Постанова
від 21.04.2010 по справі 5020-3/014-7/251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 квітня 2010 р. № 5020-3/014-7/251

Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:

головуючого - судді Кар абаня В.Я.,

суддів Жаботиної Г.В ., Чабана В.В.

у відкритому судовому засі данні за участю представникі в сторін:

від позивача: не з' яв ився

від відповідача: не з' я вився

від третьої особи: Кулаги н О.О.

прокурор: Пшонка Р.М .

розглянувши касаційне п одання Заступника прокур ора м. Севастополя

на постанову Севастопо льського апеляційного госпо дарського суду від 18.01.2010р.

у справі № 5020-3/014-7/251 Господар ського суду м. Севастополя

за позовом Заступника п рокурора м. Севастополя в інт ересах держави в особі Фонду комунального майна Севастоп ольської міської ради

до Приватного підприєм ця ОСОБА_2

до Інкерманської міськ ої Ради

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору Виконавчий коміте т Інкерманської міської Ради

про визнання недійсним договору оренди,

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора м . Севастополя в інтересах дер жави в особі Фонду комунальн ого майна Севастопольської м іської ради звернувся до Гос подарського суду м. Севастоп оля з позовом до приватного п ідприємця ОСОБА_2 та Викон авчого комітету Інкерманськ ої міської Ради про визнання недійсним договору оренди н ерухомого майна від 31.12.2003р. № 22/03.

Рішенням Господарського суду м. Севастополя від 04.09.2008р. (с уддя В.О.Головко), залишеним бе з змін постановою Севастопол ьського апеляційного господ арського суду від 06.11.2008р. (судді : З.Д.Маслова, В.А.Лисенко, Л.М.За плава), позовні вимоги задово лено повністю, визнано недій сним договір оренди нерухомо го майна № 22/03 від 31.12.2003р., укладени й між Інкерманською міською Радою та приватним підприємц ем ОСОБА_2 з моменту його у кладення, стягнуто з приватн ого підприємця ОСОБА_2 в д оход державного бюджету Укра їни державне мите у сумі 42,50грн . та витрати на інформаційно-т ехнічне забезпечення судово го процесу у сумі 59,00грн., стягн уто з Виконавчого комітету І нкерманської міської Ради в доход державного бюджету Укр аїни державне мите у сумі 42,50гр н. та витрати на інформаційно -технічне забезпечення судов ого процесу у сумі 59,00 грн.

Не погодившись з прийнятим и у даній справі судовими ріш еннями, приватний підприємец ь ОСОБА_2 подала до Вищого господарського суду України касаційну скаргу.

Постановою Вищого господа рського суду України від 01.04.2009р . касаційну скаргу приватног о підприємця ОСОБА_2 задов олено, рішення Господарсько го суду м. Севастополя від 04.09.2008 р. та постанову Севастопольс ького апеляційного господар ського суду від 06.11.2008р. у справі № 5020-3/014 скасовано, а справу пере дано на новий розгляд до Госп одарського суду м. Севастопо ля.

За новим розглядом справи, я кій присвоєно номер № 5020-3/014-7/251, рі шенням Господарського суду м . Севастополя від 14.10.2009р. (суддя С .М.Альошина) позовні вимоги за доволено повністю, визнано н едійсним договір оренди неру хомого майна №22/03 від 31.12.2003р., укла дений між Інкерманською місь кою Радою та приватним підпр иємцем ОСОБА_2 та додатков і угоди до нього від 31.01.2004р., 21.07.2004р ., 15.12.2005р. та від 27.12.2005р., стягнуто з І нкерманської міської ради у доход Державного бюджету Лен інського району м. Севастопо ля 42,50грн. державного мита та ви трати на інформаційно-техніч не забезпечення судового про цесу у сумі 59,00грн, стягнуто з п риватного підприємця ОСОБ А_2 в доход Державного бюдже ту Ленінського району м. Сева стополя державне мите у сумі 42,50грн. та витрати на інформаці йно-технічне забезпечення су дового процесу у сумі 59,00грн.

Не погодившись з рішенням Г осподарського суду м. Севаст ополя від 14.10.2009р., приватний під приємець ОСОБА_2 подала ап еляційну скаргу.

Постановою Севастопольськ ого апеляційного господарсь кого суду від 18.01.2010р. (Т.П.Феньк о, Г.К.Прокопанич, М.І.Ткаче нко) апеляційну скаргу задо волено, рішення Господарсько го суду м. Севастополя від 14.10.2009 р. скасовано, в позові відмовл ено.

Не погодившись з постанов ою Севастопольського апеляц ійного господарського суду в ід 18.01.2010р., заступник прокурора м. Севастополя внесено касац ійне подання, в якому просить скасувати постанову Севасто польського апеляційного гос подарського суду від 18.01.2010р. та залишити в силі рішення Госп одарського суду м. Севастопо ля від 14.10.2009р. Свою вимогу засту пник прокурора м. Севастопол я мотивує тим, що господарськ им судом апеляційної інстанц ії неправильно застосовано н орми матеріального права.

У відзиві на касаційне пода ння приватний підприємець ОСОБА_2 доводить безпідста вність вимог касаційного под ання та просить в його задово ленні відмовити.

Розглянувши касаційне под ання, перевіривши правильніс ть застосування господарськ им судом першої та апеляційн ої інстанції норм матеріальн ого та процесуального права, Вищий господарський суд Укр аїни дійшов висновку, що каса ційне подання заступника про курора м. Севастополя не підл ягає задоволенню.

Відповідно до постанови В ерховної Ради УРСР від 08 грудн я 1990 року "Про порядок введення в дію Закону України "Про місц еві ради Української РСР та м ісцеве самоврядування" та ві д 26 березня 1991 року "Про введенн я в дію Закону України "Про вла сність", Кабінетом Міністрів України 05 листопада 1991 року пр ийнята постанова № 311 "Про розм ежування державного майна Ук раїни між загальнодержавною власністю і власністю адмін істративно-територіальних о диниць (комунальною власніст ю)", п. 3 якої установлено, що роз межування майна між власніст ю областей, міст Києва та Сева стополя і власністю районів, міст обласного підпорядкува ння, районів міст Києва та Сев астополя провадиться облвик онкомами, Київським і Севаст опольським міськвиконкомам и з участю виконкомів нижчес тоящих Рад народних депутаті в; розмежування майна між вла сністю районів, міст обласно го підпорядкування та власні стю інших адміністративно-те риторіальних одиниць провад иться виконкомами районних і міських Рад народних депута тів з участю виконкомів райо нних у містах, міських районн ого підпорядкування, селищни х і сільських Рад народних де путатів.

Господарським судом встан овлено, що Рішенням IX сесії XXIII с кликання Севастопольської м іської ради "Про безоплатне в ідчуження комунального майн а дитячого дошкільної устано ви № 72 в Інкермані" від 18.05.1999р. № 249 з а клопотанням Інкерманськог о міського голови Балаклавсь кого району міста Севастопол я дозволено безоплатне відчу ження будівель дошкільного у чбового закладу № 72 у місті Ін керман до комунальної власно сті Інкерманської міської ра ди.

Правила щодо обов'язковост і актів і законних вимог орга нів та посадових осіб місцев ого самоврядування встановл ені ст. 73 Закону України "Про мі сцеве самоврядування в Украї ні", згідно ч. 1 якої акти ради , сільського, селищного, міс ького голови, голови районно ї в місті ради, виконавчого ко мітету сільської, селищної, м іської, районної у місті (у раз і її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноваже нь, є обов'язковими для вико нання всіма розташованим и на відповідній території о рганами виконавчої влади, об 'єднаннями громадян, підприє мствами, установами та орган ізаціями, посадовими особами , а також громадянами, які пост ійно або тимчасово проживают ь на відповідній території. Т аким чином, приписами даної п равової норми встановлена об ов' язковість щодо виконанн я актів ради.

Як вже було зазначено, 18.05.1999р. С евастопольська міська рада р ішенням сесії дозволила безо платне відчуження будівель д ошкільного учбового закладу № 72 у місті Інкерман до комуна льної власності Інкерманськ ої міської ради. Із обставин, щ о встановлені господарським судом не випливає, що дане ріш ення ради було у встановлено му законом порядку скасовано , тому дане рішення відповідн о до приписів вищенаведеної правової норми є обов' язков им до виконання.

Господарським судом встан овлено, що розпорядженням го лови міської державної адмін істрації міста Севастополя з а № 1389-р від 05 серпня 1999 року Управ лінню майном міста Севастопо ля доручено здійснити переда чу будівлі дитячого дошкільн ого учбового закладу № 72 по ву л. Яблочкова, 3 у комунальну вл асність Інкерманської міськ ої ради в установленому зако ном порядку.

Правила щодо актів місцеви х державних адміністрацій вс тановлені ст. 6 Закону України "Про місцеві державні адміні страції", згідно ч. 2 якої розпо рядження голів місцевих держ авних адміністрацій, прийнят і в межах їх компетенції, є обо в'язковими для виконання на в ідповідній території всіма о рганами, підприємствами, уст ановами та організаціями, по садовими особами та громадян ами. Таким чином, приписами да ної правової норми встановле но, що розпорядження голів мі сцевих державних адміністра цій є обов' язковими до вико нання.

Як вже було зазначено, розпо рядженням голови міської дер жавної адміністрації міста С евастополя Управлінню майно м міста Севастополя доручено здійснити передачу будівлі дитячого дошкільного учбово го закладу № 72 по вул. Яблочков а, 3 у комунальну власність Інк ерманської міської ради. Із о бставин, що встановлені госп одарським судом не випливає, що дане розпорядження було с касовано, отже воно є обов' я зковим до виконання.

Господарським судом встан овлено:

12.08.1999р. наказом начальника Уп равління майном міста Севаст ополя № 260 зобов'язано голову І нкерманської міської ради пр ийняти до комунальної власно сті міської ради будівлю дит ячого дошкільного учбового з акладу № 72 по вул. Яблочкова, 3 б алансовою вартістю 132200грн.

31.12.2003р. між Інкерманською міс ькою радою та приватним підп риємцем ОСОБА_2 укладено д оговір оренди нерухомого май на, за яким Інкерманська місь ка рада передала, а приватний підприємць ОСОБА_2 прийня ла у строкове платне користу вання нерухоме майно: будівл ю колишнього дошкільного нав чального закладу № 72 (дитячий садок) площею 623,1кв. м по вул. Ябл очкова, 3 у м. Інкерман.

Згідно ч. 1 ст. 60 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" територіальним г ромадам сіл, селищ, міст, район ів у містах належить право ко мунальної власності на рухом е і нерухоме майно, доходи міс цевих бюджетів, інші кошти, зе млю, природні ресурси, підпри ємства, установи та організа ції, в тому числі банки, страхо ві товариства, а також пенсій ні фонди, частку в майні підпр иємств, житловий фонд, нежитл ові приміщення, заклади куль тури, освіти, спорту, охорони з доров'я, науки, соціального об слуговування та інше майно і майнові права, рухомі та неру хомі об'єкти, визначені відпо відно до закону як об'єкти пра ва комунальної власності, а т акож кошти, отримані від їх ві дчуження. Спадщина, визнана с удом відумерлою, переходить у власність територіальної г ромади за місцем відкриття с падщини.

Згідно ч. 5 ст. 60 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності що до володіння, користування т а розпорядження об'єктами пр ава комунальної власності, в тому числі виконують усі май нові операції, можуть переда вати об'єкти права комунальн ої власності у постійне або т имчасове користування юриди чним та фізичним особам, здав ати їх в оренду, продавати і ку пувати, використовувати як з аставу, вирішувати питання ї хнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови в икористання та фінансування об'єктів, що приватизуються т а передаються у користування і оренду.

Виключна компетенція сіль ських, селищних, міських рад в становлена ст. 26 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні", згідно п. 30 ч. 1 якої виключно на пленарних засіда ннях сільської, селищної, міс ької ради вирішуються такі п итання, зокрема, прийняття рі шень щодо відчуження відпові дно до закону комунального м айна.

Як вже було зазначено, рішен ням IX сесії XXIII скликання Севас топольської міської ради "Пр о безоплатне відчуження кому нального майна дитячого дошк ільної установи № 72 в Інкерман і" дозволено безоплатне відч уження будівель дошкільного учбового закладу № 72 у місті І нкерман до комунальної власн ості Інкерманської міської р ади.

Як вже було зазначено, проку рор вважаючи, що вищезгадани м договором оренди, що укладе ний між відповідачами поруше но право Фонду комунального майна Севастопольської місь кої ради, як орендодавця кому нального майна, що належить г ромаді м. Севастополя, просит ь визнати його недійсним.

Згідно абз. 3 ст. 5 Закону Укра їни "Про оренду державного та комунального майна" орендод авцями є: органи, уповноваж ені Верховною Радою Автон омної Республіки Крим та о рганами місцевого самовряду вання управляти майном, - щ одо цілісних майнових компле ксів підприємств, їх структу рних підрозділів та нерухомо го майна, яке відповідно нале жить Автономній Республіці К рим або перебуває у комуналь ній власності. Таким чином, із приписів даної правової нор ми випливає, що орендодавцям и комунального майна, що нале жить відповідній громаді є о ргани, які уповноважені орга нами місцевого самоврядуван ня управляти відповідним май ном.

Враховуючи, що позивач - Фо нд комунального майна Севаст опольської міської ради не є власником комунального майн а, а тільки виконує делегован і Севастопольською міською р адою функції орендодавця ком унального майна та враховуюч и, що Севастопольська міська рада передала у власність ві дповідачу - Інкерманській мі ській Раді відповідне майно, то апеляційний господарськи й суд дійшов правомірного ви сновку, що спірний договір ор енди не порушує прав позивач а - Фонду комунального майна Севастопольської міської, о скільки Севастопольська міс ька рада не уповноважувала п озивача бути орендодавцем да ного майна.

Згідно ч. 1 ст. 111-10 ГПК України п ідставами для скасування або зміни рішення місцевого чи а пеляційного господарського суду або постанови апеляцій ного господарського суду є п орушення або неправильне зас тосування норм матеріальног о чи процесуального права. Ос кільки апеляційним господар ським судом норми матеріальн ого та процесуального права порушено не було, то підстави для скасування даного судов ого рішення відсутні.

Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, п. 1 ст. 111-9, 111-10, 111-111 Господарського процесу ального кодексу України, Вищ ий господарський суд України .

ПОСТАНОВИВ:

Касаційне подання зас тупника прокурора м. Севасто поля залишити без задоволенн я, постанову Севастопольсько го апеляційного господарськ ого суду від 18.01.2010р. у справі № 5020-3 /014-7/251 - без змін.

Головуючий - суддя Караб ань В.Я.

судді Жабот ина Г.В.

Чаб ан В.В.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення21.04.2010
Оприлюднено14.05.2010
Номер документу9336640
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5020-3/014-7/251

Постанова від 25.01.2010

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Прокопанич Галина Кризостанівна

Ухвала від 11.01.2010

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Прокопанич Галина Кризостанівна

Ухвала від 08.12.2009

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Прокопанич Галина Кризостанівна

Ухвала від 22.11.2009

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Ткаченко Михайло Іванович

Постанова від 21.04.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Жаботина Г. В.

Ухвала від 19.04.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Жаботина Г. В.

Ухвала від 23.03.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Жаботина Г. В.

Рішення від 14.10.2009

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Альошина Світлана Михайлівна

Рішення від 14.10.2009

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Альошина Світлана Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні