01.12.2020
Справа № 696/656/20
2/696/384/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2020 року Кам`янський районний суд Черкаської області в складі:
головуючого- судді - Шкреби В.В.,
за участі секретаря - Луцаєвської Н.В.,
прокурора - Іщенка І.В.,
представника управління соціального захисту населення - Захарової О.В.
відповідача - ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кам`янка цивільну справу за позовом заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури Черкаської області в інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Черкаської області (вул. Декабристів, б. 2 в м. Кам`янка Черкаської області) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) про стягнення надмірно виплачених коштів за призначеними субсидіями, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом, в обґрунтування позовних вимог зазначив, що Кам`янським відділом Смілянської місцевої прокуратури вивчено стан виконання територіальними органами соціального захисту населення повноважень щодо повернення до бюджету надмірно виплачених коштів та встановлено наступне.
28 листопада 2018 року до управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації звернулась з заявою про призначення житлової субсидії ОСОБА_1 .
Відповідно до поданої заяви та декларації про доходи заявника, рішенням управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації від 02.01.2019 року призначено відповідачу субсидію на житлово-комунальні послуги.
У період з 01.10.2018 по 30.04.2019 року в якості виплат за призначеними житловими супсидіями ОСОБА_2 з бюджету витрачено кошти у розмірі 13 475,90 грн..
При перевірці правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги, результати якої зафіксовані в акті від 03.02.2020 року № 46/04-08 було встановлено, що ОСОБА_1 при зверненні до управління із заявою про призначення житлової субсидії, приховав обставини що впливають на її виплату, а саме у розділі IV Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, яка додається до заяви, вказала що у неї та у членів сім`ї немає у власності або у володінні транспортних засобів, які зареєстровані в установленому порядку і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років, що є умовою призначення їй житлової субсидії, коли відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_1 чоловік відповідач ОСОБА_3 з 02.03.2017 року є власником причіпу 2017 року випуску марки Лев модель 183121, реєстраційний номер НОМЕР_2 .
На підставі вищевказаного акту, рішенням комісії по наданню всіх видів державної соціальної допомоги при Кам`янській райдержадміністрації від 29.01.2020 року було припинено ОСОБА_1 виплату раніше наданої субсидії.
Та оскільки відповідно до п.6 Положення (в редакції чинній на час виникнення відповідних правівдносин) затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 ОСОБА_1 при наявності вищевказаного майна є особою житлова субсидія якій не призначається, а органом влади-Управлінням соціального захисту населення Кам`янської РДА відповідні заходи передбачені чинними нормативно-правовими актами України спрямовані на захист державних інтересів по поверненню коштів не здійснюються, тому прокурор в інтересах держави звернувся до суду та просить стягнути з відповідача незаконно отримані нею кошти в сумі 13475,90 грн. .
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх зодоволити.
Представника управління соціального захисту населення Кам`янської РДА Захарова О.В., підтримала вимоги позову та просила позов задоволити.
Відповідач ОСОБА_1 у судовому засіданні позов не визнала, заперечувала проти його задоволення.
Суд, заслухавши пояснення присутніх сторін по справі, дослідивши матеріали справи, оцінивши та давши належну оцінку зібраним по справі доказам, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 56 ЦПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначений законом.
Судом встановлено, що 28 листопада 2018 року до управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації звернулась з заявою про призначення житлової субсидії ОСОБА_1 (а.с. 6).
Відповідно до поданої заяви та декларації (а.с.8,9) про доходи заявника, рішенням управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації від 02.01.2019 року призначено відповідачу субсидію на житлово-комунальні послуги (а.с.7).
У період з 01.10.2018 по 30.04.2019 року в якості виплат за призначеними житловими субсидіями ОСОБА_1 з бюджету витрачено кошти у розмірі 13 475,90 грн..
При перевірці правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги, результати якої зафіксовані в акті від 03.02.2020 року № 46/04-08 позивачем було встановлено, що ОСОБА_1 при зверненні до управління із заявою про призначення житлової субсидії, приховала обставини що впливають на її виплату, а саме у розділі IV Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, яка додається до заяви, вказала що у неї та в членів сім`ї не має у власності або у володінні транспортних засобів, які зареєстровані в установленому порядку і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років, що є умовою призначення їй житлової субсидії (а.с.11).
Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_1 ОСОБА_3 , який є чоловіком відповідача з 02.03.2017 року є власником причіпу 2017 року випуску марки Лев модель 183121, реєстраційний номер НОМЕР_2 (а.с.13).
Підпунктом 2 пункт 6 Положення (в редакції чинній на час виникнення відповідних правовідносин) затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, передбачено, що Житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо: будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда).
Згідно п.1.10 Правил дорожнього руху України затверджених Постановою Кабінету міністрів України від 10.10.2001 № 1306, причіп - транспортний засіб, призначений для руху тільки в з`єднанні з іншим транспортним засобом. До цього виду транспортних засобів належать також напівпричепи і причепи-розпуски.
Відповідно до ст.34 Закону України Про дорожній рух державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.
Таким чином, відповідач маючи у володінні членів сім`ї транспортний засіб 2017 року випуску, марки Лев модель 183121, реєстраційний номер НОМЕР_2 , при зверненні з заявою 28.11.2018 року до УСЗН Кам`янської РДА не повідомила про обставини які виключають отримання житлової субсидії, що як наслідок призвело до неправомірного витрачання коштів з Державного бюджету України у розмірі 13 475,90 грн..
На підставі виявленої переплати, рішенням комісії по наданню всіх видів державної соціальної допомоги при Кам`янській РДА від 29.01.2020 року, на виконання вимог пункту 22 Положення було припинено дію раніше наданої субсидії ОСОБА_1 (а.с.12).
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України № 39/283/90/5 від 29.12.1997 року затверджено Порядок повернення коштів, надміру виплачених за призначеними субсидіями.
Відповідно до п.1 Повернення бюджетних асигнувань, надміру перерахованих за
призначеними субсидіями, проводиться у випадках: виявлення подання громадянами свідомо документів із неправильними відомостями про доходи та майновий стан усіх зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, приховання заробітку чи іншого доходу, подання фальшивих документів .
В такому випадку відповідно до п.2 Порядку органи соціального захисту населення припиняють надання субсидії ; повідомляють рекомендованим листом отримувачів житлової субсидії про припинення надання житлової субсидії, необхідність і терміни повернення надміру виплачених коштів; подають позовні заяви до суду про стягнення надміру виплачених коштів (при неповерненні їх у добровільному порядку у встановлені терміни).
Згідно п.5 Порядку повернені кошти, які були виплачені в минулих бюджетних періодах, підлягають поверненню до державного бюджету, а кошти виплачені в поточному році, повертаються на рахунок органів соціального захистунаселення для подальшого їх перерахунку надавачам послуг.
Беручи до уваги, що відповідачу кошти за призначеною субсидією перераховулися у 2018-2019 роках (минулих бюджетних періодах), а тому надмірно виплачені кошти підлягають поверненню на рахунок державного бюджету.
Згідно ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.
Стаття 1215 ЦК України встановлює випадки, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню.
Так, не підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача (ч. 1 ст. 1215 ЦК України).
Отже, закон встановлює два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.
Правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, отже, зазначене у ст. 1215 ЦК України майно підлягає поверненню у разі наявності цих фактів.
Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 02 липня 2014 року N 6-91цс14, яка може враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.
Таким чином, судом достаменно встановлено, що відповідач приховала відомості, чим не виконала свій обов`язок щодо повідомлення уповноваженого органу про обставини, які впливають на призначення грошової житлової субсидії, отримавши соціальну виплату без достатніх на те правових підстав що свідчить про недобросовісність.
Також слід зазначити, що частиною 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Судом встановлено, що Управління соціального захисту населення Кам`янського районної державної адміністрації не зверталося до суду з приводу стягнення з відповідача сум виплаченої соціальної допомоги а лише обмежелося направленням 03.02.2020 та 16.03.2020 боржнику повідомлення про необхідність повернення коштів (а.с.14,15), а тому прокурор правомірно звернувся до суду з позовом в інтересах держави оскільки покриття витрат, пов`язаних з виплатою житлових субсидій, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, наданих як субвенція місцевому бюджету, в результаті неповернення ОСОБА_1 суми сплаченої субсидії, спричиняється шкода економічним інтересам держави, підриваються основні принципи існуючого економічного ладу та створюються перешкоди для призначення та виплати соціальної житлової субсидії іншим особам які її потребують.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення в повному обсязі та ухвалює рішення про стягнення з ОСОБА_1 на користь держави в особі Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації переплату по субсидії у сумі 13475,90 грн.
Відповідно до ст.141 ЦПК України з відповідача на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у розмірі 2102 грн.
Керуючись ст.ст. 3, 13, 56, 76, 81, 141, 263-265, 268, 280 ЦПК України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру , -
УХВАЛИВ:
Позов заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури Черкаської області в інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Черкаської області (вул. Декабристів, б. 2 в м. Кам`янка Черкаської області) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) про стягнення надмірно виплачених коштів за призначеними субсидіями- задовольнити повністю.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП - НОМЕР_3 на користь держави в особі Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації (вул. Декабристів, 2, м.Кам`янка, Черкаська область р/р UА 958201720343170005000005907 в ДКСУ у м.Київ, МФО 820172 код ЄДРПОУ 03195856) надмірно виплачені кошти у вигляді переплати по житловій субсидії за період з 01.10.2018 по 30.04.2019 року у сумі 13 475 (тринадцять тисяч чотириста сімдесят п`ять ) гривень 90 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП - НОМЕР_3 , витрати, що пов`язанні із сплатою судового збору за подання позовної заяви, на користь прокуратури Черкаської області: 18000, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 286, код за ЄДРПОУ 02911119, р/р UA 138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі України в м. Київ в сумі 2102 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя : В.В.Шкреба
Суд | Кам'янський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2020 |
Оприлюднено | 07.12.2020 |
Номер документу | 93311350 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Кам'янський районний суд Черкаської області
Шкреба В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні