ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №500/1871/20
03 грудня 2020 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мартиць О.І. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом фермерського господарства "З.В. АГРОІНВЕСТ" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
23 липня 2020 року до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява фермерського господарства "З.В. АГРОІНВЕСТ" до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправними дій щодо відмови у реєстрації рахунку коригування №292 від 13.05.2020 та зобов`язання здійснити реєстрацію рахунку коригування №292 від 13.05.2020.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем було подано на реєстрацію до податкового органу розрахунок коригування №292 від 13.05.2020 до податкової накладної №282 від 08.04.2020, згідно квитанції вказаний розрахунок коригування отримано, але реєстрацію зупинено та запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питань прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. 02.06.2020 направлено в електронному вигляді до ДПС повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмові в реєстрації розрахунку коригування від 13.05.2020 №292, пояснень, а також копії підтверджуючих документів. Однак, рішенням комісії ДПС від 05.06.2020 №1615496/38743181 було відмовлено у реєстрації розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 і як підставу відмови вказано ненадання платником податку копій документів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Спірне рішення на думку позивача є незаконним та прийнятим із порушеннями чинного законодавства.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 28.07.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. У справі призначено судове засідання на 27 серпня 2020 року.
Через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду 11.08.2020 від Головного управління ДПС у Тернопільській області та ДПС України поступив відзив на адміністративний позов (спільна позиція), в якому представник відповідачів позову не визнала, просила відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначила, що відповідачі вважають, що надані позивачем документи не були достатніми для прийняття Комісією рішення про реєстрацію розрахунку коригування та правомірно прийнято рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування №292 від 13.05.2020. Зокрема в рішеннях контролюючого органу про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування підставою відмови зазначено ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункових документів та банківських виписок з особових рахунків. Як зазначено в протоколі №72 від 05.06.2020 засідання комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації розрахунку коригування платником не надано розрахункових документів на підтвердження витрат по придбанню ТМЦ (насіння, міндобрива, ЗЗР, палива, запчастин) необхідних для вирощування реалізованої, а пізніше повернутої пшениці.
Позивачем фермерським господарством "З.В. АГРОІНВЕСТ" до суду подано відповідь на відзив.
На підставі норм статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розгляд справи відкладався до 29.09.2020, 22.10.2020.
Через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду 03.09.2020 від позивача фермерського господарства "З.В. АГРОІНВЕСТ" поступила заява про уточнення позовних вимог, в якій позивач просить змінити позовні вимоги і викласти у наступній редакції:
- визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Тернопільській області та Державної податкової служби України щодо відмови у реєстрації рахунку коригування №292 від 13.05.2020 у Єдиному реєстрі податкових накладних незаконним,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати рахунок коригування №292 від 13.05.2020.
Крім того, 03.09.2020 представником позивача до суду подано заяву про поновлення пропущеного строку, заяву про залучення другого відповідача та уточнення позовних вимог та позовну заяву про скасування рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 і зобов`язання його зареєструвати.
22.10.2020 ухвалою суду постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання залучено до участі в справі в якості другого відповідача ДПС України, розгляд справи відкладено до 11.11.2020.
В судовому засіданні 11.11.2020 розгляд справи відкладено до 30.11.2020.
Представником позивача фермерського господарства "З.В. АГРОІНВЕСТ" 17.11.2020 через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду подано заяву про уточнення позовних вимог та позовну заяву, в якій просить:
- скасувати рішення комісії ДПС №1615496/38743181 від 05.06.2020 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування №292 від 13.05.2020.
19.11.2020 через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду від представника Головного управління ДПС у Тернопільській області та ДПС України поступило клопотання про розгляд справи у відсутності представника відповідачів.
20.11.2020 від представника відповідачів до суду поступили додаткові пояснення.
Від позивача фермерського господарства "З.В. АГРОІНВЕСТ" 30.11.2020 до суду поступила письмова заява про розгляд справи без участі представника.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 30.11.2020 визначено перейти до розгляду справи №500/1871/20 за позовною заявою фермерського господарства "З.В. АГРОІНВЕСТ" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії в порядку письмового провадження.
За нормами частини третьої статті 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Відповідно до частини дев`ятої статті 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Частиною четвертою статті 229 КАС України визначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
06 квітня 2020 року фермерське господарство "З.В.АГРОІНВЕСТ" уклало договір поставки №06/04/2020-02 з товариством з обмеженою відповідальністю "ЛАНДГРЕЙН" код ЄДРПОУ 37700763 на поставку пшениці урожаю 2019 року.
06 квітня 2020 року було укладено специфікацію №1 до договору поставки №06/04/2020-02 від 06.04.202 0 на 80 тон пшениці, згідно якої було виписано рахунок №9 від 07.04.2020, а також за правилом першої події фермерське господарство "З.В.АГРОІНВЕСТ" виписало податкову накладну №282 від 08.04.2020 на суму 480000,00 грн.
Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛАНДГРЕЙН" було відвантажено 68,540 тон (видаткові накладні №25 від 17.04.2020 та №26 від 22.04.2020).
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛАНДГРЕЙН" звернулося листом №12/05 від 12.05.2020 про повернення надмірно сплачених коштів. У зв`язку з чим, було повернуто надмірно сплачені кошти в сумі 68760,00 грн. (платіжне доручення №141 від 13.05.2020) та на підставі вище вказаного платіжного доручення №141 проведено розрахунок коригування №292 від 13.05.2020 та надіслано на реєстрацію 25.05.2020.
Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9114568320 від 25.05.2020 реєстрація розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України. Сума компенсації вартості товару/послуг 1001, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкового зобов`язання, перевищує величину залишку такого товару (різниця обсягу придбання постачальника та обсяг постачання отриманого такого товару/послуг), що відповідає пункту 5 Критеріїв ризикованості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питань прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=12,9601%, "Р"=175180.
Позивачем фермерським господарством "З.В.АГРОІНВЕСТ" 02.06.2020 для підтвердження реальності здійснення операцій надано пояснення щодо розрахунку коригування, реєстрацію якого зупинено та копії підтверджуючих документів: податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи, статистична форма 4-сг "Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2019 року" та 29-сг "Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 грудня 2019 року", договір поставки №06/04/2020-02 від 06.04.2020, специфікація №1 від 06.04.2020 до договору поставки №06/04/2020-02 від 06.04.2020, рахунок на оплату №9 від 07.04.2020, товаро-транспортні накладні на поставку продукції: ТТН №1 від 17.04.2020, ТТН №2 від 22.04.2020, видаткові накладні №25 від 17.04.2020, №26 22.04.2020, лист на повернення коштів №12/05 від 12.05.2020, платіжне доручення вихідне №141 від 13.05.2020, платіжне доручення вхідне №1423061048 від 08.04.2020, видаткові накладні ТТН, специфікації, та договір на отримання: палива дизельного, мінеральних добрив, насіння, гербіцидів.
Однак рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.06.2020 №1615496/38743181 відмовлено у реєстрації розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Позивачем 10.06.2020 подано скаргу до Державної податкової служби України на рішення комісії ДПС №1615496/38743181 від 05.06.2020 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №26999/38743181/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін та у якості підстави вказані ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись з рішенням від 05.06.2020 №1615496/38743181 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних вважаючи його прийнятим з порушенням норм чинного законодавства та без належного врахування всіх обставин справи позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України за №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246).
Положеннями пункту 2 Порядку №1246 визначено, що розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) - електронний документ, який складається платником податку до податкової накладної відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до абзацу 10 пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, крім іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).
Згідно з положеннями пункту 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Як зазначено у пункті 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Таким чином, нормами податкового законодавства встановлено обов`язок платника податку на додану вартість скласти податкову накладну/розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної на дату виникнення податкових зобов`язань та зареєструвати таку податкову накладну/розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН. Направлена податкова накладна/розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в автоматичному режимі перевіряється на відповідність ознакам безумовної реєстрації, і якщо такі ознаки наявні, реєстрація такої податкової накладної (або розрахунку коригування) не зупиняється. У випадку ж подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної (розрахунку коригування), що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, контролюючий орган наділений повноваженнями на здійснення автоматизованого моніторингу такої податкової накладної на відповідність критеріям ризиковості платника податку, а також показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. У разі коли за результатами моніторингу встановлено відповідність господарської операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції (за виключенням випадку, коли податкова накладна направлена на реєстрацію платником податку, який відповідає хоча б одному показнику позитивної податкової історії), реєстрація податкової накладної (розрахунку коригування) зупиняється. У разі зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) платнику податків надсилається квитанція, у якій в обов`язковому порядку зазначається, крім іншого, критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також пропозиція надати пояснення та копії документів, необхідні для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення.
Судом встановлено, що відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 до податкової накладної №282 від 08.04.2020 зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Додатком №3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.
Пункт 5 вказаних Критеріїв передбачає перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 року, зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 року, зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.
Відповідачами не надано жодних доказів на підтвердження того, що направлений позивачем на реєстрацію розрахунок коригування №292 від 13.05.2020 до податкової накладної №282 від 08.04.2020 відповідав наведеним умовам.
Крім того, суд звертає увагу, що запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Вищезазначене відповідає усталеній правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, постанові від 14 травня 2019 року по справі №817/1356/18.
Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520) прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 5 вказаного порядку передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, вищенаведені норми містять орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду комісією регіонального рівня питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, який може відрізнятись для кожної конкретної господарської операції з урахуванням специфіки діяльності платника податків, особливостей здійснення господарської операції (наприклад, поставка, товару, робіт або послуг), події, за якою складено податкову накладну (дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг) тощо.
Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів щодо господарської операції, реєстрацію розрахунку коригування по якій зупинено.
Разом з тим, комісія регіонального рівня, незважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Суд погоджується з доводами позивача, що надані ним документи та пояснення були достатніми для прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію в ЄРПН складеного позивачем розрахунку коригування, а щодо необхідності подання саме тих документів, про які зазначено в оскаржуваному рішенні, не наведено жодних обґрунтувань.
Крім того, суд зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Таким чином, зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарської операції, а також на те, що запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку та, у подальшому, не обґрунтував неможливість розблокування реєстрації розрахунку коригування на підставі поданих позивачем документів, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови в реєстрації розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 до податкової накладної №282 від 08.04.2020.
Зміст оскаржуваного рішення дає підстави стверджувати, що Головне управління ДПС у Тернопільській області, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясувало специфіку проведеної господарської операції та не визначило документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарської операції, з урахуванням їх змісту і обсягу.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що рішення №1615496/38743181 від 05.06.2020 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.
Вирішуючи позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати розрахунок коригування №292 від 13.05.2020 суд дійшов таких висновків.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію Державної фіскальної служби України щодо реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року №227 "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України" затверджено, крім іншого, Положення про Державну податкову службу України, відповідно до якого Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Державна податкова служба України зареєстрована 17 травня 2019 року, не перебуває в процесі припинення.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №682-р "Питання Державної податкової служби" вирішено погодитися з пропозицією Міністерства фінансів щодо можливості забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року №227 Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Таким чином, повноваження Державної фіскальної служби України передані Державній податковій службі України, отже на даний час повноваження щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування здійснює Державна податкова служба.
Враховуючи висновки суду про протиправність оскаржуваного рішення щодо відмови в реєстрації розрахунку коригування, складеного позивачем, та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН розрахунок коригування №292 від 13.05.2020 до податкової накладної №282 від 08.04.2020.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем під час звернення до суду відповідно до платіжного доручення №189 від 21.07.2020 сплачено судовий збір у сумі 2102,00 грн.
Позов підлягає задоволенню у повному обсязі, а тому сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню повністю за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Тернопільській області і Державної податкової служби України.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов фермерського господарства "З.В. АГРОІНВЕСТ" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області №1615496/38743181 від 05.06.2020 про відмову у реєстрації розрахунку коригування №292 від 13.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування №292 від 13.05.2020, поданий фермерським господарством "З.В. АГРОІНВЕСТ".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області в користь фермерського господарства "З.В. АГРОІНВЕСТ" судовий збір в розмірі 1051,00 грн. сплачений згідно платіжного доручення №189 від 21.07.2020.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України в користь фермерського господарства "З.В. АГРОІНВЕСТ" судовий збір в розмірі 1051,00 грн. сплачений згідно платіжного доручення №189 від 21.07.2020.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 03 грудня 2020 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Фермерське господарство "З.В. АГРОІНВЕСТ" (місцезнаходження: вул. Шкільна, 34А, с. Капустинці, Чортківський район, Тернопільська область, 48564, код ЄДРПОУ: 38743181);
відповідачі:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ: 43142763).
- Державна податкова служба України (місцезнаходження: пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 43005393).
Головуючий суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2020 |
Оприлюднено | 04.12.2020 |
Номер документу | 93265459 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні