Рішення
від 07.12.2020 по справі 540/2590/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2590/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Хом`якової В.В., розглянувши в порядку письмового провадження матеріали адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання здійснити перерахунок пенсії,

встановив:

ОСОБА_1 (позивач) звернулася до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 14 червня 2019 року №213 "Про внесення змін до бази даних" по пенсійній справі № 965230173822 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про коригування страхового стажу з 1 квітня 2008 року, з якої здійснено розрахунок страхового стажу без урахування періоду роботи з 23.12.1993 по 27.12.1999;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з врахуванням довідки про заробітну плату від 28 березня 2008 року.

Позивач зазначає, що 11.02.2019 року відбулося засідання інвентаризаційної комісії при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області та постановлено рішення (протокол №3), за яким комісія прийняла рішення, враховуючи дані камеральної перевірки підприємства, даних довідки від 28.04.2016 року № 8418/06, відкорегувати з 01 березня 2019 року заробітну плату, внести до бази даних заробіток, врахований на дату призначення пенсії, а саме за період з 01 січня 1980 року по 31 грудня 1984 року. З 07.04.2008 року відповідачем була обчислена пенсія з врахуванням довідки про заробітну плату від 21 березня 2008 року, що була видана ППБФ "РОТОР", за період роботи з червня 1991 року по травень 1996 року. Також, позивач зазначає, що 13.06.2019 відбулося ще одне засідання інвентаризаційної комісії при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області, на якому комісія прийняла рішення рекомендувати, починаючи з 01.04.2008, відкоригувати страховий стаж позивачу, у бік зменшення, без урахування періоду роботи в приватно-промисловій фірмі "Ротор" з 23.12.1993 по 27.12.1999 та внести до бази даних заробіток, врахований на дату призначення пенсії (за період з 01.01.1980 по 31.12.1984), для здійснення обрахунку переплати пенсійних коштів, у разі відмови особи від погашення суми переплати, передати відповідні матеріали до правоохоронних органів. 14.06.2019, з посиланням на протокол № 8 від 13.06.2019 засідання інвентаризаційної комісії, відповідачем прийнято наказ № 213 про внесення відповідних змін до бази даних. Позивач вважає протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, прийняте 13.06.2019 на засіданні інвентаризаційної комісії з огляду на те, що пенсійному органу надано довідку про заробіток для обчислення пенсії від 21.03.2008 року за підписом керівника та головного бухгалтера, яка має відтиск печатки, та яка була в свою чергу перевірена працівником пенсійного органу на відповідність і по якій нараховувалася пенсія з індивідуальним коефіцієнтом заробітної плати для обчислення пенсії розміром 5,58251. Також позивач зазначає, що обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника. Внаслідок невиконання кооперативом "Теплотехнік" обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 16.09.2020 позов залишено без руху , ухвалою суду від 29.09.2020 за заявою ОСОБА_1 продовжено останній строк для усунення недоліків позовної заяви на 10 днів.

05.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

26.10.2020 року відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти позовних вимог та вказує, що первинно пенсію позивачу було обчислено із заробітної плати по довідці від 20.09.2002 № 153, виданій Херсонським морським коледжем, за період з січня 1980 року по грудень 1986 року. За заявою позивача від 07.04.2008 здійснено перерахунок пенсії із заробітної плати по довідці від 28.03.2008 № б/н, виданій приватною промислово-будівельною фірмою "РОТОР", за періоди з червня 1991 по травень 1996, підписаній керівником ОСОБА_2 та головним бухгалтером ОСОБА_3 . Також, до заяви про перерахунок пенсії позивачем було надано довідку від 28.03.2008 про те, що кооператив "Теплотехник" реорганізовано в приватну промислово-будівельну фірму "Ротор", на підставі рішення Суворовського міськвиконкому м. Херсона № 456-р від 23.12.1991. На виконання наказу Пенсійного фонду України від 12.10.2018 № 169 "Про проведення інвентаризації пенсійних справ", видано наказ Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 17.10.2018 за № 241 "Про проведення інвентаризації пенсійних справ". Інвентаризацією було виявлено, що довідка від 28.03.2008 видана приватною промислово-будівельною фірмою "РОТОР" за періоди з червня 1991 по травень 1996, яка була підставою для проведення перерахунку пенсії позивача в 07.04.2008, не містить номера; на печатці приватної промислово-будівельної фірми "Ротор" відсутній ідентифікаційний код підприємства всупереч вимогам Інструкції № 17 від 11.01.1999 року про порядок видачі міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади печаток та штампів, якою передбачено обов`язковість з 1999 року наявності коду. Камеральною перевіркою матеріалів пенсійної справи ОСОБА_1 , проведеною в рамках інвентаризації пенсійних справ на виконання Постанови правління Пенсійного фонду України від 03.09.2018 № 19-1, та наказу головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 17.10.2018, № 241 встановлено, що при призначені пенсії позивачу стаж враховувався за записами трудової книжки по 23.12.1993 (кооператив "Теплотехнік"). На момент призначення пенсії запис про роботу в кооперативі "Теплотехнік" був останнім записом про роботу. До заяви про перерахунок пенсії позивачем було надано довідку від 28.03.2008 про те, що кооператив "Теплотехник" реорганізовано в приватну промислово-будівельну фірму "Ротор". Підставою реорганізації, відповідно до вищевказаної довідки, є рішення Суворовського міськвиконкому м. Херсона № 456-р від 23.12.1991. Однак, згідно листа архівного відділу Херсонської міської ради від 28.04.2016 № 09-04-05/656, документи з особового складу приватно-промислової фірми "Ротор" на зберігання до архівного відділу Херсонської міської ради не надходили і місце їх знаходження невідоме. Додаткові документи, які підтверджують те, що позивач дійсно працювала в приватно-промисловій фірмі "Ротор", відсутні. Згідно листа архівного відділу Херсонської міської ради від 29.05.2019 № 09-04-05/417, копії розпорядження виконавчого комітету Суворовської районної Ради м. Херсона від 13.12.1991 № 456-р "О регистрации частной производственно-строительной фірми "Ротор" та копії уставу", підприємство 23.12.1990 здійснило первинну реєстрацію. На підставі вищевикладеного, слід зробити висновок, що реорганізація кооперативу "Теплотехнік" в приватну промислово-будівельну фірму "Ротор" не проводилась. Додаткові документи, які підтверджують те, що кооператив "Теплотехник" реорганізовано в приватну промислово-будівельну фірму "Ротор", або що вони чимось пов`язані (крім одного керівника) відсутні. Отже, приватна промислово-будівельна фірма "Ротор" не є правонаступником кооперативу "Теплотехник" та не може підтверджувати жодним чином періоди роботи в цьому кооперативі. Враховуючи відсутність документально підтвердженого зв`язку між кооперативом "Теплотехник" та промислово-будівельною фірмою "Ротор", Головне управління наказом від 14.06.2019 № 213 "Про внесення змін до бази даних", пенсійну справу ОСОБА_1 , привели у відповідність, а саме: з 01.04.2008 здійснили розрахунок страхового стажу без урахування періоду роботи з 23.12.1993 по 27.12.1999.

26.10.2020 відповідачем додатково до відзиву на позов подано із супровідним листом копії документів, які, на його думку, підтверджують той факт, що ППБФ "Ротор" не є правонаступником кооперативу "Теплотехнік".

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву (ч.7 ст.262 КАС України). Згідно з ч.2 ст.262 КАС України, якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.

Статтею 258 КАС України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області з 29.10.2002 та отримує пенсію за віком, відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Первинно пенсію позивачу було обчислено за заявою від 01.10.2002 з урахуванням стажу 20 років та із заробітної плати по довідці від 20.09.2002 № 153, виданій Херсонським морським коледжем за період з січня 1980 року по грудень 1986 року.

В подальшому за заявою позивача від 21.03.2008 здійснено перерахунок пенсії з урахуванням стажу 26 років 10 місяців 17 днів, що підтверджується розпорядженням № 173822 від 21.03.2008.

За заявою позивача від 07.04.2008 здійснено перерахунок пенсії, виходячи із більш високої зарплати за червень 1991 року - травень 1996 року за довідкою від 28.03.2008 № б/н, виданою приватною промислово-будівельною фірмою "РОТОР" .

Позивачем надано суду копію акта Управління ПФУ в Суворовському районі м Херсона від 16.10.2008 зустрічної перевірки достовірності видачі довідки про зарплату ОСОБА_1 за період її роботи в ППБФ "Ротор", яка підтвердила роботу та виплату зарплати, розбіжностей не виявлено, акт складено головним спеціалістом відділу пенсійного забезпечення Міщенко О.М.

Постановою Правління ПФУ від 03.09.2018 № 19-1 був затверджений Порядок проведення в 2018-2019 роках інвентаризації пенсійних справ. Згідно п.2 розділу ІІ Порядку у разі виявлення під час інвентаризації порушень законодавства рішення про призначення (перерахунок, утримання, відрахування) пенсії переглядаються відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до витягу з протоколу № 3 засідання інвентаризаційної комісії при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області від 11.02.2019 комісія прийняла рішення відкоригувати з 01.03.2019 заробітну плату, внести до бази даних заробіток, врахований на дату призначення пенсії, а саме за період з 01.01.1980 по 31.12.1984. Із тексту протоколу вбачається, що підставою такого висновку стало факт несвоєчасного внесення до трудової книжки запису про період роботи позивача у фірмі "Ротор", оскільки в період первісного звернення в 2002 році до ПФУ такого запису не було. Також комісія встановила відсутність ідентифікаційного номера фірми згідно ЄДРПОУ на печатці фірмі в трудовій книжці та на довідці про зарплату позивачки, довідка про зарплату позивачки у фірмі "Ротор" написана рукою ОСОБА_1 . Сам ОСОБА_2 , який підписав довідку як директор, за даними матеріалів його пенсійної справи працював в фірмі "Ротор" старшим майстром бригади вогнетривників. Сума сплаченого збору на обов`язкове державне страхування фірми в 1992 році свідчить про розмір фонду оплати праці менше, ніж зарплата гр.-ки ОСОБА_1 , а з 1994 по 1999 рік взагалі збір фірмою не сплачувався. Приватна виробничо-будівельна фірма "Ротор" з 2008 року в стані припинення. Сам ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_2 . Тому комісія рекомендувала здійснити розрахунок страхового стажу без урахування періоду роботи в приватній виробничо-будівельній фірмі "Ротор" з 23.12.1993 по 27.12.1999 та внести до бази даних заробіток, врахований на дату призначення пенсії (за період з 01.01.1980 по 31.12.1984), для здійснення обрахунку переплати пенсійних коштів.

На підставі протоколу засідання інвентаризаційної комісії № 3 від 11.02.2019 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Херсонській області видано наказ 12.03.2019 № 98 "Про внесення змін до бази даних", відповідно до якого передбачено начальнику відділу з питань призначення та перерахунків пенсій № 16 управління застосування пенсійного законодавства ОСОБА_4 внести зміни до бази даних централізованої підсистеми "Призначення та виплата пенсій" по пенсійній справі № 965230173822 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , відкоригувати з 01.03.2019 заробітну плату, з якої проводиться виплата пенсії, а саме: внести до бази даних заробіток, врахований на дату призначення пенсії, за період з 01.01.1980 по 31.12.1984.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду по справі № 540/2609/19 був частково задоволений позов ОСОБА_1 , визнано протиправним та скасований наказ Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 12 березня 2019 р. № 98 в частині внесення змін до бази даних централізованої підсистеми "Призначення та виплата пенсій" по пенсійній справі № 965230173822 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про відкоригування з 01.03.2019 року заробітної плати, з якої проводиться виплата пенсії, а саме про внесення до бази даних заробітку, врахованого на дату призначення пенсії, за період з 01.01.1980 р. по 31.12.1984. Судове рішення набрало законної сили.

Як вбачається з листа ГУ ПФУ в Херсонській області від 10.07.2020 № 2513-2058/Р-02/8-2100/20 на адресу позивача, на виконання рішення суду відповідач перерахував з 01.03.2019 пенсію з урахуванням довідку про заробітну плату від 28.03.2008 .

Але інвентаризаційна комісія при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області протоколом № 8 від 13.06.2019 прийняла рішення рекомендувати, починаючи з 01.04.2008, відкоригувати страховий стаж позивачу без врахування періоду роботи в приватній фірмі "Ротор" та внести до бази даних заробіток, врахований на дату призначення пенсії (за період з 01.01.1980 по 31.12.1984) для здійснення обрахунку переплати пенсійних коштів. Підставою для такої рекомендації вказано, що при інвентаризації пенсійної справи ОСОБА_5 виявлено, що до заяви від 07.04.2008 про перерахунок пенсії з більшої зарплати надано довідку від 28.03.2008 без номеру про те, що кооператив "Теплотехнік" реорганізовано у приватну промислово-будівельну фірму "Ротор", та довідку від 28.03.2008 без номеру про заробітну плату ОСОБА_1 за період з червня 1991 року по травень 1996 року з печаткою фірми без ідентифікаційного коду. Документи з особового складу фірми "Ротор" на зберігання до архіву Херсонської міськради не надходили і місцезнаходження їх невідоме. Архівним відділом надано копії документів про реєстрацію фірми "Ротор" та копію статуту, з яких вбачалось, що фірма "Ротор" здійснила первинну реєстрацію в грудні 1990 року, а не було проведено реорганізацію кооперативу "Теплотехнік" у фірму "Ротор".

14.06.2019, з посиланням як на підставу на протокол № 8 від 13.06.2019 засідання інвентаризаційної комісії, відповідачем прийнято наказ № 213 від 14.06.2019 про внесення відповідних змін до бази даних, яким наказано начальнику відділу з питань призначення та перерахунку пенсій № 16 управління застосування пенсійного законодавства ОСОБА_4 внести зміни до бази даних централізованої підсистеми "Призначення та виплата пенсій" по пенсійній справі № 965230173822 ОСОБА_1 , а саме: з 01.04.2008 відкоригувати страховий стаж - здійснити розрахунок страхового стажу без урахування періоду роботи з 23.12.1993 по 27.12.1999.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 10.07.2020 року № 2513-2058/Р-02/8-2100/20 повідомлено ОСОБА_1 про те, що їй зменшено пенсію на підставі наказу від 14.06.2019 № 213, який винесено на підставі протоколу № 8 від 13.06.2019.

Позивачка не погоджується із вказаним наказом органу ПФУ, яким зменшений страховий стаж позивачки для призначення пенсії, тому звернулась до суду з даним позовом. Одночасно позивачкою заявлено вимогу про зобов`язання здійснити перерахунок пенсії з врахуванням довідки про заробітну плату від 28.03.2008.

Вирішуючи спір, суд застосовує такі норми права.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Статтею 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" передбачене право громадян на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Відповідно до п.1 ч. 1 ст. 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Частиною 2 статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом. Відповідно до частини четвертої статті 24 Закону періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно ст. 20 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі. Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески… Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Відповідно до ст. 106 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" виконавчі органи Пенсійного фонду накладають на посадових осіб, які вчинили правопорушення, адміністративні стягнення у разі, зокрема, несплати або несвоєчасної сплати страхових внесків, у тому числі авансових платежів.

Страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті, перерахунок пенсії провадиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де працює людина, (страхувальником) сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Частиною 3 статті 44 Закону передбачено, що органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Згідно з частиною п`ятою статті 45 Закону № 1058-IV документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" № 1788-ХІІ визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 року № 22-1 (далі - Порядок № 22-1). Так, п.2.1 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637).

Цим Порядком № 637 (в редакції станом на день подання позивачем заяви від 21.03.2008) передбачалось, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами (п.1). У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків (п.2) За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи. За відсутності зазначених у цьому пункті документів для підтвердження трудового стажу приймаються членські квитки профспілок. При цьому підтверджуються періоди роботи лише за той час, за який є відмітки про сплату членських внесків. (п.3) . За відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, трудовий стаж установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника (п. 18).

Порядок заповнення трудових книжок викладений в Інструкції ведення трудових книжок працівників, затверджених постановою Держкомпраці від 20.06.1974 № 162 та спільним наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України та Міністерства соціального захисту населення від 29.07.1993 № 58.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України "Про трудові книжки працівників" від 27.04.1993 № 301 визначено, що відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації.

Матеріали справи свідчать про те, що підставою для перегляду страхового стажу позивача та неприйняття періоду роботи 23.12.1993 - 27.12.1999 згідно протоколу № 8 засідання інвентаризаційної комісії при ГУ ПФУ в Херсонській області стало те, що відсутні докази реорганізації кооперативу "Теплотехнік" у приватну промислово-будівельну фірму "Ротор", відсутність в архіві документів з особового складу фірми "Ротор", та те що довідка про заробітну плату ОСОБА_1 не мала ідентифікаційного коду фірми "Ротор".

В той же час, суду надано копію трудової книжки ОСОБА_6 із записом про роботу у фірмі "Ротор", копію акту Управління в Суворовському районі м. Херсона від 16.10.2008 року перевіркою встановлено, що ОСОБА_1 , яка працювала в ППБФ "Ротор", за період з 01.06.1991 року по 31.05.1996 року нараховувалася з/плата, в результаті перевірки довідки про з/плату ОСОБА_1 з відомостями по нарахуванню з/плати за 1991-1996 розбіжностей не виявлено.

Також суду надано копії статуту фірми "Ротор", розпорядження виконавчого комітету Суворовської районної ради народних депутатів м. Херсона від 23.12.1991 № 456-р про реєстрацію фірми "Ротор", довідку Херсонського обласного управління статистики № 6349 про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України приватну виробничо-будівельну фірму "Ротор" ідент. код 14125716.

За даними Єдиного держаного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань приватна виробничо-будівельна фірма "Ротор" знаходиться в реєстрі і на сьогодні, у стадії припинення.

Отже, позивачка підтвердила свій страховий стаж трудовою книжкою, яка мала записи про її період роботи в ППБФ "Ротор". Та обставина, що записи були завірені печаткою фірми без ідентифікаційного коду, не є беззаперечною підставою не враховувати цей стаж при обчисленні пенсії. Також не має ніякого значення для підтвердження страхового стажу факт не підтвердження реорганізації кооперативу " Теплотехнік" у ППБФ "Ротор".

Позивач не повинен відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником своїх обов`язків по виготовленню печатки, а також за не передачу останнім до архіву документів підприємства.

Аналогічний правовий висновок міститься в постановах Верховного Суду від 20.03.2019 року у справі №688/947/17 та від 17.07.2019 року у справі №144/669/17, у справі №208/6680/16-а від 27.03.2018 року. Згідно ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Суд звертає увагу, що підставою для призначення пенсії є відповідний стаж роботи, а не дотримання усіх формальних вимог при заповненні трудової книжки. ПФУ не врахувало, що не усі недоліки записів у трудовій книжці можуть бути підставою для неврахування відповідного стажу, оскільки визначальним є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах, а не правильність записів у трудовій книжці.

Отже, суд дійшов висновку про те, що відповідачем не використані всі передбачені законодавством можливості встановлення дійсного періоду роботи працівника в ППБФ "Ротор" , тому наказ Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 14 червня 2019 року №213 по пенсійній справі № 965230173822 ОСОБА_1 , про коригування страхового стажу з 1 квітня 2008 року, з якої здійснено розрахунок страхового стажу без урахування періоду роботи з 23.12.1993 по 27.12.1999, є передчасним та таким, що прийнятий всупереч вимогам діючого законодавства, без урахування у сукупності всіх документів, які були в пенсійній справі. Тому такий наказ підлягає скасуванню.

Що стосується позовної вимоги зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 , з врахуванням довідки про заробітну плату від 28 березня 2008 рок, то судом встановлено, що наказ Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 14 червня 2019 року №213, який оскаржується в межах даної справи, не містить зобов`язань щодо необхідності перерахування пенсії з іншої довідки, ніж довідка від 28.03.2008. Такий обов`язок покладався на відповідальну особу ПФУ наказом відповідача від 12.03.2019 № 98, але він скасований рішенням суду по справі № 540/2609/19. Відповідач також зазначає, що ним виконано це судове рішення. Ніяких інших доказів того, що при обчисленні пенсії позивачки не враховується довідка ППБФ "Ротор" від 28.03.2008 за періоди роботи 1991-1996рр. суду не надано. Тому в задоволенні цієї позовної вимоги суд відмовляє.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч.1, 2 ст.77 КАС України).

Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 14 червня 2019 року №213 про внесення відповідних змін до бази даних, яким внесені зміни до бази даних централізованої підсистеми "Призначення та виплата пенсій" по пенсійній справі № 965230173822 ОСОБА_1 , а саме: з 01.04.2008 відкоригований страховий стаж - здійснений розрахунок страхового стажу без урахування періоду роботи з 23.12.1993 по 27.12.1999.

В решті вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, вул. 28 Армії, 6, м. Херсон, 73005) судові витрати у сумі 420 грн. 40 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В.В. Хом`якова

кат. 112010200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2020
Оприлюднено09.12.2020
Номер документу93364894
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2590/20

Постанова від 06.05.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 25.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 01.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 05.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 07.12.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні