ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про зміну способу і порядку виконання судового рішення
22 вересня 2020 рокуСправа № 808/2405/18 м. Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши в порядку письмового провадження заяву старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Частюка Віталія Олександровича про зміну способу і порядку виконання рішення у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СТРОЙ-МАШ-ТОРГ
до Головного управління ДФС у Запорізькій області в особі Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2018 у справі №808/2405/18 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю СТРОЙ-МАШ-ТОРГ задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.04.2018 № 644470/38143613. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.04.2018 № 644472/38143613. Зобов`язано Комісію, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняти рішення про реєстрацію податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю СТРОЙ-МАШ-ТОРГ від 20.03.2018 № 31 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Комісію, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняти рішення про реєстрацію податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю СТРОЙ-МАШ-ТОРГ від 30.03.2018 № 35 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішення набрало законної сили 04.04.2019.
03.06.2019 позивачу видано виконавчі листи у даній справі.
Ухвалою суду від 28.11.2019, за клопотанням представника позивача, замінено сторону боржника у виконавчих листах №808/2405/18, виданих Запорізьким окружним адміністративним судом 03.06.2019, з Комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації на Головне управління ДПС у Запорізькій області.
09.06.2020 до суду надійшла заява старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Частюка Віталія Олександровича про зміну способу і порядку виконання рішення у справі №808/2405/18 шляхом зобов`язання Головного управління ДПС у Запорізькій області звернутися до Державної податкової служби України щодо виконання судового рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2018 у справі №808/2405/18 для виконання дій з реєстрації податкової накладної від 30.03.2018 №35 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування заяви посилається на те, що ГУ ДПС у Запорізькій області листом від 27.03.2020 повідомило державного виконавця про наявність суттєвих ускладнень при виконанні судового рішення, що пов`язані з нормативними та технічними обмеженнями дій, які може вчинити контролюючий орган при супроводженні ЄРПН. Так, ГУ ДПС у Запорізькій області не може самостійно виконати рішення суду в частині прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, оскільки чинними нормативними актами не передбачено можливості винесення повторного рішення контролюючим органом за наслідками розгляду одних пояснень з документами платника; технічним завданням програмного забезпечення, що обслуговує процес прийняття рішень (система Податковий блок ) не забезпечується можливість винесення рішення в електронному вигляді з подальшою реєстрацією в окремому Реєстрі податкових накладних. При цьому, боржник вважає, що належним способом поновлення права стягувача на реєстрацію заблокованої податкової накладної є внесення контролюючим органом центрального рівня у ЄРПН відповідних відомостей щодо її реєстрації. Посилаючись на норми Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, вказує на існування обставин, що ускладнюють подальше виконання рішення суду. Розгляд заяви просить здійснювати за його відсутності.
У зв`язку із перебуванням матеріалів адміністративної справи №808/2405/18 у Третьому апеляційному адміністративному суді, та, в подальшому, перебуванням судді Бойченко Ю.П. у відпустці, питання про призначення заяви до розгляду вирішувалося 14.09.2020; ухвалою суду від 14.09.2020 призначено судове засідання на 22.09.2020.
Від представника позивача надійшли пояснення (вх. №44350), в яких він просить задовольнити заяву державного виконавця та змінити спосіб і порядок виконання рішення суду. Вказує, що така зміна фактично полягає у залученні до виконання рішення суду належного суб`єкта владних повноважень та зауважує, що на момент судового розгляду справи позивач не міг перебачити наявність технічних перешкод для виконання рішення суду у даній справі.
Представником ГУ ДПС у Запорізькій області надано пояснення (вх. від 22.09.2020 №44331), аналогічні за змістом поясненням позивача.
Відповідно до ч. 2 ст. 378 КАС України заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Враховуючи заяви представників позивача та відповідача (вх. від 22.09.2020 №44362, №44363), та положення ч. 2 ст. 378 КАС України, розгляд заяви здійснюється у порядку письмового провадження.
Дослідивши заяву про зміну способу і порядку виконання судового рішення від 19.09.2018 у справі №808/2405/18 суд дійшов висновку, що вона підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 378 КАС України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Як зазначено у ч. 3 ст. 378 КАС України, підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Відповідно до пп 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі- Порядок №1246).
Згідно з пунктів 19, 20 Порядку №1246, в редакцій на час вирішення спору по суті, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, саме зобов`язання ДФС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН має забезпечити ефективний захист порушеного права позивача у спірних правовідносинах.
При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 № 1200 утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу. Установлено, що Державна податкова служба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Згідно з абз. 6 п. 2 Постанови КМУ № 1200, Державна фіскальна служба продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики у сфері державної митної справи, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску до завершення здійснення заходів з утворення Державної податкової служби, Державної митної служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України.
Разом із тим, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 682-р установлена можливість забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 pоку № 227 "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України" функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Таким чином, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних після набрання чинності розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 682-р здійснюється Державною податковою службою України.
Судом із матеріалів справи встановлено, що ГУ ДПС у Запорізькій області зверталося до ДПС України з питань виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2018 у справі №808/2405/18, проте листом від 11.09.2020 №3218/8 йому повідомлено, що ДПС України не є стороною у справі та будь-яких зобов`язань ДПС України щодо реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю СТРОЙ-МАШ-ТОРГ у рішенні суду не міститься.
Суд погоджується із такими твердженнями, однак, враховуючи положення Порядку №1246, зазначає, що зобов`язання ДПС України зареєструвати подану товариством податкову накладну пов`язано лише з законодавчими особливостями ведення Єдиного реєстру податкових накладних та жодним чином не свідчить про протиправність дій та/або бездіяльності ДПС України.
Відповідно до приписів ст. 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання.
Вказана норма кореспондується з ч. 2 ст. 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів , відповідно до якої судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Як зазначено в пункті 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 05 квітня 2005 року, засіб захисту, що вимагається статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.
Таким чином, ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.
Зважаючи на вищенаведені законодавчі приписи, враховуючи, що кожне судове рішення, що набрало законної сили, підлягає обов`язковому виконанню, а також те, що іншого, відмінного від зобов`язання ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, законодавством не передбачено, для забезпечення належного та ефективного захисту прав позивача у спірних правовідносинах, суд доходить висновку про необхідність змінити спосіб і порядок виконання рішення суду від 19.09.2018 у справі №808/2405/18.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.241, 243, 378 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
1. Заяву старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Частюка Віталія Олександровича про зміну способу і порядку виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2018 у справі №808/2405/18 - задовольнити.
2. Змінити спосіб і порядок виконання пункту 5 резолютивної частини рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2018 у справі №808/2405/18 шляхом зобов`язання Головного управління ДПС у Запорізькій області передати на виконання до ДПС України рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2018 у справі №808/2405/18 та зобов`язання ДПС України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю СТРОЙ-МАШ-ТОРГ (71101, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Кабельників, 138-А; код ЄДРПОУ 38143613) від 30.03.2018 №35.
3. Копію даної ухвали направити сторонам у справі та заявнику.
Ухвала набирає законної сили у порядку встановленому статтею 256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Ю.П. Бойченко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2020 |
Оприлюднено | 07.12.2020 |
Номер документу | 93297254 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні