Справа №: 398/2069/20
провадження №: 2-о/398/85/20
РІШЕННЯ
Іменем України
"30" листопада 2020 р.
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області у складі:
головуючого судді - Нероди Л.М.,
з участю секретаря - Мазерської І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Олександрії справу за заявою Олександрійської селищної ради м. Олександрія Кіровоградської області про визнання спадщини відумерлою,
В С Т А Н О В И В:
ВИМОГИ ЗАЯВНИКА
Представник заявника звернувся до Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області з заявою, відповідно до якої просить суд визнати відумерлою спадщину, що залишилася після померлої ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1 , до складу спадщини якої входить житловий будинок АДРЕСА_1 , та передати житловий будинок АДРЕСА_1 як відумерлу спадщину у комунальну власність територіальної громади смт. Олександрійське міста Олександрія Кіровоградської області, в особі Олександрійської селищної ради м. Олександрія Кіровоградської області.
ПОЗИЦІЯ ЗАЯВНИКА
ІНФОРМАЦІЯ_2 , померла ОСОБА_1 . До смерті остання мешкала за адресою: АДРЕСА_1 . Померла ОСОБА_1 була власником вказаного житлового будинку на підставі Свідоцтва про право власності, виданого 12.12.1986 року Другою Олександрійською державною нотаріальною конторою на 1 / 2 частку, та договору дарування від 16.12.1986 року, посвідченого державним нотаріусом другої Олександрійської державної нотаріальної контори, на 1 / 2 частку.
Відповідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності па нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна вбачається, що власники та можливі спадкоємці які оформили б свої спадкові права після смерті ОСОБА_1 , на житловий будинок АДРЕСА_1 відсутні.
Після смерті ОСОБА_1 , у будинку АДРЕСА_1 , ніхто не був зареєстрований, та ніхто не проживав, крім того, заяви про прийняття спадщини до Олександрійської селищної ради. м. Олександрії Кіровоградської області не надходили.
З огляду на те, що часом відкриття спадщину після смерті ОСОБА_1 є день її смерті, тобто ІНФОРМАЦІЯ_2 , після якого спливло тринадцять років, Олександрійська селищна рада мас право звернутися до суду з заявою про визнання спадщини відумерлою.
Зважаючи на те, що залишену після смерті ОСОБА_1 спадщину у встановлений законодавством термін за наявними даними ніхто не оформив, на а момент смерті ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 інформації про те, що будь-хто із спадкоємців вступив в управління або володіння спадковим майном після смерті не має, представник заявника просить суд задовольнити вказану заяву.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
Ухвалою Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 23.11.2020 року відкрито провадження у справі.
ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Відповідно довідки №397-2222-04-09 від 06.03.2020 року, виданої Олександрійським міськарйонним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро), встановлено, що 17 січня 2007 року виконавчим комітетом Олександрійської селищної ради міста Олександрія Кіровоградської області складено актовий запис №9 про смерть ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Право власності на будинок АДРЕСА_1 за архівними даними КП ОМБТІ належало ОСОБА_1 : на 1/2 частку - на підставі свідоцтва про право власності від 12.12.1986 року, посвідченого державним нотаріусом Другої Олександрійської державної нотаріальної контори Ніколаєнко Н.М.; на 1/2 частку - на підставі договору дарування від 16.12.1986 року, посвідченого державним нотаріусом другої Олександрійської державної нотаріальної контори Ніколаєнко Н.М.
Як вбачається з копії довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №201853243 від 26.02.2020 року, у вказаному реєстрі відсутні відомості щодо будинку АДРЕСА_1 .
17.12.2019 року комісією у складі спеціаліста землевпорядника Олександрійської селищної ради Соколовського О.І., спеціаліста другої категорії Олександрійської селищної ради Ткаченко Т.І., депутата Олександрійської селищної ради Шевченко С.С. складено акт обстеження приватного будинку по АДРЕСА_1 , та встановлено, що у вказаному житловому будинку ніхто не зареєстрований і понад п`ятнадцять років ніхто не проживає.
Факт того, що будинку по АДРЕСА_1 ніхто не зареєстрований та не проживає підтверджується також довідкою №452, виданою 01.07.2020 року Олександрійською селищною радою міста Олександрія Кіровоградської області.
Як вбачається з листа №639/01-16, виданого 04.05.2020 року, Завідувач Олександрійської міської державної нотаріальної контори № 1 повідомив Олександрійську селищну раду м. Олександрія Кіровоградської області про неможливість надання довідки про наявність (відсутність) посвідченого заповіту, спадкового договору, заведеної спадкової справи та виданого свідоцтва про право на спадщину після смерті ОСОБА_1 .
ОЦІНКА СУДУ
У позовній заяві представник заявника зазначив, що після смерті ОСОБА_1 спадщину у встановлений законодавством термін за наявними даними ніхто не оформив. Вказане свідчить про те, що спадкоємці майна після смерті ОСОБА_1 все ж є, проте вони не звернулися до нотаріальної контори для її прийняття.
Спадкоємці майна мають право у будь-який момент звернутися до суду для поновлення своїх спадкових прав, заявником не доведено відсутність спадкоємців після смерті ОСОБА_1 , тому на думку суду, розгляд вказаної справи є передчасним, і в задоволенні вимог заявника необхідно відмовити.
НОРМИ ПРАВА
Відповідно статей 1216-1218 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців). Спадкування здійснюється за заповітом або за законом. До складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Згідно частин 1-3 статті 1277 ЦК України у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття орган місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини, а якщо до складу спадщини входить нерухоме майно - за його місцезнаходженням, зобов`язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою. У разі якщо на об`єкті нерухомого майна на момент відкриття спадщини знаходиться рухоме майно, що входить до складу спадщини, таке рухоме майно переходить у власність територіальної громади, якій передано нерухоме майно. Заява про визнання спадщини відумерлою може також бути подана кредитором спадкодавця, а якщо до складу спадщини входять земельні ділянки сільськогосподарського призначення - власниками або користувачами суміжних земельних ділянок. У такому разі суд залучає до розгляду справи органи місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини та/або за місцезнаходженням нерухомого майна, що входить до складу спадщини. Особи, які мають право або зобов`язані подавати заяву про визнання спадщини відумерлою, мають право на одержання інформації з Спадкового реєстру про заведену спадкову справу та видане свідоцтво про право на спадщину. Заява про визнання спадщини відумерлою подається після спливу одного року з часу відкриття спадщини. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини, а нерухоме майно - за його місцезнаходженням.
Норми п. 8 ч. 2 ст. 293 ЦПК України вказують, що суд розглядає в порядку окремого провадження справи про визнання спадщини відумерлою.
Згідно статтею 334 ЦПК України заява про визнання спадщини відумерлою у випадках, встановлених Цивільним кодексом України, подається до суду за місцем відкриття спадщини або за місцезнаходженням нерухомого майна, що входить до складу спадщини.
Відповідно статті 335 ЦПК України у заяві про визнання спадщини відумерлою мають бути зазначені відомості про час і місце відкриття спадщини, про майно, що становить спадщину, а також докази, які свідчать про належність цього майна спадкодавцю, про відсутність спадкоємців за заповітом і за законом, або про усунення їх від права на спадкування, або про неприйняття ними спадщини, або про відмову від її прийняття.
Норми статті 337 ЦПК України вказують, що справа про визнання спадщини відумерлою розглядається судом з обов`язковою участю заявника та з обов`язковим повідомленням усіх заінтересованих осіб. Справа про визнання спадщини відумерлою розглядається судом з обов`язковим залученням до участі у справі органів місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини та (або) за місцезнаходженням нерухомого майна, що входить до складу спадщини.
Згідно статтею 338 ЦПК України суд, встановивши, що спадкоємці за заповітом і за законом відсутні або спадкоємці усунені від права на спадкування, або спадкоємці не прийняли спадщину чи відмовилися від її прийняття, ухвалює рішення про визнання спадщини відумерлою та про передачу її територіальній громаді відповідно до закону.
Роз`яснення викладені у пункті 2 постанови Пленуму Верховного Суду України Про судову практику у справах про спадкування вказують, що справи про спадкування розглядаються судами за правилами позовного провадження, якщо особа звертається до суду з вимогою про встановлення фактів, що мають юридичне значення, які можуть вплинути на спадкові права й обов`язки інших осіб та (або) за наявності інших спадкоємців і спору між ними. Якщо виникнення права на спадкування залежить від доведення певних фактів, особа може звернутися в суд із заявою про встановлення цих фактів, яка, у разі відсутності спору, розглядається за правилами окремого провадження. Зокрема, у такому порядку суди повинні розглядати заяви про встановлення родинних відносин із спадкодавцем, проживання з ним однією сім`єю, постійного проживання разом із спадкодавцем на час відкриття спадщини, прийняття спадщини, яка відкрилася до 1 січня 2004 року тощо. Якщо під час розгляду справи у порядку окремого провадження з`ясується, що має місце спір про право, суд на підставі частини шостої статті 235 ЦПК України залишає заяву без розгляду та роз`яснює заявникові, що він має право звернутися до суду з позовом на загальних підставах.
Згідно статями 1269, 1270 ЦК України спадкоємець, який бажає прийняти спадщину, але на час відкриття спадщини не проживав постійно із спадкодавцем, має подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини. Для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини.
Відповідно частини 5 статті 1268 ЦК України незалежно від часу прийняття спадщини вона належить спадкоємцеві з часу відкриття спадщини.
Відповідно частини 1 статті 1296 ЦК України спадкоємець, який прийняв спадщину, може одержати свідоцтво про право на спадщину.
Згідно частиною першою статті 1297 ЦК України спадкоємець, який прийняв спадщину, у складі якої є нерухоме майно, зобов`язаний звернутися до нотаріуса за видачею йому свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно.
Однак відсутність свідоцтва про право на спадщину не позбавляє спадкоємця права на спадщину (частина третя статті 1296 ЦК України).
Таким чином, враховуючи наявність спадкоємців після смерті ОСОБА_1 , відсутність у суду підстав вважати, що вони від прийняття спадщини відмовилися, суд вважає, що заявлені вимоги про визнання спадщини відумерлою та передачу її територіальній громаді відповідно до закону не підлягають до задоволенню.
Відповідно ч.1 ст. 133 ЦПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно п. 15-1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються, зокрема органи місцевого самоврядування - за подання заяви про визнання спадщини відумерлою.
Таким чином судовий збір у вказаній справі необхідно віднести за рахунок держави.
Керуючись ст. ст. 263, 334-338 ЦПК України, ст.ст. 1221, 1277 ЦК України, суд, суд,
У Х В А Л И В:
Відмовити у задоволенні заявлених вимог Олександрійської селищної ради м. Олександрія Кіровоградської області про визнання спадщини, що залишилася після смерті ОСОБА_1 , відумерлою та передачу її у комунальну власність територіальної громади.
Судові витрати віднести за рахунок держави.
Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Кропивницького апеляційного суду Кіровоградської області через Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області протягом тридцяти днів.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 30.11.2020 року.
Учасники справи:
Заявник: Олександрійська селищна рада м. Олександрія Кіровоградської області, код ЄДРПОУ: 04366471, місце знаходження: 28040, Кіровоградська область, м. Олександрія, смт. Олександрійське, вул. Павла Кравченка 18.
СУДДЯ: Л.М. НЕРОДА
Суд | Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2020 |
Оприлюднено | 01.12.2020 |
Номер документу | 93178119 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Нерода Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні