Рішення
від 29.11.2020 по справі 440/6980/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/6980/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Головка А.Б.,

за участю:

секретаря судового засідання - Ель Яагубі О.В.,

представника позивача - Богомолова О.О.,

представника відповідача - Назаренко А.П.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

В С Т А Н О В И В:

27 листопада 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області у якій просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області щодо визначення підсумків голосування при повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області, оформлене протоколом від 24.11.2020 (час складання 05 годин 25 хвилин);

- зобов`язати Шевченківську районну у місті Полтава територіальну виборчу комісію Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області по виборчій дільниці №531236 з урахуванням висновків суду;

- визнати протиправним та скасувати рішення Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області щодо визначення підсумків голосування в межах територіального виборчого округу №5 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області, оформлене протоколом від 24.11.2020 (час складання 17 годин 40 хвилин);

- зобов`язати Шевченківську районну у місті Полтава територіальну виборчу комісію Полтавської області встановити підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області в межах територіального виборчого округу № 5 з урахуванням відомостей протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 шляхом складання нового протоколу про підсумки голосування з позначкою "Уточнений";

- визнати протиправним та скасувати рішення Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області з встановлення результатів виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, оформлене протоколом Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (складений 24.11.2020 о 19 годині 20 хвилин);

- зобов`язати Полтавську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області продовжити дії щодо встановлення результатів виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з урахуванням висновків суду.

В обґрунтування своїх вимог посилався на незаконне, на його думку, встановлення підсумків голосування по дільниці № 531236 при повторному підрахунку голосів виборців внаслідок неврахування 181 виборчого бюлетеня, які містили відтиск печатки ДВК, однак в яких не було заповнено ручкою номер виборчої дільниці. Стверджує, що ч. 25 ст. 250 ВК України не встановлює форми позначення номеру виборчої дільниці та не вимагає її позначення кульковою ручкою.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 440/6980/20. Розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.

28.11.2020 року на адресу суду надійшли відзиви на адміністративний позов від представників відповідачів, в яких вони заперечували проти задоволення позовних вимог. В обґрунтування своїх заперечень зазначали, що спірні рішення прийняті правомірно, оскільки під час повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області по виборчій дільниці № 531236 комісією було встановлено, що частина виборчих бюлетенів не мала номеру відповідної виборчої дільниці, а тому згідно частини 25 статті 250 Виборчого кодексу України ці бюлетені не підлягали врахуванню. Також зазначали, що позивачем не обґрунтовано, які його права порушені спірними рішеннями, оскільки позивач отримав п`ятий загальний результат, різниця між переможцем 216 голосів, кількість неврахованих бюлетенів не дають йому можливості зміститися на перше місце територіального виборчого списку № 5 за виборчою квотою у 390 голосів. Крім того, подали заяву про залишення позову без розгляду зв`язку з пропуском позивачем строку звернення до суду.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року залишено без розгляду заяву Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 28.11.2020 про залишення позовної заяви без розгляду та відмовлено у задоволенні заяви Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області від 28.11.2020 про залишення позовної заяви без розгляду.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року витребувано від Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області завірену належним чином копію протоколу засідання Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області під час проведення 24.11.2020 повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 531236; від Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області завірену належним чином копію рішення про призначення ОСОБА_2 членом Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області. Оголошено перерву в судовому засіданні до 10:00 29 листопада 2020 року.

В судовому засіданні 29.11.2020 року представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, зазначених в позовній заяві.

Представник Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області в судовому засіданні 29.11.2020 року заперечував проти задоволення позовних вимог.

Представник Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області в судове засідання 29.11.2020 року не з`явився, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлявся належним чином.

Суд, заслухавши вступне слово учасників справи, допитавши свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , дослідивши матеріали справи, встановив наступні обставини.

25.10.2020 відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, в тому числі вибори до Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 у справі № 440/6585/20, зокрема, зобов`язано Шевченківську районну у місті Полтава територіальну виборчу комісію Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області по ДВК №531236 з безпосереднім дослідженням виборчої документації, яка перебуває у Полтавській міській територіальній виборчій комісії /том1, а.с. 7-13/.

На виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 у справі №440/6585/20 Шевченківською районною у м. Полтава ТВК 24.11.2020 проведено повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області по виборчій дільниці № 531236.

24.11.2020 о 05 год. 40 хв. Шевченківською районною у місті Полтава територіальною виборчою комісією Полтавської області складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5 /том 1, а.с. 250, том 2, а.с. 1-8/ .

24.11.2020 о 17 год. 40 хв. Шевченківською районною у місті Полтава територіальною виборчою комісією Полтавської області складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 5 /том 2, а.с.11-44/.

24.11.2020 о 19 год. 20 хв. Полтавською міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області складено протокол про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі /том 1, а.с. 177-241/.

Позивач не погодився із вказаними рішеннями у зв`язку із чим звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).

Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина 1 ст. 273 КАС України).

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19.12.2019 року №396-IX.

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначені чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 30.08.2020 року № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25.10.2020 року" оголошено початок виборчого процесу місцевих виборів з 05.09.2020 року, призначених на 25.10.2020 року.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до частини 1 статті 32 Виборчого кодексу України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Частиною 1 ст. 37 Виборчого кодексу України визначено, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

З питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом (ч. 5 ст. 37 ВК України).

Статтею 254 Виборчого кодексу України визначено порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

З моменту закінчення голосування ТВК розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени ТВК не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії (ч. 1 ст. 254 ВК України).

Згідно частини другої статті 254 Виборчого кодексу України, засідання ТВК, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Частиною третьою статті 254 Виборчого кодексу України встановлено, що на засіданні ТВК, зазначеному у частині першій цієї статті, голова ТВК або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

За приписами частини п`ятої статті 254 Виборчого кодексу України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частинами 9, 10 ст. 254 Виборчого кодексу України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Відповідно до частин 12, 13 ст. 254 Виборчого кодексу України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 250 Виборчого кодексу України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться дільничною виборчою комісією у послідовності, визначеній частиною 2 статті 250 Виборчого кодексу України.

Цією ж нормою передбачено, що підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Відповідно до частини 5 статті 250 Виборчого кодексу України підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Згідно з частиною 25 статті 250 Виборчого кодексу України якщо зазначені на виборчому бюлетені позначення (номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів, такі виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців.

Частиною 26 статті 250 Виборчого кодексу України передбачено, що кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців. Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню, запаковуються. На пакеті робиться напис "Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Матеріалами справи підтверджується, що на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 у справі № 440/6585/20 Шевченківською районною у м. Полтава ТВК 24.11.2020 проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області, про що складено 24.11.2020 складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5.

Згідно вказаного протоколу Шевченківською районною у м. Полтава ТВК прийнято рішення про визнання виборчих бюлетенів такими, що не підлягають врахуванню в кількості 181, що відображено в графі 8 протоколу.

Позивач не погодився із вказаним рішенням відповідача щодо неврахування виборчих бюлетенів в кількості 181 та оскаржив його до суду, вважаючи, що воно суперечить положенням Виборчого кодексу України.

Представник відповідача Шевченківською районною у м. Полтава ТВК у відзиві на позовну заяву зазначав, що спірне рішення в частині неврахування виборчих бюлетенів в кількості 181 прийнято відповідно до вимог частини 25 статті 250 Виборчого кодексу України, оскільки вони не містили номеру виборчої дільниці.

Згідно витягу з протоколу безперервного засідання від 22.11.2020 року № 49 Шевченківською районною у м. Полтава ТВК прийнято рішення дослідити виборчу документацію з виборів депутатів Полтавської міської ради, надану Полтавською міською територіальною виборчою комісією 22.11.2020 року, здійснювати підрахунок бюлетенів доручити ОСОБА_2 .

Під час підрахунку голосів член комісії ОСОБА_2 звернув увагу на відсутність у багатьох бюлетенях номера виборчої дільниці та зауважив про обов`язковість його зазначення в бюлетенях згідно припису частини 10 статті 242 Виборчого кодексу України, а також пункту 3.3. постанови ЦВК від 02.10.2020 року № 330. Бюлетень, в якому не зазначено номер дільниці, прирівнюється до бюлетеня з невідповідним номером. Бюлетені в кількості 181 шт. вважати такими, що взагалі не є виборчими бюлетенями, оскільки не відповідають формі, затвердженої постановою ЦВК № 330.

Протокольним рішенням Шевченківська районна у м. Полтава ТВК вирішила визнати 181 бюлетень, в яких відсутній номер виборчої дільниці такими, що не підлягають врахуванню, всі інші бюлетені з виборів депутатів Полтавської міської ради - врахувати. За це рішення проголосували: За -11, проти -1, утрималися - 0.

Вказані обставини прийняття рішення підтверджується показами свідка ОСОБА_2 .

Таким чином, у цій справі суд повинен надати оцінку діям Шевченківської районної у м. Полтаві ТВК під час застосування частини 25 статті 250 Виборчого кодексу України при прийнятті спірного рішення.

Частиною четвертою статті 240 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий бюлетень повинен містити назву та дату місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення "повторне голосування" та дату його проведення, позначення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць.

В силу приписів частини десятої статті 242 Виборчого кодексу України під час приймання бюлетенів дільничною виборчою комісією секретар дільничної виборчої комісії, а у разі його відсутності - визначений рішенням комісії член комісії розпаковує упаковку підприємства-виготовлювача та проставляє у визначених місцях кожного виборчого бюлетеня печатку дільничної виборчої комісії. Визначений рішенням дільничної виборчої комісії член дільничної виборчої комісії за необхідності проставляє на кожному виборчому бюлетені у визначеному місці номер виборчої дільниці, інший визначений рішенням дільничної виборчої комісії член дільничної виборчої комісії перераховує отримані виборчі бюлетені для кожних місцевих виборів окремо та для кожного виборчого округу, перевіряючи відповідність номерів (позначень) виборчого округу, до якого належить виборча дільниця, що отримала виборчі бюлетені.

З аналізу вказаних вище норм вбачається, що в якості обов`язкових реквізитів виборчого бюлетеня Виборчий кодекс України визначає: 1) назву та дату місцевих виборів; 2) позначення виборчого округу; 3) номер виборчого округу (за наявності); 4) позначені місця для номера виборчої дільниці; 5) печатки дільничної виборчої комісії.

Суд зазначає, що під час повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 комісією було встановлено відсутність на деяких бюлетенях номеру виборчої дільниці, а не позначення місця для номера виборчої дільниці, а тому висновки комісії про те, що виборчі бюлетені не відповідали загальним вимогам до виборчого бюлетеня з місцевих виборів є необґрунтованими.

Відповідно до вимог частини 25 статті 250 Виборчого кодексу України, якщо зазначені на виборчому бюлетені позначення (номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів, такі виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців.

Тобто, наведеною вище нормою регламентовано підстави, за наявності яких виборчі бюлетені визнаються такими, що не підлягають врахуванню, а саме: - якщо зазначені на виборчому бюлетені позначення (номер) виборчого округу не відповідають позначенню (номеру) виборчого округу, на якій проводиться підрахунок голосів; - якщо зазначені на виборчому бюлетені номер виборчої дільниці не відповідає номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів.

Суд наголошує, що бюлетені, які не підлягають врахуванню це бюлетені, що викликають сумнів в їх дійсності через невідповідність позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів.

При цьому, матеріали справи не містять, а представниками відповідачів не надані суду докази, які б свідчили, що невраховані виборчі бюлетені містили номери виборчих дільниць, які б не відповідали виборчій дільниці № 531236.

Витягом з протоколу безперервного засідання від 22.11.2020 року № 49 Шевченківської районної у м. Полтава ТВК підтверджується, що член комісії ОСОБА_4 пропонував визначати номер виборчої дільниці згідно номера, зазначеного в печатці ДВК.

Суд зазначає, що вказаний протокол засідання не містить даних, що невраховані виборчі бюлетені не містили печатки ДВК, крім того, відсутність печатки відповідної дільничної виборчої комісії на бюлетені призводить до недійсності виборчого бюлетеня, а не визнання його таким, що не підлягає врахуванню.

Таким чином, за наявності на виборчому бюлетені відбитку печатки, яка містить інформацію щодо номеру виборчої дільниці, непроставлення даного номеру або проставлення його не у визначеному місці не може бути підставою для визнання бюлетеня таким, що не підлягає врахуванню.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що підстав для застосування Шевченківською районною у м. Полтава ТВК частини 25 ст. 250 Виборчого кодексу України під час повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області не було, а спірний протокол Шевченківської районної у м. Полтава ТВК Полтавської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5 є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки ідентифікація номеру відповідної виборчої дільниці у виборчому бюлетені можливо за умови наявності на ньому номеру відповідної виборчої дільниці і за наявності на виборчому бюлетені відбитку печатки, яка містить інформацію щодо номеру виборчої дільниці.

З приводу доводів представників відповідачів про недоведеність порушеного права позивача сіпрними рішеннями суд зазначає, що ОСОБА_1 зареєстрований кандидатом в депутати та включений до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 5 /том 1, а.с.14/ та як суб`єкт виборчого процесу звернувся до адміністративного суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення, яким встановлені результати голосування на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 5.

Згідно частини 2 статті 19 Виборчого кодексу України він має право на точне і достовірне встановлення результатів голосування у територіальному виборчому окрузі № 5, в тому числі і на дільниці № 531236.

Крім того, результат голосування на дільниці № 531236 з урахування 181 неврахованого виборчого бюлетеня може вплинути на його загальний результат серед кандидатів в депутати, висунутих Полтавською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ".

Таким чином суд вважає, що спірними рішеннями безпосередньо порушується виборче право позивача.

Оскільки протокол Шевченківської районної у м. Полтаві територіальної виборчої комісії Полтавської області про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 5 від 24.11.2020 року та протокол Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі складені з врахуванням даних протоколу Шевченківської районної у м. Полтава ТВК Полтавської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 від 24.11.2020, який визнаний судом протиправним, вони також є протиправними та підлягають скасуванню.

Обираючи належний спосіб захисту права позивача суд вважає за необхідне зобов`язати Шевченківську районну в місті Полтава територіальну виборчу комісію Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5 з урахуванням висновків суду.

У задоволенні іншої частини позовних вимог слід відмовити, оскільки суд не має підстав вважати, що відповідачі будуть ухилятись від продовження виборчих процедур за наслідками прийнятого судом рішення.

Таким чином, позовна заява ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню.

Частиною 8 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до приписів пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України від 14 листопада 2019 року №294-ІХ "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено у 2020 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для основних соціальних і демографічних груп населення, зокрема, працездатних осіб: з 1 січня 2020 року - 2102 гривня.

З огляду на вищевикладене, позивач повинен сплатити за подання позовної заяви за вимогою немайнового характеру, судовий збір у розмірі 840,80 грн.

При зверненні до суду з позовом у даній справі позивачем не сплачено судовий збір.

Відповідно до частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Зважаючи на вищевикладене, суд вважає за необхідне стягнути з Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840,80 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000; код ЄДРПОУ 43755087), Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області (вул. Івана Мазепи, 30, м. Полтава, 36040; код ЄДРПОУ 43772469) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати протокол Шевченківської районної у м. Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5, складений 24.11.2020 року.

Визнати протиправним та скасувати протокол Шевченківської районної у м. Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 5, складений 24.11.2020 року.

Визнати протиправним та скасувати протокол Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, складений 24.11.2020 року.

Зобов`язати Шевченківську районну у м. Полтава територіальну виборчу комісію Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі № 5 з урахуванням висновків суду.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області (вул. Івана Мазепи, 30, м. Полтава, 36040; код ЄДРПОУ 43772469) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840 грн. 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України №2147-VIII від 03.10.2017).

Головуючий суддя А.Б. Головко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2020
Оприлюднено01.12.2020
Номер документу93159851
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/6980/20

Постанова від 03.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 29.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 28.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 28.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 27.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні