ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.12.2020 Справа № 904/3459/20
м.Дніпро, просп. Д. Яворницького, 65
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Подобєд І.М. (доповідач),
суддів: Дармін М.О., Антонік С.Г.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Горсум" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.08.2020 у справі №904/3459/20 (суддя Манько Г.В.; рішення ухвалене о 12:47 год. у місті Дніпро, повне рішення складено 13.08.2020)
за позовом Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради, м. Дніпро
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Горсум", м. Дніпро
про стягнення 44526 грн. 66 коп.
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог і рішення суду першої інстанції
Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Горсум" про стягнення заборгованості за скидання стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин в сумі 44526 грн. 66 коп. за договором №14807 від 19.10.2018 на надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем умов укладеного договору і Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м.Дніпропетровська, затверджених рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 №129 в частині зобов`язань дотримання рівня забруднюючих речовин у стічних водах.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 11.08.2020 у справі №904/3459/20 позов задоволено повністю.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Горсум" на користь Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради заборгованість за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у сумі 44526 грн. 66 коп., судовий збір 2102,00 грн.
Рішення суду мотивовано доведенням позивачем належними та допустимими доказами обставини , перевищення відповідачем рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах та відсутність доказів сплати відповідачем плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями, що є порушенням умов укладеного сторонами договору.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги
Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, відповідач (ТОВ "Горсум") звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.08.2020 у справі №904/3459/20 скасувати; винести нове рішення, яким відмовити КП "Дніпроводоканал" в стягненні з ТОВ "Горсум" заборгованості за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у розмірі 44526,66 грн.
Узагальнені доводи апеляційної скарги
Відповідач вважає, що рішення суду прийнято на підставі не повністю досліджених доказів, з порушенням норм матеріального права.
Апелянт зазначає, що Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська, затверджені рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 №129 були прийняті на виконання п.п.1.5., 1.6. Правил прийняття стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України та п.2.3. Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 №37.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 (яке набрало чинності 21.05.2017) №166-р "Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади" скасовано, зокрема і наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України, яким затверджені вищезазначені Правила і Інструкція.
Відповідач звертає увагу, що наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.01.2018 №56/31508, затверджені Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення і Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення №316 від 01.12.2017.
У зв`язку з прийняттям нових актів, відповідач вважає, що Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська, затверджені рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 №129 втратили свою чинність і не могли застосовуватись до спірних відносин, а отже розрахунок плати за скид стичних вод у систему централізованого водовідведення є неправильним.
Узагальнені доводи та заперечення на апеляційну скаргу
Позивач (КП "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради) у відзиві на апеляційну скаргу просить залишити її без задоволення, а рішення суду без змін.
Звертає увагу на те, що Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська, затверджені рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 №129 втратили свою чинність 10.09.2020 на підставі рішення Дніпровської міської ради від 01.09.2020 №908.
Позивач наголошує, що втрата чинності загальнодержавних правил та інструкції не мала наслідком припинення дії місцевих правил приймання стічних вод, отже Правила №129 на момент проведення відбору проб та нарахування плати відповідачу були чинними і обов`язковими до виконання.
Водоканал посилається на п. 2 розділу ІV Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення №316 від 01.12.2017, яким зазначено, що ДК забруднюючих речовин, які встановлені в цих Правилах застосовуються у випадку відсутності місцевих правил приймання стічних вод або ж відсутності у місцевих правилах затверджених ДК забруднюючих речовин.
Свої доводи позивач підтверджує і судовою практикою у справах №904/8469/17, №904/6664/17, №904/714/18, №904/4741/18, №904/150/18, №904/598/19.
Рух справи у суді апеляційної інстанції
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 14.09.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Горсум" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.08.2020 у справі №904/3459/20; ухвалено розглянути апеляційну скаргу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечень проти неї, перевіривши повноту встановлених місцевим господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів виходить з наступного.
Судом першої інстанції і судом апеляційної інстанції встановлені наступні обставини і визначені відповідно до них правовідносини
Між Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради (Водоканал) і Товариством з обмеженою відповідальністю "Горсум" (Абонент) за №14807 від 19.10.2018 укладено договір на надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення, за яким Водоканал зобов`язався надавати Абоненту послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення, а Абонент зобов`язався оплачувати послуги в порядку і на умовах, визначених договором та діючим законодавством.
Місцем надання послуг водоканалом абоненту є Точка розподілу, визначена сторонами в Акті визначення Точки розподілу та розмежування балансової приналежності водопровідних та каналізаційних мереж. Об`єкти Абонента, на які надаються послуги за договором, та їхні адреси визначені в Додатку №2 до договору (пункти 2.2., 2.3. договору).
За згодою сторін в пункті 3.15. договору, Абонент, на балансі якого знаходяться мережі водовідведення, несе відповідальність за порушення норм щодо кількості та концентрації шкідливих речовин в стічних водах, які скидають до вказаних мереж субабоненти, орендарі, суборендарі. Допустимі концентрації шкідливих речовин в стічних водах встановлені рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради №129 від 19.02.2015 "Про затвердження Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м.Дніпропетровська" та наводяться в додатку №4 до договору.
Пунктом 3.16. договору передбачено, що нарахування проводяться по нормативу плати за очищення 1 куб. м стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій (НП), обсягом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод (Vпз) та коефіцієнтом кратності (Кк), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.
Абонент зобов`язаний подавати Водоканалу звіт про якісний склад стічних вод, що він скидає до каналізації за формою, наведеною в додатку №5 договору, не пізніше одного місяця після закінчення кварталу року, в якому надавалися послуги за договором. Для визначення вмісту забруднень у стічних водах використовуються як дані лабораторії водоканалу, так і результати вибіркового контролю, виконаного лабораторіями місцевих органів Держсанепіднагляду, охорони навколишнього природного середовища або іншими лабораторіями, акредитованими у даній галузі (пункти 3.17., 3.18. договору).
Пунктом 3.19. договору встановлено, що плата за скид понаднормативних забруднень стягується за весь об`єм стічних вод, скинутих абонентом протягом календарного місяця, коли було зафіксоване перевищення допустимих концентрацій. У випадку повторного встановлення факту перевищення ДК забруднюючих речовин - три календарних місяця (місяця, у якому відібрана проба і було зафіксовано перевищення ДК, та двох попередніх).
Відповідно до пункту 4.1 договору оплата послуг здійснюється абонентом відповідно до тарифів, діючих на момент отримання послуг, затверджених органом, уповноваженим на це Законом України. У випадку зміни тарифів, оплата послуг здійснюється абонентом по новим тарифам без зміни інших умов Договору. Зміна тарифів відбувається з моменту набуття винності відповідного рішення такого уповноваженого органу.
За умовами пункту 4.2. договору не пізніше 15 числа місяця Абонент зобов`язаний здійснити оплату послуг за розрахунковий місяць в сумі рівної 50% розміру оплати послуг, виходячи із об`єму спожитих абонентом послуг в місяці, що передує розрахунковому.
До 3 числа місяця, наступного за розрахунковим місяцем, Абонент надає Водоканалу Звіт про показники приладів і засобів обліку розрахункового місяця за формою, визначеною в додатках: для водолічильників - Додаток №6 до договору; для електричних приладів і засобів обліку (ультразвукових, електромагнітних, інше) - Додаток №7 до договору. У разі ненадання Звіту про показники приладів і засобів обліку у встановленому цим пунктом строки, обсяги послуг визначаються відповідно до п.п. б) п. 3.11. договору (пункт 4.3. договору).
Пунктом 4.4. договору визначено, що з даних звітів про контрольні показники приладів і засобів обліку розрахункового місяця, наданих Абонентом Водоканалу ( п. 4.3. договору), а також актів обстежень, Водоканал визначає об`єм наданих Абоненту послуг за розрахунковий місяць, розмір плати за скид понаднормативних забруднень та розмір оплати послуг за цей розрахунковий місяць та надає Абоненту, не пізніше 10 числа місяця, наступного за розрахунковим місяцем, два примірники акта-рахунку приймання наданих послуг, підписаних уповноваженою особою та скріплених печаткою Водоканала. Абонент зобов`язаний самостійно отримувати від Водоканалу два примірника актів рахунків приймання наданих послуг.
Відповідно до пункту 4.8. договору остаточний розрахунок по оплаті послуг за розрахунковий місяць повинен бути проведений Абонентом шляхом перерахування грошей на банківський рахунок Водоканала не пізніше 15 числа місяця наступного за розрахунковим місяцем, відповідно до акт-рахунку приймання наданих послуг з урахуванням здійснених оплат протягом розрахункового місяця та нарахувань згідно умов договору. в платіжному доручені Абонент повинен в призначені платежу зазначити розрахунковий місяць, за який проводиться оплата, а також номер та дату договору. У разі відсутності у платіжному доручення цих даних така оплата зараховується Водоканалом як оплата будь-якої заборгованості Абонента Водоканалом за договором.
Величина плати за скид стічних вод у систему водовідведення водоканалу з понаднормативними забрудненнями розраховується згідно Інструкції №37; така оплата здійснюється абонентом не пізніше 10 днів з дати отримання листа-повідомлення та рахунку (пункт 4.10. договору).
Перелік обов`язків Абонента наведений у пункті 7.2. договору.
Так, Абонент зобов`язаний:
оплачувати вчасно, у встановлений договором строк, послуги та інші нарахування згідно умов договору та законодавства (підпункт 7.2.1.);
виконувати належним чином вимоги Правил №190, Правил №37, Інструкції №37, рішення виконкому Дніпропетровської міської ради №129 від 19.02.2015 "Про затвердження Правил приймання скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровськ", інші нормативно-правових актів України, що регулюють правовідносини щодо надання послуг (підпункт 7.2.2.);
здійснити очищення стічних вод на власних локальних очисних спорудах до рівня, при якому дозволяються скидати в каналізацію водоканалу (п. 7.2.6.);
не перевищувати витрати води питної і скидання стічних вод понад встановлені норми водопостачання та водовідведення, визначені в п. 3.1 договору (підпункт 7.2.7.);
не перевищувати рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах та нести відповідальність за якісний склад стічних вод (підпункт 7.2.8.).
Згідно з пунктом 9.1. договір набирає чинності з моменту підписання сторонами та скріплення печатками і в частині надання послуг діє до 19.10.2021 року, а в частині їх оплати -до повного виконання.
В Додатку №4 до договору сторонами погоджено допустимі концентрації шкідливих речовин у стічних водах.
07.11.2018 представниками КП "Дніпроводоканал" в присутності уповноваженого представника ТОВ "Горсум" - генерального директора Юрченко А.Ю. виконано відбір разових проб стічних вод підприємства з метою контролю їх складу та якості згідно з п. 7.11. Привал приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м.Дніпропетровська від 19.02.2015р. №129 ТОВ "Горсум". Вказаний факт зафіксовано в Акті відбору проб стічних вод від 07.11.2018.
Акт підписаний представником ТОВ "Горсум" без зауважень.
Лабораторією по контролю якості стічних вод підприємств комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради з 07 листопада - 12 листопада 2018 проведено дослідження, що оформлено Протоколом вимірювання показів складу та властивостей стічних вод. За результатами вимірювань стічних вод встановлено перевищення допустимих концентрацій по завислим речовинам, сухому залишку, хлоридам, азоту амонійному, залізу, ортофосфатам та БСК 5 .
Листом №12602/2414 від 13.11.2018 водоканал довів ТОВ "Горсум" про перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах підприємства та направив Протокол вимірювання показів складу та властивостей стічних вод.
Водоканал на адресу ТОВ "Горсум" направив лист за №13927/2414 від 17.11.2018, яким повідомив про пред`явлення в подальшому плати за скид понаднормативних забруднень в сумі 44526,66 грн. До листа був доданий розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями за листопад 2018 року.
За скид понаднормативних забруднень з урахуванням коефіцієнту кратності і нормативу плати за очищення (перевищення ДК) згідно договору №14807 від 19.10.2018 водоканалом виставлено ТОВ "Горсум" на оплату рахунок №111571 від 29.12.2018.
Рахунок на оплату був направлений водоканалом товариству листом від 22.01.2019 №926/2614 з вимогою оплатити його в семиденний термін з дня отримання цієї вимоги.
Матеріали справи не містять доказів направлення результатів вимірювань стічних вод, розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями за листопад 2018 року і рахунок на оплату №111571 від 29.12.2018, проте ТОВ "Горсум" у відзиві на позов не заперечує їх отримання.
ТОВ "Горсум" вказаний рахунок за скид понаднормативних забруднень сплачений не був, що стало приводом для водоканала для звернення за захистом своїх прав і інтересів з відповідним позовом до господарського суду.
За приписами частин 2-4 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (частина перша статті 628 Цивільного кодексу України).
За статтею 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до положень статей 525, 526 Цивільного кодексу України та статі 193 Господарського кодексу України цивільні та господарські зобов`язання мають бути виконані належним чином і у встановлений договором строк, а одностороння відмова від виконання зобов`язань не допускається, крім випадків, передбачених законом.
Частиною першою статті 530 Цивільного кодексу України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлено строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Статтею 610 Цивільного кодексу України встановлено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Спірні правовідносини регулюються Законом України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002 №2918-ІІІ (зі змінами). Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 №2189-VІІІ, Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190 (зі змінами). Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316 (зі змінами) та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють відносини у сфері житлово-комунальних послуг.
Закон України "Про житлово-комунальні послуги" регулює відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг.
Надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах (частина перша статті 12 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").
Частиною четвертою статті 23 і частиною третьою статті 24 вказаного закону встановлено, що послуга з централізованого водопостачання надається згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та вимогами правил надання послуг з централізованого водопостачання, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом.
За статтею 2 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" дія цього Закону поширюється на всіх суб`єктів господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об`єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, надають послуги з водовідведення, а також на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води та/або послуг з водовідведення, станом джерел, систем питного водопостачання та водовідведення, а також споживачів питної води та/або послуг з водовідведення.
Статтею 1 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" визначено, що централізоване водовідведення - господарська діяльність із відведення та очищення стічних вод за допомогою системи централізованого водовідведення.
Порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України визначений Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190 (зі змінами). (надалі Правила №190).
Ці Правила є обов`язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб-підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об`єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод (пункт 1.1. Правил).
Договірні відносини щодо користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення здійснюються виключно на договірних засадах відповідно до Законів України "Про питну воду та питне водопостачання" та "Про житлово-комунальні послуги" (пункт 2.1. Правил №190).
На суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - споживачі) поширюються Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316 (надалі Правила №316).
Відповідно до наведених термінів в укладеному сторонами договорі, стічні води - усі види стічних вод, що утворилися внаслідок діяльності Абонента та його Субабонентів після використання води питної в усіх системах водопостачання (господарсько-питного, технічного водопостачання тощо), а також поверхневі та дощові води з території об`єктів Абонента, визначених Додатком №2 до договору (з урахуванням Субабонентів).
Статтею 13 1 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" передбачено, що скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Згідно зі статтею 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод, здійснення контролю за якістю питної води належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Виробники встановлюють кожному конкретному споживачу вимоги до скиду стічних вод до системи централізованого водовідведення на підставі вимог цих Правил, а також місцевих правил приймання (пункт 5 розділу І Правил №316).
За вимогами пункту 2 розділу ІІІ Правил №316 стічні води, що приймають до систем централізованого водовідведення, не повинні, зокрема, містити забруднюючих речовин з перевищенням допустимих концентрацій, установлених цими Правилами та місцевими правилами приймання (підпункт 13).
Відповідно до підпунктів 1, 2, 9 пункту 2 розділу ІІ Правил №316 Споживачі повинні:
- дотримуватися вимог до скиду стічних вод та установлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках споживачів, вимагати від субспоживачів виконання положень цих Правил та вимог місцевих правил приймання;
- здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які скидаються ними до систем централізованого водовідведення, згідно з графіком відбору проб, погодженим із виробником, надавати виробнику інформацію про обсяги та якісний склад стічних вод, які скидають до систем централізованого водовідведення;
- перевіряти розрахунки ДК забруднюючих речовин стічних вод, які скидаються ними до систем централізованого водовідведення, виконані виробником, у разі незгоди звертатися щодо їх перегляду.
Пунктом 4 Розділу І Правил №316 встановлено, що на підставі цих Правил виробник розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення.
Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів.
Рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 №129 затверджені Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська (далі Правила м. Дніпропетровська №129).
Пунктами 2.1.2., 2.1.3. Правил м. Дніпропетровська №129 Водоканалу надано право згідно графіку відбору контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод підприємств. Пред`являти підприємствам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням нормативу плати за очищення та коефіцієнту кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень при порушені Правил Приймання.
За пунктом 2.1.6. Правил м. Дніпропетровська №129 Водоканал має право здійснювати позаплановий (в будь-яку годину доби), непогоджений з підприємством заздалегідь відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються та застосовувати на підставі результатів контролю (при виявленні порушень Правил приймання та умов договору на надання послуг водопостачання та водовідведення) відповідні заходи. Присутність представника підприємства при відборі обов`язкова.
Відповідно до пунктів 2.4.4., 2.4.5., 2.4.8. Правил м. Дніпропетровська №129 встановлено, що підприємства зобов`язані дотримуватись встановлених водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках підприємства; сплачувати рахунки за скид понаднормативних забруднень при порушенні встановлених показників; забезпечувати можливість проведення уповноваженими представниками водоканалу у будь-який час доби обстеження роботи локальних очисних споруд (далі ЛОС) та контролю за скиданням стічних вод к міську каналізаційну мережу, включаючи надання необхідних документів, визначених цими Правилами приймання та Правилами користування, надавати допомогу при відборі проб стічних вод та вивченні режиму їх скиду.
Підприємство несе відповідальність за якість стічних вод, які скидає у міську каналізаційну мережу (пункт 3.2. Правил м. Дніпропетровська №129).
За визначенням у пункті 13 частини другої розділу ІІІ Правил №316 стічні води, що приймають до систем централізованого водовідведення, не повинні: містити забруднюючих речовин з перевищенням допустимих концентрацій, установлених цими Правилами та місцевими правилами приймання.
Відповідно до пункту 7.9. Правил м. Дніпропетровська №129, зокрема, для визначення вмісту забруднень у своїх стічних водах, підприємства можуть використовувати як дані лабораторії Водоканалу, так і результати вибіркового контролю, виконаними іншими лабораторіями, атестованими у даній галузі.
Положеннями пункту 7.11. Правил м. Дніпропетровська №129 встановлено, що з метою контролю якості стічних вод підприємств Водоканал здійснює відбір разових (контрольних) проб. Ці проби характеризують склад та властивості стічних вод і відповідність фактичних концентрацій забруднюючих речовин допустимим. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понад нормативних забруднень.
Відбір разових проб стічних вод підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальних актах, які підписують як представник Водоканалу, так і представник підприємства. Акти складаються у двох примірниках - для Водоканалу та підприємства. Обов`язково робиться примітка про отримання підприємством свого екземпляра акту (п. 7.12. Правил м. Дніпропетровська №129).
Пунктами 7.22., 7.23. Правил м. Дніпропетровська №129 передбачено, що при виявленні перевищення допустимої концентрації забруднюючих речовин, встановлених Правилами приймання та договором, водоканал у 15-денний строк після закінчення аналізу направляє підприємству лист-повідомлення про перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах та протокол вимірювань показників складу та властивостей стічних вод; після формування рахунку за послуги водопостачання та водовідведення за місяць, у якому були відібрані проби, направляє підприємству листом-попередженням розрахунок плати за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин з подальшим стягненням у наступному місяці плати за скид понаднормативних забруднень; підприємство зобов`язано оплатити наданий водоканалом сформований рахунок у 10-денний строк з моменту його отримання.
Згідно з пунктом 8.6. Правил м. Дніпропетровська №129 приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська, плата за скид понаднормативних забруднень стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих підприємством за місяць; у випадку повторного встановлення факту перевищення забруднюючих речовин - три календарних місяці (місяця, в якому відібрана проба і було зафіксовано перевищення ДК та двох попередніх).
Доводи, за якими суд апеляційної інстанції погодився або не погодився з висновками суду першої інстанції
Під час встановлення обставин справи і дослідження доказів місцевим господарським судом не встановлено порушень умов укладеного договору зі сторони позивача. Позивачем дотримано також при виявленні перевищення допустимої концентрації забруднюючих речовин у стічних водах і положення Правил м. Дніпропетровська №129, що не заперечується відповідачем.
Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що на час отримання результатів вимірювання показів складу та властивостей стічних вод, Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська, затверджені рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 №129 втратили чинність у зв`язку із скасуванням Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 (яке набрало чинності 21.05.2017) №166-р "Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади" Правил прийняття стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 №37.
Зазначені доводи не приймаються судом апеляційної інстанції виходячи з наступного.
Частиною десятою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
На час виникнення спірних відносин Правила м. Дніпропетровська №129 не були скасовані відповідною радою або визнанні незаконними в судовому порядку, а отже були чинними і підлягали обов`язковому застосуванню.
До того ж Правила прийняття стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України та Інструкція про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 №37 не були основними і єдиними нормативно-правовими актами, на підставі яких органом місцевого самоврядування були затверджені Правила м. Дніпропетровська №129.
Нові правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Дніпра були затверджені рішенням виконавчого комітету Дніпровської міської ради №908 від 01.09.2020, тобто вже після прийняття рішення судом у цій справі.
Пунктом 4 вказаного рішення визнано таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 №129, яким затверджені Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська.
За встановлених фактичних обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що розрахунок за скид понаднормативних забруднень з урахуванням коефіцієнту кратності і нормативу плати за очищення (перевищення ДК) за листопад 2018 року на загальну суму 44526,66 грн. відповідає вимогам Правил м. Дніпропетровська №129 та положенням договору.
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції
За приписами частин 1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до вимог частин 2-5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 275 та статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За викладених обставин, колегія суддів суду апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції всебічно, повно й об`єктивно розглянув всі обставини справи в їх сукупності і керуючись законом, який регулює спірні правовідносини, дійшов обґрунтованого та правомірного висновку про задоволення позовних вимог.
Тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування або зміни оскарженого у даній справі судового рішення немає.
Розподіл судових витрат, понесених у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції
Зважаючи на відмову у задоволенні апеляційної скарги, судові витрати в сумі 3153,00 грн. на оплату судового збору, понесені позивачем у зв`язку із апеляційним оскарженням, згідно зі статтею 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на заявника (апелянта) у скарзі і відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Горсум" - залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.08.2020 у справі №904/3459/20 - залишити без змін.
Судові витрати у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції покластина Товариство з обмеженою відповідальністю "Горсум".
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення її повного тексту з підстав, встановлених пунктом 2 частини третьої статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
Повна постанова складена 10.12.2020.
Головуючий суддя І.М. Подобєд
Суддя М.О. Дармін
Суддя С.Г. Антонік
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2020 |
Оприлюднено | 14.12.2020 |
Номер документу | 93435534 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Подобєд Ігор Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні