Рішення
від 03.12.2020 по справі 380/5972/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2020 року справа №380/5972/20

Львівський окружний адміністративний суд в складі :

головуючого - судді Кухар Н.А.

секретаря судового засідання Шавель М.М.

за участю:

представника позивача - Герасимчук Ю.Ю.

представник відповідача - Глова Я.В.

представник відповідача -Ковальчук Р.П.

представник відповідача - Замроз В.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Комунального некомерційного підприємства Буської районної ради "Буська центральна районна лікарня" про зупинення експлуатації будівлі,-

в с т а н о в и в:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, вул. Підвальна,6, м. Львів; код ЄДРПОУ 38627339) звернулося в суд з позовом до Комунального некомерційного підприємства Буської районної ради "Буська центральна районна лікарня" (80500, вул. Львівська,77, м. Буськ, Львівська область; код ЄДРПОУ 01997633) про зупинення експлуатації будівлі Красненської міської лікарні Буської ЦРЛ за адресою: 80560, Львівська область, смт. Красне, вул. Золочівська, 10, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбовування) та відімкнення від джерел живлення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем проведено позапланову перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки у будівлі Красненської міської лікарні Комунального некомерційного підприємства Буської районної ради Буська центральна районна лікарня за результатами якої складено акт № 63 від 06.03.2020 року. Цим актом зафіксовано порушення, які загрожують життю та здоров`ю людей, які перебувають на об`єкті, що, в свою чергу, є підставою для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді зупинення експлуатації будівель до повного усунення порушень.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 30 липня 2020 року відкрито справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2020 року справу призначено до розгляду в порядку спрощеного провадження з викликом сторін.

Ухвалою про відкриття провадження запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву, а також роз`яснено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин справа буде вирішена за наявними матеріалами.

Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву, просив у задоволенні позову відмовити з огляду на наступне. З моменту проведення позапланової перевірки у березні 2020 року, позивачем вчинено дії на усунення виявлених порушень. Зокрема, продовжуються роботи по об`єкту: Реконструкція Красненської міської лікарні в смт. Красне, вул. Золочівська, 10, Буського району Львівської області відповідно до договору № 12-11/19 від 12.11.2019 року, укладеного з підрядником - ТзОВ Львівська Теплоенергетична Компанія . Проектно-кошторисною документацією з реконструкції будівлі, зокрема, передбачено виконання ряду робіт з забезпечення пожежної безпеки об`єкта. Терміни виконання робіт завершуються 31.12.2020 року.

Крім цього, з метою максимального приведення стану будівлі Красненської міської лікарні до вимог пожежної безпеки та усунення виявлених порушень, вже виконано наступне:

- посадовою особою - керівником структурного підрозділу КНП Буська ЦРЛ - Красненська міська лікарня ОСОБА_1 пройдено навчання з питань протипожежної безпеки, що підтверджується посвідченням № 19 від 10.06.2020 року;

- приміщення лікарні доукомплектовані первинними засобами пожежогасіння, а саме, додатково придбано 5 нових вогнегасників, що підтверджується договором купівлі-продажу № 6 від 17.06.2020 року;

- відповідно до доручення заступника директора з адміністративно-господарської роботи КНП Буська ЦРЛ від 25.05.2020 № 5 вогнегасники у будівлі Красненської міської лікарні встановлено на висоту, визначену пожежними нормами;

- закуплено та встановлено аварійне освітлення евакуаційних виходів згідно договору купівлі-продажу № 6 від 17.06.2020 року;

- тривають роботи з реконструкції другого евакуаційного виходу очного відділення (другий поверх) відповідно до зведеного кошторисного розрахунку 003-РК-16-ЗК, локального кошторису на будівельні роботи № 2-1-3 відділ 6 Зовнішні металеві евакуаційні сходи , на підставі договору № 12-11/19 від 12.11.2019 року Реконструкція Красненської міської лікарні в смт. Красне, вул. Золочівська, 10, Буського району Львівської області , а також затвердженого календарного графіку виконання робіт на 2020 рік;

- порушення щодо з`єднання проводів усунуто відповідно до доручення заступника директора з адміністративно-господарської роботи КНП Буська ЦРЛ від 25.05.2020 № 5;

- протипожежні люки виходу на горище виконано з металу, фото докази додаються;

- встановлення протипожежної сигналізації передбачене відповідно до зведеного кошторисного розрахунку 003-РК-16-ЗК, локального кошторису на будівельні роботи № 2-1-3 відділ 8 Монтаж та налагодження пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу 2-го типу на підставі договору 12-11/19 від 12.11.2019 року Реконструкція Красненської міської лікарні в смт. Красне, вул. Золочівська, 10, Буського району Львівської області , а також затвердженого календарного графіку виконання робіт на 2020 рік, виконання зазначених робіт заплановане у III-IV кварталах цього року;

- дерев`яні конструкції покрівлі (лати, крокви) було оброблено та перевірено згідно Акту визначення точки роси № 89 від 27.11.2017 року, Акту визначення вологості деревини № 88 від 27.11.2017 року, Акту перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочення) № 104 від 06.11.2017 року та Акту прийняття протипожежних заходів в експлуатацію від 06.12.2017 року. Також передбачено оброблення дерев`яних конструкцій покрівлі згідно зведеного кошторисного розрахунку 003-РК-16-ЗК, локального кошторису на будівельні роботи № 2-2-2 відділ 2 Дах , локального кошторису на будівельні роботи № 2-1-3 відділ 1 Дах , локального кошторису на будівельні роботи № 6-2-1 відділ 1 Дах , на підставі договору № 12-11/19 від 12.11.2019 року Реконструкція Красненської міської лікарні в смт. Красне, вул. Золочівська, 10, Буського району Львівської області , а також затвердженого календарного графіку виконання робіт на 2020 рік;

- для визначення категорії пожежної та вибухопожежної небезпеки приміщень Красненської міської лікарні 27.07.2020 року укладено договір № 67/20;

- з метою проведення ідентифікації потенційно небезпечного об`єкта 27.07.2020 укладено договір № 67/20;

- з метою недопущення користування електрочайниками в непристосованих для цього приміщеннях, видано наказ головного лікаря Красненської міської лікарні № 49 від 22.05.2020 року;

- встановлення грозозахисту передбачене зведеним кошторисним розрахунком 003-РК-16-ЗК, локальним кошторисом на будівельні роботи № 2-1-3 відділ 4 Блискавкозахист , договором № 12-11/19 від 12.11.2019 року Реконструкція Красненської міської лікарні в смт. Красне, вул. Золочівська, 10, Буського району Львівської області , а також затвердженого календарного графіку виконання робіт на 2020 рік;

- відповідно до доручення заступника директора з адміністративно-господарської роботи КНП Буська ЦРЛ від 25.05.2020 № 5 поновлено план евакуації людей на випадок виникнення пожежі;

- відповідно до доручення заступника директора з адміністративно-господарської роботи КНП Буська ЦРЛ від 25.05.2020 № 5 на будівлі лікарні вивішений адресний вказівник з назвою вулиці, номером будинку та назвою установи, а також проведене до нього освітлення у темний час доби;

- вивішено вказівні знаки зазначення місць знаходження первинних засобів пожежогасіння згідно ДСТУ ISO 6309:2007;

- відповідно до доручення заступника директора з адміністративно-господарської роботи КНП Буська ЦРЛ від 25.05.2020 № 5 люки на горище у приміщення зачинено на замок;

- відповідно до доручення заступника директора з адміністративно-господарської роботи КНП Буська ЦРЛ від 25.05.2020 № 5 ліквідовані прокладені тимчасові ділянки електромережі;

- відповідно до доручення заступника директора з адміністративно-господарської роботи КНП Буська ЦРЛ від 25.05.2020 № 5 демонтовано підвішані лампочки в приміщенні під сходовою кліткою;

- відповідно до договору купівлі - продажу № 6 від 17.06.2020 року, додатково придбано 5 раструбів для комплектації вуглекислотних вогнегасників;

- приватним підприємством Левіль проведено ревізію наявної системи захисту;

- відповідно до договору купівлі-продажу № 6 від 17.06.2020 року, придбано багор пожежний та лом пожежний та доукомплектовано пожежний щит згідно норм;

- відповідно до доручення заступника директора з адміністративно-господарської роботи КНП Буська ЦРЛ від 25.05.2020 № 5 ліквідовано розміщення підсобного приміщення під сходовою кліткою;

- тривають роботи щодо заміни покриття підлоги як це передбачено зведеним кошторисним розрахунком 003-РК-16-ЗК, Локальним кошторисом на будівельні роботи № 2-1-1 відділ 2 Підлога на підставі договору № 12-11/19 від 12.11.2019 року Реконструкція Красненської міської лікарні в смт. Красне, вул. Золочівська, 10, Буського району Львівської області , а також затвердженого календарного графіку виконання робіт на 2020 рік;

- наявні порошкові первинні засоби пожежогасіння не використовуються, натомість проведено технічне обслуговування наявних вуглекислотних вогнегасників відповідно до Договору про надання послуг № 9 від 08.07.2020 року;

- протипожежне об`єктове тренування персоналу Красненської міської лікарні було проведено ще 28.02.2020 (за тиждень до повторної перевірки представниками позивача);

- відповідно до договору купівлі-продажу № 6 від 17.06.2020 року придбано 20 протигазів ВП-5;

- відповідно до доручення заступника директора з адміністративно-господарської роботи КНП Буська ЦРЛ від 25.05.2020 № 5 демонтовано електророзетки, встановлені на горючій основі;

- Красненську міську лікарню доукомплектовано чотирма ношами.

Щодо проходження функціонального навчання у сфері ЦЗ у НМЦ ЦЗ та БЖД Львівської області особами керівного складу та фахівцями, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, то через введені карантинні заходи на території Львівської області, зумовлені корона вірусною інфекцією, територіальні курси Цивільного захисту та безпеки життєдіяльності (другої категорії) не проводять навчання. Таким чином, відповідачем вжито достатніх заходів для усунення виявлених перевірками порушень. Фактична заборона діяльності відповідача є невиправданим та надмірним заходом впливу, а решта виявлених порушень можуть бути усунуті без створення загрози для життя та здоров`я людей.

В судове засідання призначене на 03 грудня 2020 року прибув представник позивача, позовні вимоги підтримав, просив позов задоволити.

Представники відповідача просили у задоволенні позову відмовити з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, судом встановлено наступне.

На виконання наказу Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 11.12.2019 року № 337 видано посвідчення від 24.02.2020 року № 62 на проведення позапланової перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки у будівлі Красненської міської лікарні Буської ЦРЛ за адресою: 80560, Львівська область, смт. Красне, вул. Золочівська, 10.

У період з 24 лютого по 06 березня 2020 року головним інспектором Буського РВ Головного управління ДСНС України у Львівській області, майором служби цивільного захисту Піджарко А.Т. було проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки Красненської міської лікарні Буської ЦРЛ за адресою: 80560, Львівська область, смт. Красне, вул. Золочівська, 10.

Під час проведення позапланової перевірки Красненської міської лікарні Комунального некомерційного підприємства Буської районної ради Буська центральна районна лікарня було виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 05.11.2018 № 879.

За результатами проведеної посадовими особами позивача позапланової перевірки дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки складено акт № 63 від 06 березня 2020 року. Вказаним актом зафіксовано порушення відповідачем вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року (далі - Правила пожежної безпеки), Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки та низки інших нормативних актів.

Позаплановою перевіркою виявлено наступні порушення:

1. Посадовими особами не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому ПКМУ від 26.06.2013 р. № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .

2. Приміщення не до забезпечено первинними засобами пожежогасіння.

3. Наявні вогнегасники не встановленні на висоті 1,5 метра від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника.

4. Коридори, проходи та інші евакуаційні шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням.

5. З приміщення другого поверху не влаштовано другий евакуаційний вихід.

6. З`єднання, відгалуження проводів в приміщенні котельної, санпропуску та в підсобному приміщенні кухні не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння.

7. Допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не встановлено протипожежні люки виходу на горища).

8. Приміщення закладу не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56;2014 Системи протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системою передавання тривожних сповіщень, системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей).

9. Дерев`яні конструкції покрівлі (лати, крокви) повторно не оброблені засобами вогнезахисту які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

10. Для приміщення котельної не визначено категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б в. 1.1-З6:2016.

11. Не проведено ідентифікацію потенційно небезпечного об`єкта.

12. Допускається користування електрочайників в не пристосованих спеціальних місцях.

13. Будівля закладу не дообладнано захистом від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог.

14. Не поновлено план евакуації людей на випадок виникнення пожежі.

15. Будівля не забезпечена адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленим на фасаді будівлі або інших видних місцях із освітленням у темний час доби.

16. Для зазначення місця знаходження первинних засобів пожежогасіння не встановленні вказівні знаки згідно ДСТУ ISO 6309:2007.

17. Люки на горища в приміщенні не зачинено на замок.

18. В приміщенні котельної допускається прокладання тимчасових ділянок електромережі.

19. В підсобному приміщенні під сходовою клітиною допускається підвішування електролампочок безпосередньо на струмопроводах.

20. Вуглекислотні вогнегасники не забезпечені рас трубами.

21. Не проведено ревізію наявної системи захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог.

22. Пожежний щит не доукомплектовано згідно норм належності.

23. Допускається розміщення підсобного приміщення під сходовою клітиною.

24. Допускається покриття підлоги на шляхах евакуації із небезпечними показниками щодо токсичності продуктів горіння та димоутворювальною здатністю.

25. Не проведено технічне обслуговування наявних порошкових первинних засобів пожежогасіння,термін експлуатації яких вийшов.

26. Не проведено об`єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту.

27. Приміщення лікарні не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання з розрахунку на максимальну кількість хворих та окремо для обслуговуючого персоналу.

28. Не забезпечено проходження функціонального навчання у сфері ЦЗ у НМЦ ЦЗ та БЖД Львівської області особами керівного складу та фахівцями, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту.

29. Лікарню не до забезпечено ношами з розрахунку одні ноші на 5 хворих.

30. В приміщенні ренгенкабінеті допускається встановлення електророзеток на горючій основі.

Примірник акту перевірки отримано директором Красненської міської лікарні Буської ЦРЛ ОСОБА_2 06 березня 2020 року, що підтверджується його підписом в акті.

Крім того, 20 січня 2020 року головним інспектором Буського РВ Головного управління ДСНС України у Львівській області, майором служби цивільного захисту Піджарко А.Т. було винесено протокол ЛВ № 014662 та ЛВ № 014677 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188 8 КУпАП та постанову ЛВ № 014677 про накладення адміністративного стягнення.

З метою застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини врегульовані Кодексом цивільного захисту України від 2 жовтня 2012 р. № 5403-VI (далі - КЦЗ України), Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 р. №877-V (далі - Закон України № 877-V) (у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року №877-V, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 4 Закону України № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 51 КЦЗ України діяльність із забезпечення техногенної безпеки є складовою виробничої, експлуатаційної та іншої діяльності відповідних посадових осіб і працівників підприємств, установ, організацій. Ця вимога відображається у відповідних статутах або положеннях.

Крім того, вимогами ч. 3 ст. 55 КЦЗ України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Статтею 64 КЦЗ України встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (ч.2 ст. 64 КЦЗ України).

Частиною 3 ст.64 КЦЗ України встановлено, що до складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Приписами п. 12 ч. 1 ст. 67 КЦЗ України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно з вимогами ч. 2. ст. 68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку встановленому законом.

Відповідно до вимог п.п. 1, 4, 10 ч. 1 ст. 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

Відповідно п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою КМУ від 16 грудня 2015 р. № 1052 (далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

У п. 3 зазначеного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

Відповідно до вимог ст. 66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Як вже зазначалося, вимогами ч. 2 ст. 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з вимогами ст. 69 КЦЗ України встановлено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови з питань пожежної безпеки у разі:

- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

- порушення вимог пожежної безпеки передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень будівель та споруд виробничого призначення;

- випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки.

Підстави для такого звернення визначені ч. 1 ст. 70 КЦЗ України.

Водночас, єдиною підставою для повного чи часткового зупинення діяльності підприємства є факт створення відповідачем загрози життю та здоров`ю людей у зв`язку із експлуатацією приміщень, і цей факт має бути доведений належними та допустимими доказами.

При цьому, така ознака як створення загрози життю та/або здоров`ю людей трактується досить широко. Теоретично всі порушення протипожежних норм у тій чи іншій мірі створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Отже, застосування цих заходів можливе за будь-яке порушення.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Вказані Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.

Згідно пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів.

Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.

Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.

На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.

З аналізу зазначених правових норм вбачається, що забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.

Як вже зазначалося, 06 березня 2020 р. позивачем проведено позапланову перевірку відповідача, за результатами якої встановлено наявність ряду порушень, які призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі.

На підтвердження усунення цих порушень відповідачем надано до суду наступні документи:

- посвідченням № 19 від 10.06.2020 року;

- договір купівлі-продажу № 6 від 17.06.2020 року;

- доручення заступника директора з адміністративно-господарської роботи КНП Буська ЦРЛ від 25.05.2020 № 5;

- графік виконання робіт Реконструкція Красненської міської лікарні в смт. Красне, вул. Золочівська, 10, Буського району Львівської області ;

- пояснювальна записка;

- зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта Реконструкція Красненської міської лікарні в смт. Красне, вул. Золочівська, 10, Буського району Львівської області ;

- локальний кошторис на будівельні роботи № 2-1-1;

- локальний кошторис на будівельні роботи № 2-1-3;

- локальний кошторис на будівельні роботи № 2-2-2;

- локальний кошторис на будівельні роботи № 6-1-1;

- підсумкова відомість ресурсів;

- витяг з протоколу № 2 від 10.06.2020 року;

- додаток до протоколу № 1 від 18.05.2020 року;

- видаткова накладна № 1/0906022020 від 17.06.2020 року;

- договір № 12-11/19 від 12.11.2019 року;

- додаткова угода № 4 до Договору № 12-11/19 від 12.11.2019 року;

- договір № 67/20 від 27.07.2020 року;

- наказ № 49 від 22.05.2020 року;

- технічний звіт по перевірці заземляючої мережі ізоляції проводів;

- акт здачі - приймання наданих послуг № 201/2020 від 08.07.2020 року;

- договір № 9 від 08.07.2020 року;

- звіт про проведення протипожежного об`єктового тренування персоналу Красненської міської лікарні;

- акт перевірки відповідності систем протипожежного захисту від 30.10.2020 року;

- акт прийняття в експлуатацію робіт з монтажу пристроїв блискавкозахисту від 30.10.2020 року;

- фото докази на усунення порушень;

27 листопада 2020 року позивачем проведено позаплановий захід державного нагляду щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та складено акт №136, згідно якого встановлено наступне порушення:

1. Коридори, проходи та інші евакуаційні шляхи евакуації не забезпечено евакуаційними освітленням.

Отже, на підставі наявних у справі доказів судом встановлено, що відповідачем усунуто порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які викладені в акті перевірки № 63 від 06 березня 2020 року, окрім одного порушення.

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що вимоги позивача стосовно повного зупинення експлуатації будівлі Красненської міської лікарні Буської центральної районної лікарні не відповідають тяжкості того порушення, яке зазначено в акті останньої перевірки. Вказане порушення може бути усунуто відповідачем без зупинення експлуатації всієї будівлі лікарні. Доказів створення реальної загрози життю та здоров`ю людей вказаним порушення позивачем не надано.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку про відсутність необхідності у примусовому порядку застосовувати до відповідача таких заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), як повне зупинення експлуатації будівлі Красненської міської лікарні Комунального некомерційного підприємства Буської районної ради Буська центральна районна лікарня за адресою: 80560, Львівська область, смт. Красне, вул. Золочівська, 10, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті позапланової перевірки від 06 березня 2020 року № 33.

Позивачем під час розгляду справи не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи було спростовано відповідачем. Отже, позовні вимоги є необґрунтованими, а тому позов задоволенню не підлягає.

Підстави для вирішення у цій справі питання щодо розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -

в и р і ш и в:

У задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Комунального некомерційного підприємства Буської районної ради "Буська центральна районна лікарня" про зупинення експлуатації будівлі - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області 79008, вул. Підвальна,6, м. Львів; код ЄДРПОУ 38627339.

Відповідач: Комунальне некомерційне підприємство Буської районної ради "Буська центральна районна лікарня", 80500, вул. Львівська,77, м. Буськ, Львівська область; код ЄДРПОУ 01997633.

Повне судове рішення складено 07.12.2020 року.

Суддя Кухар Н.А.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.12.2020
Оприлюднено08.12.2020
Номер документу93332049
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/5972/20

Рішення від 03.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні