Рішення
від 16.11.2020 по справі 902/199/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"16" листопада 2020 р. Cправа №902/199/20

Суддя Господарського суду Вінницької області Нешик О.С., при секретарі судового засідання Шаравській Н.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом приватно - орендного сільськогосподарського підприємства "Дружелюбівське", с.Дружелюбівка Калинівського району Вінницької області

до Калинівської міської ради, м.Калинівка Калинівського району Вінницької області треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача громадян: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4

про визнання незаконним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії

учасники процесу:

представник позивача: Сковоронського І.В., діє на підставі ордера;

представник відповідача: Круліківська М.А., діє на підставі довіреності;

представник третіх осіб: Катрич П.С., діє на підставі ордерів.

В С Т А Н О В И В :

До Господарського суду Вінницької області 27.02.2020 надійшла позовна заява приватно - орендного сільськогосподарського підприємства "Дружелюбівське" з наступними вимогами:

- визнати неправомірною бездіяльність Калинівської міської ради у вирішенні питання про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ПОСП "Дружелюбівське" в частині земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0521681600:02:000:0524, площею 39,2 га та місцезнаходженням: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове";

- визнати незаконним та скасувати рішення 56 сесії 7 скликання Калинівської міської ради за №255 від 17.12.2019 "Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок", прийняте відносно земельних ділянок орієнтовною загальною площею 8 га місцезнаходженням: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове";

- зобов`язати Калинівську міську раду затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ПОСП "Дружелюбівське" в частині земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0521681600:02:000:0524, площею 39,2 га, розташованої за адресою: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове".

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що після формування та державної реєстрації земельної ділянки під господарським двором ПОСП "Дружелюбівське" за кадастровим номером 0521681600:02:000:0524 (площа 39,2 га, дата реєстрації 03.03.2019), позивач у серпні 2019 року звернувся до Калинівської міської ради із відповідним клопотанням про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду підприємству спірної земельної ділянки, на якій розташовані його нежитлові будівлі та споруди, у розмірі (площею) та в межах, що необхідні для належного їх обслуговування та забезпечення функціонування за призначенням.

Поряд з тим, за результатами розгляду вказаного питання позивача, на 56-й сесії 7 скликання Калинівської міської ради, рішення по даному питанню не прийнято "за відсутності більшості голосів депутатського корпусу".

Після повторного винесення за клопотанням позивача на розгляд 56 сесії 7 скликання Калинівської міської ради питання про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду позивачу спірної земельної ділянки, рішення знову прийнято не було по тій же причині.

Викладені вище фактичні обставини, на думку позивача, свідчать про бездіяльність відповідача у вирішенні питання про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду ПОСП "Дружелюбівське" спірної земельної ділянки.

Водночас позивач вказує, що у лютому 2020 року у його розпорядження потрапило рішення 56-ї сесії 7-го скликання Калинівської міської ради за №255 від 17.12.2019, із змісту якого слідує про надання відповідачем дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність чотирьом громадянам земельних ділянок, загальною площею 8 га (по 2 га кожна), для ведення особистого селянського господарства. При цьому на вказаних земельних ділянках розташовані належні позивачу нежитлові будівлі і споруди.

Ухвалою суду від 03.03.2020 за вказаним позовом відкрито провадження у справі №902/199/20, вирішено її розгляд здійснити за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.

22.06.2020 відповідачем до суду поданий відзив на позовну заяву №02-1-949 від 19.06.2020, в якому останній зазначає, що не погоджується із заявленими позовними вимогами, вважає їх безпідставними та такими, що підлягають відхиленню. Мотивуючи свою процесуальну позицію позивач зазначає, що твердження позивача щодо бездіяльності депутатів міської ради не відповідає дійсності, оскільки дане питання двічі розглядалося на чергових сесіях міської ради з чітким дотриманням процедури розгляду під час голосування, що підтверджується витягами з протоколів засідань сесій, які наявні у матеріалах справи.

При цьому, обґрунтовуючи законність оскаржуваного рішення, відповідач посилається на практику Великої Палати Верховного Суду, відповідно до якої: отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного вирішення питання про надання її у власність, а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язані з неправомірністю прийняття рішення органом місцевого самоврядування (постанова від 28.11.2018 у справі №826/5735/16).

Таким чином, Калинівська міська рада вважає, що діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначений ч.2 ст.19 Конституції України.

13.10.2020 судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи для судового розгляду по суті на 09.11.2020.

За результатами судового засідання, 09.11.2020, судом постановлено ухвалу (із занесенням її до протоколу судового засідання) по оголошення перерви під час його проведення до 16.11.2020.

На визначену судом дату (16.11.2020) з`явилися представники обох сторін та третіх осіб.

Під час судового засідання, 16.11.2020, представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити. Натомість представники відповідача та третіх осіб проти їх задоволення заперечили.

Після закінчення судових дебатів суд оголосив про вихід до нарадчої кімнати для прийняття рішення по суті позовних вимог та орієнтовний час повернення - 16.11.2020.

На оголошення вступної та резолютивної частин рішення, 16.11.2020, представники сторін в судове засідання не з`явились.

Таким чином, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази на засадах всебічного, повного і об`єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, судом встановлено наступне.

01.11.2017 та 02.11.2017 Приватно - орендне сільськогосподарське підприємство "Дружелюбівське" (далі по тексту також - Позивач) зареєструвало право приватної власності на ряд нежитлових будівель та споруд, що розташовані за адресою Вінницька область, Калинівський район, с.Дружелюбівка (за межами населеного пункту), урочище "Польове".

Право власності на нерухоме майно посвідчується Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності: індексний №102862317 від 07.11.2017; індексний №102888461 від 07.11.2017; індексний №102892550 від 07.11.2017; індексний №102883131 від 07.11.2017; індексний №102847184 від 07.11.2017; індексний №102873644 від 07.11.2017; індексний №102860081 від 07.11.2017; індексний №102868422 від 07.11.2017; індексний №102856002 від 07.11.2017.

В подальшому Позивач звернувся до Головного Управління Держгеокадастру у Вінницькій області з клопотанням про надання йому дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 39,7 га, яка розташована на території Дружелюбівської сільської ради для обслуговування господарських будівель (а.с.17 на звороті, том 1).

Наказом №2-635/15-18-сг від 16.01.2018 Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області надало дозвіл Приватно - орендному сільськогосподарському підприємству "Дружелюбівське" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду загальною орієнтовною площею 39,70 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Калинівської об`єднаної територіальної громади Калинівського району Вінницької області для іншого сільськогосподарського призначення (код 01.13).

На підставі вищевказаного Наказу Держгеокадастру та відповідного проекту землеустрою, розробленого ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", в листопаді 2018 та березні 2019 року Відділом у Калинівському районні Міжрайонного управління у Калинівському та Липовецькому районах ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області проведено державну реєстрацію трьох земельних ділянок (об`єктів речових прав) за кадастровими номерами 0521681600:02:000:0519 (площа 0,2335 га), 0521681600:02:000:0520 (площа 0,1234 га) та 0521681600:02:000:0524 (площа 39,2 га). Зазначене підтверджується Витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0509207282018 від 13.11.2018, №НВ- 0510150272019 від 03.03.2019 та №НВ-0516679332019 від 07.08.2019.

Листом №575 від 29.01.2019 ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", з-поміж іншого, повідомив Позивачу наступне:

"... Під час розроблення проекту землеустрою земельну ділянку з сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 0521681600:02:000:0515 площею 44,7765 га віднесено до земель комунальної власності Калинівської міської ради. На цьому земельному масиві знаходиться земельна ділянка господарського двору площею 39,2 га, що відводиться в оренду ПОСП "Дружелюбівське".

Для затвердження проекту землеустрою у частині відведення ділянки площею 39,2 га необхідно звернутися до Калинівської міської ради... ."

Враховуючи вищевикладене, позивач після формування та державної реєстрації, 03.03.2019, земельної ділянки за кадастровим номером 0521681600:02:000:0524, площею 39,2 га (надалі також - спірна земельна ділянка) звернувся у серпні 2019 року до Калинівської міської ради із відповідним клопотанням про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду Підприємству спірної земельної ділянки.

В листі №02-21-1315 від 22.10.2019 Калинівська міська рада повідомила ПОСП "Дружелюбівське", що клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в оренду вищевказаної земельної ділянки, 16.09.2019, розглянуто на засіданні постійної комісії з питань благоустрою, житлово-комунального господарства, регулювання земельних відносин та охорони навколишнього середовища та в подальшому, 18.09.2019, розглянуто на черговій 53 сесії Калинівської міської ради 7 скликання.

Як слідує з витягу до протоколу 53 сесії Калинівської міської ради 7 скликання від 18.09.2019 (а.с.62, т.1): під час голосування депутатами міської ради за дане питання, кількість голосів розподілилась наступним чином: "За"-5; "Проти"-5; "Утримались"-7; "Не голосували"-7; "Відсутні"-3. Рішення не прийнято.

11.11.2019 Позивач повторно звернувся до Калинівської міської ради з клопотанням про затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки ПОСП "Дружелюбівське".

Вищевказане клопотання 17.12.2019 розглянуто на черговій 56 сесії Калинівської міської ради 7 скликання (а.с.65, т.1).

Під час голосування депутатами міської ради за дане питання, кількість голосів розподілилась наступним чином: "За"-10; "Проти"-0; "Утримались"-2; "Не голосували" -12; "Відсутні" - 3. Рішення не прийнято.

Слід зазначити, що також в порядок денний зазначеної сесії було включено питання "... про відмову в затвердженні проекту землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки ПОСП "Дружелюбівське"", відносно якого рішення також не було прийнято.

Поряд з тим, згідно рішенням 56 сесії Калинівської міської ради 7 скликання №255 чотирьом громадянам: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, які розташовані на вул.Урочище "Польове", Калинівська об`єднана територіальна громада, Калинівський район, Вінницька обл., загальною площею 8 га (по 2 га кожна), для ведення особистого селянського господарства.

Як стверджує позивач та не заперечується відповідачем вказані земельні ділянки знаходяться на земельній ділянці, відносно якої позивач звертався до відповідача із клопотанням про затвердження відповідного проекту землеустрою щодо її відведення в оренду, що залишається на даний момент не вирішеним.

Таким чином, на думку позивача, вказані вище фактичні обставини свідчать про бездіяльність Відповідача у вирішенні питання про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду ПОСП "Дружелюбівське" земельної ділянки кадастровий номер 0521681600:02:000:0524 (площа 39,2 га), порушення строків розгляду такого питання, встановлених законом, а також про ухвалення Відповідачем незаконного рішення відносно частини спірної земельної ділянки на користь третіх осіб, з порушенням переважного права Позивача на її отримання в оренду (для обслуговування належних Позивачу будівель господарського двору), із недотриманням встановленого законом порядку поділу вже сформованої земельної ділянки та вимог щодо забезпечення її цільового призначення.

Вказані обставини зумовили звернення позивача до суду з даним позовом.

Враховуючи викладене, суд зважає на наступні законодавчі норми.

За змістом ст.14 Конституції України, з якою кореспондуються приписи ч.ч. 1 і 2 ст.373 Цивільного кодексу України (далі по тексту також - ЦК України) та ст.1 Земельного кодексу України (далі по тексту ЗК України), земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частинами 1 і 2 ст.83 ЗК України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Відповідно до абзацу 1 ч.1 та ч.2 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

При цьому ч.1 ст.93 ЗК України, приписи якої кореспондуються зі ст.1 Закону України "Про оренду землі", визначено, що засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності, є правом оренди земельної ділянки.

Порядок переходу права на земельну ділянку в разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду визначено ст.377 ЦК України, приписи якої кореспондуються зі ст.120 ЗК України, за змістом яких до особи, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, установлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Відповідно до ч.3 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, (громадянам або юридичним особам, визначеним ч.ч. 2, 3 ст.134 ЗК України, здійснюється в порядку, встановленому ст.123 цього Кодексу.

Так, згідно ч.1 зазначеної статті, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, Органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Відповідно до ч.2 ст.123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

На момент звернення Позивача в ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області із клопотанням про надання дозволу на розробку відповідного проекту землеустрою, спірна земельна ділянка ще не була сформована як самостійний об`єкт речових прав та, в силу норми ч.1 ст.84 ЗК України, перебувала у державній власності. Вже після надання такого дозволу та під час виготовлення проекту землеустрою щодо її відведення, спірна земельна ділянка буда віднесена (передана) до комунальної власності Калинівської міської ради.

Поряд з тим, на момент звернення Позивача до Відповідача (у серпні 2019 року) із клопотанням про затвердження відповідного проекту землеустрою в частині відведення спірної земельної ділянки та її передачі в оренду Позивачу, спірна земельна ділянка вже була зареєстрована в ДЗК, перебувала у власності Відповідача.

Частиною 6 ст.123 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування, за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання (ч.11 ст.123 ЗК України).

Відповідно до ч.14 ст.123 ЗК України, підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (ч.15 ст.123 ЗК України).

За змістом статей 116, 124 ЗК України та ст.16 Закону України "Про оренду землі", передача земельної ділянки в оренду здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування шляхом укладення відповідного договору оренди. Прийняття уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення про передачу в користування (оренду) земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, є необхідною умовою для передачі такої земельної ділянки в оренду.

Повноваження відповідних органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування, окрім наведених вище норм ЗК України, встановлені і статтями 26, 33, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР (в редакції чинній на момент розгляду клопотань позивача; далі по тексту також - Закон № 280/97-ВР ).

Так, п.34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-BP передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Як слідує з матеріалів справи: проект землеустрою спірної земельної ділянки не був затверджений і в той же час не було відмовлено в його затвердженні. Таким чином рішення за вказаним питанням не приймається радою протягом тривалого часу.

Виходячи із положень статті 152 Земельного кодексу України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, в тому числі, визнання угоди недійсною та визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Як зазначалось раніше, з витягу з протоколу 53 сесії Калинівської міської ради 7 скликання від 18.09.2019 слідує, що під час голосування депутатами міської ради щодо питання затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду спірної земельної ділянки позивачу, кількість голосів розподілилась наступним чином: "За"-5; "Проти"-5; "Утримались"-7; "Не голосували"-7; "Відсутні"-3. Рішення не прийнято.

За результатами розгляду повторного звернення Позивача з вказаного питання, 17.12.2019, під час 56 сесії Калинівської міської ради 7 скликання, кількість голосів розподілилась наступним чином: "За"-10; "Проти"-0; "Утримались"-2; "Не голосували" -12; "Відсутні" - 3. Рішення не прийнято.

В силу положень статей 18, 20, 30 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутати місцевих рад на сесіях місцевої ради діють на основі колективного і вільного обговорення та вирішення питань, віднесених до їх повноважень.

Отже, районна рада це колегіальний орган, рішення у якому приймаються її депутатами, і питання щодо затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки відноситься саме до компетенції, у даному випадку, міської ради.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 10 ст.59 Закону №280/97-BP Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. За приписами ч.10 цієї статті, акти органів місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради (ч.3 ст.59 Закону №280/97-BP).

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію (ч.5 ст.59 Закону №280/97-BP).

Оскільки питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях відповідної ради, тому способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією.

На підставі наведеного суд вважає обґрунтованим висновок, що приписами чинного законодавства встановлено, що розгляд клопотання заінтересованої особи у вирішенні питання про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки повинно прийматися у формі рішення, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування чи органів виконавчої влади.

З огляду на викладене, Калинівська міська рада протиправно не прийняла рішення з приводу затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки, що є бездіяльністю, оскільки депутати протиправно не приймають рішення по спірному питанню - не голосують за нього.

Між тим, відповідно до статті 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Правовий статус депутата місцевої ради, як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого органу та рівноправного члена місцевої ради, а також гарантії депутатської діяльності визначені та встановлені Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про статус депутатів місцевих рад".

Таким чином, депутати Калинівської міської ради, не приймаючи тривалий час рішення щодо затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки, діють всупереч вимогам статті 59 Закону №280/97-ВР.

При цьому суд зазначає, що матеріали справи не містять зауважень чи заперечень Відповідача відносно клопотання Позивача, проекту землеустрою, а також щодо мети отримання в оренду спірної земельної ділянки.

З огляду на викладене суд приходить до висновку про обґрунтованість позовної вимоги про визнання неправомірною бездіяльність Калинівської міської ради у вирішенні питання про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ПОСП "Дружелюбівське" в частині земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0521681600:02:000:0524, площею 39,2 га та місцезнаходження: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове".

Судом також розглянуто вимогу позивача про визнання незаконним та скасування рішення 56 сесії 7 скликання Калинівської міської ради за №255 від 17.12.2019 "Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок", прийняте відносно земельних ділянок орієнтовною загальною площею 8 га місцезнаходженням: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове" у зв`язку із чим, суд зазначає наступне.

Як слідує з Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 07.11.2017 (а.с.22-30, т.1) Позивач набув право власності на об`єкти нерухомого майна, а саме комплекси будівель та споруд, які знаходяться за адресою: Вінницька область, Калинівський район, с.Дружелюбовка, "Польове" урочище.

Як зазначалось раніше, з метою обслуговування вказаних господарських будівель ПОСП "Дружелюбівське" звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області з клопотанням надати дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 39,7 га.

Наказом №2-635/15-18-сг від 16.01.2018 Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області надало дозвіл Приватно - орендному сільськогосподарському підприємству "Дружелюбівське" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду загальною орієнтовною площею 39,70 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Калинівської об`єднаної територіальної громади Калинівського району Вінницької області для іншого сільськогосподарського призначення (код 01.13).

На підставі вищевказаного Наказу Держгеокадастру державним підприємством "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду приватно-орендному сільськогосподарському підприємству "Дружелюбівське" для іншого сільськогосподарського призначення із земель державної власності сільськогосподарського призначення (господарські будівлі і споруди) на території Калинівської об`єднаної територіальної громади (Дружелюбівської сільської ради) Калинівського району Вінницької області.

Згідно Висновку про розгляд Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 05.09.2018 земельна ділянка, до складу якої входить площа спірної земельної ділянки, має наступні основні характеристики:

1) адреса (місце розташування): на території Калинівської об`єднаної територіальної громади (Дружелюбівської сільської ради) Калинівського району Вінницької області:

2) загальна площа: 39,5569 га:

3) категорія земель: землі сільськогосподарського призначення ; склад угідь: землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями та дворами ; форма власності: державна власність;

4) цільове призначення запроектованої земельної ділянки, код згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель: на момент складання проекту землеустрою: землі запасу 16.00; запропоноване проектом землеустрою: для іншого сільськогосподарського призначення (код 01.13).

Згідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с.55 т.1) спірну земельну ділянку сформовано та зареєстровано з наступними загальними відомостями:

1. Кадастровий номер: 0521681600:02:000:0524 ;

2. місце розташування (адміністративно-територіальна одиниця): Вінницька область, Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вулиця Урочище "Польове";

3. Цільове призначення: Землі сільськогосподарського призначення для іншого сільськогосподарського призначення;

4. Форма власності: комунальна власність;

5. Площа земельної ділянки 39.2000 га.

Відомості про державну реєстрацію земельної ділянки:

1. Інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки: Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 24.05.2018; ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою". ОСОБА_5 ;

2. Орган, який зареєстрував земельну ділянку: Відділ у Калинівському районі Міжрайонного управління у Калинівському та Липовецькому районах Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області;

3. Дата державної реєстрації земельної ділянки: 07.08.2019 .

В ході судового розгляду даної справи судом, з метою з`ясування всіх обставин справи та перевірки їх доказами, ухвалою від 30.09.2020 викликано в підготовче судове засідання, що призначене на 13.10.2020, повноважну(их) особу(іб) державного підприємства "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" для надання пояснень стосовно складеного Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду Приватно-орендному сільськогосподарському підприємству "Дружелюбівське" (договір №623 від 30.01.2018).

Так, під час судового засідання, 13.10.2020, спеціалісти ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" Яворська Л.І. та Пашкевич І.М. надали пояснення суду, із змісту яких слідує, що під час складання Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, з метою встановлення меж і уточнення площ земельних ділянок, проведено горизонтальну зйомку земельних ділянок, що надається ПОСП "Дружелюбівське" для іншого сільськогосподарського призначення. По результатам проведених робіт, після опрацювання геодезичних вимірів складено план та вирахувано загальну площу земельної ділянки.

Окрім того спеціалісти ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" Яворська Л.І. та Пашкевич І.М. констатували, що виділена позивачу загальна площа земельної ділянки відповідає площі земельної ділянки, яка необхідна для обслуговування об`єктів нерухомості, які на ній розташовані.

Враховуючи встановлені обставини суд зважає, що відповідно до статті 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду фізичними або юридичними особами, які не можуть мати у власності земельних ділянок, до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій розташований жилий будинок, будівля або споруда, на умовах оренди.

Істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з набуттям права власності на ці об`єкти, крім об`єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації.

Вказана норма Земельного Кодексу України кореспондується із змістом ст.377 Цивільного кодексу України, відповідно до якої до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об`єкти (крім багатоквартирних будинків та об`єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації).

З викладеного слідує, що перехід права на будівлю і споруду є однією із законних підстав виникнення прав на землю в набувача об`єкта нерухомості.

За висновками, викладеними у пунктах 51, 52 постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2019 у справі №921/158/18, згідно з принципом єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди (зміст якого розкривається, зокрема, у статті 120 ЗК України та статті 377 ЦК України) особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття.

Отже, відповідно до зазначених правових норм: власники споруди мають право на користування земельною ділянкою, на якій вона розташована. У пункті 49 цієї ж постанови зазначено, що ніхто інший, окрім власника цього об`єкта, не може претендувати на вказану земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна.

Поряд з тим, 17.12.2019 Калинівською міською радою прийнято рішення №255 "Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок" чотирьом громадянам: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 земельних ділянок, орієнтовною площею по 2,00 га, що знаходяться на території Калинівської об`єднаної громади, вулиця Урочище "Польове".

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що вказані земельні ділянки входять до складу спірної земельної ділянки, площею 39,2 га, за кадастровим номером 0521681600:02:000:0524.

При цьому, як зазначалось раніше, вказана земельна ділянка попередньо виділялася позивачу для обслуговування належних йому на праві власності приміщень та споруд.

Окрім того, суд зауважує, що відповідно до ч.ч. 1-5 ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

У ч.6 ст.79-1 ЗК України визначено, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про землеустрій":

- проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом.

- технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

Відповідно до статті 25 цього ж Закону документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Видами документації із землеустрою є, зокрема: й) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Таким чином, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок є різними за своєю суттю документами із землеустрою, не є тотожними за процедурою виконання цієї документації.

Тобто, згідно з ЗК України способами формування земельної ділянки, є, у порядку відведення земельної ділянки із земель державної, комунальної власності (за відсутності на даній частині земної поверхні сформованих та зареєстрованих земельних ділянок), шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки. На одній частині земної поверхні неможливим є існування двох одночасно зареєстрованих земельних ділянок, координати яких перетинаються, адже ч.2 ст.79 ЗК України встановлює, що право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий шар .

Отже, надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта. Натомість, коли йдеться про формування земельної ділянки з частини вже сформованого земельного масиву, що має кадастровий номер, її відведення відбувається на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки .

Поряд з тим, як встановлено судом, оскаржуваним рішенням Калинівської міської ради надано дозвіл третім особам на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, які знаходять в межах вже сформованої земельної ділянки з кадастровим номер: 0521681600:02:000:0524, цільове призначення якої: землі сільськогосподарського призначення для іншого сільськогосподарського призначення.

З викладеного слідує, що Калинівською міською радою при прийнятті оскаржуваного рішення не враховано зазначені вище положення Кодексу, у зв`язку із чим третім особам протиправно надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок.

За змістом статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України .

Відповідно статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів декількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та Законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою, встановленому Законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами (частина 1 статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10 статті 59 зазначеного Закону).

Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Таким чином, суд приходить до висновку, що бездіяльність відповідача у вирішенні питання щодо передачі в оренду позивачу спірної земельної ділянки, як і його рішення про надання дозволу третім особам на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність частини спірної земельної ділянки, є взаємопов`язаними, не відповідають нормам матеріального права, а також порушують права Позивача на отримання у користування (в оренду) спірної земельної ділянки з метою належного обслуговування та експлуатації будівель і споруд, що належать позивачу.

З огляду на вищезазначене, приймаючи до уваги встановлені судом обставини, суд дійшов висновку про доведеність та обґрунтованість вимоги позивача про визнання незаконним та скасування рішення 56 сесії 7 скликання Калинівської міської ради за №255 від 17.12.2019 "Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок", прийняте відносно земельних ділянок орієнтовною загальною площею 8 га місцезнаходженням: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове", у зв`язку з чим вказана позовна вимога підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги позивача зобов`язати Калинівську міську раду затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ПОСП "Дружелюбівське" в частині земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0521681600:02:000:0524, площею 39,2 га, розташованої за адресою: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове" слід зазначити наступне.

Так, в матеріалах справи наявний Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду приватно-орендному сільськогосподарському підприємству "Дружелюбівське" для іншого сільськогосподарського призначення із земель державної власності сільськогосподарського призначення (господарські будівлі і споруди) на території Калинівської об`єднаної територіальної громади (Дружелюбівської сільської ради) Калинівського району Вінницької області, який розроблений на підставі Наказу Держгеокадастру державним підприємством "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою".

Вказаний Проект погоджено Відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Калинівської районної державної адміністрації, що підтверджується наявним в матеріалах справи Висновком №01-10-01-139 від 21.06.2018 (а.с.44, том.21).

Окрім того, як слідує з матеріалів справи, Проект також пройшов державну експертизу, за результатами проведення якої складено Висновок від 05.09.2018 (а.с.45, том.1) про його погодження.

Як встановлено судом, позивач двічі звертався до Калинівської міської ради із клопотаннями про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в оренду вищевказаної земельної ділянки, відносно яких відповідачем неправомірно не прийнято рішення за результатами їх розгляду.

При цьому, під час розгляду даної справи, відповідачем не повідомлено суду будь-яких підстав неприйняття рішення, в тому числі позитивного, відносно Проекту землеустрою.

Натомість, присутні в судовому засіданні, 13.10.2020, спеціалісти ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" Яворська Л.І. та Пашкевич І.М. повідомили суду, що Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду Приватно-орендному сільськогосподарському підприємству "Дружелюбівське" (договір №623 від 30.01.2018) повністю готовий для його затвердження уповноваженим органом.

Відповідно до ч.14 ст.123 ЗК України, підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

При цьому згідно до ч.6 ст.123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Таким чином, судом встановлено, що у відповідача немає обґрунтованих причин, розумних і зрозумілих підстав для відмови в затвердженні Проекту.

З огляду на викладене, виходячи із правової конструкції статті 123 Земельного кодексу України відповідач зобов`язаний діяти лише у спосіб, визначений цією нормою та прийняти лише одне рішення: - про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду Приватно-орендному сільськогосподарському підприємству "Дружелюбівське".

Відповідно до висновків Верховного Суду у справах щодо дискреційних повноважень рад, судова практика у цій категорії справ є усталеною.

Зокрема у справах №825/602/17 (постанова від 23.05.2018), №819/570/18 (постанова від 11.09.2019) Верховний Суд дійшов таких висновків:

"28… На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.

29. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

30. Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

31. У справі, що переглядається, повноваження щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи надання мотивовано відмови у його наданні, регламентовано частиною 6 статті 118 ЗК України.

32. Умови, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен надати дозвіл. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - надати дозвіл або не надати (відмовити). За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційними."

Враховуючи встановлені обставини справи та застосовуючи вказані висновки Верховного Суду, господарський суд приходить до переконання про обґрунтованість позовної вимоги позивача щодо зобов`язання Калинівську міську раду затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ПОСП "Дружелюбівське" в частині земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0521681600:02:000:0524, площею 39,2 га, розташованої за адресою: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове".

Відповідно до ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з ст.74 Господарського процесуального кодексу України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Відповідно до ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Підсумовуючи викладене вище, суд констатує, що відповідач не подав до суду докази, які б спростовували заявлені позовні вимоги та свідчили б про обґрунтованість та правомірність його поведінки під час розгляду клопотань позивача та прийнятого ним рішення відносно третіх осіб. При цьому заперечення відповідача спростовуються викладеними вище обставинами.

Таким чином, суд дійшов висновку про доведеність та обґрунтованість вимог позивача у зв`язку з чим, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

За правилами ст.129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору підлягають стягненню з відповідача.

Вирішуючи питання щодо відшкодування понесених позивачем витрат на правову допомогу суд враховує наступне

17.02.2020 між Адвокатським бюро "Максимчук та партнери" (далі по тексту також - Адвокатське бюро" та приватно-орендним сільськогосподарським підприємством "Дружелюбівське" (далі по тексту також - Клієнт) укладено Договір про надання правової допомоги № 17-02/2020.

Відповідно до змісту пункту 1.1. Договору Адвокатське бюро зобов`язується надавати Клієнту правову допомогу (послуги адвоката) зі всіх видів адвокатської діяльності , в тому числі представництво інтересів Клієнта в судах України усіх рівнів та інстанцій з усіма процесуальними правами, що надані позивачу, а Клієнт зобов`язується сплатити гонорар (винагороду) за надану правову допомогу та компенсувати фактичні витрати при її наданні на умовах, визначених Договором.

На виконання умов Договору Адвокатським бюро складено Детальний опис робіт (наданих послуг), які пов`язані з розглядом господарської справи № 902/199/20.

Як слідує з вказаного Опису Адвокатським бюро виконано роботи (надано послуги) загальною вартістю 8000,00 грн, а саме:

1. Правовий аналіз документів наданих для підготовки позову (документи позивача) - 500,00 грн;

2. Надання правової інформації, консультацій і роз`яснень - 500,00 грн;

3. Складання та оформлення позовної заяви, додатків (розрахунків) до неї, їх надсилання відповідачу та передача до суду - 5000,00 грн;

4. Підготовка процесуальних документів у справі (заява про відшкодування судових витрат, супровідні листи) - 500,00 грн;

5. Представництво інтересів позивача в Господарському суду Вінницької області - 1500,00 грн.

В свою чергу позивачем сплачено 8000,00 грн. що підтверджується платіжним дорученням № 423 від 19.06.2020.

Таким чином, вирішуючи питання щодо відшкодування понесених позивачем витрат на правову допомогу суд враховує наступне.

Частиною 1 статті 123 Господарського процесуального кодексу визначено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до п.1 ч.3 ст.123 ГПК України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Статтею 126 Господарського процесуального кодексу України визначено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Частиною 3 статті 4 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" № 5076-VI від 05.07.2012 (далі - Закон № 5076) встановлено, що адвокат може здійснювати адвокатську діяльність індивідуально або в організаційно-правових формах адвокатського бюро чи адвокатського об`єднання (організаційні форми адвокатської діяльності).

Як зазначив Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду в постанові від 13.05.2020 по справі № 922/2749/19, відповідно до частини 5 статті 126 Господарського процесуального кодексу України суд має право за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами, але лише у разі недотримання вимог частини 4 цієї статті, яка, зокрема встановлює, що розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справ. При цьому, для зменшення розміру витрат на професійну правничу допомогу адвоката недостатньо лише клопотання сторони. У такому разі на сторону покладається також обов`язок доведення неспівмірності витрат.

Водночас, беручи до уваги принцип змагальності, який знайшов своє втілення, зокрема, у положеннях частини 6 статті 126 Господарського процесуального кодексу України, суд, який вирішує питання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, має надавати оцінку тим обставинам, щодо яких є заперечення у клопотанні іншої сторони, а також її доказам невідповідності заявлених до відшкодування витрат критеріям співмірності. Окрім того, суд, виконуючи вимоги щодо законності і обґрунтованості судового рішення, має чітко зазначити, яка з вимог частини 4 статті 126 Господарського процесуального кодексу України була не дотримана при визначенні розміру витрат на оплату послуг адвоката, оскільки лише з цих підстав можна зменшити розмір витрат, який підлягає розподілу між сторонами.

Так, матеріалами справи підтверджується виконання Адвокатським бюро зазначених у Описі дій, зокрема участь у судових засіданнях, а також складання та подання документів по справі.

Таким чином, суд зазначає, що визначений Адвокатським бюро час для виконання наведених в Акті дій та надання послуг, на думку суду є об`єктивним. При цьому відсутні докази, що визначена Адвокатом вартість наданих послуг є завищеною та неспівмірною у порівнянні з ринковими цінами адвокатських послуг.

З огляду на викладене, а також те, що заявлена позивачем до відшкодування сума понесених витрат на правову допомогу є обґрунтованою та пропорційною до предмета спору, суд вважає за можливе задовольнити вимогу позивача та відшкодувати за рахунок відповідача його витрати, пов`язані з правничою допомогою.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати неправомірною бездіяльність Калинівської міської ради у вирішенні питання про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду приватно - орендного сільськогосподарського підприємства "Дружелюбівське" в частині земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0521681600:02:000:0524, площею 39,2 га та місцезнаходженням: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове";

3. Визнати незаконним та скасувати рішення 56 сесії 7 скликання Калинівської міської ради за №255 від 17.12.2019 "Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок", прийняте відносно земельних ділянок орієнтовною загальною, площею 8 га місцезнаходженням: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове";

4. Зобов`язати Калинівську міську раду затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду приватно - орендного сільськогосподарського підприємства "Дружелюбівське" в частині земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0521681600:02:000:0524, площею 39,2 га, розташованої за адресою: Вінницька обл., Калинівський район, Калинівська об`єднана територіальна громада, вул.Урочище "Польове".

5. Стягнути з Калинівської міської ради (вул.В.Нестерчука, буд.47, м.Калинівка, Калинівський район, Вінницька обл., 22400, код ЄДРПОУ 04326106) на користь приватно - орендного сільськогосподарського підприємства "Дружелюбівське" (вул.Центральна, буд.44, с.Дружелюбівка, Калинівський район, Вінницька обл., 22450, код ЄДРПОУ 32540200) 8000,00 грн - відшкодування витрат на професійну правничу допомогу; 6306,00 грн - судового збору.

6. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

7. Примірник повного судового рішення надіслати учасникам справи рекомендованими листами з повідомленнями про вручення поштових відправлень.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. 1,2 ст. 241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. ст. 256, 257 ГПК України). Відповідно до п. 17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне рішення складено 26 листопада 2020 р.

Суддя Нешик О.С.

віддрук. прим.:

1 - до справи;

2 - представнику позивача - адвокату Сковоронському І.В. (АДРЕСА_1);

3 - відповідачу (вул.В.Нестерчука, буд.47, м.Калинівка, Калинівський район, Вінницька обл., 22400);

4 - представнику третіх осіб - адвокату Катричу П.С. (АДРЕСА_2)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення16.11.2020
Оприлюднено30.11.2020
Номер документу93147869
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/199/20

Судовий наказ від 05.07.2021

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 08.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 19.05.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 20.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 22.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 12.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 08.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 08.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 22.03.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 16.03.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні