Рішення
від 11.12.2020 по справі 904/5349/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.12.2020м. ДніпроСправа № 904/5349/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КРИВБАСРЕМСНАБ"

до Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг"

про стягнення 337 282,50 грн.

Суддя Юзіков С.Г.

Без участі представників сторін

СУТЬ СПОРУ:

Позивач просить стягнути з Відповідача 222 441,81 грн. - основного боргу, 80 575,00 грн. - 3 % річних, 34 265,69 грн. - індексу інфляції.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 12.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику (повідомлення) учасників справи за наявними у справі документами.

У відзиві на позовну заяву, Відповідач зазначив, що сторонами 21.05.2019 підписано специфікацію №1 на поставку продукції на суму 23175600,00 грн. з урахуванням ПДВ. Крім того, сторонами у Договорі (розділ 4) та в Специфікації застосована прив`язка вартості продукції до долару США станом на 06.03.2019 за курсом 26,762376. В пункті 2 Специфікації передбачено, що за умови зменшення обмінного курсу Національного Банку України гривні до іноземної валюти (долари США) на дату поставки більш ніж на 5% ціна продукції формується за формулою в Специфікації. Також, сторонами в Специфікації обумовлено і строки оплати продукції - протягом 5-ти календарних днів з дати поставки на склад покупця. У відповідності до видаткових накладних продукція була поставлена продавцем та прийнята покупцем: видаткова накладна №150 від 29.11.2019, рахунок №150 від 29.11.2019 на суму 5 400 000,00 грн. з ПДВ, коригувальний рахунок №154 від 29.11.2019 на суму 4 595 839,52 грн. з ПДВ; видаткова накладна №151 від 18.12.2019, рахунок №151 від 18.12.2019 на суму 17 775 600,00 грн. з ПДВ, коригувальний рахунок №155 від 18.12.2019 на суму 16 025 698,84 грн. В пункті 4.2. сторони передбачили, якщо ціна і загальна сума рахунку включають ПДВ, оплата такого рахунку здійснюється за умови, що суму ПДВ включено до Єдиного реєстру податкових накладних. Якщо відповідну суму ПДВ не відображено в Єдиному реєстрі податкових накладних, оплата рахунку здійснюється після реєстрації ПДВ. Продавцем подано податкові накладні, зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до доданих Позивачем квитанцій про реєстрацію податкових накладних наступні строки: рахунок №150 від 29.11.2019 на суму 5 400 000,00 грн. з ПДВ, податкова накладна №59 від 29.11.2019, дата реєстрації ПН (квитанція) 06.12.2019; рахунок №151 від 18.12.2019 на суму 17 775 600,00 грн. з ПДВ, податкова накладна №60 від 11.12.2019, дата реєстрації ПН (квитанція) 26.12.2019. враховуючи, що сторонами в договорі чітко передбачені умови розрахунку, то строк оплати за поставлену продукцію, що наступив, рахується з наступного дня після реєстрації суми ПДВ в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідач здійснив контрольний розрахунок суми позову, за яким 3% - 72 382,00 грн., індекс інфляції - 35 369,12 грн.

Від Позивача Відповідь на відзив не надходила.

Про вирішення спору сторони повідомлялися належно, на адресу зазначену позові, що підтверджується поштовими повідомленням про вручення поштового відправлення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

21.05.2019 сторонами укладено Договір №1175 (далі Договір), за п.1.1. якого Продавець (Контрагент, Позивач) зобов`язався поставити та передати у власність Покупця (Відповідача) продукцію (далі продукція, товар) відповідно до Специфікації(цій), узгодженої(них) до Договору, а Покупець прийняти продукцію та оплатити її на умовах даного Договору.

Загальна вартість продукції за Договором складається з суми вартості всіх партій продукції, узгоджених по всім Специфікаціям до даного Договору (п.2.1. Договору).

Ціна продукції, що поставляється Покупцю, договірна і вказується для кожної позиції в Специфікації(ціях), що є невід`ємною частиною Договору (п.2.2. Договору).

Оплата належним чином поставленої продукції здійснюється з відстрочкою платежу в терміни, узгоджені у відповідних специфікаціях (п.4.1.1. Договору).

Сторони, керуючись положеннями статей 524, 533 Цивільного кодексу України, можуть встановити у Специфікаціях до Договору еквівалент частини ціни (без ПДВ) продукції іноземного походження (далі частина продукції) у іноземній валюті, вказавши обмінний курс Національного банку України (далі НБУ) гривні до іноземної валюти на дату, на яку він встановлений та порядок перерахунку ціни частини продукції у зв`язку зі зміною обмінного курсу НБУ гривні до відповідної іноземної валюти, згідно якої встановлений еквівалент даної ціни (п.4.1.2. Договору).

У випадку, якщо ціна і загальна сума рахунку включають ПДВ, оплата такого рахунку здійснюється за умови, що суму ПДВ включено до Єдиного реєстру податкових накладних. Якщо відповідну суму ПДВ не відображено в Єдиному реєстрі податкових накладних, оплата рахунку здійснюється після реєстрації ПДВ (п.4.2. Договору).

21.05.2019 сторони уклали Специфікацію №1, у якій погодили поставку: циліндру гідравлічного; ч.1283.08.00-1СБ/креслення №8-110172, договірна кількість 1 шт, ціна за одиницю 4 500 000,00 грн. без ПДВ, вартість без ПДВ 4 500 000,00 грн.; "конус дробящий" 1283.05.00-1СБ/креслення №8-110171. нормативний документ 1283.05.00-1СБ, договірна кількість 1 шт., ціна за одиницю без ПДВ 14 813 000,00 грн., вартість без ПДВ 14 813 000,00 грн., на загальну суму 23 175 600,00 грн., у тому числі 3 862 600,00 грн. ПДВ.

Термін поставки: протягом 210 календарних днів з дати направлення Покупцем замовлення на електронну адресу Продавця.

Умови оплати: протягом 5 календарних днів з дати поставки Продукції на склад Покупця.

У Специфікації сторони узгодили, що у разі зміни (+/-) обмінного курсу НБУ гривні до відповідної іноземної валюти на дату поставки по відношенню до обмінного курсу, зазначеного у даній Специфікації більше ніж на 5 % - оплата вартості частини продукції здійснюється наступним чином:

1. при збільшенні обмінного курсу НБУ гривні до відповідної іноземної валюти на дату поставки більше ніж на 5 %:

1.1. оплата вартості належним чином поставленої продукції, встановленої у гривні у даній Специфікації, здійснюється з відстрочкою платежу у строки, узгоджені у даній Специфікації.

1.2. оплата курсової різниці, розрахованої у зв`язку зі збільшенням обмінного курсу НБУ гривні до відповідної іноземної валюти, як узгоджено нижче (далі оплата КР), може бути здійснена лише при умові надання Контрагентом документів, що підтверджують іноземне походження частини продукції і той факт, що така продукція була завезена на територію України (за виключенням зони анти терористичної операції та тимчасово окупованої території) та/або оплачена в іноземній валюті в період дії Договору (далі Підтверджуючі документи). До моменту надання Підтверджуючих документів зобов`язання щодо оплати КР у Товариства не виникає.

Підтверджуючі документи (оригінали або належним чином завірені копії):

1) що підтверджують іноземне походження частини продукції (будь-який з):

- сертифікат про походження;

- засвідчена декларація про походження;

- декларація про походження;

- сертифікат про регіональне найменування;

- вантажна митна декларація (ВМД).

2) що підтверджують оплату продукції в іноземній валюті та/або ввезення Контрагентом частини продукції на територію України (за виключенням зони анти терористичної операції та тимчасово окупованої території) з перетином митного кордону в період дії Договору:

2.1) будь-який з (що може бути застосовано):

- коносамент;

- залізнична накладна СМГС;

- міжнародна товарно-транспортна накладна CMR;

- авіанакладна.

2.2) документ, підтверджуючий оплату в іноземній валюті частини продукції в період дії Договору.

Строк для оплати КР починається лише після надання Підтверджуючих документів, як зазначено вище, та становить 15 календарних днів з моменту отримання розрахунку, коригувального рахунку, Підтверджуючих документів та розрахунку курсової різниці (типова форма наведена в Додатку №1 до даної Специфікації).

Курсова різниця розраховується за формулою:

КР=((ПО*Ц0)*(К1/К0) + Ц0*П1) - Ц0

де:

КР - курсова різниця;

П0 - коефіцієнт, що відповідає частині складової продукції щодо якої може бути застосовано КР, а саме 0,8

Ц0 - ціна продукції, встановлена у даній Специфікації;

К0 - курс НБУ гривні до іноземної валюти дол. США - 26,762376 на 06.03.2019;

К1 - курс гривні до іноземної валюти на дату поставки, що перевищує встановлений толеранс у +/- 5%. Якщо курс гривні на дату поставки змінився в межах толерансу у +/- 5%, то Курсова різниця не розраховується;

П1 - коефіцієнт, що відповідає частині складової продукції щодо якої не може бути застосовано КР, а саме 0,2.

2. При зменшенні обмінного курсу НБУ гривні до відповідної іноземної валюти на дату поставки більше ніж на 5%, ціна продукції формується за формулою:

Ц1= (П0*Ц0)*(К1/К0) + Ц0*П1

де:

Ц1 - ціна продукції, що підлягає сплаті у гривнях;

П0 - коефіцієнт, що відповідає частині складової продукції щодо якої може бути застосовано валютний еквівалент ціни, а саме 0,8

Ц0 - ціна продукції, встановлена у даній специфікації;

К0 - курс НБУ гривні до іноземної валюти - США - 26,762376 на 06.03.2019;

К1 - курс гривні до іноземної валюти на дату поставки, що перевищує встановлений толеранс у +/- 5%. Якщо курс гривні на дату поставку змінився в межах толерансу у +/- 5%, то Курсова різниця не розраховується;

П1 - коефіцієнт, що відповідає частині складової продукції щодо яких не може бути застосовано валютний еквівалент ціни, а саме 0,2.

Оплата належним чином поставленої продукції/частини продукції здійснюється за сформованою вище формулою з відстрочкою платежу у терміни, узгоджені у даній Специфікації.

Якщо різниця між обмінним курсом НБУ гривні до відповідної іноземної валюти на дату поставки та курсом, зазначеним у даній Специфікації, буде в межах встановленого толерансу в 5%, оплата вартості належним чином поставленої продукції, встановленої у гривні у даній Специфікації, здійснюється з відстрочкою платежу у терміни, узгоджені у даній Специфікації.

23.05.2019 засобами електронного зв`язку Позивач отримав від Відповідача замовлення №03-8223 на поставку товару відповідно до Специфікації №1.

На виконання умов Договору та Специфікації Позивач поставив Відповідачеві товар за накладною №150 від 29.11.2019 на суму 5 400 000,00 грн. з ПДВ та накладною №151 від 18.12.2019 на суму 17 775 600,00 грн. з ПДВ.

За даними Позивача, разом з поставкою товару за накладною №150 від 29.11.2019 Позивач передав Відповідачеві рахунок №150 від 29.11.2019, видаткову накладну №150 від 29.11.2019, сертифікат якості, за поставкою за накладною №151 від 18.12.2019 Позивач передав Відповідачеві рахунок №151 від 18.12.2019, видаткову накладну №151 від 18.12.2019, сертифікат якості.

Позивач зареєстрував податкову накладну №59 від 29.11.2019 - 06.12.2019, податкову накладну №60 від 11.12.2019 - 26.12.2019.

Відповідно до умов Специфікації №1, Позивач зробив перерахунок ціни поставленого товару відповідно до зміни обмінного курсу НБУ гривні до відповідної іноземної валюти долар США на дату поставки по відношенню до обмінного курсу, зазначеного у Специфікації, склав та передав Відповідачеві: коригуючий рахунок №154 від 29.11.2019 на суму 4 959 839,52 грн. з ПДВ, коригуючий рахунок №155 від 18.12.2019 на суму 16 025 698,84 грн. з ПДВ

Загальна вартість поставленого товару, з урахуванням застосованої курсової різниці, складає 20 985 538,36 грн. з ПДВ.

За даними Позивача, Відповідач за поставлений товар частково розрахувався, що підтверджується платіжними дорученнями: №600003700 від 22.01.2020 на суму 4 959 839,52 грн. з ПДВ, №0600004757 від 29.01.2020 на суму 5 025 698,84 грн. з ПДВ, №0600006042 від 06.02.2020 на суму 5 550 000,00 грн. з ПДВ, №600007362 від 12.02.2020 на суму 5 277 558,19 грн. з ПДВ, у зв`язку з чим за ним обліковується борг у розмірі 222 441,81 грн.

З посиланням на ст. 625 ЦК України Позивач нарахував Відповідачеві 80 575,00 грн. - 3 % річних за період з 04.12.2019 по 24.09.2020, 34 265,69 грн. - індексу інфляції за період лютий 2020 - вересень 2020. Нарахування проводилося окремо за кожною накладною.

Наведені обставини стали причиною звернення Позивачем з позовом та є предметом спору у даній справі.

Предметом доказування у даній справі є умови виконання договору поставки, період виникнення (існування) зобов`язань, строки оплати та обґрунтованість нарахування боргу і штрафних санкцій.

Відносини, що виникли між сторонами у справі на підставі Договору, є господарськими зобов`язаннями, тому, згідно зі ст. 4, 173-175 і ч. 1 ст. 193 ГК України, до цих відносин мають застосовуватися відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей передбачених Господарським кодексом України.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно зі ст. 265 ГК України за договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.

Аналогічні положення містить ст. 712 ЦК України.

Відповідно до ч.2 ст. 712 ЦК України до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Згідно з ч. 1 ст. 662 ЦК України продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу.

Частиною 1 ст. 692 ЦК України передбачено, що покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.

Статтею 193 ГК України визначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону та інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Відповідно до ст. 525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його не виконання або виконання з порушенням умов, які визначені змістом зобов`язання.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦК України).

Згідно з ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Статтею 599 ЦК України встановлено, що зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом (ч. 2 ст. 625 ЦК України).

Статтею 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтями 76, 77 визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно зі ст. 78, 79 ГПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідач позов заперечує з наведених у відзиві підстав та надав контррозрахунок стягуваних 3 % річних та індексу інфляції.

Матеріалами справи підтверджено та не заперечується сторонами факт поставки Позивачем товару Відповідачеві та наявності у останнього простроченого боргу за поставлений Товар.

Однак, Відповідач у відзиві на позов посилається на неправильне застосування Позивачем умов Договору при розрахунку 3 % річних, індексу інфляції та надав контррозрахунок 3 % річних та індексу інфляції.

При перевірці розрахунків сторін, суд виходить з того, що у п. 4.2. Договору сторони погодили, що у випадку, якщо ціна і загальна сума рахунку включають ПДВ, оплата такого рахунку здійснюється за умови, що суму ПДВ включено до Єдиного реєстру податкових накладних. Якщо відповідну суму ПДВ не відображено в Єдиному реєстрі податкових накладних, оплата рахунку здійснюється після реєстрації ПДВ.

Позивач зареєстрував податкову накладну №59 від 29.11.2019 - 06.12.2019, податкову накладну №60 від 11.12.2019 - 26.12.2019.

Отже, з урахуванням п.4.2. Договору, строк оплати за накладною від 29.11.2019 настав - 07.12.2019, а оскільки ця дата припала на вихідний день, строк оплати переноситься на перший наступний робочий день - 08.12.2019, відповідно, прострочення Відповідача почалося з 09.12.2019, за накладною від 18.12.2019 строк оплати настав - 27.12.2019, відповідно, прострочення Відповідача почалося з 28.12.2019.

За перерахунком суду 3% річних становить 74 000,46 грн.

Індекс інфляції розраховано правильно.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, до стягнення належать: 222 441,81 грн. - основного боргу, 74 000,46 грн. - 3% річних, 34 265,69 грн. - індексу інфляції, решта вимог не підлягають задоволенню.

Згідно зі ст. 129 ГПК України господарські витрати у справі слід покласти на сторін пропорційно розміру задоволених вимог.

Керуючись ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241,247 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "КРИВБАСРЕМСНАБ" до Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" - задовольнити частково.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг", 50095, м. Кривий Ріг, вул. Орджонікідзе, 1 (код 24432974) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КРИВБАСРЕМСНАБ", 50015, м. Кривий Ріг, вул. Конституційна, 23 (код 35230818) 222 441,81 грн. - основного боргу, 74 000,46 грн. - 3% річних, 34 265,69 грн. - індексу інфляції, 4 960,62 грн. - судового збору.

У решті позову відмовити.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у строк, передбачений ст.256 ГПК України, з урахуванням ч. 4 розділу Х "Прикінцеві положення" цього Кодексу.

Повне судове рішення складене 11.12.2020

Суддя С.Г. Юзіков

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення11.12.2020
Оприлюднено14.12.2020
Номер документу93464978
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/5349/20

Судовий наказ від 11.01.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Рішення від 11.12.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 12.10.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 05.10.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні