Рішення
від 17.11.2020 по справі 560/4189/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/4189/20

РІШЕННЯ

іменем України

17 листопада 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л.

за участю:секретаря судового засідання Свинобой О.В. представника позивача Мевши Д.В. представників відповідача Дмитрієвої А.Л., Ольховської Н.Л. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕЛ ПОСТ" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

ТОВ "ДЕЛ ПОСТ" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 16.07.2020 №0100245804, від 16.07.2020 №0100135804.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що спірними податковими повідомленнями-рішеннями контролюючий орган застосував до товариства штраф за порушення строку сплати грошових зобов`язань з податку на додану вартість. Вказав, що відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 29.10.2019 №0000401402, яким збільшив ТОВ "ДЕЛ ПОСТ" суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 421323,00 грн (337058,00 грн - основне зобов`язання, 84265,00 - штрафні санкції), та податкове повідомлення-рішення від 29.10.2019 №0000421402, яким застосував до товариства штраф в сумі 240,65 грн. Позивач сплатив 84265,00 грн та 240,65 грн штрафних санкцій та подав до контролюючого органу уточнюючий розрахунок, в якому самостійно зарахував до суми зменшення податкового боргу 337058,00 грн. В подальшому також подав уточнюючий розрахунок за березень 2020 року, яким зменшив суму податкового боргу з податку на додану вартість в розмірі 294678,00 грн. Вважає, що фактично не здійснював сплату грошових зобов`язань, тому у податкового органу були відсутні підстави для застосування до товариства штрафних санкцій, передбачений пунктом 126.1 статті 126 Податкового кодексу України. Крім цього, повідомив, що рішенням від 07.05.2020 у справі №560/3978/19 Хмельницький окружний адміністративний суд скасував податкову вимогу від 13.11.2019 №147079/58 в частині сплати пені в сумі 112017,87 грн. Просив позов задоволити.

У відзиві на позов відповідач зазначив, що за результатами камеральної перевірки встановлена несвоєчасна сплата узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість ТОВ "ДЕЛ ПОСТ" за жовтень 2019 року та березень 2020 року на суму 580189,35 грн, що є порушенням вимог пункту 50.1 статті 50, пункту 57.3 статті 57, пункту 58.1 статті 58 Податкового кодексу України. Тому вважає, що до позивача правомірно застосовані штрафні санкції за вказані порушення. Також зазначив, що у рішенні від 07.05.2020 суд скасував податкову вимогу лише в частині сплати пені в сумі 112017,87 грн, що підтверджує правомірність застосування штрафних санкцій. Просив у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою від 10.08.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою від 27.10.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд перейшов з спрощеного позовного провадження до розгляду справи №560/4189/20 за правилами загального позовного провадження.

Протокольною ухвалою від 05.11.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду.

Заслухавши учасників справи, дослідивши докази, суд встановив такі обставини.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75, пункту 200.10 статті 200, пункту 102.1 статті 102 Податкового кодексу України контролюючий орган провів камеральну перевірку ТОВ "ДЕЛ ПОСТ" щодо своєчасності сплати узгодженої суми грошового зобов`язання за жовтень 2019 року, березень 2020 року.

За результатами перевірки складений акт від 23.06.2020 №833/22-01-58-04/37098256, яким встановлені порушення позивачем вимог пункту 50.1 статті 50, пункту 57.3 статті 57, пункту 58.1 статті 58 Податкового кодексу України.

На підставі висновків перевірки Головне управління ДПС у Хмельницькій області прийняло податкове повідомлення-рішення від 16.07.2020 №0100245804, яким за затримку на 21 21 8 8 6 6 2 календарних днів сплати грошового зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 529687,80 грн зобов`язало позивача сплатити штраф в розмірі 10% в сумі 52968,78 грн.

На підставі висновків перевірки Головне управління ДПС у Хмельницькій області прийняло податкове повідомлення-рішення від 16.07.2020 №0100135804, яким за затримку на 57 календарних днів сплати грошового зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 50501,55 грн зобов`язало позивача сплатити штраф в розмірі 20% в сумі 10100,31 грн.

Вважаючи спірні податкові повідомлення-рішення протиправними, позивач звернувся до суд з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує викладене нижче.

За змістом пункту 36.1 статті 36 Податкового кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Пунктом 57.3 статті 57 Податкового кодексу України передбачено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.

Згідно з пунктом 126.1 статті 126 Податкового кодексу України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім випадків, передбачених пунктом 126.2 цієї статті) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Досліджуючи правомірність застосування до позивача штрафних санкцій, визначених статтею 126 Податкового кодексу України, суд враховує таке.

Відповідно до пункту 87.9 статті 87 Податкового кодексу України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.

Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

За результатами планової документальної перевірки ТОВ "ДЕЛ ПОСТ" (акт від 11.10.2019 №0087/22-01-05-04/37098256) прийняте податкове повідомлення-рішення від 29.10.2019 №0000401402, яким позивачу збільшена сума податкового зобов`язання в розмірі 337058,00 грн за основним платежем та застосована штрафна (фінансова) санкція в розмірі 84265,00 грн. Всього нарахована сума складає 421323,00 грн. Дата вручення зазначеного податкового повідомлення-рішення - 31.10.2019.

Позивач надав платіжне доручення від 08.11.2019 №581 про сплату 84265,00 грн грошового зобов`язання по акту перевірки від 11.10.2019 №0087/22-01-05-04/37098256, та платіжне доручення від 08.11.2019 №582 про сплату 240,65 грн грошового зобов`язання по акту перевірки від 11.10.2019 №0087/22-01-05-04/37098256.

Тому відповідно до даних інтегрованої картки платника податків станом на 08.11.2019 у позивача виникла заборгованість в сумі 337058,00 грн.

ТОВ "ДЕЛ ПОСТ" подало уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 21.11.2019 №9277311750, звітний період, за який виправляються помилки - жовтень 2019 року. В уточнюючому розрахунку збільшений показник р.20 "зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість" в сумі 337058,00 грн та зменшений показник р.21 "сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду" в сумі 337058,00 грн.

Водночас, пунктом 200.4 статті 200 Податкового кодексу України передбачено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації.

Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 21.11.2019 №9277311750 поданий за жовтень 2019 року, а заборгованість в сумі 337058,00 грн виникла станом на 08.11.2019. Тобто, право застосування цієї норми могло бути використано платником лише починаючи з грудня 2019 року (заборгованість рахувалася на 01.11.2019, що є попереднім періодом для грудня 2019 року).

У зв`язку з цим, позивач при подачі уточнюючого розрахунку не дотримався вимог пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України щодо права погашення боргу за рахунок від`ємного значення, що виник за попередні звітні (податкові) періоди.

В подальшому платник податку подавав уточнюючі розрахунки:

- від 12.02.2020 №90211655592 за жовтень 2019 року, яким збільшене значення р.21 на 337058,00 грн, однак не виправлений показник р.20.1 "зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість" в сумі 337058,00 грн;

- від 17.02.2020 №9027631756 за жовтень 2019 року, яким зменшений показник р.21 "зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість" в сумі 337058,00 грн.

В декларації з податку на додану вартість за грудень 2019 року від`ємне значення задеклароване в сумі 15242,00 грн. У платника податку було право декларування в погашення боргу лише 15242,00 грн, чим позивач не скористався.

В декларації з податку на додану вартість за січень 2020 року не враховане значення р.21 попереднього звітного періоду в сумі 15242,00 грн, задекларовано до сплати 42380,00 грн.

Позивач подав уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 19.03.2020 №9057895125, в якому безпідставно збільшив р.16.1 на 337058,00 грн, зменшив нараховане позитивне значення в сумі 42380,00 грн, збільшив від`ємне значення р.21 на 294678,00 грн.

В податковій декларації за лютий 2020 року задекларований у р.16.1 значення р.21 попереднього звітного (податкового періоду) в сумі 294678,00 грн. При цьому, фактично платник повинен був би задекларувати показник р.16.2 збільшено/зменшено залишок від`ємного значення за результатами поданих уточнюючих розрахунків в сумі 337058,00 грн (уточнюючі розрахунки за жовтень 2019 року, що подані 12.02.2019 та 17.02.2019). Тобто, сума 236459,00 грн безпідставно задекларована в погашення боргу.

Уточнюючим розрахунком податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 31.03.2020 № 9067208032 зазначена помилка виправлена в частині зменшення показника в р.16.1 "значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду" та р.16 "від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду" в сумі 294678,00 грн та показника р.20.1 "зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість" в сумі 236459,00 грн (зменшена суму в погашення боргу).

В результаті вказаного виникла штрафна санкція по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 31.03.2020 №9067208032 у зв`язку із зменшенням раніше задекларованої суми в погашення боргу в розмірі 29467,81 грн.

В податковій декларації за березень 2020 року задекларований р.20.1 "зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість" у сумі 294678,00 грн. В результаті чого утворена переплата в сумі 22345,05 грн, вид переплати - "нульова".

Позивач подав уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 22.06.2020 №9141825719 за березень 2020 року, в якому зменшений показник р.20.1 "зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість" у сумі 294678,00 грн, в результаті чого збільшена сума податкового боргу 272332,95 грн.

В податковій декларації за травень 2020 року задекларований р.20.1 "зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість" у сумі 294678,00 грн. В результаті чого утворена переплата в сумі 22345,05 грн, вид переплати - "нульова".

Таким чином, позивач неправомірно у зазначених періодах декларував р.20.1 "зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість" в сумах, що не відповідають сумі боргу в інтегрованій картці платника податку ТОВ "ДЕЛ ПОСТ".

Дослідивши стан рахунків за податковим боргом та кількість днів порушення сплати узгодженої суми податкового зобов`язання по податку на додану вартість в розрізі звітних періодів з 13.11.2019 по 21.04.2020, зазначених в акті перевірки, суд вважає, що контролюючий орган правомірно застосував штрафні санкції до ТОВ "ДЕЛ ПОСТ" за несвоєчасну сплату узгодженої суми податкових зобов`язань.

Водночас, зі змісту пункту 50.1 статті 50 Податкового кодексу України вбачається, що, якщо після подачі декларації за звітний період платник податків подає нову декларацію з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання декларації за такий самий звітний період або подає у наступних податкових періодах уточнюючу декларацію внаслідок виконання вимог пункту 169.4 статті 169 цього Кодексу, то штрафи, визначені у цьому пункті, не застосовуються.

При цьому, пункт 50.2 статті 50 Податкового кодексу України містить наступне застереження - платник податків під час проведення документальних планових та позапланових перевірок не має права подавати уточнюючі розрахунки до поданих ним раніше податкових декларацій за будь-який звітний (податковий) період з відповідного податку і збору, який перевіряється контролюючим органом. Це правило не поширюється на випадки, встановлені статтею 177 цього Кодексу.

Системний аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що платник податків може скористатися своїм правом на виправлення значень податкових зобов`язань у разі самостійного виявлення помилки шляхом відображення відповідних сум в податковій декларації за звітний податковий період або внесення змін до податкової звітності у порядку, визначеному статтею 50 Податкового кодексу України.

Встановлене пунктом 50.2 статті 50 Податкового кодексу України обмеження стосується виключно подання уточнюючого розрахунку та виключно в період здійснення контрольного заходу (документальної планової та позапланової перевірки). При цьому, норми Податкового кодексу України не визначають, що уточнюючі розрахунки неможливо подати і після проведення перевірки.

Можливість уточнення показників податкової звітності за періоди, які вже перевірені контролюючим органом, передбачена пунктом 50.3 статті 50 Податкового кодексу України, згідно з яким у разі якщо платник податків подає уточнюючий розрахунок до податкової декларації, поданої за період, що перевірявся, або не подає уточнюючий розрахунок протягом 20 робочих днів після дати складення довідки про проведення електронної перевірки, якою встановлено порушення податкового законодавства, відповідний контролюючий орган має право на проведення позапланової перевірки платника податків за відповідний період.

Таким чином, платник податків може скористатись правом подання уточнюючого розрахунку у період після проведення перевірки лише до прийняття контролюючим органом податкового повідомлення-рішення за наслідками такої перевірки, а контролюючий орган, приймаючи у такому випадку відповідне податкове повідомлення-рішення за наслідками перевірки, повинен встановити дійсний обов`язок платника зі сплати податку з урахуванням даних уточнюючого розрахунку.

Аналогічні висновки в частині можливості подання уточнюючих розрахунків після проведення перевірки і до прийняття контролюючим органом податкового повідомлення-рішення викладені в постановах Верховного Суду від 19.09.2019 (справа №815/4013/14), від 21.08.2019 (справа №805/4187/16-а), від 24.02.2020 (справа №440/4443/18).

Отже, подання позивачем уточнюючого розрахунку від 21.11.2019 після прийняття контролюючим органом податкового повідомлення-рішення не може сприйматися судом як належне виправлення помилки у розумінні положень статті 50 Податкового кодексу України та погашення податкового зобов`язання.

Суд відхиляє як безпідставні посилання позивача на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.05.2020 №560/3978/19, оскільки вказаним рішенням підтверджено, що у станом на 12.11.2019 податковий борг позивача становив 397528,95 грн.

За змістом частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В процесі судового розгляду відповідач довів правомірність податкових повідомлень-рішень від 16.07.2020 №0100245804, від 16.07.2020 №0100135804, тому у задоволенні позову необхідно відмовити.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог судові витрати відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕЛ ПОСТ" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 27 листопада 2020 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "ДЕЛ ПОСТ" (вул. Курчатова, 6, Хмельницький, Хмельницька область, 29025 , код ЄДРПОУ - 37098256) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 43142957)

Головуючий суддя О.Л. Польовий

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2020
Оприлюднено02.12.2020
Номер документу93164669
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/4189/20

Рішення від 17.11.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні