Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 грудня 2020 р. Справа№200/11137/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Волгіної Н.П., суддів: Кравченко Т.О., Аляб`єва І.Г.,
при секретарі судового засідання Кудрявцеві О.Ю.,
за участю:
представник позивача Галахова В.В.,
представника відповідача Звонарьова В.В.,
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Митька В.М.,
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Наливай О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом кандидата на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_1
до Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача, - кандидат на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_2 ,
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
29 листопада 2020 року до Донецького окружного адміністративного суду через свого представника, адвоката Галахова В.В. , звернувся кандидат на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_1 з позовом до Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Протокол від 26 листопада 2020 року Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області Про повторний підрахунок голосів на виборчій ділянці 140218 з виборів Нікольського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі ;
- визнати протиправним та скасувати Протокол від 26 листопада 2020 року Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області Про результати голосування з виборів Нікольського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі ;
- визнати протиправним та скасувати Протокол від 26 листопада 2020 року Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області Про повторний підрахунок голосів на виборчій ділянці 140218 з виборів депутатів Нікольської селищної ради Маріупольського району Донецької області у територіальному виборчому окрузі № 3 ;
- визнати протиправним та скасувати Протокол від 26 листопада 2020 року Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області Про результати виборів депутатів Нікольської селищної ради Маріупольського району Донецької області Про результати виборів депутатів Нікольської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі ;
- визнати протиправною та скасувати постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 1 від 25 листопада 2020 року Про виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду щодо встановлення результатів виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року та визнання обраними депутатами у багатомандатному виборчому окрузі ;
- визнати протиправною та скасувати постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 4 від 26 листопада 2020 року Про встановлення результатів голосування з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року та визнання обраними депутатами в єдиному одномандатному виборчому окрузі ;
- визнати протиправною та скасувати постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 5 від 26 листопада 2020 року Про визнання обраними депутатами у багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати ;
- зобов`язати Нікольську селищну територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області визначити результати виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області в єдиному одномандатному виборчому окрузі з урахуванням волевиявлення громадян, встановленого протоколом ДВК № 140218 від 26 жовтня 2020 року 0 год 55 хв Про підрахунок голосів виборців на виборчий ділянці № 140218 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ;
- зобов`язати Нікольську селищну територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області визначити результати виборів депутатів Нікольської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підставі Протоколу від 6 листопада 2020 року Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області Про результати виборів депутатів Нікольської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі .
В обґрунтування позовних вимог у позові зазначено, що 25 жовтня 2020 року на території України проводились чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, в тому числі в Маріупольському районі Донецької області.
Позивач є кандидатом на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області.
25 листопада 2020 року відповідачем прийнята постанова № 1 Про виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду щодо встановлення результатів виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року та визнання обраними депутатами у багатомандатному виборчому окрузі , якою вирішено відкрити кімнату, де зберігаються пакунки з виборчими бюлетенями, та перерахувати всі виборчі бюлетені по виборчій дільниці 140218 та встановити підсумки голосування на виборчий дільниці 140218 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області та встановити підсумки голосування про визнання обраними депутатами селищної ради.
26 листопада 2020 року за результатами повторного підрахунку голосів на ДВК № 140218 з виборів Нікольського селищного голови відповідач склав протокол та підсумковий протокол Про результати голосування з виборів Нікольського селищного голови в єдиному багатомандатному виборчому окрузі .
На підставі вказаних протоколів відповідач прийняв постанову № 4 від 26 листопада 2020 року Про встановлення результатів голосування з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області , якою визнано обраним Нікольським селищним головою Маріупольського району Донецької області кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу в порівнянні з іншими кількість голосів, а саме - ОСОБА_2 .
Також 26 листопада 2020 року Нікольською селищною територіальною виборчою комісію Маріупольського району Донецької області за результатами повторного підрахунку голосів на ДВК № 140218 з виборів депутатів Нікольської селищної ради відповідач склав протокол та підсумковий протокол Про результати виборів депутатів Нікольської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі .
На підставі вказаних протоколів відповідач прийняв постанову № 5 від 26 листопада 2020 року Про визнання обраними депутатами у багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати .
Позивач вказує, що 26 листопада 2020 року під час повторного підрахунку голосів, поданих за кандидата на посаду Нікольського селищного голови на ДВК № 140218 в пакунку, де знаходились бюлетені за ОСОБА_1 , було виявлено 15 бюлетенів, в яких проставлено позначки за декількох кандидатів. В подальшому відповідач визнав ці бюлетені недійсними.
Позивач зазначає, що ці позначки були проставлені в бюлетенях з метою їх навмисного зіпсування вже після підрахунку голосів на ДВК та після повторного підрахунку, який проводився Нікольською селищною ТВК 6 листопада 2020 року. Наполягає, що ці бюлетені знаходились в пакунку з бюлетенями за ОСОБА_1 і в цьому пакунку могли знаходитись лише правильно заповнені бюлетені з голосами за , що підтверджується, зокрема, й тим, що раніше ці бюлетені при підрахунках голосів недійсними не визнавались, хоча ретельно оглядались членами комісії та іншими суб`єктами виборчого процесу.
Стверджує, що пакунок з виборчими документами при повторному підрахунку голосів 26 листопада 2020 року був вилучений з кімнати сховища в розпакованому вигляді, при тому, що при повторному підрахунку голосів 6 листопада 2020 року пакунок з виборчою документацією був ретельно упакований та опечатаний.
Вважає, що судові рішення не передбачають повторного підрахунку голосів на ДВК № 140218 з виборів депутатів Нікольської селищної ради Маріупольського району, а лише містять вимогу щодо повторного прийняття рішення про визнання обраними депутатами Нікольської селищної ради Маріупольського району.
На підставі зазначеного просить задовольнити позов у повному обсязі (а.с. 1-13).
У відзиві на позовну заяву, якій надійшов до суду 1 грудня 2020 року, відповідач зазначив, що заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Відповідач доводить, що 25 листопада 2020 року на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року (справа № 200/10387/20-а), залишеного без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2020 року, Нікольська ТВК 25 листопада 2020 року розпочала безпреревне засідання, на якому здійснила повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці 140218 відповідно до п. 6 Постанови Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386 та з урахуванням положень ст. 250 Виборчого кодексу України.
Зауважує, що під час повторного підрахунку голосів з виборів на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області було виявлено 15 виборчих бюлетенях, в яких проставлені позначки за двох чи більше кандидатів.
На підставі ст. 250 Виборчого кодексу України ці бюлетені визнані недійсними.
Доводить, що у спірних правовідносинах Нікольська ТВК діяла згідно в межах повноважень, в порядку та у спосіб, визначені законодавством, у звязку із чим просить суд відмовити у задоволенні позвних вимог.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача правом надати письмові пояснення не скористалась.
29 листопада 2020 року суд постановив ухвалу, якою позовну заяву прийняв до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі, залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, кандидата на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_4 ; встановив строк для надання заяв по суті справи, витребував у відповідача докази, призначив справу до судового розгляду по суті на 30 листопада 2020 року о 15 год 30 хв вгод (а.с. 178-180).
Ухвалою суду від 30 листопада 2020 року у задоволенні клопотання позивача, поданого його представником, про призначення судової експертизи та зупинення провадження у справі відмовлено.
Ухвалою суду від 30 листопада 2020 року у задоволенні клопотання відповідача про об`єднання в одне провадження адміністративних позовів відмовлено.
Протокольною ухвалою суду від 30 листопада 2020 року оголошено перерву в розгляді справи до 14 год 00 хв 1 грудня 2020 року.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги, надав пояснення по суті заявлених позовних вимог, аналогічні зазначеним у позові, та наполягав на їх задоволенні у повному обсязі.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, надав пояснення, аналогічні викладеним у відзиві. Додатково пояснив, що перед початком повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці 140218 пошкодження цілісності упаковки пакунків з виборчою документацію встановлено не було.
Заперечення відповідача підтримав третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача, зазначив, що позовні вимоги вважає необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Додатково пояснив, що 26 листопада 2020 року він був присутній на засіданні ТВК і жодних пошкоджень цілісності пакунків з виборчою документацією встановлено не було.
Заслухавши представників сторін, третю особу та її представника, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач, ОСОБА_1 , є кандидатом на посаду селищного голови Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, що підтверджується копією посвідчення № 4 від 25 жовтня 2020 року (а.с. 17-20).
Відповідач, Нікольська селищна територіальна виборча комісія Маріупольського району Донецької області, код ЄДРПОУ: 43790839, місцезнаходження: 87000, Донецька область, Нікольський район, смт. Нікольське, вул. Свободи, буд. 87, є державною установою.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача, ОСОБА_2 , є кандидатом на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області, що підтверджується відомостями офіційного веб-порталу ЦВК Місцеві вибори України 2020 року .
Верховною Радою України прийнято постанову від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/795-20#Text).
Постановою Центральної виборчої комісії № 160 від 8 серпня 2020 року "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
26 жовтня 2020 року Нікольська селищна ТВК прийняла від ДВК № 140218 виборчу документацію, зокрема, невикористані виборчі бюлетені, контрольні талони, списки виборців, виборчі бюлетені, які не підлягають врахуванню, контрольні листи, недійсні виборчі бюлетені, що підтверджено актом приймання-передачі від 26 жовтня 2020 року.
Нікольською селищною територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області було прийнято рішення (протокол № 19) про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 140218.
Так, згідно з протоколом від 26 жовтня 2020 року про підрахунок голосів на виборчій дільниці № 140218 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області, виборча комісія встановила, зокрема, кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - 0; кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 12; кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/міського голови: за ОСОБА_1 - 124; за ОСОБА_2 - 100.
27 жовтня 2020 року кандидат на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_2 звернувся до відповідача зі скаргою, в якій просив визнати бюлетені недійсними на ДВК № 140218 у зв`язку із встановленням факту відсутності виборчої документації (списки виборців).
Як свідчить акт про перевірку виборчої документації ДВК № 140218 від 27 жовтня 2020 року, в упаковках з виборчою документацією ДВК № 140218 відсутній уточнений список виборців. До уточненого списку виборців було включено 1 219 виборців, в той час як до попереднього - 1 227 виборців.
Постановою Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 27 жовтня 2020 року № 29 визнано виборчі бюлетені на виборчій дільниці № 140218 недійсними відповідно до п. 29 ч. 1 ст. 250 Виборчого кодексу України.
28 жовтня 2020 року Нікольською селищною територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області прийнята постанова (уточнююча) № 29, якою визнано недійсними виборчі бюлетені на виборчій дільниці № 140218 (с. Тополине) в кількості 5 048 (що становить 100% бюлетенів на вказаній дільниці), з яких 2 582 бюлетенів на районну раду, 1 233 бюлетені на селищну раду, 1 233 бюлетені на селищного голову; також цією постановою визнано голосування з виборів Нікольського селищного голови та виборів Нікольської селищної ради на виборчій дільниці № 140128 недійсним.
Постановою Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 28 жовтня 2020 року № 31 визнано обраним Нікольським селищним головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу з іншими кандидатами кількість голосів виборців, а саме - ОСОБА_2 .
Не погодившись із вказаними постановами кандидат на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом про визнання їх протиправними та скасування.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 3 листопада 2020 року по справі № 200/10040/20-а адміністративний позов кандидата на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_1 до Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: кандидат на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_4 про визнання протиправними та скасування постанов Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 29 від 27 жовтня 2020 року, № 31 від 28 жовтня 2020 року, зобов`язання Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області повторно прийняти рішення задоволено частково; визнано протиправним та скасовано постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 29 від 27 жовтня 2020 року; визнано протиправною та скасовано постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 31 від 28 жовтня 2020 року; визнано протиправною та скасовано постанову (уточнюючу) Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 29 від 28 жовтня 2020 року; зобов`язано Нікольську селищну територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області встановити результати виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року з урахуванням результатів волевиявлення на виборчій дільниці № 140218; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Рішення набуло законної сили 3 листопада 2020 року.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року, роз`яснено рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року у справі № 200/10040/20-а, а саме: при виконанні рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року у справі № 200/10040/20-а, Нікольській селищній територіальній виборчій комісії Маріупольського району Донецької області слід повторно здійснити підрахунок голосів на виборчій дільниці № 140218 та повторно прийняти рішення про визнання особи обраною Нікольським селищним головою Маріупольського району Донецької області.
6 листопада 2020 року Нікольською селищною територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької дільниці складено протокол Про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 140218 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області , в якому зазначено, зокрема: кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - 280; кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/міського голови: ОСОБА_1 - 123; ОСОБА_2 - 100.
Також 6 листопада 2020 року Нікольською селищною територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області складено Протокол Про результати виборів депутатів Нікольської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі .
6 листопада 2020 року ТВК складено протокол Про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 140218 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області встановлено, що кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - 0; кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 12; кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/ міського голови: ОСОБА_1 - 108; ОСОБА_2 - 100.
Протоколом Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 7 листопада 2020 року Про результати голосування з виборів Нікольського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі встановлено, що кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях - 280; кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними 147; кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/міського голови: за ОСОБА_1 - 1 559, за за ОСОБА_2 - 1 575.
Позивач не погодився із цими рішеннями та оскаржив їх у судовому порядку.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2020 року, по справі № 200/10387/20-а, адміністративний позов кандидата на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_1 до Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, третя особа: кандидат на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування постанов Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 34 від 6 листопада 2020 року, № 35 від 6 листопада 2020 року, № 36 від 6 листопада 2020 року, протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 140218 з виборів Нікольського селищного голови від 6 листопада 2020 року, протоколу про встановлення результатів виборів Нікольського селищного голови від 6 листопада 2020 року, зобов`язання Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області встановити результати виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року з урахуванням результатів волевиявлення на виборчій дільниці № 140218 - задоволено; визнано протиправним та скасовано протокол Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 140218 з виборів Нікольського селищного голови від 6 листопада 2020 року; визнано протиправною та скасовано постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 34 від 6 листопада 2020 року (13 год 00 хв). "Про результати проведення повторного перерахунку голосів на виборчій дільниці № 140218 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області в єдиному одномандатному виборчому окрузі; визнано протиправною та скасовано постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 35 від 6 листопада 2020 року (13 год 40 хв) "Про встановлення результатів голосування з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області в єдиному одномандатному виборчому окрузі"; визнано протиправною та скасовано постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 36 від 6 листопада 2020 року (14 год 30 хв) "Про визначення обраними депутатами у багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати"; визнано протиправним та скасовано протокол Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області "Про результати голосування з виборів Нікольського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі" від 6 листопада 2020 року; зобов`язано Нікольську селищну територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області встановити результати виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року з урахуванням результатів волевиявлення на виборчій дільниці № 140218, шляхом повторного здійснення підрахунку голосів на виборчій дільниці № 140218 та повторного прийняття рішення про визнання особи обраною Нікольським селищним головою Маріупольського району Донецької області, а також рішення про визнання обраними депутатами у багатомандатному виборчому окрузі. Рішення набуло законної сили 14 листопада 2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 20 листопада 2020 року № 505 скарга Донецької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - За життя , зареєстрована в Центральній виборчій комісії 17 листопада 2020 року за № 21-34-24834 № 505, задоволена частково в частині встановлення факту систематичного порушення Нікольською селищною територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, а також дострокового припинення повноваження усього складу Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області у зв`язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України; скасовано постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 19 листопада 2020 року № 44 "Про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року по справі № 200/10387/20-а"; встановлено факт систематичного порушення Нікольською селищною територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України; достроково припинено повноваження всього складу Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області у зв`язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України; у задоволенні інших вимог скарги Донецької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" відмовлено; зобов`язано Маріупольську районну територіальну виборчу комісію Донецької області не пізніше 18 год 00 хв 21 листопада 2020 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 18 год 00 хв 22 листопада 2020 року до Маріупольської районної територіальної виборчої комісії Донецької області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії; зобов`язано Маріупольську районну територіальну виборчу комісію Донецької області не пізніше 12 год 00 хв 23 листопада 2020 року сформувати новий склад Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію; зобов`язано Нікольську селищну територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області після сформування її нового складу невідкладно встановити результати голосування з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області та результати виборів депутатів Нікольської селищної ради Маріупольського району Донецької області з урахуванням волевиявлення виборців на виборчій дільниці № 140218 відповідно до положень Виборчого кодексу України з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, про що невідкладно поінформувати Центральну виборчу комісію.
25 листопада 2020 року Нікольська селищна ТВК прийняла постанову № 1 Про виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2020 року (справа № 200/10387/20-а), щодо встановлення результатів виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року та визнання обраними у багатомандатному виборчому окрузі .
Нікольська ТВК постановила відкрити кімнату, де зберігаються пакунки з виборчими бюлетенями, перерахувати всі виборчі бюлетені на ВД 140218, встановити підсумки голосування на ВД 140218 та результати голосування з виборів Нікольського селищного голови та депутатів Нікольської селищної ради.
26 листопада 2020 року Нікольська селищна ТВК здійснила повторний підрахунок голосів на виборчий дільниці 140218 з виборів Нікольського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі , за результатом якого встановила, крім іншого: кількість бюлетенів, визнаних недійсними - 27; кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/ міського голови: ОСОБА_1 - 108; ОСОБА_2 - 100.
26 листопада 2020 року Нікольська ТВК за наслідками повторного підрахунку голосів склала протокол Про повторний підрахунок голосів на ДВК 140218 на посаду Нікольського селищного голови . Члени Нікольської селищної ТВК ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 підписали цей протокол з окремими думками. Сутність окремих думок полягала у тому, що згадані члени ТВК не погодились із результатами повторного підрахунку голосів на тій підставі, що під час підрахунку голосів кандидата на посаду Нікольського селищного голови в пакунку, де знаходились бюлетені, було виявлено 15 бюлетенів, в яких проставлено позначки ручками різних кольорів, які, на думку цих членів комісії, були здійснені після 6 листопада 2020 року. Також зазначено, що пакунок з виборчими документами при повторному підрахунку голосів 26 листопада 2020 року вилучався з кімнати сховища в розпакованому вигляді.
26 листопада 2020 року Нікольською територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області складено Протокол Про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці 140218 з виборів депутатів Нікольської селищної ради Маріупольського району Донецької області.
Того ж дня відповідачем складено протокол Про результати виборів депутатів Нікольської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі .
26 листопада 2020 року Нікольської селищна ТВК прийняла постанову № 4 Про встановлення результатів голосування з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області в єдиному одномандатному виборчому окрузі .
Відповідно протоколу про результати голосування з виборів Нікольського селищного голови Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області та постанови Нікольської селищної територіальної виборчої комісії від 26 листопада 2020 року № 4 Про результати проведення повторного перерахунку голосів на виборчій дільниці № 140218 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області в єдиному одномандатному виборчому окрузі : кількість голосів виборців, поданих за кандидата на посаду Нікольського селищного голови: ОСОБА_1 - 1 667; ОСОБА_2 - 1 675; постановлено: визнати обраним Нікольським селищним головою Маріупольського району Донецької області кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу з іншими кандидатами кількість голосів,а саме - ОСОБА_2 .
Постановою Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району від 26 листопада 2020 року № 5 Про визначення обраними депутатами у багатомандатному виборчому окрузі кандидатів в депутати , відповідно до протоколу Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 26 листопада 2020 року про результати голосування з виборів депутатів Нікольської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 269 Виборчого кодексу України Нікольська селищна територіальна виборча комісія Маріупольського району Донецької області постановлено: визнати кількість депутатських мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (26 мандатів) відповідно ст. 197 ч. 3 п. 2 ВК України; визнати депутатів у відповідному багатомандатному окрузі обраними.
26 листопада 2020 року після оголошення результатів перерахунку голосів позивач звернувся до Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області із скаргою (вх. № 125) щодо порушень виборчого законодавства, обґрунтувавши її тим, що під час повторного підрахунку голосів було виявлено 15 зіпсованих бюлетенів, які були враховані при попередньому повторному підрахунку голосів, а крім цього, зазначив, що пакунок з виборчими документами при повторному підрахунку голосів було вилучено членами Нікольської ТВК в розпакованому вигляді.
Повідомленням від 27 листопада 2020 року (вих. № 79) Нікольська селищна територіальна виборча комісія Маріупольського району Донецької області надала відповідь на скаргу, в якій зазначила, що в задоволені скарги відмовлено, так як кандидатом під час розгляду скарги не було надано жодних доказів крім його власних міркувань, також зазначено, що письмові докази, на які посилається скаржник, Нікольська ТВК не може прийняти, так як вказані документи було визнано незаконними та скасовані рішенням Донецького окружного адміністративного суду по справі № 200/10387/20-а, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2020 року.
Також Нікольська ТВК зазначила у повідомленні, що нею на виконання рішень судів, які набрали законної сили, було проведено встановлення волевиявлення громадян шляхом повторного підрахунку голосів на ДВК № 140218, в відповідності з результатами якого було в порядку, передбаченому ст. 250 ВК України розпаковано виборчу документацію та зроблено перерахунок.
В матеріалах справи містяться світлокопії бюлетенів, з Чергових та перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року по Єдиному одномандатному селищному виборчому округу з виборів Нікольського селищного голови, по виборчій ділянці № 140218, в яких наявні декілька позначок (дві та більше) проти прізвищ кандидатів на посаду Нікольського селищного голови.
Позивач доводить, що цілісність упаковки пакетів з виборчою документацію дільничної виборчої комісії № 140218 була пошкоджена. На підтвердження цих доводів надає відеозапис повторного підрахунку голосів, що проводився 26 листопада 2020 року, (диск DVD+R (PSP330XD07193724 4) з позначкою 06.11.2020 і диск DVD+R (PSP330XD07193702 2) з позначкою 26.11.2020 ).
В судовому засіданні відтворений відеофайл, позначений 26.11.2020 , на якому з 53 хв 27 сек зафіксований хід повторного підрахунку бюлетенів з голосами, поданими за кандидата на посаду Нікольського селищного голови ОСОБА_1 .
На відеозаписі чітко відображено, що цілісність упаковки пакекту з виборчими бюлетенями, поданими за позивача, як кандидата на посаду Нікольського селищного голови, перед його відкриттям для проведення повторного підрахунку голосів порушена не була.
Суд зауважує, що учасники справи не ставили під сумнів відповідність наданих позивачем копій електронних доказів їх оригіналам.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.
Відповідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 2 ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Статтею 32 Виборчого Кодексу України (надалі - ВК України) визначено, що виборчі комісії в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать: Центральна виборча комісія; окружні виборчі комісії; територіальні виборчі комісії; дільничні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України. Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом. Система виборчих комісій кожного типу виборів визначається цим Кодексом. У разі проведення на відповідній території загальнодержавних виборів одночасно з місцевими виборами дільничні виборчі комісії з місцевих виборів у межах цієї території не утворюються, їх повноваження виконують відповідні дільничні виборчі комісії із загальнодержавних виборів.
Спірним питанням в межах даної справи є правомірність рішень відповідача, прийнятих 26 листопада 2020 року.
Так, позивач доводить, що з огляду на положення ч. 10 ст. 254 ВК України, рішення Нікольської селищної територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів є протиправним, оскільки воно прийнято після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії.
Відповідно до абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВК України прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Суд зауважує, що зазначена норма містить заборону саме на прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії, а не заборону на проведення повторного підрахунку як такого.
Разом із цим відповідно до ст. 370 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Виходячи з конституційного принципу обов`язковості судових рішень, а також зі змісту абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВК України, суд дійшов висновку, що проведення територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці на виконання такого, набрало законної сили, судового рішення, не суперечить приписам абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВК України навіть у випадку, якщо такий підрахунок проводить після прийняття територіальною виборчою комісією виборчих документів від дільничної виборчої комісії.
Судом встановлено, що повторний підрахунок голосів 26 листопада 2020 року був здійснений відповідачем на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду по справі 200/10387/20-а та постанови ЦВК від 20 листопада 2020 року № 505, а тому дії відповідача щодо його проведення є цілком правомірними.
Відповідно до ч. 13 ст. 254 ВК України територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Відповідно до ч. 1 ст. 256 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Згідно з ч. 1 і ч. 2 ст. 278 Виборчого кодексу України сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає одне з таких рішень: 1) про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою; 2) про призначення повторного голосування з виборів сільського, селищного, міського голови; 3) про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів.
Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраним сільським, селищним, міським (міст з кількістю виборців до 75 тисяч осіб) головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу порівняно з іншими кандидатами на посаду кількість голосів виборців.
Отже, спірні протоколи та постанови відповідача є обґрунтованими та правомірними.
Твердження позивача про те, що цілісність пакунку з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата на посаду Нікольського селищного голови ОСОБА_1 , була порушена до початку проведення повторного підрахунку, не підтверджена належними та допустимими доказами.
Окремі думки членів Нікольської селищної територіальної виборчої комісії суд не приймає в якості належного доказу порушення цілісності пакування виборчої документації до початку повторного підрахунку, оскільки, по-перше, це спростовується відеозаписом повторного підрахунку голосів, по-друге, окремі думки містять міркування і нічим не підтверджені припущення цих членів територіальної виборчої комісії, що бюлетені були зіпсовані після 6 листопада 2020 року.
Відповідно до пп. г п. 2 ч. 29 ст. 250 ВК України недійсними вважаються виборчі бюлетені: з виборів, зокрема, сільського, селищного, міського голови: якщо у виборчому бюлетені проставлено позначки навпроти прізвищ декількох кандидатів.
Отже, у зв`язку із наявністю у виборчих бюлетенях декількох позначок навпроти прізвищ декількох кандидатів, відповідач правомірно визнав ці бюлетені недійсними.
Крім того, суд відзначає, що позивач не навів жодного аргументу, який міг слугувати підставою для визнання протиправними дій чи рішень Нікольської територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборчого процесу з виборів депутатів Нікольської селищної ради.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними і скасування протоколів та постанов відповідача, прийнятих 26 листопада 2020 року, не підлягають задоволенню.
Позовні вимоги про зобов`язання відповідача вчинити певні дії мають похідний характер від вимог про визнання протиправними і скасування постанов та протоколів, а тому також не підлягають задоволенню.
Згідно зі ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Як вбачається з матеріалів справи позивачем при зверненні до суду із даним позовом не був сплачений судовий збір.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно ч. 2 ст. 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначаються Законом України "Про судовий збір" від 8 липня 2011 року № 3674-VI.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством.
Згідно ч. 1 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до Закону України Про державний бюджет України на 2020 рік`від 14 листопада 2019 року № 294-IX з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць встановлено у розмірі 2 102,00 грн.
Згідно з пп. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору встановлена в розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Позивачем у позовній заяві заявлено сімь позовних вимог немайнового характеру (визнання протиправними та скасування рішень відповідача), решта позовних вимог (про зобов`язання вчинити певні дії) мають похідний характер від вимог про визнання протиправними та скасування рішень.
Отже, у даному випадку розмір судового збору за подання даного позову складає 5 880,00 грн (840,00 грн * 7).
На підставі наведеного суд вважає за необхідне стягнути з позивача на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 5 880,00 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 72-77, 94, 139, 242-246, 255, 268 - 273, пп. 15.5 п. 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
У задоволені адміністративного позову кандидата на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 43790839, місцезнаходження: 87000, Донецька область, Нікольський район, смт. Нікольське, вул. Свободи, буд. 87), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача, - кандидат на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) на користь спеціального фонду Державного бюджету України (стягувач - Державна судова адміністрація України) за наступними реквізитами: рахунок - рахунок UA908999980313111256000026001, код ЄДРПОУ - 37993783, код банку 899998, отримувач - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код класифікації доходів бюджету 22030106, судовий збір у розмірі 5 880 (пять тисяч вісімсот вісімдесят) грн 00 коп.
Рішення суду прийняте, складене і підписане в нарадчій кімнаті та проголошене в судовому засіданні у присутності представників сторін 1 грудня 2020 року.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному прядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги у дводенний строк з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Згідно приписів підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги на рішення Донецького окружного адміністративного суду подаються учасниками справи до або через Донецький окружний адміністративний суд.
Головуючий суддя Н.П. Волгіна
Судді Т.О.Кравченко
І.Г.Аляб`єв
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2020 |
Оприлюднено | 03.12.2020 |
Номер документу | 93234316 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Волгіна Н.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні