єкта житлової нерухомості відомості стосовно пільг, наданих ними відповідно до абзацу першого цього підпункту (п. 266.4.2 ст. 266 ПКУ).
Разом з тим пунктом 33 підрозділу 10 розділу XX ПКУ передбачено, що на 2015 рік ставки податку для об`єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, визначені підпунктом 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 ПКУ. не можуть перевищувати 1 % мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв. м для об`єктів нежитлової нерухомості.
Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року (п. 266.6.1 ПКУ).
Згідно з пп. 266.10.1 п. 266.10 ст. 266 Податкового кодексу України податкове зобов`язання за звітний рік сплачується: фізичними особами - протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення - рішення.
Відповідно до пп. 266.1.1 п.266.1 ст.266 ПКУ платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової або нежитлової нерухомості.
Відповідно до п.п. 266.1.2 п.266.1 ст.266 ПКУ визначення платників податку в разі перебування об`єктів житлової або нежитлової нерухомості у спільній частковій або спільній сумісній власності кількох осіб.
Згідно до п.п.266.5.1 п.266.5 ст.265 ПКУ ставки податку для об`єктів житлової або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільських, селищної або міської ради в залежності від місця розташування та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законодавством на 1 січня звітного року, за 1 кв.м. бази оподаткування.
Згідно п.п. 266.2.1 п.266.2 ст.266 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.
Відповідно до п.п. 14.1.129 п.14.1 сг.14 Податкового кодексу України об`єкти нежитлової нерухомості - будівлі, приміщення, що не віднесені відповідно до законодавства до житлового фонду, зокрема будівлі промисловості.
Відповідно до п.п.266.3.1 п.266.3 ст.266 ПКУ базою оподаткування є загальна площа об`єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у праві власності фізичних осіб.
Згідно з п.п. 266.3.2 п.266.3 ст.266 ПКУ база оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.
За інформаційними даними ITC Податковий блок , податковий борг з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплаченого фізичними особами, які є власниками об`єктів нерухомості у сумі 165 539,47 грн виник у ОСОБА_1 у результаті несплати у граничний термін податкових зобов`язань, визначених податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у Київській області від 19.04.2019 року №0214446-5706-1030 за 2018 рік за об`єкт нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 у сумі 165 539,47 гривні.
Водночас, судом встановлено, що 02.12.2016 року на підставі Протоколу № 149 Загальних зборів учасників ТОВ Арсенал та Акту прийому передачі від 07.12.2016 року ОСОБА_1 передав до статутного капіталу ТОВ Арсенал нежитлову будівлю, площею 4446,4 м2, що розташована за адресою АДРЕСА_1 .
15.05.2017 року згідно рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 35556033 від 07.06.2017, державний реєстратор Вєлєва Анастасія Олексіївна Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Харківська області було внесено відповідні відомості щодо переходу права власності від ОСОБА_1 до ТОВ Арсенал .
Отже, станом на дату нарахування податкового зобов`язання за податковим повідомленням рішенням № 0214446-5706-1030 та формування податкової вимоги №2888-58 від 29.01.2020 року, ОСОБА_1 не мав права власності на вказану нежитлову будівлю загальною площею 4446,4 м2, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , тому нарахування податку є безпідставним, а податкове повідомлення-рішення № 0214446- 5706-1030 від 19.04.2019 року за 2018 рік та спірна вимога є неправомірними та підлягають скасуванню.
Оскільки матеріали справи свідчать про те, що позивач станом на дату нарахування податкового зобов`язання та прийняття відповідачем спірного податкового повідомлення-рішення та фактично не мав статусу власника відповідного нерухомого майна, у той час як відповідачем не було надано належних та допустимих доказів, які б доводили протилежне, суд дійшов висновку про те, що спірне податкове повідомлення-рішення та вимога підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1655,40 грн., який підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Київській області.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов - задовольнити.
Скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Київській області №0214446-5706-1030 від 19.04.2019 року та податкову вимогу №2888-58 від 29.01.2020 року про нарахування ОСОБА_1 165 539,47 грн за несплачений податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплаченого фізичними особами, які є власниками об`єктів нерухомості.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 1 655 (одна тисяча шістсот п`ятдесят п`ять) грн 40 коп за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Київській області (ідентифікаційний код: 43141377).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Терлецька О.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2020 |
Оприлюднено | 30.11.2020 |
Номер документу | 93144427 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Терлецька О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні