Постанова
від 30.11.2020 по справі 913/104/20
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" листопада 2020 р. Справа № 913/104/20

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Дучал Н.М. , суддя Гетьман Р.А. , суддя Склярук О.І.

секретар судового засідання Рудик Т.С.,

за участю представників:

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фермерського господарства «Легас» , с. Троїцьке Попаснянського району Луганської області (вх. № 2209 Л/1)

на рішення господарського суду Луганської області від 29.07.2020, повне рішення складено 03.08.2020 (суддя Іванов А.В.),

у справі № 913/104/20

за позовом Фермерського господарства «Легас» , с. Троїцьке Попаснянського району Луганської області

до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, с. Троїцьке Попаснянського району Луганської області

про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ :

Фермерське господарство «Легас» звернулося до господарського суду Луганської області з позовною заявою до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, в якій просило:

визнати протиправним та скасувати розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» №112 від 21.12.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік;

зобов`язати керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з Фермерським господарством «Легас» на строк не менше семи років договори оренди семи земельних ділянок загальною площею 355,9837 га у вигляді пасовищ, які відповідно до Проекту роздержавлення КСП «Попаснянський» знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП «Попаснянський» .

Стягнути з Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області понесені по справі судові витрати.

В обґрунтування заявлених вимог позивачем покладено звернення Фермерського господарства Легас , з метою укладання договорів оренди земельних ділянок, до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації не витребуваних часток (паїв) масиву земель сільськогосподарського призначення колишнього КСП Попаснянський у вигляді пасовищ за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.

Розпорядженням керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №74 від 15.08.2019 Фермерському господарству Легас наданий дозвіл на розробку технічної документації на земельні ділянки, за результатами виготовлення якої, Фермерське господарство Легас звернулось до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області із клопотанням про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду семи земельних ділянок загальною площею 355,9837 га строком на 10 років.

Розпорядженням керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. №112 від 21.12.2019 було затверджено технічну документацію на вищезазначені земельні ділянки загальною площею 355,9837 га у вигляді пасовищ та передано їх в оренду Фермерському господарству Легас для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік.

Фермерське господарство Легас не погодилось з вказаним розпорядженням в частині строків надання в оренду спірних земельних ділянок на 1 рік, наполягаючи на порушенні прав позивача на правомірне в передбачений діючим законодавством України строк використання на правах оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.

Рішенням господарського суду Луганської області від 29.07.2020 у справі №913/104/20 в позові відмовлено повністю.

Витрати зі сплати судового збору у розмірі 4204,00 грн. та витрати на професійну правничу допомогу адвоката у сумі 5 000,00 грн. покладено на позивача.

Рішення мотивовано тим, що вимога про визнання протиправним та скасування розпорядження від 21.12.2019 №112 керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області не є ефективним способом захисту прав та інтересів позивача у цій справі, адже задоволення такої вимоги не призведе до відновлення прав та інтересів позивача з огляду на укладення сторонами у справі договорів оренди; з матеріалів справи неможливо встановити належність семи земельних ділянок до невитребуваних чи нерозподілених; також сторонами не надано доказів, що земельні ділянки належали до складу земель КСП "Попаснянський".

Щодо вимоги про зобов`язання керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з позивачем на строк не менше семи років договори оренди земельних ділянок, судом зазначено, що Військово-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області вже розпорядилася земельними ділянками площею 103,7960 га, 9,6960 га, 31,7990 га, 52,5425 га, 52,8700 га, 40,9802 га та 64,3000 га, надавши їх в оренду Фермерському господарству "Легас". В подальшому сторони уклали Договори оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019 щодо вказаних земельних ділянок. Проте, в даній справі позивач не просить визнати недійсними Договори оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019 повністю чи частково, або внести до них будь-які зміни.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Фермерське господарство «Легас» (ФГ Легас ) звернулось до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, якою просить рішення господарського суду Луганської області від 29.07.2020 року у справі №913/104/20 скасувати та прийняти нове рішення, за яким позов ФГ «Легас» до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області) про скасування розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації № 112 від 21.12.2019 року та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі; стягнути з Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області на користь Фермерського господарства «Легас» понесені по справі судові витрати.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянтом зазначено, що фермерським господарством не набуто право на користування на правах оренди земельними ділянками у встановленому Законом порядку, оскільки договори оренди не пройшли державної реєстрації, у зв`язку з чим ФГ «Легас» , як орендар, не може повною мірою користуватися правами та виконувати свої обов`язки за договорами.

Вважає, що усі 7 договорів оренди землі, які були укладені між сторонами у справі, фактично є недійсними, що було підтверджено позивачем шляхом надання рішень від 11.01.2020, якими державний реєстратор відмовив у державній реєстрації прав та їх обтяжень, про що позивач зазначав у позовній заяві.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.09.2020 сформовано колегію суддів Східного апеляційного господарського суду у складі: Дучал Н.М. - головуючий суддя, судді Гетьман Р.А., Россолов В.В.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 07.09.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ФГ «Легас» на рішення господарського суду Луганської області від 29.07.2020 у справі №913/104/20. Встановлено строк для подання Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, с. Троїцьке Попаснянського району Луганської області відзиву на апеляційну скаргу.

У зв`язку з перебуванням у відпустці члена колегії судді Россолова В.В. та необхідністю вирішення питання про призначення справи до розгляду, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.09.2020 визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Дучал Н.М., судді Гетьман Р.А., Склярук О.І.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 01.10.2020 призначено розгляд апеляційної скарги ФГ «Легас» на рішення господарського суду Луганської області від 29.07.2020 у справі №913/104/20 на 05.11.2020 р. об 11:30 год., явку представників учасників судового процесу визнано необов`язковою.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 05.11.2020 розгляд апеляційної скарги Фермерського господарства "Легас" на рішення господарського суду Луганської області від 29.07.2020 у справі №913/104/20 відкладено на 30.11.2020 о 12:00.Явку представників сторін визнано необов`язковою.

Сторони не скористалися правом участі представника в судових засіданнях апеляційної інстанції, про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлялися шляхом надсилання процесуальних документів по справі на адреси, що містяться у справі, в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; ухвали суду оприлюднені в Єдиному державному реєстрі судових рішень; повідомлення про розгляд справи розміщені на офіційному веб-сайті Східного апеляційного господарського суду веб-порталу Судова влада України у підрозділі Повідомлення для учасників судового процесу .

Відповідно до ст.42 Господарського процесуального кодексу України, участь представника у судовому засіданні є правом учасника справи, а не його обов`язком.

Законом України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» від 03.10.2017р. №2147-VIII викладено Господарський процесуальний кодекс України у новій редакції, яка набрала чинності 15.12.2017 року.

Відповідно до ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

У відповідності до п.п. 1, 3 частини 2 ст. 129 Конституції України основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно зі ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Вивчивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегією Східного апеляційного господарського суду встановлено наступне.

Як свідчать матеріали справи, за результатами звернення Фермерського господарства Легас , Розпорядженням керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №74 від 15.08.2019 наданий дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель невитребуваних часток-паїв колишнього КСП Попаснянський , орієнтовною площею 357,10 га, з яких 357,10 га - пасовища, які відповідно до Проекту роздержавлення КСП Попаснянський розташовані за межами населених пунктів на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Троїцькій сільській раді Попаснянського району Луганської області, а саме в контурі (масиві) № 1, орієнтовною площею 103,8 га; контурі (масиві) № 2, орієнтовною площею 9,7 га; контурі (масиві) № 3, орієнтовною площею 31,8 га; контурі (масиві) № 5, орієнтовною площею 52,7 га; контурі (масиві) № 12, орієнтовною площею 53,8 га; контурі (масиві) № 21, орієнтовною площею 41,0 га; контурі (масиві) № 125, орієнтовною площею 64,3 га.

20.12.2019 року ФГ «Легас» звернулося до керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням від №15, у якому просило затвердити технічну документацію та передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку площею 103,7960 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0050 (ділянка №1 в контурі (масиві) №1 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянка площею 9,6960 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0049 (ділянка №2 в контурі (масиві) №2 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку загальною площею 31,7990 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0055 (ділянка №3 в контурі (масиві) №3 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку загальною площею 52,5425 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0054 (ділянка №5 в контурі (масиві) №5 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку загальною площею 52,8700 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0053 (ділянка № НОМЕР_1 в контурі (масиві) №12 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку загальною площею 40,9802 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0052 (ділянка № НОМЕР_2 в контурі (масиві) №21 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку загальною площею 64,3000 га кадастровий номер 4423885200:09:10051 (ділянка № НОМЕР_3 в контурі (масиві) № НОМЕР_3 колишнього КСП Попаснянський ), які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації невитребуваних часток (паїв) масиву земель сільськогосподарського призначення, які згідно проекту роздержавлення КСП Попаснянський розташовані за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховуються в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.

Розпорядженням керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 21.12.2019 року №112 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок , затверджено технічну документацію та передано в оренду ФГ «Легас» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 355,9837 га - пасовища, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:001:0050 загальною площею 103,7960 га (ділянка №1 в контурі (масиві) №1 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:001:0049 загальною площею 9,6960 га (ділянка №2 в контурі (масиві) №2 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:001:0055 загальною площею 31,7990 га (ділянка №3 в контурі (масиві) №3 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:001:0054 загальною площею 52,5425 га (ділянка №5 в контурі (масиві) №5 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:001:0053 загальною площею 52,8700 га (ділянка № НОМЕР_1 в контурі (масиві) №12 колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:001:0052 загальною площею 40,9802 га (ділянка № НОМЕР_2 в контурі (масиві) №21 колишнього КСП Попаснянський ) та земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:10051 загальною площею 64,3000 га (ділянка № НОМЕР_3 в контурі (масиві) №125 колишнього КСП Попаснянський ), які згідно проекту роздержавлення КСП Попаснянський , розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.

Встановлено річну орендну плату за використання нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок ФГ Легас у розміі 4% від нормативно грошової оцінки.

Затверджено розрахунок орендної плати за використання нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок (згідно додатку № 1 до розпорядження).

Ухвалено ФГ «Легас» зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

21.12.2019, на виконання вказаного розпорядження між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (орендодавець, відповідач) та ФГ «Легас» (орендар, позивач) укладено Договори оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 .

За умовами п.1 вказаних договорів, орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 21.12.2019 №112 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - пасовища, які розташовані у масиві №1 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0050, у масиві № НОМЕР_4 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0049, у масиві № НОМЕР_5 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0055, у масиві № НОМЕР_6 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0054, у масиві № НОМЕР_1 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0053, у масиві № НОМЕР_2 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0052, у масиві № НОМЕР_3 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0051, згідно проекту роздержавлення КСП Попаснянський знаходяться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.

Відповідно до п. 2 договорів, в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 103,7960 га, 9,6960 га, 31,7990 га, 52,5425 га, 52,8700 га, 40,9802 га та 64,3000 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський (кадастрові номери 4423885200:09:001:0050, 4423885200:09:001:0049, 4423885200:09:001:0055, 4423885200:09:001:0054, 4423885200:09:001:0053, 4423885200:09:001:0052, 4423885200:09:10051 відповідно).

Пунктом 4 договорів визначено, що в оренду передається тільки земельна ділянка.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок вказана в п. 5 договорів оренди та на дату їх укладення становить за Договором № 41 - 658 922 грн. 09 коп., за Договором №42 - 72 629 грн. 53 коп., за Договором № 43 - 191 855 грн. 73 коп., за Договором № 44 - 313 762 грн. 51 коп., за Договором № 45 - 326 321 грн. 46 коп., за Договором № 46 - 168 782 грн. 33 коп., за Договором № 47 - 327 247 грн. 06 коп., згідно Витягів із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 року.

Згідно з п. 8 договорів вони укладаються на 1 рік, з 21.12.2019 по 21.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору - до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі за рік, в сумі що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (п.9 договорів оренди).

Земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва після державної реєстрації договору та підписання акту приймання - передачі об`єкта оренди (п.14 договорів).

Уклавши наведені договори позивач звернувся до Відділу надання адміністративних послуг Попаснянської районної державної адміністрації з заявою про державну реєстрацію договорів оренди землі.

Рішеннями від 11.01.2020 року №50611969, №50612050, №50612334, №50612094, №50611811, №50611174, №50611819 державний реєстратор відмовив у державній реєстрації іншого речового права, права оренди земельної ділянки, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам ст. 19 Закону України «Про оренду землі» та ч. 11 ст. 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача з даними позовом до суду.

Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, судова колегія Східного апеляційного господарського суду дійшла висновку про часткову обґрунтованість апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Згідно з приписами статті 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.ч.1,4 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.

Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб ( ст. 16 Цивільного кодексу України).

Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів (ст.20 Господарського кодексу України).

За положеннями ч.1 статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що в разі звернення з вимогами про визнання незаконним та скасування, зокрема, правового акта індивідуальної дії, виданого органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, встановленню та доведенню підлягають як обставини, що оскаржуваний акт суперечить актам цивільного законодавства (не відповідає законові), так і обставини, що цей акт порушує цивільні права або інтереси особи, яка звернулась із відповідними позовними вимогами, а метою захисту порушеного або оспорюваного права є відповідні наслідки у вигляді відновлення порушеного права або охоронюваного інтересу саме особи, яка звернулась за їх захистом.

Така правова позиція викладена у постановах Верховного Суду, зокрема від 23.10.2018 у справі №903/857/18, від 20.08.2019 у справі №911/714/18.

Отже, підставами для визнання недійсним (незаконним) акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеному законом компетенції органу, який видав цей акт, і водночас порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Наведений правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 05.12.2019 у справі № 914/73/18.

Згідно з абзацом 4 частини 1 статті 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації , військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, міських рад, районних у містах рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад та голів та інші повноваження, визначені цим Законом.

Військово-цивільні адміністрації, за ч.2 ст. 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації , є юридичними особами публічного права і наділяються цим та іншими законами повноваженнями, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Статтею 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації передбачено, що військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України. У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження, зокрема, обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області.

Указом Президента України №123/2015 від 05.03.2015 Про утворення військово-цивільних адміністрацій , зокрема, утворено Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.

Позивач, посилаючись на невідповідність розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 21.12.2019 №112 вимогам ч. 11 ст. 93 Земельного кодексу України та статті 19 Закону України "Про оренду землі" щодо строку надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, зазначає про порушення прав позивача розпорядженням в частині обмеженості строку оренди та неможливістю реалізувати право користування земельними ділянками з огляду на відмову в державній реєстрації права оренди за договорами у зв`язку із невідповідністю строку їх дії вимогам закону.

Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля є об`єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За положеннями ст.14 Конституції України, ст. 1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Статтею 792 Цивільного кодексу України визначено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Оренда землі, за ст. 1 Закону України Про оренду землі , - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі ( ст.2 Закону України Про оренду землі ).

Відповідно до ст.13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату ( ч.1 ст.15 наведеного Закону).

Згідно з приписами ч.ч. 1,3 ст.22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років (ч. 11 статті 93 Земельного кодексу України).

Аналогічні вимоги щодо строків оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення передбачені частиною 3 статті 19 Закону України Про оренду землі , відповідно до якої при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

Відповідно ч.12 ст.3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації , повноваження військово-цивільних адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Отже, Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області здійснюються повноваження, у тому числі і щодо передачі земель сільськогосподарського призначення в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідного органу місцевого самоврядування.

Як зазначено в оскаржуваному розпорядженні та не спростовує відповідач, земельні ділянки, які є предметом оспорюваного розпорядження, є нерозподіленими (невитребуваними) земельними ділянками колишнього КСП Попаснянський та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області, за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення.

Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), врегульовані Законом України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) .

Частинами 1, 2 статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження) передбачено, що нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю). Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Як унормовано частиною 3 наведеної статті, нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.

У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки. Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним (частини 4, 5 статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження).

Виходячи із наведених норм законодавства, Військово-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області уповноважена на передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, у т.ч. колишнього КСП Попаснянський , які знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області і за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, з урахуванням строків, визначених ст.93 Земельного кодексу України та ст.19 Закону України Про оренду землі .

Як свідчать матеріали справи, позивач звернувся до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням про передання в оренду земельних ділянок відповідно до статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки.

Однак, підставою для відмови у наданні в оренду земельних ділянок на строк 10 років, відповідачем визначено обмеження, встановлені пунктом 27 частини 1 статті 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації , згідно з яким військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначав, що невитребувані земельні частки (паї) та нерозподілені земельні ділянки за цільовим призначенням вважаються землями сільськогосподарського призначення. Військово-цивільна адміністрація не вважає, що відповідні земельні ділянки (частки (паї)) входять до складу комунальної власності, зазначаючи, що дані земельні ділянки не входять ні до складу комунальної, ні до складу державної власності. Однак, з метою недопущення перевищення владних повноважень керівником Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка було видано розпорядження №112 від 21.12.2019 про передачу нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок в оренду строком лише на один рік.

Нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, не належать до складу земель комунальної власності, у зв`язку з чим застосування відповідачем обмежень, встановлених пунктом 27 частини 1 статті 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації стосовно строку надання в оренду земельних ділянок комунальної власності, є безпідставним.

У зв`язку з цим, обгрунтованими є доводи апелянта, що розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 21.12.2019 №112 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок , в частині визначення строку надання в оренду нерозподілених земельних ділянок строком на один рік, є таким, що не узгоджується з положенням частини 11 статті 93 Земельного кодексу України, якою визначено мінімальний строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення не менше як 7 років, а також з ч. 3 ст. 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) , за приписами якої нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.

Разом з цим, відповідно до ч.5 ст. 6 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом ( ст.17 зазначеного Закону).

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав ( ст.125 Земельного кодексу України).

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" ( ст.126 Земельного кодексу України ).

Відповідно до статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації прав підлягають право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Як свідчать матеріали справи, рішеннями про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 11.01.2020, державним реєстратором прав на нерухоме майно Відділу надання адміністративних послуг Попаснянської районної державної адміністрації відмовлено у державній реєстрації договорів, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам ст. 19 Закону України Про оренду землі та ч. 11 ст. 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів.

За таких обставин, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає помилковим висновок суду першої інстанції про реалізацію сторонами оспорюваного позивачем розпорядження від 21.12.2019 №112 та вичерпання ним своєї дії в результаті укладення зазначених вище договорів оренди землі, з огляду на те, що за підписаними договорами фактично речове право на земельні ділянки не виникло через відсутність державної реєстрації договорів в порядку, встановленому діючим законодавством.

Отже, обгрунтованими є доводи апелянта, що він не набув право користування на правах оренди земельними ділянками у встановленому законом порядку, оскільки договори оренди не пройшли державної реєстрації, у зв`язку із чим, ФГ "Легас" як орендар не може повною мірою користуватись правами та виконувати обов`язки за цими договорами.

Відповідач наполягає та підтверджує, що земельні ділянки, які є предметом оскаржуваного розпорядження, відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає позовні вимоги про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 21.12.2019 №112 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки позивачем доведено невідповідність оскаржуваного розпорядження в частині строку передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення вимогам законодавства і водночас порушення у зв`язку з прийняттям цього розпорядження прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі, який не набув право користування на правах оренди земельними ділянками у встановленому законом порядку, оскільки договори оренди не пройшли державної реєстрації, і не може повною мірою користуватись правами та виконувати обов`язки за цими договорами.

У зв`язку з цим, рішення суду першої інстанції в зазначеній частині підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення в цій частині про задоволення позовних вимог.

Стосовно вимоги позивача про зобов`язання керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з Фермерським господарством Легас на строк не менше семи років договори оренди семи земельних ділянок загальною площею 355,9837га у вигляді пасовищ, що знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський , колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до положень статті 16 Цивільного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути примусове виконання обов`язку в натурі. Також цією статтею передбачено, що суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Разом з тим, заявлена позивачем вимога про зобов`язання керівника відповідача Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з позивачем на строк не менше семи років договори оренди семи земельних ділянок не призводить до поновлення порушеного права позивача оскільки для їх поновлення належить вчинити дії, вчинення яких має здійснити безпосередньо керівник відповідача Шевченко М.А. в межах наданих йому повноважень, і у разі задоволення, ця вимога, не може бути виконана у примусовому порядку, оскільки відсутній механізм виконання такого рішення суду.

Як випливає зі змісту Рекомендації № R (80) 2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Суб`єкти владних повноважень застосовують надані їм в межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження у будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами (дискреційні повноваження).

Як зазначено вище, Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області здійснюються повноваження, у тому числі і щодо передачі земель сільськогосподарського призначення в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідного органу місцевого самоврядування. Втручання в дискреційні повноваження суб`єкта влади виходить за межі завдань господарського судочинства; суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами статті 5 Господарського процесуального кодексу України, якою врегульовано, що здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором, та не вправі підміняти собою державні органи, компетенція яких чітко регламентована чинним законодавством.

У рішенні Європейського суду з прав людини від 17.12.2004 у справі "Педерсен і Бодсгор проти Данії" зазначено, що здійснюючи наглядову юрисдикцію, суд, не ставлячи своїм завданням підміняти компетентні національні органи, перевіряє, чи відповідають рішення національних держаних органів, які їх винесли з використанням свого дискреційного права, положенням Конвенції та Протоколів до неї.

Суд є правозастосовчим органом та не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень.

За таких обставин, колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовна вимога в частині зобов`язання керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з позивачем на строк не менше семи років договори оренди семи земельних ділянок загальною площею 355,9837 га у вигляді пасовищ, що знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП "Попаснянський", не може бути задоволена, так як виходить за межі повноважень, якими законодавець наділив суд.

Відтак, в наведеній частині апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а рішення місцевого господарського суду в цій частині підлягає залишенню без змін.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд апеляційної інстанції виходить з такого.

Відповідно до частин 1, 3 статті 123 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з частиною 1 статті 124 Господарського процесуального кодексу України, разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи.

Частинами 1-4 статті 126 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.

Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Відповідно до частини 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

У позовній заяві позивач просить стягнути з відповідача усі понесені у справі судові витрати.

До позовної заяви позивачем надані:

- договір №08-02/20 про надання правової допомоги від 07.02.2020, укладений між Фермерським господарством "Легас" та адвокатом Закопайло Віталієм Анатолійовичем, згідно з яким адвокат зобов`язався надавати необхідну правничу допомогу клієнту та здійснювати представництво клієнта на умовах і в порядку, що визначені цим договором, а клієнт зобов`язався оплатити надання правничої допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання цього договору;

- додаток №1 до договору №08-02/20 про надання правової допомоги від 07.02.2020, відповідно до якого вартість послуг складає 5 000, 00грн;

- акт здачі-приймання наданих послуг від 10.02.2020 № 1, відповідно до якого загальна вартість виконаних робіт адвокатом станом на дату підписання цього акту складає 5 000, 00грн. Підписанням цього акту клієнт підтвердив факт належного отримання послуг відповідно до положень договору від 10.02.2020 № 1, а саме:

зустріч та усна консультація клієнта для з`ясування обставин справи 1 година - 200, 00грн;

правовий аналіз наданих клієнтом документів 2 години - 600, 00грн;

складання позовної заяви 2 години - 4 000, 00грн;

підготовка додатків до позовної заяви 1 година - 200, 00грн.

Зазначені в акті здачі-приймання наданих послуг види робіт відповідають зазначеним видам робіт в додатку №1 до договору від 10.02.2020.

В акті клієнтом зазначено, що не має претензій до адвоката стосовно отриманих від нього послуг, вказаних у цьому акті;

рахунок-фактура від 10.02.2020 №5 на суму 5 000,00 грн.;

платіжне доручення від 12.02.2020 №304 на суму 5 000,00 грн., які свідчать про понесення позивачем витрат на професійну правничу допомогу в сумі 5 000,00 грн.

Тобто, наданими до матеріалів справи документами підтверджується понесення позивачем витрат на професійну правничу допомогу в сумі 5 000, 00грн, які суд вважає обгрунтованими, співмірними зі складністю справи і витраченим часом адвоката.

Відповідно до частини 5 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

При цьому, на предмет відповідності зазначеним критеріям суд має оцінювати поведінку/дії/бездіяльність обох сторін при вирішенні питання про розподіл судових витрат.

Згідно з пунктом 3 частини 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Частиною 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України унормовано, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Виходячи з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, враховуючи обставини справи і часткове задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що витрати позивача на професійну правничу допомогу (5 000, 00грн.) та витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви (4 204, 00грн.) та апеляційної скарги (6 306, 00грн) підлягають покладенню на сторін в рівних частках.

Керуючись ст. ст. 129, 270, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Фермерського господарства "Легас" задовольнити частково.

Рішення Господарського суду Луганської області від 29.07.2020 у справі №913/104/20 скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог Фермерського господарства "Легас" до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. "Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" №112 від 21.12.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік.

Прийняти в цій частині нове рішення про задоволення цих вимог.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" №112 від 21.12.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік.

В іншій частині рішення Господарського суду Луганської області від 29.07.2020 у справі №913/104/20 залишити без змін.

Стягнути з Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (код 39805974) на користь Фермерського господарства "Легас" (код 31791420) 2 500, 00грн. витрат, понесених Фермерським господарством "Легас" на професійну правничу допомогу, 2102,00 грн. витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви, 3153,00 грн. витрат по сплаті судового збору за звернення з апеляційною скаргою.

Господарському суду Луганської області видати відповідний наказ.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження визначені ст.ст. 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 10.12.2020

Головуючий суддя Н.М. Дучал

Суддя Р.А. Гетьман

Суддя О.І. Склярук

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення30.11.2020
Оприлюднено11.12.2020
Номер документу93464580
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/104/20

Постанова від 30.11.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Дучал Наталя Миколаївна

Ухвала від 05.11.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Дучал Наталя Миколаївна

Ухвала від 01.10.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Дучал Наталя Миколаївна

Ухвала від 07.09.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Дучал Наталя Миколаївна

Рішення від 29.07.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Іванов А.В.

Ухвала від 01.07.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Іванов А.В.

Ухвала від 03.06.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Іванов А.В.

Ухвала від 27.05.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Іванов А.В.

Ухвала від 07.05.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Іванов А.В.

Ухвала від 30.04.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Іванов А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні