Рішення
від 07.12.2020 по справі 540/2692/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2692/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Войтовича І.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області до Державного підприємства "Центральне конструкторське бюро "Ізумруд" про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій,

встановив:

Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (далі - позивач або ГУ ПФУ у Херсонській області) звернулось до суду із позовом до Державного підприємства Центральне конструкторське бюро Ізумруд (далі - відповідач або ДП ЦКБ Ізумруд ), в якому просить стягнути з ДП "Центральне конструкторське бюро "Ізумруд" (код 14309617, 73000, м. Херсон, Карантинний острів І) на користь головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код 21295057, 73005, м. Херсон, вул. 28 Армії, 6) заборгованість з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за період з січня по червень 2020 року у сумі 8202.02 гри.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що згідно даних ГУ ПФУ у Херсонській області за відповідачем рахується заборгованість по платежах до Пенсійного фонду України, а саме по відшкодуванню фактичних витрат, пов`язаних з виплатою і доставкою пільгових пенсій, призначених на підставі пп. "б"-"з" ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення за період з 01.01.2020 року по 31.06.2020 року на загальну суму 8202,02 грн. Зазначає, що на адресу відповідача направлялись відповідні розрахунки, на загальну суму фактичних витрат на виплату та доставку виплачених пенсій, що підтверджують поштові повідомлення про вручення, однак зазначені в розрахунках суми відповідачем не сплачувались, у зв`язку із чим за період з 01.01.2020 року по 31.06.2020 року утворилась заборгованість в сумі 8202,02 грн. При цьому зазначає, що ДП "Центральне конструкторське бюро "Ізумруд" систематично не виконує свої зобов`язання в частині відшкодування витрат пов`язаних з доставкою і виплатою пенсій за віком призначених відповідно до п.п. "б"- "з" ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення . Вказані неправомірні дії спричиняють до наростання заборгованості, що завдає збитків державі в особі Пенсійного фонду України, при цьому гальмується накопичення коштів бюджету Пенсійного фонду. Як наслідок, ускладнюється фінансування виплати пенсій та допомоги, які виплачуються за рахунок коштів Пенсійного фонду України, що негативно впливає на реалізацію урядових програм, щодо чергового підвищення розміру пенсій громадянам.

Однак, заборгованість в добровільному порядку відповідачем не сплачена, що і обумовило звернення до суду із цим позовом.

Ухвалою суду від 25.09.2020 позовну заяву залишено без руху та встановлено строк для усунення недоліків. Станом на 08.10.2020 недоліки усунуті.

Ухвалою суду від 08.10.2020 року відкрито провадження у даній адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (ст. 262 КАС України). Даною ухвалою також надано відповідачу строк на подання відзиву.

Копія ухвали направлялась на адресу відповідача, яку він отримав 21.10.2020 року.

Оскільки відповідачем у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не надано, суд вирішує даний спір за наявними матеріалами на підставі ч. 6 ст. 162 КАС України.

Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності, встановив наступне.

Державне підприємство Центральне конструкторське бюро Ізумруд зареєстроване як юридична особа та перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області.

Заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат, пов`язаних з виплатою і доставкою пільгових пенсій у відповідача виникла на підставі розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "б"-"з" ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення , та пунктів 2-8 частини 2 статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з січня 2020 по пенсіонеру: ОСОБА_1 . Вказані розрахунки надіслані відповідачу листами із рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення .

Дослідженням вказаних розрахунків судом встановлено, що місячний розмір фактичних витрат та доставку пенсій становить: з січня по квітень 2020 року по ОСОБА_1 - 1321,31 грн., з травня по червень 2020- 1458,39грн.

Право на отримання пенсіонером ОСОБА_1 пенсії на пільгових умовах відповідно до пунктів "б"-"з" ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення підтверджується відповідним протокол про призначення пенсії, копією трудової книжки, довідкою з місця роботи та іншими первинними документами.

Згідно наявного у матеріалах справи уточнюючого розрахунку суми боргу за період з 01.01.2020 року по 31.06.2020 року з відшкодування фактичних витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсій не страхування" в частині пенсій, призначених до пунктів "б"-"з" ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення (список №2) ДП "Центральне конструкторське бюро "Ізумруд" заборгованості ДП "Центральне конструкторське бюро "Ізумруд" по відшкодуванню фактичних витрат, пов`язаних з виплатою та доставкою пільгових пенсій (Список №2) ОСОБА_1 на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області за період з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року становить 8202,02 грн.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Предметом цього спору є заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат, пов`язаних з виплатою і доставкою пільгових пенсій, яку позивач просить суд стягнути з ДП "Центральне конструкторське бюро "Ізумруд". А тому в межах цієї справи суд має перевірити наявність такої заборгованості та чи дотримана процедура її стягнення.

Спірні правовідносини врегульовано Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 року №1058-IV (далі - Закон №1058-IV), Законом України Про пенсійне забезпечення від 05.11.1991 року №1788-XII (далі - Закон №1788-XII).

.Згідно абзаців 1-3 пункту 2 розділу XV Прикінцеві положення Закону № 1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.

Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України Про пенсійне забезпечення до набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій та призначених відповідно до частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку:

- підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;

- за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та відповідно до статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та після цієї дати відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та частини третьої статті 114 цього Закону.

Статтею 13 Закону №1788-XII визначені категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах. Зокрема, відповідно до пункту "б" частини 1 статті 13 Закону №1788-XII на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Разом з цим, суд зазначає, що відповідно до абзацу 4 статті 2 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування від 26.06.1997 року №400/97-ВР (далі - Закон №400/97-ВР) для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Отже, пенсійне законодавство України встановлює обов`язок щодо відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій підприємствами та організаціями, які мають у своїх виробничих підрозділах робочі місця із шкідливими умовами праці.

При цьому, аналіз наведених вище норм матеріального права дає підстави для висновку, що витрати на виплату та доставку пенсій, призначених особам відповідно до пунктів "б" - "з" ст. 13 Закону №1788-XII за списком № 2, покриваються підприємствами та організаціями, крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України. При цьому обов`язок підприємств та організацій з відшкодування цих витрат, понесених Пенсійним фондом України після 01 січня 2014 р., не пов`язаний з датою призначення такої пенсії чи часом набуття, необхідного для цього пільгового стажу.

Указаний висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, яка викладена в його постанові від 21.06.2018 року у справі № 819/2573/15.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 26 Закону № 1058-IV до досягнення віку, встановленого абзацами першим і другим цієї частини, право на пенсію за віком за наявності відповідного страхового стажу мають жінки 1961 року народження і старші після досягнення ними такого віку:

55 років - які народилися по 30 вересня 1956 року включно;

55 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1956 року по 31 березня 1957 року;

56 років - які народилися з 1 квітня 1957 року по 30 вересня 1957 року;

56 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1957 року по 31 березня 1958 року;

57 років - які народилися з 1 квітня 1958 року по 30 вересня 1958 року;

57 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1958 року по 31 березня 1959 року;

58 років - які народилися з 1 квітня 1959 року по 30 вересня 1959 року;

58 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1959 року по 31 березня 1960 року;

59 років - які народилися з 1 квітня 1960 року по 30 вересня 1960 року;

59 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1960 року по 31 березня 1961 року;

60 років - які народилися з 1 квітня 1961 року по 31 грудня 1961 року.

Тобто жінкам підвищено вік, з якого вони набувають права на пенсію за віком в залежності від дати їх народження: від 55 до 60 років.

Незалежно від правового регулювання, яке існувало станом на дату набуття особою права на пільгову пенсію, її пенсійний вік (для призначення пенсії на загальних підставах) визначатиметься лише у відповідності з положеннями чинного законодавства, яке регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення і загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

Судом встановлено, що відповідач не є сільськогосподарським товаровиробником та не віднесений до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України.

Таким чином, обов`язок відповідача відшкодувати фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених на пільгових умовах за списком № 2, передбачено діючим законодавством.

При цьому, статтею 67 Конституції України встановлено, що роботодавець зобов`язаний своєчасно та в повному розмірі сплачувати належні йому збори.

Порядок відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, визначається розділом 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року № 21-1 (далі - Інструкція №21-1).

Згідно пункту 6.4 розділу 6 Інструкції №21-1 розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Пунктом 6.5 Інструкції №21-1 визначено, що розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії.

Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах (пункт 6.7 Інструкції №21-1).

У відповідності до пункту 6.8 Інструкції №21-1 у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає розрахунок згідно з додатками, зазначеними у пункті 6.4 цієї глави для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства (крім підприємств, місцезнаходженням яких є вільна економічна зона "Крим"). Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства.

Як встановлено судом, Головним управління Пенсійного фонду України в Херсонській області на адресу відповідача надіслало розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "б"-"з" ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення , та пунктів 2-8 частини 2 статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з січня 2020 року по червень 2020 відносно пенсіонера ОСОБА_1 .

Вказані розрахунки, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення № 7300305475636, №7300306911189 вручені відповідачу.

У свою чергу, зазначені в розрахунках суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій щодо пенсіонера ОСОБА_1 за період з 01.01.2020 року по 31.06.2020 року відповідачем не сплачені, у зв`язку із чим утворилась заборгованість на загальну суму 8202,02 грн.

За таких обставин, розрахунки фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій за відповідний період є підставою для відшкодування відповідачем фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, понесених територіальним органом Пенсійного фонду України.

Станом на час розгляду справи заборгованість зі сплати фактичних витрат на виплату та доставку пенсій по пенсіонеру ОСОБА_1 за період з 01.01.2020 року по 31.06.2020 року відповідачем не сплачена, доказів відсутності або погашення ним вказаної заборгованості суду не надано.

Відповідно до пункту 7 частини 1 ст. 64 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування територіальний орган Пенсійного фонду України має право стягувати з платників страхових внесків несплачені суми.

Таким чином, враховуючи, що наявність у ДП "Центральне конструкторське бюро "Ізумруд" заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат, пов`язаних з виплатою і доставкою пільгових пенсій за період 01.01.2020 року по 31.06.2020 року підтверджується матеріалами справи, те що позивачем дотримано процедуру звернення з цим позов до суду, суд вважає за необхідним стягнути з ДП "Центральне конструкторське бюро "Ізумруд" на користь ГУ ПФУ в Херсонській області заборгованість у сумі 8202,02 грн.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Позивачем доведено суду правомірність заявлених вимог, на день розгляду справи заборгованість відповідачем не погашена, а тому зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, а також виходячи з конституційного принципу обов`язковості сплати належних роботодавцю страхових внесків, суд вважає, що позовні вимоги ГУ ПФУ в Херсонській області щодо стягнення з ДП "Центральне конструкторське бюро "Ізумруд" заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат, пов`язаних з виплатою і доставкою пільгових пенсій за період з 01.01.2020 року по 31.06.2020 року у сумі 8202,02 грн. - є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Частиною 2 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, відтак, суд не стягує їх з відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд -

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити.

Стягнути з ДП "Центральне конструкторське бюро "Ізумруд" (код ЄДРПОУ 14309617, 73000, м. Херсон, Карантинний острів 1) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, 73005, м. Херсон, вул. 28 Армії, 6) заборгованість з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за період з січня по червень 2020 року у сумі 8202,02 гри.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя І.І. Войтович кат. 112010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2020
Оприлюднено08.12.2020
Номер документу93333420
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2692/20

Рішення від 07.12.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 08.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 25.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні