ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2020 року справа №360/2462/20
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів: Блохіна А.А., Геращенка І.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2020 року у справі № 360/2462/20 (головуючий І інстанції Т.І. Чернявська) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Астронтрансавто" до Головного управління ДПС у Луганській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Астронтрансавто (далі - позивач, ТОВ Астронтрансавто ) звернулось до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Луганській області (далі - відповідач-1, ГУ ДПС), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2, ДПС), в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення Комісії центрального рівня з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України за № 21946/39732383/2 від 09 червня 2020 року; визнати протиправним та скасувати рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України від 14 травня 2020 року № 1565164/39732383 до № 24 від 30 квітня 2020 року (реєстраційний номер 9096353030); зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 24 від 30 квітня 2020 року (реєстраційний номер 9096353030) на суму 65000,00 грн з ПДВ з дати подачі, а саме 30 квітня 2020 року.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2020 року позовні вимоги задоволено частково, а саме суд: визнав протиправним та скасував рішення Комісії Головного управління ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року № 1565164/39732383 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 30 квітня 2020 року № 24; зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Астронтрансавто" від 30 квітня 2020 року № 24 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання до Державної податкової служби України - 05 травня 2020 року; стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Луганській області на користь ТОВ "Астронтрансавто" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00 грн. У задоволенні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09 червня 2020 року № 21946/39732383/2 про залишення без задоволення скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Астронтрансавто" на рішення Комісії Головного управління ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року № 1565164/39732383 відмовив.
Головне управління ДПС у Луганській області, не погодившись з таким рішенням, звернулось до суду з апеляційною скаргою, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати, та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позову повністю. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що 05 травня 2020 року ТОВ "Астронтрансавто" було надіслано квитанцію про зупинення реєстрації вищевказаної податкової накладної у зв`язку з виявленими помилками, а саме: "відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 77.12 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуг, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Позивачем була подана Таблиця даних платника податку від 13 вересня 2018 року № 1, яка була врахована контролюючим органом відповідно до рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податків від 14 вересня 2018 року № 916145/39732383, однак 17 вересня 2018 року прийнято рішення № 917562/39732383 про неврахування таблиці платника податку від 13 вересня 2018 року № 1 з підстав наявності в органах Державної фіскальної служби податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій. 21 вересня 2018 року позивачем було вдруге подано Таблицю даних платника податку № 1, яка не була врахована контролюючим органом відповідно до рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податків від 26 вересня 2018 року № 930218/39732383 з тих підстав, що до поданої таблиці не надано пояснення щодо здійснення господарської діяльності. 02 жовтня 2018 року позивачем було втрете подано Таблицю даних платника податку № 1, яка не була врахована контролюючим органом відповідно до рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податків від 04 жовтня 2018 року № 942681/39732383 з тих підстав, що до поданої таблиці не надано пояснення щодо здійснення господарської діяльності та підприємством не надано свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів. Надані позивачем документи на розгляд Комісії регіонального рівня та до матеріалів судової справи містять інформацію про розмір місячної оренди вантажних автомобілів, відмінну від суми, на яку складено податкову накладну від 30 квітня 2020 року № 24, а отже, надані платником податків документи не дають змоги підтвердити господарську операцію, на виконання якої складено податкову накладну від 30 квітня 2020 року № 24 через невідповідність даних у цих документах та у поданій на реєстрацію податковій накладній. Комісією регіонального рівня було прийняте Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року № 1565164/39732383, яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30 квітня 2020 року № 24 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з рахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Також в рішенні зазначена додаткова інформація: "Не надано розрахунків (калькуляцій) щодо визначення розміру орендної плати за одиницю автотранспорту виходячи з ціни придбання, амортизаційних відрахування та строку експлуатації. Не надано документів (договорів) щодо місцезнаходження (дислокації) транспорту. Не надано актів звірки, що підтверджують право платника на складання зазначених податкових накладних. Проведеним аналізом ЄРПН встановлено невідповідність визначених договором сум внесення передплати з визначеними в договорі (специфікації)". Крм того, відповідно до Специфікації № 1 до Договору оперативної оренди транспортних засобів від 30 листопада 2018 року № 1980 вказано, що вартість місячної оренди транспортних засобів складає 168000,00 грн, розмір передплати за дві одиниці транспортних засобів складає 1100000 грн., в той час, як податкова накладна від 30 квітня 2020 року № 24 складена на суму 650000,00 грн.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
ТОВ "Астронтрансавто" є юридичною особою, з 01 липня 2015 року зареєстровано платником податку на додану вартість, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Луганській області, Сєвєродонецьке управління, ДПІ у м. Сєвєродонецьку (м. Сєвєродонецьк), основний вид діяльності 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів, (т. 1 арк. спр. 84-85, 86-106, 108-111, т. 2 арк. спр. 2).
На підставі договору фінансового лізингу 15 листопада 2018 року № 89-01980, укладеного між ТОВ "Сканія Кредіт Україна" та ТОВ "Сєвдонстрой", додаткової угоди від 28 листопада 2018 року № 1 до договору фінансового лізингу № 89-01980 та додаткової угоди від 17 квітня 2019 року № 2 до договору фінансового лізингу № 89-01980 за видатковою накладною від 30 листопада 2018 року № 5360 та актом приймання-передачі предмету лізингу ТОВ "Сєвдонстрой" отримало від ТОВ "Сканія Кредіт Україна" у фінансовий лізинг, без передачі права власності до укладання договору купівлі-продажу: 1) вантажний автомобіль-самоскид Scania P 400 CB8X4EHZ, номер шасі YS2P8X40005500014 ; 2) вантажний автомобіль-самоскид Scania P 400 CB8X4EHZ, номер шасі YS2P8X40005499950 (т. 1 арк. спр. 15-46, 47, 48-49, 50-51, 52).
30 листопада 2018 року ТОВ "Сєвдонстрой" уклало з ТОВ "Макон ЛТД" договір № 1980 оперативної оренди транспортних засобів, визначивши у пункті 1.1 обов`язок позивача передати ТОВ "Макон ЛТД" транспортні засоби в оперативну оренду, перелік яких буде визначений у Специфікаціях до цього Договору (Додаток № 1).
У пункті 2.1 договору від 30 листопада 2018 року № 1980 сторони визначили, що орендар має право вносити передплату, розмір та періоди якої визначено Специфікацією, яка є невід`ємною частиною цього Договору (т. 1 арк. спр. 53-56).
У Специфікації № 1 до Договору оперативної оренди транспортних засобів від 30 листопада 2018 року № 1980, яка є Додатком № 1 до вказаного договору, сторони узгодили розмір та періоди внесення орендарем орендної плати за: 1) вантажний автомобіль-самоскид Scania P 400 CB8X4EHZ, номер шасі YS2P8X40005500014 ; 2) вантажний автомобіль-самоскид Scania P 400 CB8X4EHZ , номер шасі YS2P8X40005499950 . Також, зазначено, що вартість місячної орендної плати за 2 одиниці з ПДВ становить 168000,00 грн, а також передбачили внесення передплати за 2 одиниці з ПДВ у квітні 2020 року в сумі 1100000,00 грн. (т. 1 арк. спр. 57).
Відповідно до затвердженої калькуляції розрахунку орендної плати автомобілів Scania до договору від 30 листопада 2018 року № 1980 (АА4260ТР, АА4263ТР ) щомісячна орендна плата за 2 автомобіля складає 168000,00 грн (т. 1 арк. спр. 67).
30 листопада 2018 року на підтвердження обставин передачі орендодавцем та прийняття орендарем в оперативну оренду транспортних засобів: вантажного автомобілю-самоскиду Scania P 400 CB8X4EHZ, номер шасі YS2P8X40005500014 , та вантажного автомобілю-самоскиду Scania P 400 CB8X4EHZ, номер шасі YS2P8X40005499950 , ТОВ "Сєвдонстрой" та ТОВ "Макон ЛТД" склали акт приймання-передачі транспортних засобів в оперативну оренду до Договору оперативної оренди транспортних засобів від 30 листопада 2018 року № 1980 (т. 1 арк. спр. 58).
Додатковою угодою № 1 від 15 квітня 2019 року до Договору оперативної оренди транспортних засобів від 30 листопада 2018 року № 1980 у зв`язку з прийняттям рішення від 28 березня 2019 року № 15-2019 учасниками ТОВ "Сєвдонстрой" про зміну назви товариства, сторони домовились змінити назву орендодавця у Договорі у всіх відмінках з Товариства з обмеженою відповідальністю "Сєвдонстрой" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Астронтрансавто" (т. 1 арк. спр. 59).
Згідно з повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність, за формою 20-ОПП від 04 грудня 2018 року ТОВ "Сєвдонстрой" повідомило ДПІ у м. Сєвєродонецьку ГУ ДФС у Луганській області про такі об`єкти оподаткування: вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 номер шасі YS2P8X40005500014 АА 4260 ТР та вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 номер шасі YS2P8X40005499950 AA 4263 ТР , зазначивши у графі 9 "Стан об`єкта оподаткування" - здається в оренду (9) та у графі 10 "Вид права на об`єкт оподаткування" - право довгострокового користування або оренди (7) (т. 2 арк. спр. 5-6).
Квитанцією № 2 від 04 грудня 2018 року підтверджено прийняття контролюючим органом від ТОВ "Сєвдонстрой" повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність, за формою 20-ОПП від 04 грудня 2018 року (т. 2 арк. спр. 4).
Відповідно до договорів оренди об`єкта нерухомості від 29 грудня 2019 року № А-5/19 та від 01 січня 2020 року № А-6/20, актів приймання-передачі до договорів оренди об`єкта нерухомості від 01 січня 2019 та від 01 січня 2020 року, ТОВ "Макон ЛТД" орендує у Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім БМС" виробниче приміщення № 6 площею 134,6 кв. м, виробниче приміщення № 4 площею 149,9 кв. м, виробниче приміщення № 7 площею 7 площею 373,8 кв. м, що розташовані за адресою: м. Маріуполь, вул. Карпова, 26 (т. 1 арк. спр. 68-71, 72, 73-76, 77).
З метою виконання умов договору оперативної оренди транспортних засобів від 30 листопада 2018 року № 1980 та Специфікації № 1 до Договору оперативної оренди транспортних засобів від 30 листопада 2018 року № 1980, яка є Додатком № 1 до вказаного договору, ТОВ "Макон ЛТД" здійснило попередню оплату (аванс) за оренду авто ТОВ "Астронтрансавто": 28 квітня 2020 року в сумі 450000,00 грн, у тому числі ПДВ в сумі 75000,00 грн; 30 квітня 2020 року в сумі 650000,00 грн, у тому числі ПДВ в сумі 108333,33 грн, що підтверджується банківськими виписками по рахунку за 28 квітня 2020 року та 30 квітня 2020 року (т. 1 арк. спр. 63-65, 66).
ТОВ Астронтрансавто , на отриману 30 квітня 2020 року від ТОВ "Макон ЛТД" попередню оплату (аванс) в сумі 650000,00 грн, у тому числі ПДВ в сумі 108333,33 грн, склало податкову накладну від 30 квітня 2020 року № 24, в якій зазначено постачальник (продавець) - ТОВ "Астронтрансавто", отримувач (покупець) - ТОВ "Макон ЛТД", опис (номенклатура) товарів/послуг продавця - оренда вантажного автомобіля-самоскида Scania P 400 (2 одиниці), код послуги згідно з ДКПП - 77.12, одиниця виміру товару/послуги - грн, код 2454, кількість - 1; ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування ПДВ - 541666,67 грн, код ставки - 20, обсяги постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ - 541666,67 грн; сума ПДВ - 108333,334 (т. 1 арк. спр. 138, 157).
Згідно з поданою податковою декларацією з податку на додану вартість за квітень 2020 року та додатком 5 "Розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5)" ТОВ "Астронтрансавто" задекларовані податкові зобов`язання з податку на додану вартість по операціях з ТОВ "Макон ЛТД" в сумі 1833418,67 грн (т. 2 арк. спр. 7-15).
05 травня 2020 року позивачем засобами телекомунікаційного зв`язку через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронної звітності" направлено податкову накладну від 30 квітня 2020 року № 24 до ДПС України на реєстрацію, яку відповідно до квитанції прийнято, але реєстрацію зупинено із зазначенням такої підстави для зупинення: "Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.04.2020 № 24 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 77.12 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (т. 1 арк. спр. 78, 158).
Матеріали справи свідчать, що позивачем було подана Таблиця даних платника податку від 13 вересня 2018 року № 1, яка була врахована контролюючим органом відповідно до рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податків від 14 вересня 2018 року № 916145/39732383 (т. 1 арк. спр. 214, 215).
17 вересня 2018 року контролюючим органом прийнято рішення № 917562/39732383 про неврахування таблиці платника податку від 13 вересня 2018 року № 1 з підстав наявності в органах Державної фіскальної служби податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій (т. 1 арк. спр. 215 зв.).
21 вересня 2018 року позивачем вдруге подано Таблицю даних платника податку № 1, яка не була врахована контролюючим органом відповідно до рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податків від 26 вересня 2018 року № 930218/39732383 з тих підстав, що до поданої таблиці не надано пояснення щодо здійснення господарської діяльності (т. 1 арк. спр. 216, 217).
02 жовтня 2018 року позивачем втрете подано Таблицю даних платника податку № 1, яка не була врахована контролюючим органом відповідно до рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податків від 04 жовтня 2018 року № 942681/39732383 з тих підстав, що до поданої таблиці не надано пояснення щодо здійснення господарської діяльності та підприємством не надано свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів (т. 1 арк. спр. 218, 219).
Позивач в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку направив повідомлення від 12 травня 2020 року № 4 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, в якому зазначено, що письмове пояснення та копії первинних документів додаються окремими файлами.
Також, окремими файлами до ГУ ДПС у Луганській області, Сєвєродонецьке управління, ДПІ у м. Сєвєродонецьку (м. Сєвєродонецьк) в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку надані та прийняті контролюючим органом наступні документи: письмове пояснення від 08 травня 2020 року вих. № 14/05; договір фінансового лізингу від 15 листопада 2018 року № 89-01980 разом з додатками №№ 1-6 до договору; додаткова угода від 28 листопада 2018 року № 1 до договору фінансового лізінгу № 89-01980 з додатками №№ 1, 2 до додаткової угоди; додаткова угода від 17 квітня 2019 року № 2 до договору фінансового лізінгу № 89-01980; видаткова накладна від 30 листопада 2018 року № 5360; два свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів; договір оперативної оренди транспортних засобів від 30 листопада 2018 року № 1980 разом з додатками №№ 1, 2 до договору; додаткова угода № 1 від 15 квітня 2019 року до Договору оперативної оренди транспортних засобів від 30 листопада 2018 року № 1980; виписка по рахунку за 30 квітня 2020 року, що підтверджено квитанціями №№ 1, 2 (т. 1 арк. спр. 79-80, 162-213; т. 2 арк. спр. 16-49).
Відповідно до протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року № 82 по ТОВ "Астронтрансавто", код ЄДРПОУ 39732383, попередня назва "Сєвдонстрой" до поданих повідомлень по податковим накладним не надано повного пакету документів, які підтверджують реальність господарських операцій. По ТОВ "Астронтрансавто" не надано розрахунків (калькуляцій) щодо визначення розміру орендної плати за одиницю автотранспорту виходячи з ціни придбання, амортизаційних відрахування та строку експлуатації. Не надано документів (договорів) щодо місцезнаходження (дислокації) транспорту. Не надано актів звірки, що підтверджують право платника на складання зазначених податкових накладних. Проведеним аналізом ЄРПН встановлено невідповідність визначених договором сум внесення передплати з визначеними в договорі (специфікації) (т. 1 арк. 159-160, 161).
Комісією ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 14 травня 2020 року № 1565164/39732383, яким ТОВ "Астронтрансавто" відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 30 квітня 2020 року № 24 (т. 1 арк. спр. 13-14).
Рішення обґрунтовано ненаданням платником податку копій документів:
-первинних документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
-додаткова інформація - не надано розрахунків (калькуляцій) щодо визначення розміру орендної плати за одиницю автотранспорту виходячи з ціни придбання, амортизаційних відрахування та строку експлуатації. Не надано документів (договорів) щодо місцезнаходження (дислокації) транспорту. Не надано актів звірки, що підтверджують право платника на складання зазначених податкових накладних. Проведеним аналізом ЄРПН встановлено невідповідність визначених договором сум внесення передплати з визначеними в договорі (специфікації).
ТОВ "Астронтрансавто", відповідно до Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку подано до Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, скаргу від 22 травня 2020 року на рішення Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року № 1565164/39732383, яким ТОВ "Астронтрансавто" відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 30 квітня 2020 року № 24. Окрім документів, що надавались 12 травня 2020 року для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію спірної податкової накладної, до скарги додані та прийняті контролюючим органом: калькуляція вартості від 30 листопада 2018 року б/н, договори оренди нерухомого майна від 29 грудня 2018 року № А-5/19 та від 01 січня 2020 року № А-6/20; банківська виписка за 28 квітня 2020 року, що підтверджено квитанціями №№ 1, 2 (т. 1 арк. спр. 81-83; т. 2 арк. спр. 50-93).
Рішенням Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09 червня 2020 року № 21946/39732383/2 скаргу ТОВ "Астронтрансавто" залишено без задоволення, а рішення Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року № 1565164/39732383 залишено без змін (т. 1 арк. спр. 12).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Приписами підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України визначено, що платник податків, зокрема, зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
За положенням пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.
Відповідно до пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Згідно Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) (у редакції на час подання накладних), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
До Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
На момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Отже, реєстрація податкової накладної може бути зупинена виключно в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 і пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, яка набрала чинності з 01.02.2020, затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації); Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарг).
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Згідно з пунктом 2 Порядку зупинення реєстрації, ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Відповідно до п. 5 Порядку зупинення реєстрації, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; або 2) відображеної в податковій накладній/розрахунку коригування операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції.
Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165.
Реєстрація поданої позивачем податкової накладної зупинена з посиланням на п. 1 Критерії ризиковості здійснення операцій, згідно з яким таким критерієм є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної вподатковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до п. 10 та 11 Порядку зупинення реєстрації, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації. З 14.12.2019 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, яким затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд зазначає, що зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Контролюючим органом не доведено наявність підстав для перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості здійснення операцій.
Надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Вказані обставини є свідченням невідповідності рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкової накладної вимозі правової визначеності, оскільки можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно допункту 201.16статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 цього Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Правилами п. 5 Порядку окреслено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
За змістом п. 6 та 9 вказаного Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Згідно з п. 3 та 10 вказаного Порядку комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно здодаткомдо цього Порядку.
Пунктом 11 Порядку встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (пункти 12, 13 Порядку № 520).
Матеріалами справи підтверджено, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивачем, як платником податків, в порядку, встановленому законодавством, до контролюючого органу подана Таблиця даних платника податку та повідомлення про подання пояснень про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій по податковій накладній.
За результатом розгляду письмових пояснень та копій документів, що подані платником податків, комісією регіонального рівня контролюючого органу щодо поданої позивачем податкової накладної прийняте рішення про відмову у її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою для прийняття таких рішень стало ненадання платником податку копій документів, а саме зазначено, що не надано платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи які не надано, підкреслити).
У рішенні не підкреслено, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, які, на думку контролюючого органу, мали би бути представлені платником податку щодо господарської операції.
Суд зазначає, що форма рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
З рішення вбачається, що воно не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для його прийняття, а лише містить загальне посилання. Тобто, в рішенні викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані. При цьому, відповідач в рішеннях посилається на не подання первинних документів, які фактично позивачем надавалась, та без зазначення причин не прийняття поданих позивачем документів.
Крім того, в рішенні зазначена додаткова інформація: "Не надано розрахунків (калькуляцій) щодо визначення розміру орендної плати за одиницю автотранспорту виходячи з ціни придбання, амортизаційних відрахування та строку експлуатації. Не надано документів (договорів) щодо місцезнаходження (дислокації) транспорту. Не надано актів звірки, що підтверджують право платника на складання зазначених податкових накладних. Проведеним аналізом ЄРПН встановлено невідповідність визначених договором сум внесення передплати з визначеними в договорі (специфікації)".
При цьому, матеріали справи не містять жодних доказів звернення відповідача до позивача з питання надання зазначених документів, та обґрунтування в їх необхідності для підтвердження господарських операцій та реєстрації податкової накладної.
Таким чином податковий орган не навів конкретного переліку документів, які має надати товариство для підтвердження операції, і позбавив позивача можливості самостійно визначити обсяг необхідних документів, виходячи з конкретного критерію ризиковості.
Суд наголошує, що рішення відповідача про відмову в реєстрації податкової накладної є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Суд зазначає, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Натомість, рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у даному випадку не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
З огляду на викладені обставини, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про безпідставність та невмотивованість оскаржуваного рішення податкового органу, оскільки таке не містить чіткої підстави його прийняття, та підкреслень необхідних до надання документів, що свідчить про його необґрунтованість, та невідповідність встановленій формі. Позивачем фактично на власний розсуд були надані первинні документи підтвердження операцій.
Посилання апелянта на те, що серед поданих позивачем документів не було певних документів, є неприйнятними, оскільки матеріали справи свідчать, що податкові накладні направлені на реєстрацію у зв`язку із отриманням передплати (авансу).
Як зазначалось, відповідно до п. 201.7 ст. 201. ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Тобто, у даному випадку здійснено попередню оплату (аванс), отже пред`явлення більшої кількості документів законом не вимагається, що не було враховано відповідачем при прийняті оскаржуваного рішення та судом першої інстанції при прийняті судового рішення.
Тому, обов`язок подання податкової накладної на реєстрацію у платника податків виникає після кожного отримання коштів, як попередньої оплати (аванс), незалежно від наявності інших первинних документів, що позивачем виконано шляхом подання податкових накладних для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за правилом першої події.
З огляду на приписи пункту 187.1 статті 187, пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України, обов`язок подання податкової накладної на реєстрацію у платника податків виникає після кожного отримання коштів як попередньої оплати (аванс) незалежно від наявності інших первинних документів, що позивачем виконано шляхом подання податкової накладної від 30 квітня 2020 року № 24 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за правилом першої події.
Судом встановлено та не спростовується сторонами, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії документів до зазначеної господарської операції з зазначенням, що податкові накладні направлені на реєстрацію у зв`язку із отриманням передплати (авансу).
Разом з тим, Комісія не зважаючи на надіслані позивачем пояснення та додані до нього документи, прийняла оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, без зазначення, як було вказано вище, мотивів неврахування поданих позивачем документів.
Суд також, враховує, що надані позивачем документи підтверджували наявність у позивача права надіслання такої накладної, а кількісні та вартісні показники були достатніми для її реєстрації.
Щодо посилання відповідача на розбіжності сум зазначених у Специфікації та накладній, суд зазначає, що договором оперативної оренди від 30 листопада 2018 року № 1980 визначено у Специфікації, що розрахунок, окрім щомісячної орендної плати, здійснюється у формі передплати (авансу) у відповідні, визначені у ній, періоди.Отже, визначена сума у податковій накладній № 24 у розмірі 650000,00 грн обґрунтована саме внесенням авансового платежу (за першою подією), що було зазначено у повідомленні.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.
Аналогічна правова позиція вже була висловлена Верховним Судом у постановах від 16.04.2019 у справі №826/10649/17), від 28.10.2019 у справа №640/983/19.
Крім того, у випадку якщо контролюючий орган дійшов висновку про існування обставин, які унеможливлювали реєстрацію податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних (зокрема, подання документів не у повному обсязі), це не давало йому права приймати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної до закінчення строку, встановленого п. 6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, а саме до закінчення 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування, протягом яких платник податку має право подати до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів.
Так, встановлений пунктом 3 Порядку строк для прийняття контролюючим органом рішення про відмову в реєстрації податкових накладних підлягає застосуванню з урахуванням строку, який пунктом 6 Порядку наданий платнику податків для реалізації його права.
Жодних доводів та доказів стосовно невідповідності представлених позивачем документів вимогам чинного законодавства, чи їх недостатності для підтвердження реальності здійснення господарської операції, і, відповідно, можливості реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, - відповідачами суду не представлено.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію поданої позивачем податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, матеріали справи не містять.
Щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, суд зазначає наступне.
Як зазначалось, позивачем було надано пояснення та всі документи необхідні для реєстрації податкової накладної.
За вимогами пункту 19-20 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Пунктом 27-28 Порядку № 117 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Рішення комісії центрального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено у судовому порядку.
Податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Практика Європейського суду свідчить, що в національному праві має бути передбачено засіб правового захисту від довільних втручань органів державної влади в права, гарантовані Конвенцією. Будь-яка законна підстава для здійснення дискреційних повноважень може створити юридичну невизначеність, що є несумісною з принципом верховенства права без чіткого визначення обставин, за яких компетентні органи здійснюють такі повноваження, або, навіть, спотворити саму суть права. Отже, законом повинно з достатньою чіткістю бути визначено межі дискреції та порядок її здійснення, з урахуванням легітимної мети певного заходу, аби убезпечити особі адекватний захист від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Конкретна норма закону повинна містити досить чіткі положення про рамки і характер здійснення відповідних дискреційних повноважень, наданих органам державної влади. У разі, якщо ж закон не має достатньої чіткості, повинен спрацьовувати принцип верховенства права.
Суд зазначає, що під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам, забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень.
Суд зазначає, що відмова в задоволені позовних вимог щодо зобов`язання прийняти та зареєструвати зазначений електронний документ у Єдиному реєстрі податкових накладних у день їх фактичного отримання, може призвести до порушення строків їх реєстрація та необґрунтованого застосування до позивача штрафу.
З урахуванням наведеного, суд погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення зазначених вимог.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення адміністративного позову. Доводи апеляційної скарги зроблених висновків не спростовують.
Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку, що рішення суду першої інстанції ухвалене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, з повним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, у зв`язку з чим підстави для скасування або зміни рішення суду першої інстанції відсутні, тому, при таких обставинах, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін
Керуючись статями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2020 року у справі № 360/2462/20 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2020 року у справі № 360/2462/20 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового суду протягом тридцяти днів з дати проголошення.
Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 09 грудня 2020 року.
Суддя-доповідач: Е.Г.Казначеєв
Судді: А.А. Блохін
І.В. Геращенко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2020 |
Оприлюднено | 10.12.2020 |
Номер документу | 93402806 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні