МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 грудня 2020 р. № 400/4212/20 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Фульги А.П. розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРИЛАЙН ПЛЮС", вул. Потьомкінська, 13/5, м.Миколаїв,54030
до відповідача:Головного управління ДПС в Одеській області, вул. Семінарська,5,м.Одеса, Одеська область,65044,Головне управління ДПС у Миколаївській області,вул. Лягіна,6, м.Миколаїв,54001
про:визнання протиправним та скасування рішення від 04.02.2020 № 27769; зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Миколаївського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю ГРИЛАЙН ПЛЮС (далі- позивач,) з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (відповідач 1) та Головного управління ДПС у Миколаївській області (відповідач 2) в якому просило суд: визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС У Одеській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.02.2020 №27769; зобов`язати ГУ ДПС у Миколаївській області виключити позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначив, що 04.02.2020 в електронному кабінеті підприємства з`явилося рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.02.2020 №27769 за змістом якого комісією регіонального рівня було прийнято рішення про відповідність платника податків п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. Вказане рішення контролюючого органу позивач вважає необгрунтованим та безпідставним, і таким, що порушує його законні права та інтереси (зокрема, як такі, що створюють суттєві перешкоди у своєчасній реєстрації виписаних ним податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних). Так, позивач зазначив, що в тексті оспорюваного рішення відсутні обгрунтування та відомості щодо цифрових показників (розрахунків), відповідно до яких контролюючий орган встановив відповідність Товариства п.8 Критеріїв ризиковості платника податків та/або Критерії ризиковості операції.
Позивач також зазначив, що з моменту державної реєстрації здійснює реальну господарську діяльність, специфіка якої контролюючим органом при прийнятті оспорюваного рішення не досліджувалась та відповідно не аналізувалась. На підставі вказаного просив позов задовольнити та скасувати зазначене рішення відповідача
Ухвалою суду від 02.10.20 року відкрито провадження у справі №400/4212/20 та дану справу призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні).
Від представника відповідача через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву, в тексті якого просило суд відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своїх заперечень представник відповідача навів платник задіяний у схемах постачання сумнівного податкового кредиту. Комісією прийнято рішення про відповідність товариства позивача критерію ризиковості у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції. Посилаючись на постанови Верховного Суду від 27.08.2019 р. № 540/2077/18, від 20.11.2019 р. № 480/4006/18 і від 03.03.2020 р. № 240/3665/19, відповідач вважає, що рішення про віднесення платника податків до переліку ризикових не порушує права позивача, оскільки до негативних наслідків для платника податків призведе лише рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Функція виявлення ризикових підприємств та застосування до них передбачених законодавством заходів з метою недопущення втрат бюджету та захисту інтересів держави покладено на податкові органи.
Згідно Розділу 2 наказу ДФС України від 28.07.2015 року № 543 Про забезпечення комплексного контролю податкових ризиків з ПДВ регламентується порядок Організація комплексного відпрацювання податкових ризиків з податку на додану вартість, яка включає такі етапи: Рання податкова діагностика; електронний контроль ризиків.
Розглянувши подані представниками сторін документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Через електронний кабінет позивача надійшли рішення про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 4 до Порядку № 1165 затверджено типову форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яка містить наступне формулювання: Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Додатком 1 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 яких визначено: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Аналізуючи вищенаведені норми можна вбачати, що законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника ПДВ Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної/ розрахунку коригування.
Крім того, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг
податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності позивача Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання Товариством для реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/ розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
Проте, з огляду на встановлені судом обставини, рішення № 27769 від 04.02.2020 року комісією регіонального рівня прийнято не за наслідками подання Товариством з обмеженою відповідальністю ГРИЛАЙН ПЛЮС податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/ розрахунку коригування, а на підставі наявної податкової інформації у вигляді податкового аналізу, що отримана з баз даних ДПС.
Тобто, відповідачем порушено встановлену Порядком № 1165 процедуру прийняття рішення №27769 від 04.02.2020 року.
Крім того, суд зазначає, що безпосередньо форма рішення про відповідність /невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачає зазначення контролюючим органом конкретної податкової інформації, яка стала підставою для прийняття вказаного рішення на підставі п. 8 Критеріїв.
Проте, оскаржуване рішення такого розшифрування не містить.
Таким чином, суд робить висновок про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області від 04.02.202 року №27769 про відповідність ТОВ ГРИЛАЙН ПЛЮС критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язання ж ГУ ДПС у Миколаївській області виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є належним способом захисту прав позивача та відповідає статті 245 КАС України, п. 6 Порядку № 1165.
Враховуючи вищевикладене, суд робить висновок, що адміністративний позов ТОВ ГРИЛАЙН ПЛЮС належить задовольнити.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1, 3 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд зазначає, що за звернення до суду із зазначеним позовом позивач сплатив 2102,00 грн. судового збору, а отже з відповідачів на користь позивача має бути стягнуто 2102,00 судового збору пропорційно по 1051,00 грн з кожного.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРИЛАЙН ПЛЮС" (вул. Потьомкінська, 13/5,Миколаїв,54030 41146698) до Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська,5,Одеса,Одеська область,65044 43142370) Головне управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна,6,Миколаїв,54001 43144729) задовольнити повністю.
2.Визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС в Одеській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.02.2020 №27769.
3.Зобов`язати ГУ ДПС у Миколаївській області виключити ТОВ ГРИЛАЙН ПЛЮС (код ЄДРПОУ 41146698) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська,5,Одеса,Одеська область,65044 43142370) Головне управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна,6,Миколаїв,54001 43144729) на користь Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРИЛАЙН ПЛЮС" (вул. Потьомкінська, 13/5,Миколаїв,54030 41146698) судові витрати в розмірі 1051,00 грн.
5.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул.Лягіна 6, м. Миколаїв,54004, код ЄДРПОУ43144729) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРИЛАЙН ПЛЮС" (вул.Потьомкінська,13/5, м. Миколаїв, код ЄДРПОУ 41146698) судові витрати в розмірі 1051,00 грн.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя А. П. Фульга
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2020 |
Оприлюднено | 07.12.2020 |
Номер документу | 93297756 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Фульга А. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні