Постанова
від 07.12.2020 по справі 320/12552/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/12552/20 Суддя (судді) першої інстанції: Лисенко В.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Земляної Г.В., Файдюка В.В., при секретарі Войтковській Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу особи, яка не брала участі у справі - Київської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2020 року у справі за адміністративним позовом Васильківської міської організації Політичної партії "Пропозиція" до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ :

Васильківська міська організація Політичної партії "Пропозиція" в особі представника Іващенка О.С. звернулась до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321275 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 1 від 28.11.2020 року о 13 год. 40 хв.;

- визнати протиправним та скасувати протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321277 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 1 від 28.11.2020 року о 18 год. 20 хв.;

- визнати протиправним та скасувати протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 321276 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 2 від 28.11.2020 року о 16 год. 27 хв.;

- зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях №№ 321275, 321276, 321277, в спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії № 386 від 15 жовтня 2020 року "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці ".

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2020 року адміністративний позов задоволено.

В апеляційній скарзі Київська територіальна організація політичної партії "Європейська Солідарність", посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до ч. 1 ст. 293 КАС України, учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.

Представником Київської територіальна організація політичної партії "Європейська Солідарність" було зазначено, що остання є учасником виборчого процесу, оскільки висунула кандидатів в депутати Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, які були зареєстровані та приймали участь у виборчому процесі. Означене вказує на право апелянта на оскарження рішення суду.

Представник позивача в судовому засіданні зазначив, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, позиція позивача є доведеною, а сам відповідач не довів законності своїх рішень у межах спірних правовідносин. Крім того, позивач вказував на зловживання відповідачем своїми процесуальними правами, оскільки в суді першої інстанції відповідач визнав позовні вимоги, а у апеляційній інстанції - заперечив проти цих вимог. Представник позивача в судових дебатах заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив відмовити у її задоволенні, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Крім того, позивач зазначив, що право на підписання позовної заяви представником Іващенком О.С. ґрунтується на підставі ордеру адвоката КС № 726449 (а.с.40 т.1) та не вимагає додаткового підтвердження іншими документами.

Представник відповідача заперечив проти позову, зауваживши що процедури повторного підрахунку голосів по спірних виборчих дільницях є цілком правомірними, причому позивач не довів зворотнього жодними допустимими доказами. Крім того, відповідач вважає що особа, яка підписала позовну заяву, не є повноважною на вчинення таких процесуальних дій, тому просив суд скасувати рішення суду першої інстанції та розсуд суду або відмовити у задоволенні позовних вимог, або залишити позов без розгляду.

Відповідач в судовому засіданні оголосив клопотання про залучення до участі у справі Центральної виборчої комісії у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору. Підставами для цього відповідач назвав організаційне керівництво процесом виборів та підрахунку голосів у Васильківській міській ТВК з боку ЦВК, а також тим, що під час повторного підрахунку голосів саме представники ЦВК надавали методичну допомогу.

Суд відхилив вказане клопотання з огляду на те, що рішення суду у справі № 320/12552/20 не впливає на права та обов`язки Центральної виборчої комісії.

Під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції на електронну адресу суду з електронної адреси ІНФОРМАЦІЯ_1 об 15 годині 1 хвилина та 15 годині 7 хвилин надійшла електронна пошта з певними файлами. Втім, суд позбавлений можливості прийняти ці докази у якості паперових варіантів електронних документів, оскільки ці файли не завірені електронними цифровими підписами, до того ж, файли від 15 години 7 хвилини є нечитабельними і такими, з яких неможливо встановити їх реальний зміст.

Представник апелянта Київської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність" у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі або закрити провадження у справі.

Заслухавши суддю-доповідача та присутніх учасників судового процесу, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.

Судом першої інстанції встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

У Додатку №9 до вказаної постанови визначений перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Київської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року, до якого входить, зокрема, Васильківська міська рада Обухівського району Київської області.

25 жовтня 2020 року відбулися вибори депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі №320/11642/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року:

- визнано протиправним та скасовано рішення Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, оформлене протоколом від 12 листопада 2020 року;

- визнано протиправним та скасовано постанову Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про встановлення/визнання результатів виборів 25 жовтня 2020 року до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, яка була прийнята 12 листопада 2020 року;

- зобов`язано Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №320278, №320280, №320281, №320300, №320307, №320315, №320319, №320325, №320334, №320337, №320338, №321271, №321272, №321273, №321274, №321275, №321276, №321277, №321278, №321279, №321280, №321281, №321282, №321283, №321284, №321285, №321286, №321287, №321417, №321288 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області шляхом перерахунку бюлетенів, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, з позначкою "Уточнений";

- достроково припинено повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, який діяв станом на день прийняття спірних рішень 12 листопада 2020 року, у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

На виконання цього судового рішення Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області у новому складі проведено повторний підрахунок голосів, зокрема, на виборчих дільницях №321275, №321276, №321277, №321274 із складанням 28.11.2020 відповідних протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на дільницях.

Звертаючись до суду з позовом у цій справі, позивач стверджує, що під час здійснення Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №321275, №321276, №321277, №321274 та складання відповідних протоколів були допущені грубі порушення вимог чинного законодавства.

Право адвоката Іващенка О.С. на звернення до суду з цим позовом (як представника позивача) ґрунтується на ордері адвоката КС № 726449 від 30.11.2020 року з відміткою без обмежень повноважень , що відповідає статті 59 частини 4 КАС України та Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність , через що твердження апелянта та відповідача щодо відсутності права на подання позовної заяви, так само як і клопотання про залишення позову без розгляду - вважаються судом такими, що позбавлені правових та доказових підстав.

Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до частини першої-п`ятої статті 254 Виборчого кодексу України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Частинами дванадцятою-шістнадцятою цієї ж статті визначено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

У разі визнання голосування на виборчій дільниці недійсним при повторному підрахунку голосів усі виборчі бюлетені, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому випадку протокол територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців з відповідних виборів на цій виборчій дільниці складається у порядку, встановленому частинами тринадцятою та чотирнадцятою цієї статті, та повинен містити лише відомості, зазначені в абзацах другому - дев`ятому частини другої статті 251 цього Кодексу або в абзацах сімнадцятому - двадцять четвертому частини другої статті 251 цього Кодексу. На місці інших відомостей ставиться прочерк.

Частиною першою статті 252 Виборчого кодексу України визначено, що дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до частини другої статті 250 Виборчого кодексу України підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Під час підрахунку голосів виборців з кожних місцевих виборів бюлетені з тих місцевих виборів, підрахунок голосів виборців з яких ще не проводився, складаються у виборчі скриньки, які постійно перебувають у полі зору членів дільничної виборчої комісії.

Згідно з частинами третьою та п`ятою статті 252 Виборчого кодексу України на час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає ведення протоколу засідання виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Частинами сьомою-шістнадцятою статті 252 Виборчого кодексу України встановлено, що кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу із списком виборців, підраховує та вносить на кожен отриманий ним аркуш списку виборців такі відомості по кожному аркушу окремо:

1) кількість виборців, включених у список виборців, на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування);

2) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (за підписами виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців).

Список виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування у разі внесення до нього доповнень закривається шляхом закреслення незаповнених граф списку виборців для внесення прізвищ виборців таким чином, щоб унеможливити внесення до списку додаткових виборців, підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою комісії.

Дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем (секретарем засідання) виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з усіх місцевих виборів.

Дільнична виборча комісія підраховує невикористані виборчі бюлетені. Кількість таких бюлетенів оголошується головою і заноситься секретарем комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Невикористані виборчі бюлетені погашаються шляхом відокремлення правого нижнього кута бюлетеня. Погашені невикористані виборчі бюлетені разом з бюлетенями, зіпсованими виборцями під час їх заповнення і повернутими членам дільничної виборчої комісії, які їх видавали, запаковуються. На пакеті робиться напис "Невикористані виборчі бюлетені", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Дільнична виборча комісія підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів, за підписами виборців у списку виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців. Ця кількість оголошується.

Дільнична виборча комісія підраховує кількість контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів виборчої комісії, які їх видавали, окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Кількість таких талонів оголошується.

У разі відповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості виборців, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, ця кількість оголошується і заноситься секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці як кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені.

У разі невідповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, складається акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі. Після цього комісія приймає рішення про встановлення кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних виборів. Ця кількість оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 цього Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Дільнична виборча комісія з кожних місцевих виборів перевіряє, чи дорівнює сума кількості невикористаних виборчих бюлетенів і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі.

Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 № 386 (далі - Порядок №386).

Згідно пунктом 1.2 Порядку №386 на час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає протокольним рішенням (зміст якого заноситься до протоколу засідання дільничної виборчої комісії та не оформлюється окремим документом) ведення протоколу засідання дільничної виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар (секретар засідання) дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Протокол окремо з кожних місцевих виборів у кожному виборчому окрузі, в якому проводилося голосування на виборчій дільниці, може складатися шляхом внесення від руки відомостей до бланків протоколів, виготовлених за затвердженими формами та відповідно до Порядку виготовлення, передачі та вимог до протоколів територіальних і дільничних виборчих комісій, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 4 жовтня 2020 року №342, або за наявності технічної можливості за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та його роздрукування після остаточного заповнення і перевірки правильності такого заповнення.

Забороняється заповнювати протоколи олівцем (у разі внесення відомостей до бланків протоколів від руки), а також вносити до них без відповідного рішення комісії будь-які виправлення, а також підписувати його та засвідчувати печаткою дільничної виборчої комісії до остаточного заповнення.

Відповідно до пункту 1.5 Порядку №386 кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії.

У разі незгоди з результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі, член дільничної виборчої комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів дільничної виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Перший і другий примірники протоколу мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.

Згідно з пунктом 1.6 Порядку №386 у разі складання протоколу шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та виготовлення протоколу шляхом роздрукування (на офсетному папері білого кольору щільністю не менше 80 г/м-2 (з елементами захисту - за наявності технічної можливості) формату А4, фарбою чорного кольору) примірники протоколу нумеруються та підписуються в порядку, визначеному частиною четвертою статті 251 Кодексу (пункт 1.5 цього Порядку), після чого кожний примірник протоколу засвідчується печаткою відповідної виборчої комісії.

У нижньому правому кутку кожної сторінки кожного примірника протоколу, на вільному від записів полі додатково ставляться підписи голови (а в разі відсутності голови - заступника голови) та секретаря виборчої комісії, які також засвідчуються печаткою цієї виборчої комісії.

Відповідно до п.2.2. Порядку № 386 до пункту "1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією" протоколу вносяться відомості про кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією від відповідної територіальної виборчої комісії, що дорівнює кількості виборчих бюлетенів, зазначеній у витягу із протоколу територіальної виборчої комісії про передачу виборчих бюлетенів для голосування з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі дільничній виборчій комісії, складеному за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року № 330 "Про Порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям".

Згідно з абзацами 3-5 пункту 2.3 Порядку №386 дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Для цього кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу зі списком виборців, підраховує по кожному аркушу списку виборців та сумарно по всіх аркушах, які він опрацьовував, відомості про кількість виборців, включених до списку виборців, на момент закінчення голосування та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування. Після чого член комісії повідомляє підсумкові відомості щодо кількості виборців.

На підставі додавання відповідних підсумкових відомостей про кількість виборців, оголошених усіма членами дільничної виборчої комісії, відповідальними за роботу зі списком виборців, комісія встановлює кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу зі списку виборців.

Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів "3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування)" та "4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування" відповідних протоколів з кожних місцевих виборів одразу після встановлення такої кількості.

Пунктами 2.5-2.6 Порядку №386 визначено, що після підрахунку невикористаних виборчих бюлетенів дільнична виборча комісія згідно з частиною одинадцятою статті 250 Кодексу підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів у приміщенні для голосування, за підписами виборців у списку виборців та кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування, за відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців.

Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів "5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування" та "6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування" відповідних протоколів з кожних місцевих виборів.

Згідно п. 2.7. Порядку № 386 список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Відповідно до пункту 2.7 Порядку №386 список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Порядок проведення повторного підрахунку голосів визначений розділом 6 Порядку №386.

Так, пунктом 6.1 Порядку №386 визначено, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах (пункт 6.5 Порядку №386).

Згідно з пунктами 6.6-6.8 Порядку №386 повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії з урахуванням положень статті 250 Кодексу та цього Порядку.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) відповідно до пунктів 1.2, 1.6 цього Порядку.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються.

У разі незгоди з відомостями, зазначеними у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Позивач, обґрунтовуючи свої вимоги, зазначив про численні порушення з боку відповідача під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 321275, 321276, 321277 та під час підрахунку виборців та складання відповідного протоколу.

Зокрема, позивач в суді першої інстанції зазначив, що протокол засідання комісією не вівся.

Ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 01.12.2020 та ухвалою від 02.12.2020 було витребувано у відповідача низку документів, зокрема: оригінал та засвідчену копію Протоколу безперервного засідання відповідача за 28.11.2020, який є доказом та містить інформацію, про дату, час здійснення відповідачем повторного підрахунку голосів виборців на ДВК, які є предметом спору; оригінали та належним чином засвідчені копію актів приймання - передачі виборчих бюлетенів на ДВК №321275, №321276, №321277; оригінали та належним чином засвідчені копії списків на виборчих дільницях №321275, №321276, №321277; оригінали та належним чином засвідчені копії витягів зі списку виборців, які голосують за місцем перебування на ДВК №321275, №321276, №321277 та документи, які були підставою для включення виборців до витягів зі списку виборців, які голосують за місцем перебування на вказаних ДВК; оригінали та засвідчені копії примірників протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільниця №321275, №321276, №321277; докази належного повідомлення членів комісії про проведення засідання комісії 28.11.2020; Постанову ЦВК про дострокове припинення повноважень Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району; відомості щодо складу новоствореної Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району з поіменним списком членів комісії; документальне підтвердження чинного складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району на момент складання спірних протоколів Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на ДВК №321275, №321276, №321277.

Втім, як вірно було зазначено судом першої інстанції, відповідач не надав суду витребуваного протоколу, або належним чином засвідчену копію останнього. Належним чином засвідчені копії цих документів не подані і суду апеляційної інстанції.

Відповідно до частини дев`ятою статті 80 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.

Водночас, 01.12.2020 на адресу Київського окружного адміністративного суду надійшла заява від голови Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_2, у якій голова комісії вказала, що у період з 26.11.2020 по 27.11.2020 її фізично не допускали до приміщення Васильківської територіальної виборчої комісії. 27.11.2020 голову комісії примусили віддати всю виборчу документацію секретарю комісії та печатку комісії, що підтверджується наявним у матеріалах справи відеозаписом.

Також, додатково голова Васильківської міської ТВК зазначила, що станом на 29.11.2020 жодного протоколу засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії за період з 23.11.2020 по 29.11.2020 вона не бачила.

02.12.2020 до суду першої інстанції було подано заяву, що підписана головою Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання позову та обставин справи.

На вказаний момент ОСОБА_2 була повноважним керівником відповідача, причому Центральною виборчої комісією вчинено дії щодо заміни керівника відповідача лише 04.12.2020 року, відповідно до постанови ЦВК № 548.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що вищевказана заява підписана повноважною особою - головою комісії (згідно постанови Центральної виборчої комісії від 21.11.2020 №513 "Про новий склад Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області"), тобто відповідає положенням пункту 14.2 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173, яким передбачено, що кожний вихідний документ підписує голова комісії, а в разі його відсутності - заступник голови комісії із зазначенням його прізвища та ініціала імені.

Крім того, відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, отриманих апеляційним судом з відкритих джерел (сайт Міністерства юстиції України https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search/person-result ) ОСОБА_2 станом на 07.12.2020 року 15 годину 41 хвилину є керівником Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (вул. Володимирська, 2, Васильків, Київська область, 08601, ЄДРПОУ 43755862).

Чинна на момент розгляду спору судом першої інстанції голова комісії зазначила, що відеозапис, який надав позивач, дійсно вівся в приміщенні Васильківської територіальної виборчої комісії під час проведення повторного підрахунку і дану обставину голова комісії визнає.

Вказує, що чотирьох членів комісії жіночої статі, які на відеозапису переписують протоколи, як осіб, які будуть писати протоколи повторного підрахунку голова комісії не ставила на голосування комісії і за її присутності таке рішення не приймалося.

Відносно витягу з протоколу за 24.11.2020 року - 28.11.2020 року, який надано окремими членами комісії до Київського окружного адміністративного суду, зазначила, що даний протокол містить повністю неправдиві відомості, оскільки 27.11.2020 цілий день голова комісії разом з секретарем комісії на засіданні комісії перевіряли виборчу документацію, яка міститься в комісії. Доказом того, є факт прийняття заяви голови комісії, яка була зареєстрована секретарем комісії, акт прийому-передачі документів, який складено в приміщенні комісії 27.11.2020 о 23:40 год.

Голова комісії стверджує, що даний акт складався протягом цілого дня, документи перераховувалися і переписувалися та жодного протоколу засідань за період з 23.11.2020 -27.11.2020 в даний період в комісії не було, протокол не вівся, його станом на 27.11.2020 не існувало. При цьому, стверджує, що 28.11.2020 головою комісії жодних засідань не скликалось.

Водночас, як зазначає голова комісії, будь-яке її пересування в комісії обмежувалося. Засідання збирали виключно десять членів комісії, які нікого про це не попереджали і не дозволяли будь-кому з інших членів комісії заходити до комісії без вказаних десяти членів.

На підтвердження обставин, які викладені в даній заяві, відповідач надав до суду відеозаписи та вказав, що на диску містяться наступні записи:

- запис того, як кандидати в депутати від політичної партії "Європейська солідарність" не допускають голову комісії та адвоката комісії в робоче приміщення комісії.

- запис того, як член комісії від партії "Слуга Народу" та довірена особа від партії "Пропозиція" просять у секретаря комісії надати на ознайомлення протокол засідання комісії за 22.11.2020, 23.11.2020 та за 24.11.2020, на якому зафіксований факт відмови секретаря комісії реєструвати вказані звернення.

- запис про те, що в день судового засідання голова комісії прибула з адвокатом до комісії і просила надати докази, які вимагав суд на засіданні 26.11.2020 року. На даному запису секретар комісії відмовляється заходити на електронну пошту комісії і показувати комісії ухвалу суду і потім її вільне пересування блокують фізично і не дають з адвокатом комісії прибути до суду.

- запис того, як члену комісії від "Партії Слуга" народу, вже інший секретар комісії, відмовляється надати на ознайомлення протоколи повторного підрахунку інших ДВК.

Колегія суддів звертає увагу, що чинна на момент розгляду спору судом першої інстанції голова комісії у письмовій заяві зазначила, що всі обставини, викладені позивачем в позовній заяві відносно вчинених відповідачем порушень - визнає, як і визнає позовні вимоги в повному обсязі, оскільки була присутня 27.11.2020 в приміщенні комісії та була свідком вказаних у позові порушень.

Судова колегія апеляційної інстанції зауважує, що наданий суду відеозапис не може бути самостійним належним та допустим доказом через відсутність акту про порушення виборчого законодавства на його підтвердження, а також через відсутність на вказаному електронному файлі цифрового підпису особи, яка є автором, наразі зміст цього відеофайлу узгоджується з поясненнями голови відповідача ОСОБА_2 , які у сукупності з іншими доказами можуть виступати як доказ у адміністративній справі зі змістом статей 72 та 90 КАС України.

Крім цього, як вбачається з судових рішень у справі № 320/12345/20 та №320/12397/20, голова Васильківської міської територіальної комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_2 звернулась до начальника Васильківського ВП НП України у Київській області із заявою про злочин, передбачений ч.3 ст. 157 КК України, яка зареєстрована 26.11.2020 за № С-1668. У вказаній заяві головою комісії повідомлено, що більшістю членів Васильківської міської ТВК на голову комісії чиниться тиск, який повністю унеможливлює виконання нею повноважень голови комісії. Крім того, більшість членів виборчої комісії систематично порушують права інших членів комісії, в тому числі і голови комісії, що повністю унеможливлює виконання нею організаційно-розпорядчих функцій голови комісії. Також комісією систематично вчиняються порушення виборчого законодавства, спрямовані на порушення виборчих прав суб`єктів виборчого процесу. Крім того зазначено, що голова комісії не може самостійно потрапити в приміщення, де знаходяться діловоди, не може самостійно та вільно пересуватися в робочих приміщеннях комісії. Голову комісії було повідомлено, що членами комісії прийнято рішення, що без дозволу 10-ти членів комісії жодне приміщення виборчої комісії відкривати не можна, і про це їм надав вказівку штаб їх політичної партії, тому вони мають право таким чином порушувати норму пункту 4 частини 2 статті 38 ВК України.

Натомість, голова комісії ОСОБА_2 зазначила суду першої інстанції, що таких або будь-яких подібних рішень комісією не приймалося. Крім цього вказано, що комісія систематично збирається на власний розсуд, коли вважають за потрібне 10 членів комісії, повідомлень про місце та час проведення засідання комісії голові комісії не надсилаються. Засідання проводиться у таємний спосіб, переважно вночі.

У заяві зазначено, що голова комісії не впевнена за цілісність виборчої документації, доступ до якої було отримано на таємному засіданні з 25 на 26 листопада 2020 року.

ОСОБА_2 також вказала, що її права, передбачені статтями 36 та 38 ВК України, нехтуються, їй погрожують та забороняють виконувати ухвали суду та запити слідчих органів про надання документів.

Також, судом у справі № 320/12397/20 встановлено, що головою Васильківської міської ТВК 27.11.2020 було подано заяву № 21-33/1-27536 до Центральної виборчої комісії, у якій остання зазначила, що комісією систематично вчиняються порушення виборчого законодавства направлені на порушення виборчих прав суб`єктів виборчого процесу та порушення законодавства України. Голова комісії вказала, що члени Васильківської міської виборчої комісії, які діють під керівництвом окремого суб`єкта виборчого процесу заборонять їй, як голові комісії самостійно відкривати робоче приміщення комісії в якому навіть не проводиться засідання комісії та ніколи не зберігалася виборча документація.

Додатково у вказаній заяві голова ОСОБА_2 зазначила, що комісія систематично збирається виключно на власний розсуд, коли вважають за потрібне 10 членів комісії. При цьому, про вказані засідання комісії, вона як голова комісії дізнається в останню чергу, жодних повідомлень членам комісії про місце засідання секретар комісії не надсилає і засідання комісії проводяться в таємний спосіб, переважно вночі в час, який визначає 10 членів комісії. Жодних листів про повідомлення членів комісії про час проведення засідання секретар комісії не веде.

Також, голова комісія ОСОБА_2 в суді першої інстанції зазначила, що жодного протоколу засідання Васильківської міської виборчої комісії за 22.11.20, 23.11.20, 24.11.20 секретарем не виготовлено і вказані проколи засідань не велися секретарем. Тим суб`єктам виборчого процесу, які вимагають у секретаря комісії вказані протоколи для ознайомлення, секретар комісії відмовляється надавати, звернення з даного приводу відмовляється реєструвати та погрожує видаленням з засідань виборчої комісії. Повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях проводиться не в спосіб, передбачений законом, адже під час проведення повторних перерахунків голосів виборців, не ведеться протокол засідання комісії, і змусити секретаря вести вона не може, оскільки комісія фактично ігнорує її законні вимоги, як голови та будь-кого з суб`єктів виборчого процесу.

ОСОБА_2 також відобразила у заяві, що необхідних реквізитів, жоден протокол повторного підрахунку не містить, секретар комісії свідомо не вносить вказані необхідні реквізити в протоколи повторного перерахунку.

Відповідно до вимог частини першої статті 204 ВК України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Частиною другою вказаної статті обумовлено, що відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом; встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів; здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії; здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

Водночас жодних належних та допустимих доказів на спростування наведених у позові обставин відповідач не навів, проігнорував вимоги ухвал суду першої інстанції в частині надання витребуваних судом доказів.

Відповідно до ч. 2 ст. 94 КАС України, письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Якщо для вирішення спору має значення лише частина документа, подається засвідчений витяг з нього.

Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством, або електронним цифровим підписом (ч.3, 4 ст. 94 КАС України).

Як вбачається з наявних в матеріалах справи додатків до апеляційної скарги та документів, отриманих електронною поштою від відповідача, останні не засвідченні належним чином, і є лише фотокопіями , які в розумінні ч. 2 ст. 94 КАС України не можуть братись до уваги в якості належних та допустимих доказів, оскільки зазначені документи не завірені підписом повноважної особи або її електронним цифровим підписом, та не завірені печаткою, із зазначенням напису З оригіналом згідно .

Крім того, подані суду першої та другої інстанції фотокопії документів нерідко мають серйозні вади змісту (неякісне копіювання, розмитість або незрозумілість тексту тощо), які унеможливлюють їх візуальне дослідження та усвідомлення інформації, яку ці фотокопії містять.

Відповідно до частини 2 статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача .

Згідно з частинами 1-3 статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Зважаючи на встановлені обставини, і головне - через невиконання відповідачем та апелянтом свого процесуального обов`язку щодо підтвердження своєї правової позиції належними та допустимими доказами, який випливає з концепції презумпції вини суб`єкта владних повноважень, передбаченої ч.1-2 ст.77 КАС України , колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про порушення Васильківською міською територіальною виборчою комісією вимог чинного законодавства під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 321275, 321276, 321277 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області та складання відповідного протоколу про повторний підрахунок голосів виборців, у зв`язку з чим позовні вимоги в частині визнання протиправними та скасування протоколів Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 28.11.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 321275, 321276, 321277 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Враховуючи неправомірність складання відповідачем спірних протоколів та недоведеність відповідачем належними та допустимими письмовими доказами своєї правової позиції, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовної вимоги про зобов`язання Васильківської міської територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців з виборців депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях №№ 321275, 321276 та 321277 у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії №386 від 15.10.2020 "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці" як похідної.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.

При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Однак, згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За приписами ст. 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір", за подання до адміністративного суду заяви немайнового характеру юридичною особою, судовий збір становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

За подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, сплачується 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.

Згідно зі ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102 грн.

Таким чином, з апелянта до спеціального фонду Державного бюджету України підлягає стягненню судовий збір у розмірі 9459 гривні (три вимоги немайнового характеру * 150%). Четверта позовна вимога є похідною від перших трьох та окремому обкладенню судовим збором не підлягає.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Київської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність" залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2020 року - без змін.

Стягнути з Київської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність" (ідентифікаційний код 43734685, місцезнаходження: 01015, місто Київ, ВУЛИЦЯ ЛАВРСЬКА, будинок 16) до спеціального фонду Державного бюджету України (рахунок - UA908999980313111256000026001, отримувач коштів - ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача - 37993783, код класифікації доходів - 22030106, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП)) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 9459 грн. (дев`ять тисяч чотириста п`ятдесят дев`ять гривень).

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає відповідно до приписів ст. 272 КАС України.

Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев

cуддя Г.В.Земляна

суддя В.В.Файдюк

Дата ухвалення рішення07.12.2020
Оприлюднено08.12.2020
Номер документу93335549
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/12552/20

Ухвала від 28.06.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Постанова від 07.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 06.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 06.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 05.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Рішення від 02.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні