Рішення
від 29.09.2020 по справі 460/541/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

29 вересня 2020 року м. Рівне №460/541/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді О.М. Дудар, за участю секретаря судового засідання А.М. Юрчук, сторін та інших осіб, які беруть участь у справі

позивача: представник Ухнальов-Ярошевич О.В.,

відповідача: представник Шангрик Т.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Продторгобладнання" доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Продторгобладнання" (далі - ТОВ "Продторгобладнання", позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 13.11.2019 №0280595004 в сумі 6427,76грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ "Продторгобладнання" не порушувало граничного строку реєстрації податкових накладних, а тому підстави для застосування штрафних санкцій відсутні.

Ухвалою суду від 03.02.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву, призначено підготовче засідання на 25.02.2020.

24.02.2020 (у встановлений судом строк) відповідачем подано відзив на позовну заяву, за змістом якого позовні вимоги є безпідставними, оскільки контролюючим органом спірними податковими повідомленнями-рішеннями визначено позивачу штраф за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних на підставі чинного законодавства.

25.02.2020 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 17.03.2020, надано можливість представникам позивача підтвердити повноваження належним чином.

17.03.2020 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 22.04.2020.

Ухвалою суду від 22.04.2020 розгляд справи відкладено на 14.05.2020 за клопотанням позивача у зв`язку із запровадженням в Україні протипандемічних заходів та встановленням карантину.

Ухвалою суду від 14.05.2020 розгляд справи відкладено на 10.06.2020 у зв`язку із запровадженням в Україні протипандемічних заходів та встановленням карантину.

Ухвалою суду від 10.06.2020 розгляд справи відкладено на 28.07.2020 у зв`язку із запровадженням в Україні протипандемічних заходів та встановленням карантину.

У судовому засіданні 28.07.2020 розгляд справи відкладено на 01.09.2020 за клопотанням позивача у зв`язку із запровадженням в Україні протипандемічних заходів та встановленням карантину.

Ухвалою суду від 01.09.2020 розгляд справи відкладено на 29.09.2020 за клопотанням відповідача.

У судовому засіданні 29.09.2020 представник позивача позовні вимоги підтримав повністю та суду пояснив, що застосування Головним управлінням ДПС у Рівненській області до ТОВ "Продторгобладнання" штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних є протиправним, оскільки положення ст.120-1 Податкового кодексу України (далі - ПК України) звільняють від такої відповідальності у випадку, коли податкова накладна не надається отримувачу (покупцю). Просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечила проти позовних вимог та пояснила суду, що позивач робить хибний висновок щодо застосування норм матеріального права до спірних правовідносин та на власний розсуд трактує положення пункту 120-1.2 статті 120-1 ПК України. Оскільки описані в акті перевірки податкові накладні виписані ТОВ "Продторгобладнання" неплатникам ПДВ, то контролюючим органом правомірно застосовано до позивача штрафні санкції. Просила в задоволенні позову відмовити повністю.

Розглянувши позовну заяву, відзив на позовну заяву, заслухавши представників сторін, дослідивши у судовому засіданні долучені до матеріалів справи письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Продторгобладнання" (код за ЄДРПОУ 36979003, місцезнаходження: 33013, Рівненська обл., місто Рівне, вул.Набережна, буд.14) зареєстроване як юридична особа 16.02.20210 (номер запису про державну реєстрацію 1 608 102 0000 006996), перебуває на обліку як платник податків у контролюючому органі з 17.02.2010, зареєстроване платником податку на додану вартість 26.02.2010 за інд. под. номером 369790017165. Основний вид економічної діяльності товариства за КВЕД - 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (а.а.с.50-51, 82-91).

Згідно із заявою про приєднання від 19.04.2019 №1, ТОВ "Продторгобладнання" приєдналося до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 №1716002, на підставі якого позивача органом фіскальної служби включено до системи подання податкових документів в електронному вигляді (а.а.с.76-77).

Головним державним ревізором-інспектором відділу податків і зборів з юридичних осіб Управління у м.Рівному Головного управління ДПС у Рівненській області проведено камеральну перевірку реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, ТОВ "Продторгобладнання", за результатами якої складено акт від 20.10.2019 №488/17-00-50-04/36979003 (а.а.с.5-6).

У акті перевірки зафіксовано порушення ТОВ "Продторгобладнання" пункту 201.10 ст.201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI.

На підставі акта перевірки від 20.10.2019 №488/17-00-50-04/36979003 Головним управлінням ДПС у Рівненській області прийнято податкове повідомлення-рішення форми "Н" від 13.11.2019 №0280595004 (а.с.7), яким до ТОВ "Продторгобладнання" застосовано штрафні санкції в загальній сумі 8605,03коп за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних:

- на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 29860,42грн - у розмірі 10% у сумі 2986,05грн;

- від 16 по 30 календарних днів на суму ПДВ 4145,95грн - у розмірі 20% у сумі 829,19грн;

- від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 12096,66грн - у розмірі 30% у сумі 3629,00грн;

- від 61 і більше календарних днів на суму ПДВ 2901,99грн - у розмірі 40% у сумі 1160,79грн.

Зазначене податкове повідомлення-рішення було оскаржене ТОВ "Продторгобладнання" в адміністративному порядку - подано до Державної фіскальної служби України скаргу від 25.11.2019 №39 (а.а.с.8-10).

Рішенням про результати розгляду скарги від 16.01.2020 №1969/6/99-00-08-05-05-06 податкове повідомлення-рішення від 13.11.2019 №0280595004 залишено без змін, а скарга позивача - без задоволення (а.а.с.11-12).

Вважаючи податкове повідомлення-рішення форми "Н" від 13.11.2019 №0280595004 протиправним в частині суми штрафу 6427,76грн, ТОВ "Продторгобладнання" звернулося з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пп."а" п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - ПК України), об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Спірним питанням у межах даної справи є застосування норми права - пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України в частині розуміння виключних випадків звільнення від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України (в редакції, чинній до 01.01.2017), Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

За приписами підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Обов`язок платника податків на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін визначений абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України.

Абзацами першим, третім, одинадцятим пункту 201.10 цієї ж статті ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послу/, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідно ж до пункту одинадцятого підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, з 1 лютого 2015 року реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (пункт 201.2 статті 201 ПК України).

На виконання зазначеної правової норми ПК України наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307 зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за №137/28267, затверджено форму податкової накладної та Порядок заповнення податкової накладної (далі - Порядок №1307).

Згідно з положеннями абзацу першого пункту третього Порядку №1307, усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9 - 15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Пунктом 12 Порядку №1307 викладені особливості заповнення податкових накладних у разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку.

Отже, наведені законодавчі приписи встановлювали обов`язок платника податків здійснити протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування, реєстрацію у ЄРПН податкових накладних, у тому числі й тих, що не надаються покупцю, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, а також у разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку.

01.01.2017 набув чинності Закон України від 21.12.2016 №1797-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" (далі - Закон №1797-VІІІ), яким внесено зміни до ПК України, зокрема викладено пункт 120-1.2 статті 120- I цього Кодексу в такій редакції: Відсутність реєстрації протягом граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою), що зазначена у податковому повідомленні-рішенні, складеному за результатами перевірки контролюючого органу, - тягне за собою накладення на платника податку штрафу в розмірі 50 відсотків суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної у такій податковій накладній та/або розрахунку коригування до податкової накладної або від суми податку на додану вартість, нарахованого за операцією з постачання товарів/послуг, якщо податкову накладну на таку операцію не складено. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття відповідного рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201,16 статті 201 цього Кодексу.

Поряд з цим, не зазнали змін положення податкового законодавства щодо обов`язку платника податків протягом граничного строку зареєструвати податкові накладні, які не надаються покупцю, складені за операціями з постачання товарів/послуг, отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, що, однак не було здійснено позивачем за податковими складними, складеними у 2018-2019 роках, й це, у розумінні приписів пункту 120-1.2 статті 120-1 ПК України, чинній, станом на момент виявлення цього порушення і прийняття спірного ППР, потягнуло за собою накладення на платника податку штрафу в розмірі 10, 20 та 40 відсотків суми додаткових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної у таких податкових накладних.

Так, позивач вважає, що відповідачем протиправно застосовано штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних №17 від 18.12.2018 (дата реєстрації 29.05.2019), №18 від 21.12.2018 (дата реєстрації 29.05.2019), №10 від 14.06.2019 (дата реєстрації 12.07.2019), №8 від 05.06.2019 (дата реєстрації 12.07.2019), №13 від 29.08.2019 (дата реєстрації 19.09.2019), №10 від 16.08.2019 (дата реєстрації 19.09.2019), №14 від 30.08.2019 (дата реєстрації 19.09.2019), №6 від 05.08.2019 (дата реєстрації 19.09.2019), №12 від 27.08.2019 (дата реєстрації 19.09.2019), №11 від 22.08.2019 (дата реєстрації 19.09.2019), №6 від 18.01.2019 (дата реєстрації 27.05.2019), №3 від 26.04.2019 (дата реєстрації 27.05.2019), №2 від 17.04.2019 (дата реєстрації 27.052019), №4 від 03.09.2019 (дата реєстрації 21.10.2019), №7 від 06.09.2019 (дата реєстрації 21.10.2019), №6 від 03.09.2019 (дата реєстрації 17.10.2019), №14 від 26.09.2019 (дата реєстрації 17.10.2019), №1 від 02.09.2019 (дата реєстрації 17.10.2019). №16 від 27.09.2019 (дата реєстрації 21.10.2019), №10 від 09.09.2019 (дата реєстрації 21.10.2019), №2 від 02.09.2019 (дата реєстрації 21.10.2019), №15 від 30.08.2019 (дата реєстрації 18.10.2019), №4 від 20.03.2019 (дата реєстрації 14.06.2019) (а.а.с.55-75, 78-81).

Кожна із зазначених податкових накладних складена ТОВ "Продторгобладнання" як постачальником (продавцем). При цьому, як отримувача (покупця) послуг (товару) позивачем зазначено "Неплатник".

Суд зазначає, що штрафні санкції, передбачені статтею 120-1 ПК України, не застосовуються лише щодо податкових накладних, які не надаються отримувачу (покупцю), складених на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Наведені вище податкові накладні виписані позивачем неплатникам ПДВ, що ним не оспорюється та підтверджено представником позивача у судовому засіданні, а тому, в даному випадку виключні випадки звільнення від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних відсутні.

Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Розглядаючи дану справу, суд врахував висновки щодо застосування норм права, викладені Верховним судом у постановах від 13.08.2019 у справі №2040/7988/19 та від 04.09.2018 у справі №816/1488/17.

Зокрема, у постанові від 13.08.2019 (справа № 2040/7988/19) Верховний Суд зазначив, що пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України винятки із загальних правил сформульовано чітко та виходячи з синтаксичного аналізу побудови норми права та дійсної мети законодавця можна зробити висновок, що внесені Законом України від 21 грудня 2016 року № 1797-УІІІ "Про знесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" зміни запровадили виключні випадки звільнення від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, і такі виключення стосуються реєстрації двох видів податкових накладних: 1) яка не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування; 2) яка не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій, які оподатковуються за нульовою ставкою.

Тобто для застосування виключень і звільнення від відповідальності обов`язковою умовою є звільнення операції від оподаткування або її оподаткування за нульовою ставкою.

У цій постанові Верховний Суд дійшов висновку, що норма статті 120-1 ПК України не припускає множинного трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, а тому підстави для застосування пункту 56.21 статті 56 ПК України відсутні.

Аналогічне тлумачення норми пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України в частині умов звільнення від відповідальності викладено в постанові Верховного Суду від 04.09.2018 (справа №816/1488/17).

Таким чином, податкове повідомлення-рішення форми "Н" від 13.11.2019 №0280595004 в частині суми штрафу 6427,76грн прийнято Головним управлінням ДПС у Рівненській області на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені чинним законодавством, а тому до скасування не підлягає

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками розгляду справи суд дійшов висновку, що відповідачем доказано правомірність податкового повідомлення-рішення у спірній частині, в той час як порушення прав позивача, про захист яких він просив в судовому порядку, не знайшло підтвердження в ході судового розгляду.

Отже, у задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.

У силу вимог ст.139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Продторгобладнання" (вул.Набережна, буд.14, м.Рівне, 33013, код за ЄДРПОУ 36979003) до Головного управління ДПС у Рівненській області (вул.Відінська, буд.12, м.Рівне, 33023, код за ЄДРПОУ 43142449) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 09 жовтня 2020 року.

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2020
Оприлюднено02.12.2020
Номер документу93163690
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/541/20

Рішення від 29.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Рішення від 29.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 22.04.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні