Справа № 909/841/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03.12.2020 м. Івано-Франківськ Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Ткаченко І. В. розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу № 909/841/20 за позовом публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Івано-Франківської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком" про стягнення з Управління соціального захисту населення Снятинської районної державної адміністрації компенсації видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на телекомунікаційні послуги, в розмірі 9 708 грн 44 коп.
ПАТ "Укртелеком" в особі Івано-Франківської філії звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом про стягнення з Управління соціального захисту населення Снятинської районної державної адміністрації компенсації видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на телекомунікаційні послуги, в розмірі 9 708 грн 44 коп. за період з жовтня по грудень 2019 р. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач відповідно до вимог ЦК України, Закону України "Про телекомунікації", Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2012 р. № 295, надає телекомунікаційні послуги споживачам, які мають пільги з їх оплати, а відповідач відповідно до законодавства зобов`язаний відшкодовувати вартість таких послуг.
05 жовтня 2020 р., суд постановив ухвалу про відкриття провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, згідно з якою відповідачу належало подати відзив на позов у п`ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі. Відповідно до даних рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, копію цієї ухвали відповідач отримав 13 жовтня 2020 р.
23 жовтня 2020 р., до суду надійшов відзив Управління соціального захисту населення Снятинської районної державної адміністрації на позовну заяву, із змісту якого вбачається, що відповідач проти позову заперечує, при цьому зазначає, що до даних правовідносин не можуть застосовуватись норми цивільного законодавства, так як між сторонами відсутні господарські відносини і справа повинна розглядатись в порядку адміністративного судочинства; між сторонами не укладався договір про відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільгових послуг окремим категоріям населення, не було підписано актів здавання-приймання послуг, актів звірок розрахунків за надані послуги; у Законі України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" не передбачена субвенція на видатки з державного бюджету місцевим бюджетам для надання пільг з оплати телекомунікаційних послуг окремим категоріям громадян; у Заболотівській об`єднаній територіальній громаді є відділ з питань праці та соціального захисту, на який покладено обов`язок відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на телекомунікаційні послуги; у зведений розрахунок заборгованості видатків відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на телекомунікаційні послуги, за жовтень-грудень 2019 р. включено заборгованість по пільгових категоріях громадян - жителів Заболотівської ОТГ.
Дослідивши матеріали справи, суд
в с т а н о в и в:
ПАТ "Укртелеком", відокремленим підрозділом якого є Івано-Франківська філія ПАТ "Укртелеком", є оператором із надання телекомунікаційних послуг споживачам.
Відповідно до п. 1.4 Положення про управління соціального захисту населення Снятинської районної державної адміністрації, яке затверджено розпорядженням районної державної адміністрації від 28 березня 2017 р. № 120 та розміщено за вебадресою http://ww2.if.gov.ua/data/upload/publication/snyatynska/ua/3252/120.pdf?141247888=0d7cd5f25b1683537b1bd3e768d2aa00, основним завданням управління є забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення.
Згідно з пп. 29 п. 1.5 цього Положення, УСЗН Снятинської РДА відповідно до визначених повноважень виконує такі функції: проводить електронні звірки інформації від організацій-надавачів послуг щодо витрат, пов`язаних з наданням пільг окремим категоріям громадян, з відомостями, що містяться в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги; здійснює розрахунки з організаціями-надавачами послуг за надані пільги окремим категоріям громадян та призначені житлові субсидії населенню.
У період з жовтня по грудень 2019 р. позивач надавав послуги зв`язку споживачам, які проживають на території Снятинського району Івано-Франківської області та які згідно із нормами чинного законодавства належать до пільгових категорій громадян, що підтверджується наявними в матеріалах справи розрахунками видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг, з жовтня по грудень 2019 р. за формою № 2 пільга, затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 535 від 04 жовтня 2007 р.
Відповідні розрахунки, а також акти звіряння розрахунків за надані населенню послуги електрозв`язку позивач надсилав відповідачу, що підтверджується даними наявних у матеріалах справи копій рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень, а також описів вкладення у поштові відправлення.
Витрати позивача, пов`язані з наданням пільг, Управління соціального захисту населення Снятинської районної державної адміністрації не відшкодувало.
Отже, предметом даного спору є вимога позивача про стягнення з відповідача заборгованості за надані послуги.
Відповідно до частин 1, 3 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
За змістом частин 1, 2 ст. 509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Згідно з ст. 525 ЦК України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За змістом ч. 1 ст. 167 та ст. 170 ЦК України, держава діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин. Держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про телекомунікації", телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.
Згідно з п. 5 ч. 1 та ч. 2 ст. 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до п. 19 ч. 1 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.
За змістом п. 10 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються такі пільги: позачергове безплатне встановлення квартирних телефонів і позачергове користування всіма послугами зв`язку. Абонементна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів, а для осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни зі 100-процентною знижкою від затверджених тарифів.
Відповідно до п. 18 ч. 1 ст. 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", у часникам війни (статті 8, 9) надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.
В п. 20 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", особам, на яких поширюється чинність цього Закону (стаття 10), надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.
Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 20 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", особам, віднесеним до категорії 1 (пункт 1 статті 14), надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги: 50-процентна знижка плати за користування телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості).
Як визначено в п. 6 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надаються такі пільги: 50-відсоткова знижка плати за користування, зокрема, квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранами Національної поліції, ветеранами податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством.
Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", особам, звільненим з військової служби, які стали інвалідами під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плати за встановлення і користування квартирним телефоном.
За змістом ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України, бюджетні зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв`язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
Згідно з п. 3 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету міністрів України 04 березня 2002 р. № 256, що був чинний в період існування спірних правовідносин, головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.
Враховуючи те, що до компетенції відповідача належить забезпечення реалізації на території Снятинського району Івано-Франківської області державної політики у сфері соціального захисту населення, тому саме відповідач як головний розпорядник коштів на фінансування державних соціальних програм зобов`язаний здійснити розрахунки з позивачем (як організацією, що надає послуги особам, які згідно з чинним законодавством мають право на соціальні пільги) на підставі поданих ним щомісячних звітів щодо наданих послуг у період з жовтня по грудень 2019 р. на загальну суму 9 708 грн 44 коп.
При цьому чинне законодавство України не передбачає обов`язковості укладення договору про розрахунки з постачальниками послуг, наданих особам, які згідно з чинним законодавством мають право на пільги, оскільки зобов`язання сторін у таких відносинах виникають безпосередньо із Законів України.
Щодо посилання відповідача на те, що у Законі України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" не передбачена субвенція на видатки з державного бюджету місцевим бюджетам для надання пільг з оплати телекомунікаційних послуг окремим категоріям громадян, слід зазначити, що право позивача на отримання компенсації вартості телекомунікаційних послуг, наданих ним своїм абонентам - пільговим категоріям споживачів, підлягає реалізації і захисту, незважаючи на те, що в Державному бюджеті України на відповідний рік видатків на ці потреби не було передбачено, оскільки фінансові зобов`язання держави виникли не з наведеного бюджетного законодавства, а із закону, яким унормовано надання соціальних пільг визначеним в цьому законодавстві особам, а також з нормативно-правових актів, якими встановлено порядок здійснення розрахунків з постачальниками, зокрема, телекомунікаційних послуг таким категоріям споживачів. Крім того, в ч. 2 ст. 218 ГК України та ст. 617 ЦК України не передбачено такої підстави для звільнення від відповідальності як відсутність у боржника необхідних коштів.
Доводи відповідача про те, що цей спір слід розглядати в порядку адміністративного судочинства вбачаються безпідставними, оскільки відносини, які виникають між бюджетними установами та небюджетними підприємствами із залученням бюджетних коштів, не є бюджетними, та відносяться до цивільно-правових. В даному випадку між сторонами відсутні публічно-правові відносини, отже і відсутні правові підстави для розгляду цієї справи в порядку адміністративного судочинства.
Отже, з огляду на те, що позивач у період з жовтня по грудень 2019 р. надавав послуги зв`язку споживачам, які проживають на території Снятинського району Івано-Франківської області та які згідно із нормами чинного законодавства належать до пільгових категорій громадян, а відповідач витрати позивача, пов`язані з наданням пільг, не відшкодував, позов ПАТ "Укртелеком" підлягає задоволенню.
Судовий збір, згідно з положеннями ст. 129 ГПК України, суд покладає на відповідача.
Керуючись статтями 129, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
позов задовольнити;
з Управління соціального захисту населення Снятинської районної державної адміністрації (78300, Івано-Франківська обл., м. Снятин, вул. Шевченка, буд. 4; ідентифікаційний код 03193365) на користь публічного акціонерного товариства "Укртелеком" (01601, м. Київ, бульвар Т. Шевченка, буд. 18; ідентифікаційний код 21560766) в особі Івано-Франківської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком" (76014, м. Івано-Франківськ, вул. Сахарова Академіка, буд. 32; ідентифікаційний код 01184835) стягнути 9 708 (дев`ять тисяч сімсот вісім) грн 44 коп. компенсації видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на телекомунікаційні послуги, та 2 102 (дві тисячі сто дві) грн витрат на сплату судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя І. В. Ткаченко
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2020 |
Оприлюднено | 04.12.2020 |
Номер документу | 93262109 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Ткаченко І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні