Рішення
від 23.11.2020 по справі 335/1041/19
ОРДЖОНІКІДЗЕВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

1Справа № 335/1041/19 2/335/112/2020

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 листопада 2020 року м. Запоріжжя

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя в складі: головуючого судді Воробйова А.В., за участю секретаря судового засідання Барсукової В.В., розглянувши в порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Запорізької міської ради, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю „Ленд Дівелопмент» про визнання незаконним та скасування рішення Запорізької міської ради №62/131 від 24.12.2008 року, недійсними договорів оренди землі №040926100470, №040926100471 від 17.04.2009 року та відшкодування моральної шкоди, -

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Запорізької міської ради, третя особа товариства з обмеженою відповідальністю Ленд Дівелопмент про визнання незаконним та скасування рішення Запорізької міської ради №62/131 від 24.12.2008 р. та недійсними договорів оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 року.

В позовній заяві вказує, що на початку жовтня 2018 року від громадського об`єднання Запорізька правозахисна ліга Універсал позивачу стало відоме про суттєві порушення, які мали місце при передачі Запорізькою міською радою в оренду ТОВ Ленд Дівелопмент земельних ділянок на перехрещенні вул. Незалежної України (колишня АДРЕСА_1 .

Вважає, що оскаржуване рішення та договори оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 року порушують передбачене ст. 50 Конституції України право позивача на безпечне для життя і здоров`я довкілля, а також її право як члена територіальної громади м. Запоріжжя самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

В позовній заяві зазначає, що м. Запоріжжя є промисловим містом з високою концентрацією металургійних підприємств в межах міста, внаслідок чого в повітрі постійно перевищуються гранично - допустимі концентрації шкідливих речовин, що підтверджується офіційними даними з відкритих джерел, зокрема з сайту Запорізької обласної державної адміністрації, документ Екологічний профіль Запорізької області , а також сайту Державної установи Запорізький обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України.

Внаслідок перевищення у повітрі м. Запоріжжя гранично - допустимих концентрацій шкідливих речовин в місті десятки тисяч людей хворіють онкологічними захворюваннями, захворюваннями щитовидної залози, астматичними та алергічними захворюваннями, що є загальновідомими фактами.

В таких умовах єдиним захистом та зменшенням шкідливого впливу на життя та здоров`я мешканців м. Запоріжжя є зелені насадження - дерева та відповідно території зелених насаджень загального користування (парки, сквери).

Згідно Додатку № 6 до розділу 15 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України , затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 105 від 10.04.2006 та Таблиці 5.1. п. 5.4. ДБН 360-92 Планування і забудова міських і сільських поселень площа озеленених територій загального користування в населених пунктах з кількістю населення від 100 до 1 000 тис. чоловік повинна складати 15 кв. м. на людину, тоді як за результатами Експертного звіту щодо розгляду містобудівної документації Внесення змін до генерального плану міста Запоріжжя філії Київоблбудекспертиза ДП Київоблбудінвест № 01-0329-17/МД від 19.09.2017 р. було встановлено, що в м. Запоріжжя під зеленими насадженнями загального користування лише 617 га, що складає 7,94 кв. м. на людину.

Передача в оренду ТОВ Ленд Дівелопмент земельних ділянок на перехрещенні АДРЕСА_1 та подальше їх використання відбувалося з численними порушеннями.

Рішенням Запорізької міської ради № 29/152 від 27.12.2006 р. ТОВ Ленд Дівелопмент погоджувалося місце розташування підземного торгово-розважального комплексу та реконструкція існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50 річчя СРСР на перехрещенні вул. Незалежної України (колишня назва - Сорок років Радянської України) та вул. Лермонтова.

Всі висновки, погодження та сам проект робився відносно підземного торгово-розважального центру зі збереженням скверів.

ТОВ Ленд Дівелопмент не виконало вимоги, викладені у рішенні Запорізької міської ради № 29/152 від 27.12.2006 р. та у висновках служб міста, які погодили місце влаштування підземного об`єкту, зокрема, так і не було розроблено проектно- кошторисну документацію підземного торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів, тому не було підстав для надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки.

Всупереч рішенню Запорізької міської ради № 29/152 від 27.12.2006 р. Запорізька міська рада своїм рішенням № 62/131 від 24.12.2008 р. надала згоду на підготовку проекту землеустрою та цим же рішенням його затвердила, що є порушенням положень Земельного кодексу України.

Крім того, передача спірних земельних ділянок в оренду ТОВ Ленд Дівелопмент здійснювалася без проведення земельних торгів всупереч вимог ч. 2 ст. 124 ЗК України.

Як свідчать данні Державного земельного кадастру, на момент передачі спірних земельних ділянок в оренду ТОВ Ленд Дівелопмент існували такі обмеження та обтяження (сервітути) земельних ділянок:

- правові обмеження;

- спеціальні обмеження;

- обтяження.

Позивач вважає, що за наявності вищезазначених обмежень та обтяжень спірних земельних ділянок ці земельні ділянки не могли бути передані в оренду ТОВ Ленд Дівелопмент .

На підставі вищезазначеного просить суд визнати незаконним та скасувати рішення Запорізької міської ради №62/131 від 24.12.2008 р. та недійсними договорів оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 року.

Заявою від 30.08.2019 року позивач доповнила позовні вимоги і просить суд, крім визнання незаконним та скасування рішення Запорізької міської ради №62/131 від 24.12.2008 р. та недійсними договорів оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 року, стягнути з Запорізької міської ради на користь позивача заподіяну внаслідок протиправної діяльності Запорізької міської ради моральну шкоду у розмірі 200 000,00 грн. (т.2 а.с.4 -18).

Позивач стверджує, що оскаржене рішення Запорізької міської ради не буле спрямоване для досягнення сприятливих наслідків для прав, свобод і інтересів позивача; своїми протиправними діями Запорізька міська рада обмежила права і свободи позивача, передбачені ст. 64 Конституції України та ст. 17 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Оскільки є ознаки протиправної бездіяльності Запорізької міської ради, порушення прав, свобод і інтересів позивача, існують підстави для стягнення з відповідача заподіяної моральної шкоди у розмірі 200 000,00 грн.

Заявою від 28.02.2020 позивач збільшила розмір позовних вимог щодо стягнення з відповідача моральної шкоди до 300 000,00 грн., посилаючись на погіршення здоров`я після судового засідання у справі (т.2 а.с.145 -146).

В судовому засіданні позивач позов підтримала, наполягаючи на підставах та обставинах, викладених у позовній заяві. Просить позовні вимоги задовольнити.

Запорізька міська рада надала суду відзиви на позов від 12.03.2019 року (т.1 а.с.148 -153) та від 14.05.2019 року (т.1 а.с. 180 - 183), в яких заперечує проти позовних вимог позивача.

Вважає, що рішення Запорізької міської ради №62/131 від 24.12.2008 Про передачу в оренду ТОВ Ленд Дівелопмент земельних ділянок на перехрещенні вул. Сорок років радянської України та АДРЕСА_1 для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу не порушує прав та інтересів позивача, є законним та прийнятим в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законами України.

Рішення Запорізької міської ради №62/131 від 24.12.2008 прийнято в межах повноважень, передбачених п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції, чинній на дату прийняття рішення), а також ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції від 16.09.2008, чинній на дату прийняття рішення).

Під час прийняття рішення Запорізької міської ради №62/131 від 24.12.2008 відповідачем було дотримано вимог земельного законодавства, а саме.

15.12.2006 ТОВ Ленд Дівелопмент звернулося до Запорізької міської ради з клопотанням (заявою) про погодження місця розташування спірних земельних ділянок.

27.12.2006 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 29/152 Про погодження ТОВ Ленд Дівелопмент місця розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50 річчя СРСР на перетинанні вул. Сорок років Радянської України та вул. Лермонтова .

09.04.2008 ТОВ Ленд Дівелопмент звернулося до Запорізької міської ради з клопотанням про надання згоди на передачу в оренду земельної ділянки для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу.

14.05.2008 ТОВ Ленд Дівелопмент додатково до клопотання про надання згоди на передачу в оренду земельної ділянки для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу подано обґрунтування зміну об`єкту будівництва, що планується розмістити на спірних земельних ділянках.

Раніше рішенням Запорізької міської ради № 42 від 29.08.2007 змінено категорії земель, виділення яких ТОВ Ленд Дівелопмент попередньо погоджено, що дозволило ТОВ Ленд Дівелопмент планувати будівництво не тільки підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу, а й його наземну частину.

11.12.2008 Управлінням Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області видано ТОВ Ленд Дівелопмент завдання на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок, який в подальшому був розроблений ТОВ Ленд Дівелопмент .

Проект землеустрою щодо відведення в оренду спірних земельних ділянок був погоджений з Управлінням Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області, держаним підприємством Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , Головним управлінням архітектури та містобудування Запорізької міської ради, державним закладом Запорізька міська санітарно - епідеміологічна станція Запорізької області , Запорізькою обласною інспекцією по охороні пам`яток історії та культури, Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області.

24.12.2008 рішенням Запорізької міської ради № 62/131 Про передачу в оренду ТОВ Ленд Дівелопмент земельних ділянок на перехрещенні вул. Сорок років Радянської України та АДРЕСА_1 для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу надано ТОВ Ленд Дівелопмент згоду на підготовку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на перехрещенні АДРЕСА_1 та АДРЕСА_1 для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу, а також затверджено цій проект землеустрою.

Пунктом 3 вищезазначеного рішення ТОВ Ленд Дівелопмент передано в оренду на 10 років земельні ділянки на перехрещенні АДРЕСА_1 та АДРЕСА_1 для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу.

З огляду на вищезазначене, рішення Запорізької міської ради № 62/131 від 24.12.2008 прийнято у відповідності до діючого на дату прийняття рішення земельного законодавства України.

Договори оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 укладені між Запорізькою міською радою та ТОВ Ленд Дівелопмент на підставі рішення № 62/131 від 24.12.2008 та зареєстровані у Запорізькій регіональній філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітету України по земельним ресурсам , про що у Державному реєстрі земель вчинено записи від 17.04.2009 за № 040926100470 і № 040926100471.

Зміст спірних договорів оренди землі відповідає вимогам Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України Про оренду землі та іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Передача спірних земельних ділянок не вимагала проведення земельних торгів.

Наявність передбачених п. 25 спірних договорів оренди землі обмежень (обтяжень) щодо земельних ділянок, переданих в оренду, не є підставою для визнання договорів недійсними.

Одночасно, дійсність договорів оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 року підтверджено рішеннями господарського суду Запорізької області від 25.04.2012 у справі № 5009/1157/12 та від 17.05.2012 у справі № 5009/1156/12, які набрали законної сили.

Частиною 4 ст. 82 Цивільного кодексу України передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 228 Цивільного кодексу України правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним.

Пунктом 9 договорів оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 передбачено, що орендар сплачує орендодавцю орендну плату.

Надходження до бюджету м. Запоріжжя від ТОВ Ленд Дівелопмент коштів за користування спірними земельними ділянками сприяє інтересам територіальної громади м. Запоріжжя, тому умови спірних договорів оренди землі відповідають інтересам суспільства і його моральним засадам.

Сторони договорів оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 при їх укладенні мали необхідний обсяг цивільної дієздатності, волевиявлення учасників спірних договорів було вільним і відповідало їх внутрішній волі.

Договори оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 укладені сторонами у письмовій формі у відповідності до затвердженої Кабінетом Міністерством України типової формі договору оренди землі.

Просить суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

23.05.2019 року від позивача надійшла відповідь на відзив Запорізької міської ради від 14.05.2019 року (т.1 а.с. 213 -214), в якому позивач вказує на відсутність правових підстав для надання ТОВ Ленд Дівелопмент згоди на підготовку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на перехрещенні АДРЕСА_1 та АДРЕСА_1 для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу.

Крім того, ТОВ Ленд Дівелопмент не мало право розробляти проект відведення спірних земельних ділянок та погоджувати його до отримання згоди Запорізької міської ради на розробку такого проекту.

В свою чергу, Запорізька міська рада не мала права в одному рішенні надавати згоду на розробку проекту відведення спірних земельних ділянок, одночасно затверджувати такий проект та передавати земельні ділянки в оренду.

03.05.2019 року ТОВ Ленд Дівелопмент надав суду пояснення до позову, в якому вважає позовні вимоги ОСОБА_1 незаконними та необґрунтованими з наступних причин (т.1 а.с. 168 - 173).

Позивач не надала жодних доказів, що передача в оренду спірних земельних ділянок порушує її право на безпечне для життя та здоров`я довкілля.

В позовній заяві не зазначено, яким чином оскаржуване рішення Запорізької міської ради та договори оренди порушують право народу України здійснювати владу або право на місцеве самоврядування.

Використання спірних земельних ділянок здійснюється ТОВ Ленд Дівелопмент у відповідності до вимог чинного законодавства, тому твердження позивача у цьому питанні не відповідають дійсності.

Зазначає, що Запорізька міська рада 29.08.2007 прийняла рішення № 42, яким внесено зміні до містобудівної документації щодо розташування багатофункціонального комплексу громадського призначення, а рішенням № 46/12 від 30.07.2008 Запорізька міська рада змінила категорію земель з земель рекреаційного призначення на землі житлової та громадської забудови і вид угідь з інших відкритих земель, земельні насадження загального користування на землі комерційного використання на земельних ділянках загальною площею 3,5694 га по АДРЕСА_1 .

ТОВ Ленд Дівелопмент заперечує щодо доводів позивача про необхідність проведення земельних торгів при передачі спірних земельних ділянок в оренду.

Так частиною 2 статті 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

14.10.2008 набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву . Даним законом внесено зміни, зокрема до Земельного кодексу України.

Відповідно до частини 3 пункту 1 Перехідних положень Земельного кодексу України в редакції (від 16.09.2008), у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 01.01.2008 передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

Погодження ТОВ Ленд Дівелопмент місця розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перетинанні АДРЕСА_1 відбулося на підставі рішення Запорізької міської ради № 29/152 від 27.12.2006. тобто до 01.01.2008.

Таким чином жодних підстав застосовувати процедуру земельних торгів при передачі спірних земельних ділянок в оренду ТОВ Ленд Дівелопмент у Запорізької міської ради не було.

Враховуючи, що ОСОБА_1 мала всі можливості дізнатися протягом трьох роківпро порушення свого права оскаржуваним рішенням міської ради і укладанням договорів оренди землі з моменту розміщення рішення на офіційному сайті, вважає пропущеним позивачем строк звернення до суду.

Просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 у повному обсязі.

04.10.2019 року до суду надійшов від Запорізької міської ради відзив на позовну заяву про стягнення моральної шкоди (т.2 а.с.25 - 27).

У відзиві Запорізька міська рада заперечує проти вимог позивача, викладених у доповненнях до позовної заяви (щодо моральної шкоди).

Вважає, що в діях відповідача щодо прийняття рішення № 62/131 від 24.12.2008 відсутня протиправність, а позивач не довів наявність і обсяг завданих їй втрат нематеріального характеру.

Оскаржуване рішення Запорізької міської ради не породжує для позивача прав та обов`язків, тому не може впливати на його моральний стан.

Крім того, у діях Запорізької міської ради відсутня вина.

Просить суд відмовити позивачу у задоволенні вимог щодо стягнення з Запорізької міської ради на користь ОСОБА_1 моральної шкоди.

В судовому засіданні позивач та його представник позов підтримали, просять суд задовольнити позовні вимоги.

Представники Запорізької міської ради позов не визнали, просять у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Представник третьої особи ТОВ Ленд Дівелопмент просить суд відмовити позивачу у позові у повному обсязі.

Заслухавши пояснення осіб, що брали участь у судовому розгляді, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.

Положеннями ст. 151 Земельного кодексу України (в редакції від 08.02.2006 року) передбачено, що юридичні особи, зацікавлені у вилученні (викупі) земельних ділянок, зобов`язані до початку проектування погодити із власниками землі і землекористувачами та міськими радами місце розташування об`єкту, розмір земельної ділянки та умови її вилучення (викупу) з урахуванням комплексного розвитку території.

Юридичні особи, зацікавлені у вилученні (викупі) земельних ділянок, звертаються з клопотанням про погодження місць розташування об`єктів до відповідної сільської, селищної, міської ради, місцевої державної адміністрації.

Відповідна рада чи місцева державна адміністрація згідно із своїми повноваженнями розглядає клопотання і в п`ятиденний строк з дня реєстрації направляє його разом з матеріалами, передбаченими частиною п`ятнадцятою цієї статті, на розгляд органів земельних ресурсів, природоохоронних, територіальних органів виконавчої влади з питань лісового господарства і санітарно-епідеміологічних органів, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Зазначені органи протягом двох тижнів з дня одержання клопотання надають свої висновки відповідній раді чи місцевій державній адміністрації, які з урахуванням одержаних висновків протягом десяти днів приймають рішення про погодження місця розташування того об`єкта, під який мають право самостійно вилучати земельну ділянку, або мотивоване рішення про відмову.

ТОВ Ленд Дівелопмент звернулося до Запорізької міської ради з клопотанням (заявою) про погодження місця розташування спірних земельних ділянок.

Рішенням Запорізької міської ради № 29/152 від 27.12.2006 Про погодження ТОВ Ленд Дівелопмент місця розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50 річчя СРСР на перетинанні вул. Сорок років Радянської України та вул. Лермонтова клопотання (заяву) ТОВ Ленд Дівелопмент задоволено.

Таким чином, місце розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перетинанні АДРЕСА_1 було погоджено у встановленому законодавством порядку.

Суд враховує, що погодження місця розташування об`єкту здійснюється до моменту прийняття рішення відповідним органом про надання згоди на передачу в оренду земельної ділянки.

Рішенням №42 від 29.08.2007 Запорізькою міською радою внесені зміни до містобудівної документації щодо розміщення багатофункціонального комплексу громадського призначення з організацією міської площі по АДРЕСА_1 з подальшою реконструкцією та відтворенням існуючого скверу, організацією підземної торгово-розважальної зони.

Рішенням Запорізької міської ради №46/12 від 30.07.2008 внесені зміни до рішення Запорізької міської ради № 42 від 29.08.2007, а саме - виключено з п.1 слово "існуючого", та доповнено рішення, зокрема, пунктом 2 наступного змісту: "Змінити категорію земель з земель рекреаційного призначення на землі житлової та громадської забудови і вид угідь з інших відкритих земель, зелені насадження загального користування на землі комерційного використання на земельних ділянках загальною площею 3,5694га по АДРЕСА_1 , в межах згідно з планом, що додається".

ТОВ Ленд Дівелопмент звернулося до Запорізької міської ради листом № 21/1 від 09.04.2008 Про відведення земельної ділянки , в якому просив надати згоду на передачу в оренду земельної ділянки для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу.

Посилаючись на вищевказані рішення Запорізької міської ради, 14.05.2008 ТОВ Ленд Дівелопмент додатково до листа № 21/1 від 09.04.2008 подано обґрунтування зміни об`єкти будівництва, що планується розмістити на спірних земельних ділянках.

Згідно з витягом з протоколу №61 чергового засідання постійної комісії по екології Запорізької міської ради від 17.09.2008 по третьому питанню порядку денного комісією було погоджено відведення земельної ділянки ТОВ "ЛЕНД ДІВЕЛОПМЕНТ" для будівництва багатофункціонального торгово-розважального комплексу на території існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50-річчя СРСР на перехрещенні вул. Лермонтова та вул. 40р. Радянської України.

Висновками Управління Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області від 16.12.2008 №01-02/8286и, Головного управління архітектури та містобудування Запорізької міської ради №3613 від 23.05.2008, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області №5504/11/09 від 16.02.2008, Державного закладу "Запорізька міська санітарно-епідеміологічна станція Запорізької області" №02/577 від 17.04.2008, Запорізької обласної інспекції по охороні пам`яток історії та культури №434 від 14.04.2008, ДП Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" №2152 від 11.08.2008 погоджено ТОВ "Ленд Дівелопмент проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу.

Суд враховує, що зазначені обставини встановлені судовими рішеннями, які набрали законної сили, а саме - рішеннями Запорізького господарського суду по справі №5009/1157/12 від 25.04.2012 та по справі №5009/1156/12 від 17.05.2012, які набрали законної сили.

24.12.2008 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 62/131 "Про передачу в оренду ТОВ Ленд Дівелопмент земельних ділянок на перехрещенні вул. Сорок років Рад. України та АДРЕСА_1 для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу .

Розглянувши проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на АДРЕСА_1 , керуючись Земельним кодексом України,Законом України Про оренду землі , вищезазначеним рішенням, Запорізька міська рада вирішила :

- затвердити ТОВ Ленд Дівелопмент проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на АДРЕСА_1 ;

- передати в оренду терміном на 10 років ТОВ Ленд Дівелопмент земельні ділянки загальною площею 3,7178 га для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на АДРЕСА_1 та АДРЕСА_1 , за рахунок земель Запорізької міської ради, в тому числі:

- земельну ділянку № НОМЕР_1 (кадастровий номер 2310100000:05:009:0327) загальною площею 1,1322 га, в тому числі:

- площею 0,9838 га (землі комерційного використання);

- площею 0,1484 га (землі громадського призначення);

- земельну ділянку № НОМЕР_2 (кадастровий номер 2310100000:05:009:0349) загальною площею 2,5856 га (землі комерційного використання).

Частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції від 16.09.2008) передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 2 вищезазначеної статті набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції від 19.09.2008) до виключної компетенції міської ради віднесено вирішення відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Як зазначено у ст. 123 Земельного кодексу (в редакції від 16.09.2008) України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

- зміни цільового призначення земельних ділянок;

- надання в користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

Вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюються у порядку, встановленому статтею 151 цього Кодексу.

Розроблений проект відведення земельної ділянки погоджується з територіальним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, а також з відповідним територіальним органом виконавчої влади з питань лісового або водного господарства (у разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення чи водного фонду).

Погоджений проект відведення земельної ділянки після одержання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи у випадках, передбачених законом, подається разом з клопотанням про надання земельної ділянки до відповідної державної адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, які розглядають його в місячний строк і в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки у користування.

На підставі вищезазначеного суд приходить до висновку про дотримання Запорізькою міською радою при прийнятті рішення № 62/131 від 24.12.2008 вимог чинного законодавства, що регулюють порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування.

Доводи позивача щодо необхідності розробки проектно-кошторисної документації багатофункціонального розважального комплексу до отримання дозволу на розробку проекту відведення спірних земельних ділянок не відповідають вимогам законодавства, чинного на момент прийняття рішення № 62/131.

Надання дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки здійснювалося у порядку, встановленому статтею 151 цього Кодексу.

Відповідно до положень ч. 5 ст. 151 Земельного кодексу України (в редакції від 16.09.2008) до заяви (клопотання) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою додаються:

а) обґрунтування необхідності вилучення (викупу) та/або відведення земельної ділянки;

б) позначене на відповідному графічному матеріалі бажане місце розташування земельної ділянки з її орієнтовними розмірами;

в) засвідчена нотаріально письмова згода землекористувача (землевласника) на вилучення (викуп) земельної ділянки (її частини) із зазначенням розмірів передбаченої для вилучення (викупу) земельної ділянки та умов її вилучення (викупу);

г) копія установчих документів для юридичних осіб, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.

Таким чином, діюче на момент прийняття Запорізькою міською радою рішення № 62/131 від 24.12.2008 законодавство не містило вимог щодо необхідності наявності проектно-кошторисної документації на будівництво об`єкту на дату подачі заяви (клопотання) на надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки.

Одночасне надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перехрещенні вул. Сорок років Радянської України та АДРЕСА_1 та затвердження цього проекту також не суперечить діючому на момент прийняття рішення № 62/131 законодавству.

03.03.2009 р. Запорізькою міською радою та ТОВ Ленд Дівелопмент були укладені договори оренди, за умовами якого Запорізька міська рада (Орендодавець) надала, а ТОВ Ленд Дівелопмент (Орендар) прийняв в строкове платне користування земельні ділянки для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу, яка знаходиться: АДРЕСА_1 та АДРЕСА_1 .

Договори зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у Державному реєстрі земель вчинено записи від 17.04.2009 р. за № 040926100470 та № 040926100471.

Пунктом 2 договору оренди землі № 040926100470 від 17.04.2009 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,1322 га.

Пунктом 2 договору оренди землі № 040926100471 від 17.04.2009 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,5856 га.

Відповідно до п. 8 договорів оренди землі від 17.04.2009 , з урахуванням додаткової угоди від 10.08.2009р., договори укладаються на строк сорок дев`ять років.

Пунктом 14 договорів оренди землі від 17.04.2009 передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу.

Згідно з п. 15 договорів оренди землі від 17.04.2009 цільове призначення земельної ділянки (категорія земель): землі житлової та громадської забудови.

Як передбачено ст. 1 Закону України Про оренду землі , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 Закону Про оренду землі встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї зі сторін може бути посвідчений нотаріально.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є:

- об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки)

- строк дії договору оренди;

- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

Строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.

Суд дійшов до висновку, що спірні договори укладені у спосіб, передбачений законодавством, містять всі істотні умови, встановлені для договорів оренди землі; земельні ділянки, користування якими є предметом вищезазначених договорів, передані орендарю у встановленому порядку.

Статтею 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Відповідно до положень ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом.

Договори оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від17.04.2009 вчинені у письмовій формі, що відповідає вимогам діючого законодавства України.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 210 Цивільного кодексу України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Договори оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 зареєстровані у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинені відповідні записи, що свідчить про виконання відповідачами вимог закону про державну реєстрацію договорів оренди землі.

Діюче на момент передачі в оренду спірних земельних ділянок не вимагало проведення земельних торгів в силу наступного.

Частиною 2 статті 124 Земельного кодексу України (в редакції від 16.09.2008) встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

14.10.2008 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву . Даним законом внесені зміни, зокрема до Земельного кодексу України.

Відповідно до частини 3 пункту 1 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції від 16.09.2008), у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 01.01.2008 передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

Рішення Запорізької міської радої № 29/152 Про погодження ТОВ Ленд Дівелопмент місця розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50 річчя СРСР на перетинанні вул. Сорок років Рад. України та вул. Лермонтова було прийнято 27.12.2006. Цим же рішенням ТОВ Ленд Дівелопмент надано дозвіл на розробку проекту відведення земельних ділянок.

Вищевказане виключало необхідність проведення земельних торгів (аукціонів) відносно спірних земельних ділянок, тому твердження позивача про обов`язковість проведення земельних торгів (аукціонів) щодо передачі в оренду земельних ділянок для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перехрещенні вул. Сорок років Радянської України та АДРЕСА_1 , не відповідає діючому на момент укладання договорів оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 законодавству.

Суд не погоджується з доводами позивача, що наявність обмежень та обтяжень, які вказані на кадастрових планах спірних земельних ділянок, прямо забороняє передачу їх в оренду.

Частиною 1 ст. 110 Земельного кодексу України (в редакції від 16.09.2008) встановлено, що на використання власником земельної ділянки або її частини може бути встановлено обмеження (обтяження) в обсязі, встановленому законом або договором.

Згідно положень п. б) ч. 1 ст. 111 Земельного кодексу України (в редакції від 16.09.2008) право на земельну ділянку може бути обмежено законом або договором шляхом встановлення заборони на передачу в оренду.

На момент укладання договорів оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009 року жодних заборон на передачу спірних земельних ділянок, встановлених законом або договором, не існувало.

Навпаки, наявність обтяжень та обмежень щодо орендованої за договором оренди земельної ділянки є істотною умовою будь-якого договору оренди землі. Як це передбачено ст. 15 Закону України Про оренду землі (в редакції від 16.09.2008).

Відповідно до ч. 1 ст. 23 Цивільного кодексу України , особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

З огляду на вищезазначене, саме позивач повинна довести факт порушення її прав діями Запорізької міської ради внаслідок прийнятті рішення від 24.12.2008 року № 62/131 та укладанні договорів оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009.

Однак, у позовній заяві відсутні докази порушення Запорізькою міською радою прав позивача, в тому числі передбаченого ст. 50 Конституції України право на безпечне для життя та здоров`я довкілля.

Відсутні також докази щодо позбавлення позивача прав на конституційні права і свободи, передбачені ст. 5 Конституції України; на самостійне вирішування питань місцевого значення, передбачені ст. 140 Конституції України.

Відповідно до ч. 2. ст. 23 ЦК України моральна шкода полягає:

1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я;

2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів;

3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна;

4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

Згідно з п. 3 постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 року № 4 Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.

Відповідно до чинного законодавства моральна шкода може полягати, зокрема: у приниженні честі, гідності, престижу або ділової репутації, моральних переживаннях у зв`язку з ушкодженням здоров`я, у порушенні права власності (в тому числі інтелектуальної), прав, наданих споживачам, інших цивільних прав, у зв`язку з незаконним перебуванням під слідством і судом, у порушенні нормальних життєвих зв`язків через неможливість продовження активного громадського життя, порушенні стосунків з оточуючими людьми, при настанні інших негативних наслідків.

Позивач зазначає, що погане здоров`я позивача доведено довідкою МСЕК про встановлення другої групи інвалідності довічно.

Однак, доказів щодо наявності зв`язку між встановленням позивачу інвалідності та рішенням Запорізької міської ради від 24.12.2008 року № 62/131 позивач суду не надав.

Відповідно до ст. 1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Наявні у справі матеріали не дають підстав стверджувати про вину Запорізької міської ради у заподіянні позивачу моральної шкоди, що виключає відповідальність відповідача.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Згідно з вимогами п. 4 ч. 4 ст. 265 ЦПК України у мотивувальній частині рішення зазначаються чи були і ким порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Дослідивши матеріали справи на підставі всебічного та системного аналізу суд дійшов до висновку про відсутність порушеного або оспорюваного права, свободи або законного інтересу позивача у зв`язку з прийняттям рішення № 62/131 від 24.12.2008 року та укладанні договорів оренди землі № 040926100470, № 040926100471 від 17.04.2009.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими, недоведеними та такими, що не підлягають задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 10 , 12 , 13 , 18 , 81 , 141 , 259 , 263 , 265 ЦПК України суд,-

ВИРІШИВ :

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Запорізької міської ради, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю „Ленд Дівелопмент» про визнання незаконним та скасування рішення Запорізької міської ради №62/131 від 24.12.2008 року, недійсними договорів оренди землі №040926100470, №040926100471 від 17.04.2009 року та відшкодування моральної шкоди - відмовити повністю.

Повні відомості про сторін згідно п. 4 ч. 5 ст. 265 ЦПК України:

Позивач - ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , місце реєстрації: АДРЕСА_2 .

Відповідач - Запорізька міська рада, код ЄДРПОУ 04053915, юридична адреса: 69105, місто Запоріжжя, проспект Соборний, будинок 206.

Третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю Ленд Дівелопмент , код ЄДРПОУ 34748713, юридична адреса: 69095, м. Запоріжжя, проспект Соборний, будинок 111, офіс 204.

Рішення може бути оскаржено до Запорізького апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом 30 днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя А.В. Воробйов

Дата ухвалення рішення23.11.2020
Оприлюднено11.12.2020

Судовий реєстр по справі —335/1041/19

Постанова від 12.07.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ступак Ольга В`ячеславівна

Ухвала від 03.07.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ступак Ольга В`ячеславівна

Ухвала від 11.04.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ступак Ольга В`ячеславівна

Ухвала від 10.02.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сердюк Валентин Васильович

Ухвала від 08.02.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ступак Ольга В`ячеславівна

Ухвала від 21.01.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ступак Ольга В`ячеславівна

Ухвала від 19.01.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ступак Ольга В`ячеславівна

Постанова від 01.12.2021

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Постанова від 01.12.2021

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 02.06.2021

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні