Рішення
від 02.12.2020 по справі 595/1425/20
БУЧАЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 595/1425/20

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.12.2020 місто Бучач

Бучацький районний суд Тернопільської області в складі:

головуючого - судді Созанської Л.І.,

за участю секретаря судового засідання Ковалівського Б.В.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом заступника керівника Теребовлянської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі державної екологічної інспекції України в Тернопільської області до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Підзамочківська сільська рада, про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного користування надрами , -

В С Т А Н О В И В :

Заступник керівника Теребовлянської місцевої прокуратури Юсипів Р.В. в інтересах держави в особі державної екологічної інспекції України в Тернопільської області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 та третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Підзамочківської сільської ради, про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного користування надрами в розмірі 17205,07 грн. В позовній заяві вказав, що вироком Бучацького районного суду від 04 серпня 2020 року, який набрав законної сили 04 вересня 2020 року, ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 240 КК України. Внаслідок зазначеного протиправного діяння, передбаченого ч. 2 ст. 240 КК України, ОСОБА_1 заподіяно збитки в розмірі 17205,07 грн. В добровільному порядку останній заподіяні державі внаслідок самовільного користування надрами збитки не відшкодував.

В судове засідання представник Державної екологічної інспекції в Тернопільській області не з`явився, однак подав до суду заяву, в якій вказав, що позов підтримує і просив справу розглядати у його відсутності.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, не повідомивши суду про причини своєї неявки, хоча про день та час слухання справи був повідомлений у встановленому законом порядку. Відзив та заперечення на позов не подавав.

В судове засідання представник третьої особи - Підзамочківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області не з`явився з невідомої на те суду причини, хоча про день та час судового засідання повідомлявся.

На підставі вимог ст. ст. 223 , 280 ЦПК України , суд вважає за можливе розглядати справу за відсутності сторін та проводити заочний розгляд справи на підставі наявних у справі доказів.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України , за відсутності всіх осіб, які беруть участь у справі, суд проводить розгляд цивільної справи без фіксування технічними засобами, за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши письмові докази, суд встановив наступні обставини.

Згідно ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 56 ЦПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою про захист інтересів держави.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , житель с.Підзамочок Бучацького району, літом 2019 року, перебуваючи на земельній ділянці, що знаходиться неподалік вул. Кінцева, с. Підзамочок Бучацького району, на території Підзамочківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області, в порушення правил охорони розробки надр, передбачених ст. 16 Кодексу України про надра, яка встановлює загальні правила ліцензування діяльності стосовно використання надр, не маючи спеціального дозволу, всупереч ст. ст. 19, 20 Кодексу України про надра, ст.ст. 57, 125, 126 Земельного кодексу України, які встановлюють порядок виникнення права використання земельної ділянки, а також порушивши вимоги ст. 56 Кодексу України про надра, які стосуються основних правил охорони надр, не маючи спеціального дозволу на роботу з видобутку корисних копалин, діючи умисно та переслідуючи корисливий мотив, за допомогою лома та молота, незаконно видобув 5,16 метра кубічних каменю-пісковик, який згідно постанови Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року (в редакції від 28.12.2011 року №1370) Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення , відноситься до корисних копалин загальнодержавного значення. Внаслідок незаконного видобутку корисних копалин загальнодержавного значення ОСОБА_1 спричинив державі в особі Підзамочківської сільської ради матеріальну шкоду на загальну суму 17205,07 грн.

Вироком Бучацького районного суду від 04 серпня 2020 року затверджено угоду про визнання винуватості від 17 червня 2020 року між прокурором Бучацького відділу Теребовлянської місцевої прокуратури Шимонович Ю.І., якому на підставі ст.37 КПК України надані повноваження прокурора у кримінальному провадженні №12020210060000124 від 26 травня 2020 року, та обвинуваченим ОСОБА_1 з участю захисника Сверлик О.В. ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 240 КК України та призначено узгоджене сторонами покарання, у виді позбавлення волі строком на один рік. На підставі ст. 75 КК України звільнено ОСОБА_1 від відбування покарання з випробуванням, встановлено іспитовий строк тривалістю один рік, з покладенням обов`язків, передбачених п. п. 1, 2 ч.1 ст. 76 КК України. Вирок набрав законної сили 04 вересня 2020 року.

ОСОБА_1 , у порушення встановлених норм та правил, самовільно, без передбаченого законом дозволу здійснив видобуток корисних копалин - 5,16 метра кубічних каменю-пісковику, чим спричинив збитки навколишньому природному середовищу, які станом на день подачі позовної заяви не відшкодував.

Відповідно до ч. 6 ст. 82 ЦПК України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Відповідно до вимог ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Статтею 66 Конституції України визначено, що кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Відповідно до ст. 68 Закону України Про охорону навколишню природного середовища підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації заподіяної навколишньому природному середовищу шкоди.

В силу ст. 69 цього Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

У відповідності до положення ст. 65 Кодексу України про надра порушення законодавства про надра тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову і кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.

Відповідальність за порушення законодавства про надра несуть особи, винні у самовільному користуванні надрами.

Зі змісту ст. 67 Кодексу України про надра вбачається, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Відповідно до ст. 1166 ЦК України , майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Внаслідок вчинення злочину, передбаченого ч. 2 ст. 240 КК України, ОСОБА_1 заподіяно збитки в розмірі 17205,07 грн., розрахунок яких проведено державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області відповідно до Методики визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного користування надрами, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 29.08.2011 року №303.

Згідно інформації Підзаочківської сільської ради Бучацького району від 22 вересня 2020 року на рахунок місцевого бюджету Підзамочківської сільської ради по коду бюджетної класифікації 24062100 кошти в сумі 17205,07 грн. від ОСОБА_1 не надходили.

Враховуючи, що на даний час шкода, заподіяна відповідачем навколишньому природному середовищу добровільно не сплачена, вона підлягає стягненню в судовому порядку.

Згідно з п. 7 ч. 3 ст. 29 , п. 4 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України у частині доходів є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності; джерелами формування спеціального фонду місцевих бюджетів є 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

Главою 11 Порядку організації роботи органів Державної казначейської служби України у процесі казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженого наказом Державної казначейської служби України № 128 від 09.08.2013, передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в Головних управліннях Казначейства на ім`я органу Казначейства за балансовим рахунком 3311 Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами Плану рахунків в розрізі територій та кодів класифікації доходів бюджету . Після розподілу кошти у відповідних обсягах засобами програмного забезпечення шляхом формування меморіальних документів перераховуються за призначенням на відповідні рахунки.

Відповідно до вимог ст. 47 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , частина грошових стягнень за порушення норм і правил охорони навколишнього природного середовища та шкода, заподіяна порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища спрямовується до спеціально створених фондів охорони навколишнього природного середовища у відповідних місцевих бюджетах за місцем заподіяння екологічної шкоди, а відтак - до фонду Підзамочківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області.

Як встановлено судом та не спростовано відповідачем, останній не відшкодував збитки, заподіяні ним в результаті видубування корисних копалин - 5,16 метра кубічних каменю-пісковику.

За встановлених обставин та визначених відповідно до них правовідносин суд приходить до переконання, що позов обгрунтований і його слід задовольнити

Відповідно до ст.141 ЦПК України з відповідача на користь держави слід стягнути судовий збір у розмірі 2102 грн.

Керуючись ст. ст. 4, 12, 13, 81, 89, 141, 25 8-268, 273 , 274 , 279 , 280-289, 352-355 Цивільного процесуального кодексу України , на підставі ст. 1166 Цивільного кодексу України , ст. ст. 68, 69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст. ст. 65, 67 Кодексу України про надра , суд -

У Х В А Л И В:

Позов задовольнити.

Стягнути із ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в користь держави збитки, заподіяні державі внаслідок самовільного користування надрами, в розмірі 17205 (сімнадцять тисяч двісті п`ять) гривень 07 копійок, які перерахувати на розрахунковий рахунок UА028999980333169331000019101, УК у Бучацькому районі/с.Підзамочок/24062100, МФО 899998, код одержувача 38038030.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в дохід держави судовий збір в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн.

Копію заочного рішення направити відповідачу протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Рішення суду може бути оскаржене позивачем у загальному порядку безпосередньо до Тернопільського апеляційного суду або через Бучацький районний суд Тернопільської області шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Державна екологічна інспекція в Тернопільській області, місцезнаходження: м. Тернопіль, вул. Шашкевича, 3, ЄДРПОУ: 37977693.

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце проживання с. Підзамочок Бучацького району Тернопільської області.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору :Підзамочківська сільська рада, місцезнаходження с. Підзамочок Бучацького району Тернопільської області, ЄДРПОУ : 04392801.

Суддя: Л. І. Созанська

СудБучацький районний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення02.12.2020
Оприлюднено03.12.2020
Номер документу93256821
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —595/1425/20

Рішення від 02.12.2020

Цивільне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Созанська Л. І.

Ухвала від 28.09.2020

Цивільне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Созанська Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні