Рішення
від 17.11.2020 по справі 925/814/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 листопада 2020 року справа № 925/814/20 м. Черкаси

За позовом приватного акціонерного товариства "Черкаське хімволокно"

до комунального підприємства теплових мереж "Черкаситеплокомуненерго" Черкаської міської ради

про врегулювання переддоговірного спору

Суддя Дорошенко М.В.

Секретар судового засідання Рябенька Я.В.

За участю:

від позивача: адвоката Колотило Л.М. за ордером від 20.07.2020 серія ЧК №61283, Короля В.Л. за довіреністю від 17.08.2020, Тараненка О.А. за довіреністю від 06.10.2020;

від відповідача: адвоката Бунякіна М.М. за ордером від 17.07.2020 серія ЧК №104549, адвоката Войцеховського М.Ю. за ордером від 15.07.2020 серія АІ №1044352.

Приватне акціонерне товариство "Черкаське хімволокно" (далі також - позивач) звернулося до Господарського суду Черкаської області із позовною заявою до комунального підприємства теплових мереж "Черкаситеплокомуненерго" Черкаської міської ради (далі також - відповідач) про врегулювання переддоговірного спору, який виник при укладенні договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 шляхом прийняття його пунктів 1.2, 1.3, 2.7, 3.2, 3.11, 9.9 та додатку №1 до договору в редакцій, запропонованій позивачем у проекті цього договору .

У позові позивач також просить господарський суд судові витрати покласти на відповідача.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що основною причиною переддоговірного спору є розбіжності, які виникли між сторонами під час узгодження порядку розрахунку (визначення) обсягу витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії теплопостачальної організації в теплових мережах теплотранспортуючої організації, передбаченого пунктом 3.11 проекту договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1. За твердженням позивача запропонований відповідачем у протоколі розбіжностей до проекту договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 порядок визначення обсягу витрат теплової енергії для компенсації її втрат, а відтак і запропонована відповідачем редакція спірних пунктів цього договору не відповідають вимогам чинного законодавства.

Ухвалою від 26.06.2020 Господарський суд Черкаської області у складі судді Дорошенка М.В. прийняв позовну заяву позивача до розгляду, відкрив провадження у справі №925/814/20, вирішив її розглядати за правилами загального позовного провадження, встановив відповідачу строк для подання відзиву на позов і призначив у справі підготовче засідання, яке неодноразово відкладалося.

20 липня 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшов відзив із запереченнями проти позову, в обґрунтування яких представник відповідача вказав на таке:

- на відсутність між сторонами переддоговірного спору з огляду на не передачу позивачем на вирішення суду неврегульованих сторонами розбіжностей за раніше запропонованим позивачем відповідачу до укладення аналогічного зі спірним договором на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1, що відповідно до ч. 7 ст. 181 Господарського кодексу України є підставою вважати пропозиції відповідача прийнятими;

- запропонована позивачем редакції спірних пунктів договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 щодо визначення обсягу витрат теплової енергії для компенсації її втрат згідно з нормативними технологічними втратами теплової енергії, врахованими при встановленні НКРЕКП тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, без врахування при цьому фактичного обсягу протранспортованої теплової енергії, на підставі якого визначається вартість послуги з транспортування теплової енергії, не відповідає передбаченим п. 6 ч. 2 ст. 3 та ч. 3 ст. 509 Цивільного кодексу України принципам (засадам) справедливості та розумності.

У відзиві на позов представник відповідача зазначив, що за попереднім (орієнтовним) розрахунком судових витрат відповідача його витрати на професійну правничу допомогу, які він очікує понести в зв`язку з розглядом справи №925/814/20, становлять 500000,00 грн. і заявив при цьому, що докази на підтвердження цих судових витрат відповідача, які не будуть подані до закінчення судових дебатів, будуть подані до суду протягом п`яти днів після ухвалення рішення у цій справі.

03 серпня 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшла відповідь на відзив, якою представник позивача відхилив заперечення представника відповідача проти позову, підтвердив доводи, приведені в обґрунтування позову і, крім того, вказав на таке:

при укладенні договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 відповідачем не був підписаний додаток №1, який містив істотні умови цього договору, тому останній відповідно до ч. 8 ст. 181 Господарського процесуального кодексу України є неукладеним (таким, що не відбувся);

обсяг витрат теплової енергії на компенсацію її втрат є складовою тарифу на транспортування теплової енергії відповідача тепловими мережами позивача, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.01.2020 №95, тому й договір на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 має передбачати саме той порядок визначення обсягу витрат теплової енергії для компенсації її втрат, який, застосовувався НКРЕКП при затвердженні вказаного тарифу. Застосування ж іншого, в тому числі й запропонованого відповідачем, порядку визначення витрат теплової енергії на компенсацію її втрат суперечить вимогам чинного законодавства стосовно обов`язковості застосування суб`єктами господарювання регульованих державою цін (тарифів).

13 серпня 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшло заперечення на відповідь на відзив, яким представник відповідача відхилив приведені позивачем у відповіді на відзив доводи і вказав при цьому на таке:

додаток №1 до договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 не містив істотних умов договору, тому не підписання цього додатку позивачем не вплинуло на факт укладення вказаного договору;

компенсація теплотранспортуючою організацією теплопостачальній організації втрат теплової енергії при її транспортуванні встановлюється тільки договором між цими організаціями, її розмір не регулюється державою і не залежить від встановлених державою тарифів на транспортування теплової енергії. Запропонований позивачем порядок визначення обсягу витрат теплової енергії на компенсацію її втрат є незрозумілим через невизначеність в нормативно-правових актах такого терміну як "нормативні технологічні втрати", що в подальшому може спричиняти спори, пов`язані з його (порядком) застосуванням.

Ухвалою від 21 серпня 2020 року Господарський суд Черкаської області закрив підготовче провадження у справі №925/814/20 і призначив її по суті на 11 год. 30 хв. 24 вересня 2020 року.

08 вересня 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшли додаткові пояснення відповідача у справі №925/814/20 у справі №925/814/20.

23 вересня 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшли заперечення представника позивача від 23.09.2020 на додаткові пояснення відповідача від 31.08.2020 та письмові пояснення представника позивача у справі №925/814/20.

У судовому засіданні, яке відбулося 24.09.2020, Господарський суд Черкаської області оголосив перерву до 11 год. 00 хв. 28.10.2020, про що повідомив представників сторін під розписку та ухвалою від 12.03.2020.

У судовому засіданні, яке відбулося 28.10.2020, Господарський суд Черкаської області розпочав розгляд справи по суті і оголосив перерву до 14 год. 30 хв. 17.11.2020, про що повідомив представників сторін під розписку.

У судовому засіданні, яке відбулося 17.11.2020 за участю обох сторін, Господарський суд Черкаської області продовжив розгляд справи №925/814/20 по суті, закінчив його і оголосив вступну і резолютивну частини ухваленого ним у нарадчій кімнаті рішення.

Заслухавши учасників справи, з`ясувавши обставини справи, дослідивши наявні у справі докази, Господарський суд Черкаської області

УСТАНОВИВ:

12 березня 2020 року позивач разом із супровідним листом від 12.03.2020 №275 надав відповідачу два примірника підписаного позивачем та скріпленого його печаткою проекту договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1, згідно з яким позивач як теплотранспортуюча організація зобов`язується надавати послуги з транспортування теплової енергії відповідача як теплопостачальної організації по теплових мережах, які перебувають на балансі теплотранспортуючої організації, а теплопостачальна організація зобов`язується оплатити на умовах, передбачених цим договором, послуги з транспортування теплової енергії.

25 березня 2020 року відповідач склав протокол розбіжностей до проекту договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 та із супровідним листом від 25.03.2020 №11/450 надіслав цей протокол розбіжностей разом з підписаним ним і скріпленим його печаткою договором на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 позивачу.

Позивач протокол розбіжностей відповідача від 25.03.2020 до договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 не підписав, не погодив вказані у ньому розбіжності і не передав їх на вирішення суду.

Натомість позивач листом від 15.04.2020 №435 повідомив відповідача, що через не підписання відповідачем проекту додатку №1 до договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1, який містить істотні умови цього договору, і не зазначення застережень до нього сторони не досягли згоди з усіх істотних умов договору, що відповідно до ч. 8 ст. 181 Господарського кодексу України є підставою вважати договір на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 неукладеним (таким, що не відбувся).

29 травня 2020 року позивач разом із супровідним листом від 29.05.2020 №933/1 надав відповідачу два примірника підписаного позивачем та скріпленого його печаткою проекту договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1, згідно з яким позивач як теплотранспортуюча організація зобов`язується надавати послуги з транспортування теплової енергії відповідача як теплопостачальної організації по теплових мережах, які перебувають на балансі теплотранспортуючої організації, а теплопостачальна організація зобов`язується оплатити на умовах, передбачених цим договором, послуги з транспортування теплової енергії.

Спірні пункти 1.2, 1.3, 2.7, 3.2, 3.11, 9.9 проекту договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 позивач виклав у такій редакції:

"1.2. Орієнтовні обсяги теплової енергії, яка транспортується за даним договором складають 74130,79 Гкал в період з 17 січня 2020р. по 31 грудня 2020р., що вказані в розрізі категорій споживачів та звітних періодів в п. 1 додатку №1 до даного договору.

1.3. Орієнтовні обсяги витрат теплової енергії для компенсації технологічних втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" в мережах "Теплотранспортуючої організації" за даним договором складають 7760,75 Гкал в період з 17 січня 2020р. по 31 грудня 2020р., що вказані в розрізі категорій споживачів та звітних періодів в п. 2 додатку №1 до даного Договору.

2.7. Після закінчення поточного календарного місяця, але не пізніше 10 (десятого) числа наступного місяця, "Теплопостачальна організація" зобов`язана надати "Теплотранспортуючій організації" для підписання накладну прийому-передачі витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" у теплових мережах "Теплотранспортуючої організації", розраховану відповідно до п. 4.3 даного договору. Зазначена накладна є підставою для проведення розрахунків між сторонами.

3.2. До 25 числа місяця, наступного за звітним, оплатити "Теплопостачальній організації" витрати теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" в теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" за встановленими НКРЕКП "Теплопостачальній організації" тарифами на виробництво теплової енергії за категоріями споживачів.

3.11. Надавати до 8 числа місяця наступного за звітним "Теплопостачальній організації" у вигляді Довідки підписаної директором або уповноваженою особою "Теплотранспортуючої організації" Розрахунок обсягу витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" у теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" по групам споживачів за звітний місяць. Обсяг витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" в теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" розраховується наступним чином:

- на ділянках теплових мереж, обладнаних вузлами комерційного обліку теплової енергії на вхід в мережу "Теплотранспортуючої організації", визначається як різниця між показами вузлів комерційного обліку, встановлених на межі балансової належності теплових мереж Сторін Договору та сумарними обсягами теплової енергії, визначеними за показами вузлів комерційного обліку, встановлених на об`єктах всіх споживачів "Теплопостачальної організації" до яких транспортування теплової енергії здійснювала "Теплотранспортуюча організація" на даній ділянці теплової мережі плюс розрахунковий обсяг теплової енергії, який виставлений до сплати "Теплопостачальною організацією" споживачам, об`єкти яких не оснащені вузлами комерційного обліку теплової енергії (або вузли комерційного обліку теплової енергії зняті з абонентського обліку).

- на ділянках теплових мереж "Теплотранспортуючої організації", які не обладнані вузлами комерційного обліку на межі балансової належності теплових мереж сторін договору, обсяг витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" в теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" в розрізі категорій споживачів визначається згідно нормативних технологічних втрат теплової енергії, які враховані при встановленні НКРЕКП тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії для "Теплотранспортуючої організації", з урахуванням режиму роботи теплових мереж (втрати теплової енергії на ділянках теплових мереж, які були відключені протягом звітного періоду не враховуються при визначенні обсягу витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії). Перелік ділянок теплових мереж, які були відключені протягом звітного періоду визначається згідно довідки про відключення і переключення в теплових мережах, ЦТП та окремих будинків для ремонтів, випробувань і усунення дефектів, визначеної пунктом 3.3 даного договору.

9.1. Додаток №1 є невід`ємною частиною даного Договору ".

У додатку №1 до проекту договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 позивач вказав у п. 1 додатку - орієнтовні обсяги теплової енергії, яка транспортується за даним договором в розрізі споживачів та звітних періодів, в п. 2 додатку - орієнтовні обсяги витрат теплової енергії для компенсації технологічних втрат теплової енергії теплопостачальної організації в мережах теплотранспортуючої організації в розрізі категорій споживачів та звітних періодів.

02 червня 2020 року відповідач склав протокол розбіжностей до проекту договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 та із супровідним листом від 03.06.2020 №11/959 надіслав цей протокол розбіжностей разом з підписаним ним і скріпленим його печаткою договором на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 позивачу.

У протоколі розбіжностей від 02.06.2020 відповідач виклав спірні пункти 1.2, 1.3, 2.7, 3.2, 3.11, 9.9 проекту договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 у такій редакції:

"1.2. Орієнтовні обсяги теплової енергії, яка транспортується за цим договором складає 74130,79 Гкал. в період з 17 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року.

1.3. Орієнтовні обсяги витрат на теплову енергію для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" у теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" за цим Договором орієнтовно складають 7760,75 Гкал. в період з 17 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року.

2.7. Після закінчення календарного місяця, але не пізніше 10 (десятого) числа наступного місяця, "Теплопостачальна організація" зобов`язана надати "Теплотранспортуючій організації" для підписання накладну прийому-передачі фактичних витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" у теплових мережах "Теплотранспортуючої організації", розраховану відповідно до п.4.3 цього Договору. Зазначена накладна є підставою для проведення розрахунків між сторонами.

3.2. До 25 числа місяця, наступного за звітним, оплатити "Теплопостачальній організації" фактично використану теплову енергію для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" у теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" за встановленими тарифами НКРЕКП "Теплопостачальній організації" на виробництво теплової енергії за категоріями споживачів.

3.11. Надавати до 8 числа місяця наступного за звітним "Теплопостачальній організації" у вигляді Довідки підписаної директором або уповноваженою особою "Теплотранспортуючої організації" розрахунок обсягу теплової енергії для компенсації витрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" у теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" по групам споживачів за звітний місяць.

Обсяг теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" у теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" розраховується наступним чином:

1. на ділянках тепломережі, обладнаних приладами обліку на вхід в мережу "Теплотранспортуючої організації", визначається як різниця між показниками приладу комерційного обліку на межі балансової належності між сторонами Договору та сумарних показників комерційних приладів обліку всіх споживачів "Теплопостачальної організації" до яких транспортування теплової енергії здійснювала "Теплотранспортуюча організація" на цій ділянці мережі плюс розрахунковий обсяг теплової енергії, що виставлений до сплати "Теплопостачальною організацією" споживачам, які не мають комерційного приладу обліку (чи комерційний прилад обліку непрацездатний);

2. на ділянках тепломережі, не обладнаних приладами комерційного обліку на межі балансової належності між сторонами Договору обсяг теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" у теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" по групам споживачів визначається шляхом - ділення вартості витрат на теплову енергію для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" у теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" на тариф "Теплопостачальної організації" на виробництво теплової енергії по категоріям споживачів, що затверджений постановою НКРЕКП.

В свою чергу, вартість витрат на теплову енергію для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" визначається шляхом множення об`ємів теплової енергії, спожитої споживачами "Теплопостачальної організації" в звітному періоді (відповідно до даних довідки передбаченої п. 2.5 цього Договору) на затверджені НКРЕКП для "Теплотранспортуючої організації" витрати на теплову енергії для компенсації втрат теплової енергії "Теплопостачальної організації" у теплових мережах "Теплотранспортуючої організації" (як складова частина структури тарифу на транспортування теплової енергії "Теплопостачальної організації" у тепловими мережами "Теплотранспортуючої організації", що затверджена постановою НКРЕКП).

9.6 виключити.

Додаток №1 виключити".

Позивач протокол розбіжностей відповідача від 02.06.2020 до проекту договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 одержав 04.06.2020, не підписав (не погодив) його і 23.06.2020 подав до Господарського суду Черкаської області позов про врегулювання вказаних у ньому розбіжностей.

Відповідно до частин 1-3 ст. 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.

Стаття 181 Господарського кодексу України містить такі норми:

1. Господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.

2. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.

3. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.

4. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.

5. Сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов`язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони.

6. У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо).

7. Якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов`язковим для сторін на підставі закону, або сторона - виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими.

8. У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся). Якщо одна із сторін здійснила фактичні дії щодо його виконання, правові наслідки таких дій визначаються нормами Цивільного кодексу України.

Згідно з частинами 1, 2 ст. 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.

Частинами 1-5 ст. 188 Господарського кодексу України встановлено, що:

1. Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

2. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

3. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

4. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

5. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Позивач є суб`єктом природних монополій з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, інформація про що занесена до Зведеного переліку суб`єктів природних монополій, розміщеного на офіційному сайті Антимонопольного комітету України в мережі Інтернет за адресою: https://amcu.gov.ua/zvedenij-perelik-subyektiv-prirodnih-monopolij.

Отож для позивача, як для монополіста з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, не передача у двадцятиденний строк з дня одержання від відповідача протоколу розбіжностей до договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 неврегульованих розбіжностей щодо умов цього договору на вирішення суду в силу ч. 7 ст. 181 Господарського кодексу України означає про прийняття пропозицій відповідача.

Відповідач у протоколі розбіжностей від 25.03.2020 до договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 запропонував виключити із цього договору додаток №1, тому відповідач не повинен був підписувати цей додаток. При цьому істотні умови (пункти), що містив додаток №1 і які є необхідними для договорів даного виду, відповідач відобразив в інших запропонованих ним в протоколі розбіжностей пунктах тексту договору.

Наявність у протоколі розбіжностей відповідача від 25.03.2020 пропозицій щодо істотних умов договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1, необхідних для договорів даного виду, і не передача позивачем в установлений строк неврегульованих розбіжностей щодо таких умов договору на вирішення суду є підставою вважати цей договір укладеним (таким, що відбувся) на запропонованих відповідачем у протоколі розбіжностей умовах.

Разом з тим, сторони мають право за взаємною згодою замість уже укладеного договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 укласти новий договір на транспортування теплової енергії (здійснити новацію договору), в тому числі в порядку внесення змін до укладеного договору шляхом укладення його в новій редакції.

Договори на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 і від 29.05.2020 №100-ТР/1 мають одинакові істотні умови про предмет, ціну, строк дії договору, але різняться за іншими їх умовами, пункти яких не співпадають як за змістом так і за номерами.

Отож за наявності укладеного між сторонами договору на транспортування теплової енергії від 12.03.2020 №100-ТР/1 пропозиція позивача укласти такий договір в іншій редакції від 29.05.2020 є правомірною.

Відповідач не відхилив пропозиції позивача щодо укладення договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1, а підписав його з протоколом розбіжностей.

За таких обставин процедура узгодження неврегульованих сторонами розбіжностей щодо умов договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 має відбуватися в загальному порядку, встановленому ч. 7 ст. 181 Господарського кодексу України.

Неврегульовані сторонами розбіжності щодо умов договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 позивач передав на вирішення Господарського суду Черкаської області в установлений ч. 7 ст. 181 Господарського кодексу України строк, тому вони підлягають розгляду судом і вирішенню по суті.

За твердженням позивача причиною переддоговірного спору за спірними пунктами договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 і додатком №1 до нього є різність у запропонованих сторонами порядках визначення обсягу витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії теплопостачальної організації у теплових мережах теплотранспортуючої організації на ділянках теплових мереж не обладнаних вузлами (приладами) комерційного обліку теплової енергії.

Позивач пропонує визначати обсяг витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії теплопостачальної організації у теплових мережах теплотранспортуючої організації на ділянках теплових мереж, не обладнаних вузлами (приладами) комерційного обліку теплової енергії за нормативними технологічними втратами теплової енергії у порядку, встановленому Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, затвердженим постановою НКРЕКП від 25.06.2019 №1174, Порядком урахування втрат теплової енергії в теплових мережах у тарифах на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, затвердженого постановою НКРЕКП від 01.07.2016 №1214, який (порядок) був застосований НКРЕКП при затвердженні постановою від 14.01.2020 №95 для позивача тарифів на транспортування теплової енергії відповідача тепловими мережами позивача, розрахованому виходячи з прогнозних обсягів транспортування позивачем теплової енергії відповідача за відповідний період.

Відповідач, на відміну від позивача, пропонує визначати обсяг витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії теплопостачальної організації у теплових мережах теплотранспортуючої організації на ділянках теплових мереж, не обладнаних вузлами (приладами) комерційного обліку теплової енергії, у порядку, встановленому договором на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 в редакції протоколу-розбіжностей від 02.06.2020, який (порядок) відрізняється від застосованого НКРЕКП порядку при встановленні постановою від 14.01.2020 №95 для позивача тарифів на транспортування теплової енергії відповідача тепловими мережами позивача лише тим, що витрати теплової енергії для компенсації її втрат розраховуються виходячи не з прогнозних обсягів транспортування теплової енергії, а з фактичних обсягів протранспортованої позивачем теплової енергії відповідача.

Відповідно до ч. 2, ч. 3 ст. 20 Закону України "Про теплопостачання" тарифи на теплову енергію, реалізація якої здійснюється суб`єктами господарювання, що займають монопольне становище на ринку, є регульованими. Тарифи на виробництво теплової енергії, у тому числі на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням альтернативних джерел енергії, на транспортування та постачання теплової енергії встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та органами місцевого самоврядування у межах повноважень, визначених законодавством.

Згідно з до ч. 1 ст. 6 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг здійснює встановлення тарифів на комунальні послуги суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг;

Статтею 10 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" передбачено, що тарифи на комунальні послуги формуються суб`єктами природних монополій та суб`єктами господарювання на суміжних ринках відповідно до порядків (методик), встановлених національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до цього Закону.

Постановою від 25.06.2019 №1174 національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг затвердила Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, відповідно до п. 1.4 якого витрати теплової енергії на покриття її втрат - це складова витрат у структурі тарифів на виробництво та/або транспортування, та/або постачання теплової енергії.

Постановою від 01.07.2016 №1214 національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг затвердила Порядок урахування втрат теплової енергії в теплових мережах у тарифах на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, який відповідно до його п. 1.1 визначає механізм урахування втрат теплової енергії в теплових мережах у тарифах на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання при їх формуванні.

Постановою від 14.01.2020 №95 національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг установила для позивача тарифи на транспортування теплової енергії відповідача тепловими мережами позивача.

Таким чином, послуги з транспортування теплової енергії відповідача тепловими мережами позивача останній має надавати за регульованими тарифами, встановленими постановою національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, позивач від 14.01.2020 №95, у структурі яких враховані і витрати теплової енергії відповідача у теплових мережах позивача, визначені згідно з Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, затвердженим постановою національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 25.06.2019 №1174 та Порядком урахування втрат теплової енергії в теплових мережах у тарифах на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, затвердженого постановою національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 01.07.2016 №1214, виходячи з прогнозних обсягів транспортування теплової енергії.

Втім даний переддоговірний спір не стосується порядку визначення втрат теплової енергії відповідача в теплових мережах позивача як складової витрат у структурі тарифів на транспортування теплової енергії.

Спірними у даному переддоговірному спорі є умови проекту договору транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1, які стосуються порядку визначення обсягу витрат теплової енергії для компенсації позивачем відповідачу втрат теплової енергії останнього в теплових мережах позивача.

Відносини між теплопостачальною та теплотранспортуючою організаціями щодо компенсації другою першій втрат теплової енергії і відповідно щодо визначення обсягу витрат теплової енергії для такої компенсації не регулюються державою, на них не поширюються Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, затверджений постановою національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 25.06.2019 №1174 та Порядок урахування втрат теплової енергії в теплових мережах у тарифах на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, затверджений постановою національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 01.07.2016 №1214, тому підстав для застосування цих Порядків до спірних правовідносин немає.

Такі відносини регулюються договором між теплопостачальною та теплотранспортуючою організаціями, які можуть застосувати для регулювання спірних правовідносин Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, затверджений постановою національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 25.06.2019 №1174 та Порядок урахування втрат теплової енергії в теплових мережах у тарифах на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, затверджений постановою національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 01.07.2016 №1214 лише за взаємною згодою.

Проте така згода між сторонами не була досягнута.

Порівнюючи доводи обох сторін, приведені ними в обґрунтування запропонованих ними умов спірних пунктів проекту договору транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1, господарський суд дійшов висновку, що доводи відповідача є більш переконливими з огляду на таке.

Частиною 1 статті 627 Цивільного кодексу України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

За умовами погодженого сторонами п. 4.1 проекту договору транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 вартість послуг з транспортування теплової енергії мережами позивача визначається на підставі обсягів протранспортованої теплової енергії, спожитої по категоріям споживачів згідно з п. 2.5 даного договору, помножених на тариф транспортування теплової енергії.

Таким чином, вартість послуг з транспортування теплової енергії мережами позивача визначається виходячи з фактичних обсягів протранспортованої теплової енергії, тому й умови договору транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 щодо визначення обсягу витрат теплової енергії для компенсації втрат теплової енергії відповідача тепловими мережами позивача виходячи саме із фактичних обсягів протранспортованої теплової енергії є у даному випадку такими, що відповідають вимогам розумності та справедливості.

За таких обставин позов задоволенню не підлягає, тому спірні пункти 1.2, 1.3, 2.7, 3.2, 3.11, 9.9 договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 і додаток №1 до нього слід прийняти в редакцій протоколу розбіжностей відповідача від 02.06.2020.

За подання позову позивач сплатив 2102,00 грн. судового збору, який відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України у зв`язку з відмовою у позові слід покласти на позивача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Черкаської області

ВИРІШИВ

У задоволенні позову приватного акціонерного товариства "Черкаське хімволокно" відмовити повністю.

Прийняти пункти 1.2, 1.3, 2.7, 3.2, 3.11, 9.9 договору на транспортування теплової енергії від 29.05.2020 №100-ТР/1 і додаток №1 до нього в редакцій протоколу розбіжностей комунального підприємства теплових мереж "Черкаситеплокомуненерго" Черкаської міської ради від 02 червня 2020 року.

Судовий збір за подання позову в сумі 2102,00 грн. покласти на позивача.

Це рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Це рішення протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 07 грудня 2020 року.

СУДДЯ М.В. Дорошенко

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення17.11.2020
Оприлюднено08.12.2020
Номер документу93329867
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/814/20

Судовий наказ від 25.08.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Судовий наказ від 25.08.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Постанова від 13.07.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Постанова від 22.06.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 06.07.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 26.01.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 14.01.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 29.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Рішення від 17.12.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Рішення від 17.11.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні