Копія
Справа № 560/4371/20
РІШЕННЯ
іменем України
03 грудня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Дунаєвецької міської ради про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Дунаєвецької міської ради, в якому просить суд:
- визнати протиправними дії відповідача від 29.04.2020 про відмову у наданні дозволу щодо відведення земельної ділянки для передачі у власність орієнтовною площею 2.00 га для ведення селянського господарства ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Дунаєвецьку міську раду надати дозвіл щодо відведення земельної ділянки для передачі у власність орієнтовною площею 2.00 га для ведення селянського господарства ОСОБА_1 .
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням Дунаєвецької міської ради від 14.05.2020 №22-70/2020 "Про розгляд заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 " позивачу відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у зв`язку із невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам прийнятих нормативно-правових актів, а саме бажана позивачем земельна ділянка знаходиться на земельній ділянці, яка відведена для громадського пасовища (землі загального користування). Позивач вважає оскаржуване рішення таким, що прийняте з порушенням вимог Земельного кодексу України, оскільки наведена відповідачем у спірному рішенні підстава для відмови не передбачена статтею 118 Земельного кодексу України.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 14.08.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (в письмовому провадженні).
03.09.2020 до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на те, що під час розгляду заяви позивача і доданих до неї графічних матеріалів встановлено, що заявник бажаним місцем розташування земельної ділянки визначив масив земельної ділянки площею 7,5148 га з кадастровим номером 6821885300:05:013:2002. Рішенням шістдесят шостої (позачергової) сесії міської ради сьомого скликання від 11 березня 2020 року № 70-66/2020 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для громадського пасовища за межами с. Мала Кужелівка (додається), якою визначено межі земельної ділянки площею 7,5148 га кадастровий номер 6821885300:05:013:2002 та її цільове призначення та використання - для громадського пасовища. Право комунальної власності на земельну ділянку площею 7,5148 га кадастровий номер 6821885300:05:013:2002 зареєстровано за відповідачем 24 грудня 2019 року, що видно із Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності. За результатами розгляду заяви позивача було підготовлено проект рішення Про розгляд заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 з урахуванням того, що обрана позивачем земельна ділянка площею 2,00 га знаходиться на земельній ділянці площею 7,5148 га кадастровий номер 6821885300:05:013:2002, яка відведена для громадського пасовища (землі загального користування), зареєстрована в Державному земельному кадастрі, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, та за цільовим призначенням не належить до земель, які можуть бути надані для ведення особистого селянського господарства. Таким чином, в рішенні сімдесятої (позачергової) сесії міської ради сьомого скликання від 14 травня 2020 року № 22-70/2020 Про розгляд заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 відповідач належним чином мотивував причини відмови позивачу в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, так як земельні ділянки призначені для сінокосіння та випасання худоби можуть бути передані громадянам виключно на умовах користування (в оренду).
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Позивач звернувся до відповідача із заявою від 29 квітня 2020 року про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Дунаєвецької об`єднаної територіальної громади. До заяви додано графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.
Рішенням Дунаєвецької міської ради від 14.05.2020 №22-70/2020 "Про розгляд заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 " вирішено, враховуючи рішення шістдесят шостої (позачергової) сесії міської ради сьомого скликання від 11 березня 2020 року № 70-66/2020, яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для громадського пасовища за межами с. Мала Кужелівка (додається), якою визначено межі земельної ділянки площею 7,5148 га кадастровий номер 6821885300:05:013:2002 та її цільове призначення та використання - для громадського пасовища, відмовлено ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку із невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам прийнятих нормативно - правових актів.
Не погодившись з такими діями відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню, суд дійшов наступних висновків.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність визначений нормами Земельного кодексу України (далі - ЗК України).
Згідно з частиною 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до частини 7 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Приписами частини 1 статті 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Як встановив суд, позивач звернувся до Дунаєвецької міської ради з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га, яка є частиною сформованої земельної ділянки площею 7,5148 га з кадастровим номером 6821885300:05:013:2002.
Сформована земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 7,5148 га з кадастровим номером 6821885300:05:013:2002, (цільове призначення 16.00, землі запасу) наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26 вересня 2018 року № 22-6557-сг Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передана Дунаєвецькій міській раді у комунальну власність.
Відповідачем відповідно до рішення шістдесят четвертої сесії міської ради сьомого скликання від 06 лютого 2020 року № 41-64/2020 Про розроблення документації із землеустрою , замовлено розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 7,5148 га (кадастровий номер 6821885300:05:013:2002) для громадського пасовища.
Земельну ділянку площею 7,5148 га кадастровий номер 6821885300:05:013:2002 зареєстровано в Державному земельному кадастрі з цільовим призначенням 18.00 землі загального користування (землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі, якщо рішенням відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування їх віднесено до земель загального користування), категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид використання - землі загального користування, форма власності - комунальна, що підтверджується наданим до суду представником відповідача витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ - 6811292972020 від 10.03.2020.
Рішенням шістдесят шостої (позачергової) сесії міської ради сьомого скликання від 11 березня 2020 року № 70-66/2020 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для громадського пасовища за межами с. Мала Кужелівка, якою визначено межі земельної ділянки площею 7,5148 га кадастровий номер 6821885300:05:013:2002 та її цільове призначення та використання - для громадського пасовища.
Право комунальної власності на земельну ділянку площею 7,5148 га кадастровий номер 6821885300:05:013:2002 зареєстровано за відповідачем 24 грудня 2019 року, що видно із Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
Згідно з частиною 1 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
За змістом частини 2 статті 79-1 ЗК України формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (частина 4 статті 79-1 ЗК України).
Відповідно до частини 5 статті 79-1 ЗК України формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Положеннями частини 6 статті 79-1 ЗК України встановлено, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Згідно з статтею 1 Закону України "Про землеустрій" проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.
Відповідно до статті 25 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Видами документації із землеустрою є, зокрема: ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; й) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Таким чином, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок є різними за своєю суттю документами із землеустрою, не є тотожними за процедурою виконання цієї документації.
Тобто, згідно з нормами ЗК України способами формування земельної ділянки, є: у порядку відведення земельної ділянки із земель державної, комунальної власності (за відсутності на даній частині земної поверхні сформованих та зареєстрованих земельних ділянок) та шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки. На одній частині земної поверхні неможливим є існування двох одночасно зареєстрованих земельних ділянок, координати яких перетинаються, оскільки частина 2 статті 79 ЗК України встановлює, що право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий шар.
Надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта. Натомість, коли йдеться про формування земельної ділянки з частини вже сформованого земельного масиву, що має кадастровий номер, її відведення відбувається на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.
Зі змісту наведених норм слідує, що формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою, крім випадків, формування їх шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих ділянок, що, в свою чергу, здійснюється за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Аналогічні висновки містяться в постанові Верховного Суду від 04.05.2020 у справі №802/1539/17-а.
При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України).
Отже, враховуючи, що позивач звернувся з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га, яка вже є сформованою та їй присвоєно кадастровий номер 6821885300:05:013:2002 (загальна площа земельної ділянки 7,5148 га) та перебуває в комунальній власності територіальної громади в особі Дунаєвецької міської ради Хмельницької області, відповідач правомірно відмовив у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою про що прийняв рішення від 14.05.2020 №22-70/2020.
Оскільки суд встановив правомірність відмови позивачу у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про зобов`язання Дунаєвецьку міську раду надати дозвіл щодо відведення земельної ділянки для передачі у власність орієнтовною площею 2.00 га для ведення селянського господарства ОСОБА_1 .
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, відповідач спростував, а позивач не підтвердив правомірність позовних вимог, а тому, в їх задоволенні необхідно відмовити.
Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, а також викладене, немає підстав для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Дунаєвецької міської ради про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Судові витрати в порядку статті 139 КАС України розподілу між сторонами не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Дунаєвецька міська рада (вул. Шевченка, 50, м. Дунаївці, Хмельницька область, 32400 , код ЄДРПОУ - 04060714)
Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький Згідно з оригіналом Суддя І.І. Тарновецький
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2020 |
Оприлюднено | 07.12.2020 |
Номер документу | 93298801 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Тарновецький І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні