Рішення
від 28.11.2020 по справі 540/3786/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/3786/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження особливостями, встановленими ст.ст.268-273 КАС України адміністративну справу за позовом Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ", Херсонської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Херсонської обласної територіальної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Херсонська обласна організація політичної партії "Блок Володимира Сальдо" про визнання дій незаконними, скасування протоколів та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Херсонська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонська регіональна організація Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ", Херсонська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (далі-позивачі) звернулись до суду з позовом до Херсонської обласної територіальної виборчої комісії (далі-відповідач, Херсонська ОТВК), в якому просить:

1. Визнати протиправними дії Херсонської обласної територіальної виборчої комісії (ЄДРПОУ 43754994) щодо прийняття рішень, оформленого у вигляді протоколу Херсонської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 5 від 25.11.2020 року; оформленого у вигляді протоколу Херсонської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 3 від 25.11.2020 року; оформлене протоколом Херсонської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Херсонської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 25.11.2020 року.

2. Визнати протиправною бездіяльність Херсонської обласної територіальної виборчої комісії щодо нездійснення повноважень Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо встановлення підсумків голосування у межах частини територіального виборчого округу №5 та №3.

3. Визнати незаконною бездіяльність Херсонської обласної територіальної виборчої комісії щодо витребування та транспортування виборчої документації не в повному обсязі, а саме - виборчих бюлетенів, контрольних талонів і предметів, списків виборців, а також (за наявності) окремі думки членів виборчої комісій, викладені у письмовій формі, акти, заяви, скарги та рішення, прийняті комісіями, з метою встановлення підсумків голосування у межах частини територіального виборчого округу № 3 та № 5.

4. Визнати протиправним та скасувати рішення, оформлене у вигляді протоколу Херсонської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 3 від 25.11.2020 року.

5. Визнати протиправним та скасувати рішення, оформлене у вигляді протоколу Херсонської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 5 від 25.11.2020 року.

6. Визнати протиправним та скасувати рішення, оформлене протоколом Херсонської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Херсонської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 25.11.2020 року.

7. Зобов`язати Херсонську обласну територіальну виборчу комісію здійснити повноваження Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо встановлення підсумків голосування у межах частини територіального виборчого округу №5 (виборчі дільниці за №650262, №650261, №650260, №650273, №650270, №650269, №650283, №650282, №650274, №650264, №650281, №650263) та №3 (виборчі дільниці №650356, №650360, №650362, №650564, №650565, №650566, №650567, №650568, №650569, №650570, №650571, №650572, №650573, №650575, №650576, №650577, №650578, №650579, №650580, №650583).

8. Зобов`язати Херсонську обласну територіальну виборчу комісію прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях у межах частини територіального виборчого округу №5 (виборчі дільниці за №650262, №650261, №650260, №650273, №650270, №650269, №650283, №650282, №650274, №650264, №650281, №650263) та №3 (виборчі дільниці №650356, №650360, №650362, №650564, №650565, №650566, №650567, №650568, №650569, №650570, №650571,№650572, №650573, №650575, №650576, №650577, №650578, №650579, №650580, №650583).

9. Зобов`язати Херсонську обласну територіальну виборчу комісію витребувати у Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області виборчу документацію, а саме - виборчих бюлетенів, контрольних талонів і предметів, списків виборців, а також (за наявності) окремі думки членів виборчої комісій, викладені у письмовій формі, акти, заяви, скарги та рішення, прийняті комісіями.

Позовні вимоги мотивовані тим, що постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020р. у справі №540/3489/20 скасовані протоколи Херсонської ОТВК від 06.11.2020р. про підсумки голосування у межах територіальних виборчих округів №3 та №5 та про встановлення результатів виборів депутатів Херсонської обласної ради, визнано протиправною бездіяльність Херсонської ОТВК щодо нездійснення повноважень Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо встановлення підсумків голосування у межах частини територіального виборчого округу №5 та №3 та зобов`язано Херсонську ОТВК здійснити такі повноваження. Це судове рішення тривалий час не виконувалось, тому постановою Центральної виборчої комісії від 12.11.2020р. №476 задоволено скарги позивачів і визнано протиправною бездіяльність Херсонської ОТВК щодо невиконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020р. у справі № 540/3489/20 та достроково припинено повноваження всього її складу. Новий склад Херсонської ОТВК сформовано постановою Центральної виборчої комісії від 13.11.2020р. №478, однак і ним не виконано в повному обсязі постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020р. у справі № 540/3489/20.

Як вказують позивачі, бюлетені та інша виборча документація не була отримана відповідачем для належного виконання постанови суду, лише частково були отримані оригінали та копії протоколів дільничних та територіальних виборчих комісій, що суперечить приписам статей 254-256 Виборчого кодексу України. У той же час, при аналізі первинних протоколів про підрахунок голосів, складених дільничними виборчими комісіями в межах частин територіальних виборчих округів №3 і №5 з виборів депутатів Херсонської обласної ради, вбачаються розбіжності у сумарній кількості голосів по всім виборчим дільницям із сумою голосів, вказаних у протоколах встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах територіального виборчого округу №3 і №5 від 25.11.2020 року в частині визначення кількості голосів поданих за кандидатів у депутати від Херсонської обласної організації політичної партії Блок Володимира Сальдо .

Ще 11.11.2020р. позивачі звернулись до Херсонської ОТВК із заявами про здійснення повноважень Бехтерської селищної територіальної виборчої комісії та Каховської міської територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах частини територіального виборчого округу № 3, 5 та здійснення перерахунку підсумків голосування виборців, але ці заяви відповідачем так і не були вирішені.

З посиланням на норми ст.ст. 254, 255, 256 Виборчого кодексу України позивачі вказують, що відповідач повинен був розглянути їх заяви, витребувати і забезпечити транспортування від Бехтерської селищної територіальної виборчої комісії та Каховської міської територіальної виборчої комісії усієї виборчої документації, яка визначена ч.10 ст.251 Виборчого кодексу України і лише тоді вирішувати питання про встановлення підсумків голосування і, відповідно, результатів виборів. На думку позивачів, якщо зважити на численні розбіжності в протоколах дільничних та територіальних виборчих комісій в територіальних виборчих округах №3 і №5, судові рішення, відсутність оригіналів протоколів дільничних та територіальних виборчих комісій, то єдиним варіантом дій у відповідача було здійснити повторний підрахунок голосів виборців по спірним дільницям.

Але відповідач не звернув уваги на викладене і оскарженими рішеннями у формі протоколів від 25.11.2020р. встановив підсумки голосування в територіальних виборчих округах №3 і №5 та результати виборів депутатів Херсонської обласної ради.

Ці протоколи позивачі вважають протиправними і такими, що прийняті з порушенням вимог виборчого законодавства та підлягають обов`язковому скасуванню.

Ухвалою від 26.11.2020р. вказаний позов залишено без руху, позивачам наданий строк на усунення недоліків позову до 08:00 год. 27.11.2020р. Ухвала виконана, недоліки позову усунуті.

Ухвалою від 27.11.2020р. відкрито спрощене провадження у справі, призначено судове зсідання на 10:00 год. 28.11.2020р. та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Херсонську обласну організацію політичної партії "Блок Володимира Сальдо" (далі - третя особа). У відповідача витребовано докази. Учасникам справи встановлені строки для подачі письмових заяв по суті спору.

Ухвалою від 27.11.2020р. у відповідача витребовано додаткові докази.

Вимоги ухвал про витребування доказів відповідачем виконані.

Відповідачем 27.11.2020р. подано відзив на позов, зі змісту якого вбачається, що останній позов не визнає. Зокрема, свою позицію обґрунтовує тим, що відповідно до Постанови Центральної виборчої комісії України від 12.11.2020 року №476 визнано протиправною бездіяльність відповідача в частині невиконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020 року у справі №540/3489/20, достроково припинено повноваження всього складу Херсонської ОТВК, запропоновано місцевим організаціям політичних партій, за поданням яких до складу Херсонської ОТВК було включено осіб, повноваження яких було припинено цією постановою, зобов`язано Херсонську ОТВК після формування нового складу невідкладно виконати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020 року у справі №540/3489/20.

Після формування нового складу Херсонської обласної ТВК, 21.11.2020 року шляхом голосування прийнято постанову №43 Про виконання Постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду , якою доручено складення протоколів голові, заступнику голови або секретарю Херсонської ОТВК. Протягом 22-25.11.2020 року відповідачем на виконання власної постанови від 21.11.2020 року (на сьогодні не оскаржена, є діючою та обов`язковою до виконання відповідачем та іншими суб`єктами виборчого процесу) було встановлено підсумки голосування в межах частин виборчих округів №3 та №5, встановлено підсумки голосування в межах ТВО №3 та №5, та результати виборів депутатів Херсонської обласної ради, про що складено відповідні протоколи, 25.11.2020 року шляхом голосування прийнято рішення про публікацію результатів виборів.

Відповідач вказує на те, що у постанові суду було констатовано відсутність у Херсонської обласної ТВК повноважень на здійснення перерахунку голосів (бюлетенів) у даному випадку, встановлено обов`язок відповідача прийняти на себе повноваження Бехтерської та Каховської ТВК і встановити підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №3 та №5, шляхом перенесення цифрових знаків щодо кожної виборчої дільниці та здійснення додавання по виборчому округу (частині виборчого округу).

Херсонська обласна ТВК зазначає, що даний обов`язок було виконано відповідачем в повному обсязі в порядку та спосіб, визначеному постановою суду.?

Крім того, відповідач зауважує, що відповідно до ухвали Херсонського окружного адміністративного суду від 26.11.2020 року у справі №540/3489/20, винесеної за результатом розгляду заяви позивача-1 та позивача-2 до відповідача в порядку ст. 383 КАС України щодо невиконання постанови, судом зазначено, що із матеріалів справи суд вбачає, що станом на час розгляду судом заяви ... постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду виконана відповідачем, здійснено встановлення підсумків голосування у межах частини територіального виборчого округу №5 та №3. Отже, з наведеного вбачається, що рішення суду виконано у спосіб, встановлений таким рішенням, а тому відсутні підстави для застосування статті 383 КАС України. .

Також відповідач зазначає, що ніяких заяв або скарг, підтверджених, відповідно, оформленими актами про порушення вимог Кодексу під час проведення голосування або на процедуру прийняття виборчих документів Бехтерською та Каховською ТВК позивачами не подавалося, судові рішення з цього питання відповідачу не відомі.

На підставі викладеного, відповідач просить відмовити у задоволенні позову.

Третьою особою 27.11.2020р. подані пояснення до позову та клопотання про часткове залишення позову без розгляду.

У своїх поясненнях третя особа просить відмовити у задоволенні позову, щодо якого зазначає наступне.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020 року протоколи про підсумки голосування в межах ТВО №3 та №5 визнано недійсними, визнано недійсним протокол про результати виборів, а також зобов`язано Херсонську ОТВК перейняти повноваження Каховської та Бехтерської ТВК щодо встановлення підсумків голосування в межах частин ТВО №3 та №5.

11.11.2020 року Херсонська ОТВК прийняла Постанову №42, якою витребувала виборчу документацію від Каховської та Бехтерської ТВК. 12.11.2020 року Центральна виборча комісія припинила достроково повноваження всього складу Херсонської ОТВК. 13.11.2020 року було сформовано новий склад Херсонської ОТВК. 21.11.2020 року було прийнято Постанову Херсонської ОТВК №43 Про виконання Постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду , якою доручено складення протоколів голові, заступнику голови або секретарю Херсонської ОТВК. 25.11.2020 року Херсонська обласна ТВК склала та підписала протоколи про підсумки голосування в межах частини ТВО №3 та №5, про підсумки голосування в ТВО №3 та №5, а також про результати виборів депутатів Херсонської обласної ради.

25.11.2020 року Херсонська ОТВК прийняла рішення про оприлюднення результатів виборів відповідно до статті 282 ВК України.

Доводи позивачів про те, що новосформований склад Херсонської ОТВК намагався витребувати у Бехтерської СТВК та Каховської МТВК виборчу документацію , але роботу комісії блокував ПП Блок Сальдо , а тому комісія не мала кворуму для виконання постанови суду , третя особа вважає необґрунтованими та безпідставними, з огляду на те, що постановою Херсонської ОТВК №42 від 11.11.2020 року вже було витребувано всю необхідну виборчу документацію. Зазначена постанова не була оскаржена ніким, у тому числі і позивачами. Починаючи з 15.11.2020 року засідання Херсонської ОТВК проводилися майже щоденно, на всіх засіданнях був наявний кворум. 21.11.2020 року Херсонська ОТВК прийняла постанову №43, якою зобов`язала голову, заступника голови або секретаря комісії вчинити дії, необхідні для складення протоколів, визначених у постанові суду.

Третя особа також зазначає, що постанова №43 ніким не була оскаржена, а тому є обов`язковою до виконання; позивач не оскаржив цю постанову а тому, не може зараз стверджувати про те, що будь-які положення цієї постанови є не законними.

Щодо доводів позивачів про те, що Каховською МТВК було порушено порядок встановлення підсумків голосування в межах частини виборчого округу №3, третя особа вказує на те, що Протокол Каховської МТВК про підсумки голосування взагалі не був підставою для складення відповідачем будь-яких власних протоколів або актів. Херсонська обласна виборча комісія, на виконання рішення суду, перебрала на себе повноваження Каховської МТВК та здійснила самостійне встановлення підсумків голосування. Крім того, третя особа звертає увагу на те, що протокол Каховської МТВК не оскаржувався, а тому на сьогоднішній день він залишається чинним.

Щодо доводів позивачів про те, що Бехтерська СТВК допустила порушення виборчого законодавства, третя особа зазначає, що такі доводи не можуть розглядатися в межах даного провадження, оскільки ця комісія не є відповідачем у даній справі. Більш того, всі зазначені дії цією комісією було вчинено понад 5 днів тому, а тому строк оскарження давно сплив.

Також третя особа зауважує, що нормами чинного виборчого законодавства не вимагається від відповідача прийняття рішення про врахування протоколів ДВК . Між тим позивачем подано до позовної заяви протокол Каховської МТВК із якого вбачається, що дана комісія приймала рішення про врахування відомостей із протоколів ДВК. Аналогічні дії вчинялися і Бехтерською СТВК, що позивачами не оспорюється. Протокольні рішення Каховської та Бехтерської СТВК про врахування результатів голосування, передбачені частиною шостою статті 254 Виборчого кодексу України не були ніким оскаржені, а тому вони є чинними. Тобто всі протоколи ДВК вже є прийнятими і вимога про те, що обласна ТВК має приймати рішення про їх врахування повторно не ґрунтується на вимогах закону.

За таких обставин, третя особа вважає, що твердження позивачів про те, що протоколи Херсонської ОТВК про встановлення підсумків голосування в межах частин ТВО №3 та №5 не ґрунтується на нормах матеріального права.

Крім того, третя особа зазначає, що повторний підрахунок голосів можливий не за будь-яких обставин, а лише у 3 прямо передбачених кодексом випадках, однак у даному випадку відсутні такі підстави.

Третя особа звертає увагу на те, що обов`язковою умовою проведення повторного підрахунку голосів на підставі частини дев`ятої статті 254 ВК України є порушення, допущене саме ДВК. Проте позивачі не стверджують, що ДВК допускали будь-які порушення. Разом з тим Херсонська обласна виборча комісія і не мала права проводити повторний підрахунок голосів виборців.

Також третя особа зазначає, що оскаржуючи результати виборів позивачі повинні довести, що порушення, на які вони вказують, впливають на результати виборів - тобто змінюють перелік осіб, які були обрані депутатами. Позивачі жодних доказів цього не надають. Так позивачі оперують нічим не підтвердженими цифрами та вказують на незначні розбіжності, про те не вказують, як такі розбіжності можуть вплинути на перелік обраних депутатів.

Враховуючи вищевикладене, третя особа просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою від 28.11.2020р. на підставі поданих клопотань вирішено здійснити розгляд справи у порядку письмового провадження, у межах строків встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.

Ухвалою від 28.11.2020р. позовну заяву залишено без розгляду в частині позовних вимог про:

- визнати незаконною бездіяльності Херсонської обласної територіальної виборчої комісії щодо витребування та транспортування виборчої документації не в повному обсязі, а саме - виборчих бюлетенів, контрольних талонів і предметів, списків виборців, а також (за наявності) окремі думки членів виборчої комісій, викладені у письмовій формі, акти, заяви, скарги та рішення, прийняті комісіями, з метою встановлення підсумків голосування у межах частини територіального виборчого округу № 3 та № 5.

- зобов`язання Херсонської обласної територіальної виборчої комісії прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях у межах частини територіального виборчого округу №5 (виборчі дільниці за №650262, №650261, №650260, №650273, №650270, №650269, №650283, №650282, №650274, №650264, №650281, №650263) та №3 (виборчі дільниці №650356, №650360, №650362, №650564, №650565, №650566, №650567, №650568, №650569, №650570, №650571,№650572, №650573, №650575, №650576, №650577, №650578, №650579, №650580, №650583).

- зобов`язання Херсонської обласної територіальної виборчої комісії витребувати у Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області виборчу документацію, а саме - виборчих бюлетенів, контрольних талонів і предметів, списків виборців, а також (за наявності) окремі думки членів виборчої комісій, викладені у письмовій формі, акти, заяви, скарги та рішення, прийняті комісіями.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до таких висновків.

Двадцять п`ятого жовтня 2020 року, відповідно до постанови Верховної Ради України від 15.07.2020р. №795-ІХ, постанови Центральної виборчої комісії від 08.08.2020р. №160, відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, у тому числі і вибори депутатів Херсонської обласної ради на території у межах частин територіальних виборчих округів №3 та №5.

Повноваження щодо встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 покладені на Бехтерську сільську територіальну виборчу комісію Скадовського району Херсонської області, у межах частини територіального виборчого округу №3 - на Каховську міську територіальну виборчу комісію Каховського району Херсонської області.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020р. у справі №540/3489/20, зокрема, зобов`язано Херсонську обласну територіальну виборчу комісію здійснити повноваження Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо встановлення підсумків голосування у межах частини територіального виборчого округу №5 (виборчі дільниці за №650262, №650261, №650260, №650273, №650270, №650269, №650283, №650282, №650274, №650264, №650281, №650263) та №3 (виборчі дільниці №650356, №650360, №650362, №650564, №650565, №650566, №650567, №650568, №650569, №650570, №650571, №650572, №650573, №650575, №650576, №650577, №650578, №650579, №650580, №650583).

На виконання цього судового рішення постановою Херсонської ОТВК від 11.11.2020р. №42, з посиланням на абзац 4 частини 1 статті 256 та частину 10 статті 251 Виборчого кодексу України вирішено:

1). Зобов`язати Бехтерську сільську територіальну виборчу комісію Скадовського району Херсонської області підготувати виборчу документацію (в т.ч. первинні протоколи), яка стала підставою для складення протоколів про підсумки голосування в межах частини ТВО №5 в строк до 17 год. 00 хв. 12 листопада 2020 року.

2). Забезпечити транспортування виборчої документації, вказаної в п. 1 даної постанови, від Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області до Херсонської обласної територіальної виборчої комісії в супроводі членів Херсонської обласної територіальної виборчої комісії та представників поліції.

3). Зобов`язати Каховську міську територіальну виборчу комісію Каховського району Херсонської області підготувати виборчу документацію (в т.ч. первинні протоколи), яка стала підставою для складення протоколів про підсумки голосування в межах частини ТВО №3 в строк до 17 год. 00 хв. 12 листопада 2020 року.

4). Забезпечити транспортування виборчої документації, вказаної в п. 1 даної постанови від Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області до Херсонської обласної територіальної виборчої комісії в супроводі членів Херсонської обласної територіальної виборчої комісії та представників поліції.

Ця постанова виконана не була, тому постановою Центральної виборчої комісії від 12.11.2020р. №476 задоволено скарги Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , Херсонської обласної організації Політичної Партії СЛУГА НАРОДУ та Херсонської регіональної організації Політичної партії Партія Ігоря Колихаєва НАМ ТУТ ЖИТИ! і визнано протиправною бездіяльність Херсонської ОТВК щодо невиконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020р. у справі №540/3489/20, установлено факт одноразового грубого порушення Херсонською ОТВК вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України та достроково припинено повноваження всього її складу.

Окремо пунктом 6 резолютивної частини указаної постанови зобов`язано Херсонську ОТВК після сформування її нового складу невідкладно виконати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 540/3489/20.

Новий склад Херсонської ОТВК сформовано постановою Центральної виборчої комісії від 13.11.2020р. №478.

Новим складом Херсонської ОТВК на виконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 540/3489/20 та постанови попереднього складу Херсонської ОТВК від 11.11.2020р. №42 отримано від Бехтерської СТВК та Каховської МТВК окремі виборчі документи, про що складені акти приймання-передачі від 18.11.2020р. та 17.11.2020р., відповідно.

Так, від Бехтерської СТВК отримані: по виборчим дільницям №№ 650262, 650261, 650260, 650273, 650270, 650269, 650283, 650282, 650274, 650264, 650281, 650263 - первинні протоколи про підрахунок голосів від 26.10.2020р., уточнені протоколи про підрахунок голосів від 26.10.2020р., акти про розбіжності кількості бюлетенів від 23 та 25.10.2020р. (дільниці №650262, №650264), протоколи про повторний підрахунок голосів від 26.10.2020р., протокол засідання Бехтерської СТВК №25, розпочатий 25.10.2020р. При цьому в акті зазначено, що по виборчим дільницям №№ 650261, 650263 надано кольорові копії уточнених протоколів про підрахунок голосів виборців від 26.10.2020р.

Від Каховської МТВК отримано по виборчим дільницям №650356, №650360, №650362, №650564, №650565, №650566, №650567, №650568, №650569, №650570, №650571, №650572, №650573, №650575, №650576, №650577, №650578, №650579, №650580, №650682, 650581, №650373 : первинні протоколи про підрахунок голосів від 26.10.2020р. та від 27.10.2020р., акт про розходження підрахункової кількості виборчих бюлетенів від 04.11.2020р. (дільниця №650577), акт від 23.10.2020р. про розходження підрахованої кількості виборчих бюлетенів із зазначеною у витягу з протоколу дільничної виборчої комісії (дільниця №650572), акт від 23.10.2020р. про розбіжність між підрахованою кількістю виборчих бюлетенів (дільниця №650567), уточнений протокол без дати (дільниця №650580), протокол Каховської МТВК про повторний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №650580, постанова Каховської МТВК від 05.11.2020р. №65 про виконання рішення суду (дільниця №650360), протокол безперервного засідання №22 Каховської МТВК від 25.10.2020р.-04.11.2020р.

Крім того, постановою Херсонської ОТВК від 21.11.2020р. №43, прийнятою на виконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020р. у справі №540/3489/20 з посиланням на статті 36, 37, 64 Виборчого кодексу України вирішено

1). Встановити підсумки голосування в межах частини виборчого округу №3 на підставі протоколів дільничних виборчих комісій та протоколів Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області про проведення повторного підрахунку голосів (за наявністю). У випадку наявності протоколів з позначкою Уточнений враховуються виключно відомості вказані у таких протоколах.

2). Встановити підсумки голосування в межах частини виборчого округу №5 на підставі протоколів дільничних виборчих комісія (за наявністю - з позначкою Уточнений ) та протоколів Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про проведення повторного підрахунку голосів (за наявністю).

3). У випадку наявності протоколів з позначкою Уточнений враховуються виключно відомості вказані у таких протоколах.

4). Встановити підсумки голосування в межах виборчих округів №3 та №5 на підставі протоколів, складених відповідно до пунктів 1-2 цієї постанови.

5). Встановити результати виборів на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів №1-8.

6). Зобов`язати голову або заступника голови або секретаря виборчої комісії скласти протоколи визначені у пунктах 1-5 цієї постанови та надати для підписання членам виборчої комісії на засіданні виборчої комісії не пізніше 22.11.2020 року 12 години 00 хвилин.

Також судом встановлено, що 25.11.2020р. Херсонською ОТВК складено такі протоколи:

Про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №3(о 16:21 год.);

Про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах територіального виборчого округу №3 (о 16:22 год.);

Про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5(о 16:33 год.);

Про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах територіального виборчого округу №5 (о 16:33 год.);

Про результати виборів депутатів Херсонської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (о 16:42 год.).

Уважаючи їх протиправними, позивачі звернулись до суду.

Встановлення підсумків голосування на місцевих виборах урегульовано статтею 255 Виборчого кодексу України, відповідно до якої, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів, зокрема, обласна виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу; сільська, селищна, міська - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради.

Територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування;

7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування;

8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування;

10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, єдиному одномандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться відомості про кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, за кожного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться:

1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу);

2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу);

3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу;

4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу.

Відомості про підсумки голосування в межах виборчого округу заносяться цифрами до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по кожній виборчій дільниці і сумарно по виборчому округу (частині виборчого округу).

Протокол про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) складається територіальною виборчою комісією у трьох примірниках. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

У протоколі про підсумки голосування зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні виборчої комісії. Член територіальної виборчої комісії, присутній на засіданні комісії, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі незгоди з діями комісії чи підсумками голосування, зафіксованими у протоколі про підсумки голосування, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до відповідного протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності підпису члена територіальної виборчої комісії у протоколі про підсумки голосування напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Протокол підписується та засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення. Перший і другий примірники протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів також мають право підписати кандидати, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні територіальної виборчої комісії при встановленні підсумків голосування. Непідписання протоколу окремими членами виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Члену відповідної територіальної виборчої комісії, кандидату, його довіреній особі, уповноваженій особі організації партії, офіційному спостерігачу, які були присутніми на засіданні під час складання протоколу, на його прохання невідкладно видається копія протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") з розрахунку по одній копії протоколу для члена комісії, кандидата, кожної організації партії та по одній копії протоколу для офіційного спостерігача (групи спостерігачів) від кожної громадської організації, іноземної держави або міжнародної організації. Зазначені копії підписуються на кожній сторінці головою та секретарем територіальної виборчої комісії і скріплюються печаткою виборчої комісії. Копії протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Якщо після підписання зазначеного протоколу до транспортування його до виборчої комісії, яка встановлює результати виборів, виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона на своєму засіданні розглядає питання про внесення змін до протоколу шляхом складання нового протоколу, на якому робиться позначка "Уточнений". Протокол з позначкою "Уточнений" складається і підписується у порядку та в кількості примірників, встановлених цією статтею.

У разі якщо межі територіального виборчого округу включають декілька сіл, селищ, міст або декілька районів у місті, відповідні сільські, селищні, міські, районні в місті виборчі комісії складають протоколи про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради в межах частини територіального округу - на виборчих дільницях, утворених на території відповідного села, селища, міста, району в місті.

У разі якщо на території села, селища, міста, району в містах Києві, Севастополі утворено більше одного територіального, багатомандатного виборчого округу відповідна виборча комісія складає протоколи про підсумки голосування в межах усіх таких виборчих округів після прийняття та розгляду документів відповідних дільничних виборчих комісій села, селища, міста, району в місті.

У разі якщо межі повноважень територіальної виборчої комісії, що встановлювала підсумки голосування в межах територіального виборчого округу, поширюються на частину відповідного територіального виборчого округу, підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу в цілому встановлює територіальна виборча комісія, що встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку, визначеному цією статтею, на підставі протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини територіального виборчого округу (на виборчих дільницях, утворених на території відповідного району, міста, району в містах Києві, Севастополі).

Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити підсумки голосування в межах територіального, багатомандатного виборчих округів незалежно від кількості виборчих дільниць у відповідному окрузі, щодо яких прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним або на яких голосування не було організовано і проведено в день голосування відповідно до вимог цього Кодексу. Визнання голосування недійсним у межах територіального, багатомандатного виборчого округу забороняється.

У разі якщо голосування на всіх виборчих дільницях територіального, багатомандатного виборчих округів у день голосування не було організовано і проведено або визнано недійсним відповідно до вимог цього Кодексу, територіальна виборча комісія встановлює, що голосування в межах відповідного округу не відбулося. У такому разі протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу (частини виборчого округу) з відповідних місцевих виборів повинен містити лише відомості, зазначені у пунктах 1 - 5 частини другої цієї статті. На місці інших відомостей ставиться прочерк.

Статтею 256 Виборчого кодексу передбачено, що 1. Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія може продовжити не більш як на один день зазначений строк у разі необхідності надання територіальній виборчій комісії часу для подання протоколу з позначкою "Уточнений".

У разі нескладання або неналежного складання територіальною виборчою комісією протоколу про встановлення підсумків голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") у строки, визначені цим Кодексом, або його ненадходження до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія здійснює повноваження територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах відповідного територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу). У такому разі виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія витребовує та забезпечує транспортування від територіальної виборчої комісії виборчих документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, а також може витребувати інші документи.

До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії;

2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

4) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі;

10) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі;

11) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список кандидатів у депутати від кожної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному окрузі;

12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;

13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;

14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 цієї частини).

До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами також відомості, передбачені статтями 257 - 259 цього Кодексу.

Відомості про результати голосування цифрами заносяться до протоколу територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів. Відомості, зазначені у пунктах 2 - 8 частини першої цієї статті, заносяться по кожному територіальному виборчому округу і сумарно по єдиному багатомандатному виборчому округу, а відомості, зазначені у пунктах 9 - 11 частини першої цієї статті, - по кожному територіальному виборчому округу. При цьому відомості, зазначені у пункті 14 частини першої цієї статті, визначаються з точністю до сотих часток відсотка. Протокол про результати виборів депутатів складається у двох примірниках, підписується головою, заступниками голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні відповідної виборчої комісії, та засвідчується печаткою цієї виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами відповідної виборчої комісії. У разі незгоди із встановленими результатами виборів, зафіксованими у протоколі територіальної виборчої комісії, член цієї виборчої комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу про результати виборів депутатів. У разі відсутності у протоколі підпису члена територіальної виборчої комісії напроти його прізвища зазначається причина відсутності члена цієї виборчої комісії на її засіданні. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, представники партій у територіальній виборчій комісії, присутні під час встановлення результатів виборів депутатів. Зміст протоколу невідкладно оприлюднюється на офіційному веб-сайті (за наявності) територіальної виборчої комісії, веб-сайті Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та може оприлюднюватися на веб-сайті регіонального або територіального представництва Центральної виборчої комісії.

Відомості про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) невідкладно передаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 12 частини першої цієї статті, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу.

Окремо суд зауважує, що згідно із приписами частини 10 статті 254 Виборчого кодексу України прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Спірним у цій справі, виходячи із змісту позовної заяви, є наявність розбіжності у сумарній кількості голосів по всім виборчим дільницям із сумою голосів, вказаних у протоколах встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частин територіальних виборчих округів №3 і №5 від 25.11.2020 року, в частині визначення кількості голосів, поданих за кандидатів у депутати від Херсонської обласної організації політичної партії Блок Володимира Сальдо .

При цього вирішенні спору суд враховує, що постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020р. у справі №540/3489/20, яка набрала законної сили, на відповідача було покладено прямий обов`язок здійснити повноваження Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо встановлення підсумків голосування у межах частин територіальних виборчих округів №3 (виборчі дільниці №650356, №650360, №650362, №650564, №650565, №650566, №650567, №650568, №650569, №650570, №650571, №650572, №650573, №650575, №650576, №650577, №650578, №650579, №650580, №650583) та №5 (виборчі дільниці за №650262, №650261, №650260, №650273, №650270, №650269, №650283, №650282, №650274, №650264, №650281, №650263).

При цьому суд апеляційної інстанції установив такі обставини.

...протоколом Каховської МТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3 від 02.11.2020 року о 15-00 год. внесено інформацію, а саме:

- до пункту 15 щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема, щодо ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» - 465 голосів (Том ІІІ, а.с. 39). Згідно відомостей, які зазначені у пункті 15 протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), по кожній виборчій ділянці, що входить до складу територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема, щодо ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» , зазначено загальний підрахунок голосів по кожній дільничній виборчій комісії в межах частини територіального виборчого округу № 3, а саме: № 650356 - 2 голоси, № 650360 - 25 голосів, № 650362 - 10 голосів, № 650373 - 1 голос, № 650564 - 30 голосів, № 650565 - 25 голосів, № 650566 - 27 голосів, № 650567 - 30 голосів, № 650568 - 25 голосів, № 650569 - 30 голосів, № 650570 - 28 голосів, № 650571 - 17 голосів, № 650572 - 23 голоси, № 650573 - 24 голоси, № 650575 - 31 голос, № 650576 - 22 голоси, № 650577 - 33 голоси, № 650578 - 23 голоси, № 650579 - 28 голосів. № 650580 - 28 голосів , № 650581 - 3 голоси, № 650582 - 0 голосів, № 650583 - 0 голосів, усього - 465 голосів (Том ІІІ, а.с. 45).

- до пункту 16 щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема, щодо ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» - 380 голосів (Том ІІІ, а.с. 40). Згідно відомостей, які зазначені у пункті 16 протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), по кожній виборчій ділянці, що входить до складу територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема, щодо ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» , зазначено загальний підрахунок голосів по кожній дільничній виборчій комісії в межах частини територіального виборчого округу № 3, а саме: № 650356 - 0 голосів, № 650360 - 21 голос, № 650362 - 3 голоси, № 650373 - 1 голос, № 650564 - 28 голосів, № 650565 - 22 голоси, № 650566 - 22 голоси, № 650567 - 25 голосів, № 650568 - 21 голос, № 650569 - 24 голоси, № 650570 - 23 голоси, № 650571 - 12 голосів, № 650572 - 21 голос, № 650573 - 21 голос, № 650575 - 21 голос, № 650576 - 17 голосів, № 650577 - 28 голосів, № 650578 - 22 голоси, № 650579 - 24 голоси, № 650580 - 23 голоси , № 650581 - 1 голоси, № 650582 - 0 голосів, № 650583 - 0 голосів, усього - 380 голосів (Том ІІІ, а.с. 47).

Між тим, як вбачається з протоколів дільничної виборчої комісії (ДВК) про підрахунок голосів виборців на виборчих ділянках з виборів депутатів Херсонської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 3, а саме:

- щодо пункту 12 про кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, відносно ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» вказано наступне:

ДВК № 650356 - 2 голоси (Том І, а.с. 153-160);

ДВК № 650360 - 25 голосів (Том ІІ, а.с. 200-204);

ДВК № 650362 - 10 голосів (Том ІІ, а.с. 205-207);

ДВК № 650373 - 1 голосів (Том ІІ, а.с. 208-211);

ДВК № 650564 - 30 голосів (Том ІІ, а.с. 212-215);

ДВК № 650565 - 25 голосів (Том ІІ, а.с. 216-220);

ДВК № 650566 - 27 голосів (Том ІІ, а.с. 221-223);

ДВК № 650567 - 30 голосів (Том ІІ, а.с. 224-226);

ДВК № 650568 - 25 голосів (Том ІІ, а.с. 227-230);

ДВК № 650569 - 30 голосів (Том ІІ, а.с. 231-234);

ДВК № 650570 - 28 голосів (Том ІІ, а.с. 235-239);

ДВК № 650571 - 17 голосів (Том ІІ, а.с. 240-243);

ДВК № 650572 - 23 голоси (Том ІІ, а.с. 244-247);

ДВК № 650573 - 24 голоси (Том ІІ, а.с. 248-250);

ДВК № 650575 - 31 голос (Том ІІІ, а.с. 1-4);

ДВК № 650576 - 22 голоси (Том ІІІ, а.с. 5-8);

ДВК № 650577 - 33 голоси (Том ІІІ, а.с. 9-12);

ДВК № 650578 - 23 голоси (Том ІІІ, а.с. 13-16);

ДВК № 650579 - 28 голосів (Том ІІІ, а.с. 17-21);

ДВК № 650580 - 8 голосів (Том ІІІ, а.с. 22-25) ;

ДВК № 650581 - 3 голоси (Том ІІІ, а.с. 26-29);

ДВК № 650582 - 0 голосів (Том ІІІ, а.с. 30-33);

ДВК № 650583 - 0 голосів (Том ІІІ, а.с. 34-37);

Усього - 445 голосів .

- щодо пункту 13 про кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, відносно ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» вказано наступне:

ДВК № 650356 - 0 голосів (Том І, а.с. 153-160);

ДВК № 650360 - 21 голос (Том ІІ, а.с. 200-204);

ДВК № 650362 - 3 голоси (Том ІІ, а.с. 205-207);

ДВК № 650373 - 1 голос (Том ІІ, а.с. 208-211);

ДВК № 650564 - 28 голосів (Том ІІ, а.с. 212-215);

ДВК № 650565 - 22 голоси (Том ІІ, а.с. 216-220);

ДВК № 650566 - 22 голоси (Том ІІ, а.с. 221-223);

ДВК № 650567 - 25 голосів (Том ІІ, а.с. 224-226);

ДВК № 650568 - 21 голос (Том ІІ, а.с. 227-230);

ДВК № 650569 - 24 голоси (Том ІІ, а.с. 231-234);

ДВК № 650570 - 23 голоси (Том ІІ, а.с. 235-239);

ДВК № 650571 - 12 голоси (Том ІІ, а.с. 240-243);

ДВК № 650572 - 21 голос (Том ІІ, а.с. 244-247);

ДВК № 650573 - 21 голос (Том ІІ, а.с. 248-250);

ДВК № 650575 - 21 голос (Том ІІІ, а.с. 1-4);

ДВК № 650576 - 17 голосів (Том ІІІ, а.с. 5-8);

ДВК № 650577 - 28 голосів (Том ІІІ, а.с. 9-12);

ДВК № 650578 - 22 голоси (Том ІІІ, а.с. 13-16);

ДВК № 650579 - 24 голоси (Том ІІІ, а.с. 17-21);

ДВК № 650580 - 3 голоси (Том ІІІ, а.с. 22-25) ;

ДВК № 650581 - 1 голоси (Том ІІІ, а.с. 26-29);

ДВК № 650582 - 0 голосів (Том ІІІ, а.с. 30-33);

ДВК № 650583 - 0 голосів (Том ІІІ, а.с. 34-37);

Усього - 360 голосів.

Отже, з огляду на вищезазначене, вбачається, що сумарна кількість голосів у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) № 3, яка відображена у протоколі Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області від 02.11.2020 року о 15-00 год., не відповідає сумарній кількості голосів відповідно до протоколів, які складені дільничними виборчими комісіями, а саме протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій ділянці № 650580 з виборів депутатів Херсонської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 3.

Відповідно до протоколу ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій ділянці № 650580 щодо пунктів 12 та 13 стосовно кількості голосів, які підтримали ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» , зазначено 8 голосів у пункті 12 протоколу ДВК та 3 голоси у пункті 13 протоколу ДВК, проте в протоколі Каховської МТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3 від 02.11.2020 року о 15-00 год. у відомостях по пунктам 15 та 16 щодо кількості голосів виборців по ДВК № 650580 стосовно ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» зазначено 28 голосів та 23 голоси відповідно, тобто різниця по кожному пункту становить 20 голосів.

З огляду на зазначене, у протоколі Каховської МТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3 від 02.11.2020 року о 15-00 год. щодо підрахунку голосів виборців по дільничним виборчим ділянкам зазначено відомості, які є недостовірними, що ставить під сумнів проведені підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3, які відображені у протоколі Каховської МТВК. ...

...Уточненим протоколом Бехтерської СТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5 від 05.11.2020 року о 16-30 год. внесено інформацію, а саме у пункт 16 щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема, щодо ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» - 487 голосів (Том ІІІ, а.с. 68). Згідно відомостей, які зазначені у пункті 16 протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), по кожній виборчій ділянці, що входить до складу територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема, щодо ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» , зазначено загальний підрахунок голосів по кожній дільничній виборчій комісії в межах частини територіального виборчого округу № 5, а саме: № 650260 - 56 голосів, № 650261 - 85 голосів , № 650262 - 67 голосів, № 650263 - 54 голоси, № 650264 - 2 голоси, № 650269 - 54 голоси, № 650270 - 2 голоси, № 650273 - 74 голоси, № 650274 - 10 голосів, № 650281 - 48 голосів , № 650282 - 31 голос, № 650283 - 4 голоси, усього - 487 голосів (Том ІІІ, а.с. 76).

Разом з тим, як вбачається з протоколів дільничної виборчої комісії (ДВК) про підрахунок голосів виборців на виборчих ділянках з виборів депутатів Херсонської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 5, а саме:

- щодо пункту 12 про кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, відносно ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» вказано наступне:

ДВК № 650260 - 56 голосів (Том ІІІ, а.с. 105-108);

ДВК № 650261 - 75 голосів (Том ІІІ, а.с. 101-104);

ДВК № 650262 - 67 голосів (Том ІІІ, а.с. 136-139);

ДВК № 650263 - 54 голоси (Том ІІІ, а.с. 116-119);

ДВК № 650264 - 2 голоси (Том ІІІ, а.с. 132-135);

ДВК № 650269 - 54 голоси (Том ІІІ, а.с. 112-115);

ДВК № 650270 - 2 голоси (Том ІІІ, а.с. 124-127);

ДВК № 650273 - 74 голоси (Том ІІІ, а.с. 140-143);

ДВК № 650274 - 10 голосів (Том ІІІ, а.с. 120-123);

ДВК № 650281 - 8 голосів (Том ІІІ, а.с. 109-111);

ДВК № 650282 - 31 голос (Том ІІІ, а.с. 98-100);

ДВК № 650283 - 4 голоси (Том ІІІ, а.с. 128-131);

Усього - 437 голосів .

Отже, з огляду на вищезазначене, вбачається, що сумарна кількість голосів у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) № 5, яка відображена у протоколі Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області (Бехтерська СТВК) від 05.11.2020 року о 16-30 год., не відповідає сумарній кількості голосів відповідно до протоколів, які складені дільничними виборчими комісіями, а саме протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій ділянці № 650261 з виборів депутатів Херсонської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 5, а також протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій ділянці № 650281 з виборів депутатів Херсонської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 5.

Відповідно до протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій ділянці № 650261 та 650281 щодо пункту 16 стосовно кількості голосів, які підтримали ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» , зазначено 75 голосів та 8 голосів відповідно, проте в протоколі Бехтерської СТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5 від 05.11.2020 року о 16-30 год. у відомостях по пункту 16 щодо кількості голосів виборців по ДВК № 650261 та ДВК № 650281 стосовно ХООПП «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО» зазначено 85 голосів та 48 голосів відповідно, тобто різниця становить 50 голосів.

З огляду на зазначене, у протоколі Бехтерської СТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5 від 05.11.2020 року о 16-30 год. щодо підрахунку голосів виборців по дільничним виборчим ділянкам зазначено відомості, які є недостовірними, що ставить під сумнів проведені підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5, які відображені у протоколі Бехтерської СТВК. ...

Тобто, за зробленими судом апеляційної інстанції підрахунками на підставі протоколів дільничних виборчих комісій, у межах частини територіального виборчого округу №3 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, відносно Херсонської обласної організації політичної партії Блок Володимира Сальдо становить 445 голосів, а у межах частини територіального виборчого округу №5 кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від Херсонської обласної організації політичної партії Блок Володимира Сальдо становить 437 голосів.

Як видно з оскаржених у даній справі протоколів Херсонської ОТВК від 25.11.2020р., у межах частини територіального виборчого округу №3 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, відносно Херсонської обласної організації політичної партії Блок Володимира Сальдо становить 445 голосів (пункт 15 протоколу), а в межах частини територіального виборчого округу №5 кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від Херсонської обласної організації політичної партії Блок Володимира Сальдо становить 437 голосів (пункт 16 протоколу).

Відповідні відомості містять і протоколи дільничних виборчих комісій в межах частин територіальних виборчих округів №3 і №5, які надані відповідачем до суду.

Ті розбіжності, на які посилаються позивачі у даній справі, вже були предметом перевірки при розгляді справи №540/3489/20.

Суд зауважує, що на час розгляду даної справи протоколи дільничних виборчих комісій не скасовані в судовому порядку і є чинними, крім того, їх зміст перевірявся П`ятим апеляційним адміністративним судом при розгляді справи №540/3489/20.

Також суд зазначає, що установлені у постанові П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020р. у справі №540/3489/20 за позовом Херсонської обласної організації політичної партії Наш Край , Херсонської регіональної організації політичної партії Партія Ігоря Колихаєва Нам тут жити! до Херсонської обласної територіальної виборчої комісії, за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору Херсонської обласної організації політичної партії Блок Володимира Сальдо , про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії обставини є преюдиційними і для даної справи та не підлягають доказуванню в силу приписів частини 4 статті 78 КАС України.

Отже, Херсонською ОТВК в повному обсязі виконано судове рішення - постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020р. у справі №540/3489/20 та здійснено повноваження Бехтерської СТВК та Каховської МТВК щодо встановлення підсумків голосування у межах територіальних виборчих округів №3 та №5.

Також суд наголошує, що здійснення обласною виборчою комісією повноважень територіальної виборчої комісії з установлення підсумків голосування в межах відповідного територіального виборчого округу урегульовано виключно статтею 255 Виборчого кодексу України і не передбачає вчинення жодних дій, пов`язаних з повторним підрахунком голосів виборців, як того вимагають позивачі.

Ураховуючи викладене, суд приходить до висновку, що Херсонською ОТВК в повному обсязі виконано постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020р. у справі №540/3489/20 і здійснено повноваження Бехтерської СТВК та Каховської МТВК щодо встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частин територіальних виборчих округів №3 та №5, а в подальшому установлено підсумки голосування цих виборів у межах самих територіальних виборчих округів №3 та №5 і, відповідно, установлено результати виборів депутатів Херсонської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Відтак відповідачем не допущено протиправної бездіяльності щодо нездійснення повноважень Бехтерської СТВК та Каховської МТВК щодо встановлення підсумків голосування у межах частини територіального виборчого округу №5 та №3, а складені при цьому Херсонською ОТВК і оскаржені позивачами протоколи від 25.11.2020р. Про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №3 , Про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах територіального виборчого округу №3 , Про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 , Про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах територіального виборчого округу №5 , Про результати виборів депутатів Херсонської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі - є правомірними, виходячи з тих підстав і обставин, на які посилаються позивачі у позові.

Згідно частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач в межах заявлених доводів позову достатнім чином довів правомірність своїх дій та рішень (у формі протоколів), які оскаржували позивачі.

За таких обставин у задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 268-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Відмовити у задоволенні позовної заяви Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ", Херсонської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Херсонської обласної територіальної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Херсонська обласна організація політичної партії "Блок Володимира Сальдо" про визнання дій незаконними, скасування протоколів та зобов`язання вчинити певні дії

Стягнути з Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" (73003, м.Херсон, вул. Перекопська, 19, код ЄДРПОУ 39833792) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. до Державного бюджету України (ГУК у. м. Києві/м.Київ/22030106; код за ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106).

Стягнути з Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ" (73003, м.Херсон, вул. Ярослава Мудрого, буд.12-14, оф.24, код ЄДРПОУ 43576407) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. до Державного бюджету України (ГУК у. м. Києві/м.Київ/22030106; код за ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача : Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача : UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106).

Стягнути з Херсонської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (73000, м.Херсон, вул.200р. Херсону, буд.31, код ЄДРПОУ 25801864) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. до Державного бюджету України (ГУК у. м. Києві/м.Київ/22030106; код за ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача : Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача : UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в дводенний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя А.С. Пекний

кат. 101030600

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2020
Оприлюднено02.12.2020
Номер документу93164607
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/3786/20

Постанова від 02.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні