КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/3947/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (надалі - позивач) до товариства з обмеженою відповідальністю "Завод-фірма "Ось" (надалі-відповідач) про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом та просить надати дозвіл на погашення податкового боргу відповідача в розмірі 240236,89 грн. за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі.
Оскільки відповідачем вказані кошти добровільно не сплачені, а проведені контролюючим органом заходи щодо стягнення коштів з рахунків у банках виявились безрезультатними, позивач просить надати дозвіл на погашення податкового боргу за рахунок майна відповідача, що перебуває в податковій заставі.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому посилався на те, що позивачем заявлено вимоги про стягнення податкового боргу, який виник поза межами 1095 календарних днів, а тому такий підлягає визнанню безнадійним та списанню (а.с.78).
Дослідивши наявні в справі документи та матеріали суд дійшов наступних висновків.
Так, відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України, платники податків зобов`язані сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
За змістом пункту 41.2 статті 41 Податкового кодексу України, органами стягнення є виключно контролюючі органи, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці у межах своїх повноважень.
Відповідно пункту 41.1 цієї статті контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи.
Згідно підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до підпункту 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Згідно з підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Судом встановлено, що за відповідачем рахується податковий борг в загальній сумі 240 236,89 грн., який складається із заборгованості з податку на прибуток - 2420 грн., з земельного податку з юридичних осіб - 126 300,41 грн., з орендної плати з юридичних осіб - 111 516,48 грн..
Так, рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.04.2018 року по справі №811/1086/18 (набрало законної сили 23.05.2018 року) стягнуто з ТОВ "Завод-фірма "Ось" (код ЄДРПОУ 13749538, 25014, Кіровоградська область, місто Кропивницький, проспект Інженерів, 4/8) на користь Державного бюджету України заборгованість в сумі 240 236 (двісті сорок тисяч двісті тридцять шість) грн. 89 коп. із рахунків у банках, обслуговуючих такого платника і з рахунків платника податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Відповідно до вимог ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
25.05.2018 р. ГУ ДФС у Кіровоградській області отримано виконавчий лист по справі №811/1086/18 (а.с.39).
Як вказано у позовній заяві, податковий борг в сумі 240236,89 грн. не погашений, що не спростовано й відповідачем.
З метою виконання судового рішення позивачем направлялись до банків, обслуговуючих рахунки відповідача, інкасові доручення (розпорядження) №16147, №16148, №16149, №16150, №16151, №16152, №16153, №16154, №16155, №16156, №16157, №16158, №16159, №16160, №161161, №16162, №16163, №16164, №16165, №16166, №16167, №16168, №16169, №16170 від 19.08.2020 (а.с.45-68), спрямовані на примусове списання грошових активів, що знаходяться на рахунках платника. Зазначені документи були повернуті без виконання на підставі п.п.11.7, 11.8, 11.11, 12.11 Постанови НБУ №22 від 21.01.2004 року "Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті", в зв`язку з відсутністю коштів.
18.03.2015 р. прийнято рішення №5 про опис майна боржника у податкову заставу (а.с.44).
Згідно до акту опису майна №10 від 25.06.2019 р. належне боржнику майно: виробниче приміщення (майстерня) площею 666,7 кв. м., рік забудови 1982 р.; фундамент - кам`яний стрічковий, перекриття - збірний залізобетон, підлога - бетон, стіни - панельні, комунікації підведено, стан задовільний, залишкова балансова вартість 1591250,00 грн. (а.с.41-42), описане на суму 1591250,00 грн..
Вказане майно згідно зазначеного вище акту було описано у податкову заставу та зареєстровано у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна (а.с.43).
Згідно пункту 87.1 статті 87 Податкового кодексу України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Відповідно до пункту 89.2 статті 89 Податкового кодексу України право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому. У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.
Пунктом 89.3 ст. 89 Податкового кодексу України визначено, що майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акту опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом державної податкової служби.
Відповідно до положень підпунктів 95.1 - 95.3 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Таким чином, продаж майна, яке перебуває у податковій заставі, здійснюється у разі недостатності або відсутності коштів за результатами заходів, здійснених з метою стягнення податкового боргу шляхом списання грошових коштів, які перебувають у власності божника.
Як встановлено судом вище, на виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.04.2018 у справі №811/1086/18 позивачем були вчинені необхідні дії, спрямовані на погашення податкового боргу в загальній сумі 240236,89 грн. за рахунок грошових коштів платника податків, зокрема виставлені банківським установам відповідні інкасові доручення, які, однак, були повернуті без виконання у зв`язку з відсутністю коштів на цих рахунках.
Отже, суд убачає, що відповідачем заборгованість не погашена, а заходи, спрямовані на примусове списання грошових активів, що знаходяться на рахунках відповідача, не призвели до погашення боргу. Відповідач не надав обґрунтованих заперечень проти вимог позивача, не довів погашення податкового боргу, не надав докази судового оскарження рішень, вчинених податковим органом, зважаючи на що суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Щодо наведених відповідачем у відзиві доводів слід зазначити наступне.
Згідно до пункту 102.4 статті 102 Податкового кодексу України у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.
Контролюючі органи щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політики (пункт 101.5 статті 101 Податкового кодексу України).
За правилами підпункту 3 пункту 2.1 Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 10 жовтня 2013 року №577 (далі - Порядок №577), під терміном "безнадійний податковий борг" слід розуміти, зокрема податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений статтею 102 глави 9 розділу II Кодексу.
Пунктом 3.2 Порядку №577 передбачено те, що днем виникнення безнадійного податкового боргу вважається: у випадку, визначеному в підпункті 3 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, - дата прийняття рішення керівника органу доходів і зборів.
Відповідно до пунктів 4.2, 4.3, 4.4, 4.5 Порядку №577 за результатами розгляду документів, наданих платником податків, керівник (його заступник) органу доходів і зборів за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Рішення про списання безнадійного податкового боргу складається у двох примірниках: перший - для платника податків, другий - для органу доходів і зборів.
В інших випадках, передбачених підпунктами 1, 2, 3, 5 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, орган доходів і зборів здійснює процедури щодо проведення списання безнадійного податкового боргу відповідно до вимог пункту 4.2 цього розділу.
Структурний підрозділ органу доходів і зборів, до функцій якого належить списання безнадійного податкового боргу, здійснює таке списання щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації (розрахунку) за звітний (податковий) квартал.
Рішення про списання безнадійного податкового боргу вноситься до ІС не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення.
Враховуючи, що позивач звернувся з даним позовом до суду з метою погашення податкового боргу відповідачем, який стягнуто рішенням суду у адміністративній справі № 811/1086/18 та доказів погашення якого не надано, а також, що контролюючим органом не приймалось відповідного рішення про визнання такого податкового боргу безнадійним, суд дійшов висновку про наявність підстав для надання позивачу дозволу на погашення податкового боргу відповідача за рахунок його майна, яке перебуває у податковій заставі.
Згідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Судом на встановлено таких витрат суб`єкта владних повноважень.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов, - задовольнити.
Надати Головному управлінню Державної податкової служби у Кіровоградській області дозвіл на погашення податкового боргу товариства з обмеженою відповідальністю "Завод-фірма "ОСЬ" (код - 13749538) в розмірі 240236,89 грн. (двісті сорок тисяч двісті тридцять шість гривень 89 коп.) за рахунок майна товариства з обмеженою відповідальністю "Завод-фірма "ОСЬ" (код - 13749538), що перебуває в податковій заставі відповідно до акту опису майна від 25.06.2019 року №10.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст.ст.255, 295 КАС України, та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції в 30-денний строк з дня отримання його копії.
Згідно до п.п.15.5 п.1 Розділу VII «Перехідні положення» КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2020 |
Оприлюднено | 03.12.2020 |
Номер документу | 93204659 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні