Рішення
від 27.11.2020 по справі 620/4084/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 листопада 2020 року Чернігів Справа № 620/4084/20

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Срібнянської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Срібнянської районної державної адміністрації, в якому просить визнати протиправними дії відповідача щодо відмови та зобов`язати відповідача провести перерахунок розміру суми коштів пільги для оплати розподілу (доставки) природного газу у безготівковій грошовій формі з 01.05.2020 та здійснити з врахуванням оплаченої пільги за надані послуги переказ відповідної суми коштів на особовий рахунок позивача до АТ Ощадбанк , відповідно до Законів України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , Про ринок природного газу , на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 №409 Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування , від 17.04.2019 №373 Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі , розпочинаючи з січня 2020 року, Кодексу газорозподільчих систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494, Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2498, Методики визначення тарифу на послуги розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 25.06.2015 №236.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що перебуває на обліку в Єдиному державному авторизованому реєстрі пільговиків, як особа з інвалідністю ІІ групи внаслідок війни та відповідно до Закону України від 22.10.1993 № 3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» користується пільгами на оплату за житлово-комунальні послуги, в тому числі, і на газове опалення житлового приміщення. Вказує, що в порушення вимог законодавства відповідачем не проведено перерахунку пільг на газове опалення житла та відповідно не проведено розрахунку сум коштів у безготівковій грошовій формі з урахуванням проведених оплат і забезпечення переказу коштів на особовий рахунок до АТ «Ощадбанк» .

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 29.09.2020 у справі відкрито провадження та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Відповідач належним чином повідомлявся про відкриття провадження у справі, підтвердженням чого є наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення. Протягом встановленого судом в ухвалі про відкриття провадження від 29.09.2020 строк відзив на позов не надав.

Так, відповідно до ч.4 ст.159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.

ОСОБА_1 є пенсіонером 2 групи інвалідності, внаслідок війни, що підтверджується пенсійним посвідченням № НОМЕР_1 .

Вважаючи, що нараховані суми коштів на пільгу для оплати житлово-комунальної пільги розподілу (доставки) природного газу та перераховані кошти на рахунки виконавців цих послуг здійснювались неправильно і не оплачуються через це пільги на оплату інших не пріоритетних послуг (електроенергія , вода тощо), а суми коштів сплачувались позивачем, як споживачем, за рахунок власних коштів при виконанні встановлених соціальних норм та нормативів, позивач звернувся з інформаційним запитом на отримання публічної інформації відповідно до положень Закону України Про доступ до публічної інформації до Управління з проханням надати інформацію про щомісячний розрахунок грошових коштів та щомісячну оплату житлово-комунальних послуг.

Відповідач надав відповідь від 05.08.2020 №669 на його запит, в якому було повідомлено про порядок розрахунку розміру пільг та їх виплати, а також надано повідомлення про здійснення нарахування пільг з помісячною деталізацією за період з жовтня 2019 року по липень 2020 року, а також інформацію щодо перерахованих коштів організаціям, які надавали житлово-комунальні послуги.

Також позивач звертався в Департаменту соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації (далі-Департамент) із відповідними запитами, який в своїй відповіді 15.09.2020 №01-11/941-12, підтвердив існування пільги на оплату з розподілу природного газу у грошовій безготівковій формі до плити та вказав, що на його думку, пільга на оплату з розподілу (доставки) природного газу нараховується згідно з чинним законодавством.

Такі твердження уповноважених органів соціального захисту, на думку позивача, є хибними, внаслідок чого останній звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Статтею 13 Закону передбачено, що особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються такі пільги:

100-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю);

100-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання.

Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 кв. метр опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю.

Для сімей, що складаються лише з непрацездатних осіб, надається 100-процентна знижка за користування газом для опалювання житла на подвійний розмір нормативної опалювальної площі (42 кв. метри на кожну особу, яка має право на знижку плати, та 21 кв. метр на сім`ю).

Пільги на житлово-комунальні послуги нараховуються в межах соціальних нормативів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 №409 Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування , із змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів України (далі Постанова №409).

Закон України від 09.04.2015 №329-VIII Про ринок природного газу визначає правові засади функціонування ринку природного газу України заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу.

Кодекс газорозподільної системи, затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494 є регламентом функціонування газотранспортної системи України, та визначає правові .технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року № 373 Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі було затверджено Порядок надання пільг на оплату житлово- комунальних послуг у грошовій формі (далі - Порядок), який набрав чинності та застосовується розпочинаючи з 1 жовтня 2019 року в безготівковій та готівковій формах.

Пунктом 6 Порядку визначено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення на підставі даних Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають пільги, розраховують щомісячно до 20 числа суму пільг виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількості членів сім`ї, які мають таке право відповідно до законодавчих актів та з урахуванням встановлених.

Судом встановлено, що пільги на оплату житлово-комунальних послуг позивачу надаються в безготівковій грошовій формі.

Згідно абзацу 4 пункту 1 Порядку визначено перелік комунальних послуг на які надаються пільги, а саме:

з постачання та розподілу природного газу;

постачання та розподілу електричної енергії;

постачання теплової енергії;

централізованого водовідведення;

поводження з побутовими відходами.

Якщо пільговик порушив встановлені пільгові знижки на окремі житлово - комунальні послуги, постановою №373 передбачено, що у цьому разі при відсутності залишку суми коштів на оплату послуг в повному обсязі, пільговик повинен здійснити доплату за рахунок власних коштів.

Згідно з положенням пункту 1 глави 6 розділу VI Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494 ( із змінами), ( далі- Кодекс) розрахунки споживача з послуги розподілу природного газу, що надається оператором газорозподільної мережі за договором розподілу природного газу здійснюється виходячи з величини річної замовленої потужності об`єкта(об`єктів) споживача та оплачується споживачем рівномірними частками протягом календарного року.

Постановою НКРЕКП від 07.10. 2019 №2080 були внесені зміни до Кодексу газорозподільних систем, Типового договору розподілу природного газу, Методики визначення тарифу на послуги розподілу природного газу.

Зазначеними змінами для споживачів з 01.01.2020 було запроваджено новий порядок розрахунків за послугу з розподілу природного газу, змінено принципи визначення обсягів газу, що беруться за основу (замовленої потужності).

Відповідно до статті 1 Закону, розподіл природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов`язана з переміщенням природного газу газорозподільної системи з метою його фізичної доставки споживачам.

Згідно з Типовим договором, предметом послуги розподілу розуміються не лише популярні визначення як транспортування чи абонентна плата ,а забезпечення цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи; розподіл (переміщення природного газу ГРС з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта споживача: переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єктів споживачів.

Плата за послуги розподілу природного газу не є новим додатковим платежем, оскільки послуги розподілу природного газу сплачувались побутовими споживачами природного газу завжди у складі ціни на природний газ. Тому після виокремлення зазначеної послуги, ціна природного газу, що сплачується побутовими споживачами (постачання) зменшилась на розмір тарифу на послуги розподілу природного газу.

Разом з тим, слід розмежовувати поняття перегляду зростання тарифу вартості на послугу розподілу та зміну ціни на газ.

Згідно положенб пункту 14 розділу III Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496 періодом для визначення розміру оплати послуг з газопостачання побутовим споживачам є календарний місяць.

Згідно з положенням п. 1 глави 6 розділу VI Кодексу, розрахунки споживачам за послугу розподілу природного газу, що надається оператором ГРМ за договором розподілу природного газу здійснюється виходячи з величини річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) споживача та оплачується споживачем рівними частками протягом календарного року.

Місячна вартість послуги розподілу природного газу визначається як добуток 1/12 річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) споживача на тариф встановлений Регулятором ( НКРЕКП) для відповідного оператора ГРМ із розрахунку місячної вартості одного кубічного метра замовленої потужності.

Річна замовлена потужність об`єкта (об`єктів) споживача на розрахунковий календарний рік визначається оператором ГРМ виходячи з фактичного обсягу споживання природного газу цим об`єктом за газовий рік (з 01 жовтня по 30 вересня, що передував розрахунковому календарному року, який визначається відповідно до вимог цього Кодексу (пункт 2 глава 6, розділу VI).

Водночас, положеннями пункту 7 глави 6 розділу ХІ Кодексу встановлено, що оплата вартості послуг за договором здійснюється споживачем на підставі відповідного рахунку оператора ГРМ (Чернігівгаз) на умовах договору розподілу природного газу.

Таким чином. Кодексом та Типовим договором визначено, що оплата за послуги розподілу природного газу здійснюється побутовими споживачами не за розподіл (доставку природного газу до плити, а рівними частками протягом року і не залежить від обсягів споживання природного газу в поточному місяці, та має інші часові межі для оплати, порівняно з послугами газопостачання).

Саме рахунки за розподіл (доставку) природного газу до побутового споживача AT Чернігівгаз надсилав споживачам та до структурних підрозділів органів соціального захисту для проведення нарахування на оплату пільги цієї житлово-комунальної послуги.

При наданні пільги на оплату вартості пільги на оплату розподілу (доставки) природного газу необхідно вказувати щомісячний об`єм розподілу (доставки) природного газу.

З матеріалів справи вбачається, що у позивача щомісячний об`єм розподілу (доставки) природного газу становить 159.25 куб.м. на місяць, а щомісячний тариф для Оператора ГРМ в Чернігівської області -1.068, а з липня - 1.128 грн.

При цьому, Управління визначає 21куб.м х 1.068 -22.43 і з липня - 21 куб.м х 1.128 = 23.69 грн, в той час як виконавець послуги АТ Чернігівгаз сам розсилає щомісячні рахунки вартості розподілу (доставки) природного газу в грошовому виразі: 170.11 грн в першому півріччі та 179.67 грн в другому півріччі 2020 року.

Такі дії Управління, на думку суду, суперечать діючим нормативним актам і не відповідають вимогам чинного законодавства.

Таким чином неправильне нарахування розміру суми коштів на оплату пільги на розподіл (доставку) природного газу на оплату в повному обсязі в нормах споживання, передбачених чинним законодавством, штучно утворює заборгованість з вини Управління по сплаті за надані житлово-комунальні послуги для позивача.

Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадку порушення її основних прав, наданих їй Конституцією (стаття 8) або законом. Право на ефективний судовий захист закріплено також у міжнародному пакті про громадські та політичні права 1966 року (стаття2) та в Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (стаття 13), відповідно до якої кожен, чиї права і свободи було порушено, має право на ефективний засіб правового захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинено особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Враховуючи викладені обставини, суд констатує, що внаслідок протиправних дій управління соціального захисту населення Срібнянського районної державної адміністрації Чернігівської області щодо відмови в перерахунку розміру пільги на оплату розподілу (доставки) природного газу за травень - серпень 2020 року відбулося порушення прав та законних інтересів позивача, а тому слід зобов`язати відповідача провести перерахунок розміру суми коштів пільги для оплати розподілу (доставки) природного газу у безготівковій грошовій формі з 1 травня 2020 року.

Щодо вимоги про здійснення з врахуванням оплаченої пільги за надані послуги переказу відповідної суми коштів на особовий рахунок позивача до AT Ощадбанк , відповідно до Законів України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , Про ринок природного газу , на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року №409 Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування , від 17 квітня 2019 року №373 Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі , розпочинаючи з січня 2020 року, Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494, Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2498, Методики визначення тарифу на послуги розподілу природного газу, затвердженою постановою НКРЕКП від 25.06.2015 №236, суд зазначає, що дана вимога є передчасною, оскільки стосується відносин, які можуть відбутися після проведення перерахунку розміру пільги позивачу. А отже, права позивача в цій частині не порушені, оскільки такий перерахунок не проведено.

Згідно статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Отже, відповідач діяв поза межами повноважень, необґрунтовано, упереджено, недобросовісно, не розсудливо, без дотримання принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, тому позовні вимоги слід задовольнити частково.

Керуючись ст. ст. 139, 227, 229, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Срібнянської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Срібнянської районної державної адміністрації щодо відмови в перерахунку розміру пільги на оплату розподілу (доставки) природного газу за травень - серпень 2020 року ОСОБА_1 .

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Срібнянської районної державної адміністрації провести перерахунок розміру суми коштів пільги для оплати розподілу (доставки) природного газу у безготівковій грошовій формі з 1 травня 2020 року по серпень 2020 року ОСОБА_1 .

В решті позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_2 ).

Відповідач: Управління соціального захисту населення Срібнянської районної державної адміністрації Чернігівської області (вул. Незалежності, 10, смт. Срібне, Срібнянський район, Чернігівська область, 17300, код ЄДРПОУ 03196156).

Повний текст рішення суду складено 27.11.2020.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2020
Оприлюднено30.11.2020
Номер документу93145827
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/4084/20

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 30.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 30.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 27.11.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні