Рішення
від 10.11.2020 по справі 911/2384/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" листопада 2020 р. м. Київ Справа № 911/2384/20

Суддя Господарського суду Київської області Подоляк Ю.В., за участю секретаря судового засідання Руденко Н.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Макарівської районної ради, Київська обл., Макарівський район, смт Макарів до 1. Макарівської селищної ради, Київська обл., Макарівський район, смт Макарів 2. Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради про визнання незаконним та скасування пункту рішення, свідоцтва про право власності на нерухоме майно та скасування запису у державному електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно за участю представників:

сторін:не з`явились суть спору:

До Господарського суду Київської області надійшла позовна заява Макарівської районної ради (далі - позивач) до Макарівської селищної ради (далі - перший відповідач), Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради (далі - другий відповідач) про:

- визнання незаконним та скасування пункту 2 рішення Виконавчого комітету Макарівської селищної ради Про затвердження акту впровадження в експлуатацію та оформлення права власності від 29.05.2008 № 67 в частині оформлення права власності на приміщення центральної районної лікарні по вул. Б. Хмельницького, 56, смт Макарів за Центральною районною лікарнею;

- визнання незаконним та скасування свідоцтва від 12.06.2008 серії ЯЯЯ № 548686 про право власності на нерухоме майно Макарівської центральної районної лікарні на будівлі та приміщення за адресою: Київська обл., Макарівський р., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 56, видане Макарівською селищною радою та зареєстроване в КП Київської обласної ради Макарівське бюро технічної інвентаризації за реєстраційним номером 23612790;

- скасування у державному електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно запису про проведену державну реєстрацію права власності за реєстраційним номером 23612790 від 12.06.2008 за Макарівською центральною районною лікарнею на будівлі та приміщення центральної районної лікарні за адресою: Київська обл., Макарівський р., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 56.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Виконавчим комітетом Макарівської селищної ради прийнято рішення, якими, зокрема, затверджено акт впровадження в експлуатацію будівлі та приміщення Макарівської центральної районної лікарні за адресою смт Макарів, вул. Б. Хмельницького, 56 та оскаржуваною частиною вирішено оформити право власності на вказані об`єкти нерухомого майна. На підставі вказаного рішення видано оскаржуване свідоцтво від 12.06.2008 серії ЯЯЯ № 548686, яким за Макарівською центральною районною лікарнею, правонаступником якої є Комунальне некомерційне підприємство Макарівськка центральна районна лікарня Макарівської районної ради, зареєстровано право власності на будівлі та приміщення по вул. Хмельницького Богдана, 56 у смт Макарів, про що вчинено запис в Реєстрі прав власності на нерухоме майно за реєстраційним номером 23612790. Як зазначає позивач, вказане рішення в оскаржуваній часині прийняте всупереч норм закону та порушує право спільної власності територіальної громади сіл, селищ Макарівського району в особі Макарівської районної ради на будівлі та приміщення по вул. Хмельницького Богдана, 56 у смт Макарів, позаяк нерухоме майно, яким розпорядився ВК Макарівської селищної ради, в т.ч. і сама Макарівська центральна районна лікарня є спільною комунальною власністю територіальної громади сіл, селищ Макарівського району в особі Макарівської районної ради, яка в свою чергу рішень щодо передачі чи відчуження майна у власність Макарівській центральній районній лікарні не приймала.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 21.08.2020 у даній справі прийнято вказану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати у порядку загального позовного провадження призначено у даній справі підготовче судове засідання та встановлено відповідачам строк до 15.09.2020 для подачі відзиву на позовну заяву та інші документи, що підтверджують заперечення проти позову.

У встановлений судом строк перший відповідач своїм правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався, відзиву на позовну заяву не надав. В поданих до суду клопотаннях від 22.09.2020 № 848, від 19.10.2020 № 909 перший відповідач просить суд прийняти рішення по справі за наявними в ній матеріалами.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

У встановлений судом строк другий відповідач подав до суду відзив на позовну заяву від 15.09.2020 № 01-14/1571, в якому зазначає, що він визнає позовні вимоги в повному обсязі та просить суд їх задовольнити. Другий відповідач зазначає, що рішення в оскаржуваній частині прийняте внаслідок добросовісної помилки, у зв`язку з відсутністю детальних роз`яснень компетентних органів влади в цій галузі, оскільки другий відповідач не є і ніколи не був суб`єктом права власності, і може володіти майном виключно на праві оперативного управління, а не на праві власності. Відповідно видане другому відповідачу на підставі такого оскаржуваного пункту рішення оскаржуване свідоцтво та внесений відповідний запис у державному електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно про проведену державну реєстрацію права власності також помилково і суперечить закону. Продовження існування даних оскаржуваних рішення, свідоцтва та запису перешкоджають відповідно до вимог чинного законодавства не лише оформленню позивачем права власності, але й прав другого відповідача на закріплене за ним нерухоме майно, тобто прав оперативного управління.

У встановлений судом строк позивач своїм правом на подачу відповіді на поданий другим відповідачем відзив на позовну заяву не скористався, відповідь на відзиву на позовну заяву та інших документів до суду не надав.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 20.10.2020 закрито підготовче провадження у даній справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.11.2020 об 15:00.

Позивач в судове засідання не з`явився, проте подав до суду клопотання від 04.11.2020 № 01-09/230 про розгляд справи за відсутності представника позивача.

Перший відповідач в судове засідання не з`явився, проте подав до суду клопотання від 10.11.2020 № 969 про розгляд справи за відсутності представника Макарівської селищної ради.

Другий відповідач в судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений у порядку встановленому ч. 5 ст. 242 ГПК України з додержанням вимог частин 3, 4 ст. 120 ГПК України, шляхом направлення на адресу його місцезнаходження, належним чином завіреної копії ухвали, рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Частино 1 ст. 202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи, що неявка сторін в судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, суд відповідно до вимог ч. 1 ст. 202 ГПК України вважає за можливе здійснити розгляд справи за відсутності представників сторін за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд

встановив:

Відповідно до постанов Верховної Ради УРСР від 8 грудня 1990 року Про порядок введення в дію Закону Української РСР Про місцеві Ради народних депутатів Української РСР та місцеве самоврядування , від 26 березня 1991 року Про введення в дію Закону Української РСР Про власність Кабінет Міністрів України прийняв постанову Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною) власністю від 05.11.1991 № 311, якою затвердив перелік державного майна України, яке передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності). Вказаною постановою установлено, що розмежування майна між власністю районів, міст обласного підпорядкування та власністю інших адміністративно-територіальних одиниць провадиться виконкомами районних і міських Рад народних депутатів з участю виконкомів районних у містах, міських районного підпорядкування, селищних і сільських Рад народних депутатів.

До переліку державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 листопада 1991 року № 311 у сфері охорони здоров`я, соціального забезпечення віднесено багатопрофільні та спеціалізовані лікарні для дорослих дітей, пологові будинки, госпіталі для інвалідів Вітчизняної війни, диспансери, поліклініки, санаторії для лікування дорослих і підлітків, хворих на туберкульоз, дитячі спеціалізовані санаторії, станції переливання крові, станції швидкої та невідкладної медичної допомоги, будинки дитини, санітарно-епідеміологічні, дезинфекційні станції, бюро судово-медичної експертизи та патолого-анатомічні бюро, центри Здоров`я , аптечні склади, магазини аптечні та оптики, будинки-інтернати для престарілих та інвалідів, бальнео- і грязелікарні, молочні кухні, лікарняні амбулаторії, фельдшерсько-акушерські пункти, медичні бібліотеки, медичні училища, інші місцеві підприємства, організації та установи, крім тих, що перебувають у відомчому підпорядкуванні.

Рішенням Макарівської районної ради народних депутатів 16 сесії 21 скликання Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності районної Ради та передачу їх в управління районній державній адміністрації від 15.10.1992, завірена копія якого залучена до матеріалів справи, на підставі ст. 32 Закону України Про власність , ст. 7, п. 7 ст. 52 Закону України Про місцеві ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування , затверджено перелік об`єктів комунальної власності районної Ради народних депутатів, серед яких, зокрема, Центральна райлікарня смт. Макарів. Майно, що належить до комунальної власності районної Ради народних депутатів, вирішено передати в управління районної державної адміністрації.

Відповідно до ст. 31 Закону України Про власність в редакції чинній на момент прийняття рішення від 15.10.1992 до державної власності в Україні належать загально-державна (республіканська) власність і власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальна власність).

Згідно ч. 2 ст. 32 Закону України Про власність в редакції чинній на момент прийняття рішення від 15.10.1992 суб`єктами права комунальної власності є адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів.

Частиною 1 ст. 33 Закону України Про власність в редакції чинній на момент прийняття рішення від 15.10.1992 визначено, що управління державним майном від імені народу (населення адміністративно-територіальної одиниці) здійснює відповідно Верховна Рада України і місцеві Ради народних депутатів України, а також уповноважені ними державні органи.

Положеннями ч. 1 ст. 35 Закону України Про власність в редакції чинній на момент прийняття рішення від 15.10.1992 визначено, що об`єктами права комунальної власності є майно, що забезпечує діяльність відповідних Рад і утворюваних ними органів; кошти місцевих бюджетів, державний житловий фонд, об`єкти житлово-комунального господарства; майно закладів народної освіти, культури, охорони здоров`я , торгівлі, побутового обслуговування; майно підприємств; місцеві енергетичні системи, транспорт, системи зв`язку та інформації, включаючи націоналізоване майно, передане відповідним підприємствам, установам, організаціям; а також інше майно, необхідне для забезпечення економічного і соціального розвитку відповідної території.

У відповідності до ч. 1-4 ст. 7 Закону України Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування в редакції чинній на момент прийняття рішення від 15.10.1992 комунальна власність становить основу місцевого господарства. Суб`єктами права комунальної власності є адміністративно-територіальні одиниці в особі сільських, селищних, міських, районних, обласних Рад народних депутатів. Розпорядження комунальною власністю здійснюють від імені населення адміністративно-територіальних одиниць відповідні сільські, селищні та міські (крім Київської і Севастопольської міських) Ради народних депутатів та уповноважені ними інші органи місцевого самоврядування. До комунальної власності належить майно, яке передається безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, майно, яке створюється і купується органами місцевого самоврядування за рахунок належних їм коштів, а також майно, перелік якого встановлено Законом про власність.

Згідно з п. 7 ч. 2 ст. 52 Закону України Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування в редакції чинній на момент прийняття рішення від 15.10.1992 виключно на пленарних засіданнях Ради вирішуються питання щодо затвердження планів та програм економічного і соціального розвитку території, місцевих екологічних програм, а також переліку об`єктів комунальної власності відповідної адміністративно-територіальної одиниці, що передаються в управління місцевій державній адміністрації , планів приватизації об`єктів комунальної власності.

Відповідну до статуту Макарівської центральної районної лікарні, затвердженого рішенням загальних зборів колективу Макарівської ЦРЛ від 06.11.1996 та головою Макарівської районної державної адміністрації, зареєстрованого Макарівською районною державною адміністрацією від 12.11.1996 за № 185 (зі змінами та доповненнями), Макарівська центральна районна лікарня (місцезнаходження: смт Макакрів, вул. Б. Хмельницького, 56) є державним лікувально-профілактичним закладом та є загальнокомунальною власністю району.

З вищенаведеного слідує, що Макарівська центральна районна лікарня та майно закладу охорони здоров`я з 1992 року є комунальною власністю населення Макарівського району в особі Макарівської районної Ради народних депутатів.

Рішенням Виконавчого комітету Макарівської селищної ради Про затвердження акту впровадження в експлуатацію та оформлення права власності від 29.05.2008 № 67, завірена копія якого залучена до матеріалів справи, на підставі підпункту 1 пункту б частини 1 ст. 31, підпункту 10 пункту б ст. 30 Закону України Про місцеве самоврядування затверджено акт впровадження в експлуатацію приміщень центральної районної лікарні від 06.05.2008 № 1908. Оскаржуваним пунктом 2 вказаного рішення вирішено оформити право власності на приміщення центральної районної лікарні по вул. Б. Хмельницького, 56 с. Макарів за Центральною районною лікарнею. Пунктом 3 вказаного рішення Макарівському бюро технічної інвентаризації доручено видати свідоцтво на право власності на зазначений об`єкт.

Відповідно до підпункту 10 пункту б ст. 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного в частині рішення від 29.05.2008 № 67) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо обліку та реєстрації відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.

Згідно з підпунктом 1 пункту 6 частини 1 ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного в частині рішення від 29.05.2008 № 67) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів у порядку, встановленому законодавством

Делеговані повноваження - повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад (ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного в частині рішення від 29.05.2008 № 67).

На підставі зазначеного рішення Виконавчого комітету Макарівської селищної ради від 29.05.2008 № 67 видано оскаржуване свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 12.06.2008 Серії ЯЯЯ № 548686, завірена копія якого залучена до матеріалів справи, яким за Макарівською Центральною районною лікарнею зареєстровано право власності на будівлі та приміщення Центральної районної лікарні за адресою: Київська обл., Макарівський р., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 56.

Комунальним підприємством Київської обласної ради Макарівське бюро технічної інвентаризації на підставі зазначеного свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 12.06.2008 Серії ЯЯЯ № 548686, здійснено реєстрацію права власності за Макарівською центральною районною лікарнею на будівлі та приміщення центральної районної лікарні за адресою: Київська обл., Макарівський р., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, буд. 56, про що 12.06.2008 в електронному Реєстрі прав на нерухоме майно вчинено оскаржуваний запис за номером 247 в книзі 1 та видано Витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 12.06.2008 серії ССІ № 673617, завірена копія якого залучена до матеріалів справи.

Рішенням Макарівської районної ради 7 скликання Київської області Про затвердження переліку об`єктів нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Макарівського району Київської області (комунальної власності) від 16.03.2018 № 379-20-VII, завірена копія якого залучена до матеріалів справи, затверджено перелік об`єктів нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Макарівського району Київської області (комунальної власності, серед яких, зокрема, об`єкти нерухомості Макарівської районної центральної лікарні, за адресою Київська обл., Макарівський район, смт Макарів, вул. Б. Хмельницького, 56.

Рішенням Виконавчого комітету Макарівської селищної ради 7 скликання Київської області Про присвоєння адресного номера від 31.01.2019 № 002, завірена копія якого залучена до матеріалів справи, згідно інвентаризації земельних ділянок та схеми забудови, будівлям та приміщенням Макарівської центральної районної лікарні, яка належить територіальній громаді сіл, селищ Макарівського району, в особі Макарівської районної ради , замість адресного номеру: Київська обл., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 56, присвоєно адресний номер: Київська обл., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 62-А.

Рішенням Макарівської районної ради 7 скликання Київської області Про створення Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради від 26.09.2019 № 548-30-VII, завірена копія залучена до матеріалів справи, створено Комунальне некомерційне підприємство Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради шляхом перетворення з Макарівської центральної районної лікарні Макарівського району Київської області, затверджено статут Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради.

Рішенням Макарівської районної ради 7 скликання Київської області Про внесення змін до рішення сесії районної ради від 21.09.2018 № 434-23-VII Про затвердження переліку об`єктів нерухомого майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Макарівського району Київської області від 20.12.2019 № 593-32-VII, завірена копія залучена до матеріалів справи, викладено перелік об`єктів нерухомого майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Макарівського району Київської області в новій редакції, зокрема, об`єкти нерухомості Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради, за адресою Київська обл., Макарівський район, смт Макарів, вул. Б. Хмельницького, 62-А.

Рішенням Макарівської районної ради 7 скликання Київської області Про затвердження статуту Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради від 08.02.2020 № 615-34-VII, завірена копія залучена до матеріалів справи, затверджено статут Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради (нова редакція).

Відповідно до статуту Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради, затвердженого рішенням Макарівської районної ради 7 скликання від 08.02.2020 № 615-34-VII, завірена копія якого залучена до матеріалів справи, Комунальне некомерційне підприємство Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради є закладом охорони здоров`я, яке створене шляхом перетворення Макарівської центральної районної лікарні Макарівського району Київської області. Підприємство створене на базі спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Макарівського району в особі Макарівської районної ради. Засновником (власником) підприємства є Макарівська районна рада. Підприємство є правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків Макарівської центральної районної лікарні. Майно підприємства є спільною комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ Макарівського району і закріплюється за ним на праві оперативного управління.

Комунальне некомерційне підприємство Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради листом від 03.06.2020 № 01-14-905, завірена копія якого залучена до матеріалів справи, звернулось, зокрема, до Макарівської районної ради, про сприяння в усуненні перешкод у здійсненні державної реєстрації прав ЦРЛ на будівлі. У вказаному листі зазначається про наявність помилкового запису про встановлення права власності ЦРЛ на комплекс будівель, який мав бути переданий ЦРЛ на праві користування а не у власність. Наявність такого запису перешкоджає належній реєстрації права власності на даний комплекс за територіальними громадами Макарівського району та подальшому оформленню права оперативного управління щодо нього на користь ЦРЛ.

Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Дядюрою Аллою Вячеславівною від 13.07.2020 № 53087838, завірена копія якого залучена до матеріалів справи, відмовлено у державній реєстрації права власності, форма власності: комунальна на будівлі та приміщення Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради , що розташований Київська обл., Макарівський р., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 62-А за суб`єктом Макарівська районна рада, у зв`язку з тим, що право власності на зазначений об`єкт зареєстровано за Макарівської центральною районною лікарнею.

Звертаючи з даним позовом позивач зазначає, що рішення Виконавчого комітету Макарівської селищної ради Про затвердження акту впровадження в експлуатацію та оформлення права власності від 29.05.2008 № 67 в оскаржуваній частині щодо оформлення права власності на приміщення центральної районної лікарні по вул. Б. Хмельницького, 56, смт Макарів за Центральною районною лікарнею, прийняте всупереч норм закону та порушує право спільної власності територіальної громади сіл, селищ Макарівського району в особі Макарівської районної ради на будівлі та приміщення по вул. Хмельницького Богдана, 56 у смт Макарів, позаяк нерухоме майно, яким розпорядився ВК Макарівської селищної ради, в т.ч. і сама Макарівська центральна районна лікарня є спільною комунальною власністю територіальної громади сіл, селищ Макарівського району в особі Макарівської районної ради, яка в свою чергу рішень щодо передачі чи відчуження майна у власність Макарівській центральній районній лікарні не приймала.

Другий відповідач визнає позовні вимоги в повному обсязі та просить суд їх задовольнити. Другий відповідач зазначає, що він не є і ніколи не був суб`єктом права власності, і може володіти майном виключно на праві оперативного управління, а не на праві власності. Продовження існування оскаржуваних позивачем рішення, свідоцтва та запису перешкоджають відповідно до вимог чинного законодавства не лише оформленню позивачем права власності, але й прав другого відповідача на закріплене за ним нерухоме майно, тобто прав оперативного управління.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження щодо управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад (підпункт 1 пункту а частини 1 ст. 29 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного в частині рішення від 29.05.2008 № 67).

Згідно з ч. 1, 4-6, 8 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного в частині рішення від 29.05.2008 № 67) територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Доцільність, порядок та умови відчуження об`єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою .

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу , за винятком випадків, передбачених законом.

Згідно ч. 2 ст. 41 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного в частині рішення від 29.05.2008 № 67) районні у містах ради (у разі їх створення) та їх виконавчі органи відповідно до Конституції та законів України здійснюють управління рухомим і нерухомим майном та іншими об`єктами, що належать до комунальної власності територіальних громад районів у містах, формують, затверджують, виконують відповідні бюджети та контролюють їх виконання, а також здійснюють інші повноваження, передбачені цим Законом, в обсягах і межах, що визначаються міськими радами.

Пунктом 20 ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного в частині рішення від 29.05.2008 № 67) визначено, що виключно на пленарних засіданнях районної , обласної ради вирішуються в установленому законом порядку питання щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад .

Частиною 1 ст. 52 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного в частині рішення від 29.05.2008 № 67) передбачено, що Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.

Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ч. 1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного в частині рішення від 29.05.2008 № 67).

Пунктом 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного в частині рішення від 29.05.2008 № 67) визначено, що з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст.

Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні і обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

З наведеного слідує, що майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць є спільною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст. Майно, передане до комунальної власності районів є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким (майном) відповідно до Конституції України здійснюють районні ради або уповноважені ними органи. Виключно на пленарних засіданнях районної ради вирішуються в установленому законом порядку питання щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних рад та не можуть бути відчужені без згоди відповідної територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу.

Як вбачається з матеріалів справи, Макарівська центральна районна лікарня та майно закладу охорони здоров`я з 1992 року є комунальною власністю населення Макарівського району в особі Макарівської районної Ради народних депутатів (наразі територіальної громади сіл, селищ Макарівського району в особі Макарівської районної ради). Доказів протилежного суду не надано.

Належність Макарівської центральної районної лікарні та майна закладу охорони здоров`я до комунальної власності населення Макарівського району в особі Макарівської районної Ради народних депутатів (наразі територіальної громади сіл, селищ Макарівського району в особі Макарівської районної ради), сторонами у справі не заперечується.

Станом на 1992 рік, в якому Макарівську центральну районну лікарню та майно закладу охорони здоров`я віднесено до комунальної власності населення Макарівського району в особі Макарівської районної Ради народних депутатів, законодавство не пов`язувало момент набуття права власності на нерухоме майно з моментом реєстрації права на таке майно (до набрання чинності Цивільним кодексом України 01.01.2004).

Відсутність реєстрації за населенням Макарівського району в особі Макарівської районної Ради народних депутатів права власності на майно Макарівської центральної районної лікарні не є підставою вважати, що населення Макарівського району в особі Макарівської районної Ради народних депутатів (наразі територіальна громада сіл, селищ Макарівського району в особі Макарівської районної ради) не набула права власності на таке майно з моменту прийняття рішення Макарівською районною радою народних депутатів 16 сесії 21 скликання Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності районної Ради та передачу їх в управління районній державній адміністрації від 15.10.1992, яким Макарівську центральну районну лікарню та майно закладу охорони здоров`я віднесено до об`єктів комунальної власності населення Макарівського району в особі Макарівської районної Ради народних депутатів.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно є юридичним фактом, який полягає в офіційному визнанні та підтвердженні державою набутого особою речового права на нерухомість та є елементом в юридичному складі (сукупності юридичних фактів), який призводить до виникнення речових прав. При цьому реєстрація права власності хоча і є необхідною умовою, з якою чинне законодавство пов`язує виникнення речових прав на нерухоме майно, однак реєстраційні дії є похідними від юридичних фактів, на підставі яких виникають, припиняються чи переходять речові права, тобто державна реєстрація сама по собі не є способом набуття права власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно з ч. 1 ст. 317 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Стаття 319 Цивільного кодексу України передбачає, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Положення ст. 321 Цивільного кодексу України визначають, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Примусове відчуження об`єктів права власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього та повного відшкодування їх вартості, крім випадків, встановлених частиною другою статті 353 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Виконавчий комітет Макарівської селищної ради приймаючи рішення Про затвердження акту впровадження в експлуатацію та оформлення права власності від 29.05.2008 № 67, яким оскаржуваною частиною вирішив оформити право власності на приміщення центральної районної лікарні по вул. Б. Хмельницького, 56 смт Макарів за Центральною районною лікарнею, вийшов за межі власних повноважень, оскільки розпорядився майном комунальної власності населення Макарівського району в особі Макарівської районної Ради народних депутатів (наразі територіальної громади сіл, селищ Макарівського району в особі Макарівської районної ради).

Таким чином, рішення Виконавчого комітету Макарівської селищної ради Про затвердження акту впровадження в експлуатацію та оформлення права власності від 29.05.2008 № 67 в оскаржуваній частині прийняте всупереч норм закону та порушує право спільної власності територіальної громади сіл, селищ Макарівського району в особі Макарівської районної ради на будівлі та приміщення по вул. Хмельницького Богдана, 56 у смт. Макарів. Доказів протилежного суду не надано.

Згідно ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 1 ст. 393 Цивільного кодексу України визначено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Відповідно до ч. 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що рішення Виконавчого комітету Макарівської селищної ради в оскаржуваній частині прийняте з перевищенням наданих повноважень, суперечить закону та порушує права позивача, в зв`язку з чим, позовні вимоги про визнання незаконним та скасування пункту 2 рішення Виконавчого комітету Макарівської селищної ради Про затвердження акту впровадження в експлуатацію та оформлення права власності від 29.05.2008 № 67 в частині оформлення права власності на приміщення центральної районної лікарні по вул. Б. Хмельницького, 56, смт Макарів за Центральною районною лікарнею, є доведеними, обґрунтованими, відповідачами не спростованими, а відтак підлягають задоволенню.

Враховуючи те, що оскаржуване свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 12.06.2008 серії ЯЯЯ № 548686, видане на підставі пункту 2 рішення Виконавчого комітету Макарівської селищної ради від 29.05.2008 № 67, яке судом визнане незаконним та скасовано, то вимога позивача про визнання незаконним та скасування свідоцтва від 12.06.2008 серії ЯЯЯ № 548686 про право власності на нерухоме майно Макарівської центральної районної лікарні на будівлі та приміщення за адресою: Київська обл., Макарівський р., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 56, видане Макарівською селищною радою та зареєстроване в КП Київської обласної ради Макарівське бюро технічної інвентаризації за реєстраційним номером 23612790 є доведеною, обґрунтованою, відповідачами не спростованою, а відтак підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги позивача про скасування у державному електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно запису про проведену державну реєстрацію права власності за реєстраційним номером 23612790 від 12.06.2008 за Макарівською центральною районною лікарнею на будівлі та приміщення центральної районної лікарні за адресою: Київська обл., Макарівський р., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 56, то суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

У розумінні положень наведеної норми у чинній редакції на час ухвалення судового рішень у даній справі способами судового захисту порушених прав та інтересів особи наразі є судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав; судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; судове рішення про скасування державної реєстрації прав.

Тобто на час ухвалення рішення у даній справі, такого способу захисту порушених речових прав як скасування запису про проведену державну реєстрацію права закон не передбачає.

Аналогічний висновок викладено в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.10.2020 у справі № 910/10963/19.

За вказаних обставин, позовна вимога позивача про скасування у державному електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно запису про проведену державну реєстрацію права власності за реєстраційним номером 23612790 від 12.06.2008 за Макарівською центральною районною лікарнею на будівлі та приміщення центральної районної лікарні за адресою: Київська обл., Макарівський р., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 56, не підлягає задоволенню, оскільки позивач просить застосувати неналежний спосіб захисту, а відтак суд відмовляє в її задоволенні.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за дві вимоги немайнового характеру, які задоволені судом покладається судом на відповідачів в рівних частинах, витрати по сплаті судового збору за одну вимогу немайнового характеру, в задоволені якої судом відмовлено, покладається судом на позивача.

Керуючись ст. 129-1 Конституції України, ст. 13, 74, 123, 129, 165,178, 202, 232, 233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив:

1. Позов Макарівської районної ради до Макарівської селищної ради, Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради про визнання незаконним та скасування пункту рішення, свідоцтва про право власності на нерухоме майно та скасування запису у державному електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно задовольнити частково.

2. Визнати незаконним та скасувати пункт 2 рішення Виконавчого комітету Макарівської селищної ради Про затвердження акту впровадження в експлуатацію та оформлення права власності від 29.05.2008 № 67 в частині оформлення права власності на приміщення центральної районної лікарні по вул. Б. Хмельницького, 56, смт Макарів за Центральною районною лікарнею.

3. Визнати незаконним та скасувати свідоцтво від 12.06.2008 серії ЯЯЯ № 548686 про право власності на нерухоме майно Макарівської центральної районної лікарні на будівлі та приміщення за адресою: Київська обл., Макарівський р., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 56, видане Макарівською селищною радою та зареєстроване в КП Київської обласної ради Макарівське бюро технічної інвентаризації за реєстраційним номером 23612790.

4. В решті позовних вимог Макарівської районної ради до Макарівської селищної ради, Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради про скасування у державному електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно запису про проведену державну реєстрацію права власності за реєстраційним номером 23612790 від 12.06.2008 за Макарівською центральною районною лікарнею на будівлі та приміщення центральної районної лікарні за адресою: Київська обл., Макарівський р., смт Макарів, вул. Хмельницького Богдана, 56, відмовити.

5. Стягнути з Макарівської селищної ради (08001, Київська обл., Макарівський р-н, смт Макарів, вул. Димитрія Ростовського, 30, ідентифікаційний код 04362183) на користь Макарівської районної ради (08001, Київська обл., Макарівський р-н, смт Макарів, вул. Димитрія Ростовського, 30, ідентифікаційний код 04054731) 2102 (дві тисячі сто дві) грн. витрат по сплаті судового збору.

6. Стягнути з Комунального некомерційного підприємства Макарівська центральна районна лікарня Макарівської районної ради (08001, Київська обл., Макарівський р-н, смт Макарів, вул. Богдана Хмельницького, 62-А, ідентифікаційний код 01994698) на користь Макарівської районної ради (08001, Київська обл., Макарівський р-н, смт Макарів, вул. Димитрія Ростовського, 30, ідентифікаційний код 04054731) 2102 (дві тисячі сто дві) грн. витрат по сплаті судового збору.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Дане рішення Господарського суду Київської області набирає законної сили у строк та порядку передбаченому ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено у строк визначений ст. 256 ГПК України, в порядку передбаченому ст. 257 ГПК України з врахуванням пп. 17.5 п. 17 ч. 1 розділу ХІ Перехідні положення ГПК України.

Дата складання та підписання повного тексту рішення 03.12.2020.

Суддя Ю.В. Подоляк

Дата ухвалення рішення10.11.2020
Оприлюднено04.12.2020
Номер документу93262450
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/2384/20

Рішення від 10.11.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Ухвала від 20.10.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Ухвала від 22.09.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Ухвала від 21.08.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні