Рішення
від 30.11.2020 по справі 540/2322/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2322/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Кисильової О.Й.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 27.04.2020 № 2833341-5005-2102.

Ухвалою від 25.08.2020 позовна заява залишена без руху, позивачу наданий строк для усунення недоліків.

Ухвалою від 10.09.2020 відкрите провадження у справі, розгляд справи визначено проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач отримав податкове повідомлення-рішення від 27.04.2020 № 2833341-5005-2102, яким йому нарахована сума податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за податковий період 2020 рік у розмірі 2758,86 грн. Позивач стверджує, що рішенням Преображенської сільської ради Чаплинського району Херсонської області встановлена ставка земельного податку за земельні ділянки, які перебувають у власності фізичних осіб для сільськогосподарських угідь 0,5 % від її нормативної грошової оцінки. Починаючи з 28.08.2019, Преображенська сільська рада перебуває в стані припинення та будь-яких нових рішень щодо визначення розміру ставок земельного податку на 2020 рік не приймалось. Відтак вважає, що спірне податкове повідомлення-рішення прийняте із порушенням вимог чинного законодавства, тому підлягає скасуванню. Просить задовольнити позовні вимоги повінстю.

01.10.2020 відповідач надіслав до суду відзив на позовну заяву, в якому не погоджуються із доводами, викладеними у позовній заяві, зважаючи на наступне. Відповідно до пп.14.1.72 п.14.1 ст.14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Базою оподаткування є, зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку. Відповідач стверджує, що рішенням Чаплинської селищної ради Чаплинського району Херсонської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Преображенської сільської ради, від 11.06.2019 № 512 "Про встановлення місцевих податків та зборів на території Чаплинської ОТГ 2020 рік" встановлені ставки земельного податку на 2020 рік, згідно якого ставки земельного податку для фізичних осіб за землі сільськогосподарського призначення, нормативно-грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) у розмірі 1% від нормативно-грошової оцінки. У зв`язку із зазначеним вважає, що приймаючи рішення, податковий орган діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством. Тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Таким чином, суд розглядає справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 належить земельна ділянка сільськогосподарського призначення загальною площею 10,6876 га, кадастровий номер 6525483500:04:031:0013, яка розташована на території Преображенської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.

Рішенням 26 сесії VII скликання Чаплинської селищної ради від 26.12.2018 № 435 вирішено на добровільних засадах приєднати територіальні громади сіл Преображенка та Благодатне, представницьким органом місцевого самоврядування яких виступає Преображенська сільська рада Чаплинського району Херсонської області до Чаплинської селищної об`єднаної територіальної громади, представницьким органом місцевого самоврядування якої є Чаплинська селищна рада Чаплинського району Херсонської області із адміністративним центром у селищі міського типу Чаплинка.

Рішенням 31 сесії VII скликання Чаплинської селищної ради від 11.06.2019 № 512 встановлений земельний податок, згідно з додатком 4.1 якого визначені ставки земельного податку на 2020 рік.

Рішенням 32 сесії VII скликання Чаплинської селищної ради від 04.07.2019 № 551 розпочата процедура реорганізації Преображенської сільської ради шляхом приєднання до Чаплинської селищної ради. Також визначено, що Чаплинська селищна рада є правонаступником прав та обов`язків Преображенської сільської ради.

27.04.2020 Головним управлінням ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі прийняте податкове повідомлення-рішення № 2833341-5005-2102, яким ОСОБА_1 визначена сума податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за податковий період 2020 рік у розмірі 2758,86 грн.

Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду із адміністративним позовом.

Надаючи оцінку правомірності оспорюваного податкового повідомлення-рішення, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституція України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 270 Податкового кодексу України (далі - ПК України) об`єктами оподаткування є земельні ділянки.

Єдиною підставою для нарахування земельного податку у відповідності до п. 286.1 ст. 286 ПК України є дані державного земельного кадастру.

Згідно з п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Підпунктами 14.1.72, 14.1.73, п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. У свою чергу, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Згідно з п. 286.5 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Тобто, нарахування фізичним особам сум податку, згідно з п. 286.5 ст. 286 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення - рішення (п. 287.5 ст. 287 ПК України). За змістом п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Крім того, що відповідно до статті 271 ПК України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Пунктом 286.1 статті 286 ПК України встановлено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно із п. 274.1 ст. 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Разом з тим, відповідно до ст. 1, ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок (НГО) - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Із наданих відповідачем даних по загальнонаціональній НГО по землям сільськогосподарського призначення, які були основою для розрахунку суми земельного податку, значення нормативно грошової оцінки ДЗК земельної ділянки кадастровий номер 6525483500:04:031:0013 складає - 218797,02 грн. (20472,044 за 1 га х 10,6876 га - земельна ділянка позивача).

Варто зазначити, що позивач не заперечує щодо суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка була взята податковим органом як база оподаткування під час визначення податкового зобов`язання ОСОБА_1 за земельним податком, проте наголошує, що у такому випадку сума податку становить 2187,97 грн, а відповідачем визначено - 2758,86 грн.

Крім того, позивачем до позовної заяви долучена копія витягу з нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6525483500:04:031:0013 складає 218797,02 грн.

Щодо ставки податку при нарахуванні земельного податку за земельну ділянку, яка належить ОСОБА_1 суд зазначає наступне.

Пунктом 12.3 ст. 12 ПК України визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.

Судом встановлено, що Преображенська сільська рада (код ЄДРПОУ 26186217) перебуває в стані припинення за рішенням засновників (запис 14981270006000247 від 28.08.2019).

Згідно з рішенням 26 сесії VII скликання Чаплинської селищної ради від 26.12.2018 №435 "Про добровільне приєднання територіальних громад до об`єднаної територіальної громади" територіальні громади сіл Преображенка та Благодатне, представницьким органом місцевого самоврядування яких виступає Преображенська сільська рада Чаплинського району Херсонської області, приєднано на добровільних засадах до Чаплинської селищної об`єднаної територіальної громади, представницьким органом місцевого самоврядування якої є Чаплинська селищна рада Чаплинського району Херсонської області.

Пунктом 2 зазначеного рішення визначено, що правонаступником всього майна, прав та обов`язків Преображенської сільської ради є Чаплинська селищна рада Херсонської області.

Рішенням 32 сесії VII скликання Чаплинської селищної ради від 04.07.2019 № 551 "Про реорганізацію Преображенської сільської ради" вирішено розпочати процедуру реорганізації юридичної особи Преображенської сільської ради (код ЄДРПОУ 26186217) шляхом приєднання до Чаплинської селищної ради.

Згідно із пунктом 2 вказаного рішення правонаступником всього майна, прав та обов`язків Преображенської сільської ради є Чаплинська селищна рада Херсонської області з дня припинення повноважень Преображенської сільської ради.

Відповідно до ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Згідно із ч. 3 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Із аналізу зазначених норм та прийнятих рішень слідує, що Чаплинська селищна рада Херсонської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Преображенської сільської ради, є органом місцевого самоврядування, який приймає рішення про встановлення місцевих податків та зборів та території Чаплинської селищної об`єднаної територіальної громади.

Судом встановлено, що рішенням Чаплинської селищної ради Чаплинського району Херсонської області від 11.06.2019 № 512 "Про встановлення місцевих податків та зборів на території Чаплинської об`єднаної територіальної громадина 2020 рік" визначені ставки земельного податку на 2020 рік (Додаток 4), згідно якого ставки земельного податку для фізичних осіб за землі сільськогосподарського призначення, нормативно-грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) у розмірі 1% від нормативно-грошової оцінки.

У свою чергу, рішенням Чаплинської селищної ради Чаплинського району Херсонської області від 11.01.2020 № 674 "Про внесення доповнень до рішення сесії Чаплинської селищної ради" внесені зміни до Додатку 4 рішення № 512 та доповнено адміністративно-територіальні одиницю, на які поширюється дія вказаного рішення Код КОАТУУ доповнено кодами 6525483501 (Преображенка), 6525483502 (Благодатне).

Зазначене свідчить, що ставки земельного податку на 2020 рік, встановлені рішенням Чаплинської селищної ради Чаплинського району Херсонської області від 11.06.2019 № 512, діють з 01.01.2020 на території Преображенської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.

Разом з тим, суд не приймає до уваги твердження позивача про те, що рішення Чаплинської селищної ради № 674 та № 512 прийняті з порушенням Податкового кодексу України, а тому існують підстави для застосування мінімальної ставки земельного податку, оскільки позивач не надав жодних доказів визнання протиправним, скасування чи зупинення дії цих рішень.

Відтак, враховуючи рішення Чаплинської селищної ради Чаплинського району Херсонської області від 11.06.2019 № 512, яким встановлено розмір ставки земельного податку для земель сільськогосподарського призначення - 1% від нормативної грошової оцінки землі для власників земельних ділянок, суд вважає, що податковим органом правомірно встановлений земельний податок з фізичних осіб ОСОБА_1 .

Втім, суд зазначає, що враховуючи суму нормативної грошової оцінки земельної ділянки позивача - 218797,02 грн, та ставку податку для земель сільськогосподарського призначення на території, на якій розташована земельна ділянка позивача - 1%, сума земельного податку для ОСОБА_1 складає - 2187,97 грн.

Згідно із ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Варто зазначити, що відповідач належними доказами довів правомірність визначення позивачу земельного податку за 2020 рік у розмірі 1 % НГО у сумі 2187,97, проте не надав жодних доказів визначення даного податку саме у сумі 2758,86 грн..

Враховуючи ту обставину, що судом встановлений належний розмір земельного податку позивача, який складає 2187,97 грн., відтак позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а податкове повідомлення-рішення від 27.04.2020 № 2833341-5005-2102 скасуванню в частині застосування до позивача земельного податку у сумі 570,89 грн.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

У зв`язку із зазначеним, відшкодуванню позивачу підлягає 20,69% суми сплаченого позивачем судового збору, а саме 173,96 грн.

У період з 14.09.2020 до 29.09.2020 головуюча суддя Кисильова О.Й. перебувала у відпустці, з 28.09.2020 до 02.10.2020 - період тимчасової непрацездатності у зв`язку із хворобою.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 27.04.2020 №2833341-5005-2102 в частині визначення ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) земельного податку у сумі 570 (п`ятсот сімдесят) грн 89 коп.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судовий збір у сумі 173 (сто сімдесят три) грн. 96 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 43143201, 73026, м. Херсон, просп. Ушакова, 75).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.Й. Кисильова

кат. 111031200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2020
Оприлюднено01.12.2020
Номер документу93164622
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2322/20

Рішення від 30.11.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 25.08.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні