Рішення
від 08.12.2020 по справі 640/14443/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Київ

08 грудня 2020 року справа №640/14443/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Кузьменка В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю АСК ЕНЕРДЖІ (далі по тексту - позивач, ТОВ АСК ЕНЕРДЖІ ) доДержавної архітектурно - будівельної інспекції України (далі по тексту - відповідач, ДАБІ) про 1) визнання протиправним та скасування припису від 04 липня 2019 року; 2) визнання протиправним та скасування наказу №41-ск від 16 липня 2019 року; 3) визнання протиправною та скасування постанови №1021-01-15-17 від 18 липня 2019 року про накладення штрафу; 4) зобов`язання відповідача відновити запис щодо реєстрації повідомлення про початок виконання підготовчих робіт №ХС010191640811 від 14 червня 2019 року В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва, зазначаючи про протиправність рішень відповідача, зокрема припису від 04 липня 2019 року, наказу від 16 липня 2019 року №41-ск та постанови від 18 липня 2019 року №1021-01-15-17, вказав на відсутність вчинення ним правопорушень, зазначених в акті позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 04 липня 2019 року №202, на підставі якого спірні рішення було прийнято.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02 вересня 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі №640/14443/19 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

Відповідач, належним чином повідомлений про відкриття провадження у справі, своїм правом не скористався, відзиву на позовну заяву суду не надав.

Дослідивши наявні у справі докази, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив такі фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи.

За змістом статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно - будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно - будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки, поміж іншого, є: звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю.

Підготовчі та будівельні роботи, які не відповідають вимогам законодавства, будівельним нормам, стандартам і правилам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без набуття права на їх виконання, підлягають зупиненню до усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення та справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема:

- безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню;

- складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;

- у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо:

а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

б) зупинення підготовчих та будівельних робіт;

- проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації.

Відповідно до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 липня 2014 року №294 (далі - Положення №294), Державна архітектурно - будівельна інспекція України (Держархбудінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем`єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (пункт 1).

Основним завданням Держархбудінспекції є реалізація державної політики з питань державного архітектурно - будівельного контролю та нагляду, в т.ч., здійснення в межах повноважень, визначених законом, державного архітектурно-будівельного контролю за дотриманням замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт (пункт 3 Положення №294).

Держархбудінспекція відповідно до покладених на неї завдань проводить перевірки відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації (підпункт 2 пункту 4 Положення №294).

Видає обов`язкові для виконання приписи щодо:

-усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

-зупинення підготовчих та будівельних робіт;

-усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності об`єктами нагляду;

-усунення порушень ліцензійних умов провадження видів господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками (підпункт 3 пункту 4 Положення №294).

Держархбудінспекція для виконання покладених на неї завдань має право здійснювати фіксування процесу проведення перевірки засобами аудіо-, фото- та відеотехніки (підпункт 13 пункту 6 Положення №294).

Відповідно до Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №553 (далі - Порядок №553), за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком (пункт 16).

Згідно з пунктом 2 Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням:

1) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції;

2) порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи;

3) інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об`єкта будівництва.

Згідно з приписами пункту 9 Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

За змістом пункту 11 Порядку №553 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право, поміж іншого:

- складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону (підпункт 2);

- у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, а також зупинення підготовчих та будівельних робіт.

Підготовчі та будівельні роботи, які не відповідають вимогам законодавства, будівельним нормам, стандартам і правилам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без набуття права на їх виконання, підлягають зупиненню до усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності (підпункт 3).

Згідно з пунктами 16 - 17, 21 Порядку №553 за результатами державного архітнктурно - будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно - будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис) (пункт 17 Порядку №553).

Згідно з пунктом 22 Порядку №553 постанова про накладення штрафу складається у трьох примірниках. Перший примірник постанови у триденний строк після її прийняття вручається під розписку суб`єкту містобудування (керівнику або уповноваженому представнику суб`єкта містобудування) або надсилається рекомендованим листом з повідомленням, чи через електронний кабінет, про що робиться запис у справі. Два примірники залишаються в органі державного архітектурно-будівельного контролю, який наклав штраф.

З наявних в матеріалах справи документів судом встановлено, що у період з 21 червня 2019 року по 04 липня 2019 року Управлінням ДАБІ у Херсонській області проводилась позапланова перевірка ТОВ АСК ЕНЕРДЖІ з питань дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті Нове будівництво фотогальванічної сонячної електростанції потужністю 1,5 МВт за адресою: Херсонська область, Чаплинський район, селищна рада Асканія - Нова, с. Новий Етап, кадастровий номер: 6525455300:04:001:0002 .

За наслідками проведення позапланової перевірки Управлінням ДАБІ у Херсонській області складено акт від 04 липня 2019 року №202 (далі по тексту - Акт перевірки), за висновками якого виявлені наступні порушення вимог законодавства:

1) пункту 4.7 ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво , пунктів 6.3, 6.4 ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва ;

2) частин 9, 10 статті 35, частини другої статті 39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Підставами для вказаних висновків слугували такі встановлені контролюючим органом обставини.

На дату проведення позапланової перевірки підготовчі роботи не розпочато. Повідомлення про початок виконання підготовчих робіт №ХС010191640811 зареєстроване від 13 червня 2019 року. Згідно пункту 4.7 ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво за необхідності виконання підготовчих робіт замовник може в завданні на проектування передбачати розроблення окремого розділу проектної документації - проект підготовчих робіт. Склад та зміст підготовчих робіт визначається ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва . При перевірці наданого проекту підготовчих робіт Нове будівництво фотогальванічної сонячної електростанції потужністю 1,5 МВт за адресою: Херсонська область, Чаплинський район, селищна рада Асканія - Нова, с. Новий Етап, кадастровий номер: 6525455300:04:001:0002 за №00803.19-ПрПР, який розроблено ТОВ АСК ЕНЕРДЖІ , встановлено, що проект розроблено не відповідно до пунктів 6.3, 6.4 ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва :

- завданні на проектування (вихідні дані) не передбачено виконання підготовчих робіт;

- вказані роботи пробне закручування паль не відповідає видам підготовчих робіт.

На підставі вказаних висновків, Управлінням ДАБІ у Херсонській області складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 04 липня 2019 року, в якому повідомлено про розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, призначений на 18 липня 2019 року об 11:00 год.; припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 04 липня 2019 року, яким зобов`язано ТОВ АСК ЕНЕРДЖІ усунути виявлені порушення до 04 серпня 2019 року.

16 липня 2019 року Управлінням ДАБІ у Херсонській області прийнято наказ №41-ск Про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання підготовчих робіт , яким, відповідно до статті 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року №466 та на підставі рішення головного інспектора будівельного нагляду Інспекційного відділу Управління Ткачук С.Г. від 09 липня 2019 року №41 Про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання підготовчих робіт , скасовано реєстрацію повідомлення про початок виконання будівельних робіт: Нове будівництво фотогальванічної сонячної електростанції потужністю 1,5 МВт за адресою: Херсонська область, Чаплинський район, селищна рада Асканія - Нова, с. Новий Етап, кадастровий номер: 6525455300:04:001:0002 №ХС010191640811 від 14 червня 2019 року, замовник - ТОВ АСК ЕНЕРДЖІ .

Крім того, 18 липня 2019 року під час розгляду протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 04 липня 2019 року ТОВ АСК ЕНЕРДЖІ надані пояснення та документи, за результатами розгляду яких встановлено:

- в завданні на проектування зазначене створення геодезичної розмічувальної основи для будівництва об`єкта палями для конструкцій столів для закріплення панелей не відповідає вимогам розділу 5, пункту 5.3.17.1, 5.3.17.2, 5.1.3.1, 5.3.8.1 ДБН А.2.1-1-14 геодезичні роботи в будівництві ;

- згідно договору ПП ТР-ІНЖИНІРИНГ зобов`язується виконати проектно - вишукувальні роботи, проте не надано сертифікат відповідального виконавця з кваліфікацією інженерно - будівельне проектування у частині виконання інженерних вишукувань .

За результатами розгляду вказаного протоколу контролюючим органом винесено постанову №1021-01-15-17, якою ТОВ АСК ЕНЕРДЖІ визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 1 частини другої статті 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у розмірі 20 070, 00 грн.

Суд зазначає, що відповідно до пункту 4.7 ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво за необхідності виконання підготовчих робіт замовник може в завданні на проектування передбачати розроблення окремого розділу проектної документації - проект підготовчих робіт. Склад та зміст підготовчих робіт визначається ДБН А.3.1-5.

Згідно з пунктом 5.2.6 ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва вихідними матеріалами для розробки проекту організації будівництва є, зокрема, завдання на проектування об`єкта будівництва.

Згідно з пунктом 6.3 ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва підготовчі роботи виконуються для розгортання фронту робіт відповідно до затвердженої документації, в тому числі ПрПР.

Відповідно до Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт підготовчими роботами є:

а) роботи з підготовки земельної ділянки;

б) влаштування огорожі будівельного майданчика;

в) знесення будівель і споруд;

г) порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки;

д) вишукувальні роботи;

е) роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва;

ж) улаштування під`їзних шляхів;

і) складування будівельних матеріалів;

к) підведення тимчасових інженерних мереж;

л) винесення інженерних мереж;

м) видалення зелених насаджень.

До складу окремих видів підготовчих робіт належить:

а) підготовка земельної ділянки - відведення в натурі майданчика (траси) для будівництва;

- зняття фунтового покриву земельної ділянки (родючого шару ґрунту), складування його в спеціально відведених місцях для подальшого використання під час рекультивації;

- вертикальне планування території будівельного майданчика з виконанням (за необхідності) заходів із захисту території та оточуючої забудови від можливого негативного впливу несприятливих природних або техногенних факторів;

б) влаштування огорожі будівельного майданчика:

- закріплення осьових ліній огорожі;

- улаштування основ під огорожі;

- влаштування необхідної огорожі будівельного майданчика, у тому числі, за необхідності, обладнаних охоронними, захисними, сигнальними системами;

в) знесення будівель і споруд;

- знесення наземних та, за необхідності, підземних частин будівель та споруд;

- засипка та ущільнення ґрунту в місцях знесених підземних частин будівель та споруд;

- планування території будівельного майданчика;

г) порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки

- розбирання тротуарів, пішохідних доріжок, площадок, малих архітектурних форм, відкритих спортивних майданчиків;

- розчистка (з вивезенням відходів) та планування території будівельного майданчика;

д) вишукувальні роботи

- інженерно-геодезичні;

- інженерно-геологічні;

- геотехнічні та інженерно-гідрогеологічні (у складі комплексних інженерно-геологічних вишукувань або окремо);

- інженерно-гідрометеорологічні;

е) роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва:

- розміщення мобільних (інвентарних) споруд (будівель) виробничого, складського, допоміжного, санітарно-побутового та громадського призначення, влаштування складських майданчиків і приміщень для матеріалів, конструкцій, обладнання, відходів, вторинної сировини;

- будівництво тимчасових споруд (будівель) за індивідуальним проектом або облаштування існуючих будівель і споруд у випадку використання їх для потреб будівництва;

- облаштування будівельного майданчика засобами освітлення, протипожежного водопостачання, пожежогасіння, сигналізації та зв`язку;

ж) улаштування під`їзних шляхів - улаштування доріг, під`їздів, переходів, місць розвороту, розвантаження і завантаження транспортних засобів з облаштуванням, за необхідності, інженерної інфраструктури;

к) складування будівельних матеріалів - улаштування майданчиків для складування матеріалів, конструкцій, деталей з облаштуванням (за необхідності) засобами малої механізації, устаткуванням, оснасткою, інвентарем, пристроями та інструментом;

л) підведення тимчасових інженерних мереж:

- винесення в натуру трас інженерних мереж (електропостачання, водопостачання, каналізації, теплопостачання), розміщення пунктів підключення до зовнішніх інженерних мереж;

- улаштування тимчасових інженерних мереж;

м) винесення інженерних мереж - видалення інженерних мереж;

- зворотна засипка траншей (за необхідності);

- ущільнення ґрунту (за необхідності);

- винесення інженерних мереж з глибини більше 5 м - за окремим проектом.

За відповідного обґрунтування до підготовчих робіт можуть бути віднесені інші роботи, які пов`язані конструктивно та технологічно з підготовкою території об`єкта будівництва.

Підготовчі роботи виконуються у відповідності з оформленими документами згідно з Порядком.

Відповідно до пункту 6.4 ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва проект підготовчих робіт розробляється (якщо це передбачено в завданні на проектування) як окремий розділ проектної документації, в якому визначаються перелік, послідовність і терміни здійснення робіт і заходів з підготовки до розгортання будівельних робіт.

Проект підготовчих робіт розробляється на підставі вихідних даних до основного проекту у відповідності з вимогами додатків А та Б ДБН А.2.2.3.

Аналіз наведених вище норм ДБН дає суду підстави дійти висновку про те, що якщо під час будівництва передбачається проведення підготовчих робіт, то замовник до завдання на проектування повинен включити необхідність розроблення проекту підготовчих робіт та у подальшому визначити його як окремий розділ проектної документації.

Оскільки позивачем, як замовником будівництва, не було зазначено у завданні на проектування розробку проекту підготовчих робіт, відповідач дійшов вірного висновку про порушення ним пункту 4.7 ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво та пункту 6.4 ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва .

Крім того, пункт 6.4 ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва не містить у собі такого виду підготовчих робіт, як пробне закручування паль . При цьому, жодного обґрунтування необхідності здійснення таких підготовчих робіт позивачем не наведено.

Поряд із цим, у матеріалах справи наявне завдання на проектування проекту підготовчих робіт до договору на виконання проектно - вишукувальних робіт №27/05-2019ПР від 27 травня 2019 року, пунктом 7 якого встановлена стадійність проектування, зокрема виконання проекту підготовчих робіт згідно з ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво та ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва .

Проте, зазначені ДБН не містять у собі норм, які б передбачали необхідність, порядок та підстави складання завдання на проектування проекту підготовчих робіт.

Щодо порушень ТОВ АСК ЕНЕРДЖІ вимог розділу 5, пункту 5.3.17.1, 5.3.17.2, 5.1.3.1, 5.3.8.1 ДБН А.2.1-1-14 Геодезичні роботи в будівництві , а також ненадання сертифікату відповідального виконавця з кваліфікацією інженерно - будівельне проектування у частині виконання інженерних вишукувань , зазначених в постанові від 18 липня 2019 року №1021-01-15-17, то вказані порушення не слугували підставою для притягнення позивача до відповідальності у сфері містобудівної діяльності, а тому, на думку суду, їх дослідження в рамках даного спору виходить за межі позовних вимог.

Крім того, доводи позивача про порушення відповідачем порядку здійснення державного архітектурно - будівельного контролю, не знайшли свого документального підтвердження матеріалами справи.

Також, суд зазначає, що відповідно до частини першої статті 31 Закону № 3038-VI, проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.

Згідно із частиною першої статті 34 Закону № 3038-VI, замовник має право виконувати будівельні роботи після:

1) направлення замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю (далі - орган державного архітектурно-будівельного контролю) - щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування;

2) реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об`єктів будівництва, що належать до І-ІІІ категорій складності;

3) видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів будівництва, що належать до IV і V категорій складності.

Відповідно до частини першої статті 36 Закону № 3038-VІ, право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Згідно з частиною першою статті 39 Закону № 3038-VI, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Частина друга статті 39-1 Закону № 3038-VI передбачає, що у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень реєстрація такої декларації, право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, підлягають скасуванню відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування декларації чи права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю письмово повідомляє замовника протягом трьох робочих днів з дня скасування.

Таким чином, реєстрація декларації може бути скасована у разі виявлення органом архітектурно-будівельного контролю факту наведення у ній недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За змістом пункту 15 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466 (далі - Порядок № 466), у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання наведених у надісланому повідомленні недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень, право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, підлягає скасуванню відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю.

Право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, також може бути скасовано відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі встановлення під час проведення перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю скасовує право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, шляхом видачі відповідного розпорядчого акта. Держсервісбуд не пізніше наступного робочого дня з дня повідомлення органом державного архітектурно-будівельного контролю про скасування реєстрації повідомлення вносить до реєстру відповідний запис.

Аналіз наведених вище норм дає змогу дійти висновку про те, що виключною підставою для скасування повідомлення про початок будівництва є встановлений факт здійснення самочинного будівництва, зокрема, якщо: 1) будівництво здійснюється на земельній ділянці, що не відведена для цієї мети; 2) будівництво здійснюється за відсутності документа, який дає право виконувати будівельні роботи; 3) будівництво здійснюється за відсутності затвердженого проекту або будівельного паспорту; 4) скасовано містобудівні умови та обмеження.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 14 березня 2018 року у справі №814/1914/16, 26 червня 2018 року у справі №826/20445/16, від 18 жовтня 2018 року у справі №695/3442/17, від 23 жовтня 2018 року у справі №826/9275/17, від 13 грудня 2018 року у справі №522/6212/17, від 22 січня 2019 року у справі №826/17907/17.

З огляду на викладене, судом встановлено, що відсутність затвердженого проекту є підставою для скасування повідомлення про початок будівництва. Відтак, оскільки підготовчі роботи на об`єкті Нове будівництво фотогальванічної сонячної електростанції потужністю 1,5 МВт за адресою: Херсонська область, Чаплинський район, селищна рада Асканія - Нова, с. Новий Етап, кадастровий номер: 6525455300:04:001:0002 проводились ТОВ АКС ЕНЕРДЖІ без затвердженого в установленому законом порядку проекту із зазначенням необхідності проведення підготовчих робіт, відповідачем правомірно винесено наказ від 16 липня 2019 року №41-ск, яким скасовано реєстрацію повідомлення про початок виконання підготовчих робіт від 14 червня 2019 року №ХС010191640811.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку що позов про визнання протиправними та скасування наказу від 16 липня 2019 року №41-ск Про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання підготовчих робіт , припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 04 липня 2019 року та постанови від 18 липня 2019 року №1021-01-15-17, задоволенню не підлягає.

Оскільки у задоволенні позову відмовлено розподіл судових витрат не здійснюється.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю АСК ЕНЕРДЖІ відмовити повністю.

Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до частини другої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Частина перша статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Товариство з обмеженою відповідальністю АСК ЕНЕРДЖІ (02068, м. Київ, вул. Анни Ахматової, 13-Д, приміщення 298; ідентифікаційний код 40453594);

Державна архітектурно-будівельна інспекція України (01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26; ідентифікаційний код 37471912).

Суддя В.А. Кузьменко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення08.12.2020
Оприлюднено10.12.2020
Номер документу93365725
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/14443/19

Рішення від 08.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 14.08.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні