Рішення
від 27.11.2020 по справі 440/4923/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4923/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

07 вересня 2020 року ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області (надалі - відповідач, Гоголівська селищна рада), про визнання протиправним та скасування рішення чергової дев`ятої сесії сьомого скликання Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області від 27.07.2020 про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди зі зміною цільового призначення та зобов`язання відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди зі зміною цільового призначення орієнтовною площею 18,5139 га з кадастровим номером 5320285300:00:003:0003, яка розташована за межами с. Устивиця на території Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням чергової дев`ятої сесії сьомого скликання Гоголівської селищної ради від 27.07.2020 "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, зі зміною цільового призначення" заяву позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою залишено без розгляду. ОСОБА_1 вважає, що ним було виконано необхідні умови, визначені Земельний кодексом України, для позитивного рішення щодо отримання дозволу на складання проекту землеустрою. Вказує, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, проте, земельне законодавство не містить норми, яка б надавала повноваження відповідному органу повноваження своїм рішенням залишити без розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №440/4923/20, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (в письмовому провадженні), витребувано докази.

Копію ухвали суду від 28 вересня 2020 року відповідач отримав 06 жовтня 2020 року, що підтверджується наявним у матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення /а.с. 31/, проте, правом надання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заяві по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Земельна ділянка кадастровий номер 5320285300:00:003:0003 площею 18,5139 га перебуває у комунальній формі власності та має цільове призначення 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Позивач ОСОБА_1 звернувся до Гоголівської селищної ради з заявою від 30.06.2020, у якій просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди зі зміною цільового призначення строком на 20 років, орієнтовною площею 18,5139 га, кадастровий номер 5320285300:00:003:0003 для сінокосіння і випасання худоби, яка знаходиться за межами с. Устивиця на території Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області /а.с. 12/. Зі змісту заяви встановлено, що до вказаної заяви позивачем було додано: копію паспорта, копію облікової картки платника податків та викопіювання /а.с. 13/.

Рішенням чергової дев`ятої сесії сьомого скликання Гоголівської селищної ради від 27.07.2020 "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, зі зміною цільового призначення" заяву гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, із зміною цільового призначення, строком на 20 років, орієнтовною площею 18,5139 га, кадастровий номер 5320285300:00:003:0003 для сінокосіння і випасання худоби, яка знаходиться за межами с. Устивиця на території Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області залишено без розгляду з таких причин: згідно статті 1 та частини 2 статті 20 Земельного кодексу України - цільове призначення земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку та зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу; керуючись статтею 26 Закону України "Про землеустрій" - замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а відповідно пункту 14.1.73 статті 14 розділу І Податкового кодексу України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди /а.с. 22/.

Не погодившись з рішенням чергової дев`ятої сесії сьомого скликання Гоголівської селищної ради від 27.07.2020 "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, зі зміною цільового призначення", позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню чергової дев`ятої сесії сьомого скликання Гоголівської селищної ради від 27.07.2020 "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, зі зміною цільового призначення", суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частинами 1, 2 статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно з частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 Земельного кодексу України, відповідно до приписів частини 1 якої до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

При цьому, частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України встановлено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.

Частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до приписів частини 2 статті 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 3 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

Таким чином, Земельним кодексом України встановлено виключно два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування: надання дозволу або надання мотивованої відмови в наданні дозволу. При цьому, підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Судом встановлено, що рішенням чергової дев`ятої сесії сьомого скликання Гоголівської селищної ради від 27.07.2020 "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, зі зміною цільового призначення" заяву гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, зі зміною цільового призначення строком на 20 років, орієнтовною площею 18,5139 га, кадастровий номер 5320285300:00:003:0003 для сінокосіння і випасання худоби, яка знаходиться за межами с. Устивиця на території Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області залишено без розгляду з причин, перелік яких наведено у оскаржуваному рішенні /а.с. 22/.

Отже, питання, за результатами розгляду якого відповідач мав прийняти одне з таких рішень: рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або рішення про мотивовану відмову у його наданні, відповідачем у порушення вимог Земельного кодексу України залишено без розгляду, тобто орган місцевого самоврядування усунувся від прийняття рішення та не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.

Таким чином, приймаючи оскаржуване рішення від 27 липня 2020 року "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, зі зміною цільового призначення", яким заяву гр. ОСОБА_1 залишено без розгляду , відповідач діяв не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією України та Земельним кодексом України, а тому вказане рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Враховуючи вищевикладене, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України з метою ефективного захисту прав позивача вийти за межі позовних вимог та зобов`язати Гоголівську селищну раду Великобагачанського району Полтавської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 30 червня 2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, зі зміною цільового призначення, строком на 20 років, орієнтовною площею 18,5139 га з кадастровим номером 5320285300:00:003:0003, яка розташована за межами с. Устивиця на території Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області, з урахуванням висновків суду.

Стосовно вимоги позивача про зобов`язання Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди зі зміною цільового призначення орієнтовною площею 18,5139 га з кадастровим номером 5320285300:00:003:0003, яка розташована за межами с. Устивиця на території Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області, суд зазначає наступне.

Завданням адміністративного судочинства, відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Тобто, за змістом вказаної правової норми, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Таким чином адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Аналіз норм Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.

Зважаючи на вищевикладене, та враховуючи, що у спірних відносинах відповідач не реалізував своїх повноважень, оскільки у спосіб, встановлений законом, не розглянув відповідне питання та не ухвалив з цього приводу жодного рішення у формі та за процедурою, визначеною законом, позовна вимога про зобов`язання Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди зі зміною цільового призначення орієнтовною площею 18,5139 га з кадастровим номером 5320285300:00:003:0003, яка розташована за межами с. Устивиця на території Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області, - є такою, що виходить за межі завдань адміністративного судочинства та задоволенню не підлягає.

Отже, адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

При зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 840 грн. 80 коп., що підтверджується квитанцією №03-8114028/С від 03 вересня 2020 року /а.с. 8/ та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України /а.с. 17/.

Таким чином, оскільки адміністративний позов задоволено частково, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 420 грн. 40 коп. (чотириста двадцять гривень сорок копійок).

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 229, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області (ідентифікаційний код 21045018, вул. С. Горєва, 27, смт. Гоголеве, Великобагачанський район, Полтавська область, 38310) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення чергової дев`ятої сесії сьомого скликання Гоголівської селищної ради від 27 липня 2020 року "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, зі зміною цільового призначення".

Зобов`язати Гоголівську селищну раду Великобагачанського району Полтавської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 30 червня 2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди, зі зміною цільового призначення, строком на 20 років, орієнтовною площею 18,5139 га з кадастровим номером 5320285300:00:003:0003, яка розташована за межами с. Устивиця на території Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області, з урахуванням висновків суду.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Гоголівської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 420 грн. 40 коп. (чотириста двадцять гривень сорок копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2020
Оприлюднено01.12.2020
Номер документу93159801
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4923/20

Рішення від 27.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні