ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 грудня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/5603/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/5603/20 за позовом ОСОБА_1 до Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
05 жовтня 2020 року адвокат Кумечко Марина Сергіївна, діючи в інтересах позивача ОСОБА_1 , звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (надалі - відповідач, Мачухівська сільська рада) , в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення 31 сесії 7 скликання Мачухівської сільської ради від 28.08.2020 №31/VII-1491, яким ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 2,00 га, кадастровий номер 5324081300:00:001:0064, для ведення особистого селянського господарства у приватну власність, що розташована на території Мачухівської сільської ради та зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки та передати її у приватну власність ОСОБА_1 .
В якості підстави для звернення до суду заявниця вказує на неправомірну, як на її думку, поведінку відповідача, яка суперечить приписам ст. 186 1 Земельного кодексу України, що перешкоджає позивачу реалізувати своє право на отримання земельної ділянки у власність.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
04.11.2020 до суду надійшов відзив на позов, який не приймається судом до розгляду, оскільки документ не містить підпису уповноваженої особи (а.с. 112-117).
Розгляд даної справи, відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше, в межах строку, встановленого статтею 258 цього ж Кодексу.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №10486-СГ від 29.12.2016 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", з урахуванням наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №9531-СГ від 18.09.2017 (а.с. 29-32), громадянину ОСОБА_1 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Калашниківської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів.
На підставі вказаного наказу на замовлення ОСОБА_1 фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 був виготовлений проект землеустрою щодо відведення у власність громадянину ОСОБА_1 (учаснику бойових дій) для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Калашниківської сільської ради Полтавського району Полтавської області (а.с. 23-78).
01.04.2018 експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Говоренком О.В. складено висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 01.04.2018 №2386/82-18, яким проект землеустрою погоджено (а.с. 78).
Позивач звернувся до Мачухівської сільської ради із заявою від 24.01.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки (кадастровий номер 5324081300:00:001:0064) площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Мачухівської сільської об`єднаної територіальної громади Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів та передання такої земельної ділянки у його власність. До вказаної заяви позивачем додано проект землеустрою та витяг з ДЗК.
Листом Мачухівської сільської ради №02-23/672 від 12.03.2020 ОСОБА_1 повідомлено про те, що на засіданні комісії з питань агропромислового комплексу, регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища, будівництва розглянуто його заяву та вирішено не рекомендувати розгляд такої заяви на засіданні 26 сесії 7 скликання, яке відбудеться 28.02.2020, оскільки запитувана ним земельна ділянка входить до складу сформованої земельної ділянки площею 13,5 га з кадастровим номером 5324081300:00:001:0029, яка передана у тимчасове користування на праві земельного сервітуту, а до заяви не додано нотаріально посвідченої згоди землекористувача.
Розцінюючи цей лист як відмову у затвердженні проекту землеустрою, позивач оскаржив його до суду.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 30.06.2020 адміністративний позов ОСОБА_1 до Мачухівської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Мачухівської сільської ради, яка полягає у не розгляді заяви ОСОБА_1 від 24.01.2020 (вхідний №260/02-23 від 28.01.2020) та у не вирішенні за цією заявою питання про затвердження або про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га (кадастровий номер 5324081300:00:001:0064) та передачі її у власність гр. ОСОБА_1 на пленарному засіданні сесії. Зобов`язано Мачухівську сільську раду розглянути цю заяву та за результатами розгляду прийняти відповідне рішення на пленарному засіданні сесії (а.с. 97-100).
На виконання рішення суду Мачухівська сільська рада розглянула заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки (кадастровий номер 5324081300:00:001:0064) площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Мачухівської сільської об`єднаної територіальної громади Полтавського району Полтавської області за межами населеного пункту (а.с. 96).
Рішенням 31 сесії 7 скликання Мачухівської сільської ради від 28.08.2020 №31/VII-1491 ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою у зв`язку з відсутністю письмової згоди землевласника (землекористувача) засвідченої нотаріально у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку встановленому законодавством (а.с. 106).
Не погоджуючись з правомірністю такого рішення, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Підстави набуття права на землю шляхом передачі земельних ділянок у власність встановлюються нормами Земельного кодексу України.
За змістом частини першої статті 116 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до частини четвертої цієї статті, передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
За змістом пункту "б" частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Згідно з частинами шостою - восьмою статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу.
Відповідно до частини першої статті 186 1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з частиною шостою цієї ж статті підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Отже, перевірка проекту землеустрою на відповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації здійснюється на етапі його погодження.
За приписами частин дев`ятої - десятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Так, підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою в даному випадку слугували обставини відсутності письмової згоди землевласника (землекористувача) засвідченої нотаріально у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку встановленому законодавством.
Перевіряючи вказану обставину, суд з`ясував, що свого часу між СТОВ "імені Калашника" (Володар сервітуту) та Полтавською районною державною адміністрацією (Розпорядник земельної ділянки) був укладений договір про встановлення земельного сервітуту від 08.06.2011 (зареєстрований у Відділі Держкомзему у Полтавському районі Полтавської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 08.06.2011 за №532400004000246), відповідно до умов якого Розпорядник земельної ділянки надає Володарю сервітуту право обмеженого користування земельною ділянкою (земельний сервітут) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля), що знаходиться за межами населених пунктів на території Калашниківської сільської ради Полтавського району (землі запасу) площею 13,5000 га, (землі сільськогосподарського призначення) відповідно до кадастрового плану, який додається (а.с. 123-124).
До складу цієї ділянки входить земельна ділянка, на яку претендує позивач.
З огляду саме на цю обставину, відповідно до якої ділянка, яку ОСОБА_1 бажає отримати у власність є землею запасу, яка обтяжена встановленням земельного сервітуту на користь ПП "імені Калашника", відповідач відмовив у затвердженні проекту землеустрою.
Досліджуючи обставини обтяження земельної ділянки, суд встановив, що питання дійсності договору про встановлення земельного сервітуту на земельну ділянку сільськогосподарського призначення від 08.06.2011 було предметом судової оцінки в Господарському суді Полтавської області у справі №917/133/17.
У зв`язку з цим до матеріалів справи судом долучено примірник рішення Господарського суду Полтавської області від 30.03.2017 у справі №917/133/17 (а.с. 128-137), отриманий з Єдиного державного реєстру судових рішень. Цим рішенням суд задовольнив позов першого заступника керівника Полтавської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області до Приватного підприємства "Імені Калашника", Полтавської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання недійсним та скасування розпорядження, визнання недійсними договорів про встановлення земельного сервітуту та повернення земельних ділянок. Суд визнав недійсним договір про встановлення земельного сервітуту на земельну ділянку сільськогосподарського призначення від 08.06.2011, укладений між Полтавською РДА Полтавської області та СГ ТОВ "імені Калашника", на земельну ділянку площею 13,5000 га (договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Полтавському районі Полтавської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 08.06.2011 за №532400004000246, кадастровий номер 5324081300000010029).
Рішення Господарського суду Полтавської області від 30.03.2017 було оскаржено до Східного апеляційного господарського суду та скасовано останнім.
Проте, постановою Верховного Суду в складі Касаційного господарського суду від 23.09.2020 у цій же справі постанову Східного апеляційного господарського суду від 20.05.2019 скасовано, а рішення Господарського суду Полтавської області від 30.03.2017 - залишено в силі (а.с. 138-142).
Таким чином рішення суду у справі №917/133/17 набрало законної сили 23.09.2020.
Як свідчать матеріали проекту землеустрою, в них міститься копія рішення Господарського суду Полтавської області від 30.03.2017 у справі №917/133/17, з урахуванням чого експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області ОСОБА_3 і був складений висновок, яким проект землеустрою погоджено (а.с. 78).
Однак, відповідач, приймаючи спірне рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою, до уваги вищенаведені обставини до уваги не взяв і прийняв поспішне рішення без з`ясування обставин розгляду справи №917/133/17 у господарському суді, внаслідок чого мотиви, покладені органом місцевого самоврядування в основу спірного рішення, не відповідають фактичним обставинам.
Тож приймаючи спірне рішення з мотивів відсутності письмової згоди землевласника (землекористувача) засвідченої нотаріально у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку встановленому законодавством, відповідач діяв непослідовно, у зв`язку з чим оскаржуване рішення підлягає скасуванню як протиправне, а позов у цій частині - задоволенню.
Надаючи правову оцінку позову в частині вимог щодо зобов`язання Мачухівської сільської ради затвердити проект землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки та передання її у приватну власність ОСОБА_1 , суд виходить з наступного.
Частиною третьою статті 245 КАС України встановлено, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Виходячи із фактичних обставин у справі, приписів частини дев`ятої статті 118 Земельного кодексу України, суд доходить висновку, що у цій справі повноваження відповідача не є дискреційними та у відповідача є лише один варіант поведінки - затвердити проект землеустрою.
Враховуючи факт визнання договору недійсним, а також те, що спірна земельна ділянка 2,00 га за даними Публічної кадастрової карти числиться як земля запасу (16.00), то на даному етапі відсутні перешкоди для затвердження проекту землеустрою.
З огляду на викладене, суд вважає за можливе задовольнити вищевказану вимогу позивача в частині зобов`язання Мачухівської сільської ради затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (код 01.03 згідно КВЦПЗ) площею 2,000 га за межами населених пунктів Полтавського району Полтавської області на території Мачухівської сільської ради.
Отже, позов належить задовольнити у повному обсязі.
Позивач звільнений від сплати судового збору, тому підстави для розподілу витрат на його сплату відсутні.
Клопотання позивача про стягнення з відповідача витрат на правничу допомогу задоволенню не підлягає у зв`язку з відсутністю доказів на підтвердження обставин фактичного понесення позивачем таких витрат.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення 31 сесії 7 скликання Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 28.08.2020 №31/VII-1491.
Зобов`язати Мачухівську сільську раду Полтавського району Полтавської області (вул. Історична, 1, с. Мачухи, Полтавський район, Полтавська область, 38754, код ЄДРПОУ 21046808) затвердити ОСОБА_1 (в/ч польова пошта В-2095, с. Семенівка, Мелітопольський район, Запорізька область, 72355, РНОКПП НОМЕР_1 ) проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,00 га з кадастровим номером 5324081300:00:001:0064 для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Калашниківської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення з урахуванням положень п.п. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2020 |
Оприлюднено | 09.12.2020 |
Номер документу | 93364210 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні