Рішення
від 08.12.2020 по справі 923/861/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 грудня 2020 року Справа № 923/861/20

Господарський суд Херсонської області у складі судді Павленко Н.А. , при секретарі судового засідання Короткій Ю.А.

за участю представників судового процесу:

від позивача - Кізім Т.О., довіреність № 07/017-20 від 01.01.2020,

від відповідача - Григорова Н.А., довіреність № 03-05/259/15 від 17.09.2020,

розглянувши у судовому засіданні справу

за позовом: Акціонерного товариства "Херсонобленерго", м. Херсон, вул. Пестеля, 5, код ЄДР 05396638

до відповідача: Олешківського міжрайонного управління водного господарства, Херсонська область, Олешківський район, м. Олешки, вул. Гвардійська, 190, код ЄДР 01034707

про стягнення 686 170 грн. 56 коп. вартості недооблікованої електроенергії.

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача, заяви, клопотання, процесуальні дії суду.

Акціонерне товариство "Херсонобленерго" (надалі по тексту рішення - позивач, АТ "Херсонобленерго") звернулось до Господарського суду Херсонської області про стягнення з Олешківського міжрайонного управління водного господарства (надалі по тексту рішення - відповідач, Управління) 686 170 грн 56 коп., вартості недооблікованої електричної енергії нарахованої відповідачу за актом про порушення ПРРЕЕ від 28.04.2020.

Позов обгрунтовано даними про те, що в результаті перевірки відповідача було встановлено відсутність пломби, що закриває доступ до схеми вузла обліку, про що складено акт про порушення ПРРЕЕ №135048. Оператором систем розподілу у відповідності до п.8.2., 8.4.4 визначено обсяг недоврахованої електричної енергії за п.8.4.10 постанови НКРЕКП №312, що склало 269449 кВт на суму 686 170 грн. 56 коп.

17.09.2020 за вх.№6973/20 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому Управління просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідач зазначає, що на момент здійснення перевірки представниками позивача кожух електролічильника СА4У-И672М та клемна колодка були опломбовані, це унеможливлювало втручання в роботу електролічильника та, як наслідок споживання неврахованої електроенергії або врахованої неправильно.

За твердженнями відповідача насосна станція на об`єкті відповідача не працювала, був включений трансформатор Т-2 для власних потреб

Ухвалою суду від 06.10.2020 підготовче засідання було відкладене до 22.10.2020.

22.10.2020 за вх.№2/2178/20 від позивача надійшла відповідь на відзив. Позивач зазначає, що згідно акту про опломбування та збереження пломб №173473 від 06.05.2016 відповідач прийняв на відповідальне зберігання всі пломби, встановлені на перелічених в акті засобах обліку та обладненні, зобов`язався нести повну відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії, розміщених в щиті обліку та пломб, індикаторів впливу магнітного (електричного) полів. Відсутність пломби є самостійним видом порушення та не потребує додаткового встановлення факту вчинення споживачем дій стосовно втручання в роботу приладу обліку або безоблікового споживання електричної енергії, цей факт підтверджується самим фактом відсутності пломби.

Позивач наголошує, що встановлення факту втручання в мережу та використання електричної енергії споживачем поза лічильником є недоцільним і нормами чинного законодавства не передбачено.

Ухвалою суду від 22.10.2020 було продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів, до 25.11.2020 включно. Цією ж ухвалою суду було постановлено відкласти підготовче засідання до 10.11.2020.

09.11.2020 за вх.№8546/20 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив АТ "Херсонобленерго". Відповідач зазначає, що пломба будучи встановленою без необхідності та без урахування доцільності її встановлення у відповідності до п.5.2.24 Кодексу комерційного обліку (ККО), не несе функції захисту прав та інтересів постачальника електричної енергії від несанкціонованого користування електричною енергією.

Ухвалою суду від 10.11.2020 підготовче провадження у справі було закрито, а розгляд справи по суті було призначено у судовому засіданні на 08.12.2020.

У судовому засіданні 08.12.2020 представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні 08.12.2020 заперечував проти позовних вимог та просив суд залишити їх без задоволення. Окрім того, представник відповідача при розгляді справи по суті зазначив про те, що немає доказів підтвердження повноважень особи, яка була присутня в якості представника відповідача 28.04.2020 під час складання акта про порушення №135048.

Відповідно до ч.1 ст.165 ГПК України у відзиві відповідач викладає заперечення проти позову.

У поданому 17.09.2020 за вх.№6973/20 відзиві відповідач не вказував на дійсність акту про порушення від 28.04.2020 №135048, а також на відсутність доказів повноважень особи, присутньої від відповідача під час складання названого акта про порушення.

Враховуючи положення ч.4 ст.165 ГПК України, за якою у разі якщо відзив не містить вказівки на незгоду відповідача з будь-якою із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відповідач позбавляється права заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи по суті, крім випадків, якщо незгода з такою обставиною вбачається з наданих разом із відзивом доказів, що обґрунтовують його заперечення по суті позовних вимог, або відповідач доведе, що не заперечив проти будь-якої із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, з підстав, що не залежали від нього, а також враховуючи наведені вище обставини, суд констатує, що відповідач позбавлений права заперечувати проти відсутність доказів повноважень особи, присутньої від відповідача під час складання названого акта про порушення.

Названа відповідачем обставина не вказувалась у відзиві на позовну заяву, а також у інших заявах по суті справи.

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Перелік обставин, які є предметом доказування у справі.

Враховуючи предмет та підстави позову, до обставин, які є предметом доказування у справі, належать:

- факт порушення відповідачем ПРРЕЕ, обґрунтованість заявленої до стягнення суми; правильність проведених розрахунків вартості не облікованої електричної енергії.

Обставини, які встановленні судом та мотиви визнання доказів більш вірогідними щодо кожної обставини, яка є предметом доказування у справі, мотивована оцінка аргументів наведених учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову.

Між Цюрупинським міжрайонним управлянням водного господарства (після перейменування - Олешківське міжрайонне управління водного господарства), як споживачем та ПАТ "ЕК "Херсонобленерго" (відповідно до п.1.1. Статуту на даний час - АТ "Херсонобленерго"), як постачальником, існують договірні відносини щодо постачання електричної енергії на підставі договору про постачання електричної енергії №103 від 03.05.2003 в редакції додаткової угоди від 09.11.2012 та заявки -приєднання №20130 (а.с.27).

Відповідно до додатку від 09.11.2012 (який підписаний з боку відповідача 20.02.2016) до договору про постачання електричної енергії №103 "Перелік об`єктів та точок обліку споживача" (а.с. 12) до об`єктів відповідача належить, зокрема, Таврія смт.Білозерка, приєднаною потужністю 400кВа, прилад обліку СА4У-И672М, місце встановлення приладу обліку -РУ-0,4 кВ КТП-34.

Відповідно до додатку №6.3 від 09.11.2012 (який підписаний з боку відповідача 20.02.2016) до договору про постачання електричної енергії №103 "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін" (а.с. 12) сторони у п.4 узгодили, що споживач несе відповідальність за: технічний стан відгалуження ПЛ-10 кВ від оп.№2 Ф-653 до КТП-34, КТП-34, приладів обліку електроенергії; електромереж та установок насосної станції, пломб Держповірника та електропостачальної організації.

06.05.2016 на об`єкті відповідача Цюрупинське МУВГ, працівником позивача в присутності інженера ОСОБА_1 була установлена пломба С28713245, яка закриває доступ до електричного лічильника, що підтверджується Актом про опломбування та встановлення індикаторів №173473 від 06.05.2016 (а.с.16).

Відповідно до акту про заміну приладів обліку і акта про опломбування серед іншого вказано що проведено опломбування системи обліку та, зокрема, встановлено пломбу С28713245, яка закриває доступ до електролічильника.

28.04.2020 працівниками АТ "Херсонобленерго" за участю представників відповідача (провідного інженера Ростова П.П.) здійснена перевірка дотримання Управлінням, правил обліку електричної енергії, за результатами якої складений акт від 28.04.2020 "Про порушення №135048", в якому зазначено, що Олешківським МУГВ НС Таврія, смт.Білозерка, вул. Херсонська, 138 порушено облік електричної енергії п.5.5.5, п.п.8 ПРРЕЕ. Мовою оригіналу: "відсутня пломба ОСР АТ "Херсонобленерго", а саме виявлено відсутність пломби №С28713245, що закриває доступ до схеми вузла обліку та вторинних кіл засобу вимірювальної техніки ".(а.с.14).

Представник відповідача підписав акт про порушення без зауважень.

В п.11 акту про порушення було вказано, що комісія оператора з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання 09.06.2020 о 14год. за адресою м.Херон, вул.Пестеля,5 кб.3.

На підставі Акту про порушення ПРРЕЕ №135048 від 28.04.2020 Комісією Херсонського МВКО по розгляду акту про порушення ПРРЕЕ прийняте рішення, оформлене протоколом №57 від 09.06.2020. Відповідно до витягу з протоколу №57 від 09.06.2020 (а.с.20) комісією було вирішено провести розрахунок по даному виду порушення згідно з п.8.4.10 ПРРЕЕ, за період з 28.10.2019 по 28.04.2020, виходячи з наступних показників: потужності 100кВт, тривалості роботи обладнання 24год. протягом доби, коефіцієнту використання 0,6, добового споживання 1584кВт/год.

Відповідачу виставлено рахунок на суму 686170,56грн.

Представник відповідача не з`явився на засідання комісії, хоча відповідно до п.11 акта про порушення №135048 від 28.04.2020 повідомлявся про час та місце проведення засідання комісії з розгляду акта.

В витягу з протоколу №57 від 09.08.2020 засідання комісії позивача зазначено, що порушенням, на підставі якого застосовано донарахування, було, мовою оригіналу: "підпункт 2 пункту 8.4.2. ПРРЕЕ: пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії)".

18.06.2020 АТ "Херсонобленерго" супровідним листом надіслало відповідачу витяг з протоколу №57 від 09.06.2020 та додатковий рахунок по акту №1315048 за червень 2020 по акту №135048 (а.с.22). Докази направлення означених документів містяться у матеріалах справи на арк. 23.

На час розгляду справи означений рахунок відповідачем не було оплачено.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.

Правове регулювання спірних відносин охоплює положення договору, норми Господарського та Цивільного кодексів України, а також діючого на момент виявлення порушення та застосування відповідальності законодавства у сфері електроенергетики, зокрема, Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочин.

Згідно з приписами ст.509 ЦК України, які кореспондуються з положеннями ст.173 ГК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку; зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст.11 цього Кодексу, у тому числі і з договорів.

Господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (ст.174 ГК України).

Згідно зі ст.179 ГК України, майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору, зокрема, на основі вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству.

Частиною 7 ст.179 ГК України визначено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до ч.1 ст.275 ГК України, за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Окремим видом договору енергопостачання є договір постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії споживачу встановлюються Законом України "Про ринок електричної енергії".

Укладений між сторонами договір про постачання електричної енергії № 103 від 30.05.2003, а також заява приєднання №20103 та договір про надання послуг з розподілу електричної енергії від 28.12.2018 є належними підставами виникнення у сторін за цим договором господарського зобов`язання відповідно до ст.ст.173, 174 ГК України (ст. ст.11, 202, 509 ЦК України), обставин припинення взаємних прав та обов`язків учасників правовідносин, що охоплюються дією наведених договорів, судом не встановлено.

Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником ( електропостачальниками ) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, №312 від 14.03.2018.

Згідно з п.п. 2.1.4., 2.1.6 ПРРЕЕ, договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням ст.ст. 633, 634, 641, 642 ЦК України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил. Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії

Відповідач приєднався до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах договору про постачання електричної енергії № 103, про що свідчить заява-приєднання №2013 долучена до матеріалів справи (а.с.27).

28.12.2018 між позивачем та відповідачем було підписано договір від споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Відповідно до ч.1 ст.193 ГК України та ст. 526 ЦК України, зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов закону, інших правових актів, договору, а за відсутністю таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

В силу ч.1 ст.77 Закону України "Про ринок електричної енергії", учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Згідно з ч.2 ст.77 Закону України "Про ринок електричної енергії", правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несанкціоноване втручання в роботу об`єктів електроенергетики тощо.

Згідно ч.6 ст.56 Закону України "Про ринок електричної енергії", постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку.

Відповідно до п. 1.1.1 ПРРЕЕ, ці правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.

Пунктом 1.1.2 ПРРЕЕ, що необлікована електрична енергія - обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно.

В силу підпунктів 5, 6, 20 п. 5.5.5 ПРРЕЕ, Споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.

Споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування (п.п.8 п. 5.5.5 ПРРЕЕ).

Згідно п.7.4 Розділу 6 Кодексу комерційного обліку (в редакції яка була чинна на час виникнення спірних відносин та втратила чинність 20.03.2020р.), ЗВТ (засіб вимірювальної техніки) має бути опломбований на затискній кришці пломбою ППКО (постачальника послуг комерційного обліку електричної енергії). Пломби з тавром ППКО мають бути встановлені також на пристроях, що закривають первинні і вторинні кола живлення засобу обліку, важелі і кнопки управління комутаційних апаратів та кришки автоматів, встановлених у цих колах, двері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, усі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схеми обліку.

У разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором (п. 8.2.4 ПРРЕЕ).

В акті про порушення №135048 від 28.04.2020 вказано, що причиною порушення ПРРЕЕ є …відсутність пломби №С28713245, що закриває доступ до схеми вузла обліку та вторинних кіл засобів вимірювальної техніки.

Факт передачі на відповідальне зберігання відповідачу пломби підтверджується Актом про опломбування та встановлення індикаторів №173473 від 06.05.2016, за яким серед іншого 06.05.2016 на об`єкті відповідача НС Таврія, смт.Білозерка, працівником позивача в присутності начальника насосної станції ОСОБА_2 встановлено пломбу С28713245, яка закриває доступ до електролічильника. Означений акт про пломбування підписаний начальником насосної станції.

Окрім того, як зазначалося вище відповідно до додатку №6.3 від 09.11.2012 до договору про постачання електричної енергії №103 "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін" (який підписаний з боку відповідача 20.02.2016) (а.с. 12) сторони у п.4 узгодили, що споживач несе відповідальність за: технічний стан відгалуження ПЛ-10 кВ від оп.№2 Ф-653 до КТП-34, КТП-34, приладів обліку електроенергії; електромереж та установок насосної станції, пломб Держповірника та електропостачальної організації.

Пунктом 8.2.5. ПРРЕЕ, зокрема, встановлено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи). У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті. Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Відповідачем не було внесено пояснень та зауважень до акту про порушення №135048 від 28.04.2020.

Відповідачем під час розгляду справи не надано доказів на спростування дійсності акта про порушення №135048 від 28.04.2020.

Суд констатує, що акт про порушення №135048 від 28.04.2020 складений з додержанням вимог п. 8.2.5 ПРРЕЕ, містить усі необхідні дані та підписи, та є належним доказом вчинення відповідачем порушення ПРРЕЕ - відсутність пломби, переданої на зберігання.

Суд наголошує, що порушення ПРРЕЕ підтверджується зокрема, але не виключно актом про порушення ПРРЕЕ.

Водночас, згідно із п. 8.2.4. ПРРЕЕ, у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії) (п.п. 2 п.8.4.2 ПРРЕЕ).

Згідно із п. 8.2.6. ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідач при складані акта про порушення №135048 від 28.04.2020, а саме у п.11 акту, був проінформований про час та місце проведення засідання комісії позивача з розгляду акта про порушення.

Згідно з п.8.4.8. ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електроенергії здійснювалося з порушенням вимог цих ПРРЕЕ, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електроенергії здійснювалося з порушенням вимог цих ПРРЕЕ), зокрема, у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у п.п.1-3 (у частині пошкодження засобів вимірювальної техніки та/або пломб) або у п.п.4 п.8.4.2 ПРРЕЕ - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

Згідно з п.8.4.10. ПРРЕЕ у разі виявлення у непобутового споживача порушень, які зазначено у п.п.1-5 п.8.4.2. ПРРЕЕ величина розрахункового добового обсягу споживання електроенергії протягом робочого часу ( W доб , кВт х год) розраховується за формулою:

Wдоб = Р х t доб х Кв , де Р - потужність (кВт), визначена як дозволена потужність для даної точки обліку, згідно з умовами договору; t доб - тривалість роботи обладнання протягом доби (год.), згідно з умовами договору; Кв - коефіцієнт використання струмоприймачів.

Як зазначалося вище, на підставі Акту про порушення №135048 від 28.04.2020 Комісією позивача було вирішено провести розрахунок по даному виду порушення згідно з п.8.4.10 ПРРЕЕ, за період з 28.10.2019 по 28.04.2020, виходячи з наступних показників: потужності 100кВт, тривалості роботи обладнання 24год. протягом доби, коефіцієнту використання 0,6, добового споживання 1584кВт/год.

Вартість не облікованої електричної енергії за актом про порушення №135048 від 28.04.2020 склала 686170,56грн.

За змістом п. 8.2.7. ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

18.06.2020 АТ "Херсонобленерго" супровідним листом надіслало відповідачу витяг з протоколу №57 від 09.06.2020 та додатковий рахунок по акту №135048 від 28.04.2020 за червень 2020(а.с.22)

Проте, відповідачем не було надано доказів того, що останній звертався до позивача щодо незгоди з порушенням п.п.8 п.5.5.5 ПРРЕЕ, відмови від сплати недорахованої електричної енергії. Крім того, у матеріалах справи також відсутні докази сплати відповідачем нарахувань за недораховану електроенергію у сумі 686170,56грн.

Щодо тверджень відповідач, що на момент здійснення перевірки представниками позивача кожух електролічильника СА4У-И672М та клемна колодка були опломбовані, це унеможливлювало втручання в роботу електролічильника та, як наслідок споживання неврахованої електроенергії або врахованої неправильно, суд зазначає наступне.

Наявність виявленого факту відсутності пломби енергопостачальної організації є самостійним видом порушення та не потребує підтвердження факту втручання в роботу приладу обліку, який має бути підтверджений експертизою, навіть при наявності інших встановлених пломб, які не пошкоджено.

При цьому суд враховує, що згідно з п. 2.3.4 ПРРЕЕ власник (користувач) електроустановки, на території (у приміщенні) якої встановлені пломби несе відповідальність за їх збереження і цілісність, а згідно з підпунктом 19 п. 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень (підпункт 19). Покладення таких обов`язків є певним засобом впливу з метою стимулювання споживачів електроенергії до недопущення нарахування їм вартості недорахованої електроенергії.

Тобто, в даному випадку, позивач, з метою недопущення настання негативних наслідків, повинен самостійно постійно та регулярно здійснювати відповідний контроль на своїй території та у разі відсутності пломб, в тому числі, внаслідок впливу зовнішньої середи або інших чинників, невідкладно повідомити про це відповідача.

Отже, першочергове та вирішальне значення має наявність виявленого представниками енергопостачальної організації факту відсутності пломби, обов`язок зі збереження якої покладений на споживача, незалежно від чинників, які стали причиною такої відсутності.

Твердження відповідача про те, що пломба, відсутність якої була зафіксована під час проведення перевірки 28.04.2020 в акті про порушення №1355048, була встановлена у місці, яке не передбачено ККО та не несе функції захисту прав та інтересів позивача, спростовується наступним.

Так, на час складання акта про пломбування та встановлення індикаторів №173473 від 06.05.2016 діяли Правила користування електричною енергією, затверджені постановою НКРЕ від 04.05.2006 №562, відповідно до п.3.31. яких пломби з тавром електропередавальної організації мають бути встановлені також на пристроях, що закривають первинні і вторинні кола живлення засобу обліку, приводи і кнопки управління комутаційних апаратів та кришки автоматів, встановлених у цих колах, двері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, лінії зв`язку автоматизованих систем обліку та всі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схеми обліку.

Відповідно до акта про пломбування та встановлення індикаторів №173473 від 06.05.2016 відповідач взяв на себе відповідальність за пломбу С28713245, яка закривала доступ до електричного лічильника.

Нормами чинного законодавства не передбачається, що нові нормативно правові акти змінили чи вплинули на обов`язок відповідача нести відповідальність за встановлені раніше на підставі діючого на той час законодавства, пломби.

Ураховуючи все вищезазначене, суд дійшов висновку, про обґрунтованість позовних вимог про стягнення з відповідача нарахувань за недораховану електроенергію у сумі 686170,56грн за актом про порушення №135048 від 28.04.2020, у зв`язку із чим позовні вимоги АТ "Херсонобленерго" підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат.

Судовими витратами у даній справі є витрати позивача на сплату судового збору, які згідно з приписами статті 129 ГПК України підлягають стягненню з відповідача пропорційно задоволеним вимогам, а саме у сумі 10292,56грн.

Керуючись ст. ст. 123, 129, ст. 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Стягнути з Олешківського міжрайонного управління водного господарства (75101, Херсонська область, Олешківський район, м. Олешки, вул. Гвардійська, 190, код ЄДР 01034707) на користь Акціонерного товариства "Херсонобленерго" (73003, м. Херсон, вул. Пестеля, 5, код ЄДР 05396638) 686 170,56 грн. вартості необлікованої електричної енергії та 10 292,56 грн. компенсації по сплаті судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повне рішення складено та підписано 10.12.20

Суддя Н.А. Павленко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення08.12.2020
Оприлюднено11.12.2020
Номер документу93437345
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/861/20

Постанова від 05.04.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 15.03.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 15.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 28.01.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 08.12.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 10.11.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 22.10.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 06.10.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 28.08.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні