ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про залишення позовної заяви без розгляду
26.11.2020 Справа № 917/531/19
Суддя Господарського суду Полтавської області Сірош Д. М., розглянувши матеріали справи за позовом
Першого заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області
до 1. Лохвицької районної державної адміністрації,
2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Корсунівське"
3. Бодаквянська сільська рада Лохвицького району Полтавської області
про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсним договору оренди земельних ділянок та повернення земельних ділянок
ВСТАНОВИВ:
Перший заступник керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області звернувся з позовом в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області до Лохвицької районної державної адміністрації та Товариства з обмеженою відповідальністю "Корсунівське", в якому просить:
- визнати недійсним та скасувати розпорядження голови Лохвицької районної державної адміністрації № 9 від 22.01.2018 "Про надання дозволу на розробку технічних документацій із землеустрою щодо відновлення меж земельних ділянок площею в натурі (на місцевості) для користування на умовах оренди ТОВ "Корсунівське" за межами населеного пункту на території Бодаквянської сільської ради";
- визнати недійсним та скасувати розпорядження голови Лохвицької районної державної адміністрації № 165 від 21.05.2018 "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо відведення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель категорії нерозподілених земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для користування на умовах оренди ТОВ "Корсунівське";
- визнати недійсним договір оренди землі укладений між Лохвицькою районною державною адміністрацією (м. Лохвиця, вул. Перемоги 1, ЄДРПОУ 04057273) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Корсунівське" (с. Корсунівка, Лохвицького району, ЄДРПОУ 39362342) 22.01.2018 щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 5322681100:00:007:0895, 5322681100:00:007:0907, 5322681100:00:007:0894, 5322681100:00:007:0892, 5322681100:00:007:0891, 5322681100:00:007:0886, 5322681100:00:007:0887, 5322681100:00:007:0883, 5322681100:00:007:0893, 5322681100:00:007:0906 та припинити його на майбутнє;
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Корсунівське" (с. Корсунівка, Лохвицького району, ЄДРПОУ 39362342) повернути Головному управлінню Держгеокадастру у Полтавській області земельні ділянки з кадастровими номерами 5322681100:00:007:0895 площею 48,3742 га, 5322681100:00:007:0907 площею 12,8720 га, 5322681100:00:007:0894 площею - 20,3970 га, 5322681100:00:007:0892 площею 50,3309 га, 5322681100:00:007:0891 площею - 16,2450 га, 5322681100:00:007:0886 площею 61,6319 га, 5322681100:00:007:0887 площею 20,4268 га, 5322681100:00:007:0883 площею 26,4407 га, 5322681100:00:007:0893 площею 8,8763 га, 5322681100:00:007:0906 площею 1,7944 га загальною площею 267,3892 га, які розташовані на території Бодаквянської сільської ради сільської ради Лохвицького району, шляхом підписання акту прийому - передачі земельних ділянок.
Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначає, що Лохвицька Районна державна адміністрація перевищила свої повноваження, надані в галузі земельних відносин, та в порушення вимог статей 17, 122 Земельного кодексу України розпорядилася землями державної форми власності, прийнявши розпорядження № 9 від 22.01.2018 та № 165 від 21.05.2018, у зв`язку з чим останні підлягають визнанню недійсними та скасуванню, договір оренди землі, також підлягає визнанню недійсним, як такий, що укладений всупереч вимогам статей 122, 123, 124, 134 Земельного кодексу України, а земельні ділянки - поверненню Головному управлінню Держгеокадастру у Полтавській області.
Прокурор, також вказує, що передані в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Корсунівське" земельні ділянки не належать до нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), мають державну форму власності. При цьому прокурор посилається на Акти перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою №920-ДК/1286/АП/09/01/-18, № 920-ДК/1287/АП/09/01/-18, № 920-ДК/1288/АП/09/01/-18 від 25.10.2018 та № 985-ДК/1357/АП/09/01/-18 від 02.11.2018, складених інспектором ГУ Держгеокадастру в Полтавській області та на ту обставину, що за наказом ГУ Держгеокадастру в Полтавській області № 32 від 23.01.2018 земельні ділянки були включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які буде продано на земельних торгах.
У письмових поясненнях у порядку статті 42 Господарського кодексу України від 26.11.2020 (вх. № 13211) прокурор, також стверджує, що спірні земельні ділянки первинно сформовані та зареєстровані як об`єкти державної власності, і на сьогодні в комунальну власність не передані. На момент відкриття Поземельної книги 30.06.2016 форма власності вказаних земельних ділянок - державна; з 16.10.2018 в Державному земельному кадастрі зазначено, щодо них тип власності - невизначений.
Також, прокурор зазначає, що спірні земельні ділянки до невитребуваних паїв не відносяться, є колективною формою власності (землі не увійшли до паювання).
Проте оскільки на час звернення прокурора з позовом до суду та до сьогодні у комунальну власність земельні ділянки не передані, тому вважає, що правильно звернувся до суду з позовом в інтересах держави саме в особі органу контролю - ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, на який покладено обов`язок щодо здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Отже, прокурор стверджує, що розпорядження голови Лохвицької РДА № 9 від 22.01.2018 та № 165 від 21.05.2018, прийняті з порушенням вимог чинного земельного законодавства, з перевищенням наданих законодавством повноважень (компетенції).
Відповідач 1 у відзиві на позов від 03.06.2019 (вх. № 5740) проти позову заперечує, посилаючись на те, що Лохвицька районна державна адміністрація Полтавської області при прийнятті розпоряджень, а також при укладенні договору оренди землі діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, право оренди було зареєстроване відповідно до вимог законодавства України.
Відповідач 2 у відзиві на позов від 05.06.2019 (вх. № 5854) проти позову заперечує, посилаючись на те, що в матеріалах справи відсутній правовстановлюючий документ, що підтверджував би факт держаної форми власності на спірні земельні ділянки. Натомість наявний Державний акт на право кодективної власності на землю колгоспу імені Леніна серії ПЛ 014 від 27.12.1995, який є чинним на даний час. Крім того, відповідно до довідок, наданих відділом у Лохвицькому районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, земельні ділянки, що є об`єктом оренди, не ввійшли до розпаювання та належать до категорії нерозподілених земель (паїв), форма власності земельних ділянок - колективна.
16.09.2020 від відповідача 3 - Бодаквянської сільської ради Лохвицького району Полтавської області надійшла заява (вх. № 10103), в якій відповідач 3 зазначає, що спірні земельні ділянки перебувають у віданні сільської ради, у зв`язку з чим були внесені відповідні зміни до договору оренди землі, тому повідомити суду будь-які обставини законності прийняття розпорядження Лохвицької РДА не має можливості.
Ухвалою Господарського суд Полтавської області від 08.04.2019 суд залишив вказану позовну заяву без руху на підставі частини 1 статті 174 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвалою Господарського суд Полтавської області від 13.05.2019 суд прийняв позовну заяву до розгляду і відкрив провадження у справі, постановив справу розглядати у порядку загального позовного провадження, призначив підготовче засідання у справі на 10:20 04.06.2019.
Ухвалою Господарського суд Полтавської області від 06.08.2019 суд залишив без руху позовну заяву першого заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури на підставі частини 11 статті 176 Господарського процесуального кодексу України, встановив спосіб усунення недоліків у позовній заяві шляхом: визначення ціни позову стосовно позовної вимоги про повернення земельних ділянок з кадастровими номерами 5322681100:00:007:0895 площею 48,3742 га, 5322681100:00:007:0907 площею 12,8720 га, 5322681100:00:007:0894 площею 20,3970 га, 5322681100:00:007:0892 площею 50,3309 га, 5322681100:00:007:0891 площею 16,2450 га, 5322681100:00:007:0886 площею 61,6319 га, 5322681100:00:007:0887 площею 20,4268 га, 5322681100:00:007:0883 площею 26,4407 га, 5322681100:00:007:0893 площею 8,8763 га, 5322681100:00:007:0906 площею 1,7944 га загальною площею 267,3892 га, подання суду розрахунку суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести у зв`язку з розглядом справи з рахуванням заявленої вимоги майнового характеру про повернення земельних ділянок.
03.09.2019 суд постановив ухвалу про продовження розгляду справи, призначив судове засідання на 11:20 18.09.2019.
Ухвалою Господарського суд Полтавської області від 18.09.2019 зупинено провадження у справі № 917/531/19 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду справи № 587/430/16-ц.
Ухвалою Господарського суд Полтавської області від 16.10.2019 суд поновив провадження у справі № 917/531/19, підготовче засідання призначив на 10:40 24.10.2019.
Ухвалою Господарського суд Полтавської області від 24.10.2019 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 11:00 19.11.2019.
Ухвалою Господарського суд Полтавської області від 19.11.2019 суд відклав розгляд справи на 11:00 27.11.2019.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 27.11.2019 зупинено провадження у справі № 917/531/19 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою палатою Верховного суду справи № 912/2385/18.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 27.07.2020 поновлено провадження у справі № 917/531/19, призначено судове засідання у справі на 14:30 12.08.2020.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 12.08.2020 суд відклав розгляд справи по суті на 10:00 03.09.2020.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 03.09.2020 суд залучив до участі у справі співвідповідача - Бодаквянську сільську раду Лохвицького району Полтавської області (Полтавська обл., Лохвицький р-н, с. Бодаква, код ЄДРПОУ 21048560) та відклав розгляд справи на 14:00 16.09.2020.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 16.09.2020 суд повернувся на стадію підготовчого провадження у справі № 917/531/19, відклав підготовче засідання на 10:30 01.10.2020 та зобов`язав Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області надати суду витребувані докази.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 01.10.2020 суд відклав підготовче засідання на 10:30 04.11.2020.
22.10.2020 від Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області надійшли витребувані документи, а саме: Поземельні книги на спірні земельні ділянки, копії Витягів з Державного земельного кадастру на земельні ділянки, копія листа, докази на підтвердження повноважень представника.
Суд долучив зазначені докази до матеріалів справи.
У судовому засіданні 04.11.2020 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 10:00 26.11.2020.
У судовому засіданні 26.11.2020 суд оголосив вступну та резолютивну частини ухвали.
Розглянувши матеріали справи суд встановив наступне:
15.01.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю "Корсунівське" звернулося з клопотанням до голови Лохвицької районної державної адміністрації щодо надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення відновлення меж земель сільськогосподарського призначення категорія (рілля) на земельні ділянки, що розташовані за межами населених пунктів на території адміністративного підпорядкування Бодаквянської сільської ради Лохвицького району Полтавської області та є нерозподіленими згідно Державного акту на право колективної власності на землю №014 серії ПЛ від 27.12.1995 року. Також просили передати в оренду зазначені вище земельні ділянки терміном на 14 років з виплатою орендної плати в межах 9 відсотків від нормативно грошової оціни землі проведеної на території відповідної сільської ради.
За результатами розгляду клопотання прийнято розпорядження Голови районної державної адміністрації № 9 від 22.01.2018, відповідно до якого:
- надано дозвіл на розробку технічних документацій із землеустрою щодо відновлення меж земельних ділянок в натурі на місцевості для користування на умовах оренди ТОВ Корсунівське десяти земельних ділянок площею 48,3742 га, 12,8720 га, 20,3970 га, 8,8763 га, 50,3309 га, 16,2450 га. 61,6319 га, 20,4268 га, 26,4407 га, 1,7944 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель категорії нерозподілених земельних ділянок, які знаходяться в адміністративно-територіальному підпорядкуванні Бодаквянської сільської ради Лохвицького району Полтавської області.
- надано в оренду Товариству земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 267,3892 га ріллі із земель категорії нерозоділених земельних ділянок у тому числі:
48,3742 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0895,
12,8720 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0907,
20,3970 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0894,
50,3309 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0892,
16,2450 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0891,
61,6319 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0886,
20,4268 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0887,
26,4407 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0883,
8,8763 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0893,
1,7944 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0906, які знаходяться на території адміністративного підпорядкування Бодаквянської сільської ради строком на 14 (чотирнадцять) років.
Крім того, у спірному Розпорядженні зазначено, що у випадку переоформлення у власність орендованих земельних ділянок/орендованої земельної ділянки правонаступником та/або спадкоємцем, та/або прийняття рішення загальними зборами власників земельних часток (паїв) та їх спадкоємців, загальних зборів членів підприємства, зборів уповноважених або створеного ними органу управління, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном вносити зміни до державної реєстрації права оренди в Державному реєстрі прав. Також, зобов`язано Товариство розроблену технічну документацію подати для розгляду на затвердження в установленому законом порядку.
В подальшому, 21.05.2015 розпорядженням голови Лохвицької РДА № 165 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо відведення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель категорії нерозподілених земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для користування на умовах оренди, площею 267,3892 га ТОВ Корсунівське на території Бодаквянської сільської ради.
22.01.2018 Лохвицька РДА та ТОВ Корсунівське уклали договір оренди землі.
Відповідно до умов спірного договору в оренду Товариству строком на 14 років передано 267,3892 га ріллі із земель категорії нерозподілених часток (паїв), що розташована на території адміністративного підпорядкування Бодаквянської сільської ради Лохвицького району Полтавської області з кадастровими номерами:
48,3742 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0895,
12,8720 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0907,
20,3970 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0894,
50,3309 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0892,
16,2450 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0891,
61,6319 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0886,
20,4268 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0887,
26,4407 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0883,
8,8763 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0893,
1,7944 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0906,
Сторонами узгоджено орендну плату у розмірі 68690,16 грн на місяць, що складає 824281,94 грн за рік та становить 9% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області з урахуванням величини коефіцієнта.
Право оренди Товариства за вказаним договором зареєстровано в реєстрі речових прав на нерухоме майно 30.01.2018.
Перевіркою проведеною Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) з питань дотримання вимог земельного законодавства під час надання Лохвицькою РДА земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 267,3892 га, розташованих на території Бодаквянської сільської ради Лохвицького району, встановлені порушення вимог Земельного кодексу України. Так, в акті перевірки зазначено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 267,3892 га, на території Бодаквянської сільської ради Лохвицького району Полтавської області до нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) не належать. Згідно з відомостями з Державного земельного кадастру, кожній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер та 30.06.2016 форма власності у реєстрі зареєстрована як державна. Вказане підтверджується Актами проведення перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою № 920-ДК/1286/АП/09/01/-18, № 920-ДК/1287/АП/09/01/- 18, № 920-ДК/1288/АП/09/01/-18 від 25.10.2018 та №985-ДК/1357/АП/09/01/-18 від 02.11.2018, складених інспектором ГУ Держгеокадастру у Полтавській області. Крім того встановлено, що згідно наказу ГУ Держгеокадастру в Полтавській області № 32 від 23.01.2018, вказані земельні ділянки включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які буде продано на земельних торгах. Вказане підтверджується і даними земельного вісника України, в якому зазначено, що станом на 01.02.2019 вищевказані земельні ділянки ГУ Держгеокадастру у Полтавській області будуть виставлені на аукціон.
Стаття 84 Земельного кодексу України встановлює, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Складовою реформування земельних відносин в Україні, є роздержавлення земель, тобто їх передача із державної та комунальної власності у приватну власність. Землі сільськогосподарського призначення можуть передаватися з державної у приватну власність різними способами, які залежать від організаційно-правової форми сільськогосподарських підприємств, які виступають землекористувачами.
Відносини щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій регламентовано, зокрема, статтею 25 Земельного кодексу України.
Відповідно до частини 1 цієї статті при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю).
Приписи щодо паювання земель сільськогосподарського призначення містить, зокрема Указ Президента України від 08.08.1995 № 20/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям", пунктом 1 якого визначено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) регламентовано Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (в редакції чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення оспорюваного договору).
Цим Законом повноваження щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) надані сільським, селищним, міським радам та районним державним адміністраціям.
Так, статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення оспорюваного договору, було передбачено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
Відповідно до пункту 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122 визначено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
У пункті 1 договору оренди землі зазначено, що Орендодавцеві (Лохвицька РДА), належить право розпорядження земельними ділянками на підставы норми статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) та відповідно до пункту 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122.
Викладені вище норми дозволяють констатувати, що паювання земель сільськогосподарських підприємств як особливий порядок набуття у приватну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення є способом приватизації цих ділянок членами таких підприємств, що узгоджується із змістом пункту 8 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України.
Таким чином, реалізація процедури паювання відповідної частини земель має своїм наслідком припинення права державної та комунальної власності на розпайовані землі, що зумовлює припинення й інших правомочностей щодо земельних ділянок державної та комунальної власності.
Аналізуючи вищенаведені приписи законодавства, можна дійти висновку, що нерозподілені частки (паї) не є землями державної чи комунальної власності, а лише перебували (на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення договору) у розпорядженні відповідних адміністрацій до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.
У позові прокурор стверджує, що розпорядження голови Лохвицької РДА № 9 від 22.01.2018 та № 165 від 21.05.2018, прийняті з порушенням норм чинного земельного законодавства, з перевищенням наданих законодавством повноважень (компетенції).
Згідно з статтею 79-1 Земельного кодексу України у редакції, що діяла на 30.06.2016 - дату формування записів щодо спірних ділянок згідно поземельних книг на них, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Прокурор не надав до позовної заяви чи під час розгляду справи належних доказів, які б підтверджували факт формування спірних ділянок саме як ділянок державної форми власності.
Натомість, як убачається з довідки відділу у Лохвицькому районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 16.01.2018 за №27/110-18 відповідно до картографічного матеріалу Державного акту на право колективної власності на землю колгоспу імені Леніна серії ПЛ 014 від 27.12.1995 виявлено 272,51 га земель, що входять до Плану зовнішніх меж, переданих колгоспу ім. Леніна, але не ввійшли до розпаювання. Також, згідно з довідкою відділу у Лохвицькому районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 19.01.2018 за №28/110-18 земельні ділянки площею:
8,8763 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0893,
12,8720 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0907,
1,7944 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0906
20,3970 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0894,
20,4268 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0887,
26,4407 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0883,
48,3742 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0895,
50,3309 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0892,
61,6319 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0886,
16,2450 га - кадастровий номер 5322681100:00:007:0891,
входять до Державного акту на право колективної власності на землю колгоспу імені Леніна серії ПЛ 014 від 27.12.1995 та є сформованими, зареєстрованими в Державному земельному кадастрі згідно з даними Національної кадастрової системи.
Відповідно до листа ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 24.04.2019 № 29-16-0,2-2474/2-19 відомості про форму власності на земельні ділянки з кадастровими номерами, що відповідають зазначеним вище, в Державному земельному кадастрі відсутні.
Також, на вимогу суду Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області 22.10.2020 були надані поземельні книги та завірені копії витягів з Державного земельного кадастру на спірні земельні ділянки, згідно з якими у графі: "Форма власності" зазначено "Інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня".
Крім того, у матеріалах справи міститься висновок № 4-19 від 18.11.2019 судового земельно-технічного експертного дослідження, виконаного судовим експертом Третяком А. М. Згідно з першим питанням цього висновку чи сформовано межі земельних ділянок з кадастровими номерами 5322681100:00:007:0893, 5322681100:00:007:0907, 5322681100:00:007:0883, 5322681100:00:007:0895, 5322681100:00:007:0894, 5322681100:00:007:0906, 5322681100:00:007:0886, 5322681100:00:007:0887, 5322681100:00:007:0891, 5322681100:00:007:0892, як земельних ділянок державної власності відповідно до чинного законодавства станом на дату укладання договору оренди від 22.012018, експертом було встановлено, що спірні земельні ділянки відносяться до земель колективної власності, а державна власність на момент укладення оспорюваного договору набута не була, право власності Держави не встановлене, межі земельних ділянок як земельних ділянок державної власності не сформовано.
По другому питанню експерт дійшов висновків, що фактичне використання (межі, площа) земельних ділянок із кадастровим номерами 5322681100:00:007:0893, 5322681100:00:007:0907, 5322681100:00:007:0883, 5322681100:00:007:0895, 5322681100:00:007:0894, 5322681100:00:007:0906, 5322681100:00:007:0886, 5322681100:00:007:0887, 5322681100:00:007:0891, 5322681100:00:007:0892 повністю відповідають даним правоустановлюючих документів та кадастровому обліку.
Також експерт дійшов висновків, що землевпорядна документація з оформлення оренди земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "Корсунівське" (договір оренди від 22.01.2018) загальною площею 267,3892 га, у тому числі 267,3892 га ріллі із земель нерозподілених земельних часток (паїв) колгоспу ім. Леніна Лохвицького району Полтавської області не розроблялася оскільки необхідна інформація для укладення договору була наявна в державному земельному кадастрі. Проте експерт відмітив, що документація з відновлення меж земельних ділянок була виготовлена і ця документація встановила відповідність меж орендованих земельних ділянок межам земельних ділянок сформованих та внесених в державний земельний кадастр.
Крім того, свідок ОСОБА_1 , який перебував на посаді начальника відділу Держгеокадастру у Лохвицькому районі Полтавської області з 30.03.2017 по 23.02.2018, своєю заявою повідомив суду, що спірні ділянки згідно з матеріалів, що були в його розпорядженні, перебувають дійсно у колективній власності, про що він надавав відповідні листи.
Свідок ОСОБА_2 , яка перебувала на посаді завідувача сектору державного земельного кадастру Відділу Держземагентсва у Лохвицькому районі Полтавської області з 29.01.2013, головним спеціалістом сектору державного земельного кадастру Відділу Держгеокадастру у Лохвицькому районі Полтавської області з 03.08.2015, Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Лохвицькому районі Полтавської області з 04.09.2017 по 14.11.2018, враховуючи виконання нею функцій державного кадастрового реєстратора протягом всього цього часу, будучи обізнаною в обставинах реєстрації надання Лохвицькою РДА в оренду десяти земельних ділянок колективної власності товариству "Корсунівське" у січні 2018 року, повідомила суду, що у 2016 році на час внесення реєстраційних записів до Державного земельного кадастру щодо спірних земельних ділянок у розділі "Право власності" була зазначена державна форма власності, оскільки не було технічної можливості зазначити у графі "форма власності" саме колективну форму власності, яка юридично припинила своє існування з набранням нині діючого Земельного кодексу. Вказані земельні ділянки фактично відносяться до колективної форми власності, адже є нерозпайованими/нерозподіленими згідно матеріалів по паюванню земель переданих у колективну власність колгоспу ім. Леніна та Жовтень с. Бодаква Лохвицького району Полтавської області.
Як зазначає реєстратор про те, що ці ділянки відносяться до колективної форми власності свідчить те, що у розділі "Право власності" у графі "Прізвище, ім`я, по батькові фізичних особи/найменування юридичної особи" було зазначено саме Лохвицьку РДА. Оскільки, згідно з пунктом 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122 у редакції до внесення змін Постановою КМ N 477 від 05.06.2019, було визначено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду. Також, посилалась на норми статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" в редакції в редакції до внесення змін Законом № 2498-VIII від 10.07.2018 .
Враховуючи дані норми, у кадастрового реєстратора, були відсутні правові підстави внесення до Державного земельного кадастру в якості власника/розпорядника даними землями Держгеокадастру, адже таким розпорядником була на той час була Лохвицька РДА. Також, згідно з цими ж нормами, коли у реєстрі з`явилась технічна можливість виключити державну форму власності, були здійснені реєстраційні дії щодо вказаних ділянок як виправлення форми власності на підставі звернень розпорядника земель -Лохвицької РДА, і, відповідно, зазначено у графі "форма власності" - "Інформація про зареєстроване право у Державному земельному кадастрі відсутня".
Прокурор у позові зазначає, що саме до повноважень РДА входить розпорядження земельними ділянками у випадку, визначеному статтею 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) .
Згідно з частиною 3 статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) зі змінами та доповненнями у редакції, що діяла на дату звернення позивача із позовом, нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.
Згідно з рішенням тридцять п`ятої сесії Бодаквянської сільської ради Лохвицького району Полтавської області № 37 від 23.07.2020, додаткової угоди до оспорюваного договору про заміну сторони від 22.07.2019, а також витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 13.08.2020, орендодавця у оспорюваному договорі було замінено з відповідача Лохвицької РДА на Бодаквянську сільську раду.
Таким чином, на момент звернення прокурора з цим позовом до суду повноваження щодо надання в користування спірних ділянок були вже передані від районних державних адміністрації до відповідних сільських, селищних, сільських рад.
Також, 31.01.2018 Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад .
Враховуючи вказані норми, а також той факт, що на момент звернення з позовом до суду та на сьогодні, згідно з витягами з Державного земельного кадастру та поземельних книг інформація про зареєстроване право власності спірних земельних ділянок відсутня, суд позбавлений можливості встановити правовий статус спірних земельних ділянок та, відповідно, належного розпорядника спірних земельних ділянок.
Прокурором та іншими учасниками справи не було надано доказів, які б підтверджували, що спірні земельні ділянки відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) або є землями колективної форми власності.
За інформацією Відділу у Лохвицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області інвентаризація нерозподілених земель не проводилася, технічна документація із землеустрою з інвентаризації земель до Відділу не надходила.
Представник відповідача в судовому засіданні стверджував, що спірні земельні ділянки є землями колективної форми власності та входять в межі Державного акту на право колективної власності на землю серії ПЛ 014 від 27.12.1995, що виданий колгоспу ім. Леніна. Дія Державного акту не була припинена, а отже Державний акт залишається чинним. Крім того, КСП не ліквідоване.
Враховуючи неможливість встановити правовий статус спірних земельних ділянок, суд вважає вимогу прокурора про зобов`язання ТОВ "Корсунівське" повернути ГУ Держгеокадастру у Полтавській області спірні земельні ділянки передчасною, оскільки з наданих доказів не вбачається за можливе встановити чи порушуються, не визнаються чи оспорюються права держави в особі цього органу.
Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 226 Господарського процесуального кодексу України суд залишає позов без розгляду, якщо позивач без поважних причин не подав витребувані судом докази, необхідні для вирішення спору.
З цих підстав слід дійти висновку про залишення позову без розгляду.
Відповідно до частини 2 статті 226 Господарського процесуального кодексу України про залишення позову без розгляду постановляється ухвала, в якій вирішуються питання про розподіл між сторонами судових витрат, про повернення судового збору з бюджету.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, господарський суд звертає увагу прокурора, що відповідно до пункту 4 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі залишення заяви або скарги без розгляду (крім випадків, якщо такі заяви або скарги залишені без розгляду у зв`язку з повторним неприбуттям або залишенням позивачем судового засідання без поважних причин та неподання заяви про розгляд справи за його відсутності, або неподання позивачем витребуваних судом матеріалів, або за його заявою (клопотанням).
Враховуючи приписи пункту 4 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір" судовий збір може бути повернутий в разі звернення прокурора із відповідним клопотанням.
Керуючись статтею 185, пунктом 2 частини 1 статті 226, статтями 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Залишити позов Першого заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області без розгляду.
Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення - 26.11.2020 та може бути оскаржена в порядку та строки, передбачені статтями 255, 256 та 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст ухвали складено 30.11.2020.
Суддя Д. М. Сірош
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2020 |
Оприлюднено | 30.11.2020 |
Номер документу | 93155200 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні