Рішення
від 13.04.2010 по справі 40/75-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІ ВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. ка нцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" квітня 2010 р. Справа № 40/75-10

вх. № 1941/4-40

Суддя господарського суд у

при секретарі судового за сідання

за участю представників ст орін:

прокурора - не з"явився

позивача - не з"явився

1-го відповідача - не з"явився

2-го відповідача - не з"явився

розглянувши справу за поз овом Прокурора Золочівсь кого району Харківської обла сті смт. Золочів в особі Державного управління з кон тролю за використанням та ох ороною земель, м. Харків

до 1. Приватного підприєм ця ОСОБА_1, с. Жовтневе

2. Жовтневої сільської р ади, смт.Золочів

про визнання недійсним дог овору земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Золочівсько го району в інтересах держав и в особі Державного управлі ння з контролю за використан ням та охороною земель зверн увся до господарського суду із позовною заявою про визна ння недійсним договору оренд и землі від 21.01.10р., укладеного мі ж відповідачами - ПП ОСОБА_1 та Жовтневою сільською радо ю.

При цьому прокурор посилає ться на те, що 21.01.10р. між відпові дачами був укладений догові р короткострокового користу вання земельною ділянкою пло щею 194 га, розташованої на тери торії Жовтеневої сільської р ади Золочівського району Хар ківської області. На думку пр окурора, вказаний договір не відповідає вимогам ст. 125 Земе льного кодексу України про т е, що приступати до використа ння земельної ділянки до вст ановлення її меж в натурі (на м ісцевості), одержання докуме нта, що посвідчує право на неї , та державної реєстрації заб ороняється. Укладення догово ру короткострокового корист ування земельною ділянкою чи нним земельним законодавств ом взагалі не передбачено.

Ухвалою заступника голови господарського суду Харківс ької області від 24.03.10р., у зв"язк у з відрядженням судді Хотен ця П.В. справу №40/75-10 передано на розгляд судді Суярко Т.Д.

Прокурор та представники с торін у призначене судове за сідання не з"явились, витребу ваних судом документів не на дали, про причини неявки суд н е повідомили. Про час та місце розгляду справи сторони бул и повідомлені належним чином , про що свідчать наявні в мате ріалах справи повідомленням и про вручення поштового від правлення, з відмітками стор ін про отримання.

Враховуючи те, що норми ст .38 ГПК України щодо обов' язку господарського суду витребу вати у сторін документи і мат еріали, необхідні для виріше ння спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. 3 ст. 129 Ко нституції України визначає о дним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведе нні перед судом їх переконли вості, приймаючи до уваги нео днаразове відкладення розгл яду справи, суд вважає, що гос подарським судом створені на лежні умови для надання стор онами доказів та здійснені в сі необхідні дії щодо витреб ування додаткових доказів, а також вважає за можливе розг ляд справи за позовною заяво ю прокурора за наявними у спр аві матеріалами і документам и.

Розглянувши матеріали спр ави, надані докази, вислухавш и пояснення представників по зивача та прокурора, суд вста новив наступне.

22.12.2009 р. ХХХІІ сесією V скликанн я Жовтневої сільської ради З олочівського району Харківс ької області було прийнято р ішення про надання дозволу н а заключення тимчасової угод и на оренду земельної ділянк и з Приватним підприємцем О СОБА_1

21.01.10р. між відповідачами по сп раві був укладений договір к ороткострокового користува ння земельною ділянкою площе ю 194,0 кв.м., яка розташована на те риторії Жовтневої сільської ради Золочівського району Х арківської області. За цим до говором орендодавець (другий відповідач) передає, а оренда р (перший відповідач) набуває право оренди на вказану земе льну ділянку. Згідно п. 2.1. догов ору, земельна ділянка переда ється в оренду з метою комерц ійного використання.

П. 2.2. договору встановлено, щ о договір укладається на тер мін один рік з 01.01.10р. По закінчен ню терміну договору орендар має переважне право на понов лення договору на новий терм ін.

Згідно п. 2.3 договору, плата з а короткострокове користува ння земельною ділянкою вноси ться орендарем у грошовій фо рмі в розмірі 10% від грошовї оц інки і становить 8,85 грн. за 1 кв .м. за один рік, загальна сума п лати за рік становить 1717,00 грн.

Вказана земельні ділянка б ула передана Жовтневою сільс ькою радою Приватному підпри ємцю ОСОБА_1 за актом прий ому-передачі земельної ділян ки від 21.01.10р.

На підставі вищевикладено го, суд доходить висновку, що д ругий відповідач фактично от римав в тимчасове платне кор истування земельну ділянку площею 194,0 га на підставі уклад еного договору

Надаючи правову кваліфіка цію викладеним обставинам, с уд виходить з наступного.

Згідно ч. 2 ст. 2 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни прокурор, який звертаєт ься до господарського суду в інтересах держави, в позовні й заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інт ересів держави, та обґрунтов ує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповнова жений державою здійснювати в ідповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до п. 2 ст. 121 Консти туції України, на прокуратур у України покладається предс тавництво в суді інтересів д ержави та громадянина у випа дках, визначених законом. Ст. 1 23 Конституції України передб ачено, що організація і поряд ок діяльності органів прокур атури визначається законом.

Відповідно до ст. 36-1 Закону У країни «Про прокуратуру», пі дставою для представництва п рокуратурою у суді інтересів громадянина або держави пол ягає у здійсненні прокурорам и від імені держави процесуа льних та інших дій, спрямован их на захист інтересів грома дянина або держави у випадка х, передбачених законом. Підс тавою представництва у суді інтересів громадянина є його неспроможність через фізичн ий чи матеріальний стан, похи лий вік або з інших поважних п ричин самостійно захистити с вої порушені чи оспорювані п рава або реалізувати процесу альні

повноваження, а інтересів держави - наявність поруше нь або загрози порушень екон омічних, політичних та інших державних інтересів внаслід ок протиправних дій (бездіял ьності) фізичних або юридичн их осіб, що вчиняються у відно синах між ними або з державою .

Згідно рішення Конституці йного суду України від 08.04.1999 р. № 3-рп/99 у справі за конституційн им поданням Вищого арбітражн ого суду України та Генераль ної прокуратури України щодо офіційного тлумачення полож ень статті 2 Арбітражного про цесуального кодексу України , під поняттям орган, уповнова жений державою здійснювати в ідповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміт и орган державної влади чи ор ган місцевого самоврядуванн я, якому законом надано повно важення органу виконавчої вл ади.

Згідно п. а ч.1 ст.36 Закону Укра їни "Про державний контроль з а використанням та охороною земель" від 19.06.2003 року №963-IV здійсн ення державного контролю за використанням та охороною зе мель у частині додержання ор ганами державної влади, орга нами місцевого самоврядуван ня, юридичними та фізичними о собами вимог земельного зако нодавства України та встанов леного порядку набуття і реа лізації права на землю відно ситься до компетенції спеціа льно уповноваженого органу в иконавчої влади з питань зем ельних ресурсів у сфері держ авного контролю за використа нням та охороною земель. Відп овідно до Постанови КМУ "Про у творення Державної інспекці ї з контролю за використання м і охороною земель" від 25 груд ня 2002р. №1958 таким органом є Держ авна інспекція з контролю за використанням і охороною зе мель. Отже, оскільки зазначен а інспекція є органом, уповно важеним державою здійснюват и відповідні функції у спірн их відносинах, то саме вона мо же виступати позивачем у поз овах, підставою яких є правов ідносини з питань охорони зе мель.

Інтереси територіальної г ромади можуть як збігатися, т ак і не збігатися з інтересам и держави. У разі відсутності такого збігу інтересів прок урор може пред' явити позов на захист інтересів лише дер жави, що і має місце по даній с праві.

За загальним положенням ци вільного законодавства, зобо в'язання виникають з підстав , зазначених у статті 11 Цивіль ного кодексу України. За прип исами частини 2 цієї статті пі дставами виникнення цивільн их прав та обов' язку, зокрем а, є договори та інші правочин и, інші юридичні факти. Підста вою виникнення цивільних пра в та обов' язків є дії осіб, що передбачені актами цивільно го законодавства, а також дії , що не передбачені цими актам и, але за аналогією породжуют ь цивільні права та обов' яз ки.

У відповідності із ст.173 Госп одарського кодексу України т а ст. 509 Цивільного кодексу Укр аїни, господарським визнаєть ся зобов' язання, що виникає між суб' єктом господарюван ня та іншим учасником (учасни ками) відносин у сфері господ арювання з підстав, передбач ених цим кодексом, в силу яког о один суб' єкт (зобов' язан а сторона, у тому числі боржни к) зобов' язаний вчинити пев ну дію господарського чи упр авлінсько-господарського ха рактеру на користь іншого су б' єкта (виконати роботу, пер едати майно, сплатити гроші, н адати інформацію тощо), або ут римуватися від певних дій, а і нший суб' єкт (управлена сто рона, у тому числі кредитор) ма є право вимагати від зобов' язаної сторони виконати її о бов' язку.

Господарські зобов' язанн я можуть виникати, зокрема, з г осподарського договору та ін ших угод, передбачених закон ом, а також з угод, не передбач ених законом, але таких, які йо му не суперечать (ст. 174 Господа рського кодексу України).

Відповідно до ч. 7 ст. 179 Господ арського кодексу України, го сподарські договори укладаю ться за правилами, встановле ними Цивільним кодексом з ур ахуванням особливостей, пере дбачених цим кодексом.

Як вказано у пункті 2 постан ови Пленуму Верховного Суду України від 28 квітня 1978 року №3, з і змінами, внесеними постано вами від 25 грудня 1992 року №13 та в ід 25 травня 1998 року №15 "Про судов у практику в справах про визн ання угод недійсними" угода м оже бути визнана недійсною л ише з підстав і з наслідками,

передбаченими законом.

Відповідно до статті 215 Циві льного кодексу України підст авою недійсності правочину є недодержання в момент вчине ння правочину стороною (стор онами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п' ятою та шостою статті 203 цьог о Кодексу.

Згідно з ч. 3 ст. 215 Цивільного к одексу України, якщо недійсн ість правочину прямо не вста новлена законом, але одна із с торін або інша заінтересован а особа заперечує його дійсн ість на підставах встановлен их законом, такий правочин мо же бути визнаний судом недій сним.

Статтею 203 Цивільного кодек су України унормовано, що змі ст правочину не може супереч ити цьому Кодексу, іншим акта м цивільного законодавства, а також моральним засадам су спільства. Особа, яка вчиняє п равочин, повинна мати необхі дний обсяг цивільної дієздат ності. Волевиявлення учасник а правочину має бути вільним і відповідати його внутрішн ій волі. Правочин має вчиняти ся у формі, встановленій зако ном. Правочин має бути спрямо ваний на реальне настання пр авових наслідків, що обумовл ені ним.

З огляду на вказане вбачаєт ься, що договір короткострок ового користування земельно ю ділянкою має відповідати в имогам чинного законодавств а України.

Відповідно до ст. 14 Конститу ції України та ч.1 ст.1 Земельно го кодексу України земля є ос новним національним багатст вом, що перебуває під особлив ою охороною держави.

Земельні відносини щодо во лодіння, користування і розп орядження землею регулюютьс я Конституцією України, Циві льним та Земельним кодексами України, а також прийнятими в ідповідно до них нормативно- правовими актами.

Приписи статті 13 Конституці ї України визначають, що від імені Українського народу пр ава власника здійснюють орга ни державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституці єю.

Згідно зі ст. 17 Земельного ко дексу України до повноважень місцевих державних адмініст рації відноситься питання ро зпорядження землями державн ої власності, в межах визначе них цим кодексом.

Відповідно до статей 142-145 Кон ституції України до матеріа льної основи органів місцево го самоврядування, крім інши х об' єктів, належить земля, управління якою здійснюють т ериторіальні громади через о ргани самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийн яття рішень.

Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.

Згідно з п. 12 Перехідних поло жень Земельного кодексу Укра їни до розмежування земель д ержавної і комунальної власн ості повноваження щодо розпо рядження землями в межах нас елених пунктів, крім земель, п ереданих у приватну власніст ь, здійснюють відповідні сіл ьські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконав чої влади.

Чинне законодавство не міс тить поняття договору коротк острокового користування зе мельною ділянкою. Тому при ро згляді справи суд вважає за н еобхідне встановити правову природу договору, що укладен ий між відповідачами по спра ві.

Відповідно до ст. 13 Закону Ук раїни «Про оренду землі», дог овір оренди землі - це договір , за яким орендодавець зобов'я заний за плату передати орен дареві земельну ділянку у во лодіння і користування на пе вний строк, а орендар зобов'яз аний використовувати земель ну ділянку відповідно до умо в договору та вимог земельно го законодавства.

Суд доходить до виснов ку, що укладений між сторонам и договір короткострокового користування земельною діля нкою фактично є договором ор енди земельної ділянки, оскі льки за цим договором фермер ське господарство «Кристал А С»отримало у володіння і кор истування земельну ділянку с троком на 1 рік за плату.

На користь такого висновку свідчить і те, за текстом дого вору сторони мають назву оре ндодавця і орендаря, а в акті п рийому-передачі (арк.с. 11) прямо зазначено, що земельна ділян ка передається в оренду.

Відповідно до ст. 235 ЦК Україн и, удаваним є правочин, який вч инено сторонами для прихован ня іншого правочину, який вон и насправді вчинили. Якщо буд е встановлено, що правочин бу в вчинений сторонами для при ховання іншого правочину, як ий вони насправді вчинили, ві дносини сторін регулюються п равилами щодо правочину, яки й сторони насправді вчинили.

При укладенні Писарівсько ю сільською радою з ФГ "Криста л АС" фактично договору оренд и без попередньої розробки з емлевпорядної документації , державної реєстрації цього договору грубо порушено вст ановлений Земельним кодексо м України порядок надання в к ористування на умовах оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 5 Закон у України "Про оренду землі" сі льські ради можуть виступат и орендодавцями землі.

Згідно ст. 6 Закону України "Про оренду землі" визначен о, що орендарі набувають прав а оренди земельної ділянки н а підставах і в порядку, пере дбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським коде ксом України, цим та іншими з аконами України і договором оренди землі. У разі набуття п рава оренди земельної ділянк и на конкурентних засадах пі дставою для укладення догово ру оренди є результати аукці ону.

Надання в оренду таких земе льних ділянок оформляється в ідповідно до вимог, що містят ься в статті 124 Земельного код ексу України: передача в орен ду земельних ділянок, що пере бувають у державній або кому нальній власності, здійснюєт ься на підставі рішення відп овідного органу виконавчої в лади або органу місцевого са моврядування чи договору куп івлі-продажу права оренди зе мельної ділянки (у разі прода жу права оренди) шляхом уклад ення договору оренди земельн ої ділянки; передача в оренду земельних ділянок, що перебу вають у державній або комуна льній власності, здійснюєтьс я за результатами проведення земельних торгів, крім випад ків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цьог о Кодексу; передача в оренду з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьній власності, громадянам, ю ридичним особам, визначеним частинами другою, третьою ст атті 134 цього Кодексу, здійсню ється в порядку, встановлено му статтею 123 цього Кодексу; пе редача в оренду земельних ді лянок, що перебувають у власн ості громадян і юридичних ос іб, здійснюється за договоро м оренди між власником земел ьної ділянки і орендарем.

Статтями 123, 124 Земельного код ексу України, ст. 20 Закону Укра їни "Про землеустрій", Постано вою Кабінету Міністрів Украї ни № 677 від 26.05.2004 р. "Про порядок роз роблення проектів землеустр ою щодо відведення земельних ділянок" передбачено порядо к укладення договорів оренди , відповідно до якого при нада нні земельних ділянок у орен ду повинна розроблятись земл евпорядна документація (прое кт відведення чи технічна до кументація). Після виготовле ння землевпорядна документа ція, погоджена в установлено му порядку відповідними орга нами державного контролю, по дається на розгляд відповідн ого органу місцевого самовря дування чи державної виконав чої влади, до повноважень яко го належить надання у корист ування земельної ділянки. За наслідками розгляду землевп орядної документації орган м ісцевого самоврядування при ймає рішення про надання зем ельної ділянки в оренду.

Стаття 15 Закону України "Про оренду землі" визначає іс тотні умови договору оренди землі, якими є: об'єкт оренди (м ісце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна пла та із зазначенням її розміру , індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату; умови викорис тання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду; умови збереж ення стану об'єкта оренди; умо ви і строки передачі земельн ої ділянки орендарю; умови по вернення земельної ділянки о рендодавцеві; існуючі обмеже ння (обтяження) щодо використ ання земельної ділянки; визн ачення сторони, яка несе ризи к випадкового пошкодження аб о знищення об'єкта оренди чи й ого частини; відповідальніст ь сторін; умови передачі у зас таву та внесення до статутно го фонду права оренди земель ної ділянки.

Частиною 2 вказаної статті передбачено, що відсутність у договорі оренди землі одні єї з істотних умов, передбаче них цією статтею, а також пору шення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цьог о Закону є підставою для відм ови в державній реєстрації д оговору оренди, а також для ви знання договору недійсним ві дповідно до закону.

Статтею 16 Закону України "Пр о оренду землі" визначений по рядок укладання договору оре нди землі, згідно з яким: уклад ення договору оренди земельн ої ділянки із земель приватн ої власності здійснюється за згодою орендодавця та особи , яка згідно із законом вправі набувати право оренди на так у земельну ділянку, укладенн я договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності зд ійснюється на підставі рішен ня відповідного органу викон авчої влади або органу місце вого самоврядування - орендо давця, прийнятого у порядку, п ередбаченому Земельним коде ксом України, або за результа тами аукціону, укладення дог овору оренди земельної ділян ки може бути здійснено на під ставі цивільно-правового дог овору або в порядку спадкува ння.

Стаття 21 Закону України "Про оренду землі" визначає, що оре ндна плата за землю - це платіж , який орендар вносить орендо давцеві за користування земе льною ділянкою; розмір, форма і строки внесення орендної п лати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі о ренди (крім строків внесення орендної плати за земельні д ілянки державної та комуналь ної власності, які встановлю ються відповідно до Закону У країни "Про плату за землю").

Частинами 4-7 зазначеної ста тті встановлено, що річна оре ндна плата за земельні ділян ки, які перебувають у державн ій або комунальній власності , надходить до відповідних бю джетів, розподіляється і вик ористовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподар ського призначення - розміру земельного податку, що встан овлюється Законом України "П ро плату за землю"; для інших к атегорій земель - трикратног о розміру земельного податку , що встановлюється Законом У країни "Про плату за землю"; рі чна орендна плата за земельн і ділянки, які перебувають у д ержавній або комунальній вла сності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної гр ошової оцінки. При цьому у раз і визначення орендаря на кон курентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначен ий у цій частині.

Відповідно до статті 13 Зако ну України "Про оцінку земель " (далі - закон) проведення норм ативної грошової оцінки земе ль є обов' язковим при визна ченні розміру орендної плати за земельні ділянки державн ої та комунальної власності. Стаття 18 вказаного закону виз начає порядок проведення нор мативної грошової оцінки зем ельних ділянок відповідно до стандартів, норм, правил, а та кож інших нормативно-правови х актів. За результатами норм ативної грошової оцінки скла дається технічна документац ія (ст. 20 Закону), яка затверджує ться відповідною радою (ст. 23 З акону), підставою для проведе ння оцінки землі є рішення ор гану місцевого самоврядуван ня (ст.15 Закону).

В матеріалах справи відсут ні докази на підтвердження п роведення нормативної грошо вої оцінки земельної ділянки щодо якої укладено договір о ренди та докази прийняття ра дою відповідного рішення. Ві дповідачі суду доказів на

підтвердження наявності вказаних документів не нада ли. Отже, суд вважає, що така іс тотна умова договору оренди землі, як орендна плата, в спір ному договорі є такою, що визн ачена не у відповідності до н орм чинного законодавства, я кими передбачено порядок її встановлення.

Відповідно до частини 4 стат ті 15 Закону України "Про оренд у землі" невід'ємною частиною договору оренди землі є: пла н або схема земельної ділянк и, яка передається в оренду; ка дастровий план земельної діл янки з відображенням обмежен ь (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних с ервітутів; акт визначення ме ж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання -передачі об'єкта оренди; прое кт відведення земельної діля нки у разі його розроблення з гідно із законом.

Згідно зі ст.ст. 116, 123, 125 Земел ьного кодексу України визна чений порядок і підстави над ання в оренду земельної діля нки, що здійснюється на підс таві затверджених повноваж ним органом проекту відведе ння земельної ділянки, погод жень меж, встановлення меж у н атурі (на місцевості).

З наявного в матеріалах спр ави тексту спірного договору вбачається, що ним взагалі не передбачено будь-яких додат ків, що є порушенням приписів частини 4 статті 15 Закону Укра їни "Про оренду землі".

Згідно зі статтею 14 Закону У країни "Про оренду землі" дого вір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанн ям однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Ти пова форма договору оренди з емлі затверджується Кабінет ом Міністрів України.

Відповідно до статті 18 Зако ну України "Про оренду землі" д оговір оренди землі набирає чинності після його державно ї реєстрації. Відповідно до с татті 20 Закону України "Про ор енду землі" укладений догові р оренди землі підлягає держ авній реєстрації.

В пункті 1 Указу Президента України "Про заходи щодо ство рення єдиної системи державн ої реєстрації земельних діля нок, нерухомого майна та прав на них у складі державного зе мельного кадастру" від 17 лютог о 2003 року № 134/203 із змінами, внесен ими згідно з Указом Президен та України № 1039/203 від 15 вересня 200 3 року зазначено про необхідн ість покласти на Державний к омітет України по земельних ресурсах функції з державної реєстрації земельних діляно к, нерухомого майна та прав на них у складі державного земе льного кадастру.

Тобто обов' язковою умово ю чинності договору є держав на реєстрація, однак в оскарж уваному договорі сторонами н е викладено положень про нео бхідність проведення держав ної реєстрації вказаного дог овору. З наявного в матеріала х справи договору не вбачаєт ься додержання сторонами при писів ст.ст. 18, 20 Закону України "Про оренду землі" щодо його д ержавної реєстрації.

На підставі вищевказаного суд встановив, що спірний до говір укладений без наявност і відповідної документації, передбаченої ст. 15 Закону Укр аїни "Про оренду землі", а сам е відсутні: план або схема зем ельної ділянки, яка передаєт ься в оренду і відображає зов нішні межі земельної ділянк и, що унеможливлює точне визн ачення місцезнаходження зем ельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з від ображенням обмежень (обтяже нь) у її використанні та встан овлених земельних сервітуті в; акт визначення меж земел ьної ділянки в натурі (на місцевості). Сторонами догов ору не додержано вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу Україн и, ст. 18 та 20 Закону України "Про о ренду землі" та п. 5 постанови К МУ N 2073 від 25.12.98 "Про затвердженн я порядку державної реєстрац ії договорів оренди" щодо дер жавної реєстрації договору.

Вказані обставини підтве рджуються матеріалами спр ави та не спростовані ні перш им, ні другим відповідачем. Ві дповідачами не доведено дот римання вимог земельного за конодавства при оформленні п рав на оренду землі та наяв ність документів, визначени х невід'ємною частиною догов ору оренди, що є порушенням ст . 6 Закону України "Про оренду з емлі".

Відповідно до ст. 6 Закон у України "Про оренду землі " визначено, що орендарі набув ають права оренди земельної ділянки на підставах і в поря дку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господар ським кодексом України, цим т а іншими законами України і д оговором оренди землі.

Відповідно до статті 215 Циві льного кодексу України, підс тавою недійсності правочину є недодержання в момент вчин ення правочину стороною (сто ронами) вимог, які встановлен і частинами першою - третьою, п 'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність пр авочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін аб о інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених зако ном, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (ос порюваний правочин).

Згідно з частиною 1 статті 207 Господарського кодексу Укра їни судом може бути визнано н едійсним повністю або частко во господарське зобов'язання , що не відповідає вимогам зак ону, або вчинено з метою, яка з авідомо суперечить інтереса м держави і суспільства, або у кладено учасниками господар ських відносин з порушенням хоча б одним з них господарсь кої компетенції (спеціальної правосуб'єктності). Отже, угод а може бути визнана недійсно ю лише з підстав і з наслідкам и, передбаченими законом.

З огляду на вказане, суд вва жає обґрунтованими та доведе ними позовні вимоги прокурор а про визнання недійсним дог овору короткострокового кор истування земельною ділянко ю від 21.01.10 р., укладеного між Жов тневою сільською радою Золоч івського району Харківської області та приватним підпри ємцем ОСОБА_1

Вирішуючи питання розподі лу судових витрат суд керуєт ься ст. 49 Господарського проце суального кодексу України. У спорах, що виникають при вико нанні договорів та з інших пі дстав державне мито покладає ться на сторони пропорційно розміру задоволених позовни х вимог. Суми, які підлягають с платі за проведення судової експертизи, послуги переклад ача, адвоката, витрати на інфо рмаційно-технічне забезпече ння судового процесу та інші витрати, пов'язані з розглядо м справи, покладаються: при за доволенні позову - на відпові дача; при відмові в позові - на позивача; при частковому зад оволенні позову - на обидві ст орони пропорційно розміру за доволених позовних вимог. Де ржавне мито, від сплати яког о позивач у встановленому п орядку звільнений, стягуєть ся з відповідача в доход бюд жету пропорційно розміру за доволених вимог, якщо відпо відач не звільнений від спла ти державного мита. Таким чин ом, судові витрати у даній спр аві покладаються на відповід ачів солідарно.

Враховуючи вищевикладене, керуючись статтями 6, 8, 13, 19, 124, 129, 142 -145 Конституції України, статт ями 12, 116, 123-126 Земельного кодексу України, статтями 203, 215 Цивільн ого кодексу України, статтею 207 Господарського кодексу Укр аїни, статтями 5, 6, 14, 15, 18, 20 Закону У країни "Про оренду землі", стат тями 1, 4, 12, 33, 43, 44-49, 82-85 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задов ольнити повністю.

Визнати недійсним договір короткострокового користув ання земельною ділянкою площ ею 194,0 кв.м, розташованої на тер иторії Жовтневої сільської р ади Золочівського району Хар ківської області від 21.01.10 р., укл адений між Жовтневою сільськ ою радою Золочівського район у Харківської області (62230, Харк івська область, Золочівський район, Площа Жовтнева,1) та При ватним підприємцем ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1)

Стягнути з Жовтневої сіл ьської ради Золочівського ра йону Харківської області (62230, Х арківська область, Золочівсь кий район, Площа Жовтнева,1) на користь держбюджету України , одержувач - УДК у м. Харкові, № рахунку 31110095700002 код ЄДРПОУ 24134490, ко д бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095, бан к одержувача - ГУДКУ у Харківс ькій обл., МФО 851011, 42,50 грн. держмит а.

Стягнути з Приватного підп риємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1) на користь де ржбюджету України, одержувач - УДК у м. Харкові, № рахунку 3111009 5700002 код ЄДРПОУ 24134490, код бюджетно ї класифікації 22090200,символ зві тності банку 095, банк одержува ча - ГУДКУ у Харківській обл., М ФО 851011, 42,50 грн. держмита.

Стягнути з Жовтневої сільс ької ради Золочівського райо ну Харківської області (62230, Хар ківська область, Золочівськи й район, Площа Жовтнева,1) на ко ристь держбюджету України 118,0 0 грн. витрат на інформаційно-т ехнічне забезпечення судово го процесу, одержувач коштів - УДК у м. Харкові, № рахунку 31213 259700002, код ЄДРПОУ 24134490, код бюджетн ої класифікації 22050000,символ зв ітності банку 259, банк одержув ача - ГУДКУ у Харківській обл., МФО 851011.

Стягнути з Приватного підп риємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1) на користь де ржбюджету України 118,00 грн. витр ат на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су, одержувач коштів - УДК у м . Харкові, № рахунку 31213259700002, код ЄД РПОУ 24134490, код бюджетної класиф ікації 22050000,символ звітності б анку 259, банк одержувача - ГУДКУ у Харківській обл., МФО 851011.

Видати накази після набран ня рішенням законної сили.

Суддя

Повний текст рішення по справі №40/75-10 підписано 13.04.10р.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення13.04.2010
Оприлюднено25.12.2010
Номер документу9337448
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —40/75-10

Ухвала від 24.03.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

Ухвала від 13.03.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Рішення від 13.04.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні