РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
10 грудня 2020 року м. Рівне №460/8110/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області та Управління соціального захисту населення Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинення певних дій.
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі іменується - позивач ) до Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області (далі іменується - відповідач 1) та Управління соціального захисту населення Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області (далі іменується - відповідач 2), в якому позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення районної комісії із контролю за призначенням та виплатою державних допомог, субсидій та пільг Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області про відмову в наданні державної соціальної допомоги сім`ї як малозабезпеченій від 29 квітня 2020 року №10; зобов`язати Управління соціального захисту населення Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області призначити, нарахувати та виплатити сім`ї позивача як малозабезпеченій державну соціальну допомогу терміном на 6 місяців з 01 квітня 2020 року.
Заяви по суті справи.
В обґрунтування позову зазначає, що звернулася до Управління соціального захисту населення Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області з заявою про призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям. При цьому, позивач надала всі документи, необхідні для призначення допомоги, однак отримала відмову на підставі абз. 2 пункту 10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Однак, позивач вказує, що надала документи, які підтверджують працевлаштування її чоловіка. Тому, позивач вважає такі дії відповідача протиправними.
Відповідач 1, належним чином повідомлений про розгляд справи, відзиву на позовну заяву не подав.
Відповідач 2 у відзиві вказав, що відповідно до наданих позивачем документів разом з заявою про призначення допомоги було встановлено, що у січні 2020 року чоловік позивачки працевлаштувався лише 09 січня, тобто він не був працевлаштований протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги. Таким чином, це стало підставою для передачі заяви на розгляд районній комісії із контролю за призначенням та виплатою державних допомог, субсидій та пільг. 29.04.2020 комісією прийнято рішення про відмову у призначенні соціальної допомоги. Таким чином, відповідач 1 просить суд відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою суду від 09.11.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 07 лютого 2020 року звернулася до Управління соціального захисту населення Володимирецької районної державної адміністрації із заявою про призначення соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
До заяви позивач надала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, довідки про заробітну плату, договір №1 цивільно-правового характеру від 09.01.2020, договір №1/39 цивільно-правового характеру від 10.10.2019, довідку про склад сім`ї.
Документи передані до районної комісії із контролю за призначенням та виплатою державних допомог, субсидій та пільг, створеної розпорядженням голови Володимирецької районної державної адміністрації №376 від 06.10.2008.
29 квітня 2020 року відповідно до протоколу №10 комісією прийнято рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям згідно абз. 2 п. 10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (а.с.21).
Позивач вважає порушеними свої права на отримання допомоги, а дії відповідача - протиправними, тому звернувся із вказаним позовом до суду.
Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу своїх дій, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям.
Зокрема, відповідно до статті 1 цього Закону, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Статтею 4 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям передбачено, що заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації.
У заяві дається згода сім`ї на збір інформації про неї, про її власність, доходи та майно, що необхідна для мети цього Закону.
До заяви про надання державної соціальної допомоги додаються:
документ, що посвідчує особу;
довідка про склад сім`ї. До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені та діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II груп або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і здійснює догляд за нею; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні;
декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї (в декларацію не включаються державна соціальна допомога, призначена відповідно до цього Закону; нарахована субсидія за спожиті житлово-комунальні послуги; сплачені членами сім`ї аліменти; грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених заходів);
довідка про наявність та розмір земельної частки (паю);
довідка встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, про безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.
Державна соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи.
Рішення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її наданні приймається місцевою державною адміністрацією протягом десяти календарних днів і наступного після його прийняття дня надсилається уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.
Рішення про відмову в наданні державної соціальної допомоги має бути вмотивованим і містити роз`яснення порядку його оскарження.
Відповідно до частини першої статті 6 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям державна соціальна допомога призначається на шість місяців.
Згідно з абзацом другим частини першої статті 7 Закон України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли, зокрема, працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за особами з інвалідністю I групи або дітьми з інвалідністю віком до 18 років, за особами з інвалідністю II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги).
Порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24 лютого 2003 року, соціальна допомога не призначається у разі, коли, зокрема, працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівня акредитації протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за інвалідами I групи або дітьми-інвалідами віком до 18 років, за інвалідами II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги).
Як встановлено з матеріалів справи, відповідач, як на підставу для відмови у призначенні позивачу соціальної допомоги посилається на те, що на момент звернення чоловік заявниці не працював повні три місяці, що передують місяцю звернення.
Судом встановлено, що заявниця - ОСОБА_1 перебуває у шлюбі з ОСОБА_2 , що підтверджено свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_1 , та має дев`ять дітей.
До поданої заяви про призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям заявницею були також долучені Договір цивільно-правового характеру №1/39 від 10.10.2019, Договір цивільно-правового характеру №1 від 09.01.2020. Відповідно до вказаних договорів ОСОБА_2 взяв на себе зобов`язання перед замовником - Більськовільською сільською радою виконати роботу - опалювати приміщення сільської ради в період з 15 жовтня по 31 грудня 2019 року (договір №1/39 від 10.10.2019), з 09 січня по 15 квітня 2020 року (договір №1 від 09.01.2020).
Крім того, в матеріалах справи наявна довідка про заробітну плату ОСОБА_2 , зокрема: за жовтень 2019 року - 1550 грн., за листопад 2019 року - 3100 грн., за грудень 2019 року - 3100 грн., за січень 2020 року - 3800 грн. (а.с. 29).
Таким чином, ОСОБА_2 був працевлаштований протягом трьох місяців, які передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги, тобто протягом листопада- грудня 2019 року та січня 2020 року.
Твердження відповідача про те, що чоловік заявниці не був працевлаштованим з 01 січня по 08 січня 2020 року, а відтак не був зайнятий повні три місяці перед зверненням за допомогою, суд оцінює критично.
Ні Закон України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , ні Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям не містять норму щодо працевлаштування працездатних членів малозабезпеченої сім`ї саме повних три місяці перед датою звернення за допомогою.
Таким чином, незайнятість ОСОБА_2 протягом восьми днів не може свідчити про непрацевлаштування чоловіка заявниці протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення. А відтак, такий висновок відповідачів необгрунтований.
Інших підстав відмови у призначенні позивачу допомоги малозабезпеченим сім`ям відповідачами не наведено.
З матеріалів справи встановлено, що усі обставини та додані до матеріалів справи докази вказують на складні життєві обставини сім`ї ОСОБА_1 .
Згідно з статтею 1 Закону України Про соціальні послуги міститься визначення складних життєвих обставин - це обставини, спричинені інвалідністю, віком, станом здоров`я, соціальним становищем, життєвими звичками і способом життя, внаслідок яких особа частково або повністю не має (не набула або втратила) здатності чи можливості самостійно піклуватися про особисте (сімейне) життя та брати участь у суспільному житті.
Відповідно до частини першої статті 13 Закону України Про охорону дитинства кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку. Батьки несуть відповідальність за створення умов, необхідних для всебічного розвитку дитини 3 метою створення належних матеріальних умов для виховання дітей у сім`ях держава надає батькам соціальну допомогу, передбачену Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям . Отже, держава гарантує належні соціальні умови дітям.
Суд враховує, що фактично даний адміністративний позов заявлено в інтересах дев`яти дітей, які перебувають у даній сім`ї, для їх належного матеріального забезпечення, а відповідно до частини сьомої статті 7 Сімейного Кодексу України, дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини, іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Статтею 3 Конвенції Про права дитини (схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року №44/25, ратифікованої Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року №789-ХІІ) передбачено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Відтак, наведені обставини на переконання суду беззаперечно свідчать про наявність у позивача права на призначення соціальної допомоги відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , тому відповідачем протиправно не враховано вказаних обставин, та, як наслідок протиправно відмовлено у призначенні такої допомоги.
Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Пунктом 29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09 грудня 1994 року Справа РуїзТоріха проти Іспанії (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1-2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача шляхом визнання протиправним та скасування рішення районної комісії Володимирецької районної державної адміністрації із контролю за призначенням та виплатою державних допомог, субсидій та пільг від 29 квітня 2020 року№10 про відмову в призначенні ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та зобов`язання управління соціального захисту населення Володимирецької районної державної адміністрації призначити ОСОБА_1 соціальну допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям з місяця звернення.
Враховуючи положення частини першої статті 139 КАС України, суд стягує на користь позивача понесені ним судові витрати, які підлягають відшкодуванню, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 840 грн. 80 коп. відповідно до квитанції від 29.10.2020 підлягає стягненню з відповідачів на користь позивача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) до Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області (вулиця Грушевського, 56, селище міського типу Володимирець, Рівненська область, 34300; код ЄДРПОУ 22580570) та Управління соціального захисту населення Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області (вулиця Соборна, 23, селище міського типу Володимирець, Рівненська область, 34300; код ЄДРПОУ 25797471) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення районної комісії із контролю за призначенням та виплатою державних допомог, субсидій та пільг Володимирецької районної державної адміністрації від 29 квітня 2020 року№10 про відмову в призначенні ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Володимирецької районної державної адміністрації призначити ОСОБА_1 соціальну допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям з місяця звернення.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області (код ЄДРПОУ 22580570) суму судового збору у розмірі 420 (чотириста двадцять) грн. 40 (сорок) коп.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Управління соціального захисту населення Володимирецької районної державної адміністрації Рівненської області (код ЄДРПОУ 25797471) суму судового збору у розмірі 420 (чотириста двадцять) грн. 40 (сорок) коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 10 грудня 2020 року.
Суддя К.М. Недашківська
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2020 |
Оприлюднено | 14.12.2020 |
Номер документу | 93468292 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
К.М. Недашківська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні