ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
24.11.2020Справа № 910/5691/20
Господарський суд міста Києва у складі судді Маринченка Я.В., за участі секретаря судового засідання Лаврова В.О., розглянувши матеріали справи
За позовом Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
до Товариства з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер
третя особа Приватне акціонерне товариство Домобудівний комбінат №4 , Товариство з обмеженою відповідальністю Депат
про визнання недійсним договору та стягнення 12491714,44 грн
за участі представників :
від позивача - Бондар-Дякуновський О.Г. (уповноважений представник);
від відповідача - Хоменко В.О. (уповноважений представник);
третя особа - не з`явився;
третя особа - Музика Ю.Г. (уповноважений представник).
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2020 року Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер , третя особа - Приватне акціонерне товариство Домобудівний комбінат №4 , Товариство з обмеженою відповідальністю Депат із вимогами про визнання недійсним договору та стягнення 12491714,44 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між позивачем та відповідачем, третьою особою-1 та третьою особою-2 було укладено Договір пайової участі у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва №288 від 10.08.2017 відповідно до якого відповідач зобов`язаний сплатити пайовий внесок в розмір 10841157,58 грн. У зв`язку з тим, що відповідачем на теперішній час не перераховану суму пайового внеску, позивач просить стягнути з відповідача суму основної заборгованості в розмірі 10841157,58 грн. Окрім того, позивачем нарахованого до стягнення 1650566,89 грн інфляційних втрат. Також, позивач просить визнати недійсним Договір пайової участі у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва №288 від 10.08.2017 в частині, а саме: пункти 2 та 3 Додаткової угоди №1 до договору пайової участі від 10.08.2017 №288 від 19.12.2017 та пункти 1 та 5 Додаткової угоди №2 до договору пайової участі від 10.08.2017 року №288 від 23.10.2018; визнати Довідку від 29.10.2018 №050/18-7317 про виконання умов договору пайової участі від 10.08.2017 року №288 недійсною.
13.07.2020 відповідачем через загальний відділ діловодства Господарського суду міста Києва подано відзив на позовну заяву в якій останній зазначив, що між сторонами укладено додаткову угоду №1 та додаткову угоду №2 до спірного договору, внаслідок чого мало місце зміна первинного зобов`язання новим між тими самими сторонами, яке в подальшому було належним чином виконано, у зв`язку з чим, наголошував що позовні вимоги позивача є безпідставними та просив суд відмовити у задоволенні позовної вимоги в цілому.
10.08.2020 через загальний відділ діловодства Господарського суду міста Києва позивачем подано відповідь на відзив, в якій останній зазначив, що не погоджується з позицією відповідача щодо виконання зобов`язання за договором №288 від 10.08.2017. Окрім того, позивач заперечує що додаткова угода №1 за своєю правовою природою є новацією, оскільки не містить ознак новації, а тому не породжує наслідки продиктовані новацією. Також, позивач зазначає, що додаткова угода №1 до договору суперечить Рішенню №173/3180, яке є нормативно-правовим актом та є обов`язковим до виконання відповідно до вимог чинного законодавства.
25.08.2020 через загальний відділ діловодства Господарського суду міста Києва від третьої особи - 2 надійшли пояснення в яких останній зазначив, що проекти додаткової угоди №1 та додаткової угоди №2 до договору були розроблені позивачем та направлені позивачем, тобто сам позивач був зацікавлений та виявив волю щодо укладення додаткових угод. Окрім того, в поданих пояснення зазначено, що позивач у поданому до суду позові не зазначив яким саме чином були порушені його права, як сторони спірного договору.
В судовому засіданні 24.11.2020 представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд задовільнити позов у повному обсязі.
В представник позивача та третьої особи 2 заперечили проти задоволення позову та просили суд відмовити у задоволенні позовної заяви у повному обсязі.
Представник третьої особи 1 в судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомили, хоча про час та місце розгляду справи були повідомлені у встановленому законом порядку.
Розглянувши матеріали справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 10.08.2017 відповідно до рішення Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 та розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 30.09.2013 №1717 між Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (позивач, Департамент економіки та інвестицій), з однієї сторони та Товариством з обмеженою відповідальністю Депат (землекористувач, третя особа - 2), з другої сторони, Приватне акціонерне товариство Домобудівний комбінат №4 (замовник 1, третя особа - 1) з третьої сторони, Товариство з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер (замовник 2, відповідач) з четвертої сторони, укладено Договір пайової участі у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва №288 відповідно до п.1.1. якого, предметом цього договору є сплата замовником 2 пайової участі (внесків) на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва (далі - пайовий внесок) у зв`язку із: тип робіт - нове будівництво, тип об`єкта - будівництво житлового будинку №2 загальною площею 47004,98 кв.м (в т.ч. загальна площа квартир - 32911,68 кв.м, загальна площа вбудованих нежитлових приміщень - 1523,93 кв.м) та загальна площа ТП 63,06 кв.м. у складі проекту будівництва житлових будинків з вбудованими приміщеннями та паркінгу у пров. Ясинуватському, 11, у Голосіївському районі м. Києв (ІІ черга).
Згідно з п. 1.2., 1.3. договору, розмір пайового внеску становить 10400383,87 грн згідно з розрахунком, що наданий в додатку 1 і є невід`ємною частиною цього договору та підлягає уточненню після надання фактичних даних технічної інвентаризації та/або загальної кошторисної вартості об`єкту будівництва/реконструкції, визначеної в установленому порядку за фактичними техніко-економічними показниками. Пайовий внесок сплачується замовником 2 в строк до 28.12.2017 включно, але в будь-якому випадку в повному обсязі до об`єкта будівництва/реконструкції в експлуатацію.
Відповідно до п. 2.1., 2.4. договору, Замовник 2 сплачує пайовий внесок у сумі, вказаній у п.1.2 з врахуванням пп.2.2, 2.4 цього договору, у строк визначений п.1.3 договору, на бюджетний рахунок бюджету розвитку спеціального фонду міського бюджету за наведеними реквізитами. Сума платежу на момент здійснення оплати коригується на індекс споживчих цін на товари та послуги (далі - індекс інфляції) від місяця, в якому був зроблений розрахунок суми пайового внеску, і до місяця, що передує тому, в якому здійснюється платіж. У випадку, якщо індекс інфляції є меншим 100%, в порівнянні з індексом інфляції від дати розрахунку суми пайового внеску, то до розрахунку береться показник 1.0. Замовник 2 повинен отримати в Департаменті економіки та інвестицій розрахунок суми пайового внеску, що підлягає сплаті за цим договором з урахуванням індексу інфляції, не пізніше ніж за три дні до сплати пайового внеску/відповідної частки пайового внеску. Вказаний розрахунок надається землекористувачу, замовнику 1 та замовнику 2 під розписку або із відміткою про отримання на оригінальному примірнику, який залишається в Департаменті економіки та інвестицій.
У п. 2.8. договору визначено, що замовник 2 має право здійснити оплату пайового внеску та/або його частини достроково будь-якими частинами.
Пунктом 2.9. договору передбачено, що підтвердженням виконання замовником 2 зобов`язань за цим договором є надання Департаментом економіки та інвестицій землекористувача, замовнику-1 та замовнику-2 довідки про виконання умов пайової участі.
Відповідно до п. 3.2. договору, Замовник 2 зобов`язаний до введення об`єкту будівництва/реконструкції, визначеного в п.1.1 цього договору, в експлуатацію звернутися до Департаменту економіки та інвестицій для проведення остаточних розрахунків пайового внеску за даними технічної інвентаризації об`єкту та/або загальною кошторисною вартістю об`єкта будівництва/реконструкції, визначеної в установленому порядку, за фактичними техніко-економічними показниками.
Згідно п. 3.3. договору, департамент економіки та інвестицій за умови належного виконання замовником 2 своїх обов`язків, що встановлені цим договором, зобов`язаний в порядку, визначеному цим договором, видати землекористувачу, замовнику-1 та замовнику-2 довідку про виконання умов пайової участі.
Пунктом 6.1. договору визначено, що договір може бути змінено за згодою сторін, шляхом укладення відповідної додаткової угоди.
Відповідно до п. 7.1. договору, цей договір набирає чинності з моменту реєстрації в Департаменті економіки та інвестицій.
Згідно з п. 7.2. договору, цей договір припиняється в наступних випадках: виконанням - з дати надходження останнього платежу з урахуванням п.п.1.2, 2.3, 2.4, 4.1, 4.2, 4.3 цього договору. Припиненням з підстав, зазначених у п.6.2 цього договору - через 10 днів після відправлення землекористувачу, замовнику 1 та замовнику 2 письмового повідомлення або публічного оприлюднення відповідної інформації про розірвання цього договору. У зв`язку з ліквідацією сторони цього договору - з дати виключення сторони з відповідного державного реєстру.
Відповідно до п.10.2 договору проекти додаткових угод готує Департамент економіки та інвестицій та надсилає землекористувачу, замовнику 1 та замовнику 2 листом у чотирьох примірниках, підписаних директором Департаменту економіки та інвестицій або уповноваженою ним особою без відбитку печатки. Землекористувач, замовник 1 та замовник 2 протягом 5 робочих днів з дня отримання від Департаменту економіки та інвестицій додаткових угод до цього договору надсилають підписані з відбитком печатки додаткові угоди до Департаменту економіки та інвестицій. У разі не отримання Департаментом економіки та інвестицій протягом 10 днів від дня надсилання, підписаних із відбитком печатки зі сторони землекористувача, замовника 1 та замовника 2 додаткових угод вважається, що сторони погоджується з умовами отриманих додаткових угод та вони вступають в силу на 11 день від дня надсилання їх землекористувачу, замовнику 1 та замовнику 2, якщо інше не передбачено Департаментом економіки та інвестицій в супроводжуючому листі.
Згідно розпорядження Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 08.08.2017 №944 Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва майна, створеного в результаті будівництва дошкільного навчального закладу на 280 місць на вул. Миколи Закревського, 99-а у Деснянському районі міста Києва відповідно до ст.ст.319, 327, 331 Цивільного кодексу України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рішення Київської міської ради від 15.12.2011 №844/7080 Про впорядкування прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва житлового фонду, гуртожитків, інженерних мереж та об`єктів соціальної інфраструктури , враховуючи звернення корпорації ДБК-Житлобуд (лист від 20 липня 2017 року №93), Товариства з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер (листи від 27 січня 2017 року №54, від 20 липня 2017 року №475), протокол Загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер від 18 липня 2017 року №267, сертифікат відповідності закінченого будівництвом об`єкта (серія ІУ №165162851060), виданий 11.10.2016 Державною архітектурно-будівельною інспекцією України, акт готовності об`єкта до експлуатації від 03 жовтня 2016 року, з метою розширення мережі дошкільних навчальних закладів вирішено прийняти до комунальної власності територіальної громади міста Києва майно, створене в результаті будівництва дошкільного навчального закладу на 280 місць на вул. Миколи Закревського, 99-а у Деснянському районі міста Києва, згідно з додатком; передати майно, зазначене у пункті 1 цього розпорядження, до сфери управління Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації; Деснянській районній в місті Києві державній адміністрації спільно з товариством з обмеженою відповідальністю "ДБК-Партнер" здійснити в установленому порядку приймання-передачу майна, зазначеного у пункті 1 цього розпорядження, та надати акт приймання-передачі до Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Відповідно до додатку до вказаного розпорядження вартість майна, створеного в результаті будівництва дошкільного навчального закладу на 280 місць на вул. Миколи Закревського, 99-а у Деснянському районі міста Києва, яке приймається до комунальної власності територіальної громади міста Києва, складає 71500099 грн.
Суд зазначає, що вартість переданого відповідачем у комунальну власність міста Києва майна підтверджується аудиторським звітом №070-5-13/32 від 17.07.2017, складеним Департаментом внутрішнього фінансового контролю та аудиту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Як вбачається з матеріалів справи, Товариством з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер було передано, а в.о. голови Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації прийнято (за погодженням з директором Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до комунальної власності територіальної громади міста Києва та до сфери управлення Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації майно, створене в результаті будівництва дошкільного навчального закладу на 280 місць на вул.Миколи Закревського, 99-а у Деснянському районі міста Києва, відповідно до розпорядження Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 08.08.2017 №944 Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва майна, створеного в результаті будівництва дошкільного навчального закладу на 280 місць на вул. Миколи Закревського, 99-а у Деснянському районі міста Києва вартістю 71500099 грн, що підтверджується долученою до матеріалів справи копією акту приймання-передачі. Даний акт є дійсним за умови прийняття рішення Київською міською радою щодо зменшення Товариству з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер розміру пайової участі за договорами пайової участі на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, які будуть укладатися між Товариством з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер як замовником будівництва та Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), що відповідає вартості майна 71500099 грн з ПДВ дошкільного навчального закладу на 280 місць на вул. Миколи Закревського, 99-а у Деснянському районі міста Києва.
05.10.2017 Київською міською радою прийнято рішення №173/3180 "Про зменшення розміру пайової участі Товариству з обмеженою відповідальністю "ДБК-Партнер", за змістом якого відповідно до Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415, враховуючи розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 08.08.2017 №944 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва майна, створеного в результаті будівництва дошкільного навчального закладу на 280 місць на вул.Миколи Закревського, 99-а у Деснянському районі міста Києва", Київська міська рада вирішила зменшити Товариству з обмеженою відповідальністю "ДБК-Партнер" розмір пайової участі за договорами пайової участі на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, які будуть укладатися між Товариством з обмеженою відповідальністю "ДБК-Партнер", як замовником будівництва, та Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), що відповідає вартості майна 71500099,00 грн з ПДВ дошкільного навчального закладу на 280 місць на вул.Миколи Закревського, 99-а у Деснянському районі міста Києва, прийнятого до комунальної власності територіальної громади міста Києва.
19.12.2017 між Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (департамент), Товариством з обмеженою відповідальністю Депат (землекористувач), Приватним акціонерним товариством Домобудівний комбінат №4 (замовник 1) та Товариством з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер (замовник 2) укладено додаткову угоду №1 до договору пайової участі від 10.07.2017 №288 за умовами якої відповідно до рішення Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 та розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) від 30.09.2013 №1717 відповідно до умов якої, встановлено, що пайовий внесок з урахування інфляції станом на 13.12.2017, який підлягає сплаті замовником 2 у зв`язку із будівництвом ІІ черги об`єкту згідно договору пайової участі від 10.08.2017 №288 відповідно розрахунку 1 від 13.12.2017 складає 10841157,58 грн. Даний розрахунок є невід`ємною частиною цієї угоди (п.1 додаткової угоди №1),
Пунктом 2 додаткової угоди №1 визначено, що відповідно до п.6.9 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 розмір пайової участі замовника 2 визначеного у п.1 цієї угоди зменшується за рішенням Київської міської ради від 05.10.2017 №173/3180 Про зменшення розміру пайової участі Товариству з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер на вартість збудованого та переданого до комунальної власності територіальної громади міста Києва об`єкта соціальної сфери вартістю майна 71500099 грн, а саме дошкільного навчального закладу на 280 місць на вул. Миколи Закревського, 99-а у Деснянському районі м. Києва, переданого згідно з розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 08.08.2017 №944 "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Києва майна, створеного в результаті будівництва дошкільного навчального закладу на 280 місць на вул.Миколи Закревського, 99-а у Деснянському районі м.Києва", враховуючи висновок Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 17.07.2017 №070-5-13/32 наданого листом від 18.07.2017 №070-5-18/1619.
Відповідно до п. 3 додаткової угоди №1, оскільки вартість об`єкта соціальної сфери відповідно до п.2 цієї угоди перевищує розмір пайового внеску, визначеного в п.1 цієї угоди пайовий внесок замовником 2 не перераховується.
Згідно з п.5 додаткової угоди №1, інші умови договору пайової участі від 10.08.2017 №288 залишено без змін.
23.10.2018 між Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (департамент), Товариством з обмеженою відповідальністю Депат (землекористувач), Приватним акціонерним товариством Домобудівний комбінат №4 (замовник 1) та Товариством з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер (замовник 2) укладено додаткову угоду №2 до договору пайової участі від 10.07.2017 №288 за умовами якої відповідно до рішення Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 та розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) від 30.09.2013 №1717 відповідно до умов якої, встановлено, що замовнику 2 згідно з договору пайової участі від 10.08.2017 №288 (із змінами) пайовий внесок у сумі 10841157,58 грн зменшено на вартість збудованого та переданого до комунальної власності територіальної громади міста Києва об`єкта соціальної сфери, заборгованість відсутня, про що департаментом видано лист від 02.08.2018 №050/08-53-95.
Згідно з п. 2 додаткової угоди №2, відповідно до наданих замовником 2 документів про дані технічної інвентаризації об`єкту та листа доповнення ТОВ Українська будівельна-технічна експертиза №б/н до експертного звіту від 22.09.2016 №7-076-16-ЕП/КО, в договорі пайової участі від 10.08.2017 №288 (із змінами) в розділі 1 Предмет договору внести наступні зміни:
Відповідно до п.2.1. додаткової угоди №2, пункт 1.1. викладено в новій редакції такого змісту: предметом цього договору є сплата замовником 2 пайової участі (внесків) на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва (далі - пайовий внесок) у зв`язку із: тип робіт - нове будівництво, тип об`єкта - будівництво житлового будинку літ. Г №2 загальною площею 45491,60 кв.м (в т.ч. загальна площа квартир - 32799 кв.м, загальна площа вбудованих нежитлових приміщень - 1539,40 кв.м) та загальна площа ТП 3857,20 (в тому числі ІТП з насосною в підвалі 164,60 кв.м., дахова котельна - 110,50 кв.м.) (за даними технічної експертизи ТОВ РИМАН БЮРО у складі проекту будівництва житлових будинків з вбудованими приміщеннями та паркінгу у пров. Ясинуватському, 11, у Голосіївському районі м. Києв (ІІ черга).
Відповідно до п.2.2. додаткової угоди №2, пункт 1.4. викладено в новій редакції такого змісту: відповідно до ч. 4 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 4.2. Порядку залучення, розрахунку розміру використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 (із змінами), пайова участь у зв`язку з будівництвом/реконструкцією у складі проекту об`єктів інженерної, транспортної інфраструктури, об`єктів енергетики, зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу), технічних приміщень, а саме: технічні приміщення у житловому будинку загальною площею 3857,20 кв.м. (в т.ч. ІТП з насосною в підвалі загальною площею 164,60 кв.м., дахова котельна - 110,50 кв.м.) (за даними технічної інвентаризації ТОВ РИМАН БЮРО ) у складі об`єкту будівництва, вказаного у п. 1.1. цього Договору, не сплачується
У п. 3 додаткової угоди №2 визначено, що згідно з розрахунком від 11.10.2018 додатковий пайовий внесок становить 0,00 грн (без ПДВ), тобто не перераховується. Даний розрахунок є невід`ємною частиною цієї угоди.
Згідно з п. 4 додаткової угоди №2, угода набуває чинності з моменту її реєстрації в Департаменті економіки та інвестицій.
Відповідно до п. 5 додаткової угоди №2, після підписання та реєстрації цієї угоди в установленому порядку, Департамент економіки та інвестицій надасть землекористувачу, замовнику 1 та замовнику 2 довідки про виконання умов пайової участі.
Відповідно до довідки позивача про надходження коштів за період з 01.01.2017 по 06.04.2020, організацією/установою ТОВ Депат , ПРАТ Домобудівельник комбінат №4 , ТОВ ДБК-Партнер всього сплачено 0,00 грн.
Згідно акту звірки від 10.01.2019, складеного між Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Товариством з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер , різниця між вартістю збудованого та переданого до комунальної власності територіальної громади міста Києва об`єкта соціальної сфери та розміром пайового внеску перелічених у цьому акті договорів (в т.ч. №288 від 10.08.2017), що зменшено згідно рішення Київської міської ради від 05.10.2017 №173/3180, станом на 21.12.2018 становить 1343715,79 грн (з ПДВ).
28.02.2020 позивачем надіслано на адресу відповідача вимогу №050/08-1466 про відшкодування збитків у сумі 12047619,29 грн.
Згідно зі ст.215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою ст.203 Цивільного кодексу України.
Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним.
Недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини (ст.217 Цивільного кодексу України).
Відповідно до частин 1-3, 5, 6 ст.203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Отже, договір може бути визнаний недійсним лише з підстав, передбаченими законом. Тому в кожній справі про визнання договору недійсним суд встановлює наявність тих обставин, з якими закон пов`язує визнання угоди недійсною.
Отже, заявляючи позов про визнання недійсним договору, угоди або їх частини позивач має довести наявність тих обставин, з якими закон пов`язує визнання угод недійсними і настанням відповідних наслідків.
Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин. Відповідність чи невідповідність правочину вимогам закону має оцінюватися господарським судом стосовно законодавства, яке діяло на момент вчинення правочину.
За змістом ст.40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (у редакції станом на 10.07.2017 - дату укладення договору) порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури. Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію. Істотними умовами договору є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін. Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором. Кошти, отримані як пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, можуть використовуватися виключно для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури відповідного населеного пункту.
Відповідно до п.п.3.1, 3.2, 3.3, 4.1 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 (тут і далі у редакції станом на 10.07.2017 - дату укладення договору) пайова участь є обов`язковим внеском, який замовник має сплатити до бюджету міста Києва, крім випадків, передбачених законами України та цим Порядком. Пайова участь включає в себе відшкодування витрат міського бюджету на створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту у зв`язку із реалізацією замовником проекту нового будівництва або реконструкції об`єктів (будинків, будівель, споруд, їх комплексів або частин) незалежно від їх форм власності на території міста Києва. Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) є єдиним органом, уповноваженим здійснювати розрахунок пайової участі та укладання, зміну та розірвання договорів про пайову участь (з урахуванням особливостей інших положень цього Порядку). Замовник, який здійснює або має намір здійснити нове будівництво або реконструкцію об`єктів (у разі збільшення загальної площі об`єкта), зобов`язаний до прийняття об`єкта в експлуатацію взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Києва, крім випадків, передбачених законодавством та цим Порядком. Залучення замовників до пайової участі відбувається на підставі договору про пайову участь замовника у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, укладеного між виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) в особі Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та замовником (далі - договір про пайову участь).
Згідно п.6.9 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 розмір пайової участі замовника може бути зменшено за рішенням Київської міської ради на вартість збудованих ним та переданих до комунальної власності територіальної громади міста Києва об`єктів соціальної сфери. Під вартістю переданих до комунальної власності об`єктів мається на увазі їх кошторисна вартість, яка відповідає фактичному обсягу та вартості виконаних робіт по кожному об`єкту передачі. Підставою для зарахування вартості таких об`єктів соціальної сфери на зменшення пайової участі є: розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про прийняття відповідних об`єктів соціальної сфери до комунальної власності територіальної громади міста Києва; акт приймання-передачі, укладений між замовником та Департаментом комунальної власності міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (та за необхідністю балансоутримувачем таких об`єктів) про прийняття відповідних об`єктів соціальної сфери до комунальної власності територіальної громади міста Києва; висновок Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за результатами перевірки вартості (з урахуванням ПДВ) та обсягів фактично виконаних робіт вартості за кошторисом по кожному об`єкту. На зменшення розміру пайової участі відноситься тільки вартість, підтверджена висновками Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), але не більше вартості, визначеної у розпорядженні виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про прийняття відповідних об`єктів соціальної сфери до комунальної власності територіальної громади міста Києва. У разі якщо вартість будівництва переданих до комунальної власності об`єктів соціальної сфери перевищує розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту, відшкодування замовнику різниці між здійсненими витратами та розміром пайової участі не здійснюється.
Отже як встановлено судом, проект додаткової угоди було підготовлено самим позивачем у справі та підписано сторонами з урахуванням рішення Київської міської ради від 05.10.2017 №173/3180 Про зменшення розміру пайової участі Товариству з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер , якому вказана додаткова угода в цілому (в тому числі і оспорювані пункти) не суперечить. Вказане рішення Київської міської ради не містить посилання на конкретні договори, укладені з відповідачем, як не містить неможливості зарахування за договорами, які укладені до прийняття вказаного рішення.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні , який набрав чинності з 17.10.2019 із положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності виключено статтю 40, якою було встановлено обов`язок забудовників брати участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту шляхом оплати пайових внесків, а отже з моменту набрання чинності цими змінами сплата пайового внеску забудовниками не передбачена, у зв`язку з чим не вбачається можливості укладення договорів пайової участі на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва між Товариством з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер , як замовником будівництва, та Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у подальшому.
За таких обставин, враховуючи всі наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність порушеного права позивача з боку відповідача, оскільки у комунальну власність міста Києва відповідачем передано об`єкт соціальної інфраструктури вартістю 71500099 грн, є рішення Київської міської ради від 05.10.2017 №173/3180, яким зменшено розмір пайової участі Товариству з обмеженою відповідальністю ДБК-Партнер на вказану суму, внаслідок чого між сторонами, третьою особою 1 та третьою особою 2 за запропонованим позивачем проектом, укладено додаткові угоди №1 від 19.12.2017 та №2 від 23.10.2018 до договору пайової участі №288 від 10.08.2017, що не суперечить рішенню Київської міської ради від 05.10.2017 №173/3180, а в майбутньому можливість зменшення розміру пайових внесків відповідача на суму переданого у комунальну власність майна відсутня з огляду на виключення положень ст.40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , і, як наслідок, відсутності обов`язку відповідача сплачувати означені внески в подальшому.
Враховуючи вищенаведене, відсутні підстави для задоволення позовних вимог в частині визнання недійсними спірних пунктів додаткових договорів та довідки.
Враховуючи відсутність підстав для задоволення позовних вимого щодо визнання недійсними пунктів додаткових угод, відсутні підстави і для задоволення похідних вимог про стягнення заборгованості за договором пайової участі.
Тому інші доводи та заперечення сторін судом розглянуті та відхилені як такі, що на результат вирішення спору - відмову у задоволенні позову з наведених вище підстав, впливу не мають.
З огляду на наведене всі інші клопотання та заяви, доводи та міркування учасників судового процесу відповідно залишені судом без задоволення і не прийняті до уваги як необґрунтовані, безпідставні та такі, що не спростовують висновків суду стосовно відсутності підстав для задоволення позовних вимог.
Згідно із ч.2-3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Частиною 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч.1 ст.77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч.1 ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи положення ст.129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст.13, 73, 74, 76, 77, 86, 129, ст.ст.232, 233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено: 09.12.2020
Суддя Я.В. Маринченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2020 |
Оприлюднено | 14.12.2020 |
Номер документу | 93436522 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Маринченко Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні