ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.11.2020 справа № 914/188/20
За позовом: Заступника керівника Золочівської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, м. Львів
до відповідача-1: Жуківська сільська рада Золочівського району Львівської області, с. Жуків Золочівського району Львівської області
до відповідача-2: Приватного підприємства Приватна Агрофірма Вороняцькі лани , с.Вороняки Золочівського району Львівської області
про: визнання недійсним рішення та звільнення земельних ділянок
Суддя Н.Є. Березяк Секретар судового засідання А.П. Полянський За участю представників сторін: прокуратури : Н.Т. Леонтьєва; позивача : не з`явився; відповідача-1 : не з`явився; відповідача-2: не з`явився. Суддя Березяк Н.Є. Секретар судового засідання Кравець О.І. Суть спору: на розгляд Господарського суду Львівської області подано позов Заступника керівника Золочівської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області до Жуківської сільської ради Золочівського району Львівської області та до Приватного підприємства Приватна Агрофірма Вороняцькі лани про визнання незаконним та скасування рішення №471 Жуківської сільської ради Золочівського району від 07.02.2019 року Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік та зобов`язання звільнити одержані згідно укладеного 21.03.2019 року договору оренди земельні ділянки загальною площею 85,6 га, які знаходяться за межами с. Жуків Золочівського району та повернення їх державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.
Ухвалою суду від 29.01.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, провадження у справі № 914/188/20 зупинено до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 912/2385/18.
Ухвалою суду від 04.08.2020 поновлено провадження у справі №914/188/20, розгляд справи в підготовчому засіданні призначено на 31.08.2020. В подальшому розгляд справи відкладався на 28.09.2020 та 20.10.2020.
Ухвалою суду від 20.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 09.11.2020.
09.11.2020 в судове засідання прокурором подано клопотання про закриття провадження у справі в частині позовних вимог про звільнення земельних ділянок в зв`язку з добровільним усуненням порушень земельного законодавства. До матеріалів справи прокурором долучено докази обстеження спірних земельних ділянок, які підтверджують їх звільнення відповідачем-2 в добровільному порядку.
В зв`язку з відсутністю представників сторін та подання ними клопотання про відкладення розгляду справи, розгляд справи по суті був відкладений на 30.11.2020.
В судовому засіданні 30.11.2020 прокурор позовні вимоги в частині скасування рішення органу місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок підтримав, просив задоволити позов з підстав і мотивів, викладених в позовній заяві та наданих поясненнях. В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на ті обставини, що рішення №471 Жуківської сільської ради Золочівського району від 07.02.2019 року Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік прийняте сільською радою незаконно, в порушення вимог ст. 33 ЗУ Про місцеве самоврядування та ст.ст. 12,122,123,124,125,126,134 ЗК України.
Відповідач-1 участь в судовому засіданні уповноваженого представника не забезпечив, попередньо подавши клопотання про розгляд справи без участі представника в зв`язку із його захворюванням.
Відповідач-2 в судове засідання 30.11.2020 року подав клопотання про відкладення розгляду справи в зв`язку з перебуванням на лікуванні уповноваженого представника. Зазначене клопотання не задоволено судом в зв`язку із закінченням встановлених строків розгляду справи, та можливістю її розгляду без участі представників за наявними в справі матеріалами і доказами, з врахуванням позицій сторін, викладених в попередніх судових засіданнях.
В судовому завданні 30.11.2020 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суд заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, та оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне:
Рішенням №471 Жуківської сільської ради Золочівського району від 07.02.2019 року Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік передано Приватній фірмі Вороняцькі лани земельні ділянки загальною площею 85,6 га, які знаходяться за межами с. Жуків Золочівського району для с/г виробництва.
На підставі вищенаведеного рішення, 21.03.2019 між Жуківською сільською радою Золочівського району та ПП Приватна Агрофірма Вороняцькі Лани укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 85,60 га за межами населеного пункту строком на 1 рік. Згідно інформації Жуківської сільської ради зазначені земельні ділянки передані Жуківською сільською радою Золочівського району ПП Приватна Агрофірма Вороняцькі Лани 21.03.2019, без складення акту приймання - передачі.
Як стверджує прокурор, зазначене рішення № 471 Жуківської сільської ради Золочівського району від 07.02.2019 Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік прийняте незаконно в порушення вимог ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. ст. 12, 122, 123, 124, 125, 126, 134 Земельного кодексу України.
08.01.2020 на адресу Жуківської сільської ради Золочівського району місцевою прокуратурою скеровано лист щодо приведення у відповідність до вимог земельного законодавства даного рішення, прийнятого з порушенням чинного законодавства. Однак, станом на січень 2020 Жуківською сільською радою Золочівського району порушення законодавства не усунуто, що підтверджується листом Жуківської сільської ради №33 від 21 . 01 . 2020.
Як вбачається з матеріалів справи, Золочівською місцевою прокуратурою про незаконність згаданого вище рішення № 471 сесії Жуківської сільської ради Золочівського району від 07.02.2019 та неправомірність використання земельних ділянок загальною площею 85,60 га, розташованих за межами села Жуків повідомлялося Головне управління Держгеокадастру у Львівській області (лист місцевої прокуратури від 23.12. 2019 № 05-47/2516 вих 19). Однак, Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області, у встановлений прокурором строк, на повідомлення жодним чином не відреаговано. Відповідь про проведення контрольних заходів, вжиття інших заходів реагування Управлінням у місцеву прокуратуру не надходила.
З інформації Жуківської сільської ради вбачається, що земельні ділянки загальною площею 85,60 га, які передані в оренду ПП Приватна Агрофірма Вороняцькі Лани , розташовані за межами населеного пункту, а саме: села Жуків Золочівського району та є землями державної власності сільськогосподарського призначення. В загальну площу 85,60 га входить три земельні ділянки: земельна ділянка площею 41 га в урочищі Коло Доська , земельна ділянка площею 21,20 га в урочищі Горби та земельна ділянка площею 23,40 га в урочищі Клинина .
Так, позивач вважає, що повноваження щодо розпорядження спірними земельними ділянками с/г призначення, розташованими за межами населених пунктів, належать центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин (Держгеокадастру) та його територіальним органам. Зокрема, за даних обставин, таким органом є Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.
Як на підставність позовних вимог, прокурор та позивач покликаються на п. 4 Прикінцевих і перехідних положень ЗУ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набрав чинності 01.01.2013р., згідно якого у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок на яких розміщені будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності або які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій.
Таким чином, прокурор звернувся з позовом про визнання незаконним та скасування рішення №471 Жуківської сільської ради Золочівського району від 07.02.2019 року Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік та зобов`язання звільнити одержані згідно укладеного 21.03.2019 року договору оренди земельні ділянки загальною площею 85,6 га, які знаходяться за межами с. Жуків Золочівського району та повернення їх державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.
Під час розгляду справи ПП Приватна агрофірма Вороняцькі лани спірні земельні ділянки звільнила в добровільному порядку, про що прокурор повідомив подавши акт обстеження земельних ділянок та клопотання про закриття провадження у справі в цій частині в зв`язку з відсутністю предмета спору.
ПП Приватна агрофірма Вороняцькі лани до матеріалів справи долучено рішення №578 Жуківської сільської ради від 07.02.2020, яким скасовано рішення №471 від 07.02.2019 року Жуківської сільської ради- про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік ПП Приватна агрофірма Вороняцькі Лани загальною площею 85,6 га.
У своєму відзиві на позов представник відповідача -2 заперечив проти позовних вимог з тих підстав, що прокурором при зверненні до суду з позовом не було наведено процесуальних та матеріально-правових підстав його подання і інтересах держави. Крім того, відповідач вважає, що станом на час розгляду справи оскаржуване рішення вичерпало свою дію і не породжує жодних наслідків ні для орендодавців ні для орендарів земельних ділянок.
Розглянувши матеріали справи, подані докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю, з огляду на наступне:
Відповідно до ч.1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом або за результатами аукціону.
В силу приписів п. 4 Прикінцевих і перехідних положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» , який набрав чинності 01.01.2013р., згідно якого у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок на яких розміщені будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності або які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, спірні земельні ділянки площею 85,6 га, які згідно оскаржуваного рішення Жуківської сільської ради №471 від 07.02.2019р. були передані в оренду ПП Приватна агрофірма Вороняцькі лани знаходяться за межами населеного пункту.
Вказане підтверджується, також, інформацією наданою Жуківською сільською радою та ГУ Держгеокадастру і не заперечується сторонами.
Відповідно до вимог ч.4 ст. 122 ЗК України, до компетенції центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин (Держгеокадастру) та його територіальних органів входить передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Таким чином, суд дійшов висновку, що органом, який уповноважений розпоряджатися спірними землями на території Жуківської сільської ради за межами населеного пункту є Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.
Відтак, сільська рада, приймаючи оскаржуване рішення про передачу таких земель в оренду відповідачу- 2 вийшла за межі наданих їй повноважень, а тому таке рішення №471 від 07.02.2019 є незаконним та підлягає визнанню недійсним.
Що стосується скасування оскаржуваного рішення самою Жуківською сільською радою, то слід зазначити, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Положенням ст.59 закону стосовно права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни з будь-якого питання, що є компетенцією органу місцевого самоврядування, дано офіційне тлумачення в рішенні Конституційного Суду від 16.04.2009 №7-рп/2009. Зокрема, в абз.3 п.3 цього акта зазначено, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу й самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами. Абзацами 5 та 6 п.5 рішення КС роз`яснено, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів. А тому спірне рішення підлягає скасуванню в судовому порядку.
Крім того, господарський суд, відхиляючи доводи відповідача-2 викладені у відзиві та додаткових поясненнях зазначає наступне.
Відповідно до ч.4 ст. 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У своєму відзиві відповідач - 2 зазначає, що ПП Приватна Агрофірма Вороняцькі Лани повністю виконало свої зобов`язання за договорами оренди перед Жуківською сільською радою, а сам договір, станом на час розгляду спору, вже закінчив свою дію.
В даному контексті суд звертає увагу відповідача на те, що оспорюваність згаданого договору оренди не є предметом розгляду по даній справі.
Статтею 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.
Відповідно до ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. (ст. 86 ГПК України).
В силу приписів ч. 4 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідачів у рівних частинах.
Враховуючи наведене, виходячи з положень чинного законодавства, з`ясувавши всі обставини справи, повно і всебічно дослідивши наявні в справі докази, проаналізувавши практику застосування законодавства вищими судовими інстанціями, суд прийшов до висновку, що позов не обґрунтований і не підлягає до задоволення.
Керуючись ст.ст. 10,12,20,73,74,75,76,79,123,129,236, 237,238,240 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги Заступника керівника Золочівської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області задоволити частково.
2. Визнати недійсним рішення №471 Жуківської сільської ради Золочівського району від 07.02.2019 року Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік та зобов`язання звільнити одержані згідно укладеного 21.03.2019 року договору оренди земельні ділянки загальною площею 85,6 га, які знаходяться за межами с. Жуків Золочівського району.
3. В частині позовних вимог про звільнення земельних ділянок площею 85,6 га провадження у справі закрити.
4. Стягнути з Жуківської сільської ради Золочівського району Львівської області (80754, с. Жуків, Львівська область, код ЄДРПОУ 04374223) на користь Прокуратури Львівської області (79005, м. Львів, пр. Шевченка, 17/19, код ЄДРПОУ 02910031) 2102,00 грн витрат по сплаті судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили відповідно до ст.327 ГПК України.
Рішення може бути оскаржене в порядку, передбаченому розділом ІV ГПК України до Західного апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 08.12.2020 р.
Суддя Н.Є. Березяк
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2020 |
Оприлюднено | 10.12.2020 |
Номер документу | 93372328 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Березяк Н.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні