ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 листопада 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/5912/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головка А.Б., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Головного управління ДПС у Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке ремонтно-транспортне підприємство" про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника.
В С Т А Н О В И В:
16 жовтня 2020 року Головне управління ДПС у Полтавській області звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке ремонтно-транспортне підприємство" про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі, в сумі 600130,23 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що за ТОВ "Кременчуцьке ремонтно-транспортне підприємство" рахується податковий борг з орендної плати з юридичних осіб у розмірі 600130,23 грн., з метою погашення якого контролюючий орган звертався до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою про стягнення з розрахункових рахунків ТОВ "Кременчуцьке ремонтно-транспортне підприємство" коштів. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 у справі № 440/1471/19 стягнуто кошти ТОВ "Кременчуцьке ремонтно-транспортне підприємство" з рахунків у банках на суму податкового боргу за платежем: "Орендна плата з юридичних осіб, 18010600" у розмірі 732927,69 грн. З метою виконання судового рішення в порядку статті 95 Податкового кодексу України позивачем направлялися до банків інкасові доручення, які повернуті до контролюючого органу без виконання, податковий борг не погашено. Оскільки у відповідача відсутні кошти для погашення податкового боргу на рахунках, відкритих у банківських установах, контролюючий орган на підставі пункту 95.3 ст. 95 Податкового кодексу України звернувся до суду з цим позовом про надання дозволу на погашення податкового боргу ТОВ "Кременчуцьке ремонтно-транспортне підприємство" за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі, у розмірі 600130,23 грн.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/5912/20, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.
У судове засідання сторони, які беруть участь у справі №440/5912/20 за позовом Головного управління ДПС у Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке ремонтно-транспортне підприємство" про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника не з`явились, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином. Від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності.
На підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Відповідно до частини 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішив розглядати справу в порядку письмового провадження.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що ТОВ "Кременчуцьке РТП" зареєстроване як юридична особа (код ЄДРПОУ 03757287) та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Полтавській області (Кременчуцька ДПІ) як платник податків.
За відповідачем обліковується податковий борг зі сплати орендної плати з юридичних осіб у розмірі 600130,23 грн, що виник за таких обставин.
Пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу України платник плати за землю має право подавати щомісяця звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов`язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.
При цьому, як визначено пунктом 56.11 статті 56 Податкового кодексу України, не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків.
ТОВ "Кременчуцьке РТП" подано до контролюючого органу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності):
- № 9012418723 від 09.02.2016, у якій відповідачем самостійно визначено річну суму податкового зобов`язання з орендної плати на 2016 рік у розмірі 206640,82 грн.;
- № 9002774944 від 23.01.2017, у якій відповідачем самостійно визначено річну суму податкового зобов`язання з орендної плати на 2017 рік у розмірі 219039,26 грн.;
- № 9017292166 від 12.02.2018, у якій відповідачем самостійно визначено річну суму податкового зобов`язання з орендної плати на 2018 рік у розмірі 219039,26 грн.;
- № 9022961356 від 15.02.2019, у якій відповідачем самостійно визначено річну суму податкового зобов`язання з орендної плати на 2019 рік у розмірі 219039,26 грн.
За вказаними податковими деклараціями з плати за землю борг становить 513988,28 грн.
Крім того, податковим органом проводились перевірки своєчасності сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з орендної плати за землю, результати яких оформлені актами від 20.03.17 №790/16-31-12-02-43/03757287, від 24.04.17 №1721/16-31-12-02-43/03757287.
На підставі висновків зазначених актів перевірки контролюючим органом сформовані податкові повідомлення-рішення: від 21.03.17 №0001871202 про нарахування платнику податків штрафних санкцій у розмірі 28284,25 грн; від 26.04.17 №0004671202 про нарахування платнику податків штрафних санкцій у розмірі 5525,17 грн.
Дані податкове повідомлення-рішення вручені уповноваженій особі платника податків, що підтверджено підписом останньої на примірниках рішення.
Доказів оскарження згаданих податкових повідомлень-рішень у встановленому законом порядку суду не надано.
Відповідно до підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
За приписами пункту 57.3 статті 57 Податкового кодексу України у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
Крім того, як визначено підпунктом 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми грошових зобов`язань у встановлених цим Кодексом випадках та не сплачена у встановлені законодавством строки.
Відповідно до підпунктів 129.1.2, 129.1.3 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України нарахування пені розпочинається: при нарахуванні суми податкового зобов`язання, визначеного контролюючим органом у випадках, не пов`язаних з проведенням податкових перевірок, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження); при нарахуванні суми податкового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 цього Кодексу, - після спливу 90 календарних днів (270 календарних днів у разі здійснення платником податків самостійного коригування відповідно до підпункту 39.5.4 пункту 39.5 статті 39 цього Кодексу), наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання.
Керуючись положенням пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України податковим органом розраховано пені на борг минулих років в загальній сумі 52332,53 грн.
Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до пункту 59.1 статті 59 Податкового кодексу України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Пунктом 59.3 статті 59 Податкового кодексу України передбачено, що податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.
Кременчуцькою ОДПІ сформовано та надіслано відповідачу податкову вимогу від 09.12.2014 №7629-25 про сплату узгодженої суми грошового зобов`язання у загальному розмірі 18123,78 грн. Податкова вимога отримана платником податків 06.02.2015, що підтверджено копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.
Сторонами у справі доказів оскарження даної податкової вимоги у встановленому законом порядку не надано.
На суму податкового боргу нарахована пеня у розмірі 52332,53 грн.
Згідно з пунктом 59.5 статті 59 Податкового кодексу України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Відповідно до пунктів 95.1-95.3 статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Оскільки у визначений законом строк ТОВ "Кременчуцьке РТП" не сплачено податкове зобов`язання з орендної плати за вказаними вище податковими деклараціями з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) та податковими повідомленнями-рішеннями: від 21.03.17 №0001871202 та від 26.04.17 №0004671202, Головне управління ДПС у Полтавській області звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до ТОВ "Кременчуцьке РТП" про стягнення коштів з рахунків платника податків в рахунок погашення податкового боргу з орендної плати за землю з юридичних осіб у розмірі 732927,69 грн.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 у справі №440/1471/19, яке набрало законної сили, стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке ремонтно-транспортне підприємство" (код ЄДРПОУ 03757287; вул. Молодогвардійців, 30, м. Кременчук, Полтавська область, 39627) кошти з рахунків у банках на суму податкового боргу за платежем: "Орендна плата з юридичних осіб, 18010600" у розмірі 732927,69 грн.
З метою виконання вказаного рішення суду, яке набрало законної сили, контролюючим органом направлялися до банків, у яких відриті рахунки ТОВ "Кременчуцьке РТП", інкасові доручення (розпорядження), копії яких наявні у матеріалах справи.
Проте, вказані інкасові доручення (розпорядження) були повернуті банками до контролюючого органу без виконання, зокрема, у зв`язку з відсутністю коштів на рахунку платника.
Станом на час розгляду справи податковий борг відповідача з орендної плати з юридичних осіб в сумі 732927,69 грн., кошти за яким стягнуто з відкритих у банках рахунків ТОВ "Кременчуцьке РТП" рішенням суду, що набрало законної сили, не погашений, що підтверджується витягами з інтегрованих карток платника податків ТОВ "Кременчуцьке РТП".
Суду не надано доказів на підтвердження наявності коштів на розрахункових рахунках у банках, обслуговуючих платника податків ТОВ "Кременчуцьке РТП", за рахунок яких можливо погасити податковий борг.
Отже, контролюючим органом здійсненні заходи, що передують здійсненню заходів щодо продажу майна платника податків, а саме, позивач звернувся до суду з позовом до ТОВ "Кременчуцьке РТП" про стягнення з розрахункових рахунків коштів на погашення податкового боргу з орендної плати з юридичних осіб та на виконання рішення суду, яке набрало законної сили, направив до банків інкасові доручення (розпорядження) на відповідні суми, однак, у платника податків ТОВ "Кременчуцьке РТП" недостатньо коштів, які перебувають у його власності, для погашення податкового боргу у розмірі 732927,69 грн.
Підпунктом 14.1.155 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.
У разі невиконання платником податків грошового зобов`язання, забезпеченого податковою заставою, орган стягнення у порядку, визначеному цим Кодексом, звертає стягнення на майно такого платника, що є предметом податкової застави.
Таким чином, здійснення передбачених статтею 95 Податкового кодексу України заходів щодо стягнення податкового боргу шляхом продажу майна платника податків можливе за умови, якщо на це майно поширена податкова застава на підставах та умовах визначених саме Податковим кодексом України.
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу, про що зазначено у пункті 88.1 статті 88 Податкового кодексу України.
Згідно пункту 88.2 вказаної статті, право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
При цьому, відповідно до пункту 89.1 статті 89 Податкового кодексу України, встановлено, що право податкової застави виникає у разі:
89.1.1. у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;
89.1.2. у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу;
89.1.3. у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.
Оскільки відповідач має податковий борг, факт наявності у позивача права податкової застави є безспірним.
Пунктом 89.2 статті 89 Податкового кодексу України встановлено, що урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.
У разі якщо балансова вартість такого майна не визначена, його опис здійснюється за результатами оцінки, яка проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".
У разі збільшення суми податкового боргу складається акт опису до суми, відповідної сумі податкового боргу платника податків, у порядку, передбаченому цією статтею.
Право податкової застави не поширюється на майно, визначене підпунктом 87.3.7 пункту 87.3 статті 87 цього Кодексу, на іпотечні активи, що належать емітенту та є забезпеченням відповідного випуску іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, на грошові доходи від цих іпотечних активів до повного виконання емітентом зобов`язань за цим випуском іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, а також на склад іпотечного покриття та грошові доходи від нього до повного виконання емітентом зобов`язань за відповідним випуском звичайних іпотечних облігацій.
Право податкової застави не застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Пунктом 89.3 статті 89 Податкового кодексу України передбачено, що майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
Судом встановлено, що 24.06.2019 податковим керуючим складено акт опису майна №2/16-31-51-17-37.
Доказів оскарження вказаного акту опису майна та його скасування до суду не надано.
Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження №60451724, сформованим 25.06.2019, підтверджено, що 25.06.2019 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження внесено запис про податкову заставу на підставі акту опису майна від 25.06.2019 від №2/16-31-51-17-37.
Підсумовуючи вищевикладене, зважаючи на встановлені судовим розглядом обставини справи та наведені вище норми законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для надання дозволу Головному управлінню ДПС у Полтавській області на погашення податкового боргу ТОВ "Кременчуцьке РТП" в розмірі 600130,23 грн. за рахунок майна ТОВ "Кременчуцьке РТП", що перебуває у податковій заставі.
Таким чином, позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 3, 6-10, 205, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України ,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ 43142831) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке ремонтно-транспортне підприємство" (вул. Молодогвардійців, 30, м. Кременчук, Полтавська область, 39627, код ЄДРПОУ 3757287) про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника задовольнити.
Надати Головному управлінню ДПС у Полтавській області дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке ремонтно-транспортне підприємство" (вул. Молодогвардійців, 30, м. Кременчук, Полтавська область, 39627, код ЄДРПОУ 3757287) у розмірі 600130,23 грн. (шістсот тисяч сто тридцять гривень 23 копійки) за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2020 |
Оприлюднено | 30.11.2020 |
Номер документу | 93145109 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні