ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 грудня 2020 рокуЛьвівСправа № 1.380.2019.006811 пров. № А/857/11193/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді - Носа С. П.,
суддів - Онишкевича Т. В., Шевчук С. М.;
за участю секретаря судового засідання - Гром І. І.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2020 року у справі № 1.380.2019.006811 (головуючий суддя Хома О. П., м. Львів, повний текст судового рішення складено 13 серпня 2020 року) за позовом Львівського комунального підприємства «Інститут просторового розвитку» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про скасування приписів та постанов про накладення штрафу,-
ВСТАНОВИВ:
17 грудня 2019 року Львівським окружним адміністративним судом зареєстровано позовну заяву Львівського комунального підприємства «Інститут просторового розвитку» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про скасування припису від 08.10.2019 №663/19-1 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, виданого головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Горохом Назарієм Стефановичем, головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Максимом Андрієм Михайловичем (далі - припис від 08.10.2019 №663/19-1); постанови від 04.12.2019 №40пз/1з/1013-6/5614-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, складену головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу департаменту Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України Якимець Ганною Володимирівною (далі - постанова від 04.12.2019 №40пз/1з/1013-6/5614-19); припису від 06.12.2019 №861/19-пз про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних від 06.12.2019 №861/19-пз норм, стандартів і правил, виданого головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Горохом Назарієм Стефановичем, головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Максимом Андрієм Михайловичем (далі - припис від 06.12.2019 №861/19-пз); постанови від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, складену головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України Онищак Христиною Романівною (далі - постанова від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19).
В обґрунтування вимог позовної заяви вказано, що висновки відповідача про порушення ЛКП «Інститут просторового розвитку» державних будівельних норм, стандартів і правил при розробці проектної документації стадія Проект «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» є помилковими. Позивач стверджує про передбачення у проекті «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» розміщення місць для особистого автотранспорту осіб з інвалідністю на відстані 39,7 метри від одного із входів до будівлі, який облаштовано ліфтом на посадкову платформу вокзалу №1 та, приблизно, 27 метрів до самої будівлі. Згідно з технічним паспортом будівлі головного вокзалу станції Львів частиною будівлі є 1-ша платформа. Також вказано, що проект «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» отримав позитивний висновок експертизи, в якому серед іншого, вказано, що «зазначена документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, в тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення ...» . Оскільки припис від 06.12.2019 №861/19-пз та постанова від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 є взаємопов`язаними документами з приписом від 08.10.2019 №663/19-1, то підстави для скасування такого припису є підставами для скасування припису від 06.12.2019 №861/19-пз та постанови від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2020 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 08.10.2019 №663/19-1 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. Визнано протиправною та скасовано постанову Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 04.12.2019 №40пз/1з/1013-6/5614-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності. Визнано протиправним та скасовано припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 06.12.2019 №861/19-пз про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. Визнано протиправною та скасовано постанову Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідачем - Державною архітектурно-будівельною інспекцією України, подано апеляційну скаргу, в якій висловлено прохання скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови було порушено норми матеріального та процесуального права. Зазначено, що стоянка автомобільного транспорту для осіб з інвалідністю розташована біля багажного відділення вокзалу, де працює єдиний ліфт для підйому мало мобільних груп населення на перший пасажирський перон. Разом з тим, відсутня доступність для осіб з інвалідністю на кожен перон, а з першого перону відсутня доступність до усіх послуг вокзалу (каси, зали очікувань, табло-розклад руху поїздів та ін.), що є порушенням абз. 2 п. 5.13 ДБН В.2.2-17:2006 Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для мало мобільних груп населення .
Представник відповідача, у судовому засіданні, вимоги апеляційної скарги підтримав та просить таку задовольнити, скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Представник позивача, у судовому засіданні, вимоги апеляційної скарги заперечив та просить відмовити в задоволенні такої в повному обсязі та залишити в силі рішенні суду першої інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без з мін з наступних підстав.
Встановлено, що посадовими особами Департаменту ДАБІ у Львівській області з 23.09.2019 по 08.10.2019 проведено позапланову перевірку на об`єкті «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» , підставою якої стало звернення Громадської спілки «Всеукраїнське громадське об`єднання «Національна Асамблея людей з інвалідністю України»
Перевіркою встановлено, що ЛКП «Інститут просторового розвитку» передано замовнику проект «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» , розроблену з порушенням будівельних норм, а саме місця для паркування автомобілів маломобільних груп населення запроектовано в зоні біля ліфту для виходу на 1-й перон залізничного вокзалу, однак на відстані близько 100 м від центрального входу в будівлю залізничного вокзалу та близько 130 м від входу в будівлю залізничного вокзалу, доступного для інвалідів (обладнаного пандусом). Вказане є порушенням абз. 2 п. 5.13 ДБН В.2.2-17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення» , примітки п. 7.46* ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» (чинний на час проектування та затвердження проекту), абз. 2 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про архітектурну діяльність» .
За результатами перевірки 08.10.2019 складено акт перевірки №663/19 та протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 663/19-1.
Також видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 08.10.2019 № 663/19-1, відповідно до якого відповідач вимагав в ЛКП «Інститут просторового розвитку» в місячний термін усунути виявлені при перевірці порушення затвердженої проектної документації та будівельних норм. Про виконання вимог припису зобов`язано повідомити Департамент ДАБІ у Львівській області до 09.11.2019.
За результатами розгляду справи за вчинення правопорушення у сфері містобудівної діяльності згідно з протоколом про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 08.10.2019 № 663/19-1, постановою від 04.12.2019 № 40пз/1з/1013-6/5614-19 позивача визнано винним у вчинені правопорушення, передбаченого абзацом 2 частини 1 статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» на накладено штраф у сумі 189180 грн.
Відповідно до витягу з проектної документації по об`єкту «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» , наявного у матеріалах справи, розміщення місць для особистого автотранспорту осіб з інвалідністю здійснено на відстані 39,7 метрів від одного із входів до будівлі, зокрема до ліфту для підйому на перший перон вокзалу та 27 метрів до самої будівлі.
ЛКП «Інститут просторового розвитку» вживалися заходи, спрямовані на з`ясування обставин щодо відповідності вимогам державних будівельних норм, чинних на час проектування, рішень проектної документації з реконструкції площі Двірцевої у місті Львові шляхом звернення до Міністерство розвитку громад та територій України від 20.11.2019 №383 щодо застосування ДБН В.2.2-17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для мало мобільних груп населення» , як до одного із видавців та розробників будівельних норм щодо відповідності проектної документації по об`єкту Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові вимогам ДБН В.2.2-17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для мало мобільних груп населення» ; начальника відокремленого структурного підрозділу «Вокзал станція Львів» від 08.11.2019 №373, з проханням підтвердити правильність рішення залишити стоянку для тимчасового зберігання автомобілів мало мобільних груп населення біля багажного відділення вокзалу, де працює ліфт для підйому мало мобільних груп населення на першу залізничну платформу. При прийнятті такого рішення малося на увазі, що вся необхідна інфраструктура для їх обслуговування (квиткові каси, туалети, зал очікування тощо) є або буде розміщена в безпосередній доступності з цієї платформи, згідно з діючими будівельними нормами. У зв`язку з чим просило і надати текстові та/або графічні матеріали для використання в проектній документації.
На вказані звернення отримано відповіді, відповідно до яких Міністерство розвитку громад та територій України листом від 03.12.2019 №7/14.3/19383-19 підтвердило, що відстань у 46 метрів від місць для паркування особистого транспорту осіб з інвалідністю біля лівого крила вокзалу до входу, обладнаного ліфтом, що забезпечує сполучення з усіма перонами вокзалу, не суперечить гранично допустимим параметрам, встановленим ДБН В.2. 2-17:2006; АТ «Українська залізниця філія «Пасажирська компанія виробничий підрозділ вокзал станція Львів листом від 03.12.2019 №2/856 не заперечило щодо залишення стоянки для тимчасового паркування автомобілів мало мобільних груп населення поруч з багажним відділенням, де функціонує ліфт для доступності на перший пасажирський перон, а також запевнило про вжиття ним заходів щодо покращення умов пересування для осіб з інвалідністю.
Проект «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» пройшов експертизу у ДП «Західний Екпертно-технічний центр держпраці» , про що складено експертний звіт від 26.06.2018 №421.2867.18/3739.
Згідно до вказаного звіту, за результатами розгляду проекту на відповідність вихідних даних на проектування встановлено, що така документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог міцності, надійності та довговічночності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення.
Посадовими особами Департаменту ДАБІ у Львівській області з 25.11.2019 по 06.12.2019 на об`єкті «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» проведено позапланову перевірку виконання вимог припису від 08.10.2019 № 663/19-1
Перевіркою встановлено, що припис від 08.10.2019 № 663/19-1 позивачем не виконано: не усунуто порушення будівельних норм в проекті «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» , не подано до Департаменту відповідної інформації, чим порушено абз. 3 п. 14 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553.
За результатами перевірки 06.12.2019 складено акт перевірки від №861/19-пз та протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності №861/19-пз.
Також видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 06.12.2019 №861/19-пз, яким вимагав в місячний термін з дня отримання даного припису усунути виявлені вищевказане порушення будівельних норм в проекті «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» . Про виконання припису зобов`язано повідомити Департамент ДАБІ у Львівській області до 06.01.2020.
Вказані документи надісланні позивачу 12.12.2019 рекомендованим листом з повідомленням про врученням та отримані 17.12.2019, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.
За результатами розгляду справи за вчинення правопорушення у сфері містобудівної діяльності згідно з протоколом про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 08.10.2019 № 663/19-1 постановою від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 позивача визнано винним у вчинені правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та накладено штраф у сумі 31530 грн.
Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції та вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно з абзацом 1 частини1 статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (далі-Закон №3038-VI) державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 5 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 (далі - Порядок №553) державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами за територіальним принципом.
У відповідності до підпункту 3 пункту 11 Порядку №553 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право, зокрема у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт.
Згідно з пунктом 20 Порядку № 553 протокол разом з усіма матеріалами перевірки протягом трьох днів після його складення подається посадовій особі органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Відповідно пункту 22 Порядку №533 постанова про накладення штрафу складається у трьох примірниках. Перший примірник постанови у триденний строк після її прийняття вручається під розписку суб`єкту містобудування (керівнику або уповноваженому представнику суб`єкта містобудування) або надсилається рекомендованим листом з повідомленням, про що робиться запис у справі. Два примірники залишаються в органі державного архітектурно-будівельного контролю, який наклав штраф.
Згідно з пунктом 1 Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 №244 (далі - Порядок №244), цей Порядок визначає процедуру накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності (далі - штрафи), що передбачені Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» .
Згідно з пунктом 2 цього ж Порядку №244 справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відповідно до повноважень, визначених статтею 7 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, розглядаються такими органами державного архітектурно-будівельного контролю виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад; структурними підрозділами з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських держадміністрацій; Держархбудінспекцією.
Накладати штраф від імені органів, визначених в абзацах другому-четвертому пункту 2, мають право керівники виконавчих органів з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад; керівники структурних підрозділів з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських держадміністрацій; головні інспектори будівельного нагляду.
Притягнення суб`єктів містобудування до відповідальності не звільняє їх від відшкодування заподіяної внаслідок правопорушення шкоди.
Відповідальність юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (суб`єктів містобудування) за правопорушення у сфері містобудівної діяльності встановлює Закон України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 14.10.1994 №208/94-ВР (далі - Закон № 208/94-ВР).
Згідно з абзацом 2 частини 1 статті 2 Закону № 208/94-ВР суб`єкти містобудування, які здійснюють проектування об`єктів, експертизу проектів будівництва, несуть відповідальність у вигляді штрафу за передачу замовнику проектної документації для виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва, розробленої з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, державних стандартів і правил, у тому числі за нестворення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, незабезпечення приладами обліку води і теплової енергії, а також за заниження класу наслідків (відповідальності) об`єкта будівництва: проектна організація - у розмірі дев`яноста прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Відповідно до абзацу 2 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону № 208/94-ВР суб`єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за невиконання приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю щодо: усунення за порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил - у розмірі п`ятнадцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Встановлено, що підставою для прийняття припису від 08.10.2019 № 663/19-1 стали висновки відповідача про порушення ЛКП «Інститут просторового розвитку» абз. 2 п. 5.13 ДБН В.2.2-17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення» , примітка п. 7.46* ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» .
Такі висновки зумовили притягнення позивача до відповідальності у вигляді штрафу за абзацом 2 частини 1 статті 2 Закону № 208/94-ВР постановою від 04.12.2019 40пз/1з/1013-6/5614-19.
Позивач ствердив про помилковість висновків ДАБІ України, що в подальшому призвело до прийняття припису від 08.10.2019 № 663/19-1 та постанови від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19, а також стало підставою оскарження вказаних двох приписів і двох постанов.
Даючи оцінку висновкам ДАБІ України про порушення ЛКП «Інститут просторового розвитку» абз. 2 п. 5.13 ДБН В.2.2-17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення» , примітка п. 7.46* ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» , суд виходить із такого.
Як вказано в акті перевірки від 08.09.2019 від №663/19, до висновку про порушення позивачем державних будівельних норм при розташуванні автостоянки для інвалідів відповідач дійшов, обраховуючи відстань розташування місць паркування до центрального входу в будівлю вокзалу, обладнаного пандусом.
Проектною документацією по об`єкту «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» , витяг з якої наявний у матеріалах справи, розміщення місць для особистого автотранспорту осіб з інвалідністю здійснено на відстані 39,7 метрів від одного із входів до будівлі ( яка є багажним відділенням вокзалу), зокрема до ліфту для підйому на перший перон вокзалу та 27 метрів до самої будівлі.
Відповідно пункту п. 5.13 ДБН В.2.2-17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення» місця для особистого автотранспорту інвалідів бажано розміщувати поблизу входу, доступного для інвалідів, але не далі 50 м, а при житлових будинках - не далі 100 м. Ширина зони для паркування автомобіля інваліда повинна бути не менше 3,5 м.
Згідно з приміткою пункту 7.46* ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» відстань автостоянок і гаражів для інвалідів від житлових будинків, а також розміщення автостоянок для інвалідів біля громадських будинків і споруд, біля входів на територію підприємств, на яких використовується їх праця, не повинна перевищувати 50 м.
Аналіз в сукупності змісту вищенаведених норм ДБН В.2.2-17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення та ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» свідчить, що такими встановлено гранично допустима відстань розміщення автостоянок для інвалідів, яка не повинна бути більшою за 50 м від громадських будинків і споруд, без визначення конкретної відстані. При цьому, вказані норми не встановлюють прив`язки місць розміщення автостоянок для інвалідів до головного входу будівлі.
Так, Міністерство розвитку громад та територій України листом від 03.12.2019 №7/14.3/19383-19 підтвердило, що відстань у 46 метрів від місць для паркування особистого транспорту осіб з інвалідністю біля лівого крила вокзалу до входу, обладнаного ліфтом, що забезпечує сполучення з усіма перонами вокзалу, не суперечить гранично допустимим параметрам, встановленим ДБН В.2. 2-17:2006.
Розбіжності у відстані розташування автостоянки осіб з інвалідністю у проектній документації та у листі зумовлені у вимірюванні відстані від різних паркомісць до входу, обладнаного ліфтом.
Однак, така відстань не суперечить гранично допустимим параметрам, встановленим ДБН В.2. 2-17:2006, у 50 м.
Відповідно до пункту 3 положення про Міністерство розвитку громад та територій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.04.2014 №197 основними завданнями Мінрегіону, зокрема є забезпечення формування та реалізація […] державної політики у сфері будівництва, містобудування, просторового планування територій та архітектури, державної політики у сфері технічного регулювання у будівництві […].
Окрім того, Міністерство розвитку громад та територій України здійснює повноваження центрального органу виконавчої влади з нормування у будівництві; управління у сфері містобудування шляхом планування територій на державному рівні, визначення державних інтересів для їх урахування під час розроблення містобудівної документації та проведення моніторингу за дотриманням законодавства у сфері містобудування; заходи щодо інженерного захисту територій населених пунктів від небезпечних геологічних процесів, прогнозування і запобігання їх розвитку, створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення; затверджує будівельні норми; інформує та надає роз`яснення щодо реалізації державної політики у відповідних сферах.
Таким чином, Міністерство розвитку громад та територій України є органом, до повноважень якого входять функції щодо затвердження та роз`яснення державних будівельних норм, а лист від 03.12.2019 №7/14.3/19383-19 - належним доказом того, що проектна документація стадія Проект «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» відповідає чинним на час розробки такої документації нормам законодавства.
Експертним звітом ДП «Західний Екпертно-технічний центр держпраці» від 26.06.2018 №421.2867.18/3739 за результатами розгляду проекту «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» на відповідність вихідних даних на проектування встановлено, що така документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог міцності, надійності та довговічночності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення.
Доводи відповідача про те, що вказаний експертний звіт не може братись судом до уваги є помилковими, оскільки відповідно до пункту 6 Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 № 560 (далі - Порядок №560) метою проведення експертизи проектів будівництва (далі - експертиза) є визначення якості проектних рішень шляхом виявлення відхилень від вимог до міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо додержання нормативів з питань створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, енергозбереження, кошторисної частини проекту будівництва. Експертиза є завершальним етапом розроблення проектів будівництва.
Виходячи з мети проведення такої експертизи, суд дійшов висновку, експертний звіт від 26.06.2018 №421.2867.18/3739 є належним доказом визначення додержання нормативів з питань створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
Ураховуючи викладене в сукупності, суд дійшов висновку, що ЛКП «Інститут просторового розвитку» у проектній документація стадія Проект «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові» місця для особистого автотранспорту інвалідів розміщено у відповідності до чинних будівельних норм, а тому висновки акту перевірки про порушення позивачем державних будівельних норм не відповідають вимогам чинного законодавства.
За встановлених судом фактичних обставин у відповідача не було правових підстав для видачі припису від 08.10.2019 №663/19-1 і притягнення ЛКП «Інститут просторового розвитку» до відповідальності за порушення у сфері містобудівної діяльності.
Тому припис від 08.10.2019 №663/19-1 та постанова від 04.12.2019 №40пз/1з/1013-6/5614-19 є протиправними і підлягають скасуванню, а позовні вимоги в частині іх оскарження - задоволенню.
Підставою видачі відповідачем припису від 06.12.2019 №861/19-пз і притягнення позивача до відповідальності за невиконання припису постановою від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 були зумовлені наявністю припису від 08.10.2019 №663/19-1.
Оскільки суд дійшов висновку про протиправність припису від 08.10.2019 №663/19-1, підлягають визнанню протиправними і скасуванню припис від 06.12.2019 №861/19-пз та постанова від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19.
Згідно з ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позовних вимог, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.
Керуючись статтями 241, 243, 308, 310, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України - залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2020 року у справі № 1.380.2019.006811 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, виключно у випадках, передбачених частиною 4 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя С. П. Нос судді Т. В. Онишкевич С. М. Шевчук Повне судове рішення складено 04 грудня 2020 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2020 |
Оприлюднено | 07.12.2020 |
Номер документу | 93301455 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Нос Степан Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні