Рішення
від 25.11.2020 по справі 440/5305/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/5305/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Чеснокової А.О.,

за участі:

секретаря судового засідання - Безеги А.А.,

представника відповідача - Бондаренко Ю.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРІМУМ ТРАНС" до Державної служби України з безпеки на транспорті , Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

24 вересня 2020 року позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті, Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області про застосування адміністративно-господарського штрафу № 187101 від 14 вересня 2020 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що спірна постанова прийнята з порушенням порядку проведення перевірки та Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879, а тому є протиправною та підлягає скасуванню.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження, визначено дату проведення підготовчого судового засідання.

08 жовтня 2020 року до суду надійшов відзив Управління Укртраснсбезпеки у Полтавській області, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що при проведенні рейдової перевірки виявлено перевищення транспортним засобом позивача нормативних вагових параметрів. Звертав увагу на те, що зважування транспортного засобу здійснювалось за допомогою повіреного автоматичного приладу для зважування дорожніх транспортних засобів, який відповідає свідоцтву про повірку та належить філії "Дубенска ДЕД" ДП "Рівненський облавтодор". Зауважив, що відповідачем не спростовано факт перевищення його транспортним засобом нормативних вагових параметрів, а відтак Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області під час винесення спірної постанови діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України. /а.с. 55-58/.

Позивач правом на подання відповіді на відзив не скористався.

Позивач, будучи завчасно та належним чином повідомленим про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явився, надав суду клопотання про розгляд справи за відсутності його представника /а.с. 73/.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на позов.

Враховуючи вищевикладене, судом визнано за можливе розглядати справу за відсутності представника позивача.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

20 липня 2020 року посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області на підставі направлення на проведення рейдової перевірки від 17 липня 2020 року № 009090 /а.с. 36/ проведено перевірку транспортного засобу марки VOLVO д.р.н. НОМЕР_1 , що належить ТОВ "Преміум Транс", за кермом якого перебував водій ОСОБА_1 , про що складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 227368 від 20 липня 2020 року /а.с. 33/.

У ході рейдової перевірки здійснено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу позивача та встановлено перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 10% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, а саме: навантаження на одиночну вісь 12,85 т, при допустимих 11 т.

За наслідками габаритно-вагового контролю транспортного засобу складено довідку № 034737 від 20 липня 2020 року про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт № 034607 від 20 липня 2020 року про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних параметрів /а.с. 44-45/.

На підставі вказаних документів сформований розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 34607/19 від 20 липня 2020 року.

Листами № 66701/33/24-20 від 02 вересня 2020 року та № 68152/33/24-20 від 08 вересня 2020 року відповідач повідомив позивача про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та про перенесення розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відповідно /а.с. 33-34/.

За результатами розгляду справи про порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт відповідач прийняв постанову № 187101 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою підприємство притягнуто до адміністративної відповідальності за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм, а саме штрафу у розмірі 17000,00 грн. (абз. 15 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт") /а.с 32/.

Не погоджуючись із постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи питання щодо обґрунтованості позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11 лютого 2015 року (далі - Положення № 103), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Згідно з пунктом 8 Положення № 103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу.

Підпунктом 15 пункту 5 Положення № 103 передбачено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює, зокрема, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, зокрема, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень вантажів автомобільним транспортом, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій і ліцензійних карток, виконанням суб`єктами господарювання ліцензійних умов, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08 листопада 2006 року, відповідно до пунктів 3, 4 якого органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи, які здійснюють контроль шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Пунктом 15 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08 листопада 2006 року встановлено вичерпний перелік підстав під час проведення рейдової перевірки, серед яких зазначено перевірка наявності визначених статтями 39 і 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Згідно з пунктом 16 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті під час рейдової перевірки може проводитись габаритно-ваговий контроль.

Статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" (з наступними змінами та доповненнями) визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 (з наступними змінами та доповненнями) транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306.

Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Згідно з пункту 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 (з наступними змінами та доповненнями) визначено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, який визначає механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування (надалі - Порядок).

Підпунктом 4 пункту 2 наведеного Порядку визначено, що габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції. Робота пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується службами автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами, визначеними в установленому законодавством порядку.

Габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів (пункт 3, 4, 6 Порядку).

За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення (п. 18 Порядку).

Згідно пунктом 13 Порядку, під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху України передбачено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м. Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Після проходження габаритно-вагового контролю транспортним засобом VOLVO д.р.н. НОМЕР_1 , що належить ТОВ "Преміум Транс" встановлено, що навантаження на одиночну вісь перевищує нормативно-встановлені параметри - 12,85 т, замість встановленої 11 т, що підтверджується довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 034737 від 20 липня 2020 року та квитанцією, сформованою ваговим комплексом 20 липня 2020 року /а.с. 46/.

Відповідно до частини четвертої статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків

В даному випадку перевищення на одиночну вісь становить 12,85 т, що більше нормативно допустимого на 16,82% /а.с. 43/.

Абзацом 15 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" врегульовано, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 %, але не більше 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з вимогами статей 73, 75,76 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Суд звертає увагу на те, що позивачем не спростовано документально встановлені відповідачем порушення, разом із тим, в обґрунтування своїх позовних вимог посилається на те, що всупереч вимог чинного законодавства звужування транспортного засобу здійснювалось не законодавчо уповноваженим на те суб`єктом, а третьою особою - ТОВ "Спец Комплект Постач". При цьому представник позивача посилався на наявність печатки зазначеного підприємства на сформованій ваговим комплексом квитанції.

Відхиляючи зазначені посилання, суд виходить з такого.

Дійсно, квитанція від 20 липня 2020 року містить відтиск печатки ТОВ "Спец Комплект Постач", яка не завіряє жодного підпису на зазначеній квитанції.

Разом із тим, свідоцтвом про державу метрологічну атестацію № 187 від 13 жовтня 2009 року підтверджено, що ваги ВА-20К-023 № 103, за допомогою яких здійснювалось зважування транспортного засобу позивача 20 липня 2020 року, належать філії "Дубенський ДЕД" ДП "Рівненський облавтодор" /а.с. 47-48/. Зазначений ваговий пристрій в установленому порядку пройшов повірку, що підтверджується додатком "Д", а відтак визнається судом допустимим пристроєм для визначення ваги автомобільних транспортних засобів /а.с. 49/.

Зважаючи вищевикладене та враховуючи, що квитанція, що формується ваговим пристроєм не має такого обов`язкового реквізиту як відтиск печатки, суд вважає доводи позивача про проведення процедури зважування не уповноваженим на те суб`єктом хибними, такими, що не відповідають фактичним обставинам та не підтверджуються жодними доказами.

Отже, 20 липня 2020 року позивач, як перевізник здійснив перевезення вантажів автомобільним транспортом з перевищення габаритно-вагових параметрів на одиночну вісь (на 1,85 т більше нормативно допустимої), а відтак відповідач мав достатні правові підстави для застосування відповідного адміністративно-господарського штрафу.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Разом із тим, як визначено частиною першою цієї статті, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідачами доведено правомірність винесення спірної постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Водночас позивачем не наведено посилань на обставини та не надано суду доказів, що у своїй сукупності свідчили б про протиправність дій відповідачів та безпідставність винесення спірного акта індивідуальної дії.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 11, 77, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В :

Відмовити в задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРІМУМ ТРАНС" (вул. Князя Ігоря Святославовича, 25, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ЄДРПОУ 42868596) до Державної служби України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м. Київ 135, 01135, ЄДРПОУ 39816845), Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області (вул. Європейська, 155, м. Полтава, Полтавська область, 36008) про визнання протиправною та скасування постанови.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 02 грудня 2020 року.

Суддя А.О. Чеснокова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2020
Оприлюднено03.12.2020
Номер документу93236073
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/5305/20

Рішення від 25.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Рішення від 25.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні