Рішення
від 06.12.2020 по справі 320/12845/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 грудня 2020 року м. Київ 19:15 год. №320/12845/20

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., секретаря судового засідання Олеярника М.І., за участю представників:

позивача - не з`явився;

відповідача - Мартиновський О.В.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Васильківської міської організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ

до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області

про визнання протиправними та скасування протоколів, зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Васильківська міська організація політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ з позовом до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання протиправним та скасування: протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321280 від 29.11.2020 - 01 годин 30 хвилин з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3; протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321281 від 29.11.2020 - 03 годин 30 хвилин з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №2; протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321282 від 29.11.2020 - 14 годин 16 хвилин з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №2; протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321283 від 29.11.2020 - 16 годин 53 хвилин з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №2; протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321284 від 29.11.2020 - 18 годин 27 хвилин з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3; протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321285 від 29.11.2020 - 21 годин 15 хвилин з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №1; протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321286 від 29.11.2020 - 23 годин 40 хвилин з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №1; зобов`язання Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286 в спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії №386 від 15.10.2020 Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці ; дострокове припинення повноважень всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, який діяв станом на 29.11.2020.

Позов мотивовано протиправністю оскаржуваних протоколів, з огляду на проведення відповідачем повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286 в спосіб, не передбачений законом, оскільки членам виборчої комісії не повідомлялось у жоден із способів, визначених статтею 36 Виборчого кодексу України, про проведення 29.11.2020 засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії щодо повторного перерахунку голосів виборців на виборчих дільницях, не доводилось членам виборчої комісії порядку денного зазначеного засідання, не велось протоколу засідання виборчої комісії, фактичного перерахунку бюлетенів не здійснювалось, не розпаковувалось пакетів з бюлетенями, не складалось разом та не сортувалось бюлетенів, під час складання протоколів не перевірялось правових підстав включення виборців до витягу зі списку виборців, які голосують за місцем перебування, не встановлювалось кількості виборців, якими отримано виборчі бюлетені у приміщенні для голосування та за місцем перебування, не перевірялось недійсності бюлетенів, не перевірялось законності складання витягів зі списку виборців для голосування за місцем перебування, не вивішувалось протоколів повторного перерахунку на стенд для оприлюднення, у протоколах не відображено відомостей щодо непідписання протоколів всіма членами комісії, не зазначено обов`язкових реквізитів у протоколах у вигляді підпису голови та секретаря виборчої комісії у нижньому правому кутку кожної сторінки кожного примірника протоколу.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.12.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, призначено судовий розгляд справи по суті в судовому засіданні на 06.12.2020 о 10:30 год., запропоновано відповідачу в строк до 10:00 год. 06.10.2020 подати відзив на позовну заяву та витребувані в ухвалі докази.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, згідно якого позов не визнано. Зазначено, що засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області було розпочато 27.11.2020 та велось під протокол №32, порядок денний було оголошено 27.11.2020 та в цей же день в засіданні комісії оголошено перерву до наступного дня. 28.11.2020 члени комісії повернулися на засідання після перерви, при цьому секретарем комісії о 12:01 год. в групі Viber, створеною головою виборчої комісії, в яку долучено всіх діючих членів виборчої комісії, повідомлено про продовження засідання з 12:30 год. 29.11.2020 Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області за наявності кворуму продовжено розпочатий 28.11.2020 перерахунок виборчих бюлетенів, на якому були присутніми 24 особи від різних учасників виборчого процесу, що підтверджується відповідним листом реєстрації присутніх на засіданні. Відповідачем наголошено на дотриманні виборчою комісією порядку повторного підрахунку голосів з розкриттям пакетів з бюлетенями, оприлюдненням змісту кожного бюлетеня з можливістю присутніх ознайомитись з їх змістом, наявності у спірних протоколах передбачених законодавством реквізитів, а також наголошено на надуманості та безпідставності тверджень позивача та їх спростуванні належними доказами та свідченнями членів Васильківської територіальної виборчої комісії та учасників виборчого процесу, які були присутніми на засіданні виборчої комісії. Крім того, відповідачем наголошено на відсутності обґрунтованих доводів відповідача, підтверджених належними доказами, про вплив процедурних порушень на числові значення, відображені в спірних протоколах, навіть за умови наявності таких порушень.

Представником позивача під час судового розгляду позов підтримано, наголошено на протиправності оскаржуваних протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286 з огляду на їх прийняття відповідачем не у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії №386 від 15.10.2020 Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці . При цьому представником позивача зменшено позовні вимоги в частині дострокового припинення повноважень всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, який діяв станом на 29.11.2020.

Представником відповідача під час судового розгляду проти позову заперечено, наголошено на дотриманні Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області вимог виборчого законодавства під час повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286 та на правомірності складених за результатами такого підрахунку оскаржуваних протоколів.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, судом встановлено таке.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11642/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2020, визнано протиправним та скасовано рішення Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, оформлене протоколом від 12.11.2020, визнано протиправним та скасовано постанову Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про встановлення/визнання результатів виборів 25.10.2020 до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, яку було прийнято 12.11.2020, зобов`язано Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №320278, №320280, №320281, №320300, №320307, №320315, №320319, №320325, №320334, №320337, №320338, №321271, №321272, №321273, №321274, №321275, №321276, №321277, №321278, №321279, №321280, №321281, №321282, №321283, №321284, №321285, №321286, №321287, №321417, №321288 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області шляхом перерахунку бюлетенів, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, з позначкою Уточнений , достроково припинено повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, який діяв станом на день прийняття спірних рішень 12.11.2020 у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області у новому складі проведено повторний підрахунок голосів, зокрема, на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286, за результатами якого складено 29.11.2020 відповідні протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286.

Вважаючи протиправними зазначені протоколи про повторний підрахунок голосів, позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Порядок підготовки та проведення виборів депутатів усіх рівнів визначено Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX (з наступними змінами і доповненнями).

Відповідно до статті 250 Виборчого кодексу України, підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу (абзац одинадцятий частини другої).

На час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає ведення протоколу засідання виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці (частина третя).

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією (частина шоста).

Кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу із списком виборців, підраховує та вносить на кожен отриманий ним аркуш списку виборців такі відомості по кожному аркушу окремо: 1) кількість виборців, включених у список виборців, на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 2) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (за підписами виборців та відмітками голосував за місцем перебування у списку виборців) частина сьома).

Список виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування у разі внесення до нього доповнень закривається шляхом закреслення незаповнених граф списку виборців для внесення прізвищ виборців таким чином, щоб унеможливити внесення до списку додаткових виборців, підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою комісії (частина восьма).

Дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем (секретарем засідання) виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з усіх місцевих виборів (частина дев`ята).

Дільнична виборча комісія підраховує невикористані виборчі бюлетені. Кількість таких бюлетенів оголошується головою і заноситься секретарем комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Невикористані виборчі бюлетені погашаються шляхом відокремлення правого нижнього кута бюлетеня. Погашені невикористані виборчі бюлетені разом з бюлетенями, зіпсованими виборцями під час їх заповнення і повернутими членам дільничної виборчої комісії, які їх видавали, запаковуються. На пакеті робиться напис Невикористані виборчі бюлетені , зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії (частина десята).

Дільнична виборча комісія підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів, за підписами виборців у списку виборців та відмітками голосував за місцем перебування у списку виборців. Ця кількість оголошується (частина одинадцята).

Дільнична виборча комісія підраховує кількість контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів виборчої комісії, які їх видавали, окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Кількість таких талонів оголошується (частина дванадцята).

У разі відповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості виборців, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, ця кількість оголошується і заноситься секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці як кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені.

У разі невідповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, складається акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі. Після цього комісія приймає рішення про встановлення кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних виборів. Ця кількість оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці (частина тринадцята).

Список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 цього Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис Список виборців , зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії (частина чотиринадцята).

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис Контрольні талони , зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії (частина п`ятнадцята).

Дільнична виборча комісія з кожних місцевих виборів перевіряє, чи дорівнює сума кількості невикористаних виборчих бюлетенів і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі (частина шістнадцята).

Згідно статті 252 Виборчого кодексу України, дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин: 1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів; 2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів; 3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів (частина перша).

Відповідно до статті 254 Виборчого кодексу України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії (частина перша).

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням (частина друга).

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина третя).

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами (частина четверта).

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом (частина п`ята).

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу (частина дванадцята).

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів (частина тринадцята).

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу (частина чотирнадцята).

Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу (частина п`ятнадцята).

У разі визнання голосування на виборчій дільниці недійсним при повторному підрахунку голосів усі виборчі бюлетені, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому випадку протокол територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців з відповідних виборів на цій виборчій дільниці складається у порядку, встановленому частинами тринадцятою та чотирнадцятою цієї статті, та повинен містити лише відомості, зазначені в абзацах другому - дев`ятому частини другої статті 251 цього Кодексу або в абзацах сімнадцятому - двадцять четвертому частини другої статті 251 цього Кодексу. На місці інших відомостей ставиться прочерк (частина шістнадцята).

Постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 №386 затверджено Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (далі по тексту - Порядок №386).

Відповідно до пункту 1.2 Порядку №386, на час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає протокольним рішенням (зміст якого заноситься до протоколу засідання дільничної виборчої комісії та не оформлюється окремим документом) ведення протоколу засідання дільничної виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар (секретар засідання) дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці (абзац перший).

Протокол окремо з кожних місцевих виборів у кожному виборчому окрузі, в якому проводилося голосування на виборчій дільниці, може складатися шляхом внесення від руки відомостей до бланків протоколів, виготовлених за затвердженими формами та відповідно до Порядку виготовлення, передачі та вимог до протоколів територіальних і дільничних виборчих комісій, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 4 жовтня 2020 року №342, або за наявності технічної можливості за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та його роздрукування після остаточного заповнення і перевірки правильності такого заповнення (абзац четвертий).

Забороняється заповнювати протоколи олівцем (у разі внесення відомостей до бланків протоколів від руки), а також вносити до них без відповідного рішення комісії будь-які виправлення, а також підписувати його та засвідчувати печаткою дільничної виборчої комісії до остаточного заповнення (абзац п`ятий).

Згідно пункту 1.5 Порядку №386, кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії (абзац перший).

У разі незгоди з результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі, член дільничної виборчої комісії підписує протокол із позначкою З окремою думкою . Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу (абзац другий).

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів дільничної виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення (абзац третій).

Перший і другий примірники протоколу мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців (абзац четвертий).

За приписами пункту 1.6 Порядку №386, у разі складання протоколу шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та виготовлення протоколу шляхом роздрукування (на офсетному папері білого кольору щільністю не менше 80 г/м 2 (з елементами захисту - за наявності технічної можливості) формату А4, фарбою чорного кольору) примірники протоколу нумеруються та підписуються в порядку, визначеному частиною четвертою статті 251 Кодексу (пункт 1.5 цього Порядку), після чого кожний примірник протоколу засвідчується печаткою відповідної виборчої комісії (абзац перший).

У нижньому правому кутку кожної сторінки кожного примірника протоколу, на вільному від записів полі додатково ставляться підписи голови (а в разі відсутності голови - заступника голови) та секретаря виборчої комісії, які також засвідчуються печаткою цієї виборчої комісії (абзац другий).

Пунктом 2.2. Порядку №386 встановлено, що до пункту 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією протоколу вносяться відомості про кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією від відповідної територіальної виборчої комісії, що дорівнює кількості виборчих бюлетенів, зазначеній у витягу із протоколу територіальної виборчої комісії про передачу виборчих бюлетенів для голосування з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі дільничній виборчій комісії, складеному за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року № 330 Про Порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям (абзац перший).

Згідно пункту 2.3 Порядку №386, дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Для цього кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу зі списком виборців, підраховує по кожному аркушу списку виборців та сумарно по всіх аркушах, які він опрацьовував, відомості про кількість виборців, включених до списку виборців, на момент закінчення голосування та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування. Після чого член комісії повідомляє підсумкові відомості щодо кількості виборців (абзац п`ятий).

На підставі додавання відповідних підсумкових відомостей про кількість виборців, оголошених усіма членами дільничної виборчої комісії, відповідальними за роботу зі списком виборців, комісія встановлює кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу зі списку виборців (абзац шостий).

Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) та 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування відповідних протоколів з кожних місцевих виборів одразу після встановлення такої кількості (абзац сьомий).

Відповідно до пункту 2.5 Порядку №386, після підрахунку невикористаних виборчих бюлетенів дільнична виборча комісія згідно з частиною одинадцятою статті 250 Кодексу підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів у приміщенні для голосування, за підписами виборців у списку виборців та кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування, за відмітками голосував за місцем перебування у списку виборців (абзац перший).

Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування та 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування відповідних протоколів з кожних місцевих виборів (абзац другий).

За приписами пункту 2.7 Порядку № 386, список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис Список виборців , зазначаються назва місцевих виборів, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії (абзац перший).

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис Контрольні талони , зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії (абзац другий).

Пунктом 6.1 Порядку №386 визначено, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації.

Згідно пункту 6.5 Порядку №386, повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Відповідно до пункту 6.6 Порядку №386, повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії з урахуванням положень статті 250 Кодексу та цього Порядку.

За приписами пункту 6.7 Порядку №386, територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року №296 (абзац перший).

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) відповідно до пунктів 1.2, 1.6 цього Порядку (абзац другий).

Згідно пункту 6.8 Порядку №386, протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються (абзац перший).

У разі незгоди з відомостями, зазначеними у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу (абзац другий).

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу (абзац третій).

Пунктом 6.10 Порядку №386 визначено, що у разі визнання голосування на виборчій дільниці недійсним під час повторного підрахунку голосів виборців усі виборчі бюлетені, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому разі протокол територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців з відповідних виборів на цій виборчій дільниці складається у порядку, встановленому частинами тринадцятою та чотирнадцятою статті 254 Кодексу, та повинен містити лише відомості, зазначені у пунктах 1-8 протоколу. При цьому в пункті 8 протоколу зазначається загальна кількість виборчих бюлетенів, виявлених дільничною виборчою комісією у скриньках. На місці інших відомостей ставиться прочерк.

Як встановлено судом, Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області за результатами повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286 складено 29.11.2020 протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на зазначених виборчих дільницях.

Оскаржуючи до суду вказані протоколи, позивачем зазначено про допущення відповідачем числених порушень виборчого законодавства під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286 та під час складання за результатами повторного підрахунку виборців відповідних протоколів.

Втім, позивачем не надано суду належних, достовірних та достатніх доказів на підтвердження викладених у позовній заяві обставин порушень відповідачем виборчого законодавства (зокрема, але не виключно, відеофіксації вчинення відповідачем зазначених у позовній заяві порушень саме 29.11.2020, актів та скарг, поданих до комісії суб`єктами виборчого процесу та іншими зацікавленими особами, актів відмови комісії щодо реєстрації таких скарг, заяв чи актів тощо).

Відповідно до статті 66 Виборчого кодексу України, скарга до виборчої комісії може бути подана суб`єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб`єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій цієї статті (частина перша).

Скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу (частина третя).

Днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути, але не була вчинена дія, передбачена законом (частина п`ята).

Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією (частина сьома).

Згідно частини сьомої статті 67 Виборчого кодексу України, до скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до скарги, у кількості, що дорівнює кількості суб`єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі. Письмові докази подаються в оригіналі або в засвідченій у встановленому порядку копії.

Суд не приймає до уваги як докази порушення відповідачем вимог виборчого законодавства подані позивачем акти про виявлення порушень Виборчого кодексу України від 29.11.2020, складені уповноваженою особою ОСОБА_1 , виборцями ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та довіреною особою ОСОБА_4 , виборцями ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , оскільки зазначені акти не містять доказів їх реєстрації, в тому числі і в журналі реєстрації вхідної кореспонденції, копія витягу з якого наявна у матеріалах справи, доказів відмови у прийнятті та реєстрації вказаних актів відповідачем також не надано.

Крім того, вказані акти підписано 29.11.2020 виборцями ОСОБА_2 , ОСОБА_3, ОСОБА_5, ОСОБА_6 . Втім, згідно листа реєстрації присутніх на засіданні Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 29.11.2020, вказані особи не зареєстровані як присутні на засіданні виборчої комісії 29.11.2020, вибори у цей день до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області не проводились, що ставить під сумнів факт перебування зазначених в акті виборців 29.11.2020 на засіданні Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, та як наслідок, ставить під сумнів достовірність зазначених актів та викладеної в них інформації.

Згідно приписів статті 36 Виборчого кодексу України, основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.

Тобто, якщо голова комісії та його заступник не виконують функції щодо ведення засідання виборчої комісії або у разі їх відсутності (у тому числі у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах одномандатного чи територіального виборчого округу) комісія на кожному такому засіданні визначає із свого складу головуючого на засіданні з числа членів комісії.

Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу. Засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний. Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.

Як убачається з наявного у матеріалах справи листа реєстрації присутніх членів на засіданні Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 29.11.2020 та листа реєстрації присутніх на засіданні Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 29.11.2020, під час проведення повторного підрахунку голосів, що здійснювалося 29.11.2020 присутніми були 14 членів виборчої комісії та 24 суб`єкти виборчого процесу.

Позивачем надано пояснення члена Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_7 , відібрані 04.12.2020 адвокатом Крившею Я.А., згідно яких ОСОБА_7 пояснила, що про засідання 29.11.2020 та 30.11.2020 повідомлена не була, жодного належного виклику щодо неї не здійснювалось.

Допитана під час судового розгляду справи свідок ОСОБА_8 показала, що вона як голова комісії не скликала засідання комісії, на якому проведено повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286, оскільки у період з 24.11.2020 по 27.11.2020 її фізично не допускали до приміщення Васильківської територіальної виборчої комісії. Останній раз вона скликала засідання комісії 24.11.2020. 27 листопада 2020 року свідка примусили передати всю виборчу документацію секретарю комісії та печатку комісії, що підтверджується відповідним актом, який складено 27.11.2020 о 23.45 у приміщенні комісії. Також свідок повідомила суду, що вона не була присутня на засіданні комісії 29.11.2020, в день, коли вівся повторний підрахунок голосів по дільницях, що є предметом спору у межах даного провадження.

Допитана під час судового розгляду справи свідок ОСОБА_9 показала, що прибула на засідання комісії 29.11.2020 о 12.00 та повідомила, що під час повторного підрахунку голосів членами виборчої комісії порушувались приписи виборчого законодавства, втім, жодних скарг на протиправні, на її думку, дії виборчої комісії свідком не подавались та акти не складались.

Допитана судом під час судового розгляду свідок ОСОБА_10 показала, що починаючи з 28.11.2020 була секретарем Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, повідомлення про засідання комісії надсилалось в групі Viber, до якої було включено, в тому числі голову виборчої комісії. Засідання комісії завжди відбувалось за наявності відповідного кворуму. Жодних зауважень, окрім голови комісії щодо несвоєчасного та неналежного повідомлення про дату, час та місце проведення засідання комісії їй не відомо. В тому числі як відсутні будь-які скарги чи заяви від будь-яких зацікавлених осіб з цього приводу. Свідок зазначила, що голова комісії відмовлялась конструктивно працювати та працювати взагалі у зв`язку з чим комісією прийнято рішення про продовження роботи комісії за наявним складом, оскільки рішенням Київського окружного адміністративного суду було зобов`язано комісію провести повторний підрахунок голосів в тому числі і на оскаржуваних виборчих дільницях. Також свідок повідомила, що жодних скарг, актів чи заяв щодо порушення виборчого законодавства нею 29.11.2020 не реєструвалось та не подавалось жодним із суб`єктів виборчого процесу. Свідок повідомила, що під час проведення засідання комісії 29.11.2020, окрім членів комісії на засіданні були присутніми представники від різних політичних партій, спостерігачі, якими також не висловлювалось зауважень щодо порушення членами комісії порядку проведення повторного підрахунку голосів. Свідок наголосила, що під час засідання 29.11.2020 кожен бюлетень підраховувався з демонстрацією присутнім членам комісії і підрахунок було проведено у повній відповідності до вимог виборчого законодавства.

Аналогічні за своїм змістом покази щодо порядку проведення засідання 29.11.2020, підрахунку голосів та складання оскаржуваних протоколів надано допитаним під час судового розгляду свідком ОСОБА_11 .

Допитана судом під час судового розгляду справи свідок ОСОБА_12 показала, що 29.11.2020 дійсно не скликалось засідання комісії, оскільки засідання комісії було розпочато 27.11.2020 та після технічної перерви було продовжено 29.11.2020. Про засідання комісії всіх було поінформовано у відповідній групі за допомогою месенджера Viber та в телефонному режимі. Процес повторного перерахунку голосів був повністю публічним та здійснювався у повній відповідності до вимог виборчого законодавства.

Будь-яких доказів, зокрема, заяв, актів чи інших документів, поданих як до даної комісії так і до комісії вищого рівня щодо неповідомлення чи неналежного повідомлення голови та деяких членів комісії про дату, час та місце проведення засідання комісії матеріали справи не містять.

Відповідачем надано суду належним чином засвідчену копію протоколу №32 засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області 27.11.2020, з якого убачається, що засідання виборчої комісії з метою виконання рішення Київського окружного адміністративного суду у справі №320/11642/20 та постанови ЦВК №507 від 20.11.2020 було розпочато 27.11.2020 та завершено 30.11.2020.

Щодо тверджень позивача про відсутність у протоколах від 29.11.2020 про повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях №321285 та №321286 всіх реквізитів та відсутність у виборчій документації списків виборців, то як убачається з акта про виявлення відсутності виборчої документації від 29.11.2020 о 19:10 год., підписаного 12 членами Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, комісією встановлено факт відсутності списків виборців та витягу зі списків виборців, які голосують за місцем перебування у виборчій документації, що знаходилась в архіві ТВК в мішках виборчої дільниці 321285. Також, згідно акта про виявлення відсутності виборчої документації від 29.11.2020 о 22:00 год., підписаного 14 членами Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, комісією встановлено факт відсутності витягу зі списків виборців, які голосують за місцем перебування у виборчій документації, що знаходилась в архіві ТВК в мішках виборчої дільниці 321286.

Під час судового розгляду представником відповідача повідомлено, що під час засідання виборчої комісії у телефонному режимі з відповідними головами дільничних виборчих комісії №321285 та №321286 було з`ясовано, що зазначені списки складались та були наявними у виборчій документації.

Також, у матеріалах справи відсутні будь-які докази того, що навіть за умови наявності процедурних порушень, такі порушення виплинули на числові значення, що відображені у протоколах Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286. Судом такої невідповідності під час судового розгляду також не виявлено.

Крім того, у матеріалах справи відсутні будь-які докази щодо порушень виборчого законодавства виборчою комісією саме під час проведення 29.11.2020 повторного підрахунку голосів по виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286, а порушення, вчинені комісією до цієї дати, навіть за умови їх встановлення і підтвердження у судовому порядку не є автоматичною підставою для твердження про те, що такі порушення мали місце саме під час здійснення повторного підрахунку голосів 29.11.2020.

Як убачається з наявних у матеріалах справи протоколів Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 29.11.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286, зазначені протоколи містять всі необхідні реквізити та дані, що передбачені чинним законодавством в тому числі і підписи всіх присутніх членів комісії, заступника, секретаря та навпроти графи голова комісії слово відсутня .

При цьому як зазначалось вище судом, приписами статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Щодо інших доводів та аргументів учасників справи, суд зазначає, що згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).

Наведена позиція Європейського суду з прав людини також застосовується у практиці Верховним Судом, що як приклад відображено у постанові від 28.08.2018 у справі № 802/2236/17-а.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, беручи до уваги встановлені судом обставини справи, враховуючи проаналізоване судом правове регулювання спірних відносин, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та їх непідтвердження наявними у матеріалах справи доказами, відтак, позов не підлягає задоволенню.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню згідно правил розподілу судових витрат, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.

Оскільки на час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачено і суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову, з позивача (а у випадку відсутності в нього статусу юридичної особи - із обласної організації політичної партії) слід стягнути до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Київського окружного адміністративного суду судовий збір у розмірі 16816,00 грн. за подання адміністративного позову немайнового характеру, який містить 8 вимог немайнового характеру (по 2102,00 грн. кожна вимога), з урахуванням зменшення розміру позовних вимог.

Керуючись статтями 241-246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Стягнути з Київської обласної організації Політичної партії Пропозиція (ідентифікаційний код 43734685, місцезнаходження: 08300, Київська область, м. Бориспіль, вул. Київський шлях, 14-А) на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м. Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмір 16816,00 (шістнадцять тисяч вісімсот шістнадцять) грн. 00 коп.

Позивач - Васильківська міська організація Політичної партії Пропозиція (місцезнаходження: 08601, Київська область, м. Васильків, вул. Декабристів, 151, корпус 1, кв. 178).

Відповідач - Васильківська міська територіальна виборча комісія Обухівського району Київської області (ідентифікаційний код 43755862, місцезнаходження: 08601, Київська область, м. Васильків, вул. Володимирська, 2).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Згідно пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, провадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення. Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

Суддя Колеснікова І.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2020
Оприлюднено08.12.2020
Номер документу93331671
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/12845/20

Ухвала від 09.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Рішення від 06.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 05.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні