Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2020 року справа № 580/2036/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилюка В.О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення часників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом управління Держпраці у Черкаській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Вторметал» про застосування заходів реагування,
встановив:
Управління Держпраці у Черкаській області (далі - управління, позивач) подало позов, в якому просить застосувати до товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Вторметал» (далі - товариство, відповідач) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: зобов`язати зупинити повністю до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих, виконання:
- газонебезпечних робіт;
- робіт, що виконуються на висоті понад 1,3 метра за адресою: м. Черкаси,, б-р Шевченка, 208, (адміністративно-побутові приміщення) та м. Черкаси, проспект Хіміків, 92 (виробнича база);
- робіт в електроустановках до та вище 1000 В за адресою: м. Черкаси, б-р Шевченка, 208 (адміністративно-побутові приміщення) та м. Черкаси, проспект Хіміків, 92 (виробнича база);
а також експлуатацію (застосування):
- навантажувачів ДВ-1792 (Балканкар) - 1 од., УНС-60 - у од, що знаходяться натериторії Черкаської дільниці за адресою: м. Черкаси, проспект Хіміків, 92 (виробнича база);
- електроустаткування вище 1000 В трансформаторної підстанції 10/0,4 кВ КТП-722, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, проспект Хіміків, 92 (виробнича база).
В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що позивачем проведена планова перевірка дотримання товариством вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої посадовими особами управління виявлено та зафіксовано ряд порушень, які створюють загрозу життю і здоров`ю людей, а тому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до усунення порушень, визначених у акті перевірки управління Держпраці у Черкаській області № 157-107 від 16.03.2020.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 17.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, вирішено розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням учасників справи (у письмовому провадженні).
17 липня 2020 року представник відповідача подав до суду заяву про продовження строку, встановленого ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 17.06.2020 у даній справі на строк - закінчення строку дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), тобто до дня набрання законної сили відповідною постановою Кабінету Міністрів України про закінчення дії карантину (обмежувальних заходів) на території України.
Відзив на позовну заяву від відповідача не надійшов.
Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розпочато з урахуванням Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 18 червня 2020 року № 731-IX.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Суд встановив, що посадовими особами управління на підставі наказів № 40-П та №70-П від 21.02.2020 та направлень № 101 від 21.02.2020 та № 158 від 05.03.2020 у період з 03.03.2020 по 16.03.2020 проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки відповідача та виявлено і зафіксовано порушення вимог статей 9, 13, 14, 15, 18, 21 Закону України «Про охорону праці» .
За результатами перевірки 16.03.2020 управлінням складено акт № 157-107 та припис № 058-107, відповідно до якого відповідач має усунути порушення у визначений термін.
Вказані акт та припис отримані директором ТОВ «ВП «Вторметал» 16.03.2020 ОСОБА_1 .
Вказані порушення, які на думку позивача створюють загрозу життю і здоров`ю людей та працівників підприємства, добровільно відповідачем не усунуті, а тому управління звернулося до суду з цим позовом.
Під час вирішення спору по суті суд виходить з такого.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі - Положення № 96), Державна служба України з питань праці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах, зокрема, промислової безпеки, охорони праці.
Згідно з пунктом 7 Положення № 96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до Положення про Управління Держпраці у Черкаській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 № 84 (далі - Положення № 84), Управління Держпраці у Черкаській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці. Повноваження Управління поширюються на територію Черкаської області.
Відповідно до пункту 3 Положення № 84 основними завданнями Управління Держпраці у Черкаській області (далі - Управління Держпраці) є, зокрема:
- реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;
- здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки.
Згідно з підпунктом 16 пункту 4 Положення № 84 до компетенції управління Держпраці належить здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Вимогами статті 38 Закону України від 14.10.1992 № 2694-ХІІ «Про охорону праці» (далі - Закон України № 2694-ХІІ) визначено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Порядок здійснення заходів державного нагляду визначений Законом України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V), а також підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та на його виконання.
Згідно з абзацом 2 статті 1 Закону України № 877-V державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону України № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно із частиною 1 статті 39 Закону України № 2694-ХІІ посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.
Відповідно до абзацу 5 частини 1 статті 39 Закону України № 2694-ХІІ посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України № 877-У на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно частини 5 статті 4 Закону України № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Аналіз наведених положень нормативно-правових актів дає підстави стверджувати, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт може здійснюватися виключно на підставі рішення адміністративного суду за позовом органів Держпраці у разі коли виявлені порушення законодавства про охорону праці та промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.
Як свідчать матеріали справи, у результаті перевірки посадовими особами управління виявлено та зафіксовано ряд порушень, при цьому порушення, зафіксовані в рядках 14, 16, 39, 40, 50, 55, 56, 57, 69, 70 розділу V акту перевірки («Порушення вимог законодавства, які було виявлено під час перевірки» ), створюють загрозу життю і здоров`ю людей та працівників підприємства, а тому передбачають необхідність зупинення виконання:
- газонебезпечних робіт;
- робіт, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, за адресою: м. Черкаси, б-р Шевченка, 208 (адміністративно - побутові приміщення) та АДРЕСА_1 (виробнича база);
- робіт в електроустановках до та вище 1000 В за адресою: м. Черкаси, б-р Шевченка, 208 (адміністративно - побутові приміщення) та м. Черкаси, проспект Хіміків 92 (виробнича база),
а також експлуатації (застосування):
- навантажувачів ДВ-1792 (Балканкар) - 1 од., УНС-60 - 1 од., що знаходяться на території Черкаської дільниці за адресою: м. Черкаси, проспект Хіміків, 92 (виробнича база);
- електроустаткування вище 1000 В трансформаторної підстанції 10/0,4кВ КТП-722, що знаходиться за адресою: Черкаси, проспект Хіміків, 92 (виробнича база).
Згідно з абзацом 4 частини 1 статті 39 Закону України № 2694-ХІІ посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України № 877-V та з огляду на необхідність вжиття заходів реагування за результатами проведеної перевірки, посадовими особами Управління Держпраці у Черкаській області винесено припис від 16.03.2020 № 058-107 щодо усунення порушень, виявлених під час перевірки та зафіксованих в акті від 16.03.2020 № 157-107.
Доказів усунення порушень, виявлених під час перевірки, станом на день прийняття рішення відповідачем не надано.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.
Частинами 1, 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Зважаючи на те, що управління є суб`єктом владних повноважень та враховуючи, що у справі позивач не поніс жодних судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, тому у даному випадку підстави для відшкодування судових витрат відсутні.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 - 246, 255, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати до товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Вторметал» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: зобов`язати зупинити повністю до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих, виконання:
- газонебезпечних робіт;
- робіт, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, за адресою: м. Черкаси, б-р Шевченка, 208 (адміністративно - побутові приміщення) та АДРЕСА_1 (виробнича база);
- робіт в електроустановках до та вище 1000 В за адресою: м. Черкаси, б-р Шевченка, 208 (адміністративно - побутові приміщення) та м. Черкаси, проспект Хіміків 92 (виробнича база),
а також експлуатацію (застосування):
- навантажувачів ДВ-1792 (Балканкар) - 1 од., УНС-60 - 1 од., що знаходяться на території Черкаської дільниці за адресою: м. Черкаси, проспект Хіміків, 92 (виробнича база);
- електроустаткування вище 1000 В трансформаторної підстанції 10/0,4 кВ КТП-722, що знаходиться за адресою: Черкаси, проспект Хіміків, 92 (виробнича база).
Розподіл судових витрат не здійснювати.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Учасники справи:
1) позивач - управління Держпраці у Черкаській області (18000, м. Черкаси, бул. Шевченка, 205, код ЄДРПОУ 39881228);
2) відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Вторметал» (18000, бул. Шевченка, 208, оф. 3, код ЄДРПОУ 36446728).
Рішення складене у повному обсязі та підписане 09.12.2020.
Суддя В.О. Гаврилюк
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2020 |
Оприлюднено | 10.12.2020 |
Номер документу | 93402242 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.О. Гаврилюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні