Рішення
від 22.04.2010 по справі 2-1109-2010
ІЛЛІЧІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.МАРІУПОЛЯ

№ 2 -1109/2010 р.

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 квітня 2010 року Іл лічівський районний суд м. Ма ріуполя Донецької області п ід головуванням судді Гімон М.М., при секретарі Кузнецовій І.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Маріу полі цивільну справу за позо вом ОСОБА_1 до Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Іллічівському районі м .Маріуполя про визнання дій н еправомірними та зобов' яза ння зробити нарахування та в иплату доплати до пенсії за п еріод з 01.01.2006 року по 31.12.2009 року, -

В С Т А Н О В И В :

Позивачка звернулася до суду з цивільним позовом до Управління Пенсійного Фон ду України в Іллічівському р айоні м. Маріуполя про визнан ня дій неправомірними і зобо в' язання нарахувати та випл атити недоплачену державну с оціальну допомогу як дитині війни за 2006-2009 роки в розмірі 30% мі німальної пенсії. В обґрунту вання позовних вимог позивач ка зазначила, що її віднесено до категорії дітей війни і зг ідно Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» вона з 01.01.06 р. має право на отрим ання щомісячної доплати до п енсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Натомість, ві дповідач всупереч вимогам ць ого Закону та Конституції Ук раїни такої доплати не здійс нював в повному обсязі, чим по рушував права позивачки. Ці д ії вважає незаконними і прос ить визнати їх неправомірним и і зобов' язати зробити нар ахування і виплатити щомісяч ну доплату к пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м з 01.01.06 року до 31.12.2009 року.

Позивачка у судове засідан ня не з' явилась, до суду наді йшла заява про розгляд справ и за її відсутності, в як ій просила задовольнити уточ нені позовні вимоги в повном у обсязі.

Представник відповідача у судове засідання не з' явив ся, надавши суду письмові зап еречення проти позову та про розгляд справи за його відсу тністю. В своїх запереченнях відповідач посилається на т е, що позивач має статус дитин и війни, але в 2006 році Законом У країни «Про Державний бюджет України на 2006 рік» було передб ачено поетапне запровадженн я виплат дітям війни в порядк у, передбаченому Кабінетом М іністрів України. Оскільки т акий порядок КМУ в 2006 році не вс тановлювався і кошти з бюдже ту на ці виплати не виділялис я, відповідач не міг проводит и виплати. В 2007 році Законом Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2007 рік» було призупи нено дію норм Закону України «Про соціальний захист діте й війни» на 2007 рік, тому фінансу вання цих витрат з держбюдже ту не проводилось і на протяз і 2007 року. В 2008 році Законом Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» були внесені зміни в Закон України «Про со ціальний захист дітей війни» і передбачено інший розмір д оплати до пенсії. На підставі цих змін відповідач проводи в в 2008 році виплати в межах фіна нсування із держбюджету в по рядку, передбаченому Постано вами КМУ, тому свої дії вважає законними. Крім того, просив п ри розгляді справи застосову вати строк позовної давності .

Суд, дослідивши запереченн я представника відповідача і матеріали справи, дійшов вис новку, що позов підлягає част ковому задоволенню з наступн их підстав.

Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.

ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 народження, віднесена до кат егорії дітей війни, знаходит ься на обліку в УПФУ в Іллічів ському районі м.Маріуполя, що підтверджується пенсійним посвідченням.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" (2195-15), який набрав ч инності з 01.01.2006 року, дітям війн и пенсії або щомісячне довіч не грошове утримання чи держ авна соціальна допомога, що в иплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком.

Водночас, ст. 7 цього Закону п ередбачено, що фінансове заб езпечення соціальних гарант ій, передбачених зазначеним законом, здійснюється за рах унок коштів державного бюдже ту України.

Статтею 110 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2006 рік" ( 3235-15 ) було встановлено, щ о пільги дітям війни, передба чені абзацом сьомим статті 5 З акону України "Про соціальни й захист дітей війни" ( 2195-15 ), запр оваджуються з 1 січня 2006 року, а статтею 6 - протягом 2006 року пое тапно, за результатами викон ання бюджету в першому піврі ччі, у порядку, визначеному Ка бінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Вер ховної Ради України з питань бюджету.

З 2006 року урядом не впроваджу вався порядок надання пільг, передбачених статтею 6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни", тому в 2006 році дії відповідача щодо не нара хування пенсії або щомісячно го довічного грошового утрим ання чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, є правомірними .

Відповідно до пункту 12 стат ті 71 Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2007 рік" з метою приведення окремих н орм законів у відповідність із цим законом ( 489-16 ), на 2007 рік зуп инено, зокрема, дію статті 6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни".

Таким чином, відповідач, вик онуючи приписи зазначеного з акону в період з 01.01.2007 року по 09.07.2 007 року діяв правомірно.

Поряд з цим, 09.07.2007 року Консти туційним Судом України у спр аві № 1-29/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) ухвалено Рішення № 6-рп/2007, відповідно до якого, визнані такими, що не в ідповідають Конституції Укр аїни (є неконституційними), по ложення, зокрема, п. 12 ст. 71 Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» № 489-V від 19. 12.2006 року.

Конституційний Суд Україн и зазначив, що положеннями За кону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» не мо жуть скасовуватися чи змінюв атися обсяги прав і обов' яз ків, пільг, компенсацій і гара нтій громадян, передбачених іншими законами України, не м ожуть вноситися зміни, зупин ятися дія чинних законів Укр аїни, а також встановлюватис я інше (додаткове) правове рег улювання відносин, що є предм етом інших Законів України.

Отже, з 09.07.2007 р. відновлена дія ст. 6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни”, ві дповідно до якої дітям війни пенсії або щомісячне довічн е грошове утримання чи держа вна соціальна допомога, що ви плачується замість пенсії, п ідвищуються на 30 відсотків мі німальної пенсії за віком.

Відповідно до положень ст. 28 Закону України „Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування”, мінімальн ий розмір пенсії за віком за н аявності у чоловіків 25, а у жін ок - 20 років страхового стажу в становлюється у розмірі прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність, визначеного законом.

Визначення прожиткового м інімуму, закладення правової основи для його встановленн я, затвердження та врахуванн я при реалізації державою ко нституційної гарантії грома дян на достатній життєвий рі вень, дає Закон України «Про п рожитковий мінімум» від 15 лип ня 1999 року №966-14, а також Законом У країни „Про державні соціаль ні стандарти та державні соц іальні гарантії” від 5 жовтня 2000 року №2017-ІІІ, згідно статті 1 я кого прожитковий мінімум вик ористовується для визначенн я, у тому числі мінімального р озміру пенсії за віком, який в ідповідно до статті 28 Закону У країни „Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування” встановлюється у ро змірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працез датність, визначеного законо м.

Частиною 3 статті 4 даного За кону (в редакції Закону №2505- 4 в ід 25 березня 2005 року, що діє з 31 бе резня 2005 року) передбачено, що п рожитковий мінімум на одну о собу, а також окремо для тих, х то відноситься до основних с оціальних і демографічних гр уп населення, щороку затверд жується Верховною Радою Укра їни в законі про Державний бю джет України на відповідний рік. Прожитковий мінімум пуб лікується в офіційних виданн ях загальнодержавної сфери р озповсюдження.

Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» було внесено зміни до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», відпові дно якої дітям війни до пенсі ї або щомісячного довічного грошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії , виплачується підвищення у р озмірі надбавки, встановлено ї для учасників війни. Ветера ни війни мають право на отрим ання підвищення до пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсій, від повідно до цього Закону та За кону України «Про статус вет еранів війни, гарантії їх соц іального захисту» зазначене підвищення провадиться за ї х вибором згідно з одним із за конів. Згідно Закону України "Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціальн ого захисту" від 22.10.1993, № 3551-XII учасн икам війни, нагородженим орд енами і медалями колишнього Союзу РСР за самовіддану пра цю і бездоганну військову сл ужбу в тилу в роки Великої Віт чизняної війни, пенсії або що місячне довічне грошове утри мання чи державна соціальна допомога, що виплачується за мість пенсії, підвищуються н а 15 процентів прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність, іншим учасн икам війни - на 10 процентів про житкового мінімуму для осіб, які втратили працездатність .

Відповідач, виконуючи прип иси зазначеного закону в пер іод з 01.01.2008 року по 22.05.2008 року діяв правомірно.

Разом з тим, Рішенням Консти туційного Суду України від 22 т равня 2008 року № 10-рп/2008 визнані не конституційними, серед іншог о, і положення підпункту 2 пунк ту 41 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України».

Отже, з 22.05.2008 р. відновлена дія ст. 6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни” в р едакції до 01.01.2008 р., відповідно д о якої дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове у тримання чи державна соціаль на допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуютьс я на 30 відсотків мінімальної п енсії за віком.

Законом України „Про Держа вний бюджет України на 2009 рік” дія цієї статті Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» не була зупинена і , відповідно, у 2009 році продовжу є діяти норма, згідно якої діт ям війни пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га, що виплачується замість п енсії, підвищуються на 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком.

Статтею 62 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2007 рік” від 19 грудня 2006 року № 4 89-5 (із змінами згідно Закону № 7 49-5 від 15.03.07 р.), прожитковий мінім ум для особи, яка втратила пра цездатність, визначений з 1 сі чня - 380 гривень, з 1 квітня - 406 гривень, з 1 жовтня - 411 гривен ь. При цьому, зазначена стаття доповнена абзацом, яким пере дбачено встановити, що для ви значення мінімального розмі ру пенсії за віком відповідн о до абзацу першого частини 1 с татті 28 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування» з 1 кв ітня та з 1 жовтня 2007 року засто совується прожитковий мінім ум для осіб, які втратили прац ездатність, визначений абзац ом п' ятим частини першої ці єї статті, збільшений на 1 відс оток, що складає відповідно 410 грн. 06 коп.; 415 грн. 11 коп.

Статтею 58 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України” від 28 грудня 2007 року № 107-VI, що набрав чинності з 1 січня 2008 року був затверджений прож итковий мінімум на одну особ у, яка втратила працездатніс ть з 1 січня - 470 гривень, з 1 квітн я - 481 гривня, з 1 липня - 482 гривні, з 1 жовтня - 498 гривень.

Статтею 54 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2009 рік” від 26 грудня 2008 року № 8 35-VI, що набрав чинності з 1 січня 2009 року прожитковий мінімум н а одну особу та для тих, хто ві дноситься до основних соціал ьних і демографічних груп на селення, встановлений в розм ірах, що діяли у грудні 2008 року - тобто 498 гривень. Законом Укра їни «Про встановлення прожит кового мінімуму та мінімальн ої заробітної плати» від 20 жов тня 2009 року №1646-VI, що набрав чинно сті 04.11.2009 року, прожитковий міні мум для осіб, які втратили пра цездатність, з 01.11.2009 року склада є 573 грн.

Суд вважає за необхідне заз начити, що загальносуспільні потреби - це потреби, направ лені на задоволення всього с успільства, а у цьому випадку спірні виплати направлені н а задоволення потреб обмежен ого кола споживачів, зокрема визначених законом «Про соц іальний захист дітей війни».

Суд вважає, що для визначенн я мінімального розміру пенсі ї для обчислення розміру доп лати необхідно виходити з по ложення ч.1 ст.28 Закону України „Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я”, виходячи з прожиткового м інімуму для осіб, які втратил и працездатність.

Крім того, Конституцій ний Суд України неодноразово розглядав проблему (про що, зо крема, зазначено у рішенні №8-р п/2005 від 11 жовтня 2005року по справ і №1-21/2005), пов'язану з реалізаціє ю права на соціальний захист , неприпустимістю обмеження конституційного права грома дян на достатній життєвий рі вень, і сформулював правову п озицію, згідно з якою Констит уція та закони України видок ремлюють певні категорії гро мадян України, що потребують додаткових гарантій соціаль ного захисту з боку держави. Д о них зокрема, належать грома дяни, яким пенсія призначаєт ься за спеціальними законами . У рішеннях Конституційного Суду України зазначалося, що пільги, компенсації, гаранті ї є видом соціальної допомог и і необхідною складовою кон ституційного права на достат ній життєвий рівень, тому зву ження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нови х законів або внесення змін д о чинних законів за статтею 22 Конституції України не допус кається.

Постановляючи судове ріше ння у даній справі, суд виходи ть з того, що конституційні пр инципи, на яких базується зді йснення прав і свобод людини і громадянина в Україні, вклю чаючи і право на пенсійне заб езпечення, передбачені статт ями 1, 3, частиною 2 статті 6, статт ею 8, частиною 2 статті 19, стаття ми 22, 23, частиною 1 статті 24 Конст итуції України, набуте у сфер і пенсійного забезпечення, н е може бути скасоване, звужен е. Правовою гарантією забезп ечення державою даного права є виконання прийнятих на себ е зобов'язань, виходячи з поло жень принципу верховенства п рава, закріпленого статтею 8 Конституції України.

У відповідності до ст.257 ЦК Ук раїни загальна позовна давні сть встановлюється триваліс тю у три роки.

Згідно з положенням ст.267 ЦК У країни, сплив позовної давно сті, про застосування якої за явлено стороною у спорі є під ставою для відмови у задовол енні позову за умови, якщо на ц ьому наполягає одна із сторі н. Представник відповідача н аполягала на відмові в позов і у зв' язку з пропуском стро ку звернення до суду. Позивач просив поновити пропущений строк посилаючись на юридичн у неграмотність. Між тим, ці пр ичини не можуть бути визнані судом поважними, оскільки ді ючі Закони та рішення Консти туційного Суду України не є з акритою інформацією, вони др укуються в засобах масової і нформації і до них є вільний д оступ та кожен бажаючий має м ожливість ознайомитись з ним и в будь який час.

Таким чином, суд вважає, що в имоги позивачки підлягають ч астковому задоволенню у межа х трирічного строку позовної давності, а саме з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р. та з 22.05.2008 року по 31.12.2009 року, а у задоволенні вимог з 01.01.2006 рок у до 09.07.2007 року слід відмовити.

Керуючись ст.10,11,15,109,209, 213, 215, 218 Ц ПК України, ст.ст.257, 267 ЦК України суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фон ду України в Іллічівському р айоні м.Маріуполя про визнан ня дій неправомірними та зоб ов' язання зробити нарахува ння та виплату доплати до пен сії за період з 01.01.2006 року по 31.12.2009 року - задовольнити частков о.

Визнати неправомірною дії Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському рай оні м.Маріуполя щодо не нарах ування ОСОБА_1 щомі сячної державної соціальної доплати до пенсії дітям війн и в розмірі 30% від розміру міні мальної пенсії за віком за пе ріод з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року по 31.12.2009 року .

Зобов' язати Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Іллічівському районі м.М аріуполя провести ОСОБ А_1 нарахування та випла тити щомісячну доплату до пе нсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з 09 липня 2 007 року по 31 гру дня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2009 року виходячи з розміру мін імальної пенсії за віком, вст ановленої ч.1 ст.28 Закону Украї ни „Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння”, з урахуванням встановл еного законодавством прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, з у рахуванням фактично виплаче них сум.

У задоволенні інших п озовних вимог - відмовити.

На рішення може бути подан а апеляція в Апеляційний суд Донецької області через Ілл ічівський райсуд м.Маріуполя .

Заява про апеляційне оскар ження може бути подана протя гом 10 днів з дня проголошення рішення. Апеляційна скарга п одається протягом 20 днів післ я подачі заяви про апеляційн е оскарження.

Апеляційна скарга може бут и подана без попередньої под ачі заяви про апеляційне оск арження у строк, передбачени й для подачі такої заяви.

Суддя :

СудІллічівський районний суд м.Маріуполя
Дата ухвалення рішення22.04.2010
Оприлюднено13.05.2011
Номер документу9326060
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1109-2010

Ухвала від 27.09.2018

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Коваль А. Б.

Ухвала від 26.09.2018

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Коваль А. Б.

Ухвала від 25.07.2018

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Коваль А. Б.

Рішення від 20.10.2010

Цивільне

Роздольненський районний суд Автономної Республіки Крим

Крючков Ігор Ігоревич

Ухвала від 04.10.2010

Цивільне

Слов'янський міськрайонний суд Донецької області

Руденко Людмила Михайлівна

Ухвала від 30.06.2010

Цивільне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Самсонова Вікторія Василівна

Рішення від 22.04.2010

Цивільне

Іллічівський районний суд м.Маріуполя

Гімон Микола Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні