Рішення
від 07.12.2020 по справі 420/8065/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/8065/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Бжассо Н.В.,

розглянув у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження в м. Одеса адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю СТЕПОВЕ про застосування заходів реагування

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної екологічної інспекції в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю СТЕПОВЕ , за результатом розгляду якого, позивач просить суд: застосувати заходи реагування,а саме повністю зупинити господарську діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю СТЕПОВЕ до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та висновку з оцінки впливу на довкілля.

В обґрунтування адміністративного позову представник позивача зазначає, що на підставі плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції на 2019 рік, затвердженого наказом Державної екологічної України від 30.11.2018 року № 262, у період з 13.11.2019 року по 26.11.2019 року проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ СТЕПОВЕ . В ході перевірки встановлено факт провадження господарської діяльності без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та без одержання висновку з оцінки впливу на довкілля, що є порушенням ст. 11 ЗУ Про охорону атмосферного повітря . За результатом перевірки складено акт, в якому зафіксовано порушення ТОВ СТЕПОВЕ вимог законодавства.

Ухвалою суду від 28.12.2019 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 11.02.2020 року.

30.01.2020 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов ТОВ СТЕПОВЕ , згідно з яким, представник відповідача зазначає, що товариство не порушувало вимоги, які встановлені ЗУ Про охорону атмосферного повітря , відповідачем виконуються заходи, які спрямовані на дотримання Закону України Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності , ТОВ СТЕПОВЕ не визнає факт допущення правопорушення.

10.02.2020 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив на адміністративний позов.

03.03.2020 року від представника відповідача надішли письмові заперечення щодо відповіді на відзив на адміністративний позов.

Ухвалою суду від 19.03.2020 року провадження у справі зупинено до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.

30.11.2020 року суд поновив провадження у справі.

30.11.2020 року від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

26.11.2020 року від представника відповідача надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача.

30.11.2020 року суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками справи докази в їх сукупності та робить наступні висновки.

24.09.2019 року Державна екологічна інспекція в Одеській області направила на адресу ТОВ СТЕПОВЕ повідомлення № 2815/10 про проведення у термін з 13 листопада по 26 листопада 2019 року планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Згідно з наказом Державної екологічної інспекції в Одеській області № 621, на підставі Плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2019 рік, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 30.11.2018 року № 262, та відповідно до ст. ст. 5,7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього середовища , Положення про Державну екологічну інспекцію в Одеській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 року № 652, призначено проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю СТЕПОВЕ за адресою: 67451, Одеська обл., Роздільнянський р-н, с.Степове, вул. Одеська 55, ЄДРПОУ 26507937. Термін з 13.11.2019 року по 26.11.2019 року.

На підставі вказаного наказу державним інспекторам з охорони навколишнього середовища Одеської області видано направлення на проведення планової перевірки.

26.11.2019 року державними інспекторами з охорони навколишнього середовища Одеської області, за результатом проведеної перевірки, складено акт № 99/10.

Також, 26.11.2019 року Державною екологічною службою в Одеській області прийнято припис № 98, з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, зобов`язано ТОВ Степове :

1. надати Інспекції завірені копії наступної документації:

- документи на право користування земельними ділянками під господарчими дворами;

- повний перелік основних засобів виробництва Підприємства (будівлі, споруди, обладнання, техніка, обладнання АЗС, свердловини на воду, водонасосне обладнання, зерноочисне обладнання БЦС-24 у складі ЦОЛ-3 з визначенням дат придбання (оренди), введення в експлуатацію;

- паспорти свердловин на воду;

- технічні паспорти обладнання АЗС, БЦС-24, ЦОЛ-3;

2. у місці розташування АЗС, заправлення транспорту та техніки спорудити тверде покриття та локальні очисні споруди з жиро вловлювачами;

3. скласти проект реконструкції АЗС з урахуванням спорудження твердого покриття, локальних очисних споруд з жиро вловлювачами з розділом впливу на навколишнє природне середовище. Скласти звіт з оцінки впливу на довкілля від планової діяльності Підприємством при реконструкції та використанні обладнання АЗС;

4. отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Провадження господарської діяльності, яке супроводжується викидами забруднюючих речовин здійснювати лише при наявності відповідного дозволу.

5. розробити вимоги, які передбачаються стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря та визначаються дозволами на викиди забруднюючих речовин;

6. здійснювати контроль за обсягом та складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря відповідно до умов дозволу на викиди ЗР в атмосферу;

7. розробити спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру;

8. здійснювати виробничий контроль за охороною атмосферного повітря в процесі господарської діяльності в частині контролю за ефективністю роботи газоочисної установки ЦОЛ інструментально-лабораторними вимірюваннями параметрів викидів забруднюючих речовин;

9. організувати належне обслуговування і безпечну експлуатацію установок очистки газу, розташування та обладнання місць відбору проб та вимірювання параметрів газопилового потоку, завести журнал обліку робочого часу установок очистки газу та призначити відповідальних осіб за вище вказане;

10. провести технічне навчання і перевірку знань з правил технічної експлуатації установок очистки газу:

- інженерно - технічного персоналу з періодичністю не менше одного разу на три роки,

- обслуговуючого персоналу, залученого до експлуатації установок очистки газу, з періодичністю не менше одного разу на рік;

11. розробити і затвердити інструкцію з експлуатації установки очистки газу ЦОЛ-3 відповідно до умов її роботи;

12. розробити паспорт на установку очистки газу ЦОЛ-3;

13. здійснити огляд технічного стану установки очистки газу на джерелі викиду (утворення) ЦОЛ-3 та, за результатом огляду, скласти відповідний акт перевірки;

14. здійснити виробничий контроль за охороною атмосферного повітря в процесі господарської діяльності в частині контролю за ефективністю роботи газоочисної установки ЦОЛ-3 інструментально-лабораторними вимірюваннями параметрів викидів забруднюючих речовин;

15. встановити засоби вимірювання техніки (водомірні прилади) та здійснити облік забору та використання води із свердловин на воду з внесенням показників у Журнал обліку збору води;

16. спорудити огорожі зон санітарної охорони свердловин, як джерел питного та господарсько-побутового водопостачання;

17. скласти звіти про водокористування за встановленою формою 2- ТП (водогосп), по показникам інструментального обліку забору води;

18. визначити потребу у використанні свердловин на воду, які довгий час не використовуються та здійснити ліквідаційний тампонаж не придатних для експлуатації та не потрібних свердловин;

19. отримати державну реєстрацію прав на земельні ділянки, які використовує Підприємство під господарськими дворами;

20. На основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявити і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, складати документацію первинного обліку утворення відходів форми 1-ВТ;

21. здійснювати та подавати статистичну звітність за формою 1- відходи;

22. виділити місця та встановити ємності з написами для роздільного збирання та тимчасового зберігання до передачі відходів;

23. щокварталу до 10 числа наступного місяця подавати до Держено інспекції звіти про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) за встановленою формою відповідно до встановленої форми;

24. не допускати змішування різних видів відходів для утилізації яких в Україні наявні технології переробки та утилізації;

25. здійснити страхування цивільної відповідальності суб`єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно довкіллю або здоров`ю людей під час зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів.

Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Одеської області 26.11.2019 року складено Протоколи №№000992, 000993 про адміністративне порушення, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст. 164 КУпАП, стосовно ОСОБА_1 (директора ТОВ СТЕПОВЕ ).

27.11.2019 року, Державною екологічною інспекцією в Одеській області складено Акт відмови від підписання матеріалів перевірки №99/10-98-000993.

Листом Державної екологічної інспекції в Одеській області №3532/10 від 28.11.2020р. направлено ТОВ СТЕПОВЕ наступні документи:

- Акт, складений за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 26.11.2019р. №99/10;

- Припис №98 від 26.11.2019р.;

- Протокол про адміністративне правопорушення №000993 від 26.11.2019р.;

- Акт №99/10-98-000993 відмови від підписання матеріалів перевірки від 27.11.2019 року.

Згідно з ч. 1 ст.35 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. а ч. 1 ст.20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про охорону атмосферного повітря.

Згідно з Положенням про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Державна екологічна інспекція в Одеській області діє на підставі Положення, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28 вересня 2017 року №652 (далі - Положення), згідно якого Державна екологічна інспекція в Одеській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі та їй підпорядковується.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно п.5 розділу ІІ Положення, Державна екологічна інспекція в Одеській області має право звертатися до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Закон України Про охорону атмосферного повітря спрямований на збереження та відновлення природного стану атмосферного повітря, створення сприятливих умов для життєдіяльності, забезпечення екологічної безпеки та запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище. Цей Закон визначає правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря.

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря , підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані:здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

Приписами ч. ч. 5, 6 ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря визначено передбачено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Статтею 12 Закону України Про охорону атмосферного повітря передбачено, що господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , підставою для припинення діяльності підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності або систематичні порушення у сфері оцінки впливу на довкілля, що не можуть бути усунені з технічних, економічних або інших причин.

Відповідно до ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Суд встановив, що відповідно до рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31.07.2020 року у справі № 420/4677/20, яке набрало законної сили 20.10.2020 року, задоволено частково позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Степове до Державної екологічної інспекції в Одеській області про визнання протиправним та скасування припису.

Визнано протиправними та скасовано пункти 2, 3, 5, 6, 8-25 Припису Державної екологічної інспекції в Одеській області № 98 від 26.11.2019 року.

Так, з огляду на зміст рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31.07.2020 року у справі № 420/4677/20, ТОВ СТЕПОВЕ виконало вимоги пунктів 4,7 припису № 98 від 26.11.2019 року щодо отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Також, згідно з вказаним рішенням скасовано у судовому порядку вимоги припису щодо складання звіту з оцінки спливу на довкілля.

Таким чином, суд робить висновок про відсутність підстав для застосування до ТОВ СТЕПОВЕ заходів реагування у вигляді повного зупинення господарської діяльності.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, суд робить висновок, що адміністративний позов не належить до задоволення.

Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 173-183, 192-228, 205, 243, 245, 246, 250, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю СТЕПОВЕ про застосування заходів реагування.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до Одеського апеляційного адміністративного суду.

Позивач - Державна екологічна інспекція в Одеській області (пр-кт. Шевченка, 12, м. Одеса, 65058, код ЄДРПОУ: 38017120).

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю СТЕПОВЕ (вул. Одеська, буд. 55, селище Степове, Роздільнянський р-н, Одеська обл., 67451, код ЄДРПОУ 26507937).

Повний текст рішення складений та підписаний судом 07.12.2020 року.

Суддя Н.В. Бжассо

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2020
Оприлюднено08.12.2020
Номер документу93332584
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8065/19

Рішення від 07.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 19.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 28.12.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні