Рішення
від 02.12.2020 по справі 320/12553/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 грудня 2020 року 16:20 № 320/12553/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панченко Н.Д., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Васильківської міської організації "Політичної партії Пропозиція" до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання протиправними та скасування протоколів, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Васильківська міська організація "Політичної партії "Пропозиція" з позовом до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати Протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321271 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 1 від 26.11.2020 о 19 год.30 хв.;

- визнати протиправним та скасувати Протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321272 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 1 від 26.11.2020 року - 23 години 50 хв.;

- визнати протиправним та скасувати Протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321273 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 1 від 27.11.2020 року - 02 година 36 хв.;

- визнати протиправним та скасувати Протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321274 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 1 від 27.11.2020 року - 19 година 45 хв.;

- зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях №№ 321271, 321272, 321273, 321274 в спосіб, передбачений Постановою центральної Виборчої комісії № 386 від 15 жовтня 2020 року "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосі виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці";

- достроково припинити повноваження Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області в складі, який діяв станом на 26.11.2020 -27.11.2020.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що відповідачем 26.11.2020 - 27.11.2020 року було проведено повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях №№ 321271, 321272, 321273, 321274 та за наслідками вказаних повторних підрахунків було складено Протоколи Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №№ 321271, 321272, 321273, 321274 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 1, № 2 та № 3.

При цьому відповідачем даний повторний підрахунок було проведено в спосіб не передбачений законом, а протоколи повторного підрахунку складено в спосіб який повністю суперечить закону і нівелює всі права суб`єктів виборчого процесу, зокрема позивач зазначив, що засідання по проведенню повторного підрахунку голосів було здійснено у таємний спосіб з вибірковим повідомленням членів комісії, відсутня інформація про те, хто приймав рішення про проведення такого засідання. Так, позивач зазначив, ніхто не повідомляв ні всіх членів комісії, ні суб`єктів виборчого процесу про проведення засідання комісії. Жодного смс повідомлення на номер телефону частина членів комісії тому числі і голова комісії не отримували, порядку денного вказаного засідання ніким не оголошувалося. При цьому, вказав, що на вказаному засіданні головував член комісії, який не був уповноважений комісією щодо виконання повноважень головуючого.

Позивач зазначає, що фактично повторного підрахунку голосів не було, а відбувалась профанація такого підрахунку, оскільки фактично відбувалась перепакування виборчої документації та переписання старих протоколів дільничних виборчих комісій; відповідач не розпаковував кожен пакет, не складав бюлетені та не сортував їх; до бюлетенів заборонялось підходити, зміст їх не показували, заборонялось підходити до особи, яка начебто вела запис вказаного підрахунку.

Позивач також стверджує, що під час складання протоколів не перевірялись правові підстави включення виборців до витягу зі списку виборців, які голосують за місцем перебування; протоколи,які є предметом спору не містять відомостей щодо його підписання усіма членами комісії; умови в яких відповідач здійснював повторний перерахунок є такими, які унеможливлювали відкритість та прозорість підрахунку голосів, зокрема відповідач рахував голоси з конверту та не показував змісту голосування виборців, документи на підставі, яких складалися витяги зі списків виборців для голосування за місцем перебування на ДВК, які є предметом спору, навіть не відкривалися.

Додатково позивач зазначив, що Васильківською міською ТВК під час складання протоколів, не перевірялися правові підстави включення виборців до витягу зі списку виборців, які голосують за місцем перебування, але, кількість таких виборців на кожній з ДВК - дорівнює від 5 % до 10 % що взагалі при виявленні обставини незаконного голосування вказаних виборців, дає можливість визнати недійсним голосування на виборчій дільниці. Також, згідно процедури Васильківська міська ТВК зобов`язана була підрахувати всі бюлетені, які не були використані, проголосувати по кожному недійсному чи зіпсованому бюлетені щодо визнання їх недійсними чи дійсними. Проте, вказаних дій вчинено членами Васильківської міської ТВК не було, чим порушено процедуру повторно підрахунку голосів, визначену виборчим законодавством.

Відтак, на думку позивача, вказані порушення є грубими порушеннями виборчого законодавства, що є підставою для дострокового припинення повноважень Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області та для проведення повторного підрахунок голосів виборців з виборців депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях №№ 321271, 321272, 321273, 321274 у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії №386 від 15.10.2020 "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці".

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.12.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання на 01.12.2020 о 14:00 год.

Також вказаною ухвалою суд витребував у сторін докази по справі. Зокрема, суд витребував від Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району оригінали наступних доказів для огляду в судовому засідання та належним чином засвідчені копії для долучення до матеріалів справи:

- Протоколу засідання відповідача за 26.11.2020 року та 27.11.2020 року, які є доказом та містять інформацію, про дату, час здійснення відповідачем повторного підрахунку голосів виборців на ДВК, які є предметом спору;

- витягів зі списку виборців, які голосують за місцем перебування на ДВК №№ 321271, 321272, 321273, 321274 та документи, які були підставою для включення виборців до витягів зі списку виборців які голосують за місцем перебування на вказаних ДВК;

- копії акту приймання - передачі виборчих бюлетенів на ДВК №№ 321271, 321272, 321273, 321274;

- копію журналу реєстрації документів, заяв і скарг у Васильківській міській територіальній виборчій комісії з приводу заяв про видачу копії протоколу засідання з 26.11.2020 по 27.11.2020;

- копії примірників протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільниця №№ 321271, 321272, 321273, 321274;

- докази належного повідомлення членів комісії про проведення засідання комісії 26.11.2020 -27.11.2020;

- Постанову ЦВК про дострокові припинення повноважень Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району;

- документальне підтвердження чинного складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району на момент складання спірних протоколів Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на ДВК №№ 321271, 321272, 321273, 321274;

- відомості щодо складу новоствореної Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району з поіменним списком членів комісії, що діяла станом на 26.11.2020 та 27.11.2020;

- списки виборців на ДВК №№ 321271, 321272, 321273, 321274;

- витяг зі списку виборців, які голосують за місцем перебування на ДВК № № 320334, 320337, 320338 та документи, які були підставою для включення виборців до витягу зі списку виборців які голосують за місцем перебування на ДВК №№ 321271, 321272, 321273, 321274.

Додатково суд задовольнив клопотання позивача про виклик свідків, зокрема викликав у якості свідків по справі: ОСОБА_1 - голову Васильківської міської територіальної виборчої комісії; ОСОБА_2 - члена Васильківської міської територіальної виборчої комісії; ОСОБА_5 - члена Васильківської міської територіальної виборчої комісії.

У зв`язку із невиконанням вимог ухвали суду про витребування документів, суд ухвалою суду повторно витребував у відповідача оригінал для огляду у судовому засіданні та засвідчену копію Протоколу засідання відповідача за 26.11.2020 та за 27.11.2020, які є доказом та містять інформацію, про дату, час здійснення відповідачем повторного підрахунку голосів виборців на ДВК, які є предметом спору; оригінали для огляду у судовому засіданні та належним чином засвідчені копії витягів зі списку виборців, які голосують за місцем перебування на ДВК №№ 321271, 321272, 321273, 321274 та документи, які були підставою для включення виборців до витягів зі списку виборців які голосують за місцем перебування на вказаних ДВК; оригінали для огляду у судовому засіданні та належним чином засвідчені копії акту приймання - передачі виборчих бюлетенів на ДВК №№ 321271, 321272, 321273, 321274; оригінали для огляду у судовому засіданні та належним чином засвідчену копію журналу реєстрації документів, заяв і скарг у Васильківській міській територіальній виборчій комісії з приводу заяв про видачу копії протоколу засідання з 26.11.2020 по 27.11.2020; оригінали для огляду у судовому засіданні та засвідчені копії примірників протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільниця №№ 321271, 321272, 321273, 321274; докази належного повідомлення членів комісії про проведення засідання комісії 26.11.2020 -27.11.2020; Постанову ЦВК про дострокові припинення повноважень Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району; документальне підтвердження чинного складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району на момент складання спірних протоколів Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на ДВК №№ 321271, 321272, 321273, 321274; відомості щодо складу новоствореної Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району з поіменним списком членів комісії, що діяла станом на 26.11.2020 та 27.11.2020; списки виборців на ДВК №№ 321271, 321272, 321273, 321274; витяг зі списку виборців, які голосують за місцем перебування на ДВК № № 321271, 321272, 321273, 321274 та документи, які були підставою для включення виборців до витягу зі списку виборців які голосують за місцем перебування на ДВК №№ 321271, 321272, 321273, 321274 та зобов`язав надати документи до канцелярії суду у строк до 19:00 год. 01.12.2020.

Також копію даної ухвали було надіслано до Центральної виборчої комісії України для здійснення контролю за виконанням вимог цієї ухвали.

01 грудня 2020 року о 19:09 через канцелярію суду від відповідача надійшов лише протокол № 31 засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 24.11.2020, листи реєстрації присутніх членів на засіданні Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 24.11.2020, 26.11.2020, 25.11.2020, 27.11.2020, листи реєстрації присутніх на засіданні Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 25.11.2020, від 24.11.2020, від 26.11.2020 та від 27.11.2020; акти від 26.11.2020 та від 27.11.2020 про відсутність голови комісії ОСОБА_1 .

Водночас жодний із наданих документів не містить відмітки про те, що їх зміст відповідає оригіналу, що свідчить про неналежність наданих відповідачем доказів по справі.

Також на адресу суду за підписом Секретаря Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області надійшло письмове пояснення що відповідач не може з`явитись у судове засідання та надати оригінали витребуваних документів. Також клопотання - заява містить інформацію, що у зв`язку великим об`ємом витребуваних документів відповідач не має можливості їх надати у строк, що встановлений судом.

З даного приводу суд зазначає таке.

На переконання суду, враховуючи строки розгляду справи, що складає 48 годин, надання відповідачеві 10 годин, а саме з 09.00 по 19.00 01.12.2020 є більш ніж достатнім часом задля підготування відзиву на позовну заяву та надання суду витребуваних документів.

Суд також констатує ту обставину, що відповідач не позбавлений був права та технічної і фізичної можливості надати до суду витребувані документи та оригінали для огляду у судове засідання, що було призначене на 02.12.2020 на 8.30.

Водночас відповідач у судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, жодних доказів на уповноваження секретаря Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області Торосяна К.Р. на направлення до суду та підписання заяв чи клопотань не надав.

Також 02.12.2020 працівниками Київського окружного адміністративного суду був складений Акт про те, що 02.12.2020 о 5:43 засобами електронного зв`язку на електронну пошту судді Панченко Н.Д. надійшов лист від Васильківської міської територіальної виборчої комісії, однак при спробі відкрити даний файл виникла помилка, а саме: архів пошкоджений чи має невідомий формат.

Крім цього, 01.12.2020 на адресу суду надійшла заява від голови Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_1

У вказаній заяві голова комісії вказала, що у період з 26.11.2020 по 27.11.2020 її фізично не допускали до приміщення Васильківської територіальної виборчої комісії. 27.11.2020 голову комісії примусили віддати всю виборчу документацію секретарю комісії та печатку комісії, що підтверджується наявним у матеріалах справи відеозаписом.

Також додатково голова Васильківської міської ТВК зазначила, що станом на 29.11.2020 жодного протоколу засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії за період з 23.11.2020 по 29.11.2020 вона не бачила.

У зв`язку з виникненням таких умов, в яких не можливо виконувати повноваження голови комісії, нею було подано заяву до ЦВК з проханням замінити її на даній посаді на іншу особу.

У судове засідання, призначене у справі на 02.12.2020 о 08:30 сторони не з`явилися, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи.

Згідно із частиною дев`ятою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні.

З огляду на зазначене, суд прийняв рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Крім цього, 02.12.2020 о 13:07 до суду було подано заяву, що підписана головою Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання позову та обставин справи .

Суд зауважує, що ця заява з процесуальних питань підписана належною особою - головою комісії (згідно постанови Центральної виборчої комісії від 21.11.2020 №513 "Про новий склад Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області"), що відповідає положенням пункту 14.2 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173, яким передбачено, що кожний вихідний документ підписує голова комісії , а в разі його відсутності - заступник голови комісії із зазначенням його прізвища та ініціала імені.

Так, у даній заяві відповідач вказав, що відеозапис, який надав позивач, дійсно вівся в приміщенні Васильківської територіальної виборчої комісії під час проведення повторного підрахунку і дану обставину голова комісії визнає.

Вказує, що чотирьох членів комісії жіночої статі, які на відеозапису переписують протоколи, як осіб, які будуть писати протоколи повторного підрахунку голова комісії не ставила на голосування комісії і за її присутності таке рішення не приймалося.

Відносно витягу з протоколу за 24.11.2020 року - 28.11.2020, який надано окремими членами комісії до Київського окружного адміністративного суду. Даний протокол містить повністю неправдиві відомості, оскільки 27.11.2020 цілий день голова комісії разом з секретарем комісії на засіданні комісії перевіряли виборчу документацію, яка міститься в комісії. Доказом того, є факт прийняття заяви голови комісії, яка була зареєстрована секретарем комісії, акт прийому-передачі документів, який складено в приміщенні комісії 27.11.2020 о 23:40 год.

Голова комісії стверджує, що даний акт складався протягом цілого дня, документи перераховувалися і переписувалися та жодного протоколу засідань за період з 23.11.2020 -27.11.2020 в даний період в комісії не було, протокол не вівся, його станом на 27.11.2020 не існувало.

Водночас, як зазначає голова комісії, будь-яке її пересування в комісії обмежувалося. Засідання збирали виключно десять членів комісії, які нікого про це не попереджали і не дозволяли будь-кому з інших членів комісії заходити до комісії без вказаних десяти членів.

На підтвердження обставин, які викладені в даній заяві відповідач надав до суду відеозаписи та вказав, що на диску містяться наступні записи.

Запис того, як кандидати в депутати від політичної партії Європейська солідарність не допускають голову комісії та адвоката комісії в робоче приміщення комісії.

Запис того, як член комісії від партії Слуга Народу та довірена особа від партії Пропозиція просять у секретаря комісії надати на ознайомлення протокол засідання комісії за 22.11.2020, 23.11.2020 та за 24.11.2020 та на якому зафіксований факт відмови секретаря комісії реєструвати вказані звернення.

Запис про те, що в день судового засідання голова комісії прибула з адвокатом до комісії і просила надати докази, які вимагав суд на засіданні 26.11.2020 року. На даному запису секретар комісії відмовляється заходити на електронну пошту комісії і показувати комісії ухвалу суду і потім моє вільне пресування блокують фізично і не дають з адвокатом комісії прибути до суду.

Запис того, як члену комісії від Партії Слуга народу, вже інший секретар комісії, відмовляється надати на ознайомлення протоколи повторного підрахунку інших ДВК.

Також голова комісія у письмовій заяві зазначила, що всі обставини, викладені позивачем в позовній заяві відносно порушень 27.11.2020 визнає і визнає позовні вимоги в повному обсязі, оскільки була присутня 27.11.2020 в приміщенні комісії і була свідком вказаних у позові порушень.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

У Додатку №9 до вказаної постанови визначений перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Київської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року, до якого входить, зокрема, Васильківська міська рада Обухівського району Київської області.

25 жовтня 2020 року відбулися вибори депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі №320/11642/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року:

- визнано протиправним та скасовано рішення Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, оформлене протоколом від 12 листопада 2020 року;

- визнано протиправним та скасовано постанову Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про встановлення/визнання результатів виборів 25 жовтня 2020 року до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, яка була прийнята 12 листопада 2020 року;

- зобов`язано Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №320278, №320280, №320281, №320300, №320307, №320315, №320319, №320325, №320334, №320337, №320338, №321271, №321272, №321273, №321274, №321275, №321276, №321277, №321278, №321279, №321280, №321281, №321282, №321283, №321284, №321285, №321286, №321287, №321417, №321288 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області шляхом перерахунку бюлетенів, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, з позначкою "Уточнений";

- достроково припинено повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, який діяв станом на день прийняття спірних рішень 12 листопада 2020 року, у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

На виконання цього судового рішення Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області у новому складі проведено повторний підрахунок голосів, зокрема, на виборчих дільницях №321271, №321272, №321273, №321274 із складанням 26 листопада 2020 року та 27.11.2020 відповідних протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на дільницях.

Звертаючись до суду з позовом у цій справі, позивач стверджує, що під час здійснення Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №321271, №321272, №321273, №321274 та складання відповідних протоколів були допущені грубі порушення вимог чинного законодавства, з приводу чого суд зазначає таке.

Відповідно до частини першої-п`ятої статті 254 Виборчого кодексу України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Частинами дванадцятою-шістнадцятою цієї ж статті визначено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу .

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

У разі визнання голосування на виборчій дільниці недійсним при повторному підрахунку голосів усі виборчі бюлетені, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому випадку протокол територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців з відповідних виборів на цій виборчій дільниці складається у порядку, встановленому частинами тринадцятою та чотирнадцятою цієї статті, та повинен містити лише відомості, зазначені в абзацах другому - дев`ятому частини другої статті 251 цього Кодексу або в абзацах сімнадцятому - двадцять четвертому частини другої статті 251 цього Кодексу. На місці інших відомостей ставиться прочерк.

Частиною першою статті 252 Виборчого кодексу України визначено, що дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до частини другої статті 250 Виборчого кодексу України підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Під час підрахунку голосів виборців з кожних місцевих виборів бюлетені з тих місцевих виборів, підрахунок голосів виборців з яких ще не проводився, складаються у виборчі скриньки, які постійно перебувають у полі зору членів дільничної виборчої комісії.

Згідно з частинами третьою та п`ятою статті 252 Виборчого кодексу України на час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає ведення протоколу засідання виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці .

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Частинами сьомою-шістнадцятою статті 252 Виборчого кодексу України встановлено, що кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу із списком виборців, підраховує та вносить на кожен отриманий ним аркуш списку виборців такі відомості по кожному аркушу окремо:

1) кількість виборців, включених у список виборців, на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування);

2) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (за підписами виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців).

Список виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування у разі внесення до нього доповнень закривається шляхом закреслення незаповнених граф списку виборців для внесення прізвищ виборців таким чином, щоб унеможливити внесення до списку додаткових виборців, підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою комісії.

Дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем (секретарем засідання) виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з усіх місцевих виборів.

Дільнична виборча комісія підраховує невикористані виборчі бюлетені. Кількість таких бюлетенів оголошується головою і заноситься секретарем комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Невикористані виборчі бюлетені погашаються шляхом відокремлення правого нижнього кута бюлетеня. Погашені невикористані виборчі бюлетені разом з бюлетенями, зіпсованими виборцями під час їх заповнення і повернутими членам дільничної виборчої комісії, які їх видавали, запаковуються. На пакеті робиться напис "Невикористані виборчі бюлетені", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Дільнична виборча комісія підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів, за підписами виборців у списку виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців. Ця кількість оголошується.

Дільнична виборча комісія підраховує кількість контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів виборчої комісії, які їх видавали, окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Кількість таких талонів оголошується.

У разі відповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості виборців, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, ця кількість оголошується і заноситься секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці як кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені.

У разі невідповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, складається акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі. Після цього комісія приймає рішення про встановлення кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних виборів. Ця кількість оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 цього Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Дільнична виборча комісія з кожних місцевих виборів перевіряє, чи дорівнює сума кількості невикористаних виборчих бюлетенів і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі.

Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 № 386 (далі - Порядок №386).

Згідно пунктом 1.2 Порядку №386 на час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає протокольним рішенням (зміст якого заноситься до протоколу засідання дільничної виборчої комісії та не оформлюється окремим документом) ведення протоколу засідання дільничної виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар (секретар засідання) дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці .

Протокол окремо з кожних місцевих виборів у кожному виборчому окрузі, в якому проводилося голосування на виборчій дільниці, може складатися шляхом внесення від руки відомостей до бланків протоколів, виготовлених за затвердженими формами та відповідно до Порядку виготовлення, передачі та вимог до протоколів територіальних і дільничних виборчих комісій, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 4 жовтня 2020 року №342, або за наявності технічної можливості за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та його роздрукування після остаточного заповнення і перевірки правильності такого заповнення.

Забороняється заповнювати протоколи олівцем (у разі внесення відомостей до бланків протоколів від руки), а також вносити до них без відповідного рішення комісії будь-які виправлення, а також підписувати його та засвідчувати печаткою дільничної виборчої комісії до остаточного заповнення.

Відповідно до пункту 1.5 Порядку №386 кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії.

У разі незгоди з результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі, член дільничної виборчої комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів дільничної виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Перший і другий примірники протоколу мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.

Згідно з пунктом 1.6 Порядку №386 у разі складання протоколу шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та виготовлення протоколу шляхом роздрукування (на офсетному папері білого кольору щільністю не менше 80 г/м-2 (з елементами захисту - за наявності технічної можливості) формату А4, фарбою чорного кольору) примірники протоколу нумеруються та підписуються в порядку, визначеному частиною четвертою статті 251 Кодексу (пункт 1.5 цього Порядку), після чого кожний примірник протоколу засвідчується печаткою відповідної виборчої комісії.

У нижньому правому кутку кожної сторінки кожного примірника протоколу, на вільному від записів полі додатково ставляться підписи голови (а в разі відсутності голови - заступника голови) та секретаря виборчої комісії, які також засвідчуються печаткою цієї виборчої комісії.

Відповідно до п.2.2. Порядку № 386 до пункту "1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією" протоколу вносяться відомості про кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією від відповідної територіальної виборчої комісії, що дорівнює кількості виборчих бюлетенів, зазначеній у витягу із протоколу територіальної виборчої комісії про передачу виборчих бюлетенів для голосування з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі дільничній виборчій комісії, складеному за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року № 330 "Про Порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям".

Згідно з абзацами 3-5 пункту 2.3 Порядку №386 дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Для цього кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу зі списком виборців, підраховує по кожному аркушу списку виборців та сумарно по всіх аркушах, які він опрацьовував, відомості про кількість виборців, включених до списку виборців, на момент закінчення голосування та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування. Після чого член комісії повідомляє підсумкові відомості щодо кількості виборців.

На підставі додавання відповідних підсумкових відомостей про кількість виборців, оголошених усіма членами дільничної виборчої комісії, відповідальними за роботу зі списком виборців, комісія встановлює кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу зі списку виборців.

Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів "3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування)" та "4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування" відповідних протоколів з кожних місцевих виборів одразу після встановлення такої кількості.

Пунктами 2.5-2.6 Порядку №386 визначено, що після підрахунку невикористаних виборчих бюлетенів дільнична виборча комісія згідно з частиною одинадцятою статті 250 Кодексу підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів у приміщенні для голосування, за підписами виборців у списку виборців та кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування, за відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців.

Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів "5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування" та "6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування" відповідних протоколів з кожних місцевих виборів.

Згідно п. 2.7. Порядку № 386 список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Відповідно до пункту 2.7 Порядку №386 список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Порядок проведення повторного підрахунку голосів визначений розділом 6 Порядку №386.

Так, пунктом 6.1 Порядку №386 визначено, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах (пункт 6.5 Порядку №386).

Згідно з пунктами 6.6-6.8 Порядку №386 повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії з урахуванням положень статті 250 Кодексу та цього Порядку.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року N 296.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) відповідно до пунктів 1.2, 1.6 цього Порядку.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються.

У разі незгоди з відомостями, зазначеними у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Позивач, обґрунтовуючи свої вимоги, зазначив про численні порушення з боку відповідача під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 321271, 321272, 321273, 321274 та під час підрахунку виборців та складання відповідного протоколу.

Зокрема, позивач зазначив, що протокол засідання комісією не вівся.

Як вже було зазначено судом відповідач не надав суду витребуваного протоколу, а саме належним чином завірену його копію до матеріалів справи та оригінал для огляду як у строк встановлений судом так і станом на 15:14 02.12.2020

У судове засідання не з`явився, причини неявки не повідомив, водночас за підписом голови комісії надав пояснення - заяву про визнання позову.

Частиною дев`ятою статті 80 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ , або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.

На підставі викладеного, враховуючи ненадання відповідачем витребуваного доказу без поважних причини, суд вважає за можливе визнати факт відсутності протоколу засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії за період з 26.11.2020 по 27.11.2020, на якому було складено протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 321271, 321272, 321273, 321274 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №№ 1,2 3.

Крім того, голова комісії у письмових поясненнях зазначила, що їй невідомо, чи існує протокол засідання, позаяк такий документ станом на 27.11.2020 23:40 год. на підпис їй не передавали, цей протокол вона не бачила та не підписувала.

Також суд звертає увагу на те, що оскаржувані протоколи, які надані позивачем по справі не містять у нижньому правому кутку кожної сторінки на вільному від записів полі підпису голови (а в разі відсутності голови - заступника голови) та секретаря виборчої комісії, які також мали бути засвідчені печаткою цієї виборчої комісії.

Крім цього, у межах провадження по справі № 320/12345/20 та по справі №320/12397/20 судом встановлено, що голова Васильківської міської територіальної комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_1 звернулась до начальника Васильківського ВП НП України у Київській області із заявою про злочин, передбачений ч.3 ст. 157 КК України, яка зареєстрована 26.11.2020 за № С-1668. У вказаній заяві головою комісії повідомлено, що більшістю членів Васильківської міської ТВК на голову комісії чиниться тиск, який повністю унеможливлює виконання нею повноважень голови комісії. Крім того, більшість членів виборчої комісії систематично порушують права інших членів комісії, в тому числі і голови комісії, що повністю унеможливлює виконання нею організаційно-розпорядчих функцій голови комісії. Також комісією систематично вчиняються порушення виборчого законодавства, спрямовані на порушення виборчих прав суб`єктів виборчого процесу. Крім того зазначено, що голова комісії не може самостійно потрапити в приміщення, де знаходяться діловоди, не може самостійно та вільно пересуватися в робочих приміщеннях комісії. Голову комісії було повідомлено, що членами комісії прийнято рішення, що без дозволу 10-ти членів комісії жодне приміщення виборчої комісії відкривати не можна, і про це їм надав вказівку штаб їх політичної партії, тому вони мають право таким чином порушувати норму пункту 4 частини 2 статті 38 ВК України.

Натомість, голова комісії зазначила, що таких або будь-яких подібних рішень комісією не приймалося. Крім цього вказано, що комісія систематично збирається на власний розсуд, коли вважають за потрібне 10 членів комісії, повідомлень про місце та час проведення засідання комісії голові комісії не надсилаються. Засідання проводиться у таємний спосіб, переважно вночі.

У заяві зазначено, що голова комісії не впевнена за цілісність виборчої документації, доступ до якої було отримано на таємному засіданні з 25 на 26 листопада 2020 року.

Голова комісії вказала, що її права, передбачені статтями 36 та 38 ВК України, нехтуються, їй погрожують та забороняють виконувати ухвали суду та запити слідчих органів про надання документів.

Також судом у межах провадження по справі № 320/12397/20 встановлено, що головою Васильківської міської ТВК 27.11.2020 було подано заяву № 21-33/1-27536 до Центральної виборчої комісії, у якій остання зазначила, що комісією систематично вчиняються порушення виборчого законодавства направлені на порушення виборчих прав суб`єктів виборчого процесу та порушення законодавства України. Голова комісії вказала, що члени Васильківської міської виборчої комісії, які діють під керівництвом окремого суб`єкта виборчого процесу заборонять їй, як голові комісії самостійно відкривати робоче приміщення комісії в якому навіть не проводиться засідання комісії та ніколи не зберігалася виборча документація.

Додатково у вказаній заяві голова зазначила, що комісія систематично збирається виключно на власний розсуд, коли вважають за потрібне 10 членів комісії. При цьому, про вказані засідання комісії, вона як голова комісії дізнається в останню чергу, жодних повідомлень членам комісії про місце засідання секретар комісії не надсилає і засідання комісії проводяться в таємний спосіб, переважно вночі в час, який визначає 10 членів комісії. Жодних листів про повідомлення членів комісії про час проведення засідання секретар комісії не веде.

Також, голова комісія зазначила, що жодного протоколу засідання Васильківської міської виборчої комісії за 22.11.20, 23.11.20, 24.11.20 секретарем не виготовлено і вказані проколи засідань не велися секретарем. Тим суб`єктам виборчого процесу, які вимагають у секретаря комісії вказані протоколи для ознайомлення, секретар комісії відмовляється надавати, звернення з даного приводу відмовляється реєструвати та погрожує видаленням з засідань виборчої комісії. Повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях проводиться не в спосіб, передбачений законом, адже під час проведення повторних перерахунків голосів виборців, не ведеться протокол засідання комісії, і змусити секретаря вести вона не може, оскільки комісія фактично ігнорує її законні вимоги, як голови та будь-кого з суб`єктів виборчого процесу.

Голова комісії також відобразила у заяві, що необхідних реквізитів, жоден протокол повторного підрахунку не містить, секретар комісії свідомо не вносить вказані необхідні реквізити в протоколи повторного перерахунку.

Судом у межах даного провадження було переглянуто відеозаписи додані до позову позивачем, зі змісту яких вбачається, що між членами Васильківської міської ТВК наявна конфліктна ситуація, а також відсутні будь-які конструктивні дії, спрямовані на проведення належного повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях у порядку встановленому чинним законодавством.

Відповідно до вимог частини першої статті 204 ВК України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Частиною другою вказаної статті обумовлено, що відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом; встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів; здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії; здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

Водночас жодних доказів на спростування наведених у позові обставин відповідач не навів, проігнорував вимоги ухвали суду в частині надання витребуваних судом доказів, про причини неможливості прибуття до суду та надання належним чином завірених копій для приєднання до матеріалів справи та оригіналів для огляду у судовому засіданні суд не повідомив.

На підставі викладеного, керуючись положеннями вищевказаної статті 80 Кодексу адміністративного судочинства України, суд визнає доведеними обставини порушення Васильківською міською територіальною виборчою комісією вимог чинного законодавства під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 321271, 321272, 321273, 321274 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області та складання відповідного протоколу про повторний підрахунок голосів виборців.

Більш того, допущення порушень, описаних у позовній заяві, підтверджено відповідачем у наданих суду письмових поясненнях.

Відповідно до частини четвертої статті 47 Кодексу адміністративного судочинства України крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву.

Частинами першою та четвертою статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Враховуючи вказане, суд вважає за необхідне задовольнити вимогу позивача в частині визнання протиправним та скасування протоколів Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 23.11.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 321271, 321272, 321273, 321274 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Васильківської міської територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців з виборців депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях №№ 321271, 321272, 321273, 321274 у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії №386 від 15.10.2020 "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці" суд зазначає таке.

У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду (ч. 3 ст. 245 КАС України).

Відповідно до частини першої статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Оскільки під час розгляду даної справи судом було встановлено неправомірність складання відповідачем спірних протоколів, суд вважає за необхідне задовольнити похідну вимогу та зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях №№ 321271, 321272, 321273, 321274 у спосіб, передбачений Постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 №386 "Про порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці".

Щодо позовних вимог про дострокове припинення повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, суд зазначає наступне.

Відповідно ч. 1 ст. 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах, зокрема, гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом.

Згідно ч. 2 ст. 32 ВК України виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 208 ВК України повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення комісією Конституції України, цього Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що підставою для дострокового припинення повноважень усього складу виборчої комісії визначено як одноразове грубе порушення, так і систематичне порушення комісією Конституції України, Виборчого кодексу та законів України, а також невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Суд погоджується з доводами позивача, що Виборчим кодексом України питання про дострокове припинення усього складу виборчої комісії віднесено, в тому числі, до повноважень суду в разі встановлення одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією вимог закону.

Отже, саме суд, у разі заявлення відповідної вимоги, має надати оцінку вчиненим (у разі встановлення такого факту) виборчою комісією порушенням Конституції України, Виборчого кодексу та законів України, невиконанню рішень виборчої комісії вищого рівня, а також визначити наявність або відсутність правових підстав для кваліфікації вказаних порушень як одноразового грубого чи системних порушень.

Вказані положення підтверджуються положеннями ст. 278 КАС України, яка наділяє суд повноваженнями у разі встановлення порушення законодавства про вибори, встановити спосіб захисту порушення прав та законних інтересів.

Таким чином, саме суд встановлює наявність грубого порушення чи систематичного порушення виборчою комісією Конституції України, Виборчого кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня та може достроково припинити повноваження усього складу виборчої комісії.

Суд звертає увагу, що належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується частиною другою статті 19 КАС України.

Так, територіальні виборчі комісії є тими органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.

Суд вважає, що допущені відповідачем порушення при повторному підрахунку голосів по дільничним виборчим дільницям №№ 321271, 321272, 321273, 321274, зокрема недотримання відповідачем порядку повторного підрахунку голосів та умисне нехтування ст.ст. 250, 254 ВК України свідчить про протиправні дії цієї комісії, яка в умовах швидкоплинності виборчого процесу, незворотності його етапів у часі та неможливості їх поновлення є одноразовим грубим порушенням вимог Конституції України, Кодексу та законів України.

Таким чином, суд констатує факт одноразового грубого порушення Васильківською міською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Виборчого кодексу та Законів України, яка була неодноразово переформована.

Суд зазначає, що наведені факти свідчать про неможливість належного виконання обов`язків складом Васильківської міської територіальної виборчої комісії, відтак суд вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії який діяв станом на день прийняття спірних рішень 26 -27 листопада 2020 року, у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу та законів України.

Щодо інших доводів та аргументів учасників справи, суд зазначає, що згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що як приклад відображено у постанові від 28.08.2018 у справі № 802/2236/17-а.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Частиною 9 статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" (далі - Закон № 3674-VI) встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 4 Закону № 3674-VI визначено, що ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду позовної заяви немайнового характеру, який подано юридичною особою сплачується один розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу.

Відповідно до вимог абз. 2 ч. 3 ст. 6 Закону № 3674-VI у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Станом на 1 січня 2020 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2102 грн. 00 коп., оскільки у межах даного позову позивачем заявлено п`ять вимог немайнового характеру, тому юридична особа має сплатити судовий збір у розмірі 10510 грн. 00 коп.

Суд зазначає, що за звернення до суду із вказаним позовом позивачем при поданні позовної заяви судовий збір не сплачено, у зв`язку з чим відповідно до вимог частини 9 статті 273 та з урахуванням частини 1 статті 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 10510 грн. 00 коп.

Керуючись статтями 243-246, 250, 255, 268, 270, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321271 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 1 від 26.11.2020 о 19 год. 30 хв.

Визнати протиправним та скасувати Протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321272 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 1 від 26.11.2020 року - 23 години 50 хв.

Визнати протиправним та скасувати Протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321273 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 3 від 27.11.2020 року - 02 година 36 хв.

Визнати протиправним та скасувати Протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321274 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 2 від 27.11.2020 року - 19 година 46 хв.

Зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців з виборців депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях 321271, 321272, 321273, 321274 у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії № 386 від 15.10.2020 року "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці".

Достроково припинити повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, який діяв станом на день прийняття спірних рішень 26-27 листопада 2020 року, у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

Стягнути до Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) за рахунок бюджетних асигнувань Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (код ЄДРПОУ - 43755862) судовий збір у розмірі 10 510 (десять тисяч п`ятсот десять) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня проголошення рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Панченко Н.Д.

Дата ухвалення рішення02.12.2020
Оприлюднено03.12.2020

Судовий реєстр по справі —320/12553/20

Постанова від 06.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 06.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 06.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Рішення від 02.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні